Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:16

DeMolenhoek schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het een probleem dat het totaal normaal lijkt te zijn om schulden te hebben. Dat je leent voor een huis vind ik nog logisch, maar mensen lenen voor een auto (en dingen als financial lease, personal lease etc wordt dat steeds normaler), voor een nieuwe telefoon, voor een vakantie ("want we moeten er toch even uit") en lijken te vergeten dat het hebben van schulden helemaal niet gewoon is.

Dit ook ja. Mijn vader neemt momenteel leningen om andere leningen af te betalen en telkens wat extra voor eens wat ‘ruimte’ te hebben. Nu is het zo dat hij geen leningen meer krijgt en deze nu al afsluit op naam van mijn grootouders en ook aan mij heeft gevraagd of ik dat wil doen voor hem. Komop, betaal af wat je hebt. Ja het is even tandenbijten maar nu komt die enkel dieper in de schulden. Maar dat snapt die niet...

Mijn vader is dan het andere uiterste: die helpt mensen die te ver in de schulden zitten. Maar de verhalen die voorbij komen. Jonge koppels, geen idee van wat er precies binnenkomt, en nog veel minder idee van wat er precies uit gaat. Hoge uitgaveposten aan restaurants, boodschappen van de AH. Schulden voor vakanties, voor een 2de auto, omdat de wasmachine stuk ging en ze niet gespaard hadden. Torenhoge schulden bij de wehkamp en zalando. En dan moeilijk kijken als er gevraagd word waar ze op kunnen besparen, waarna ze met veel overleg en veel gedoe misschien wel afscheid kunnen nemen van het abonnement op de Donald Duck "die kopen we dan voortaan wel los in de winkel". 0 besef van geld.

karuna
Drukke kabouter

Re: Wat vind jij een probleem in onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:18

Geen idee hoe dat nu zit maar wij hebben echtmet geld leren omgaan. Zakgeld en vanaf 12 kleedgeld en leren ok als je dit nu koopt kun je dat niet kopen, dus heb je een broek of een t shirt nodig. Vanaf 15 was het ook voor jas en schoenen voor die tijd betaalden mijn ouders dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:29

DeMolenhoek schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het een probleem dat het totaal normaal lijkt te zijn om schulden te hebben. Dat je leent voor een huis vind ik nog logisch, maar mensen lenen voor een auto (en dingen als financial lease, personal lease etc wordt dat steeds normaler), voor een nieuwe telefoon, voor een vakantie ("want we moeten er toch even uit") en lijken te vergeten dat het hebben van schulden helemaal niet gewoon is.

Dit ook ja. Mijn vader neemt momenteel leningen om andere leningen af te betalen en telkens wat extra voor eens wat ‘ruimte’ te hebben. Nu is het zo dat hij geen leningen meer krijgt en deze nu al afsluit op naam van mijn grootouders en ook aan mij heeft gevraagd of ik dat wil doen voor hem. Komop, betaal af wat je hebt. Ja het is even tandenbijten maar nu komt die enkel dieper in de schulden. Maar dat snapt die niet...

Wil niet stoken in een goed "huwelijk" maar als jouw paps zijn hoofd neerlegt de erfenis beneficiair accepteren of verwerpen he. Weet alleen niet of dit ook in België geldt mbt erfrecht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:34

Magrathea schreef:
Barbet schreef:
En daarbij heb je dan ook nog dat de VMBO een slechte naam heeft.
Veel leerlingen moeten eerst naar de hAVO en daarna door studeren terwijl ze misschien liever een MBO studie zouden doen.
Of werken en leren voor een bepaald vak, zoals metselaar etc.
Maar dat wordt vaak als minderwaardig gezien, dat je gewoon tot niets meer in staat bent of zo.
Dus hoeveel jeugd is er niet die een kant op worden gedrukt wat helemaal niet bij ze past.

