de korte lontjes van tegenwoordig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:15

Shaggy09 schreef:
Nee natuurlijk niet! Maar voed jij maar een kind van 6 op wat enorm beïnvloedbaar is en wat enorm graag bij de rest wilt horen (wat natuurlijk doodnormaal is op die leeftijd). Ik zeg ook altijd dat als ik ooit kinderen wil ze echt niet op zo'n jonge leeftijd al YouTube filmpjes mogen kijken, maar ik denk dat je daar als ouder zo ontzettend snel van terug komt. Ik zie dat jij van mijn leeftijd bent, jij kreeg op een gegeven moment ook een mobieltje, een gameboy/wii/Nintendo. En ik durf te wedden dat als je dat niet kreeg op een bepaalde leeftijd je dat echt niet zomaar zou accepteren ;)

Zit wat in, en zoals ik zei, ben ik natuurlijk ook niet 100% heilig (geweest). Alleen ben ik van mening dat grenzen gewoon, in welke situatie/tijdsperk dan ook, erg belangrijk zijn. Ik mocht vroeger ook niet langer dan een half uur achter welk scherm dan ook, of dat nou de Wii was, of de pc. Niet dat mijn ouders de perfecte opvoedmethode hadden, maar het is wel een voorbeeld hoe grenzen duidelijkheid en structuur kunnen scheppen; op langer en korter termijn!
Door die grenzen heb ik me ook kunnen verdiepen in andere bezigheden, naast een beeldscherm. Want er zijn zo veel andere leuke(re) dingen naast computeren. Zonder die grenzen had ik tekenen misschien nooit leuk gevonden, en was mn leven heel anders geweest.
Op latere leeftijd krijg je natuurlijk steeds meer verantwoordelijkheid, of dat nou schermduur of kleren zijn, meer verantwoordelijkheid dan een jong kindje.
Tevens heb ik wat betreft "er bij horen" nooit heel veel last gehad; de één had een nintendo, de ander veel Lego. De ene keer spelen bij de Lego-vriend en een heel kasteel bouwen, de andere keer lekker een middagje mario-karten. Misschien ook omdat ik altijd in een wat meer "accepterende" vriendengroep zat waarin het niet zo boeide, maar bij andere klasgenoten heb ik het ook nooit zo gemerkt.

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:20

Carol_Beer schreef:
Veel mensen (met name stadsen) kunnen niet meer goed voor kinderen en dieren zorgen, en weet je waarom? Omdat ze niet meer dicht bij de natuur staan. Het enige wat telt zijn gadgets, de nieuwste i-phone etc.

Juist hier in de stad zie ik een steeds grotere groep 'moderne hippies', ook jongeren, bijna als een soort tegenhanger. De toegenomen online wereld en druk in de maatschappij en het feit dat alles altijd binnen handbereik is, maakt het - in mijn ervaring - wel moeilijker om bij jezelf en je eigen rust te blijven, en ik denk wel dat dit in de grote stad nog wat lastiger is. Alles kan nu, dus alles moet ook nu, lijkt soms te gelden. Maar zoals Shaggy09 zegt, je ziet het net zo goed in kleinere randsteden en dorpen.

Dat onze wereld groter is geworden door het internet en technologie is denk ik niet per se erg, denk ook dat het ons leven op veel vlakken heeft verrijkt. Die van mij in ieder geval wel. Het gaat inderdaad om de mate en afwisseling, sommige mensen lijken soms echt beheerst te zijn door hun telefoon. Dat kan denk ik onbewust voor veel onrust zorgen omdat je aandacht en gedachten eigenlijk heel vaak ergens anders zijn of naartoe getrokken worden dan in het hier en nu. Je hersenen hebben dus eigenlijk meer te verwerken en raken sneller overprikkeld zonder dat je het echt heel erg doorhebt want het is normaal om meteen je berichten te checken en op de hoogte te zijn van het laatste nieuws. Als het gaat om kinderen denk ik dat het belangrijk is om daarin een stukje balans in te leren en er ook rekening mee houden dat kinderen informatie minder goed kunnen filteren.

