Quasimodo, kan dat nog wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Quasimodo, kan dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:51

Dit ja en dat er dan nog serieus op in wordt gegaan 8)7

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:48

oomens schreef:
poes schreef:
Uh ja? De westerse maatschappij is juist de dominante in de wereld, op enkele lokale uitzonderingen na. Dat jij dat daar anders ervaart snap ik. Maar globaal is ‘onze’ samenleving goch altijd de dominantste waar velen zich aan (hebben) moeten aanpassen?

Dus? Hebben we daar hier niet voornamelijk voordeel van gehad? Zo ja, vanwaar dan die enorme drang om dat maar zo snel mogelijk te veranderen, tot zelfs een soort schuldgevoel en behoefte om dat dan maar af te kopen?

.

Daar heeft een deel van de bevolking voordeel van gehad idd, en ik vind gelijkheid wel zo prettig.
Niet door afkopen, wel door bewustzijn en extra aandacht voor mensen die minder kansen hebben, zo creëer je gelijke kansen.

Enzino: het is niet zwart of wit. Ik pleit voor redelijkheid. Voor willen praten met een open blik en respect voor elkaar.

Tieneke: de grens is iets, imo, wat je in overleg met elkaar bepaalt. Dat doe je niet 1 keer, maar dat past zich voortdurend aan. Daarom stellen we ook steeds dingen in vraag die vroeger vanzelfsprekend waren.

Sunnda schreef:
Ooohhh die is wit..
En wit is niet goed, ik hoorde pas de term witte privileges..het duurde even voor ze me onder de bank teruggevonden hadden. Maar schijnbaar mag je wel witte mensen discrimineren op kleur. Want wat kan ik er aan doen dat ik wit geboren ben?
Dat is artikel 1 van de grondwet: je mag niet op basis van ras beoordelen, maar blijkbaar is het eenrichtingsverkeer.

White privilege is niet jij beschrijft. Het gaat erom dat we er ons bewust van zijn dat, door de geschiedenis heen en vandaag nog, mensen met een andere huidskleur en/of cultuur dan wit/westers minder kansen hebben in het leven. Op individueel vlak gaat dit vaak niet op, maar over grote groepen wel en die cijfers zijn er ook gewoon.

Het is belangrijk dat we inzien wat een minderheid is, en wat de gevolgen daarvan zijn. Juist door meer begrip op te brengen, zouden we dichter bijeen komen ipv steeds verder van elkaar. De gemiddelde Belg en Nederlander heeft een heel heel goed leven maar laat zich toch bang maken door zaken die vaak op zijn of haar direct leven 0,0 invloed hebben.

Shaggy09 schreef:
En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?

Het concept is dat we samen zoeken naar de beste oplossing, vaak betekent dat idd dat meerdere partijen wat water bij de wijn zullen moeten doen.

oomens schreef:
Ik heb het nergens over angst dat minderheidsgroepen de boel op korte termijn over gaan nemen. Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet. Dat heeft waarschijnlijk veel eerder op een grotere schaal effect dan dat de directe getalsmatige invloed van de betreffende minderheidsgroep zou hebben.

Wat bedoel je met een stap achteruit doen? Ik pas me dus heel graag aan, maar ik zie dit niet als achteruit gaan?

Hier een Belg in Brussel trouwens die geen enkele angst voor islamisering heeft hoor. Wel angst voor halsstarrigheid. En weet je, het helpt gewoon als de groep die in de meerderheid is, als eerste de stap naar compromis maakt.

Het is maar goed dat de algemene opvattingen veranderen. Ik ben roodharig, lang, intelligent, heb een grote mond en had ooit een zwarte kat. Dat ging wat geweest zijn in de Middeleeuwen...

Loretta schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik werk tussen de moslims. Al vaker afgeschilderd als NVA aanhanger, Vlaams Belang slet. Op 8 maand zwangerschap moest ik met zware gasflessen tillen want hun staan boven mij. Natuurlijk zijn dit de extremen en zitten er goede bij.

Een hoogzwangere vrouw laten sjouwen met zware gasflessen is gewoon zwaar onbeschoft.

Dat! Dat herken ik hier zelf trouwens niet, heb juist hele fijne collega's van alle nationaliteiten en culturen...
Dus dat zijn gewoon eikels, en als ze zich wegsteken achter hun afkomst of cultuur is het helemaal erg idd.

