Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:49

Vliegen moet gewoon veel duurder worden, punt.
Pas als er een flinke milieutax op vliegtickets komt, zullen mensen een alternatief overwegen, eerder niet (nou ja, een kleine minderheid). En verder moeten we maar hopen op technologische ontwikkelingen die scho(o)n(er) vliegen in de toekomst mogelijk maakt.
Want ondertussen warmt die aarde van ons lekker door, en zijn we het point of no return al aardig dicht genaderd.

Janneke2

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:00

...en die vliegtax gebruiken we dan om de dijken te verhogen,
de rivieren meer ruimte te geven
de hele 'van het gas af' operatie in gang te zetten
om huizen 'onder Schiphol' goed te isoleren
etc.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 01:47

verootjoo schreef:
Nagini schreef:
Je hoeft helemaal niet 2 uur van te voren daar te zijn het is maar een guideline. Als je regelmatig vliegt weet je het binnen een veel kortere tijd te doen... :')

Als ik bijv. Om 10 uur op eindhoven vloog naar London was ik er rond kwart over 9/half 10.
Alleen handbagage dus direct door en online ingechecked. Passport controle en even wachten, boarden en klaar. Rijden naar eindhoven is een half uurtje (trein station 20 min).

Ik weet niet hoe lang geleden jij vanaf Eindhoven vloog en of dat in het vakantieseizoen was. Maar dit hoef je nu echt niet meer te proberen. Zelfs buiten het seizoen ga je dan toch echt je vlucht missen.

7 januari om precies te zijn. :)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 02:34

Kleinere vliegvelden reken ik ook 45 minuten, Schiphol toch wel uurtje. Al was ik daar de laatste keer ook in 20 minuten ingecheckt incl koffer. Ik vlieg overigens vaak en ga graag naar verre landen. Wil graag de wereld met mijn eigen ogen zien. In januari gaan we skiën en dan gaan we wel met de auto en maak ook graag een roadtrip, maar naar andere continenten is dat toch echt niet te doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 03:23

JewEmm schreef:
Dit topic heeft anders ook een behoorlijk hoog gehalte van "de wereld kan mij niets maken, dus ik doe lekker wat ik wil"... Wbt mijn vraag over waarom niet vliegen, ik had de laatste paar pagina's maar half gelezen, dus ik was gewoon nieuwsgierig naar de achterliggende reden.
Ja, mijn keuze is recent. Ik heb bewust nog als een laatste vliegvakantie naar New York, met tussenstop op IJsland gedaan. Zie mijn eerdere bericht ergens. Ik weet ivm mijn werk zo goed wat de consequenties zijn van mijn gedrag. Ik probeer milieubewust te leven. En eigenlijk is niet vliegen dan zo'n ontzettend makkelijke optie... Dus waarom ik dat niet eerder heb gedaan.... Het knaagde altijd wel al. Als ik dan in het vliegtuig zat en die vieze lucht uit de motoren zag komen...
En Schotland heb ik per boot, trein en fiets gedaan! Dat was de eerste echte stap op weg naar vlieg-loze vakanties.

Nou, die morele superioriteit kan je dan ook wel in je broekzak steken.

Niet meer willen vliegen vanwege het milieu en dan maar snel even naar ijsland en new york vliegen?

En vervolgens gefrusteerd zijn dan "andere mensen" nog wel willen vliegen? Misschien wil iedereen wel stoppen met vliegen en, net zoals jij, vliegen ze er eerst nog even bewust op los een paar keer/jaar/decennia.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 04:01

Wij kunnen in het westen van alles doen, maar zolang ze in Azië geen flauw benul van milieu hebben (of het ze niet interesseert? Ik weet het niet), heeft het imo weinig nut.....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 06:09

LadyMadonna schreef:
Wij kunnen in het westen van alles doen, maar zolang ze in Azië geen flauw benul van milieu hebben (of het ze niet interesseert? Ik weet het niet), heeft het imo weinig nut.....

Dat is precies het punt wat ik ook al probeerde te maken pagina's terug.
Dat wil niet zeggen dat we in het 'westen' niet ons best moeten doen, maar er is nog veel winst te behalen in andere delen van de wereld hoor, zonder dat je je in het westen compleet moet aanpassen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 06:12