Zo heb bijles gegeven aan een jongen die op een school zat waarbij laptops een vervanging was voor veel boeken, agenda's en schriften. Voor hem was dat te veel afleiding tijdens de lessen, en ook thuis, waardoor zijn resultaten echt zwaar te lijden hadden. Het was echt geen domme jongen, maar was sneller afgeleid dan anderen, en kon alle informatie niet filteren en prioriteren (wat niet raar is op die leeftijd denk ik zo). En vroegah was ik ook echt niet altijd bezig met de les hoor, maar als je een computer voor je neus hebt staan met toegang tot het internet tijdens de les, is het voor velen denk toch lastiger om daar niet door verleid of afgeleid te raen.
Laatst bijgewerkt door daarisdekaas op 04-08-19 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:21

Het wel of niet nee kunnen zeggen heeft niet veel met de generatie te maken maar met kwaliteiten als opvoeder. Net zoals de hoefsmid en de trimsalon iedere dag te maken heeft met dieren die niet opgevoed zijn.
Dat is echt niet iets nieuws.
Mijn moeder (jaren 50) had een nichtje dat ook zo verwend als de pleuris was, kreeg letterlijk alles en pakte ook alle speelgoed af. Ouders lieten haar zelfs speelgoed van andere ‚jatten‘ als ze dat wilde. Het is toch echt een heel keurige lieve vrouw geworden die wel heel correct met haar kinderen omgaat en mantelzorg verleend zonder 1 woord klagen.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:24

Ceffyl schreef:
Maar vindt eigenlijk niet elke generatie dat “de jeugd” verpest is en dingen verkeerd doet (“dat deden wij vroeger niet”). De ouderen ten tijde van Elvis vonden de jeugd ook verdorven en als we er nu op terugkijken was dat allemaal nog best braaf. En nu vinden we kinderen verpest, want ze kijken alleen nog maar op de telefoon. Het is ook gewoon vooruitgang dat de jeugd anders opgroeit dan hun ouders met andere normen en waarden. Ouderen vinden dat altijd achteruitgang, maar is dat het ook? Nu hebben mensen korte lontjes, vroeger kon je niks zeggen omdat je niet uit de pas met je community wilde lopen. Was ook niet fantastisch hoor.

Dat is ook van alle tijden en ik heb me ook zo vaak afgevraagd of ik niet gewoon wat geraniums moet gaan kopen.. Maar ik kan me er zo weinig bij voorstellen dat het normaal is om kinderen als een stel brullende apen in de supermarkt los te laten, om ze 0,00 verantwoordelijkheidsgevoel aan te leren. Ze zijn in ons dorp al niet meer in staat om een paar 100 meter naar school te lopen of fietsen. Ook de kinderen uit groep 8 worden gehaald en gebracht. Dan daar nog bij dat er steeds meer en meer regels komen, dit mag niet, dat mag niet, ondertussen steeds meer (sociale) verplichtingen waar aan voldaan moet worden. Je moet op je woorden letten, want voor je het weet word je uitgemaakt voor racist of zijn mensen beledigd. Dat moet toch een keer kapot als dat zo doorgaat? De burn-outs ploppen nu al als paddenstoelen uit de grond en dat gaat op deze manier niet minderen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:28

daarisdekaas schreef:
Carol_Beer schreef:
Veel mensen (met name stadsen) kunnen niet meer goed voor kinderen en dieren zorgen, en weet je waarom? Omdat ze niet meer dicht bij de natuur staan. Het enige wat telt zijn gadgets, de nieuwste i-phone etc.

Juist hier in de stad zie ik een steeds grotere groep 'moderne hippies', ook jongeren, bijna als een soort tegenhanger. De toegenomen online wereld en druk in de maatschappij en het feit dat alles altijd binnen handbereik is, maakt het - in mijn ervaring - wel moeilijker om bij jezelf en je eigen rust te blijven, en ik denk wel dat dit in de grote stad nog wat lastiger is. Alles kan nu, dus alles moet ook nu, lijkt soms te gelden. Maar zoals Shaggy09 zegt, je ziet het net zo goed in kleinere randsteden en dorpen.

