Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:04

Cer schreef:
Citaat:
Exact!
Als witte is het makkelijk banketstaaf. ;)

Blijkbaar is de term "witte" nog steeds prima :j
zelfs met knipoog kom je met de term "zwarte" volgens mij niet meer weg... ?


Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb geen enkele vorm van minderwaardigheid als iemand mij witte noemt. Bij het noemen van iemand als 'zwarte' of 'neger' zit wel een hele negatieve lading. De één zal het minder erg vinden dan de ander, maar er worden daadwerkelijk mensen erg gekwetst bij die benamingen. Daar mag je als maatschappij wel rekening mee houden, lijkt mij.

In een aantal gebieden in Afrika (en landen daar buiten) worden ook mensen gediscrimineerd omdat ze donkerder zijn dan hun dorps/stadsgenoten. Dat is daadwerkelijk zo, ook worden er nog slaven gehouden (check die docu Door de Sahara, Mauretanie). ALLEEN dat neemt NOOIT weg dat wij hier het goede voorbeeld mogen gaan nemen. Dit door naar de mensen te luisteren en de tradities/taal aan te passen als mensen zich daadwerkelijk gekwetst voelen.

Is de manier waarop het nu gaat mijn manier? Nee absoluut niet, maar blijkbaar was het toch nodig om een wake up call te krijgen. Hopelijk slijt het door de jaren heen en gaat het niet verder escaleren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:05

Janine1990 schreef:
Zoals ik volgens mij in de Op al schreef is zwart versus wit prima. Neger en blanke niet. Blank is zuiver, daarmee duid je aan dat andere kleuren niet zuiver ofwel niet in orde zijn.

Daar heb ik oprecht nooit zo over nagedacht/bij stil gestaan. Bedankt voor deze post :j .

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:07

Emmaa_ schreef:
Maar wat heeft de viering van het Kwaku festival te maken met een racistische traditie als zwarte piet? Kwaku is de viering van het einde van de slavernij..


Keti koti op 1 juli is het einde van de slavernij: het verbreken van de ketenen.
(Slaafvrije chocola...? Tony chocolonely doet zijn best, maar het blijft bij 75% ipv echt slaafvrij.)

En ik ken "zwart en wit" als politieke termen:
zwart als verzamelnaam voor iedereen die om racistische redenen ooit voor minder is versleten (al ziet vrijwel niemand je kleurtje nog)
wit als heldere tegenstelling van zwart - en een breuk met het superieure woord 'blank'.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:07

_San87_ schreef:
maaike5581 schreef:
Ik ben pro zwarte Piet.
Racist nee zeker niet maar ik vind het echt een hoop gezeur om niks.
Geen enkel kind ziet racisme in zwarte Piet.
Alleen volwassenen hoor je erover.
En ik vraag mij serieus af, hoe over een jaar of 20?
Als er alleen nog maar gekleurde, roetveeg of witte pieten zijn?
Is het dan weer discriminatie omdat er geen zwarte pieten zijn?
Ook vind ik het wel bijzonder dat deze traditie doorbroken moet worden naar van bijvoorbeeld het kwaku festival traditie mag men niet aankomen?
[ Video ]

Nee, een kind ziet inderdaad geen racisme. Maar dat een kind het racisme niet ziet, betekent niet dat iets geen racisme is. En daar wringt de schoen.

Wij als blanke witte Europeanen kunnen niet begrijpen hoe onze getinte medemensen zich echt voelen bij Zwarte Piet. We denken dat we het begrijpen, maar we begrijpen het niet, puur omdat wij nooit in hun situatie hebben gezeten. Nog niet eens een beetje.

Inleven kunnen we, sympathie ervoor hebben ook, en tot op zekere hoogte snappen/begrijpen we waar getinte mensen vandaan komen met hun argumenten, maar echt snappen/begrijpen doen we het niet.

Als het kind dat niet ziet, waarom moeten volwassenen ze dat dan aanleren? Zou daarmee stoppen niet meer doen om een eind aan racisme te krijgen?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:07

Ik had daar echt nog nooit van gehoord, ik heb daar dan ook niet de dikke van dale op nageslagen..

