Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:52

Dat zou ik al niet redden, 8 uur slaap heb ik zeker nodig.

Anoniem

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:26

Maar als je tegen 10 uur naar bed gaat, dan heb je er toch niks aan dat het tot 23 u licht is buiten?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:22

Als dat je erg goede verduisterende gordijnen nodig hebt. En met warm weer het nog niks af koelt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:03

Shanna schreef:
Maar als je tegen 10 uur naar bed gaat, dan heb je er toch niks aan dat het tot 23 u licht is buiten?

in de weekenden toch wel? Of als je eens wat later naar bed gaat. Op donderdag wordt het 12 uur, en ook dan sta ik om half 6 op. In de weekenden ligt ik tot half 8 op bed. Ik ben een echt ochtendmens eigenlijk, maar bij lange avonden kan het dus best eens wat later worden. Zeker als ik ga paardrijden ofzo.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:44

In de zomer ga ik ook weleens om 22:30 slapen maar ik hoef echt niet per se tot 23:00 licht te hebben hoor. Onnodig. Ook als ik wel tot 2:00 AM op blijf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:02

Shanna: dat het licht is tot 23:00 is ook niet erg interessant (vind ik). Het gaat volgens mij veel meer om het extra daglicht in de tijden daarvoor en daarna. Ik reed een tijd wekelijks paard vanaf 20:00. Dan heb je het vooral over april/mei en augustus/september waar dat extra uur licht het verschil is tussen een buitenrit kunnen maken of niet. Ik heb de tijden erbij gepakt: dat maakt twee keer ongeveer een maand uit.

(Bovendien zit ik ook niet te wachten op een zon die al om 4:30 op gaat, dat is toch ook enorm verstorend?)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:14

Het wisselen van de klok past het beste bij mijn biologisch ritme. Ik vind het heerlijk als ik in de zomer om 7.00 uur op sta dat het lekker licht is, ik de paarden kan doen en we tot 's avonds laat fijn buiten kunnen zijn vaak met onze gasten op ons terrein. In de zomer speelt ons leven zich voor 95% buiten af.

Recent is de klok weer veranderd. Dat vind ik heerlijk want als ik opstond voordat de klok terug was gegaan was 7.00 uur - 7.30 uur nog hartstikke donker en moest ik wachten tot rond 8.30 uur voordat ik naar buiten kon om de paarden te doen. Dus zo blij met het verzetten van de klok naar wintertijd. Daardoor kan ik gewoon wakker worden, gelijk de paarden doen, ontbijten, Frans leren en dan beginnen met overige zaken van de dag.

Voor mij is de hele uitslag van het Europees onderzoek naar wat de mensen willen, een wassen neus. Tot drie keer toe heb ik niet kunnen stemmen daar de website niet goed functioneerde. Ik weet dat ik daarin zeker niet de enige ben. Dus die uitslag klopt niet.

Vrij gemakkelijk wissel ik met de tijden. Ooit in Australië op vakantie geweest en elke dag (we reden van oost naar west in dat enorme land) moesten we de klok verzetten en zeker toen we weer terug naar Europa gingen. We verzetten gelijk altijd de klok en onmiddellijk pakten we dat nieuwe ritme op. Geen gezeur daarover was het motto en dat hielp heel goed. De 1ste dag in Nederland en de 1ste dag in Australië was het wel een dingetje om niet te gaan slapen. Het tijdsverschil was te groot. Maar niet meer als een half uur hebben we geslapen en toen hoppakee in het nieuwe ritme. Voor ons werkte dat het beste. Ik vind het dus heel moeilijk om te bedenken en met empathie te kunnen voelen dat mensen zo'n probleem hebben met dat ene uurtje verandering.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:30

Zomertijd graag. Werktijden op kantoor zijn van 8-5, dus ik ga in het donker weg en kom in het donker terug. Ik ga er elk jaar meer tegenop zien. Mijn ervaring is wel dat de mensen die het allemaal "knus" en "gezellig" vinden, niet fulltime werken en in de avond nog in het donker met baklicht aan hun paard hoeven te trainen....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:51

Viennanova schreef:
Zomertijd graag. Werktijden op kantoor zijn van 8-5, dus ik ga in het donker weg en kom in het donker terug. Ik ga er elk jaar meer tegenop zien. Mijn ervaring is wel dat de mensen die het allemaal "knus" en "gezellig" vinden, niet fulltime werken en in de avond nog in het donker met baklicht aan hun paard hoeven te trainen....

Precies dat idee heb ik ook altijd.

Die hoeven in de avond nergens meer naar toe en kunnen knus een kop thee drinken bij de haard.

Ik ga er ook ieder jaar meer tegenop zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:22

NatasjavE schreef:
Viennanova schreef:

Precies dat idee heb ik ook altijd.

Die hoeven in de avond nergens meer naar toe en kunnen knus een kop thee drinken bij de haard.

Ik ga er ook ieder jaar meer tegenop zien.