In de USA idem dito, LadyMadonna. Wij stellen echt niets voor op de totale wereld. Ik voel me dan ook niet geroepen, zoals anderen hier wel, om het braafste meisje van de klas te zijn. En imo mag iedereen dat nog steeds voor zichzelf bepalen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 06:44

enzino schreef:
JewEmm schreef:
Dit topic heeft anders ook een behoorlijk hoog gehalte van "de wereld kan mij niets maken, dus ik doe lekker wat ik wil"... Wbt mijn vraag over waarom niet vliegen, ik had de laatste paar pagina's maar half gelezen, dus ik was gewoon nieuwsgierig naar de achterliggende reden.
Ja, mijn keuze is recent. Ik heb bewust nog als een laatste vliegvakantie naar New York, met tussenstop op IJsland gedaan. Zie mijn eerdere bericht ergens. Ik weet ivm mijn werk zo goed wat de consequenties zijn van mijn gedrag. Ik probeer milieubewust te leven. En eigenlijk is niet vliegen dan zo'n ontzettend makkelijke optie... Dus waarom ik dat niet eerder heb gedaan.... Het knaagde altijd wel al. Als ik dan in het vliegtuig zat en die vieze lucht uit de motoren zag komen...
En Schotland heb ik per boot, trein en fiets gedaan! Dat was de eerste echte stap op weg naar vlieg-loze vakanties.

Niet meer willen vliegen vanwege het milieu en dan maar snel even naar ijsland en new york vliegen?

En vervolgens gefrusteerd zijn dan "andere mensen" nog wel willen vliegen? Misschien wil iedereen wel stoppen met vliegen en, net zoals jij, vliegen ze er eerst nog even bewust op los een paar keer/jaar/decennia.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Dat gedrag met een houding van morele superioriteit lijkt ook op rokers die na jaren stoppen en dan de hele wereld willen overtuigen hoe slecht dat roken is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 06:47

JewEmm schreef:
Mag ik dan vragen waarom je per se wilt vliegen?

Omdat ik graag naar een zonnig land ga om vakantie te vieren, wel 1 keer per jaar. En nee, voel me er niet schuldig door.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:00

CharleyT schreef:
enzino schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Dat gedrag met een houding van morele superioriteit lijkt ook op rokers die na jaren stoppen en dan de hele wereld willen overtuigen hoe slecht dat roken is.

Precies die vergelijking ja.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:09

Citaat:

Citaat:
Dat wil niet zeggen dat we in het 'westen' niet ons best moeten doen, maar er is nog veel winst te behalen in andere delen van de wereld hoor, zonder dat je je in het westen compleet moet aanpassen.

Iedere ton cee oo twee die we NIET uitstoten, gaat ons veel ellende in de toekomst besparen.

En wat mij betreft is het 'en-en': laat iedereen svp meedoen!

Zij het, dat het westen rond 1850 begonnen is met het opstoken van fossiele brandstof.
En datzelfde westen heeft gemanipuleerd en wat al niet (kolonialisme) dat vrijwel de hele wereld naar de westerse pijpen moet dansen.

De oorzaak van het probleem is dus westers ten voeten uit.

De Chinezen zijn keigoed in lange termijn denken en hard bezig met hun woestijnen te stoppen met oprukken, zonnepanelen productie, waterkrachtcentrales in de grote rivieren en nog zo het een en ander.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:11

Goede vergelijking inderdaad.

@JewEmm; het artikel zoals geschreven van de Correspondent vindt ik erg een betoog. Dus daar zet ik direct bij elke uiting van feiten vraagtekens neer. Ik heb nog even verder gekeken en dan vindt ik het artikel van de consumentenbond nog het meest duidelijk; https://www.consumentenbond.nl/vliegen/ ... st-op-reis.

Verbeter de wereld begin bij je zelf, gaat natuurlijk naar mijn mening nog steeds op.
Ik vind het ook goed dat dit onder de aandacht wordt gebracht. Maar dit neemt niet weg dat wij mensen (en zeker Nederlanders) een enorme reislust hebben. De geschiedenis wijst al uit dat wij graag op ontdekkingsreis gaan.
Ik zelf wil namelijk wel veel van de wereld zien, volgend jaar misschien Nieuw-Zeeland en de Cook Islands. Daar kom ik toch echt niet zonder vliegtuig, of ik moet heel lang met de boot onderweg.
En ze mogen zeker een vliegtax gaan rekenen. Of in elk geval de prijsvechters gaan aanpakken, zoals Ryan Air (die dus ook niet netjes met zijn personeel omgaat)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:16

...En jullie demonstreren dus exact waarom alleen een flinke prijsverhoging zal werken.

We zijn zijn met zijn allen in het rijke westen (hetzelfde geldt voor de rijke elite elders) simpelweg egocentrische, verwende consumenten geworden voor wie de hele wereld een speeltuin is. Als die mentaliteit niet verandert, zullen we moeten accepteren dat grote delen van de wereld voor volgende generaties mensen en dieren onleefbaar worden.
Dat gaat waarschijnlijk sowieso wel gebeuren, maar nu zijn we nog wel in de positie om het tij in ieder geval een beetje te keren.
Ik doe hier overigens ook aan mee, want ik heb al drie keer in mijn leven gevlogen. En ik zal nog wel een keer het vliegtuig pakken. En wij rijden helaas nog steeds in een vervuilende diesel omdat die nu eenmaal een trailer kan trekken. Ook eet ik nog steeds af en toe (biologisch) vlees terwijl ik best zonder kan. Maar ergens ben ik te lui en te weinig gemotiveerd om dat te veranderen. Dus ik pleit mezelf niet vrij. Ik ben ook zo'n consument.

