Prrrr schreef:oomens schreef:Je kunt het in het belachelijke trekken, met vergelijkingen met 'broedmachines' en 'op marktplaats zetten', maar het haalt het punt dat, wanneer we niet kunnen zorgen dat ze ergens anders veel minder kinderen produceren en er zelf niet wat meer gaan maken, dat we dan langzaam maar zeker getalsmatig steeds minder te vertellen krijgen, niet echt onderuit.
Wie is "we"? Blonde blauwogige Nederlanders? Doe ik als niet-blauwogige vierdegeneratie wel arische afkomst-Nederlander mee in de berekening? En de twaalfde generatie niet-blauwogige halfbloedjes van mijn vriendin? Vriendin in kwestie is intussen wel moslim geworden, maar aan kind nummer vijf toe. Hoe zit het met mijn zeggenschap? En die van die vijf in Nederland geboren en getogen kindertjes?
Angst voor de ander is gebaseerd op onbekendheid, en dat is wat hij cultiveert. Minder dan honderd jaar geleden is Adolf Hitler op diezelfde basis groot geworden. Ik geloof dat ik dat volgens de spelregels van een goede discussie niet hardop mag zeggen, maar als mensen dat niet meer zien, dan moet die regel wat mij betreft overboord.
Een mens is een mens. Een mens is niet zijn afkomst. En met al die mensen samen moet je een maatschappij bouwen. Als politicus kan je niet zeggen dat een bevolkingsgroep op basis van geslacht of afkomst minder meetelt - je moet het met al die mensen doen.
Hebben we een demografisch probleem? Ja, we vergrijzen. Dat is de enige kleur die in die discussie meespeelt.
AMEN!!!!