Dat onze wereld groter is geworden door het internet en technologie is denk ik niet per se erg, denk ook dat het ons leven op veel vlakken heeft verrijkt. Die van mij in ieder geval wel. Het gaat inderdaad om de mate en afwisseling, sommige mensen lijken soms echt beheerst te zijn door hun telefoon. Dat kan denk ik onbewust voor veel onrust zorgen omdat je aandacht en gedachten eigenlijk heel vaak ergens anders zijn of naartoe getrokken worden dan in het hier en nu. Je hersenen hebben dus eigenlijk meer te verwerken en raken sneller overprikkeld zonder dat je het echt heel erg doorhebt want het is normaal om meteen je berichten te checken en op de hoogte te zijn van het laatste nieuws. Als het gaat om kinderen denk ik dat het belangrijk is om daarin een stukje balans in te leren en er ook rekening mee houden dat kinderen informatie minder goed kunnen filteren.

Zo heb bijles gegeven aan een jongen die op een school zat waarbij laptops een vervanging was voor veel boeken, agenda's en schriften. Voor hem was dat te veel afleiding tijdens de lessen, en ook thuis, waardoor zijn resultaten echt zwaar te lijden hadden. Het was echt geen domme jongen, maar was sneller afgeleid dan anderen, en kon alle informatie niet filteren en prioriteren (wat niet raar is op die leeftijd denk ik zo). En vroegah was ik ook echt niet altijd bezig met de les hoor, maar als je een computer voor je neus hebt staan met toegang tot het internet tijdens de les, is het voor velen denk toch lastiger om daar niet door verleid of afgeleid te raen.

Oh die ja.. Een groep die tegen alles is, terwijl ze er zelf gebruik van maken. Ik ken de soort mensen uit "de groep" waar jij het over hebt persoonlijk, best prima mensen. Maar mensen die klagen over hoe zwaar het wel niet is zonder social media zijn, sorry dat ik het zeg, best wel ernorme aanstellers. Ik heb mijn hele dag altijd wel gevuld; is het niet werk, dan is het studie, of paarden, of kunst. Of inderdaad eventjes bokken, maar daar kan ik gerust wel een paar maanden, of gerust een jaar vanaf blijven.
No offence naar wie dan ook, maar tis de realiteit

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:32

Carol_Beer schreef:
Shaggy09 schreef:
Nee natuurlijk niet! Maar voed jij maar een kind van 6 op wat enorm beïnvloedbaar is en wat enorm graag bij de rest wilt horen (wat natuurlijk doodnormaal is op die leeftijd). Ik zeg ook altijd dat als ik ooit kinderen wil ze echt niet op zo'n jonge leeftijd al YouTube filmpjes mogen kijken, maar ik denk dat je daar als ouder zo ontzettend snel van terug komt. Ik zie dat jij van mijn leeftijd bent, jij kreeg op een gegeven moment ook een mobieltje, een gameboy/wii/Nintendo. En ik durf te wedden dat als je dat niet kreeg op een bepaalde leeftijd je dat echt niet zomaar zou accepteren ;)

Zit wat in, en zoals ik zei, ben ik natuurlijk ook niet 100% heilig (geweest). Alleen ben ik van mening dat grenzen gewoon, in welke situatie/tijdsperk dan ook, erg belangrijk zijn. Ik mocht vroeger ook niet langer dan een half uur achter welk scherm dan ook, of dat nou de Wii was, of de pc. Niet dat mijn ouders de perfecte opvoedmethode hadden, maar het is wel een voorbeeld hoe grenzen duidelijkheid en structuur kunnen scheppen; op langer en korter termijn!
Door die grenzen heb ik me ook kunnen verdiepen in andere bezigheden, naast een beeldscherm. Want er zijn zo veel andere leuke(re) dingen naast computeren. Zonder die grenzen had ik tekenen misschien nooit leuk gevonden, en was mn leven heel anders geweest.
Op latere leeftijd krijg je natuurlijk steeds meer verantwoordelijkheid, of dat nou schermduur of kleren zijn, meer verantwoordelijkheid dan een jong kindje.
Tevens heb ik wat betreft "er bij horen" nooit heel veel last gehad; de één had een nintendo, de ander veel Lego. De ene keer spelen bij de Lego-vriend en een heel kasteel bouwen, de andere keer lekker een middagje mario-karten. Misschien ook omdat ik altijd in een wat meer "accepterende" vriendengroep zat waarin het niet zo boeide, maar bij andere klasgenoten heb ik het ook nooit zo gemerkt.

