Leefgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:06

Ailill schreef:
Pantykous, ik lees al een tijdje mee. Maar denk je zelf ook niet dat het verschil tussen NL en Portugal wegvalt als je leest dat Lusitana ook nog een halve boerderij daarvan moet onderhouden? Wat dan wel een eigen keuze is, maar die komen er binnen dit topic meermaals voorbij.

En je kunt in NL wel degelijk een kop koffie krijgen voor minder dan een euro.

Hi, nee in Nederland kun je in een gemiddeld restaurant niet koffie krijgen voor minder dan een euro. Gemiddelde prijs voor een espresso in Portugal is 0,65.

En ik weet hoe het daar is, ik heb er gewoond en 10 jaar een relatie gehad met een Portugees.

Lusitana leeft in pure armoede en krijgt daarnaast een hoop voor de opvang van haar dieren. Dat is anders dan in NL met schulden bv.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:06

ElineS schreef:
Eh.. Je leefgeld is niet alleen voor boodschappen. Het is voor eten, drinken, kleren, schoenen, kapper, uitjes, benodigdheden voor in huis zoals als een koffie apperaat kapot gaat, de wasmachine gerepareerd moet worden. En ook echt wel tanken.. Iedereen die ik ken met leefgeld, tankt van het leefgeld. Dan is het echt echt niks.

Van wat ik hier in het topic lees schijnt het per instantie en per gezin te verschillen wat er onder het leefgeld valt.
Ik kan me goed voorstellen dat benzine voor reisjes die onnodig zijn, wel onder leefgeld vallen. Stel je voor: boodschappen die je ook met de fiets kan halen bv, kinderen twee straten verder naar school brengen, op familiebezoek.. Je wil snel van je schulden af, dus reisjes die niet heel hard nodig zijn zou ik ook niet uit een ander potje gaan betalen.
Maar stel dat iemand een baan heeft en daar voor 50km moet rijden, dan kun je natuurlijk niet verwachten dat diegene dat van het minimale leefgeld betaalt. Dat werk is immers heel belangrijk om van de schulden af te komen. Daar wordt voor zover ik weet gewoon het leefgeld op aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:10

@san die tip ga ik eens om kijken :D

Ik werk 12 uurtjes en soms 16 uurtjes , heb een wajong daarnaast (Participatiewet ik kan begrijpen dat men met een wajong niet werken wil , maar ik doe wat ik kan. Pak elk werk aan , en nu alweer 3 jaar bij deze baas tot volle tevredenheid van beide partijen waar ook meegedacht word. Rustig hoekje zonder al teveel prikkels etc) . Maar alles is duur , bewind is ook een x bedrag elke maand . Nooit schulden gehad maar de belastingdienst mag ik toeslagen terug gaan betalen :x

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:49

8nnemiek schreef:
Nikass schreef:
Sorry maar het klinkt voor mij helemaal niet gevarieerd en gezond (elke dag havermout ontbijt met diepvries fruit?) En bovendien moet je de ruimte maar hebben om vijf kilo aardappels te bewaren zonder dat ze zacht worden en uitlopen, blijkbaar een flinke vriezer hebben en niet per ongeluk ergens allergisch voor zijn.
Als je dan ook nog een dagcrèmepje op je gezicht wil elke ochtend en af en toe je haar wassen en je tanden poetsen met een beetje kwaliteit tandpasta, dan wordt het erg lastig.

Maar vooral wat al werd gezegd: als je dit jarenlang moet doen, zonder perspectief op beter.
Het Nibud rekent voor twee personen 12 euro per dag, voor levensmiddelen. En daar zit géén kapper, kadootje of kleding bij.