Maar hoe comfortabel en leuk we het momenteel ook nog hebben, de wal zal helaas het schip niet keren. Pas als de opwarming onomkeerbaar in een stroomversnelling komt, pas als het te laat is, zullen we gaan nadenken en ons consumentengedrag minderen. Tot die tijd leven we vrolijk in het hier en nu. Après nous le déluge!
Dat is meer een cynische constatering dan morele superioriteit. Wat wij nodig hebben is een schop onder onze verwende reet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:29

...een oud verhaal. Nu ja, oud - uit 1960.
Een man gaat 2x naar stad X.
De eerste keer gaat hij te voet. Een tocht van 3 maanden, door weer en wind. Veel mooie ontmoetingen onderweg, veel gezien en meegemaakt.
Het bereiken van stad X doet hem veel, maar ergens vind hij het ook jammer: die reis zelf was ook prachtig. En hij is trots zijn doel bereikt te hebben.

De 2e keer gaat hij met het vliegtuig. Een leuke hobby (al kost de hobby meer dan hen die het uitoefenen betalen)
maar noch de reis, noch het bereiken van de stad beroeren hem echt.

Als iemand echt Nieuw Zeeland wil zien, Thomas Cooke of Magelhaan achterna wil: tuurlijk - ga ervoor!

...maar ik zou zeggen: bereid het goed voor.
Regel dat je over 5 jaar een sabbatical hebt, regel een tall ship: dat wordt de reis van je leven!
(Zogezegd methode reis 1.)

Stap je in het vliegtuig, dan kom je niet alleen diezelfde teleurstelling tegen als in het oude verhaal - de kans is aanwezig dat het een kwestie wordt van die cynische 'bucketlist'.

Wat heb je er precies aan - je stapt in zo'n ding, stapt na x uur vliegen uit 'en je kunt zeggen dat je op plek x bent geweest'.
Niet alleen 'dat de wereld geen speeltuin is', maar de menselijke geest gedijt niet op 'meer en meer' - en dan bij teleurstelling NOG meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:56

Janneke2 schreef:
...

Stap je in het vliegtuig, dan kom je niet alleen diezelfde teleurstelling tegen als in het oude verhaal - de kans is aanwezig dat het een kwestie wordt van die cynische 'bucketlist'.

Wat heb je er precies aan - je stapt in zo'n ding, stapt na x uur vliegen uit 'en je kunt zeggen dat je op plek x bent geweest'.
Niet alleen 'dat de wereld geen speeltuin is', maar de menselijke geest gedijt niet op 'meer en meer' - en dan bij teleurstelling NOG meer.

Spreek voor jezelf.

Veel mensen halen meer uit een reis dan het afvinken van een bucketlist.

Mijn beste avonturen, waar ik je hier niet lastig mee zal vallen, vonden allemaal plaats na enkele weken op dezelfde plek te zijn geweest en niet tijdens een vluchtige reis waar je hoogstens alleen het oppervlakte van een cultuur kan ervaren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:58

Niet iedereen kan of wil een sabbatical nemen. Ik heb vrienden die naar Australië of Amerika zijn geweest, met vliegtuig, zonder teleurstelling... En niet iedereen gaat op reis, cru gezegd, om mensen te ontmoeten of om veel mee te maken. Of zelfs om veel te zien...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:03

Nouja Fitzroy en Nagini, ik ben er nu natuurlijk en ik schrik echt van de bergen afval die overal liggen, waaronder heel veel plastic

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:01

Tieneke schreef:
Niet iedereen kan of wil een sabbatical nemen. Ik heb vrienden die naar Australië of Amerika zijn geweest, met vliegtuig, zonder teleurstelling... En niet iedereen gaat op reis, cru gezegd, om mensen te ontmoeten of om veel mee te maken. Of zelfs om veel te zien...

Dat weet ik: niet iedereen kan een sabbatsjaar nemen.
En iedereen heeft een ander doel. En binnen bepaalde grenzen kan dat allemaal prima.

Maar er zijn wel beperkingen in het leven.
Earth overshoot day voor de gemiddelde Nederlander ligt ergens in juni.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:07

ik moest gister mijn dochter van schiphol ophalen en heb toen eens op http://www.flightradar24.com haar vlucht gevolgd... ik stond er echt versteld van hoeveel vliegtuigen er in de lucht zijn (en dat dat allemaal goed gaat)..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:45

Dat maakt het probleem dus in 1 oogopslag duidelijk.