Tuurlijk zijn die grenzen heel erg belangrijk maar eerder in de discussie werd afgedaan alsof moeder anno 2019 geen grenzen meer kunnen trekken. Dat vind ik gewoon generaliserend en dom om te zeggen.

@Whale, ik had het niet expliciet over jou maar we weten allemaal hoe eigenwijs en irritant pubers soms kunnen zijn als het daarom gaat.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:35

Vanitas schreef:
Ceffyl schreef:
Maar vindt eigenlijk niet elke generatie dat “de jeugd” verpest is en dingen verkeerd doet (“dat deden wij vroeger niet”). De ouderen ten tijde van Elvis vonden de jeugd ook verdorven en als we er nu op terugkijken was dat allemaal nog best braaf. En nu vinden we kinderen verpest, want ze kijken alleen nog maar op de telefoon. Het is ook gewoon vooruitgang dat de jeugd anders opgroeit dan hun ouders met andere normen en waarden. Ouderen vinden dat altijd achteruitgang, maar is dat het ook? Nu hebben mensen korte lontjes, vroeger kon je niks zeggen omdat je niet uit de pas met je community wilde lopen. Was ook niet fantastisch hoor.

Dat is ook van alle tijden en ik heb me ook zo vaak afgevraagd of ik niet gewoon wat geraniums moet gaan kopen.. Maar ik kan me er zo weinig bij voorstellen dat het normaal is om kinderen als een stel brullende apen in de supermarkt los te laten, om ze 0,00 verantwoordelijkheidsgevoel aan te leren. Ze zijn in ons dorp al niet meer in staat om een paar 100 meter naar school te lopen of fietsen. Ook de kinderen uit groep 8 worden gehaald en gebracht. Dan daar nog bij dat er steeds meer en meer regels komen, dit mag niet, dat mag niet, ondertussen steeds meer (sociale) verplichtingen waar aan voldaan moet worden. Je moet op je woorden letten, want voor je het weet word je uitgemaakt voor racist of zijn mensen beledigd. Dat moet toch een keer kapot als dat zo doorgaat? De burn-outs ploppen nu al als paddenstoelen uit de grond en dat gaat op deze manier niet minderen.

Maar ergens geloof ik ook wel dat een bepaald evenwicht zich uiteindelijk herstelt. Onopgevoede rotkinderen zijn echt van alle tijden. En je ziet nu al vakantieparken waar geen WiFi of bereik is waar mensen graag heen gaan om los te komen van hun mobiel. Technologie is de afgelopen 10 jaar sneller vooruit gegaan dan ooit tevoren. Het is logisch dat de mens zich daarop moet instellen en dat gaat wellicht langzamer dan dat de technologie vooruit gaat. Maar uiteindelijk komt het heus wel goed.

Maar het is zo jammer dat we allemaal zo weinig respect voor elkaar hebben. Kijk alleen al naar dit topic: het ligt aan mensen in de stad, nee het ligt aan mensen die aso zijn en niet aan de kant gaan, nee het ligt aan mensen die hun kinderen niet opvoeden. Wijzen is zo makkelijk, maar misschien eens naar jezelf wijzen? Want sommige reacties in dit topic zijn ver van mensenlievend en aardig. Iets met een betere wereld begint bij jezelf?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:38

Ceffyl schreef:
Maar ergens geloof ik ook wel dat een bepaald evenwicht zich uiteindelijk herstelt. Onopgevoede rotkinderen zijn echt van alle tijden. En je ziet nu al vakantieparken waar geen WiFi of bereik is waar mensen graag heen gaan om los te komen van hun mobiel. Technologie is de afgelopen 10 jaar sneller vooruit gegaan dan ooit tevoren. Het is logisch dat de mens zich daarop moet instellen en dat gaat wellicht langzamer dan dat de technologie vooruit gaat. Maar uiteindelijk komt het heus wel goed.