Dat was maar een voorbeeldje van weekboodschappen. Natuurlijk hoef je niet elke dag havermout te eten, al denk ik dat elke ochtend havermout met fruit een stuk gezonder is dan elke ochtend een witte boterham met iets uit een potje of verpakking ;)
Ik ontbijt zelf vaak met zelfgemaakte yoghurt met fruit. Niet duurder dan de havermout. Of groene smoothies. Ook goedkoop en gezond.
Als je wat voorraad hebt dan kun je steeds meer en meer afwisselen en gevarieerder eten.
Aardappels bewaar ik in een lade in de koelkast, die gaan dan maanden mee.
Een ruime vriezer helpt, maar is zeker niet noodzakelijk om goedkoop te kunnen leven.
Tandpasta van Prodent kost maar een euro bij de Action, en die is best getest dacht ik.

Jarenlang zo leven zonder perspectief op beter lijkt me ook niks, maar normaal gesproken leef je zo om je schulden af te lossen, en is het niet voor de rest van je leven.

Nou nee, er zijn genoeg mensen die jarenlang zo leven en die niet eens noemenswaardig veel schulden hebben. Sociale armoede heet dat, en dat komt ook in Nederland vaak genoeg voor.
Nergens aan mee kunnen doen. Heeft niets te maken met vergelijken of willen hebben wat een ander heeft.
Mensen die nooit iets kunnen bijdragen, nooit ergens heen kunnen omdat ze geen geld hebben voor ov en geen auto, raken gemakkelijk "vrienden" kwijt, raken in sociaal isolement.
Het is niet eenvoudig om zo te moeten leven, en het is jammer dat er hier door sommigen zo luchtig over wordt gedaan. Een tijdje zo leven als student, of om een schuld af te betalen is echt geen ramp nee, maar als het een groot deel van je leven wordt is het wel een beproeving.

Gezond, gevarieerd eten betekent véél variatie, liefst meerdere soorten groenten per dag, en niet elke dag hetzelfde ontbijt.
Als je hartje stad woont hoe kom je dan bij de boer met zijn goedkopere producten? Eieren kosten algauw drie euro per doosje in de supermarkt. Principes als biologisch moet je eigenlijk ook niet willen hebben als je geen geld hebt (dat is natuurlijk óók een luxe, om een geweten te hebben...)

Overleven kan ja, maar leven schiet er al gauw bij in.

Shaggy09

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:52

Ik ga helemaal mee met Nikas en Pantykous.

Ik vind dat er hier inderdaad vrij luchtig mee wordt omgegaan alsof het iets leuks is om iedere dag je dubbeltjes om te draaien.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:59

Ik ben happy. Ik heb zaterdag voor 30 euro boodschappen gedaan. 30 euro per week is gemiddeld mijn leefgeld aka boodschappen geld (dat is inclusief deo, maandverband, shampoo enz.) Ik probeer een beetje op mijn boodschappen geld te letten. In 2019 bleek dat ik ruim 65 euro per week uitgaf aan boodschappen terwijl ik officieel heel krap heb/had. En ik een 1 persoon huishouden heb. Dus wat ik nu niet uitgeef van die 65 euro gaat naar mijn spaarrekening. Een extra stok achter de deur. En slim boodschappen doen wordt nu een sport voor mij.

Zo ga ik eerst naar de COOP, die hebben altijd wel dingen voor 50% liggen. Zoals afgelopen zaterdag was dat oa een giga fles pompoen en een zak gesneden andijvie. Pompoen kan ik schijven van snijden en kan ik in pasta's, stampotten, wok gerechten doen. Ik kan er zeker 4x van eten. Andijvie kan ik ook meerdere maaltijden van maken. Gisteren een hand door een curry, morgen door een salade en daarna ga ik stamppot maken en deze gaat ingevroren worden. Ook hadden ze fruit voor 50%

Daarna ga ik naar de Lidl of de Aldi (aldi is ietsje goedkoper maar heeft minder aanbod) Daar haal ik mijn basis boodschappen (melk, eieren, bloem, rijst, macaroni enz.) en daarna vul ik aan met vlees, vis of andere dingen om volledige maaltijden te maken.

