Baudet stelt abortus, werkende vrouwen en meer ter discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:14

Prrrr schreef:
oomens schreef:
Je kunt het in het belachelijke trekken, met vergelijkingen met 'broedmachines' en 'op marktplaats zetten', maar het haalt het punt dat, wanneer we niet kunnen zorgen dat ze ergens anders veel minder kinderen produceren en er zelf niet wat meer gaan maken, dat we dan langzaam maar zeker getalsmatig steeds minder te vertellen krijgen, niet echt onderuit.

Wie is "we"? Blonde blauwogige Nederlanders? Doe ik als niet-blauwogige vierdegeneratie wel arische afkomst-Nederlander mee in de berekening? En de twaalfde generatie niet-blauwogige halfbloedjes van mijn vriendin? Vriendin in kwestie is intussen wel moslim geworden, maar aan kind nummer vijf toe. Hoe zit het met mijn zeggenschap? En die van die vijf in Nederland geboren en getogen kindertjes?

Angst voor de ander is gebaseerd op onbekendheid, en dat is wat hij cultiveert. Minder dan honderd jaar geleden is Adolf Hitler op diezelfde basis groot geworden. Ik geloof dat ik dat volgens de spelregels van een goede discussie niet hardop mag zeggen, maar als mensen dat niet meer zien, dan moet die regel wat mij betreft overboord.

Een mens is een mens. Een mens is niet zijn afkomst. En met al die mensen samen moet je een maatschappij bouwen. Als politicus kan je niet zeggen dat een bevolkingsgroep op basis van geslacht of afkomst minder meetelt - je moet het met al die mensen doen.

Hebben we een demografisch probleem? Ja, we vergrijzen. Dat is de enige kleur die in die discussie meespeelt.

AMEN!!!!

BigOne

Re: Baudet stelt abortus, werkende vrouwen en meer ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:16

Iemand die de boreale wereld verkiest boven een samenleving waar meerdere kleuren leven is gewoon een bloedlink figuur.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:25

Inderdaad. En hij heeft meermaals openlijk geflirt met alt right groepen die sterk tegen het neofascisme aanschuren, en daar nog nooit openlijk afstand van genomen. Daarmee krijgt die op zich vrij potsierlijke kreet toch een behoorlijk sinistere lading.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:32

Djilna schreef:
Karin ik denk dat er best vrouwen zijn die het helemaal prima vinden als voor hun wordt besloten en nagedacht. Die helemaal geen zin hebben in werken en prima een paar kinderen op de wereld willen zetten. Dus zo'n vriendin zal hij wel hebben.
En daar is ook niks mis mee, ieder zijn of haar keuze.
Maar dat hoeft niet bij de rest opgedrongen te worden...

Er zijn ook genoeg mannen die het prima vinden als ze zelf niet teveel hoeven na te denken en beslissen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:49

Afbeelding
Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:54

_O- _O- _O- Dat moet je hem geven, hij maakt er wel wat van! Het ligt niet aan hem, wij zijn gewoon te weinig gewend om open over grote ideeen te praten!

Daar zou ik het graag over willen hebben maar ik weet niet hoe. Het voelt onwennig om over dit soort grote zaken te spreken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:59

De vraag is dan nog waarom hij het ter discussie stelt. Daar moet een reden achter zitten toch? Anders doe je dat niet.
Het voelt gewoon ergens sneaky. Je gooit niet zomaar wat in de groep en dan zonder daarbij een mening mee te geven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:03

Waarom zou je abortus ter discussie willen stellen?

