Godsdienstig

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:55

Janinevv, dat lijkt me weer het andere uiterste. Ik ben gelovig opgevoed (katholieke vader een een protestantse moeder) maar ik ben zelf niet gelovig. Althans ik geloof niet in een God. Maar ik haat God of het idee/geloof daarin of over echt niet. Ik geloof alleen niet op die manier.

Ik vind de overtuiging die een van mijn oma’s had heel mooi. Zij was overtuigd katholiek en zij zei altijd dat God liefde is. En dat er dus geen hel zou kunnen zijn.

_Mar3
Berichten: 475
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:55

Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.


Zelf vind ik hemel/hel erg lastig. Ik weet niet precies hoe het zal gaan, voor mij zelf houd ik nu vast aan het traditionelere beeld dat gelovigen naar de hemel gaan en voor eeuwig leven en ongelovigen naar de hel gaan. Maar het zou me niet verbazen als ik straks bij de hemelpoort sta en het anders gaat dan ik nu beschrijf. Ook denk ik dat mensen die niet gelovig zijn maar wel een goed leven hebben geleefd (omzien naar anderen, armen helpen ect) een minder zware straf zullen krijgen dan mensen die dat niet gedaan hebben.

Waarom ik denk dat God ondanks de hel wel goed is? Omdat, naar wat ik geloof, God ons een keuze geeft. Hij geeft ons de keuze om te geloven of niet. Als hij ons zou dwingen, zouden we net zijn als een robot. Liefde dwingt niet, liefde laat vrij. Daarom gaf God Adam en Eva ook de keus om van de boom te eten. Anders zou God geen God van liefde zijn maar een God van manipulatie. Dat is hoe ik er over denk. :)

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:58

Ik weet het ook niet hoor.
Zou wel makkelijk wezen.

Ik bedoel maar ik weet niet hoe zo iets zou kunnen gaan alleen, jullie zeggen wel we hebben er geen haat of hekel aan, maar als je er niets van wilt weten van het geloof of uberhoud God keer je hem toch eigenlijk de rug al toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:58

Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel? :wave:

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:59

Janinevv schreef:
Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.

Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.

Knip ...


Grappig is dat Jezus nooit over de ‘hel’ gesproken heeft, alleen precies wat jij zegt... Wie in mij gelooft heeft eeuwig leven. Ik snap nog steeds niet dat christenen daar een heel beeld van een hel uit gefabriceerd hebben. Maar wel wat in dit topic al eerder werd gezegd, dat er uit Germaanse religies veel is overgenomen door het christendom om het makkelijker op te kunnen dwingen aan mensen en dat Hel uit de oorsprong een persoon was en geen plek. Hel is onderdeel van de religie, maar absoluut niet bijbels.

Ik las laast een artikel over wat Jezus werkelijk over het hiernaarmaals gezegd zou hebben.

De vraag is allereerst wat je eigenlijk bedoelt met 'hel'. De meeste mensen denken dan aan zoiets als: een situatie van eindeloze straf na de dood voor de mensen die slecht hebben geleefd, eventueel zelfs: voor alle mensen die Jezus niet als hun Heer hebben beleden. Zegt Jezus over díe hel iets? De meeste Bijbelgeleerden zeggen: nee. Dat beeld is te schematisch voor hoe Jezus lijkt te denken.

Bijbelvertalingen
Het woord 'hel' is daarom ook uit moderne Bijbelvertalingen verdwenen. In de oude Statenvertaling staat het nog 43 keer, in de latere NBG-vertaling 9 keer, maar in de hedendaagse NBV-vertaling komt het woord niet meer voor. Naarmate de kennis over de oorspronkelijke Bijbeltalen vorderde, begonnen de vertalers namelijk ons Nederlandse woord 'hel' met al haar associaties steeds minder toepasselijk te vinden voor wat er bedoeld lijkt.

