Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:poes schreef:Uh ja? De westerse maatschappij is juist de dominante in de wereld, op enkele lokale uitzonderingen na. Dat jij dat daar anders ervaart snap ik. Maar globaal is ‘onze’ samenleving goch altijd de dominantste waar velen zich aan (hebben) moeten aanpassen?
Dus? Hebben we daar hier niet voornamelijk voordeel van gehad? Zo ja, vanwaar dan die enorme drang om dat maar zo snel mogelijk te veranderen, tot zelfs een soort schuldgevoel en behoefte om dat dan maar af te kopen?
.
Sunnda schreef:Ooohhh die is wit..
En wit is niet goed, ik hoorde pas de term witte privileges..het duurde even voor ze me onder de bank teruggevonden hadden. Maar schijnbaar mag je wel witte mensen discrimineren op kleur. Want wat kan ik er aan doen dat ik wit geboren ben?
Dat is artikel 1 van de grondwet: je mag niet op basis van ras beoordelen, maar blijkbaar is het eenrichtingsverkeer.
Shaggy09 schreef:En wat nou als ik mij als kerst vierend persoon gekwetst voel omdat het geen kerstborrel meer genoemd word?
oomens schreef:Ik heb het nergens over angst dat minderheidsgroepen de boel op korte termijn over gaan nemen. Wel over het veel grotere fenomeen dat een grotere groep, om maar geen enkele randgroep voor het hoofd te stoten, zelf alvast (semi)vrijwillig een stap terug doet. Dat heeft waarschijnlijk veel eerder op een grotere schaal effect dan dat de directe getalsmatige invloed van de betreffende minderheidsgroep zou hebben.
Loretta schreef:DeMolenhoek schreef:Ik werk tussen de moslims. Al vaker afgeschilderd als NVA aanhanger, Vlaams Belang slet. Op 8 maand zwangerschap moest ik met zware gasflessen tillen want hun staan boven mij. Natuurlijk zijn dit de extremen en zitten er goede bij.
Een hoogzwangere vrouw laten sjouwen met zware gasflessen is gewoon zwaar onbeschoft.
Sunnda schreef:Ik weet niet wat het in Belgie doet,
Maar hier in NL is iedereen gelijk. Dus iedereen mag naar school, heeft recht op zorg, mag werken etc.etc.
Wat is er dan precies met de niet witte mensen waardoor ik een voordeel heb en bij welk deel hebben ze hulp nodig?
Jij beschrijft gewoon discriminatie poes, maar dan de andere kant op.
En dat keur je blijkbaar prima goed, ik vind dat belachelijk.
Eigenlijk vind ik jou stelling arrogant. Ze hebben dus hulp nodig van ons witte mensen om een 'achterstand' in te halen want ze hebben kansen gemist?
Sunnda schreef:En je verhaal mbt tot vrouwen vind ik een schande voor mijzelf als vrouw. Ik ben op mijn positie gekomen door hard te werken, niet door hulp met een hogere kruk omdat ik als vrouw anders niet in staat ben over de schutting te kijken.
Karl66 schreef:Sunnda schreef:Ik weet niet wat het in Belgie doet,
Maar hier in NL is iedereen gelijk. Dus iedereen mag naar school, heeft recht op zorg, mag werken etc.etc.
Wat is er dan precies met de niet witte mensen waardoor ik een voordeel heb en bij welk deel hebben ze hulp nodig?
Jij beschrijft gewoon discriminatie poes, maar dan de andere kant op.
En dat keur je blijkbaar prima goed, ik vind dat belachelijk.
Eigenlijk vind ik jou stelling arrogant. Ze hebben dus hulp nodig van ons witte mensen om een 'achterstand' in te halen want ze hebben kansen gemist?