Ik zou dan eerder voor licht kiezen.. Ik voel mezelf niet wit (hoewel mn huidskleur daar in de winter anders over denkt). Ik vind wit raar, de afwezigheid van kleur, ik vind dat een rare aanduiding als het over een mensenhuid gaat..

maar blijkbaar moet je nogal wat nuances en achtergronden kennen bij het gebruik van bepaalde woorden. Het is dan best even wennen voordat dat automatische wordt, en tot die tijd is het veel tenenloperij denk?

Vooralsnog denk ik dat de intentie achter woorden belangrijker is dan het woord an sich, maar over het algemeen is dat niet wat de meerderheid denkt, denk ik?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:08

tamary schreef:
_San87_ schreef:

Nee, een kind ziet inderdaad geen racisme. Maar dat een kind het racisme niet ziet, betekent niet dat iets geen racisme is. En daar wringt de schoen.

Wij als blanke witte Europeanen kunnen niet begrijpen hoe onze getinte medemensen zich echt voelen bij Zwarte Piet. We denken dat we het begrijpen, maar we begrijpen het niet, puur omdat wij nooit in hun situatie hebben gezeten. Nog niet eens een beetje.

Inleven kunnen we, sympathie ervoor hebben ook, en tot op zekere hoogte snappen/begrijpen we waar getinte mensen vandaan komen met hun argumenten, maar echt snappen/begrijpen doen we het niet.

Als het kind dat niet ziet, waarom moeten volwassenen ze dat dan aanleren? Zou daarmee stoppen niet meer doen om een eind aan racisme te krijgen?

Ik snap je bericht niet helemaal. Welke volwassene leert een kind racistisch te zijn en op welke manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:09

Cer schreef:
Ik had daar echt nog nooit van gehoord, ik heb daar dan ook niet de dikke van dale op nageslagen..

Ik zou dan eerder voor licht kiezen.. Ik voel mezelf niet wit (hoewel mn huidskleur daar in de winter anders over denkt). Ik vind wit raar, de afwezigheid van kleur, ik vind dat een rare aanduiding als het over een mensenhuid gaat..

maar blijkbaar moet je nogal wat nuances en achtergronden kennen bij het gebruik van bepaalde woorden. Het is dan best even wennen voordat dat automatische wordt, en tot die tijd is het veel tenenloperij denk?

Vooralsnog denk ik dat de intentie achter woorden belangrijker is dan het woord an sich, maar over het algemeen is dat niet wat de meerderheid denkt, denk ik?

Weet je, ik denk dat niemand er echt over valt als jij naar jezelf refereert als blank persoon. Als het uiteindelijk uit de vocabulaire kan slijten en 'wit' wordt gebruikt is dat prima in mijn ogen (maar ik ben als wit persoon niet degene die daar een oordeel over kan vellen). Wat denk ik belangrijker is is dat we termen als het n-woord harder uit onze vocabulaire weren.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:13

Emmaa_ schreef:
Maar wat heeft de viering van het Kwaku festival te maken met een racistische traditie als zwarte piet? Kwaku is de viering van het einde van de slavernij..


Kijk even het filmpje dan snap je wat ik bedoel.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:14

_San87_ schreef:
Nee, een kind ziet inderdaad geen racisme. Maar dat een kind het racisme niet ziet, betekent niet dat iets geen racisme is. En daar wringt de schoen.

Wij als blanke witte Europeanen kunnen niet begrijpen hoe onze getinte medemensen zich echt voelen bij Zwarte Piet. We denken dat we het begrijpen, maar we begrijpen het niet, puur omdat wij nooit in hun situatie hebben gezeten. Nog niet eens een beetje.

Inleven kunnen we, sympathie ervoor hebben ook, en tot op zekere hoogte snappen/begrijpen we waar getinte mensen vandaan komen met hun argumenten, maar echt snappen/begrijpen doen we het niet.
_San87_ schreef:
tamary schreef:
Als het kind dat niet ziet, waarom moeten volwassenen ze dat dan aanleren? Zou daarmee stoppen niet meer doen om een eind aan racisme te krijgen?

Ik snap je bericht niet helemaal. Welke volwassene leert een kind racistisch te zijn en op welke manier?