Maar het is zo jammer dat we allemaal zo weinig respect voor elkaar hebben. Kijk alleen al naar dit topic: het ligt aan mensen in de stad, nee het ligt aan mensen die aso zijn en niet aan de kant gaan, nee het ligt aan mensen die hun kinderen niet opvoeden. Wijzen is zo makkelijk, maar misschien eens naar jezelf wijzen? Want sommige reacties in dit topic zijn ver van mensenlievend en aardig. Iets met een betere wereld begint bij jezelf?

Duidelijk dat je het ook over mijn comments hebt, maar ze niet gelezen hebt. Ik geef zelf eerlijk toe dat ik ook niet 100% heilig was en nog steeds ben, maar dat grenzen wel een belangrijk deel is van de opvoeding. Als stage-ervaring weet ik dat veel ouders daar laks in zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:01

Ik vind wel dat er tegenwoordig teveel gediscuseerd wordt met kindjes, zoveel dat ik weleens denk een gewoon simpel nee is ook weleens op zijn plaats.
Bijvoorbeeld, kind zit op toonbankje bij een plattelandswinkel te bonken met zijn hakken tegen de wand, denk dat hij een jaar of 5/6 was, moeder vraagt 3x of hij wil stoppen maar hij gaat gewoon door, moeder vraagt Timmetje ik vraag toch of je wil stoppen maar Timmetje gaat gewoon verder _-:(
Ik stond daar te wachten en vroeg mee echt af wat er mis is met hem aan zijn arm van die toonbank te rukken O:)

Natuurlijk vroeg ik ook aan mijn kinderen of ze ergens mee op wilden houden maar ik had wel zoiets van dat ze moesten luisteren!

Mungbean

Re: de korte lontjes van tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:38

Wat zegt het niet luisteren dan precies over het korte lontje?
Misschien zijn het juist wel de kinderen die verschrikkelijk gehoorzaam waren die later geen tolerantie hebben.
Het is allemaal gissen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:20

Ik denk dat omdat ze meestal hun zin krijgen ze niet met nee of tegenslagen kunnen dealen.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:22

chanicha schreef:
Ik denk dat omdat ze meestal hun zin krijgen ze niet met nee of tegenslagen kunnen dealen.

Dan leren ze dat maar. Wat een slap excuus. Overal in de "grotemensenwereld" krijg je Ja/nee te horen. Als je werkgever Nee zegt bij een sollicitatie, betekent het ook Nee en geen misschien. Dit zijn nou precies de grenzen waar ik het over had, die ook op langer termijn zo belangrijk zijn..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:24

Dat is maar de vraag of het juist diegene zijn die niet kunnen dealen, heel veel 50ers gedragen zich ook nogal aangebrand in het verkeer. De kans is groter dat die nog kort gehouden zijn thuis vroeger.

Mijn eigen tujd als student 20 jaar geleden. De geweldadige knokpartijen vonden niet plaats tussen studenten en kindjes van rijke ouders, die vonden plaats op vrijdag als de boerenjongens op stap gingen.

Degene die zich hier in het topic het meeste opwinden zijn misschien juist wel degene met een keurige opvoeding en denken de laat maar waaien kinderen precies dat: lekker belangrijk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:48

Iemand in dit topic bitje dieper bekent met de cultuur en dagelijkse maatschappij in Denemarken en Noorwegen ?
Daar kennen ze het hele begrip lontjes niet eens.... :o

Wel bijzonder hoe de Nederlanders en Duitsers daar "berucht" zijn..., ik schaam me soms voor mezelf in bovenstaande landen welke gedachten bij me boven komen in bepaalde situaties.
Daar is geen ikke, ikke , ikke maar het mijn en dijn.

