De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:09

Bubblewrap schreef:
Ik hoorde hier in het topic voorbij komen dat een deel is ingestort. Hopelijk geen brandweermannen op die locatie... Real heroes don't wear capes. Maar soms nemen deze helden wel erg grote risico's.

Zojuist werd er door een woordvoerder van de brandweer verteld dat er 1 lichtgewonde brandweerman was.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:09

mysa schreef:
Haarbal schreef:
Tsja, het kijken naar dit soort kunstwerken is mijn beroep, dus voor mij is het wel even emotioneel om 850 jaar in vlammen op te zien gaan. Bovendien kan je wel herbouwen, maar 850 jaar voeten over stenen vloeren, 850 jaar roet en rook van kaarsverlichting, 850 jaar muurschilderingen, fresco's, verbeteringen. aanpassingen, leven en dood krijg je niet zo maar weer terug gerestaureerd... Dus ja, ik kan er om janken, het doet mij echt wat. En ik vind grappen maken terwijl er nog wordt gevochten om zo veel mogelijk te redden echt ongepast. Maakt dat mij dan een special snowflake? Ik ben van mening dat het mij een mens maakt met hart voor mijn vak, maar als jij me een special snowflake wil vinden doe je maar vooral je best. Maar dan vind ik jou oppervlakkig ;)

Ja maar jou bedoelde Dioxide (welk soort dioxide, trouwens?) niet. ;) En mij ook niet, want ik ben, zij het niet professioneel, ook doordrongen van historisch besef. ;)

Dan nog. Iedereen voelt dingen op zijn eigen manier. Iemand een special snowflake noemen omdat diegene "iets" heeft met de Notre Dame en nu soort-van aan het rouwen is vind ik niet zo passend in dit topic. Ik noem iemand die huilt om zijn overleden hamster ook geen special snowflake in het topic over die overleden hamster. (niet dat je van mij niet mag huilen om je overleden hamster he! Het is maar zo even een random voorbeeld!)

mysa
correspondent/vertaler

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:10

Het was ook sarcasme, Haarbal. ;)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:11

Jolien87 schreef:
Sani schreef:
Getver, ik hoor net op de livestream dat er mensen op de intacte torens staan/zijn met zaklampen om schades op te nemen en oorzaken te zoeken. Daar moet je toch niet aan denken. Heel dapper van hun, maar lijkt mij doodeng!

Ohjee, dat is ook niet zonder risico.
Ik vraag me dan meteen af: moet je dat nu wel al willen onderzoeken? Is dit het juiste moment om op een brandend gebouw te lopen?

Ik vermoed dat ze ook willen kijken wat de schade is om in te kunnen inschatten hoe en of de torens zich gaan houden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:12

Sani schreef:
Getver, ik hoor net op de livestream dat er mensen op de intacte torens staan/zijn met zaklampen om schades op te nemen en oorzaken te zoeken. Daar moet je toch niet aan denken. Heel dapper van hun, maar lijkt mij doodeng!

Pfft, ik vind het oprecht dapper. Je ziet op de stream ook inderdaad zaklampjes continue heen en weer schijnen.

Ik kijk echt op naar morgen, dat het daglicht is en de schade in z'n geheel opgenomen kan worden.

Een beetje off topic, maar ik kwam deze vergelijking tegen:

Afbeelding

Mensen kunnen zó veel. Wie weet komt er voor de volgende generatie een, opnieuw, herbouwde Notre Dame waar ze vol verwondering voor kunnen staan. Ik mag het hopen. De ziel kan niet opnieuw opgebouwd worden, maar er kan wel een pleister op de wonde komen. (/einde licht zweverig geneuzel)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:12

mysa schreef:
Het was ook sarcasme, Haarbal. ;)

|o Sorry! Ik ben ook een beetje over de pis... O:) Moeilijk, lezen... misschien moet ik eens op special-snowflake cursus om te leren lezen tijdens het voelen van allerlei emoties!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:13

NOS schreef:
"Mensen huilen, zitten op hun knieën te bidden, zingen", vertelt de Nederlander Bob Senden. "Het is heel heftig om te zien allemaal. De vlammen slaan nog steeds hoog boven de gebouwen uit."

https://nos.nl/artikel/2280646-parijzen ... brand.html

Studio Brussel schreef:
De brand is ook de muziekwereld niet ontgaan. Heel wat Franse artiesten reageren geëmotioneerd op de ravage die het vuur aanricht in één van de meest iconische bouwwerken van Parijs.

https://stubru.be/popnieuws/fransemuzie ... reldhuilt1

Allemaal special snowflakes. Mensen kunnen niets meer hebben tegenwoordig. :roll:

Persoonlijk had ik niets speciaals met de Notre Dame. Maar het grijpt mij wel aan dat zo'n eeuwenoud icoon nu verwoest is. Ik vind het een ongelofelijk naar gezicht om het in brand te zien staan en ik heb daarom de livestream ook vrij snel uitgezet. ;(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:14

@ haarbal:Geeft niets, misschien had ik het sarcasme iets duidelijker moeten uitdrukken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:14

Laat ieder zijn eigen emotie erbij beleven. Dit raakt een ieder van ons op een andere manier, en dat is oke. We hoeven niet allemaal dezelfde emotie erbij te hebben, en dat de een niet huilt, maakt het huilen van een ander geen aanstellerij, of snowflake of whatever.

