Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yonker schreef:Rivendell schreef:Ik zie regelmatig behoorlijk dikke mensen,bv in de supermarkt.
En dan heb ik het over echt te dik voor je gezondheid.
Als ik dan zie wat er in hun karretje ligt, dan snap ik wel waarom ze zo dik zijn.
Het excuus medicijnen of medische reden om te dik te zijn, geldt maar voor een beperkt aantal mensen.
Feit blijft, als je meer eet dan je verbruikt, dan kom je aan. Heel simpel.
Te dik is gewoon niet goed en ook niet nodig. Net als te dun zijn. En dan bedoel ik niet slank, maar echt mager.
Plus size op de cover is super, maar dit is extreem.
En dat veel te dikke mensen zeggen "ik vind mezelf mooi zoals ik ben", klinkt voor mij meer als "ik heb geen zin om er wat aan te doen, dus accepteer ik het maar"
Je gaat mij niet vertellen dat je jezelf werkelijk prachtig vindt, als je eruit ziet als een Michelin mannetje.
Wauw serieus???????
Dus ik als dik mens mag nooit wat ongezonds kopen??want dan zorg ik er zelf voor???
Wie zegt dat diegene geen gezin heeft waarvoor ze t moet kopen, of een feestje? Echt lekker makkelijk oordelen, bah. Laat iedereen gewoon in zijn waarde!
Rivendell schreef:Ik zie regelmatig behoorlijk dikke mensen,bv in de supermarkt.
En dan heb ik het over echt te dik voor je gezondheid.
Als ik dan zie wat er in hun karretje ligt, dan snap ik wel waarom ze zo dik zijn.
Het excuus medicijnen of medische reden om te dik te zijn, geldt maar voor een beperkt aantal mensen.
Feit blijft, als je meer eet dan je verbruikt, dan kom je aan. Heel simpel.
Te dik is gewoon niet goed en ook niet nodig. Net als te dun zijn. En dan bedoel ik niet slank, maar echt mager.
Plus size op de cover is super, maar dit is extreem.
En dat veel te dikke mensen zeggen "ik vind mezelf mooi zoals ik ben", klinkt voor mij meer als "ik heb geen zin om er wat aan te doen, dus accepteer ik het maar"
Je gaat mij niet vertellen dat je jezelf werkelijk prachtig vindt, als je eruit ziet als een Michelin mannetje.
Maanlicht schreef:Natuurlijk mag je wel eens iets ongezonds kopen. Alleen feit is dat veel dikke mensen ook ongezond/te veel eten. En als ik in de supermarkt 4 keer per week dezelfde man met flink overgewicht zie die zo'n beetje het hele frituurschap in zijn kar gooit, evenals flessen cola, frikadelbroodjes en donuts die vaak ook in de kar liggen. dan geloof ik er niet meer zo in in dat hij elke 4 dagen een feestje heeft, sorry.
Palmera schreef:Yonker, zo word er ook gedacht over magere mensen of mensen die slank zijn en daar keihard voor werken.
Kijk even een pagina terug en dan vliegen ook de oordelen i de rondte over wat 'wij' denken en hoe 'wij' kijken.
Yonker schreef:Maanlicht schreef:Natuurlijk mag je wel eens iets ongezonds kopen. Alleen feit is dat veel dikke mensen ook ongezond/te veel eten. En als ik in de supermarkt 4 keer per week dezelfde man met flink overgewicht zie die zo'n beetje het hele frituurschap in zijn kar gooit, evenals flessen cola, frikadelbroodjes en donuts die vaak ook in de kar liggen. dan geloof ik er niet meer zo in in dat hij elke 4 dagen een feestje heeft, sorry.
Laat die man lekker, ik snap niet waarom mensen gelijk hun oordeel klaar moeten hebben. Echt bah gewoon, de reden dat ik me soms bezwaard voel om wat lekkers te gaan kopen als ik bezoek heb. Ik ben zelf te dik ja dat weet ik, ja daar werk ik aan, en ja dat is super lastig maar dan heb ik het echt nodig als ik wat lekkers koop om die blikken te zien want geloof me dat merk je heus wel..........
Ik zeg het gewoon nog een keer.... bah laat iedereen in zijn waarde.
Wie zijn jullie om te vertellen wat iemand moet eten en wie zijn jullie om daar over te oordelen en in zijn karretje te kijken.... Kan daar echt met mijn hoofd niet bij.
Rivendell schreef:Ik denk geen lelijke dingen, ik denk alleen, hoe kan je nou zoveel eten, terwijl je duidelijk amper vooruit komt?
Er was een Engels programma op tlc over dik zijn.