Ook als je geen kantoortijden werkt kun je best full time werken hoor :j . Werken in de zorg heeft soms best voordelen. In de wintermaanden is het echt fijn als je in de ochtend naar stal kunt gaan en heerlijk in het licht alles kan doen. Dan in de middag en avond werken, of, op een vrije dag, lekker met de kachel aan en de voetjes omhoog. In de avond naar stal vind ik ook niet fijn in de wintermaanden, maar met mijn werk is alles vaak zo te plannen dat dit dus niet hoeft.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:37

Zelfs de boeren, voor wie het in eerste instantie was opgesteld, zijn tot op het bot verdeeld.
Misschien dat als er meer buiten geboerd werd, het dan eenduidiger was.

Van de andere kant is dat net de sector die het gemakkelijkste kan zeggen, we hebben door het jaar heen wisselende tijden, we beginnen altijd wintertijd 7 uur ( ik noem maar een dwarsstraat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:07

Wintertijd! Dat is de oorspronkelijke tijd. Met zomertijd is s winters pas om 10.00 uur zonsopgang. In de zomer is het met wintertijd slechts een uurtje eerder donker en lang genoeg licht om genoeg te kunnen doen buiten.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:47

Nee, dus niet voor iedereen. Als het licht is, zit ik op kantoor. Ik geef dus de voorkeur aan zoveel mogelijk licht in mijn vrije tijd, dus na vijf uur.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:36

10 uur licht bij het aanhouden vd zomertijd klopt ook niet helemaal, de zon komt dan officieel op, maar het is gewoon al eerder licht buiten. Ik vertrek altijd om 8 uur naar mijn werk en dat is het hele jaar in het licht(met slecht weer misschien iets donkerder). Dus met het aanhouden vd zomertijd is het om 9 uur echt niet pikdonker meer. Vind het nu echt weer afzien met de wintertijd, wordt al snel weer koud 's middags en alles eind vd dag weer in het donker doen. In het kader van het dierenwelzijn, volgens mij staan veel paarden buiten tot het donker wordt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:21

Viennanova schreef:

Geen paard meer... Maar ik train wel fanatiek op de survivalbaan (hey kunstlicht) en hardlopen op straat (hey lantaarnpalen). Tjah... Het is niet anders. En ja, ik vind wintertijd ook knus en gezellig. En werk 40 uur (afgelopen week zelfs meer). Ik ben in de winter 's ochtends wel helderder nu. Mijn klok gaat het lekkerst op wintertijd.

(Ben ook in de herfst geboren, dus wat dat betreft :+ )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:40

Winged schreef:
Mijn klok gaat het lekkerst op wintertijd.

Deze vind ik grappig. Ik draai het lekkerste op zomertijd.Ben in de zomer geboren.

Ik ben wel benieuwd,...zou het daar mee te maken kunnen hebben?

Geen idee of er een oorzakelijk verband is hoor. :)

Overigens...in het bos en de wei helaas geen licht. Helaas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:42

NatasjavE schreef:
Winged schreef:

Deze vind ik grappig. Ik draai het lekkerste op zomertijd.Ben in de zomer geboren.

Ben in de zomer geboren. Maar doe het het best op wintertijd. Klopt dus niet voor mij.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:44

Ook ik ben in de herfst geboren en draai ook het lekkerst op wintertijd. :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:46

Nog een herfstkind (met fulltime en veel hobbies in de avonduren) en geef mij ook maar wintertijd.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:11

Ik ben van januari en liever zomertijd. Nouja eigenlijk liever wisselen maar zoals hierboven wordt gezegd: het bos heeft geen licht dus om meer dan 2 maanden per jaar lekker buiten te rijden na het werk kies ik voor zomertijd :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:28

Ik dacht altijd dat ik beter ging op wintertijd, maar ik zou nu echt graag terug willen naar zomertijd. Ik ben 's avonds heel moe en dat past niet bij mij.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:51

En ik ben in de zomer, zonder wintertijd, geboren. Ik doe het het best op de zomertijd. Ondanks vroeg naar bed en nu 's ochtends schemer/licht bij het opstaan, kan ik m'n bed niet uit komen en ben ik de hele dag moe en draaierig.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:13

Zomerkind en een hekel aan donker en winter -O- .
Ik kies ook voor zomertijd, om dezelfde reden als hier beneden ook wordt gegeven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:57

NatasjavE schreef:
Winged schreef:

Vroeg ik mij ook al af inderdaad :+

Moet wel toegeven dat met dit weer (Het is hier nu grauw en grijs) ik ook wat lomer ben hoor :+ Maar houd wel echt van de seizoenen. :+:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:00

Ik vind het in de winter dan niet erg dat het heel hard heeft gevroren en dat het ijskoud is, maar dan een heerlijk zonnetje.
Lekker dikke trui aan, jas aan en dan lekker een stuk wandelen. En daarna wel een lekkere cappuccino of latte <3