Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Resistance schreef:Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.
Janinevv schreef:Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.
Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.
Knip ...
Janinevv schreef:Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.
Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.
En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.
Maar het is niet iets waarmee ik rond ga schreeuwen van, en anders ga jij naar de hel zondaar!
Het is iets wat mij van binnen op kan vreten en ik weet het gewoon echt niet.
En ik vind dat wij daar sowieso als christenen niet over mogen oordelen wie er wel naar de hemel gaat en wie niet.
Resistance schreef:Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel?
listiglistje schreef:Janinevv schreef:Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.
En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.
Maar het is niet iets waarmee ik rond ga schreeuwen van, en anders ga jij naar de hel zondaar!
Het is iets wat mij van binnen op kan vreten en ik weet het gewoon echt niet.
En ik vind dat wij daar sowieso als christenen niet over mogen oordelen wie er wel naar de hemel gaat en wie niet.
Maar hel (en hemel) is iets waar jij zelf in gelooft, hel (en hemel) is voor mij
(en heel veel anderen) net zoiets als geloven in sprookjes of buitenaardse wezens....
mi hetzelfde, er is geen feitelijk bewijs dat het daadwerkelijk bestaat en om dan iemand te overtuigen dat ze toch bestaan, tja moeilijk!
Een of andere gozer heeft dat ooit in een boek heeft geschreven, dus zou het de waarheid zijn?
Ik geloof niet alles wat iedereen zegt en schrijft en daarbij is er is nooit bewijs geleverd dat de hel en hemel daadwerkelijk bestaan.
En zo denken veel ongelovigen, maakt ze geen slecht mens gewoon een andere kijk op de wereld.
Geloof is iets voor jezelf en moet je voor jezelf houden of met gelijkgestemden delen, mensen welke ook oprecht interesse hebben in je geloof.
Mensen die willen geloven gaan daar zelf wel naar op zoek! Zieltjes winnen is echter niet de weg...
Overigens ben ik atheïst, al geloof ik wel wie goed doet, wie goed ontmoet, soort karma zeg maar goed en slecht bestaat nl wel in deze wereld!
Janinevv schreef:Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks?
Janinevv schreef:Resistance schreef:Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel?
Haha dat is ook wel heel cru. Ik denk dat er veel meer bij komt kijken, het gaat ook om het stukje van echt geloven dat hij voor je zonden al onze zonden is gestorven, en dat hij jou die kans geeft en de keuze ja.
Of de hel echt bestaat weet ik niet, en hoop gewoon dat alle goeie mensen een fijne plek krijgen alleen ik kan daar niet over oordelen.
Resistance schreef:Janinevv schreef:Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks?
Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Ik vind beweren dat er niets gebeurt even stom als beweren dat er wel iets gebeurt, omdat ik het gewoonweg niet weet. Ik kan niets bewijzen. Ik zie het dus wel. Wellicht gebeurt er iets, wellicht gebeurt er helemaal niets. Ik leef m'n leven zoals ik het prettig vindt, en kijk wel wat er gebeurt.
Janinevv schreef:Resistance schreef:
Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Ik vind beweren dat er niets gebeurt even stom als beweren dat er wel iets gebeurt, omdat ik het gewoonweg niet weet. Ik kan niets bewijzen. Ik zie het dus wel. Wellicht gebeurt er iets, wellicht gebeurt er helemaal niets. Ik leef m'n leven zoals ik het prettig vindt, en kijk wel wat er gebeurt.
Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?
Resistance schreef:Resistance schreef:
Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?
Resistance schreef:Ik vind het zelfs aannemelijker dat er ergens in het universum wezens net zoals wij zijn, dan dat er een God en een hemel en een hel bestaan. Het is zo ongelofelijk groot, de kans is best aanwezig dat er ergens een planeet op dezelfde manier als die van ons is, met zon op correcte afstand enzo.
Janinevv schreef:Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks?
Daphara schreef:Janinevv schreef:Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks?
Ik geloof dat je in dit leven leeft, niet dat je nu leeft voor na je dood. Ik geloof dat je een vrije wil hebt om te kiezen tussen goed en kwaad. Ik geloof ook heilig in verantwoording nemen voor je eigen keuzes. Ik geloof dat het leven alleen vooruit geleefd kan worden, maar dat je niet moet vergeten te leren van je verleden. Ik geloof in respect, in liefde, vriendelijkheid en in vriendschap.
Ik geloof in een hoger macht, in karma, in het onzichtbare. Als jij dat god wil noemen moet je dat doen, maar ik hou niet zo van de door mensen opgelegde labeltjes.
Ik geloof dat als er een hogere macht is, deze ‘op de dag des oordeels’ kijkt naar wie je als persoon bent geweest en niet of jij je altijd netjes aan de door religie (en door religieuze mensen) opgelegde regels hebt gehouden. Ik geloof dat niemand werkelijk weet, kan begrijpen of beseffen wat, wie of hoe ‘god’ is en dat elke poging tot het interpreteren van die hogere macht en het eventuele hiernaarmaals alleen maar af doet aan diezelfde hogere macht.
Resistance schreef:Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel?
Janinevv schreef:Ja maar het stukje karma komt toch ook van de mens/religie vandaan?