Afvalberg
Een van de Griekse woorden die vroeger vaak met 'hel' vertaald werden is bijvoorbeeld γέεννα, uit te spreken als Gehenna. Dit was het Hinnomdal, ook al bekend uit het Oude Testament, een nogal ongure plaats, waar ooit kinderoffers werden gebracht en dat later werd gebruikt als afvalberg, met hier en daar een zwerver. Wat bedoelt Jezus, als hij zegt dat je leven 'naar de Gehenna' gaat? Zoiets als: je verknalt je leven, you go to waste.

'Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.'

Veel christenen zullen hier klakkeloos een hel in lezen, en zo is het ook gegaan op veel oude plaatjes, maar als je het letterlijk leest, gaat het over 'leven' tegenover 'ondergang'. Als je die Middeleeuwse schilderijen niet in je hoofd had, zou je gewoon iets lezen als: het ware leven met God is moeilijk te bereiken, het is veel makkelijker om je leven te vergooien.

Wanneer?
Jezus waarschuwt er dus regelmatig voor dat je je leven grondig kunt verpesten. Maar het is niet helemaal duidelijk wanneer je die gevolgen van je levenshouding ondervindt. Soms lijkt het vooral voor je dood, dan weer ook na je dood.

Hoe lang?
Ook blijft het onduidelijk hoe lang het duurt: verblijf je echt eindeloos in die Gehenna? Dat heeft de maken met het Griekse αἰώνιος, uit te spreken als: ajoonios. Je hoort ons Nederlandse 'eeuw' er nog wel in en zo wordt het meestal ook vertaald: eeuwig. Dat is een uitstekende vertaling: eeuw-ig, eeuw-achtig, oftewel: erg lang. Maar betekent dat ook echt zonder einde?

Knarsetanden
Nou, sommige woorden die Jezus gebruikt suggereren dat er berouw mogelijk is. Zo heeft hij het over vuur, in de Bijbel meestal een beeld voor loutering (πῦρ in het Grieks, uit te spreken als 'puur', waar je ons Nederlandse 'puur' én 'vuur' nog in terughoort). Hij zegt ook dat mensen er 'jammeren en knarsetanden', wat meestal slaat op spijt. Maar nergens is Jezus er expliciet over.
Oftewel, veel hedendaagse ideeën over de hel zijn veel gedetailleerder dan hoe Jezus erover praat. Wat hij zegt is als het ware 'uit focus'. Als een foto niet scherp is, weet je wel globaal wat erop staat, maar allerlei details mis je.

Verknallen
Zo is het ook met Jezus' uitspraken over hoe we ons leven te grabbel kunnen gooien. Blijkbaar is hij niet geïnteresseerd in allerlei vragen over wanneer en hoe lang die Gehenna duurt. Hij wil dat mensen hun leven veranderen en dat is zeer urgent, want je kunt de boel ongelooflijk verknallen. Dat lijkt me genoeg informatie. Allerlei details over hoe dat verknallen dan gaat, doen er dan niet meer toe en leiden eigenlijk alleen maar af.


Bron: https://visie.eo.nl/2016/01/vraag-het-g ... er-de-hel/

listiglistje

Berichten: 14424
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:00

Janinevv schreef:
Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.

Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.

En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.

Maar het is niet iets waarmee ik rond ga schreeuwen van, en anders ga jij naar de hel zondaar!

Het is iets wat mij van binnen op kan vreten en ik weet het gewoon echt niet.

En ik vind dat wij daar sowieso als christenen niet over mogen oordelen wie er wel naar de hemel gaat en wie niet.

Maar hel (en hemel) is iets waar jij zelf in gelooft, hel (en hemel) is voor mij
(en heel veel anderen) net zoiets als geloven in sprookjes of buitenaardse wezens....
mi hetzelfde, er is geen feitelijk bewijs dat het daadwerkelijk bestaat en om dan iemand te overtuigen dat ze toch bestaan, tja moeilijk!

