Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:05

Citaat:
Citaat:

ik denk persoonlijk dat eens in de zoveel tijd een klimaat verandering er bij hoort. Dat was eeuwen geleden ook en toen waren er nog echt niet zo veel mensen op aarde als nu en leefden er heel andere dier soorten dan nu. Die zijn ook allen in ene keer verdwenen. Daar was de mens niet schuldig aan.

En dat is dus idd dat stukje grijpbaar bewijs t.o.v. wetenschap waarom ik ook nog twijfel of de mens er echt iets aan kan veranderen.

Dat is meten met twee maten.

Natuurlijk : de 16e eeuw was een kleine ijstijd, in de middeleeuwen was het warm - dat soort fluctuaties horen er bij.
Na de uitbarsting van de vulkaan Kraketau in 1883 kwam er zoveel rook in de atmosfeer dat oogsten mislukten, iets wat vaker is waargenomen.
En de dinosaurus die uitstierf na de komeetinslag. (Wat een voorbeeld is van snel uitsterven, soms gaat het langzamer en soms kan een plant/diersoort zich aanpassen.)

Maar 'de mens' heeft in de afgelopen 200 jaar fossielen opgestookt, waar miljoenen jaren voor nodig waren om het te vormen.
Behalve dat het op kan raken
(... chemici zeggen: de zuurstof raakt eerder op....)
doet dat iets met de aarde/ de atmosfeer.
(Veel, zelfs.)

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:14

Het afgelopen jaar is zo wie zo een van extremen geweest. Heel veel regen in februari rond Townsville. Heel veel huizen onder water. De veehouders kregen regen na droogte en toen zoveel regen, en veel vee kwam daar door om. Hooi transporten zijn al het hele vorig jaar gaande geweest. De natuur gebieden mogen niet gebruikt worden voor het vee, vanwege erosie en bescherming.

Australië is veel strenger met het inbrengen van machines, men probeert uitheemse diersoorten en planten te mijden. Dit gaat wel eens fout, en dan kost het handenvol geld om dit weer onder controle te krijgen. Een paar jaar geleden waren er problemen met mieren van Amerika. Fruitvlieg is ook een probleem. Op dit moment kan Australië naar heel veel landen exporteren en dat willen ze zo houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:22

Barramundi schreef:
Er zijn nu wel wat brandweer teams uit de USA en Canada die helpen volgens mij. En binnen Australië worden veel brandweer mensen uit andere staten gestuurd om in het zuiden te helpen.

Vwb noodhulp zijn er veel mensen die vinden dat Australië rijk genoeg is om dit zelf op te lossen.

Dat laatste vind ik echt absurd...het draait dus wederom weer eens om geld ipv je bondgenoten te helpen.

Ik zou graag heen willen om daar de mensen te helpen die al die gewonde dieren moeten verzorgen.

Barramundi

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:57

Toevallig kreeg ik gister dezelfde vraag van een vriendin die dierenarts assistente is Cowgirl.
De voorzitter van onze rescue organisatie raadde haar aan om contact op te nemen met vets beyond borders. Normaliter zenden die mensen naar ontwikkelingslanden, maar ze vragen nu ook mensen om in Australië te helpen (het is een Australische organisatie). Ik weet alleen niet hoe dat visum technisch allemaal zit.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:37

Ik dacht dat dit topic over de bosbranden ging, alleen nu lees ik alleen nog maar discussies over het klimaat.

Hoe is het daar nu ondertussen? Op fb komen er berichten voorbij dat het nu zou regenen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:02

Barramundi schreef:
Toevallig kreeg ik gister dezelfde vraag van een vriendin die dierenarts assistente is Cowgirl.
De voorzitter van onze rescue organisatie raadde haar aan om contact op te nemen met vets beyond borders. Normaliter zenden die mensen naar ontwikkelingslanden, maar ze vragen nu ook mensen om in Australië te helpen (het is een Australische organisatie). Ik weet alleen niet hoe dat visum technisch allemaal zit.

Ik ben alleen geen DA assistent en ik heb ook nog een verhuizing voor de deur staan.
Maar ik ga eens kijken op die site.

