Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 14:33

Mijn atos was 20 mijn transit 15 en nog niet op. Als alle autos ouder dan 10 nu van de straat zouden verdwijnen denk ik dat een derde weg is.

Daarnaast los van de hoeveelheid laadpalen. De stroom opwekken moet ook nog. Bij lange na niet genoeg groene stroom. En een accu gaat jaar of 4 a 5 mee,

Mijn bus rij ik gewoon op de bestuurdersstoel. Maar scootmobiel moet meekunnen. Heb grote bus nodig anders past die niet. Is langer dan standaard

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:40

Maar dat er nú nog niet genoeg groene stroom is wil niet zeggen dat dat er in de toekomst niet gaat zijn. En als we pas met elektrische auto's moeten beginnen (dus dit hele innovatieproces doorlopen) als we volledig over zijn op groene stroom... lijkt me ook niet slim :P. Het loopt nu parallel aan elkaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 14:42

Dat zeg ik ook niet, maar de milieuvriendelijkheud van de ekectrische auto wordt daardoor wel wat gedempt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:43

karuna schreef:
Dat zeg ik ook niet, maar de milieuvriendelijkheud van de ekectrische auto wordt daardoor wel wat gedempt

Maar dat ligt niet aan de auto. En dan nog: ze zijn met 'slechte' stroom alsnog milieuvriendelijker dan een normale auto, lijkt me dat dat alleen maar positief is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:45

Lughnassadh schreef:
Mogelijk (ik zie meer in waterstof, op meer fronten, maar dat terzijde), maar de aanschaf en het verbeteren van de infrastructuur gaat helaas voorlopig niet op volgens lief. Ik ben er inmiddels achter dat het allemaal niet zo eenvoudig is als je in eerste instantie denkt. O.a. over het aanpassen van die infrastructuur en het electranetwerk.
Overigens, ik ben niet tegen elektrisch rijden. Het tegendeel. Maar ik denk dat sommige dingen toch iets te rooskleurig worden neergezet.

Ja, idd.

De omvormer van een zonnepaneel: voor een kwartje zit er een chip in dat t ding felijk zet op de atoomklok in Erlangen en dat je het ding kunt reguleren. (Technisch kan het, maar de wetgever had er beleid op moeten maken.)

Helaas, miljoenen omvormers "pleuren" hun kostbare electra op het net en kunnen de boel ontregelen. (Ontregeling via "nu schijnt de zon en het waait nog ook" is relatief makkelijk op te lossen.)

Bij de Kema en op de TU Delft (en vast wel ook op andere plaatsen) wordt hier naar oplossingen gezocht.

We zitten midden in een transitie en het is aan alle kanten zoeken geblazen. Feit is wel dat het de hoogste tijd is voor stevige actie. (Er zijn nog zonnepanelen te koop via http://www.zonnepanelendelen.nl )

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:07

Toch blijft het mij telkens verbazen hoe naïef de gemiddelde Nederlander is.
Al zouden alle auto's vanaf nu in 1 klap elektrisch zijn dan npg zou het bijna niets uithalen om de klimaatverandering te stoppen. Hoe gaat al deze energie op de korte termijn opgewekt worden?

En kijk eens naar de echte vervuilers. Neem als voorbeeld eens de scheepvaart.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:08

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:13

Loretta schreef:
Al zouden alle auto's vanaf nu in 1 klap elektrisch zijn dan npg zou het bijna niets uithalen om de klimaatverandering te stoppen. Hoe gaat al deze energie op de korte termijn opgewekt worden?

Het is wel makkelijk om steeds naar een ander te wijzen om zelf je verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen :)

De scheepvaart ligt ook al onder de loep om milieuvriendelijker te maken. Maar ik vaar niet met boten, dus ik begin gewoon bij mezelf. Michael Jackson zong er al over.
En dat lijkt olie op een gloeiende plaat, maar als steeds meer milieubewust denken en keuzes maken, werkt dat aanstekelijk en gaan andere mensen ook milieubewust denken en keuzes maken in het belang van het milieu. En misschien hebben die wel geld voor een nieuwe elektrische auto.