Ik vind het leuk, ik begin prijzen uit mijn hoofd te kennen maar ook de beloning (meer spaargeld) zorgt er allemaal voor dat ik het als een sport zie. Ik wil met zo'n min mogelijk dingen zo veel mogelijk gerechten maken. Zonder dat ik elke dag hetzelfde eet. Maar ik ben verder niet lastig. Geen dieet, geen allergien, niet vegetarisch of pro vlees, lust alles, alle keukens zijn lekker. Dus ik koop dingen en daar zoek ik recepten op uit, of ik pas favoriete recepten aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:09

DebGizmo schreef:
Magrathea schreef:
Kijk het is natuurlijk zo dat niet iedereen tijd heeft om bijvoorbeeld een heel eind te gaan fietsen voor goedkope boodschappen, maar praktisch gezien zijn de mensen die vaak schulden hebben / in de bijstand zitten dus ook werkloos. Dan heb je daar nu eenmaal meer tijd voor.

Wat een vooroordeel zeg!

Sorry, hoezo? Het is toch net het probleem dat iemand onder het bestaansminimum komt door bijvoorbeeld werkloosheid (door baanverlies, arbeidsongeschiktheid, vul maar in). Als je daar toch onder raakt onder bijv bewindvoering heb je misschien een andere bewindvoerder nodig.
Als je fulltime werkt en toch onder het bestaansminimum zit klopt er volgens mij iets niet. Maar ik dacht dan ook echt aan situaties waarbij iemand van 10-20 euro in de week boodschappen moet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:20

Pantykous schreef:
Lusitana leeft in pure armoede en krijgt daarnaast een hoop voor de opvang van haar dieren. Dat is anders dan in NL met schulden bv.

Een hoop wat?

En ja het scheelt met Nederland met schulden omdat je daarbij geholpen kan worden waardoor je er weer uit kan raken.
Je kunt je trouwens ook wel heel makkelijk in de schulden steken in Nederland.

Maar het blijft dat je met weinig geld ook wel wat van het leven kunt maken als je dat wilt.

@Nikass nergens aan mee kunnen doen heeft alles te maken met vergelijken en kijken naar wat een ander heeft, want waarom zou je er aan mee wíllen doen? Er is niks mis met op jezelf zijn, thuisblijven en een boek lezen bij wijze van spreke.
Daarbij er zijn zat dingen waar je wel aan mee kunt doen. Op straat voetballen of andere spelletjes doen kost geen geld, om maar wat te noemen. Ik fietste vroeger rustig een paar uur om naar het strand te gaan...
Je hoeft geen eigen vervoer te hebben om ergens heen te gaan. Mensen kunnen je ook nog eens ophalen.
Ik stond vroeger altijd in het middelpunt van de belangstelling, het was geen feest als ik niet was geweest en men zorgde er gewoon voor dat ik kon komen als ik het niet met de fiets kon doen.
En toen was er helemaal geen social media en facetime en weet ik het wat. Mensen moesten me echt spreken of bellen. Contacten onderhouden kost geen geld, maar je moet er wel wat zin in steken natuurlijk.
Er zijn overal wel oplossingen voor te vinden, maar je moet ze wel zoeken.

Het enige dat gezegd wordt is dat het mógelijk is om met zeer weinig rond te komen. Dat je dan evengoed wat uit je leven kunt halen. Dat geluk niet persee in geld hoeft te zitten, maar in hoe je in het leven staat.

Bijna geen kleren meer aan je lijf hebben en honger en kou lijden, vind ik persoonlijk veel erger dan je aan een budget moeten houden omdat je schulden hebt.
Maar voor iedereen is het anders wat ze aanvaardbaar of erg vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:22

Ik denk dat het ook gaat om mensen die net boven dat bestaansminimum verdienen maar zich daarvoor wel rot moet werken in een baan waar ze elke dag met tegenzin naartoe gaan, en waardoor ze geen enkele toeslag of kwijtschelding meer krijgen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:34

Ceffyl schreef:
8nnemiek schreef:
Dat is zeker goed te doen, wij eten zelf met twee personen van gemiddeld 30 euro per week, dus 15 per persoon. Tel daar nog wat verzorgingsproducten bij op.. Dan kom je makkelijk uit.