Voor mij zit alles omsloten in de opvoeding en het respect naar en met elkaar.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:30

Ik zie weinig verschil met kinderen uit de stad of de kinderen ( kinderen/jongeren) van het platteland op het gebied van korte lontjes.
Het enige wat volgens mij misschien verschil maakt is dat kinderen met een hoger IQ minder korte lontjes hebben. Die denken meer na, zijn met andere dingen bezig en zijn wat minder beïnvloedbaar mbt een aantal dingen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 02:14

Hier in Japan zijn ze ook met veel en hier zie je niemand bellen in de treinen of op straat. Hier ligt geen straatafval, staan mensen in een rij te wachten voor het ov of de supermarkt. Ik zeg niet dat het hier ideaal is, maar het is voor een groot deel wel een kwestie van opvoeding, ethiek en respect naar je medemens toe. Iets wat in Nederland toch wat aan het verdwijnen is.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:12

NenaC schreef:
Hier in Japan zijn ze ook met veel en hier zie je niemand bellen in de treinen of op straat. Hier ligt geen straatafval, staan mensen in een rij te wachten voor het ov of de supermarkt. Ik zeg niet dat het hier ideaal is, maar het is voor een groot deel wel een kwestie van opvoeding, ethiek en respect naar je medemens toe. Iets wat in Nederland toch wat aan het verdwijnen is.

Echter heeft Japan naast Noord- en Zuid-Korea het hoogste zelfmoordpercentage ter wereld. Omdat mensen daar geen eigen identiteit kunnen hebben en de druk op school en werk veel te hoog ligt. Als je daar 5 minuten te laat op je werk komt kun je al ontslagen worden, dus zitten ze elke ochtend als letterlijke sardientjes in blik in de metro's en treinen, waarbij ze door het treinpersoneel nog even lekker aangeduwd worden zodat ze allemaal tegelijk in de trein passen.

Dat noem ik niet ideaal :+

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:37

Whale schreef:
Sommige mensen hebben ook een baan he, en behalve als je die wilt opzeggen kan je niet ineens in Zuid-Limburg, als voorbeeld, gaan wonen.

Ik begrijp wat je zegt maar er zijn zat mensen op mijn werk die het ervoor over hebben 2,5 uur te reizen om op werk te komen omdat ze rustig willen wonen.
Wij zijn zelf ook weggegaan uit de stad en verhuisd naar dorp. Wat een verademing.
Ik moet zelf nu 1,5 uur reizen om op mijn werk te komen maar heb het er echt voor over.
Om niet stront chagrijnig aan te komen reis ik eerste klas. Want niets erger dan reizen met de trein om op je werk te komen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:19

En ik denk dat de moderne mens te weinig beweging heeft en daardoor zijn energie niet op een produktieve manier meer af kan laten vloeien.

Velen leven voornamelijk zittend en hangend.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:31

zullen de korte lontjes niet gewoon ontstaan zijn door de gigantische druk die de Nederlandse maatschappij oplegt. En de tegenstrijdigheden daarin.
Immers ben je in dit land pas gezien als geslaagd als je een goedbetaalde baan hebt, groot koophuis, minstens 2 auto's, de nieuwste gadgets en daarnaast uiteraard genoeg vrije tijd overhouden om een flinke hobby te hebben, een flink sociaal leven en op vakantie naar het buitenland (liefst 2 keer)...oh ja; daarnaast moet uiteraard ook nog 2 kinderen worden opgevoed ( want ook anno 2019 wordt je 9 van de 10 keer geschokt aangekeken als je als vrouw zegt geen kinderen te willen....godzijdank heb ik ondertussen de leeftijd waarop het niet meer van je verwacht wordt dat je een kind uitpoept dus eindelijk er van af).
Anyway, dit zijn eisen waar door velen niet aan voldaan kan worden en dat wekt frustraties op. Maar daarnaast zit je dag ook zo vol met allerlei activiteiten om maar aan die eisen te voldoen, dat even iets langer moeten wachten, omdat iemand bv langzaam optrekt bij het stoplicht, aanvoelt als een zeer groot oponthoud. Elke seconde is namelijk gevuld en nu moet je 5 sec langer wachten, wat weer van je eigen tijd afgaat....met andere woorden; mensen hebben te weinig tijd over om in alle rust tot hun zelf te komen, dus de kans dat iemand ineens ontploft omdat er ineens een minuut van die kostbare tijd opgaat aan wachten omdat in hun ogen iemand te langzaam is ( immers is dat ook nog al eens ingebeeld dat die ander o zo langzaam optrok) wordt dan erg groot. Want voor velen is het alleen te doen om aan de aankoopeisen te voldoen door zich 3 dubbel in de ronde te werken. Er is dus helemaal geen vrije tijd meer over om aan de sociale eisen te voldoen (hobby en sociaal leven ), niet als je ook nog tijd voor jezelf wil overhouden, want iedereen heeft zijn/haar 'me time' nodig. Waar je zonder enige communicatie of interruptie van anderen lekker rustig tot jezelf kan komen. En voor de een is een paar minuten genoeg, een ander heeft een uur nodig of meer.....maar die valt weg bij velen....en dan is het emmertje razendsnel vol, zeker als het al een tijd geleden is dat je echte 'me time' had en ziedaar het korte lontje.

