Shaggy09 schreef:Nee natuurlijk niet! Maar voed jij maar een kind van 6 op wat enorm beïnvloedbaar is en wat enorm graag bij de rest wilt horen (wat natuurlijk doodnormaal is op die leeftijd). Ik zeg ook altijd dat als ik ooit kinderen wil ze echt niet op zo'n jonge leeftijd al YouTube filmpjes mogen kijken, maar ik denk dat je daar als ouder zo ontzettend snel van terug komt. Ik zie dat jij van mijn leeftijd bent, jij kreeg op een gegeven moment ook een mobieltje, een gameboy/wii/Nintendo. En ik durf te wedden dat als je dat niet kreeg op een bepaalde leeftijd je dat echt niet zomaar zou accepteren
Zit wat in, en zoals ik zei, ben ik natuurlijk ook niet 100% heilig (geweest). Alleen ben ik van mening dat grenzen gewoon, in welke situatie/tijdsperk dan ook, erg belangrijk zijn. Ik mocht vroeger ook niet langer dan een half uur achter welk scherm dan ook, of dat nou de Wii was, of de pc. Niet dat mijn ouders de perfecte opvoedmethode hadden, maar het is wel een voorbeeld hoe grenzen duidelijkheid en structuur kunnen scheppen; op langer en korter termijn!
Door die grenzen heb ik me ook kunnen verdiepen in andere bezigheden, naast een beeldscherm. Want er zijn zo veel andere leuke(re) dingen naast computeren. Zonder die grenzen had ik tekenen misschien nooit leuk gevonden, en was mn leven heel anders geweest.
Op latere leeftijd krijg je natuurlijk steeds meer verantwoordelijkheid, of dat nou schermduur of kleren zijn, meer verantwoordelijkheid dan een jong kindje.
Tevens heb ik wat betreft "er bij horen" nooit heel veel last gehad; de één had een nintendo, de ander veel Lego. De ene keer spelen bij de Lego-vriend en een heel kasteel bouwen, de andere keer lekker een middagje mario-karten. Misschien ook omdat ik altijd in een wat meer "accepterende" vriendengroep zat waarin het niet zo boeide, maar bij andere klasgenoten heb ik het ook nooit zo gemerkt.