En nee, als alle auto’s morgen elektrisch zijn hebben we niet genoeg energie, maar dat is ook niet echt de realiteit :Y) Het is een proces waar we nu in zitten. We hoeven echt niet allemaal gelijk onze gasketel weg te doen of je auto te vervangen. Maar als je toch moet vervangen, kun je duurzaamheid meenemen in je overwegingen :) Hoef je echt niet gelijk 30.000€ neer te tellen voor een elektrische auto, maar als over een tijd elektrisch rijden makkelijker en normaler wordt, komen er vanzelf ook tweedehands elektrische auto’s. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar als het verder ontwikkeld wordt, zal het steeds beter worden.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-12-18 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:14

Loretta schreef:

Nee joh, laten we lekker in benzineauto's blijven rijden en CO2 de lucht in blijven pompen :roll:
Het mag dan in het grote geheel maar een klein stapje zijn, het is wel een stap in de goede richting. Dit is een argument van 'ja maar zij dan', en daarmee schieten we helemaal niks op.

Edit: wat hierboven wordt gezegd inderdaad.

@Germie: Lekker selectief. Ook in smartphones en andere technologie wordt dit gebruikt, dit is niet enkel een probleem van een elektrische auto. En jij denkt dat bij benzine totaal geen kinderarbeid of iets 'slechts' wordt gebruikt/gedaan?

Factcheck schreef:
In reality, electric cars still represent a small percentage of the market for mined cobalt, and laptops, cell phones, airplanes, medical equipment, and military applications are large consumers of the raw material.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:21

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

Nee joh, laten we lekker in benzineauto's blijven rijden en CO2 de lucht in blijven pompen :roll:
Het mag dan in het grote geheel maar een klein stapje zijn, het is wel een stap in de goede richting. Dit is een argument van 'ja maar zij dan', en daarmee schieten we helemaal niks op.

Dit is nu precies de gedachtegang die de grote multinationals graag zien bij de naïve burger. Zichzelf in de schulden steken om die dure warmtepomp te bekostigen of om die veel te dure elektrische auto aan te schaffen. (Voor degene die dat kunnen) Vervolgens gaat de wereldwijde CO2 uitstoot in procenten amper naar beneden want de vervuilende schapen blijven gewoon doorvaren. En de stroom voor die elektrische auto moet toch ergens vandaan komen.

Blijf vooral te hielen van het grootkapitaal maar likken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:24

verootjoo schreef:
Het is wel makkelijk om steeds naar een ander te wijzen om zelf je verantwoordelijkheid niet te hoeven nemen :)

De scheepvaart ligt ook al onder de loep om milieuvriendelijker te maken. Maar ik vaar niet met boten, dus ik begin gewoon bij mezelf.

Waar komen de meeste producten die jij aan schaft dan vandaan? De meeste troep komt toch per containerschip.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:25

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:26

germie schreef:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... 4587879862

Lees dit ook even. Kinderarbeid. Dan wil je geen shirtjes van de Primark, maar wel een electrische auto.

Zelfs kinderslavernij is opeens geen issue meer.
Alles lijkt toegestaan anno 2018 om een paar grammetjes CO2 minder uit te stoten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:27

Loretta schreef:
verootjoo schreef:

De scheepvaart ligt ook al onder de loep om milieuvriendelijker te maken. Maar ik vaar niet met boten, dus ik begin gewoon bij mezelf.

Waar komen de meeste producten die jij aan schaft dan vandaan? De meeste troep komt toch per containerschip.

Dat je producten van een containerschip koopt en daar misschien nog geen alternatief voor is hoeft toch niet te betekenen dat je op een ander vlak niet milieubewuste keuzes kan maken :?
Dat vind ik echt de slechtste smoes om maar niks te doen. We moeten ergens beginnen en het is een proces.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:28

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Dit is nu precies de gedachtegang die de grote multinationals graag zien bij de naïve burger. Zichzelf in de schulden steken om die dure warmtepomp te bekostigen of om die veel te dure elektrische auto aan te schaffen. (Voor degene die dat kunnen) Vervolgens gaat de wereldwijde CO2 uitstoot in procenten amper naar beneden want de vervuilende schapen blijven gewoon doorvaren. En de stroom voor die elektrische auto moet toch ergens vandaan komen.

Wauw. Gewoon, wauw.

"MAAR ER ZIJN MENSEN DIE HET NOG VEEL ERGER DOEN DUS WAT IK DOE IS NIET ERG!!1!"
Nogmaals, met een 'ja maar zij dan' / 'zie ons schapen zijn' / 'naïef' argument schieten we werkelijk helemaal niks op. Juist als CO2 uitstoot voor consumenten belangrijk is, zal dit ook voor bedrijven belangrijk worden. Die zullen namelijk belangrijk moeten blijven voor diens klanten. Alles ligt nu onder de loep, alleen voor bijv. scheepvaart is -voor zover ik weet, maar ik ben geen expert- geen directe oplossing.