Je bent voor of je bent tegen, veel meer dan dat is het niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:06

Benzz schreef:

Er zijn echt nog wel meer smaken hoor. Je kunt bijvoorbeeld prima voor het recht op abortus zijn, en toch vinden dat er in de huidige situatie te vaak van dat recht gebruik wordt gemaakt. Minder zwart-wit, maar zeker een mogelijk standpunt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:10

Veel mensen zijn ook niet zozeer 'voor abortus', maar wel 'voor de mogelijkheid om zelf de keuze te maken' (oftewel pro-choice).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:28

Het sneaky punt is dat Baudet geen rechttoe rechtaan uitspraken doet, maar dingen suggereert. Maar wel vrij nadrukkelijk, en bij herhaling. Als de media die 'suggesties' vervolgens letterlijk benoemen, krabbelt Baudet terug door te stellen dat hij verkeerd is geciteerd, of dat de soep niet zo heet gegeten moet worden. Maar ondertussem heeft hij zijn punt gemaakt en bovendien weer een hoop aandacht gegenereerd.
Dit is een bewuste en behoorlijk sluwe tactiek die, zoals in enkele posts hierboven ook weer duidelijk wordt, bij de doelgroep haar doel niet mist.
(Ik zal er geen conclusies aan verbinden, maar ik vind het wel opvallend dat 2 van de 3 mannelijke Bokkers die hier reageren niet zo veel moeite met Baudets uitspraken lijken te hebben - correct me if I'm wrong)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:29

oomens schreef:
Benzz schreef:

Er zijn echt nog wel meer smaken hoor. Je kunt bijvoorbeeld prima voor het recht op abortus zijn, en toch vinden dat er in de huidige situatie te vaak van dat recht gebruik wordt gemaakt. Minder zwart-wit, maar zeker een mogelijk standpunt.

Ben ik het eindelijk eens deels met je eens. Moet er wel bij zeggen dat ik niet weet hoe dat tegenwoordig is, maar toen ik jong was, werd er veelvuldig onbezonnen met anti-conceptie omgegaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:42

Askja schreef:
Het sneaky punt is dat Baudet geen rechttoe rechtaan uitspraken doet, maar dingen suggereert. Maar wel vrij nadrukkelijk, en bij herhaling. Als de media die 'suggesties' vervolgens letterlijk benoemen, krabbelt Baudet terug door te stellen dat hij verkeerd is geciteerd, of dat de soep niet zo heet gegeten moet worden. Maar ondertussem heeft hij zijn punt gemaakt en bovendien weer een hoop aandacht gegenereerd.
Dit is een bewuste en behoorlijk sluwe tactiek die, zoals in enkele posts hierboven ook weer duidelijk wordt, bij de doelgroep haar doel niet mist.

Uitstekende, inhoudelijke reactie op het knip- en plakwerk van janderelaa.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:58

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:05

oomens schreef:
Benzz schreef:

Maar het blijft de vrouw zelf die bepaald.

Je kunt vinden dat het te vaak wordt gebruikt van dat recht, maar dat blijft wel aan de persoon in kwestie en niet aan anderen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:09

Djilna schreef:

Interessant. Ik neem aan dat de vaste vertaler van Houellebecq wel goed thuis is in de materie. :j

Ook interessant is dat tussenstukje:

Citaat:
‘WIR HABEN ES NICHT GEWUSST’
In het tv-programma Goedemorgen Nederland van WNL herhaalde Baudet dinsdagochtend dat zijn essay over Michel Houellebecq verkeerd begrepen is. Hij noemde het ‘gespeelde ketelmuziek’: ‘Lees vooral het essay, niet die bizarre krantenkoppen.’ Hij zei niet tegen abortus en euthanasie te zijn. ‘Ik ben voor de huidige wetgeving waarin keuzevrijheid is aangebracht.’ De liberalisering heeft een bepaalde prijs, zei hij. Volgens Baudet wordt Houellebecq gezien als de grootste romancier van dit moment.

Baudet vindt vaker dat hij met opzet verkeerd wordt begrepen. Dat geldt ook het van oorsprong Duitse campagnefilmpje van Forum voor Democratie, waarin jonge vrouwen de schuld van het feit dat ze verkracht zijn door migranten bij linkse politici leggen. De FvD-versie eindigt met foto’s van Klaver, Jetten en Rutte, met de tekst: ‘Ich habe es gewusst.’ Forum lijkt daarmee te verwijzen naar de ontkenning van de Holocaust die Nederlanders na de oorlog Duitsers in de mond legden: ‘Wir haben es nicht gewusst.’ Baudet ontkende bij WNL elke bijbedoeling in die richting.