:oo voor 15.- kun je 7 dagen eten? En dan eet je ook fruit? Ik kan het me haast niet voorstellen. Niet banketstaaf bedoel, maar eet je dan puur om voedingsstoffen binnen te krijgen of kun je ook nog wel eens lekker eten.

Daarnaast vind ik €85.- voor een heel gezin ook heel weinig hoor. Dat lijkt mij echt schrapen.

Vergeet niet dat ene persoon 3 boterhammen eet per dag en ander 6.
Hier grote eter en ik red echt net met 25 euro per week.

Sommige producten koop ik bewust biologische.
Neem bijv aardappelen, die kosten echt bijna niks met Kg en voor paar cent meer per Kg heb je biologische aardappelen. Investering is minimaal voor een betere kwaliteit. Eieren hier altijd vrije uitloop, enz

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 01:06

Shaggy09 schreef:
Ik ga helemaal mee met Nikas en Pantykous.

Ik vind dat er hier inderdaad vrij luchtig mee wordt omgegaan alsof het iets leuks is om iedere dag je dubbeltjes om te draaien.

het lijkt me oprecht het ergste wat er is. Kijk ik kan ook wel 2 maanden leven op 40 euro per week. Maar dat dit jaren zo doorgaat, dan weet ik niet wat ik zou doen..

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 07:37

Nikass schreef:
Ik denk dat het ook gaat om mensen die net boven dat bestaansminimum verdienen maar zich daarvoor wel rot moet werken in een baan waar ze elke dag met tegenzin naartoe gaan, en waardoor ze geen enkele toeslag of kwijtschelding meer krijgen.

Het bestaansminimum en het bedrag dat je mag verdienen waarop je geen toeslagen meer krijgt ligt anders nog best ver uit elkaar ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 07:54

Yonker schreef:
Nikass schreef:

Het bestaansminimum en het bedrag dat je mag verdienen waarop je geen toeslagen meer krijgt ligt anders nog best ver uit elkaar ;)

Ja, en er zijn nog wat factoren die meespelen wat maakt wat je besteedbaar inkomen is, en die kan daardoor heel goed net boven het bestaansminimum zijn ;).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:08

Klopt, scheelt ook nogal in welke regio je woont bijvoorbeeld (huur/koopprijzen woningen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:09

Nikass schreef:
Nou nee, er zijn genoeg mensen die jarenlang zo leven en die niet eens noemenswaardig veel schulden hebben. Sociale armoede heet dat, en dat komt ook in Nederland vaak genoeg voor.
Nergens aan mee kunnen doen. Heeft niets te maken met vergelijken of willen hebben wat een ander heeft.
Mensen die nooit iets kunnen bijdragen, nooit ergens heen kunnen omdat ze geen geld hebben voor ov en geen auto, raken gemakkelijk "vrienden" kwijt, raken in sociaal isolement.
Het is niet eenvoudig om zo te moeten leven, en het is jammer dat er hier door sommigen zo luchtig over wordt gedaan. Een tijdje zo leven als student, of om een schuld af te betalen is echt geen ramp nee, maar als het een groot deel van je leven wordt is het wel een beproeving.

Gezond, gevarieerd eten betekent véél variatie, liefst meerdere soorten groenten per dag, en niet elke dag hetzelfde ontbijt.
Als je hartje stad woont hoe kom je dan bij de boer met zijn goedkopere producten? Eieren kosten algauw drie euro per doosje in de supermarkt. Principes als biologisch moet je eigenlijk ook niet willen hebben als je geen geld hebt (dat is natuurlijk óók een luxe, om een geweten te hebben...)

Overleven kan ja, maar leven schiet er al gauw bij in.