Ja ik weet nog dat er een meisje zat te huilen in mijn klas omdat ze VMBO advies had gekregen :\ Vraag me af of het nog wat is geworden met haar, ze is uiteindelijk wel Havo gaan doen..

Ik hoor het hier ook wel eens. Verschrikkelijk dat er zo neer gekeken wordt op VMBO! Ik hoop van harte dat mijn 11 jarige dochter die dit jaar een voorlopig schooladvies krijgt dit niet voelt en die druk niet op haar voelt liggen. Aan ons als ouders zal het niet liggen. Wij hebben beide maar 4 jr MBO, maar zijn zeer prima terecht gekomen. De maatschappij is helemaal niets zonder mensen die praktisch opgeleid zijn.

Zelf denk ik dat social media een heel groot aandeel heeft in de druk die mensen voelen, het moeten presteren, zichzelf vinden falen.
Met social media krijg je zoveel prikkels binnen. Via whatsapp(groepsgesprekken), FB, Youtube. Soms lijkt het wel of mensen zich continue meten aan anderen die ze via social media zien.
Sommige mensen maken het allemaal mooier dan het is op social media. Een ander wil daar weer overheen en beter presteren/er uit zien o.i.d.
Mensen kunnen vaak niet eens meer niets doen. Als ze even zitten, zie je gelijk die telefoon in hun hand.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:34

Vele dingen die al genoemd zijn zoals over bevolking, klimaatproblemen en mensen die zich hier niet bewust van (willen) zijn, de woningenmarkt (even afkloppen dat ik en mijn vriend vrij snel een huis hebben gevonden, nog onder voorbehoud :))).

Daarnaast ook heel erg het misgunnen/de zeurcultuur en alles wat daarbij komt kijken zoals zwarte pieten discussie of wat dan ook.. Natuurlijk mag zeuren, maar mensen gaan veel te ver.. zeuren op reddingsdiensten bijvoorbeeld :(

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:55

Morganlefay schreef:
DeMolenhoek"
[quote="Vjestagirl schreef:

Wil niet stoken in een goed "huwelijk" maar als jouw paps zijn hoofd neerlegt de erfenis beneficiair accepteren of verwerpen he. Weet alleen niet of dit ook in België geldt mbt erfrecht.[/quote]

Dit bestaat in België ook ja :j

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:16

Een dagje in Madurodam en je kan heel wat dingen opnoemen.

- Kinderen zijn de baas en ouders likken hun reet.
- Fatsoen is er niet...geen 2 woorden of zelf negeren.
- Algemene regels gelden niet voor jou.
- Ik ik ik en ik ...

Men houd gewoon geen rekening meer met andere mensen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:43

Bleek gister wel. Mijn rolstoelbus paste niet op de bestemde plek. Die waren te kort :+ bus dus op een andere plek in een hoekje gezet bij de in en uitgang waar zowel achter als rechts naast geen plaatsen waren bestemd. Links extra ruimte gehouden zodat ik er zelf goed in en uit kan stappen. En ik ook weer kon wegdraaien met de toch wel lompe bus.

Kom terug. Jawel zowel de plek rechts als achter me en grote dikke dure auto neergezet op twee afgekruiste plekken dus. -:(- Beiden duitsers tot mijn verbazing trouwens. Achter op mijn bus zit een sticker met een rolstoel. Niet te missen dus als aangepaste bus. Ik kon er niet in en niet uitrijden. Weer terug gesloft naar de infobalie. Daar zijn beide autos meermalen omgeroepen in duits en nederlands met kenteken dat ze een rolstoelbus hadden geblokkeerd. _-:(

Na 45 minuten wachten (niemand op komen dagen) kon ik er dankzij de auto links van me en tegen over me wegkomen. Overigens er was nog ruim voldoende plek meter of 100 verderop. Maar die afstand red ik zelf niet helaas. Heb mijn kaart met reden gekregen

Dit soort gedrag was jaren geleden gewoon niet vertoond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:46