Mensen werd gevraagd hoeveel calorieën ze aten. Veel dachten zo rond de 1500-2000. Ze wilden afvallen en snapte niet waarom het niet lukte.
Ze werden gevolgd door een verborgen camera en her bleek dat de meeste mensen meer dan her dubbele aten.
Ik woog vroeger altijd 62 kilo. Ik werken 60 uur per week in een warme planten kas. Ik kon eten wat ik wilde, ik kwam niet aan.
Tien jaar later werk ik veel minder en woog ik 76 kilo. Oeps!
Meteen de chips, chocola, volle melk etc laten staan. Vaker de trap ipv lift (voor zover dat gaat met kapotte knieën)
Na twee maanden woog ik weer 68.
Deze zomer heb ik er weer minder op gelet, dus weeg ik weer 72.
Dus weer mijn eetpatroon aanpassen en dan kan ik weer naar 68
Palmera schreef:Yonker, zo word er ook gedacht over magere mensen of mensen die slank zijn en daar keihard voor werken.
Kijk even een pagina terug en dan vliegen ook de oordelen i de rondte over wat 'wij' denken en hoe 'wij' kijken.
Maanlicht schreef:Ja, ik oordeel over mensen met obesitas die zichzelf volproppen en dan vervolgens zeuren dat ze echt niet snappen hoe hun overgewicht tot stand is gekomen.
Ik oordeel echt niet over mensen die wat zwaarder zijn en een keer een koekje, ijsje of pizza eten.
Dat is een heel groot verschil.
En andersom werkt dat ook he. Mensen die extreem dun zijn maar ook niets eten en dan gaan miepen dat ze zo dun zijn. Tja...
MarlindeRooz schreef:Ik snap wat jullie bedoelen maar het is toch gewoon zo dat mensen die overgewicht hebben (muv ziektes dan) gewoon meer eten dan ze nodig hebben. Waarom je op die manier eet (emoties, ziekte, onkunde etc) is verschillend per persoon. Maar je kan toch niet gaan ontkennen dat het (bij het gros) niet komt door overconsumptie???
Je hoeft niet mensen te beoordelen maar ga het aub niet ontkennen.
En ja ik ben zo iemand die door eten te zwaar is geworden. Dus ik ben niet zo’n slank iemand die daar niks voor hoef te doen.
MarlindeRooz schreef:Ik snap wat jullie bedoelen maar het is toch gewoon zo dat mensen die overgewicht hebben (muv ziektes dan) gewoon meer eten dan ze nodig hebben. Waarom je op die manier eet (emoties, ziekte, onkunde etc) is verschillend per persoon. Maar je kan toch niet gaan ontkennen dat het (bij het gros) niet komt door overconsumptie???
En ja ik ben zo iemand die door eten te zwaar is geworden. Dus ik ben niet zo’n slank iemand die daar niks voor hoef te doen.
Palmera schreef:MarlindeRooz schreef:Ik snap wat jullie bedoelen maar het is toch gewoon zo dat mensen die overgewicht hebben (muv ziektes dan) gewoon meer eten dan ze nodig hebben. Waarom je op die manier eet (emoties, ziekte, onkunde etc) is verschillend per persoon. Maar je kan toch niet gaan ontkennen dat het (bij het gros) niet komt door overconsumptie???
Zo sta ik er ook in. Ik denk niet dat we het hoofd in het zand moeten steken, de groep mensen met obesitas groeit.
En ongeacht of dat komt door medicatie, overmatige calorieeën of er dusdanig gelukkig mee zijn dat ze er niets aan willen doen:
Het is wél zorgwekkend! We weten allemaal hoeveel gezondheidsrisico's obesitas meebrengt.
En zoals er campagnes en een ontmoedigingsbeleid is t.o.v roken (wat zijn vruchten langzaamaan afwerpt) mag er van mij best een campagne gestart worden m.b.t gezonde voeding. En hoe je dat aanpakt.
Want veel mensen hebben echt geen idee. Ik ken serieus mensen die ontbijten met koek want daar zit hetzelfde in als brood: graan en ei. Een mooi begin van de dag dus.
Ze hebben geen benul en wat voorlichting kan echt geen kwaas.
Palmera schreef:Maar die onwetendheid zorgt wel voor problemen op de lange termijn. Zij geloven gewoon echt dat koek gelijk staat aan een bruine boterham.
Lau schreef:Palmera schreef:Maar die onwetendheid zorgt wel voor problemen op de lange termijn. Zij geloven gewoon echt dat koek gelijk staat aan een bruine boterham.
Jeetje heftig, we zouden eigenlijk gewoon op de basisschool al moeten uitlegggen over goede voeding. Maar misschien ook via de gemeente korte lezingen/cursussen aanbieden.