Een of andere gozer heeft dat ooit in een boek heeft geschreven, dus zou het de waarheid zijn?
Ik geloof niet alles wat iedereen zegt en schrijft en daarbij is er is nooit bewijs geleverd dat de hel en hemel daadwerkelijk bestaan.
En zo denken veel ongelovigen, maakt ze geen slecht mens :) gewoon een andere kijk op de wereld.

Geloof is iets voor jezelf en moet je voor jezelf houden of met gelijkgestemden delen, mensen welke ook oprecht interesse hebben in je geloof.
Mensen die willen geloven gaan daar zelf wel naar op zoek! Zieltjes winnen is echter niet de weg...

Overigens ben ik atheïst, al geloof ik wel wie goed doet, wie goed ontmoet, soort karma zeg maar :') goed en slecht bestaat nl wel in deze wereld!

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:01

Resistance schreef:
Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel? :wave:


Haha dat is ook wel heel cru. Ik denk dat er veel meer bij komt kijken, het gaat ook om het stukje van echt geloven dat hij voor je zonden al onze zonden is gestorven, en dat hij jou die kans geeft en de keuze ja.

Of de hel echt bestaat weet ik niet, en hoop gewoon dat alle goeie mensen een fijne plek krijgen alleen ik kan daar niet over oordelen.

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:02

Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:03

{:}
listiglistje schreef:
Janinevv schreef:
Ik wil even inhaken op hel/verdoemenis.

Ik ben zelf dus christelijk, en ken erg lieve mensen die niet geloven, ikzelf vind dat dus best erg dat ze het niet willen/kunnen geloven, het is een eigen keus dat snap ik maar het doet me wel zeer dat als het zo is (waar ik ik geloof) je naar de hel gaat. Want zo staat het er wel, wie in God gelooft heeft het eeuwige leven.

En ik gun het zo van harte iedereen, maar iedereen verklaart me dan voor gek.

Maar het is niet iets waarmee ik rond ga schreeuwen van, en anders ga jij naar de hel zondaar!

Het is iets wat mij van binnen op kan vreten en ik weet het gewoon echt niet.

En ik vind dat wij daar sowieso als christenen niet over mogen oordelen wie er wel naar de hemel gaat en wie niet.

Maar hel (en hemel) is iets waar jij zelf in gelooft, hel (en hemel) is voor mij
(en heel veel anderen) net zoiets als geloven in sprookjes of buitenaardse wezens....
mi hetzelfde, er is geen feitelijk bewijs dat het daadwerkelijk bestaat en om dan iemand te overtuigen dat ze toch bestaan, tja moeilijk!

Een of andere gozer heeft dat ooit in een boek heeft geschreven, dus zou het de waarheid zijn?
Ik geloof niet alles wat iedereen zegt en schrijft en daarbij is er is nooit bewijs geleverd dat de hel en hemel daadwerkelijk bestaan.
En zo denken veel ongelovigen, maakt ze geen slecht mens :) gewoon een andere kijk op de wereld.

Geloof is iets voor jezelf en moet je voor jezelf houden of met gelijkgestemden delen, mensen welke ook oprecht interesse hebben in je geloof.
Mensen die willen geloven gaan daar zelf wel naar op zoek! Zieltjes winnen is echter niet de weg...

Overigens ben ik atheïst, al geloof ik wel wie goed doet, wie goed ontmoet, soort karma zeg maar :') goed en slecht bestaat nl wel in deze wereld!





Ik vind het zelfs aannemelijker dat er ergens in het universum wezens net zoals wij zijn, dan dat er een God en een hemel en een hel bestaan. :j Het is zo ongelofelijk groot, de kans is best aanwezig dat er ergens een planeet op dezelfde manier als die van ons is, met zon op correcte afstand enzo. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:04

Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo



Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Ik vind beweren dat er niets gebeurt even stom als beweren dat er wel iets gebeurt, omdat ik het gewoonweg niet weet. Ik kan niets bewijzen. Ik zie het dus wel. Wellicht gebeurt er iets, wellicht gebeurt er helemaal niets. Ik leef m'n leven zoals ik het prettig vindt, en kijk wel wat er gebeurt.