Dan had ik gewoon de politie gebeld, dat ze maar een vette bekeuring uitschrijven of de auto's laten wegslepen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 14:50

Was parkeerplaats van de winkel. En ik stond dus niet op de gehandicapten plaats omdat mijn bus er niet oppaste -O- een kleine auto had nog net gekund maar geen rolstoelbus, erg niet handig dus, wat overigens ook steeds vaker voorkomt. Alsof ook daar geen rekening meer mee wordt gehouden. Net als winkels propvol maken waardoor een scootmobiel er niet meer inpast. Want verkoop is belangrijker dan bereikbaarheid 8)7 en zelfs na klagen of melden nog voller maken.

Afslepen was ook geen plek voor geweest :n . Ik stond in een doodlopend stuk pal naast de wagentjes. Hoe die auto rechts naast me ertussen is gekomen en zwlf uit zijn auto mij een raadsel :+ rechts van hem stond dus de buitenkant van het wagentjes ding waar hij 5 cm met zijn spiegel vandaan stond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:09

Toch denk ik dat veel van je omgeving afhangt en niet alleen van de tijd.

Ik ben dus van 1974 en ben niks tekort gekomen. Mijn moeder had een eigen zaak, dus we hadden al geen standaard situatie. Dat was toen nog wel wat vreemd voor sommigen.
Maar ik kreeg gewoon leuke kleding, later ook merk toen ik daarom vroeg. Ik mocht inderdaad meebeslissen wat we aten. Bij ons thuis heeft niemand ooit iets gegeten wat we niet wilden. Ik heb wel moeten proeven met veel tegenzin, maar daar bleef het vaak wel bij.

Ik zat op de montessori school en wij zeiden meester met voornaam of juf met voornaam. Later op het gewone lyceum in onderbouw meneer/mevrouw met achternaam en later voornamen.

Daar werd ik echt niet minder respectloos van. Heb wel veel problemen met verschillende onderwijzers gehad, omdat ik niet zo makkelijk was, maar dat was dan per persoon. Ik ben nooit mn respect tegen ouderen verloren en vind ook nog steeds dat je altijd fatsoenlijk tegen iemand moet doen die ouder is, dus ook 30jarigen tegen 50 jarigen bijv. Maar nu zijn 20 jarigen vaak al niet meer fatsoenlijk tegen 80jarigen.
Dan heb je dat gewoon niet mee gekregen, anders zit het er gewoon in.

Je kan ook niet de 20jr de schuld geven. Hoe mijn zoon zich gedraagt, hebben wij hem meegegeven. Ik denk echt dat het bij onze generatie al mis is gegaan.

Maar ik snap het. Mijn ouders zijn oorlogs kinderen. Mijn moeder is echt niks tekort gekomen. Mijn oma was van 1912 en al heel modern, want ook mijn moeder heeft nooit gegeten wat de pot schaft etc.
Mijn vader heeft het heel zwaar gehad, nooit speelgoed gehad etc. Mijn moeder is zonder vader opgegroeid va haar 12e. Dat was zwaar voor mn oma met 4 kinderen.
Dat die generatie zo opgegroeid is en alles beter wilde voor hun kinderen, ons verwend hebben etc snap ik gewoon heel goed. Maar waar je dan doorslaat of vergeet respect bij te brengen, gaat het mis.

Ik kreeg altijd een gulden of rijksdaalder van mn oma en oudtante. Daar bedankte je altijd netjes voor. Kreeg ook weleens kleding van ze en dan bedankte je ook. Het zal niet in het bedrag.
Maar ik zei wel jij en jou tegen mn oma, maar met respect en veel liefde.

Ik heb ook jong gewerkt om iets te krijgen. Ondanks dat ik va mn 12e eigen pony's had en daarvoor altijd verwend met speelgoed en alles, weet ik heel goed de waarde van geld. Dat heeft wel met de manier waarop van dingen te maken.