Begin bij jezelf en ga niet anderen de schuld geven.

@Germie: Zeg ik dat kinderarbeid geen issue is? Nee! Maar je doet overkomen alsof elektrische auto's de oorzaak zijn van de kinderarbeid en dat zijn ze niet, dat argument weerleg ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:29

De hele auto-industrie zit trouwens vol kinderarbeid helaas... niet alleen de elektrische auto’s. Ook nagenoeg de hele kledingindustrie.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-12-18 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:30

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Ja want die vriendelijke brave borsten van de olie industrie zitten daar allemaal vrijwilligerswerk te doen en hebben geen enkel belang bij het goed lopen van de olie en gasindustrie... 8)7

Heb je misschien cijfers van de uitstoot van de scheepvaart ten opzichte van particulier autoverkeer? Je hebt je er duidelijk in verdiept, ik ben wel benieuwd hoe die zich tot elkaar verhouden :)

Leuk weetje overigens, de bioindustrie is verreweg de grootste uitstoter van broeikasgassen maar dat moet je hier op Bokt ook niet te hard zeggen :Y) wat dat betreft kun je beter vlees laten staan, is nog goedkoper ook dan een elektrische auto aanschaffen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:33

En de mensen maar groen slinks en d666 stemmen. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:34

Dat zijn twee partijen die ik nog nooit gestemd heb en ook niet zal doen :')

Maar gelukkig is er bij de andere partijen ook besef dat er iets moet gebeuren. Ongelooflijk dat mensen dat nog ontkennen, of ontkennen dat ze zelf een begin kunnen zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:36

Volgens mij ontkent niemand , maar alles komt op de gewone jan l ul terecht en dat is niet geheel eerlijk. Die kan het ook niet betalen. Daar gaat het om.
Kennelijk verwacht men dat ik een electrische kachel koop om minder gas te verstoken.
En biologisch en veganistisch eet terwijl je dan ook weer autisme in de hand wekt als je weer geen vit12 aanvult. Ach ja, die industrie moet ook bestaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:39

germie schreef:
Volgens mij ontkent niemand , maar alles komt op de gewone jan l ul terecht en dat is niet geheel eerlijk. Die kan het ook niet betalen. Daar gaat het om.
Kennelijk verwacht men dat ik een electrische kachel koop om minder gas te verstoken.
En biologisch en veganistisch eet terwijl je dan ook weer autisme in de hand wekt als je weer geen vit12 aanvult. Ach ja, die industrie moet ook bestaan.

Hahaha. Je weet dat met een paar glazen melk je genoeg B12 hebt? Beetje overdreven om zoiets te roeptoeteren. Overigens kom je ook niet super betrouwbaar over als je het hebt over 'groen slinks' en 'd666'. Dan lijk je op die trieste facebookfiguurtjes die ook de klimaatcrisis ontkennen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-12-18 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:39

germie schreef:
En de mensen maar groen slinks en d666 stemmen. :D

Jesse Klaver deze week in het nieuws: de rekening mag niet alleen bij de burger komen te liggen. Deze maatregelen zijn keuzes geweest van het kabinet.

Ben nu wel benieuwd wat jij stemt eigenlijk :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:40

Dat verwacht niemand.
En hoe je autistisch wordt van veganistisch eten..? Je hoeft trouwens ook helemaal niet veganistisch te eten. Maar iets minder vlees dan de gemiddelde Nederlander is ook al een verbetering :)

En het komt niet alleen op de gewone man terecht, het komt op iedereen terecht. Ook veel bedrijven zijn al hard op weg om te verduurzamen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:41

Je kan ook gewoon je kop in het zand steken en verwachten dat ze het maar oplossen als je dood bent natuurlijk. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:46

Hoe vaak hoor je niet dat veganistisch beter is? Ik ben flexitarier, sla af en toe over. En zoals ik al eerder aangaf ben ik er wel degelijk mee bezig, maar ik kan geen warmtepomp of andere auto betalen. En dat lijken ze te vergeten, daarom stijger ik. Op een gegeven moment is er een grens bereikt he.