Kwa visum zal het een toeristen visum worden denk ik en als je nog onder de 30 bent kan je wellicht op een working holiday visum (wat ik al gedaan heb).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:45

Lanoca schreef:
Australië is veel strenger met het inbrengen van machines, men probeert uitheemse diersoorten en planten te mijden. Dit gaat wel eens fout, en dan kost het handenvol geld om dit weer onder controle te krijgen. Een paar jaar geleden waren er problemen met mieren van Amerika. Fruitvlieg is ook een probleem. Op dit moment kan Australië naar heel veel landen exporteren en dat willen ze zo houden.

Dat is heel verstandig, hier in Europa is men daar onvoorstelbaar slordig mee.

Blijft staan dat quarantaine mij vreemd voorkomt: letterlijk 40 dagen wachten; om te zien of iemand ziek wordt.
Goed schoonmaken / ontsmetten lijkt mij voldoende.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:03

Janneke2 schreef:
Quarantaine voor machines?

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Goed afspuiten etc is uiteraard zinnig.

_O- import eisen dan. Je kunt het wel als quarantaine zien aangezien het erg lang duurt voor je spullen door de douane zijn.

Gewoon goed afspuiten is niet voldoende. Vaak moeten zulke gebruikte materialen alsnog met gas/sop behandeld worden om de dieren en bedrijven veilig te houden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:25

Janneke2 schreef:
Lanoca schreef:

Dat is heel verstandig, hier in Europa is men daar onvoorstelbaar slordig mee.

Blijft staan dat quarantaine mij vreemd voorkomt: letterlijk 40 dagen wachten; om te zien of iemand ziek wordt.
Goed schoonmaken / ontsmetten lijkt mij voldoende.

De voortuigen goederen of wat dan ook komen in een Quarantaine opslag. Het gaat niet over de duur van de opslag maar over de checks die nodig zijn om de goederen vrij te geven.
Voertuigen worden geinspecteerd, indien dat niet naar tevredenheid is van de inspecteur moeten zij verder gereinigd worden. De voertuigen kommen het terrein niet af voordat alle mogelijke contaminatie (bv modder waarin zaden kunnen zitten) is gereinigd.

Zelfs binnen australie gelden vergelijkbare regels voor bv landbouwvoertuigen/machines die van een staat naar de andere gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:49

Zijn er hier mensen (bv locals) die een idee hebben welke organisatie je kan contacteren om hulp in de vorm van een dienst aan te bieden?

Ik ben dierenarts, maar heb momenteel geen werk. Ik speel met het idee om mezelf nuttig te maken in Australië, nu zij daar met zoveel ellende zitten.

Maar ik vroeg me af via wie ik dat het best kan spelen. Daar doelloos rondlopen, daar heeft ook niemand wat aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:14

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:48

tamary schreef:
https://www.vetsbeyondborders.org/ maar ik weet niet of die ivm erkenning diploma's iets aan DA's uit het buitenland hebben.

Heb me hier net ingeschreven inderdaad. Ben nu de wetgeving aan het uitzoeken. In Canada kon ik in BC aan het werk als het onder toezicht van een andere arts kan. Voor Australië zou ik mijn Navle moeten halen om zelfstandig te werken (voor Canada ook) en dit heb ik wel op de planning staan voor december 2020. Maar als het nodig is zou ik dit in april 2020 kunnen (proberen te) halen.
Ben nu aan het uitzoeken of ik onder toezicht bv zou kunnen werken. Dan kan je toch meer doen, ookal kan je niet helemaal in je eentje op pad. Maar in een kliniek hoeft het dan geen belemmering te zijn.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:50

Hoe is het nu met de bokkers die daar wonen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:42

Ik ben benieuwd hoe de situatie nu is.
Momenteel kom ik alleen maar heel veel achtergrond informatie tegen. Maar niet hoe het nu is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:47

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:00

https://www.9news.com.au/national/fires-australia-emergency-conditions-ease-in-victoria-nsw-and-kangaroo-island/57e6557c-0e9a-4c75-8164-323d3b4a4fcd

Hier een algemene update van Nine News. Wij waren net te laat om het nieuws te zien (waren op de veranda naar de regen aan het kijken :') ), maar het laatste wat ik zag ging vnl over Kangaroo Island.