Kind ziet zwarte piet niet als anders, slecht of minderwaardig. Legt de associatie niet met andere/echte mensen. Waarom moet ze dat aangeleerd worden? Waarom moeten ze een andere manier van naar mensen kijken aangeleerd krijgen als de huidige dat onderscheidt niet maakt? Kinderen leren van volwassenen hoe de wereld in elkaar zit en hoe je je naar anderen gedraagd, wat belangrijk is om op te letten en wat niet. Als kind zonder die bagage makkelijker de mens er onder ziet waarom zijn volwassenen dan zo dom om dat te veranderen?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:15

Sakura789 schreef:
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb geen enkele vorm van minderwaardigheid als iemand mij witte noemt. Bij het noemen van iemand als 'zwarte' of 'neger' zit wel een hele negatieve lading.

Zwart is prima als tegenhanger van wit, daar zit geen negatieve lading bij. Dit heb ik net gegoogled.
En zwart vs wit is prima, lees ik hier net :j


Citaat:
Wij als blanke witte Europeanen kunnen niet begrijpen hoe onze getinte medemensen zich echt voelen bij Zwarte Piet.
Hoe werkt het dan als donkere mensen zich niet gediscrimineerd voelen door zwarte piet, want die zijn er ook...

En ik meende, maar ook daar weet ik niet genoeg van, dat racisme het onderdrukken.. wacht..google zegt: "Racisme is het idee dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar"
Hoe doe je dat met Sinterklaas en zwarte piet?
Ik snap dat de kinderen het niet zien.. als Sint zijn pieten als slaven, of inferieur, zou behandelen, dan zou dat duidelijker zijn. Of doet hij dat wel?

De uiting van het racisme in deze is de aankleding van Zwarte Piet (de term "zwart" mag wel, meen ik, als tegenhanger van wit) omdat de aankleding dezelfde is als zwarte kindslaven in 1800 (om en nabij). Snap ik het dan een beetje?

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:17

Citaat:
Als het kind dat niet ziet, waarom moeten volwassenen ze dat dan aanleren? Zou daarmee stoppen niet meer doen om een eind aan racisme te krijgen?


Ik kom uit een onderwijsfamilie.
Je moet als kind duizenden dingen leren zien die je zelf niet ziet. Dat de stoeprand niet alleen een bepaald randje is, maar ook een belangrijke grens, etc etc etc.

En reken maar dat kinderen racisme zien.
Niet in Zwarte Piet, maar wel in 1000 andere dingen. (Mijn Rotterdamse nichtjes, gewend aan gemengde klassen kunnen hier uitgebreid over vertellen.)

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:17

Moeten jullie eens naar het Rijksmuseum gaan in Amsterdam. Wat je daar ziet aan geschiedenis uitgebeeld op grote doeken.
Het was vooral kommer en kwel eeuwen terug. Overal over heel de wereld. Mensen waren en zijn nog steeds erg wreed.
Wil er mee zeggen dat je het verleden niet altijd maar moet oprakelen. Wat kunnen wij anno 2019 er nou aan doen dat er eeuwen terug een Piet Hein of weet ik wie wat van alles uit haalde. Ons nu daarvoor moeten schamen vind ik al helemaal de grootste kul die er bestaat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:19

In mijn ogen (en ik heb er best wat onderzoek naar gedaan) gaat het om de verbanden die (heel makkelijk) gelegd kunnen worden tussen de manier waarop zwarte mensen werden getoond in de media, als een karikatuur, en het uiterlijk van de huidige vorm van zwarte piet (denk dan aan kroeshaar, rode lippen, een heel donker geschminkte huid, maar ook het pakje dat inderdaad overeen komt met de manier waarop zwarte kindslaven werden aangekleed in de eeuwen waarin slavernij nog hoogtij vierde.