Even de groep die gewoon aso is buiten beschouwing gelaten. Bovenstaande geldt meer voor mensen die zich graag perfect in het maatschappelijke plaatje zien vallen, maar weigeren te erkennen dat de prijs daarvoor te hoog is om wat voor reden dan ook ( laag loon, te veel werkuren, ziekte...you name it) en zich in allerlei bochten moeten gaan wringen om aan dat plaatje te voldoen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-08-19 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:42

Ik heb gelukkig geen boodschap aan maatschappelijke sociale normen. Tenminste, niet tot op zekere hoogte.

Ik doe met mijn leven waar ik zelf gelukkig van wordt. Ik hoef geen kinderen en ik voel me ook niet minder als ik niet 2 keer per jaar op vakantie kan.

Ik heb al autisme, dan is het al moeilijk zat om überhaupt mee te komen. Als ik dan ook nog aan sociale verwachtingsplaatjes moet gaan voldoen dan ben ik genekt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:48

xPabloBokt schreef:
Ik heb gelukkig geen boodschap aan maatschappelijke sociale normen. Tenminste, niet tot op zekere hoogte.

Ik doe met mijn leven waar ik zelf gelukkig van wordt. Ik hoef geen kinderen en ik voel me ook niet minder als ik niet 2 keer per jaar op vakantie kan.

Ik heb al autisme, dan is het al moeilijk zat om überhaupt mee te komen. Als ik dan ook nog aan sociale verwachtingsplaatjes moet gaan voldoen dan ben ik genekt.

Ja, zo sta ik ook grotendeels er wel in, maar velen zwichten er toch voor ( meestal zeer onbewust, want iedereen denkt zn eigen individu te zijn) en jagen het na. En als je ondanks al het najagen het eigenlijk niet rond weet te krijgen, maar weigert dat te erkennen en een stap terug te doen, dan krijg je al snel een kort lontje. Het wel erkennen en gedwongen een stap terug te doen, maar het niet willen accepteren zorgt ook voor korte lontjes, want dan steekt frustratie haar kop boven het gras uit.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:53

En vergeet niet dat veel mensen druk bezig zijn met het perfecte leventje te laten zien op social media onder het mom van "Zie mij gelukkig zijn!"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:53

xPabloBokt schreef:

Over welke maatschappelijke sociale normen heb je het dan?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:54

Ik vind het het moeilijkste om een stap terug te doen van mijn werk. Niet omdat ik dat zelf niet wil, maar vanwege het verwachtingspatroon dat geschetst wordt. Ik heb zo veel dingen gezien en gelezen omtrent gedoe met ziekte. Bij mijn vorige bijbaan werd me gewoon een schuldgevoel aangepraat als ik me ziek meldde. Daarom vind ik het echt heel moeilijk om de telefoon op te pakken en me af te melden.

Heb gelukkig inmiddels geleerd om het wel gewoon te doen, ondanks de reactie van werkgever, maar mijn huidige werkgever is er ook heel chill over. Wellicht is dat anders als ik straks na mijn studie (bedrijfskunde/HR) een vaste baan krijg. Jammer genoeg weet je niet vantevoren hoe een werkgever zich opstelt omtrent ziekte.

Toen ik nog op de middelbare school zat nam ik regelmatig een "mental health day". Gelukkig heb ik dat inmiddels niet meer zo nodig.