Pantykous schreef:Lusitana leeft in pure armoede en krijgt daarnaast een hoop voor de opvang van haar dieren. Dat is anders dan in NL met schulden bv.
Een hoop wat?
En ja het scheelt met Nederland met schulden omdat je daarbij geholpen kan worden waardoor je er weer uit kan raken.
Je kunt je trouwens ook wel heel makkelijk in de schulden steken in Nederland.
Maar het blijft dat je met weinig geld ook wel wat van het leven kunt maken als je dat wilt.
@Nikass nergens aan mee kunnen doen heeft alles te maken met vergelijken en kijken naar wat een ander heeft, want waarom zou je er aan mee wíllen doen? Er is niks mis met op jezelf zijn, thuisblijven en een boek lezen bij wijze van spreke.
Daarbij er zijn zat dingen waar je wel aan mee kunt doen. Op straat voetballen of andere spelletjes doen kost geen geld, om maar wat te noemen. Ik fietste vroeger rustig een paar uur om naar het strand te gaan...
Je hoeft geen eigen vervoer te hebben om ergens heen te gaan. Mensen kunnen je ook nog eens ophalen.
Ik stond vroeger altijd in het middelpunt van de belangstelling, het was geen feest als ik niet was geweest en men zorgde er gewoon voor dat ik kon komen als ik het niet met de fiets kon doen.
En toen was er helemaal geen social media en facetime en weet ik het wat. Mensen moesten me echt spreken of bellen. Contacten onderhouden kost geen geld, maar je moet er wel wat zin in steken natuurlijk.
Er zijn overal wel oplossingen voor te vinden, maar je moet ze wel zoeken.
Het enige dat gezegd wordt is dat het mógelijk is om met zeer weinig rond te komen. Dat je dan evengoed wat uit je leven kunt halen. Dat geluk niet persee in geld hoeft te zitten, maar in hoe je in het leven staat.
Bijna geen kleren meer aan je lijf hebben en honger en kou lijden, vind ik persoonlijk veel erger dan je aan een budget moeten houden omdat je schulden hebt.
Maar voor iedereen is het anders wat ze aanvaardbaar of erg vinden.