Er zijn inderdaad mensen van kleur die zich niet gediscrimineerd voelen door ZP, en ik bedoel, more power to them. Fijn dat zij zich daarvoor af kunnen sluiten. Maar er zijn ook een hoop mensen van kleur die zich enorm onprettig voelen bij de manier waarop zwarte piet nog steeds geportretteerd wordt. Daar komt bij dat een hoop witte mensen ondertussen datzelfde sentiment hebben. KOZP begon als een klein groepje activisten maar in Den Haag alleen al stonden afgelopen weekend bijna 1000 mensen te demonstreren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:21

tamary schreef:
Kind ziet zwarte piet niet als anders, slecht of minderwaardig. Legt de associatie niet met andere/echte mensen. Waarom moet ze dat aangeleerd worden? Waarom moeten ze een andere manier van naar mensen kijken aangeleerd krijgen als de huidige dat onderscheidt niet maakt? Kinderen leren van volwassenen hoe de wereld in elkaar zit en hoe je je naar anderen gedraagd, wat belangrijk is om op te letten en wat niet. Als kind zonder die bagage makkelijker de mens er onder ziet waarom zijn volwassenen dan zo dom om dat te veranderen?

Er is een grote groep mensen die, naar mijn mening terecht, Zwarte Piet racistisch vinden. En die mensen mogen gehoord worden, die mensen moeten gehoord worden. Hun gevoel erkend. Niemand verliest/wint wanneer Zwarte Piet een roetveeg Piet of een regenboog Piet wordt. Wij witte mensen niet, zwarte mensen niet. De enige groep die wint, zijn de kinderen. Zij hebben weer een leuk feest.

Dus ik denk wel dat het belangrijk is kinderen te leren wat racisme is en hoe zich dat uit en kan uiten.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:22

Emmaa_ schreef:
Maar wat heeft de viering van het Kwaku festival te maken met een racistische traditie als zwarte piet? Kwaku is de viering van het einde van de slavernij..

Hoe kom je daar nu bij??
Ik weet nog toen het nu festival begon en dat was niks meer dan een gezellig vooral vriendschappelijk voetbal toernooi met wat BBQ s er bij en wat door de jaren heen groter is geworden.
Ging helemaal niks over einde slavernij

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:22

Emmaa_ schreef:
Er zijn inderdaad mensen van kleur die zich niet gediscrimineerd voelen door ZP, en ik bedoel, more power to them. Fijn dat zij zich daarvoor af kunnen sluiten. Maar er zijn ook een hoop mensen van kleur die zich enorm onprettig voelen bij de manier waarop zwarte piet nog steeds geportretteerd wordt. Daar komt bij dat een hoop witte mensen ondertussen datzelfde sentiment hebben. KOZP begon als een klein groepje activisten maar in Den Haag alleen al stonden afgelopen weekend bijna 1000 mensen te demonstreren.


Ik voel mij ook wel eens onprettig als witte, blanke, neutrale of hoe ze dan ook willen
dat ik mijzelf noem ……

Deze hele discussie gaat imo echt veel te ver, en ben het dan ook met Popstra eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:24

BloemBloem schreef:
Emmaa_ schreef:
Er zijn inderdaad mensen van kleur die zich niet gediscrimineerd voelen door ZP, en ik bedoel, more power to them. Fijn dat zij zich daarvoor af kunnen sluiten. Maar er zijn ook een hoop mensen van kleur die zich enorm onprettig voelen bij de manier waarop zwarte piet nog steeds geportretteerd wordt. Daar komt bij dat een hoop witte mensen ondertussen datzelfde sentiment hebben. KOZP begon als een klein groepje activisten maar in Den Haag alleen al stonden afgelopen weekend bijna 1000 mensen te demonstreren.


Ik voel mij ook wel eens onprettig als witte, blanke, neutrale of hoe ze dan ook willen
dat ik mijzelf noem ……

Deze hele discussie gaat imo echt veel te ver, en ben het dan ook met Popstra eens!

Maar het gaat niet om je onprettig voelen, het gaat om je onprettig voelen bij een racistische traditie die consequent in stand wordt gehouden en ook tegenwoordig nog eens als excuus wordt gebruikt om ronduit racistisch gedrag te vertonen.

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:25

Ook dat vind ik te ver gaan Emma, het is goed zo! De mensen die zich onprettig voelen
zijn gehoord, er kan een keuze gemaakt worden, want er zijn veranderingen doorgevoerd.

Het is ook een keer klaar ….

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:26

BloemBloem schreef:
Ook dat vind ik te ver gaan [naam], het is goed zo! De mensen die zich onprettig voelen
zijn gehoord, er kan een keuze gemaakt worden, want er zijn veranderingen doorgevoerd.