Het gaat in dit topic vooral over leefgeld, wat je opgelegd krijgt als je in de problemen zit.
Mensen die gewoon fulltime werken, ook al krijgen ze minimumloon, zouden prima rond moeten kunnen komen. Met minimumloon heb je overal recht op: zorgtoeslag, huurtoeslag.. Heb je zo’n hoog loon dat je die niet meer krijgt, dan heb je echt niks te klagen en kun je enorm ruim leven.
Mijn zus met vriend leven ook van een minimumloon, werken gewoon bij de Action, en die hebben pas een mooi huis met tuin gekocht, leven lekker ruim met veel hobby’s en regelmatig uiteten en bios/theater enz..
Ik ben echt van mening dat mensen die een fulltime baan hebben en toch in armoede leven, iets flink mis doen.
Ik houd zelf zo’n 150 euro per maand over na betalen van alle verzekeringen, huur, gas en andere vaste lasten. Ik heb er gelukkig nog een spaarpotje naast voor noodgevallen voor de dieren, maar normaal gesproken kom ik prima uit met die 150 euro voor al ons eten, verzorgingsproducten, diervoer, dingen die stuk gaan, tandarts, benzine enz.
In mijn geval, zzp’er, weet ik dat het het een paar jaar duurt voordat ik echt een mooi minimumloon over houdt. Maar als ik echt in de problemen zou raken of het sobere leven niet meer zou trekken dan zou ik deze week nog bij de Action kunnen beginnen en een prima loon krijgen en lekker luxe kunnen leven.

En ik snap natuurlijk ook dat er mensen zijn die écht niet kunnen werken, en in een situatie zitten waar ze echt niks aan kunnen veranderen en om de een of andere reden toch veel geld kwijt zijn aan bv medische zaken.. maar gewone, gezonde mensen die kunnen werken, die zouden echt niet in armoede hoeven leven en op een houtje moeten bijten.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:14

_San87_ schreef:
Yonker schreef:

Ja, en er zijn nog wat factoren die meespelen wat maakt wat je besteedbaar inkomen is, en die kan daardoor heel goed net boven het bestaansminimum zijn ;).

Dat is zeker waar maar dat zijn vaak uitzonderingen en gebeurd bij de meeste mensen niet.
Nu gaan we natuurlijk allemaal verhalen krijgen waarbij het is, maar die verhalen ken ik ook wel. Feit blijft dat je als je werkt en geen schulden hebt je echt niet in echte armoede hoeft te leven. Je kan wellicht niet zo luxe leven als iemand die meer verdiend maar echte armoede bestaat bij deze groep meestal niet.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:45

Minimumloon in fulltime verband dan komt je toch al over 20000 bruto per jaar en vervallen meeste van je toeslagen, heeft een vriend van me nu, met zijn toeslagen die hij eerst had had hij het beter dan nu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:52

Nee, bij 20.000 krijg je de volledige zorgtoeslag en huurtoeslag. Zorgtoeslag zit pas op 0 ergens rond de 30.000 per jaar. Die toeslagen worden langzaam minder naarmate je meer verdient.

Edit:
Afbeelding

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:59

Lusitana schreef:
Pantykous schreef:

Een hoop wat?

En ja het scheelt met Nederland met schulden omdat je daarbij geholpen kan worden waardoor je er weer uit kan raken.
Je kunt je trouwens ook wel heel makkelijk in de schulden steken in Nederland.

Maar het blijft dat je met weinig geld ook wel wat van het leven kunt maken als je dat wilt.