Hij wordt stelselmatig verkeerd begrepen. Maar dat ligt toch écht aan de ontvanger. :j :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:11

Het zijn m.i. alleen mannen die denken dat vrouwen lichthartig tot abortus besluiten. Die hebben écht geen idee hoe ingrijpend niet alleen het besluit, maar ook de ingreep zelf is. Geen vrouw, hóe slordig ze ook met anticonceptie is, is slordig met het idee: "oh, als het mis gaat laat ik het wel weghalen."
De arrogantie van Baudet en z'n (mannelijke) aanhangers om te denken dat er zó over abortus wordt gedacht door vrouwen is werkelijk stuitend...

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:17

Ik schrok wel toen ik dit las. Ik zie mijzelf als zelfstandige vrouw die liever werkt dan thuis zit. Sowieso vind ik abortus verbieden raar. De reden dat ik dat vind is omdat je als persoon recht hebt over je eigen lichaam. Dat de overheid bepaald wat er gebeurt in jouw lichaam vind ik niet juist.

Het gaat goed met de Nederlandse burgers kwa geboorte. Er is een klein geboorteoverschot, waarom zou je dat uitbreiden door de vrouw achter het aanrecht te zetten?

Aletta Jacobs en vele andere vrouwen hebben gestreden voor het vrouwenrecht, ik ben blij dat ik nu mag werken, mag kiezen en voor mijzelf mag opkomen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:18

Ibbel schreef:
Het zijn m.i. alleen mannen die denken dat vrouwen lichthartig tot abortus besluiten. Die hebben écht geen idee hoe ingrijpend niet alleen het besluit, maar ook de ingreep zelf is. Geen vrouw, hóe slordig ze ook met anticonceptie is, is slordig met het idee: "oh, als het mis gaat laat ik het wel weghalen."
De arrogantie van Baudet en z'n (mannelijke) aanhangers om te denken dat er zó over abortus wordt gedacht door vrouwen is werkelijk stuitend...

Ik vind het hoedanook een belachelijk punt om te stellen dat het misbruik van enkelen het recht van allen moet beperken.

Niemand mag nog autorijden, want er zijn mensen die dronken achter het stuur kruipen. Niemand mag nog huisdieren hebben, want er zijn mensen die ze mishandelen. Niemand mag nog messen gebruiken, want er zijn mensen die ze voor geweld gebruiken.

En ik begrijp echt dat er enkele dingen zoals vuurwapens en dergelijke beperkt moeten worden, maar dat is omdat de nadelen tegen de voordelen opwegen (of ze zijn ter discussie omdat het niet duidelijk is of de nadelen tegen de voordelen opwegen). Hier kan dat echt niet in vraag getrokken worden, want, maatschappelijk gezien (zonder religie in overweging te nemen), winnen de voordelen met grote voorsprong. Dat weet elke politieker die zich door experts laat adviseren ipv zich te laten leiden door gevoel of religie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:39

IMANDRA schreef:
anjali schreef:
Ik durf het haast niet te zeggen want dan krijg ik weer heel bokt over me heen. Maar ik vind dat Baudet gelijk heeft. Ik ben al lid van een andere partij,anders zou ik op hem stemmen.

Kun je uitleggen waarin je vindt dat Baudet gelijk heeft? Waarom?

Ik ben tegen abortus en euthanasie. Omdat ik voor "de cultuur van het leven"ben. En ik vind ook dat men zijn bejaarde ouders moet verzorgen.En eigenlijk dat onze maatschappij helemaal een verkeerde kant opgaat momenteel.Ik weet niet of Baudet precies weet hoe het dan wel moet, dat denk ik niet, maar hij geeft wel aan dat er iets mis is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:45

Askja schreef:
(Ik zal er geen conclusies aan verbinden, maar ik vind het wel opvallend dat 2 van de 3 mannelijke Bokkers die hier reageren niet zo veel moeite met Baudets uitspraken lijken te hebben - correct me if I'm wrong)