Het is ook een keer klaar ….

Nou ja, het is fijn dat jij dat kan zeggen maar nogmaals, jij bent niet degene die bepaalt of het genoeg is of niet. Dat is aan de mensen die daadwerkelijk dat racisme op dagelijkse basis moeten ervaren.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:28

Cer schreef:
Mag je dan nog wel Sinterklaas als witte weldoener afbeelden? De kerstman is ook wit, betekent dat dat we alleen witte mensen als kadootjesgever zien, en is dat misschien ook rascisme ? (dat vroeg ik mij hardop denkend af..)

Komen we nu bij het punt dat we vraagtekens gaan zetten bij katholieke heiligen die liefde tonen voor kleine kinderen }:) ??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:31

BloemBloem schreef:
Ook dat vind ik te ver gaan Emma, het is goed zo! De mensen die zich onprettig voelen
zijn gehoord, er kan een keuze gemaakt worden, want er zijn veranderingen doorgevoerd.

Het is ook een keer klaar ….

Jij bent een witte West-Europeaan gok ik?

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:33

Wanneer de discussie zich nog verder gaat verharden krijg je als witte het gevoel racistisch bejegend te worden door de gekleurde medemens want ondanks dat er in het verre verleden door zeer veel landen slavernij is gepleegd voel ik me daar niet verantwoordelijk voor, net zo min dat ik als witte schuld heb aan de 1ste en 2de wereldoorlog of het uitroeien van de roodhuiden in Amerika, wat ook door Europeanen gebeurde. Maar alle getroffen groeperingen , joden, gekleurde enzenz verwachten wel dat wij schuld bekennen . Dat verdom ik, aanpassen prima maar de geschiedenis hoeft niet totaal uitgevaagd worden, leer er van.

Veronica2
Berichten: 2722
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:35

Emmaa_ schreef:
Maar wat heeft de viering van het Kwaku festival te maken met een racistische traditie als zwarte piet? Kwaku is de viering van het einde van de slavernij..

Kwaku niet, Keti Koti wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:36

bigone schreef:
Wanneer de discussie zich nog verder gaat verharden krijg je als witte het gevoel racistisch bejegend te worden door de gekleurde medemens want ondanks dat er in het verre verleden door zeer veel landen slavernij is gepleegd voel ik me daar niet verantwoordelijk voor, net zo min dat ik als witte schuld heb aan de 1ste en 2de wereldoorlog of het uitroeien van de roodhuiden in Amerika, wat ook door Europeanen gebeurde. Maar alle getroffen groeperingen , joden, gekleurde enzenz verwachten wel dat wij schuld bekennen . Dat verdom ik, aanpassen prima maar de geschiedenis hoeft niet totaal uitgevaagd worden, leer er van.

Het is ook inderdaad wel zot dat van ons verwacht wordt dat wij verantwoordelijkheid nemen voor wat onze voorvaderen deden, en daar onze excuses voor aanbieden. Daar hebben en hadden wij geen enkele invloed op.

Wel vind ik belangrijk dat erkend wordt dat onze voorvaderen niet juist gehandeld hebben en dat we tonen dat we ervan geleerd hebben. Ik denk dat afstappen van het stereotype dat uitgebeeld wordt met Zwarte Piet daar een mooi voorbeeld van is.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:36

Ik vond vroeger de zwarte pieten altijd veel leuker dan sinterklaas zelf.
De Sint was gewoon de saaie oude opa die de rekening betaalde. De zwarte pieten zorgden er altijd voor dat de pakjes werden ingepakt, boeven werden gevonden, de boot op tijd aankwam en gaven me nog snoep ook.

Ikzelf snap dan ook niet waarom mensen de zwarte pieten zo negatief zien, als je goed hebt opgelet zijn ze juist een goed rolmodel geweest iig de afgelopen 20 jaar: slim, zelfredzaam, goede planners, werken altijd samen en voor het goede doel (je cadeaus :P ).

Maarja dat gezegd hebbende- Als je met zoiets sufs als schmink een grote groep mensen kwetst, dan pas je dat aan.


Het grootste probleem is dat veel mensen de roetveegpiet niet als oplossing zien.