DeMolenhoek schreef:Vjestagirl schreef:Ik vind het een probleem dat het totaal normaal lijkt te zijn om schulden te hebben. Dat je leent voor een huis vind ik nog logisch, maar mensen lenen voor een auto (en dingen als financial lease, personal lease etc wordt dat steeds normaler), voor een nieuwe telefoon, voor een vakantie ("want we moeten er toch even uit") en lijken te vergeten dat het hebben van schulden helemaal niet gewoon is.
Dit ook ja. Mijn vader neemt momenteel leningen om andere leningen af te betalen en telkens wat extra voor eens wat ‘ruimte’ te hebben. Nu is het zo dat hij geen leningen meer krijgt en deze nu al afsluit op naam van mijn grootouders en ook aan mij heeft gevraagd of ik dat wil doen voor hem. Komop, betaal af wat je hebt. Ja het is even tandenbijten maar nu komt die enkel dieper in de schulden. Maar dat snapt die niet...
Mijn vader is dan het andere uiterste: die helpt mensen die te ver in de schulden zitten. Maar de verhalen die voorbij komen. Jonge koppels, geen idee van wat er precies binnenkomt, en nog veel minder idee van wat er precies uit gaat. Hoge uitgaveposten aan restaurants, boodschappen van de AH. Schulden voor vakanties, voor een 2de auto, omdat de wasmachine stuk ging en ze niet gespaard hadden. Torenhoge schulden bij de wehkamp en zalando. En dan moeilijk kijken als er gevraagd word waar ze op kunnen besparen, waarna ze met veel overleg en veel gedoe misschien wel afscheid kunnen nemen van het abonnement op de Donald Duck "die kopen we dan voortaan wel los in de winkel". 0 besef van geld.