Ik heb ook een hekel aan moraalridders. Vooral wanneer ze dingen zeggen met een strekking als: jij bent slecht want jij vliegt, ik niet dus ik ben goed bezig. Maar het vliegtuig is verreweg het meest vervuilende vervoermiddel, in ieder geval met de huidige kerosineslurpers en de hoeveelheid vliegtuigen die er permanent in het luchtruim hangt.
Het gaat er niet om om voortdurend met de vinger te wijzen naar anderen of er een competitie van te maken wie het meest verantwoord bezig is, dan wel wie het meest sch*t heeft aan moraalridders, het gaat erom dat we bepaalde dingen niet vanzelfsprekend nemen en daadwerkelijk eens verder kijken dan onze eigen horizon.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:32

Nou idd, Enzino. Ik moet er niet aan denken 6 weken op een schip te zitten, noch afgezien van het feit dat ik daar de tijd niet voor heb.
Ik vind 14 uur vliegen al meer dan genoeg. De charme van het reizen ontgaat me ten ene male, Janneke.
Dus spreek idd voor jezelf en klop jezelf vooral op de borst omdat je zo goed bezig bent.
Maar laat mensen die wel willen vliegen gewoon in hun waarde en probeer niet met allerlei rare verhaaltjes hen te overtuigen van het feit dat ze dit zouden moeten laten.

Ik heb ook nog steeds geen alternatief gezien voor een winterzonvakantie zonder te vliegen :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:46

Fitzroy schreef:
Nou idd, Enzino. Ik moet er niet aan denken 6 weken op een schip te zitten, noch afgezien van het feit dat ik daar de tijd niet voor heb.
Ik vind 14 uur vliegen al meer dan genoeg. De charme van het reizen ontgaat me ten ene male, Janneke.
Dus spreek idd voor jezelf en klop jezelf vooral op de borst omdat je zo goed bezig bent.
Maar laat mensen die wel willen vliegen gewoon in hun waarde en probeer niet met allerlei rare verhaaltjes hen te overtuigen van het feit dat ze dit zouden moeten laten.

Ik heb ook nog steeds geen alternatief gezien voor een winterzonvakantie zonder te vliegen :+

Misschien eerst eens even lezen, voordat ik van van alles wordt beschuldigd...?

Ik laat mensen die wel willen vliegen in hun waarde (al zijn hun acties wellicht minder ideaal - dat is al een verschil)
- nergens zeg ik dat mensen het vliegen zouden moeten laten.

Maar kom maar op met wat jij dan 'mijn rare verhaaltjes' noemt. (Onduidelijk en onrespectvolle communicatie van jouw kant.)

...misschien was mijn verhaal over 'vliegen is leuk, maar het is blikstjenders ingewikkeld om dit te doen zonder overlast' in jouw ogen "zo'n raar verhaal"...?

Of vond je de slaaptrein naar Zwitserland zo raar...?
Of 'dat de bomen niet tot in de hemel groeien...?

Of nog weer iets anders...?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:21

<Volg dit topic niet meer>

De groeten, dit wordt wat mij betreft te absurd. :wave:

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:47

@Janneke, Ik snap je redenatie ook wel dat je graag wilt dat ik 5 jaar wacht en spaar voor een langere rit naar dit soort eilanden. Beter voor het milieu (misschien wel/misschien niet).
Maar dit gaat voor mij niet echt op; ten eerste laat mijn werk het niet toe als ik een langere periode verlof opneem en de kosten voor een bootreis zijn absurd hoog, dat ik hiervoor pas. (Dure cruisereis met bioscopen en ongein op de boot).
Ik verkort liever de reistijd naar de locatie toe, dat ik op locatie zelf nog hele gave dingen kan meemaken en doen.

Betreft de Europese vluchten zal er wellicht nog wel wat te winnen vallen voor de vervuiling. Alleen al kijkend naar de reis naar Londen. Ik zou bijvoorbeeld een volgende keer niet meer zomaar met het vliegtuig naar Londen gaan. En dat heeft nog niet eens iets met vervuiling te maken, de trein is denk ik nog veel praktischer.
Ze zouden het reizen met de trein alleen nog wel een stuk aantrekkelijker kunnen maken voor de reizigers. Het nu nog erg onduidelijk en ik vind de prijzen nog wel erg hoog. Als het laatste hier ook nog wat aan wordt gedaan, zullen vast veel zakenreizigers de cityhoppers laten staan en met de trein reizen. Ik denk dat hier nog veel mee te winnen valt.