Het is, wat je er ook bij voelt, een historisch gebouw wat in vlammen opgaat, en dat is gewoon heftig. Daar grappen over maken vind ik dan ook niet getuigen van veel respect.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:15

Special snowflake :o?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:15

Als de brand geblust is gaan ze ongetwijfeld weer opbouwen. Misschien maken ze dan de torens ook eindelijk eens af.

De kathedraal van Assisi hebben ze ook compleet weer in elkaar gepuzzeld dus er is veel mogelijk met restauratie.

Trui

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:16

dat zou ik echt zonde vinden. laat t dan n ruïne ipv een hele nieuwe kathedraal

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:18

Wat jij zegt Karin.
Hiraeth, ik hoop het. Dat ze nog iets kunnen herstellen.

Ik ben er nog nooit geweest. Maar dat wil ik ooit nog wel. Zo vreselijk zonde om zo'n mooi stuk geschiedenis, zo'n ontzettend mooi stuk, zo weg te zien vagen.

Die grapjes die er rond kan ik ook niet zo goed hebben. Heel verdrietig om te zien gebeuren. ;(

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:19

Karin schreef:
NOS schreef:
"Mensen huilen, zitten op hun knieën te bidden, zingen", vertelt de Nederlander Bob Senden. "Het is heel heftig om te zien allemaal. De vlammen slaan nog steeds hoog boven de gebouwen uit."

https://nos.nl/artikel/2280646-parijzen ... brand.html

Studio Brussel schreef:
De brand is ook de muziekwereld niet ontgaan. Heel wat Franse artiesten reageren geëmotioneerd op de ravage die het vuur aanricht in één van de meest iconische bouwwerken van Parijs.

https://stubru.be/popnieuws/fransemuzie ... reldhuilt1

Allemaal special snowflakes. Mensen kunnen niets meer hebben tegenwoordig. :roll:

Persoonlijk had ik niets speciaals met de Notre Dame. Maar het grijpt mij wel aan dat zo'n eeuwenoud icoon nu verwoest is. Ik vind het een ongelofelijk naar gezicht om het in brand te zien staan en ik heb daarom de livestream ook vrij snel uitgezet. ;(

Ja 'wij Fransozen' (zei de import Française) zijn natuurlijk allemaal nogal apart hè >;)

En nee ik zit niet in tranen maa vind het wel heel heftig om te zien. Het is nu eenmaal 'simpelweg' een kantoorpandje wat in vlammen op gaat.

Anne_GTI schreef:
Als de brand geblust is gaan ze ongetwijfeld weer opbouwen. Misschien maken ze dan de torens ook eindelijk eens af.

De kathedraal van Assisi hebben ze ook compleet weer in elkaar gepuzzeld dus er is veel mogelijk met restauratie.

De 'punt' die ingestort is is al eens eerder afgebrand en ingestort en toen volledig vanaf 0 opnieuw gebouwd. Dat biedt hoop voor de toekomst.

Daarnaast is het natuurlijk een heel goed gedocumenteerd gebouw wat ook zal helpen.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 15-04-19 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:19

Britta31 schreef:

Sommige mensen maken zich druk over het onrecht in de wereld, en hebben empathie met anderen.

En dan zijn er een andere groep mensen die ze special snowflakes noemen en dat aanstellerij vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:20

Avalanche81 schreef:
Laat ieder zijn eigen emotie erbij beleven. Dit raakt een ieder van ons op een andere manier, en dat is oke. We hoeven niet allemaal dezelfde emotie erbij te hebben, en dat de een niet huilt, maakt het huilen van een ander geen aanstellerij, of snowflake of whatever.

Het is, wat je er ook bij voelt, een historisch gebouw wat in vlammen opgaat, en dat is gewoon heftig. Daar grappen over maken vind ik dan ook niet getuigen van veel respect.

Helemaal mee eens. (ik hoop wel dat men Reims en Chartres nu extra tegen brand gaat beveiligen, dit moet niet nog eens gebeuren).