Verder gaat hier in QLD nu veel aandacht ook naar alles wat gedaan wordt om de slachtoffers (dier en mens) te helpen zoals alle fundraisers die er zijn, de voedselbank waar zelfs rugby-sterren kwamen helpen inpakken en de naai-marathon die opgezet is om dingen voor wildlife carers te maken.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:12

eilleen333 schreef:
Zijn er hier mensen (bv locals) die een idee hebben welke organisatie je kan contacteren om hulp in de vorm van een dienst aan te bieden?

Ik ben dierenarts, maar heb momenteel geen werk. Ik speel met het idee om mezelf nuttig te maken in Australië, nu zij daar met zoveel ellende zitten.

Maar ik vroeg me af via wie ik dat het best kan spelen. Daar doelloos rondlopen, daar heeft ook niemand wat aan.

Ik vind dit een schitterend gebaar. Ik hoop dat ze wat met je hulp en kennis kunnen!

Zijn er hier mensen die aan (kleine) lokale dierenorganisaties hebben gedoneerd?
Geven aan het WNF staat me nml tegen, maar ik zou toch graag iets willen geven voor de koala's, kangaroe's, vogels etc.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:14

Niet zelf gedoneerd maar deze mensen waren vandeweek op het nieuws met hoe ze bezig waren met de voorbereidingen voor een nieuwe ‘aanval’ (sorry, kan even niks beters bedenken) van de branden: https://kangarooislandwildlifepark.com/

Een andere kleine organisatie midden in de ergste firezone is het Mallacoota Wildlife Shelter. Die zijn te vinden op Facebook en daar staan ook hun bankgegevens etc.

@Eilleen: ik was benieuwd of je met vets beyond borders nog verder gekomen was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:30

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:43

Ah zoiets dacht ik idd al.. Was ook te mooi om waar te zijn dat het zou kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 13:29

Cowgirl schreef:
Barramundi schreef:
Er zijn nu wel wat brandweer teams uit de USA en Canada die helpen volgens mij. En binnen Australië worden veel brandweer mensen uit andere staten gestuurd om in het zuiden te helpen.

Vwb noodhulp zijn er veel mensen die vinden dat Australië rijk genoeg is om dit zelf op te lossen.

Dat laatste vind ik echt absurd...het draait dus wederom weer eens om geld ipv je bondgenoten te helpen.

Ik zou graag heen willen om daar de mensen te helpen die al die gewonde dieren moeten verzorgen.

Australië zegt zelf ook dat ze de donaties niet nodig hebben omdat ze zo'n rijk en welvarend land zijn. :j

Heeft mij overigens niet weerhouden om te doneren. Wat kan ik anders doen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:06

Las net dat er weer een brandweerman om is gekomen :( echt verschrikkelijk

hoe is het nu daar? Word het nog erger of is er vooruitzicht op verbetering? Hoe lang kost het de natuur om te herstellen? En een persoonlijke vraag hoe is het bij blue mountains? Kijk je vanaf de uitzicht punten nu op een verbrand landschap?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 08:38

eilleen333 schreef:

"Animal Evacuation NZ" is er ook aanwezig om in de afgebrande gebieden overlevende dieren te zoeken en te redden/verplaatsen. Misschien kunnen hun je hulp ook nog gebruiken. Zijn daar aanwezig met NZ'se DA'en

@Moonsparkle, er zijn nu al foto's van gebieden, die in September in brand stonden, die alweer beginnen te bloeien. Balmoral begint ook alweer bloei in de bomen te komen. Zelf een paar maanden na de branden langs de kust er geweest en dat ging ook heel snel.
Ik heb wel net idd gehoord dat er weer een brandweerman overleden is die ook 2 kinderen nalaat. De rest van het nieuws miste ik

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:17

Geen idee of dit in NL ook te zien is, maar op dit moment hier live op TV: de AO Rally for Relief.
Ik ben normaal echt niet van de tennis, maar ik vind het leuk om te zien hoe al deze tennis toppers een erg mooie avond neerzetten (en geld binnenhalen voor bushfire relief).