Ik vind overigens Michael Van Peel hier altijd schitterende standpunten over hebben...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:32

Ik weet niet wat het in Belgie doet,
Maar hier in NL is iedereen gelijk. Dus iedereen mag naar school, heeft recht op zorg, mag werken etc.etc.
Wat is er dan precies met de niet witte mensen waardoor ik een voordeel heb en bij welk deel hebben ze hulp nodig?
Jij beschrijft gewoon discriminatie poes, maar dan de andere kant op.
En dat keur je blijkbaar prima goed, ik vind dat belachelijk.

Eigenlijk vind ik jou stelling arrogant. Ze hebben dus hulp nodig van ons witte mensen om een 'achterstand' in te halen want ze hebben kansen gemist?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:39

Het is wel een feit dat mensen van een allochtone achtergrond vaker lager opgeleid zijn, minder makkelijk een baan vinden, etc. Ik persoonlijk wil graag actief iets doen om die verschillen te veranderen. Dat betekent niet dat de andere groep moet inleveren.
Ik denk niet dat mannen minder zijn gaan verdienen omdat we proberen de loonsvzrschillen tussen man en vrouw weg te werken bvb.

Eigenlijk bedoel ik dit:
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:47

Ik vind dat plaatje zo goed he....
totaal met poes eens

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:56

Dat plaatje is nogal nietszeggend in verhouding tot dit topic.
Wat betekent het precies tenopzichte van wat ik net aanhaalde en mbt je eigen tekst?

Dat iemand die allochtoon is en laagopgeleid een extra hoge stoel/kist moet krijgen (dus op een positie gezet moet worden ondanks zijn vaardigheden?) omdat hij of zij daar niets aan kan doen? Waar zit precies bij vrije toegang tot scholen het deel van ongelijkheid?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:57

Sunnda schreef:
Maar hier in NL is iedereen gelijk. Dus iedereen mag naar school, heeft recht op zorg, mag werken etc.etc.
Wat is er dan precies met de niet witte mensen waardoor ik een voordeel heb en bij welk deel hebben ze hulp nodig?

Eigenlijk vind ik jou stelling arrogant. Ze hebben dus hulp nodig van ons witte mensen om een 'achterstand' in te halen want ze hebben kansen gemist?

Het probleem is dat we allemaal weliswaar voor de wet gelijk zijn, maar dat er toch echt verschillen zijn bij bijvoorbeeld schooladvies en sollicitaties. De gevolgen zijn dan bijvoorbeeld een lager inkomen, slechtere woonpositie, daardoor weer een slechtere gezondheid en kortere levensverwachting. Dat mensen voor de wet gelijk zijn wil niet automatisch zeggen dat ze ook gelijk behandeld worden. Discriminatie bestaat, ook in Nederland, daar moeten we niet voor wegkijken. Dat wil niet zeggen dat we bij elke lange tenen klacht gelijk in de discriminatiekramp moeten schieten. Maar beweren dat discriminatie niet bestaat omdat we wetten daartegen hebben is net zo belachelijk als bij het minste of geringste discriminatie roepen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:58

En je verhaal mbt tot vrouwen vind ik een schande voor mijzelf als vrouw. Ik ben op mijn positie gekomen door hard te werken, niet door hulp met een hogere kruk omdat ik als vrouw anders niet in staat ben over de schutting te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:00

Totaal met het plaatje oneens; we moeten equality of opportunity nastreven, niet equality of outcomes.

Iedereen moet de kansen hebben om een opleiding te volgen, een baan te vinden, gelukkig te zijn ongeacht hun huidskleur/geslacht/geloof. Maar iemand die er niets voor doet heeft niet recht op hetzelfde als iemand die zich er uit de naad voor werkt. Ik wil de juiste persoon op de juiste plaats en niet een minder goed persoon die net toevallig het juiste kleurtje heeft.

Equality of outcome is wat men geprobeerd heeft in communistische landen en de gevolgen zijn verschrikkelijk geweest. Laten we dat alsjeblieft niet nastreven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:01

Sunnda schreef:
En je verhaal mbt tot vrouwen vind ik een schande voor mijzelf als vrouw. Ik ben op mijn positie gekomen door hard te werken, niet door hulp met een hogere kruk omdat ik als vrouw anders niet in staat ben over de schutting te kijken.