@Nikass nergens aan mee kunnen doen heeft alles te maken met vergelijken en kijken naar wat een ander heeft, want waarom zou je er aan mee wíllen doen? Er is niks mis met op jezelf zijn, thuisblijven en een boek lezen bij wijze van spreke.
Daarbij er zijn zat dingen waar je wel aan mee kunt doen. Op straat voetballen of andere spelletjes doen kost geen geld, om maar wat te noemen. Ik fietste vroeger rustig een paar uur om naar het strand te gaan...
Je hoeft geen eigen vervoer te hebben om ergens heen te gaan. Mensen kunnen je ook nog eens ophalen.
Ik stond vroeger altijd in het middelpunt van de belangstelling, het was geen feest als ik niet was geweest en men zorgde er gewoon voor dat ik kon komen als ik het niet met de fiets kon doen.
En toen was er helemaal geen social media en facetime en weet ik het wat. Mensen moesten me echt spreken of bellen. Contacten onderhouden kost geen geld, maar je moet er wel wat zin in steken natuurlijk.
Er zijn overal wel oplossingen voor te vinden, maar je moet ze wel zoeken.

Het enige dat gezegd wordt is dat het mógelijk is om met zeer weinig rond te komen. Dat je dan evengoed wat uit je leven kunt halen. Dat geluk niet persee in geld hoeft te zitten, maar in hoe je in het leven staat.

Bijna geen kleren meer aan je lijf hebben en honger en kou lijden, vind ik persoonlijk veel erger dan je aan een budget moeten houden omdat je schulden hebt.
Maar voor iedereen is het anders wat ze aanvaardbaar of erg vinden.

Maar je moet niet alles volledig op je eigen situatie baseren.

Wat denk je van (jonge) gezinnen? Die hebben nog minder te besteden en hebben kinderen om op te voeden.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:59

Kun jij me via pb toevallig daar mee informatie over sturen, ook hoe het tegenwoordig zit met huurtoeslag? Misschien dat hij dat dan alsnog aan kan vragen want momenteel heeft hij zelfs auto weg moeten doen omdat hij terug moet betalen. Helaas heeft hij een lichte verstandelijke beperking dus misschien is er ook wel iets verkeerd ingevoerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:03

Je kan gewoon een proefberekening maken op de toeslagen site van de belastingdienst. Zowel huur als zorg toeslag

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:04

Lusitana schreef:
Pantykous schreef:

Een hoop wat?

Zeer ruime regelingen en flinke korting bij je dierenarts. Je mest ruil je voor stro, voor je hooi had je iets geregeld, voor een laatste paard is er gedoneerd begreep ik. Niks mis mee overigens hoor, ik vind het prachtig dat mensen zo voor elkaar zorgen. Ik denk alleen wel dat jouw situatie zeer uniek is.

En ik zie hier in Nederland nog niet zo gauw een gezin water uit een put halen en daar 2 wassen in de maand mee doen. Dus jouw situatie is heel uniek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:07

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:23

Die tabel hierboven gaat wel over alleenstaanden, als je getrouwd of samenwonend bent kan het ineens heel anders uitvallen.

Ik denk wel degelijk dat er gevallen zijn van mensen die beide werken tegen het minimumloon en dan een beetje tussen wal en schip vallen. Zeker als je in de randstad woont en noodgedwongen een duurdere woning hebt dan eigenlijk handig is vanwege de krapte op de woningmarkt.

Dat mensen vanuit zichzelf beredeneren is logisch, want je hebt alleen je eigen situatie als referentiekader.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:55

Ik vind in deze discussie dit altijd wel een interessante tabel (van ruim een jaar geleden, kan even geen recentere vinden): https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... inale-druk

Hier zie je wat iemand er op vooruit gaat per 1000 euro bruto salaris extra. Omdat alle toeslagen minder worden als je zo richting de 30k per jaar gaat, zie je dat je van elke euro bruto salaris erbij, maar 10 cent netto overhoudt. Van 31k naar 32k hou je er effectief zelfs minder aan over (i.e. verlies je netto bestedingsruimte). Dit is precies de reden waarom het voelt (of in het geval van 31-32k zelfs zo is) dat meer werken of meer verdienen niet loont. Pas vanaf zo'n 40k zijn alle toeslagen sowieso gestopt en lijkt het weer interessanter te worden.