Het probleem is dat we allemaal weliswaar voor de wet gelijk zijn, maar dat er toch echt verschillen zijn bij bijvoorbeeld schooladvies en sollicitaties. De gevolgen zijn dan bijvoorbeeld een lager inkomen, slechtere woonpositie, daardoor weer een slechtere gezondheid en kortere levensverwachting. Dat mensen voor de wet gelijk zijn wil niet automatisch zeggen dat ze ook gelijk behandeld worden. Discriminatie bestaat, ook in Nederland, daar moeten we niet voor wegkijken. Dat wil niet zeggen dat we bij elke lange tenen klacht gelijk in de discriminatiekramp moeten schieten. Maar beweren dat discriminatie niet bestaat omdat we wetten daartegen hebben is net zo belachelijk als bij het minste of geringste discriminatie roepen.
enzino schreef:Totaal met het plaatje oneens; we moeten equality of opportunity nastreven, niet equality of outcomes.
Iedereen moet de kansen hebben om een opleiding te volgen, een baan te vinden, gelukkig te zijn ongeacht hun huidskleur/geslacht/geloof. Maar iemand die er niets voor doet heeft niet recht op hetzelfde als iemand die zich er uit de naad voor werkt. Ik wil de juiste persoon op de juiste plaats en niet een minder goed persoon die net toevallig het juiste kleurtje heeft.
Equality of outcome is wat men geprobeerd heeft in communistische landen en de gevolgen zijn verschrikkelijk geweest. Laten we dat alsjeblieft niet nastreven.
_San87_ schreef:Sunnda schreef:En je verhaal mbt tot vrouwen vind ik een schande voor mijzelf als vrouw. Ik ben op mijn positie gekomen door hard te werken, niet door hulp met een hogere kruk omdat ik als vrouw anders niet in staat ben over de schutting te kijken.
Volgens mij heb je dat plaatje echt niet begrepen...
Sunnda schreef:_San87_ schreef:
Volgens mij heb je dat plaatje echt niet begrepen...
Je mag je zin best afmaken. Dan hoef ik niet zo te gokken wat jij denkt dat het wel betekent.
Edit ik lees je reactie.
Tja heel banketstaaf, maar met scholing heeft het weinig te maken. Als je hoogopgeleid wilt zijn heb je nu eenmaal niets aan een aardig krukje aangeboden krijgen (ja vrije toegang tot scholen) maar je kan geen hersenen huren..
Was het maar zo'n feest. Dan was ik allang miljonair.
Sunnda schreef:Karl66 schreef:Het probleem is dat we allemaal weliswaar voor de wet gelijk zijn, maar dat er toch echt verschillen zijn bij bijvoorbeeld schooladvies en sollicitaties. De gevolgen zijn dan bijvoorbeeld een lager inkomen, slechtere woonpositie, daardoor weer een slechtere gezondheid en kortere levensverwachting. Dat mensen voor de wet gelijk zijn wil niet automatisch zeggen dat ze ook gelijk behandeld worden. Discriminatie bestaat, ook in Nederland, daar moeten we niet voor wegkijken. Dat wil niet zeggen dat we bij elke lange tenen klacht gelijk in de discriminatiekramp moeten schieten. Maar beweren dat discriminatie niet bestaat omdat we wetten daartegen hebben is net zo belachelijk als bij het minste of geringste discriminatie roepen.
Dat ben ik helemaal met je eens karl.
Maar wat jij beschrijft is iets anders dan dat @poes beschrijft.
Sunnda schreef:Nu ben ik het echt even kwijt?
Wie kan er in NL niet naar school? E
Wie kan er vandaag de dag geen opleiding volgen?
Shadow0 schreef:Sunnda schreef:Nu ben ik het echt even kwijt?
Wie kan er in NL niet naar school? E
Wie kan er vandaag de dag geen opleiding volgen?
In elk geval de 17.000 thuiszitters kunnen niet naar school. Daarin hebben we sowieso best een probleem.
Daarnaast kunnen veel leerlingen niet naar de school van hun keuze / naar het niveau dat ze aankunnen. Daarna kunnen ze niet zomaar alsnog een volgend niveau doen omdat het stapelen van diploma's ontmoedigd wordt.
En dan kunnen ze tot slot alleen maar met een hele hoge lening eventueel een opleiding doen.
Ik zie wel wat problemen eigenlijk.