Volgens mij heb je dat plaatje echt niet begrepen...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:02

Karl66 schreef:
Sunnda schreef:

Het probleem is dat we allemaal weliswaar voor de wet gelijk zijn, maar dat er toch echt verschillen zijn bij bijvoorbeeld schooladvies en sollicitaties. De gevolgen zijn dan bijvoorbeeld een lager inkomen, slechtere woonpositie, daardoor weer een slechtere gezondheid en kortere levensverwachting. Dat mensen voor de wet gelijk zijn wil niet automatisch zeggen dat ze ook gelijk behandeld worden. Discriminatie bestaat, ook in Nederland, daar moeten we niet voor wegkijken. Dat wil niet zeggen dat we bij elke lange tenen klacht gelijk in de discriminatiekramp moeten schieten. Maar beweren dat discriminatie niet bestaat omdat we wetten daartegen hebben is net zo belachelijk als bij het minste of geringste discriminatie roepen.

Dat ben ik helemaal met je eens karl.
Maar wat jij beschrijft is iets anders dan dat @poes beschrijft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:03

enzino schreef:
Totaal met het plaatje oneens; we moeten equality of opportunity nastreven, niet equality of outcomes.

Iedereen moet de kansen hebben om een opleiding te volgen, een baan te vinden, gelukkig te zijn ongeacht hun huidskleur/geslacht/geloof. Maar iemand die er niets voor doet heeft niet recht op hetzelfde als iemand die zich er uit de naad voor werkt. Ik wil de juiste persoon op de juiste plaats en niet een minder goed persoon die net toevallig het juiste kleurtje heeft.

Equality of outcome is wat men geprobeerd heeft in communistische landen en de gevolgen zijn verschrikkelijk geweest. Laten we dat alsjeblieft niet nastreven.

Oh ik bekijk dat plaatje als mogelijkheid, dus iedere persoon de mogelijkheid geven te kijken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:05

_San87_ schreef:
Sunnda schreef:

Je mag je zin best afmaken. Dan hoef ik niet zo te gokken wat jij denkt dat het wel betekent. :)

Edit ik lees je reactie.

Tja heel banketstaaf, maar met scholing heeft het weinig te maken. Als je hoogopgeleid wilt zijn heb je nu eenmaal niets aan een aardig krukje aangeboden krijgen (ja vrije toegang tot scholen) maar je kan geen hersenen huren..
Was het maar zo'n feest. Dan was ik allang miljonair.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:10

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:

Je mag je zin best afmaken. Dan hoef ik niet zo te gokken wat jij denkt dat het wel betekent. :)

Edit ik lees je reactie.

Tja heel banketstaaf, maar met scholing heeft het weinig te maken. Als je hoogopgeleid wilt zijn heb je nu eenmaal niets aan een aardig krukje aangeboden krijgen (ja vrije toegang tot scholen) maar je kan geen hersenen huren..
Was het maar zo'n feest. Dan was ik allang miljonair.

Maar het gaat daar ook niet om. Het gaat erom dat je naar school kúnt. Een opleiding kúnt volgen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:18

Nu ben ik het echt even kwijt?
Wie kan er in NL niet naar school? E
Wie kan er vandaag de dag geen opleiding volgen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:18

Sunnda schreef:
Karl66 schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens karl.
Maar wat jij beschrijft is iets anders dan dat @poes beschrijft.

Dat is dus het antwoord op jouw vraag welk voordeel jij hebt. En dat sluit weer prachtig naadloos aan bij de originele vraagstelling van dit topic. Het verhaal gaat niet om de naam Quasimodo, het gaat over emancipatie. Door de vraag te stellen of Quasimodo nog wel kan en daardoor het verhaal te bannen, schuif je en passant het hele emancipatieverhaal van tafel.
In de plaats van de vraag te stellen of Quasimodo nog wel kan, zou je de vraag moeten stellen waarom het boek geen verplichte literatuur is en waarom op basis van onder andere dat boek kinderen niet leren dat mensen verschillend zijn op basis van handicaps, kleur, sekse en noem maar op, maar dat het allemaal mensen zijn, die je als mens moet behandelen en die allemaal de recht op gelijke kansen hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:23

@karl: help mij even..wat is nu precies mijn voordeel?
Dat ik als blanke een beter schooladvies, meer kans bij een sollicitatie krijg?
Ik geloof zeker dat discriminatie voorkomt, maar geloof er niet in dat je als allochtoon omdat je allochtoon bent een lager schooladvies krijgt of niet aangenomen wordt.
Dat gebeurt zeker, maar dat is op (hele) kleine schaal.