Jij zegt het, ik dacht het!
Schokkend om te lezen dat in een land als NL nog steeds mannen zijn met een gedachtegang dat we ons niet over moeten laten door andere rassen of wat voor mensen dan ook. En daar het prima voor vinden om de vrouw aan banden te leggen.
Echt bizar. (En persoonlijk vindt ik het doodeng.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:47

Anjali, van uit je geloof kan ik je redenering volgen, van uit menselijkheid niet. Mensen bvb laten creperen ondanks dat ze zelf graag hun leven willen beeindigen en er gelukkig die mogelijkheid is schuiven gelovigen te vaak terzijde. En dus zeg jij, je moet maar gewoon creperen want god heeft actieve levensbeëindiging, net als zelfmoord en abortus niet op de agenda staan. Je kunt het leven respecteren en het ook leefbaar houden zonder fel tegenstander van dit soort zaken te zijn. Een meisje van veertien word verkracht, raakt zwanger, kan nergens heen en gooit zich voor de trein, dat zijn zaken die gebeuren wanneer jijzelf en je omgeving onder zwaar gelovige invloed bent. Moet je niet willen imo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:51

anjali schreef:
En ik vind ook dat men zijn bejaarde ouders moet verzorgen.

Ik geloof niet dat er mensen in dit land zitten die hun ouders liever euthanaseren dan voor ze zorgen.
Daarom wederom een argument die geen stand houdt. Als iemand oud is en graag wil vertrekken van deze wereld, dan is dat zijn/haar goed recht.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:52

anjali schreef:
Ik ben tegen abortus en euthanasie. Omdat ik voor "de cultuur van het leven"ben. En ik vind ook dat men zijn bejaarde ouders moet verzorgen.En eigenlijk dat onze maatschappij helemaal een verkeerde kant opgaat momenteel.Ik weet niet of Baudet precies weet hoe het dan wel moet, dat denk ik niet, maar hij geeft wel aan dat er iets mis is.

Maar wat nou als die ouderen zelf niet meer willen? Elke dag pijn en ze vinden het zelf genoeg. Moeten we ze dan maar door laten gaan tot ze zelf doodgaan? Moeten ze dan van een flatgebouw springen? De regels op euthenasie zijn al streng, waarom dan geen waardig afscheid?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:56

anjali schreef:
IMANDRA schreef:

Kun je uitleggen waarin je vindt dat Baudet gelijk heeft? Waarom?

Als je voor de cultuur van het leven bent, wat vindt je dan van zoiets:
Een bejaarde van 90+ is terminaal ziek en leeft op het moment alleen nog maar in pijn. Ze wordt nog elke dag verzorgd door haar kinderen en kleinkinderen, maar ondanks alle aandacht is haar kwaliteit van leven erbarmelijk. Ze heeft genoeg van het leven, ze is oud genoeg geworden en simpel gezegd: het is goed zo.

Vind jij dat ze dan voor euthanasie mag kiezen (binnen alle ontzettend strenge regels die we hier in NL hebben) of vind je dat ze het maar uit moet houden tot haar lichaam ermee ophoudt? Wat nog jaren kan duren?

Wat is de verkeerde kant heen gaan qua maatschappij? Kan je dat uitleggen?

Ik kan me best indenken dat iemand 'voor het leven' kiest (ik zou ook graag zien dat een kerngezonde lichamelijk-issueloze persoon van -ik zeg maar wat- 30 niet voor euthanasie kan kiezen), maar vind je niet dat daar ook grenzen aan zitten? Mág je iemand verplichten om jarenlang pijn te lijden als wij het dokters kunnen toestaan diegene op een pijnloze manier te laten gaan?
Mag je een vrouw dwingen een (soms levensgevaarlijke) zwangerschap te ondergaan, terwijl diegene door wat voor reden dan ook niet voor het kind kan zorgen, of mentaal/lichamelijk te zwak is om die abortus te doorstaan?

Edit: oeps, woordje 'niet' vergeten, die was wel even belangrijk :))
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 21-05-19 15:57, in het totaal 3 keer bewerkt