En je kan zelf ontwikkelen. Mijn moeder heeft minder met natuur en milieu, maar dat zijn mn eigen interesses. Dat ik kies om zo min mogelijk te verspillen en te vervuilen.
Maar een heel groot deel van de mensen waren zo trots op de ontwikkeling en wat ze nu allemaal kunnen kopen en bereiken. Die hebben meegekregen hoe het vroeger was en vinden alles wel meevallen. Pakken voor alles de auto etc etc.

Elke tijd heeft zijn voor-en nadelen. Maar ik denk altijd wel 1 of 2 generaties terug waar dingen vandaan moeten komen. En dan ook of mensen kansen hebben gehad, kansen hebben gepakt, dingen hebben meegekregen etc.

Het is wel moeilijk om iets te zeggen, want je bent snel oud en stijf. Ik vind echt mensen op tv soms iets te los en niet meer correct genoeg voor serieuze onderwerpen. Maar dan ben je antiek...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:11

Giolli schreef:
Er zijn 101 dingen waar ik wat op wil zeggen en waar ik het in dit topic absoluut wel of niet mee eens ben, maar dit vat toch wel samen wat ik een probleem vind. :+

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2724739 ... e-kinderen

euhhmm.....
wow.
Daar valt toch niets meer aan te repareren?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:12

Nope. :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:05

Dat speelt in Amerika, in dit topic gaat het vooral om onze maatschappij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:14

Ik denk dat Amerika onderdeel is van onze maatschappij

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:15

Ik hoorde t net op de radio!!! Wat n idioten zeg

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:16

Denk dat heel wereld wel onderdeel van onze maatschappij is. ( Nieuws , Social media )

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:47

De onverdraagzaamheid en hardheid in deze 'wegkijk' maatschappij. Niemand die zich nog idealistisch inzet voor een liefdevolle wereld en weinig mensen die zich uitspreken tegen onrecht. Want ojee wat zullen ze (je Facebook vrienden die je een keer per jaar tegenkomt) wel niet van je denken. Lafheid. Ja. Dat is het.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:54

Pipodipo schreef:
Dat speelt in Amerika, in dit topic gaat het vooral om onze maatschappij.

Onder de maatschappij valt in mijn ogen toch echt wel de mensheid ansich.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:34

Vreselijk zeg. Amerika of niet, dit is wel de wereld waar we in leven.

Ik vraag me echt af hoe ze hierop gekomen zijn?? Zoals bij zoveel dingen.....

Maar hier is toch echt wat mis. Zij worden als volwassenen berecht, maar je moet toch verder gaan kijken hoe dit komt? Er kan behoorlijk wat mis zijn thuis en wat dan als ze broertjes en zusjes hebben die ook met gestoorde dingen komen straks, maar dit niet op tijd ontdekt wordt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:46

Nou, dit soort acties behoren toch echt tot de uitzonderingen hoor. :+
Ik zou niet willen stellen dat twee gestoorde tienermeisjes representatief zijn voor een maatschappelijk probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:59

Magrathea schreef:
Nou, dit soort acties behoren toch echt tot de uitzonderingen hoor. :+
Ik zou niet willen stellen dat twee gestoorde tienermeisjes representatief zijn voor een maatschappelijk probleem.

Dit soort ja, maar het gaat om het totaal. Al die gestoorde mensen bij elkaar. Mensen die elkaar pijn doen, dieren mishandelen etc. Dat zijn er toch echt teveel hoor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:38

Klopt. Alleen heb ik echt niet het idee dat dat er nu meer zijn. Wel dat we er vaker van horen.
Er zijn veel meer nieuwskanalen die allemaal gevuld dienen te worden, daardoor is er veel meer nieuws. Vroeger had je alleen het 8u journaal, dat zou dit niet gehaald hebben hoor.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:59

Ik denk sowieso dat vroeger véél meer nieuws en gebeurtenissen de doofpot in gingen. En niet per se omdat het niet interessant was.