Het experiment bijvoorbeeld tegen discriminatie in een gemeente in NL met 'blind' solliciteren bleek ook niet zo eenvoudig. Het resultaat was 1 extra allochtone medewerker over de hele periode. Het verhaal van schooladvies en sollicaties ligt wel wat ingewikkelder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:27

Sunnda schreef:

In elk geval de 17.000 thuiszitters kunnen niet naar school. Daarin hebben we sowieso best een probleem.

Daarnaast kunnen veel leerlingen niet naar de school van hun keuze / naar het niveau dat ze aankunnen. Daarna kunnen ze niet zomaar alsnog een volgend niveau doen omdat het stapelen van diploma's ontmoedigd wordt.
En dan kunnen ze tot slot alleen maar met een hele hoge lening eventueel een opleiding doen.

Ik zie wel wat problemen eigenlijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:31

En omdat ik nu zelf ook afsluit met een open eind :D
Veel allochtone jongeren (ook van de tweede of derde generatie) hebben meer moeite met lezen en taal, omdat thuis een andere taal wordt gesproken.
Daarnaast is er letterlijk een cultuurverschil tussen de autochtone n en allochtonen en hun houding ten opzichte van school.
Autochtonen ouders zijn vaak behoorlijk gebrand op scholing. Allochtonen kinderen hebben van huis uit minder begeleiding van de ouders,(die soms nog minder de taal/grammatica machtig zijn dan het kind) en minder sturing.

Dat zijn even wat ervaringen uit mijn werkveld.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:33

@karl
Want dat word nog niet genoeg gedaan op scholen?
Alsof deze film kinderen ervan weerhoud om iemand uit te schelden.
Als mensen willen discrimineren doen ze dat echt wel hoor, ik vind het enorm overdreven om dan een leuke kinder film in te schakelen als hulp middel.

Wij kregen dan gewoon goede, realistische films te zien die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen. Die wekken meer vragen en emotie op dan Quasimodo. Op die leeftijd in ieder geval.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:34

Shadow0 schreef:
Sunnda schreef:

In elk geval de 17.000 thuiszitters kunnen niet naar school. Daarin hebben we sowieso best een probleem.

Daarnaast kunnen veel leerlingen niet naar de school van hun keuze / naar het niveau dat ze aankunnen. Daarna kunnen ze niet zomaar alsnog een volgend niveau doen omdat het stapelen van diploma's ontmoedigd wordt.
En dan kunnen ze tot slot alleen maar met een hele hoge lening eventueel een opleiding doen.

Ik zie wel wat problemen eigenlijk.

Sorry Shadow, ik vind het beslist een interresante discussie, maar waar je nu mee komt gaat imo in deze discussie nogal mank.

De reden van 17000 thuiszitters zikn erg divers en hebben vaak weinig te maken met het onderwerp waar we nu op zitten.

Ook het onderwerp 'verandering van studiefinanciering' lopen al heel wat topics over die er meer op gericht zijn dan hier.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:35

Tsja ik vind mijn stufi ook te weinig. Ik wil dalijk HBO gaan doen, dat word nog een moeilijk en duur grapje.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:37

Ja er zijn volop onderzoeken naar gedaan en het blijkt dat allochtonen als groep een lager schooladvies krijgen en minder snel uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek en dat gebeurt zeker niet op kleine schaal. Dat wil niet zeggen dat het voor elk individu geldt, maar op groepsniveau gebeurt het wel en het verschil in significant en daar is echt niks ingewikkelds aan.
Blind solliciteren is gewoon een schijnoplossing, die ook nog niet goed werkt. De enige werkelijke oplossing is samenleving creëren, waarin geen onderscheid wordt gemaakt.

Shaggy, bij mij zijn het meestal boeken die op een leeslijst komen. Leuk dat Disney er een film van gemaakt heeft, maar dat is een nogal goedkoop commercieel aftreksel van het originele boek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:38

Sunnda, Het punt is dat als je met dingen gaat strooien als 'iedereen kan onderwijs volgen' dat dat gewoon echt op heel fundamenteel niveau niet waar is, zelfs nog voor we aan afkomst zijn toegekomen.

(Maar goed. Als je standpunt is 'ondanks bewezen discriminatie geloof ik gewoon niet dat er gediscrimineerd is' dan lijkt elke discussie mij vrij zinloos. Want aan een geloof is weinig te doen, als je niet open staat voor bewijs.)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:39

Ja maar waarom zou je die dan aan kinderen moeten laten zien als wijze les?