Bubblewrap schreef:Ik hoorde hier in het topic voorbij komen dat een deel is ingestort. Hopelijk geen brandweermannen op die locatie... Real heroes don't wear capes. Maar soms nemen deze helden wel erg grote risico's.
Zojuist werd er door een woordvoerder van de brandweer verteld dat er 1 lichtgewonde brandweerman was.

Sorry! Ik ben ook een beetje over de pis...
Moeilijk, lezen... misschien moet ik eens op special-snowflake cursus om te leren lezen tijdens het voelen van allerlei emoties!

ik zal mijn standpunt even een klein beetje uitleggen. Als je alles terug gaat bouwen (dat gaan ze ongetwijfeld doen) zoals het was, dan gaat er nog steeds veel historie verloren. Dan is de kans groot dat je het Disneyland-effect krijgt; alles is te perfect. Brugge staat/stond hier bvb om bekend. Gelukkig wordt er steeds meer kennis opgedaan in het sympathiek restaureren, dat wil zeggen, oude materialen gebruiken (bvb stenen en hout van gesloopte oude kerken en andere gebouwen) die al een historie (en dus de looks, het eerder genoemde patina) hebben. Maar voor zo'n groot project met zo veel details ga je dat denk ik niet redden. Bovendien gaat het KLAUWEN vol met geld kosten en decennia duren. Ze gaan het ongetwijfeld doen, want het alternatief is niks doen, en dat is natuurlijk geen alternatief. Maar er gaat hoe dan ook historie verloren (originaliteit) en het Disneyland-effect ligt op de loer. Zo'n oud gebouw is doorleefd en heeft een ziel, en die kan je niet even terug restaureren.