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:20

Laten we brand-meester en het daglicht even afwachten, want nu gaan speculeren over wat er wei/niet terug te bouwen of te restaureren is is ook onzinnig. :(

En vergis je niet hoe raar het is om een gat in je stad te hebben ineens. Ik woon naast een ontmoetingscentrum dat afgelopen zomer gesloopt is voor nieuwbouw, en dat is echt heel raar, zo'n gat naast je waar altijd een gebouw gestaan heeft. Notre Dame is toch een icoon en wel een beetje de ziel van de stad.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:22

Voor de mensen die vragen of ik hetzelfde zou voelen als een moskee zou opbranden; ja. Als het de hagia Sophia zou zijn of de Sultan Ahmetmoskee zou ik echt hetzelfde gevoel hebben.
Voor mij staan deze gebouwen wel in verbinding met religie maar ik waardeer ze als kunstgeschiedenis. En ongeacht het geloof, het doet mij pijn om zoiets moois tot de grond af te zien branden.
Het is daarbij niet alleen een gebouw, er liggen mensen begraven, Napoleon Bonaparte is er geweest, de tijd en energie die er in is gestoken om het te maken tot wat het was....zo jammer

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:22

Excuses Haarbal, ik sprak eigenlijk voornamelijk uit hoop. Ik wilde niet speculeren over de eventuele mogelijkheden over restauratie, daar weet ik namelijk de ballen van. Wat dat betreft vind ik het wel geruststellend dat UNESCO klaar staat om Frankrijk te helpen bij het herstelproces, wat het ook mag worden.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:25

Jolien87 schreef:
Sani schreef:

Ohjee, dat is ook niet zonder risico.
Ik vraag me dan meteen af: moet je dat nu wel al willen onderzoeken? Is dit het juiste moment om op een brandend gebouw te lopen?

Ik denk dat dat is om te kijken of de klokken kunnen blijven hangen of dat ze ruimte moeten maken om ze gecontroleerd te laten zakken/vallen. Die klokken zijn nog relatief nieuw, en de grootste weegt een paar ton, de Maria-klok dus die willen ze denk ik toch wel bovenin houden

Karin

De ruïne van de Gedächtniskirche in Berlijn zou in eerste instantie ook afgebroken worden, althans dat was het plan van de architect die de opdracht voor nieuwbouw kreeg. De ruïne is echter hersteld en er is een nieuwe kerk naast gebouwd. Nu is verwoesting door een bombardement wel iets anders dan verwoesting door brand, maar hoe cru het ook klinkt: het is niet terug te draaien en er zal straks hoe dan ook iets moeten gebeuren met de overblijfselen. Ik ben heel benieuwd wat dat zal zijn. Maar los daarvan kan ik mij het verdriet dat er heerst goed voorstellen.

mysa
correspondent/vertaler

Avalanche81 schreef:
Britta31 schreef:

Sommige mensen maken zich druk over het onrecht in de wereld, en hebben empathie met anderen.

En dan zijn er een andere groep mensen die ze special snowflakes noemen en dat aanstellerij vinden.

Of dog whistle?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:26

Vreselijk zonde -O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:28

De komende 90 minuten zijn cruciaal voor het behoud van de rest van het gebouw. Hopelijk kunnen ze de facade redden. Zei een Franse brandweer commandant

Ik ben docent Kunstgeschiedenis en bijzonder geïnteresseerd in religieuze kunst. Als dat een special snowflake heet draag ik die naam met trots. Uiteraard ben ik zeer opgelucht dat er geen slachtoffers zijn gevallen (voor zover bekend)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:28

Hiraeth schreef:
Excuses Haarbal, ik sprak eigenlijk voornamelijk uit hoop. Ik wilde niet speculeren over de eventuele mogelijkheden over restauratie, daar weet ik namelijk de ballen van. Wat dat betreft vind ik het wel geruststellend dat UNESCO klaar staat om Frankrijk te helpen bij het herstelproces, wat het ook mag worden.

Je hoeft geen excuses aan te bieden hoor :) ik zal mijn standpunt even een klein beetje uitleggen. Als je alles terug gaat bouwen (dat gaan ze ongetwijfeld doen) zoals het was, dan gaat er nog steeds veel historie verloren. Dan is de kans groot dat je het Disneyland-effect krijgt; alles is te perfect. Brugge staat/stond hier bvb om bekend. Gelukkig wordt er steeds meer kennis opgedaan in het sympathiek restaureren, dat wil zeggen, oude materialen gebruiken (bvb stenen en hout van gesloopte oude kerken en andere gebouwen) die al een historie (en dus de looks, het eerder genoemde patina) hebben. Maar voor zo'n groot project met zo veel details ga je dat denk ik niet redden. Bovendien gaat het KLAUWEN vol met geld kosten en decennia duren. Ze gaan het ongetwijfeld doen, want het alternatief is niks doen, en dat is natuurlijk geen alternatief. Maar er gaat hoe dan ook historie verloren (originaliteit) en het Disneyland-effect ligt op de loer. Zo'n oud gebouw is doorleefd en heeft een ziel, en die kan je niet even terug restaureren.