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:04

Okee maar dat geloof ik dus totaal weer niet.
Net zoals een oerknal, nee kan er niet bij.
Maarja dat hebben jullie weer met God.

Maar wat weerhoud jullie dan het meest in het geloof in God?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:05

Janinevv schreef:
Resistance schreef:
Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel? :wave:


Haha dat is ook wel heel cru. Ik denk dat er veel meer bij komt kijken, het gaat ook om het stukje van echt geloven dat hij voor je zonden al onze zonden is gestorven, en dat hij jou die kans geeft en de keuze ja.

Of de hel echt bestaat weet ik niet, en hoop gewoon dat alle goeie mensen een fijne plek krijgen alleen ik kan daar niet over oordelen.



Dat laatste vind ik een mooie gedachte! :)

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:06

Resistance schreef:
Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo



Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Ik vind beweren dat er niets gebeurt even stom als beweren dat er wel iets gebeurt, omdat ik het gewoonweg niet weet. Ik kan niets bewijzen. Ik zie het dus wel. Wellicht gebeurt er iets, wellicht gebeurt er helemaal niets. Ik leef m'n leven zoals ik het prettig vindt, en kijk wel wat er gebeurt.


Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:07

Janinevv schreef:
Resistance schreef:


Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Ik vind beweren dat er niets gebeurt even stom als beweren dat er wel iets gebeurt, omdat ik het gewoonweg niet weet. Ik kan niets bewijzen. Ik zie het dus wel. Wellicht gebeurt er iets, wellicht gebeurt er helemaal niets. Ik leef m'n leven zoals ik het prettig vindt, en kijk wel wat er gebeurt.


Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?




Je gaat zeker niet te ver! :) Ik ben niet bang voor de dood. Ik wil uiteraard nog lang niet dood, maar wanneer het daar is ben ik zeer benieuwd wat er gaat gebeuren! :j

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:09

Resistance schreef:
Resistance schreef:


Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Ik vind beweren dat er niets gebeurt even stom als beweren dat er wel iets gebeurt, omdat ik het gewoonweg niet weet. Ik kan niets bewijzen. Ik zie het dus wel. Wellicht gebeurt er iets, wellicht gebeurt er helemaal niets. Ik leef m'n leven zoals ik het prettig vindt, en kijk wel wat er gebeurt.


Ben je dan niet bang voor de dood? Sorry als ik te ver ga hoor. Denk enigszins dat we dat allemaal wel zijn, maar voor mij is er dan als gelovige een lichtpuntje. Hebben jullie dan ook een iets van houvast?




Je gaat zeker niet te ver! :) Ik ben niet bang voor de dood. Ik wil uiteraard nog lang niet dood, maar wanneer het daar is ben ik zeer benieuwd wat er gaat gebeuren! :j[/quote]

Okee helder :)

Palmera

Berichten: 9500
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:12

Resistance schreef:
Ik vind het zelfs aannemelijker dat er ergens in het universum wezens net zoals wij zijn, dan dat er een God en een hemel en een hel bestaan. :j Het is zo ongelofelijk groot, de kans is best aanwezig dat er ergens een planeet op dezelfde manier als die van ons is, met zon op correcte afstand enzo. :j

En dan maar hopen dat ze daar geen religie kennen. Dan hebben ze meer vrede dan wij op deze planeet. ;)

En dat is wel een dingetje waarvan ik benieuwd ben hoe de gelovigen hier daarin staan:

Alle heilige boeken en geschriften hebben het over naastenliefde en vrede. Toch zijn het juist de gelovigen die elkaar en anderen het hardst de hersens inslaan. Het is een bekend feit dat de meeste oorlogen en aanslagen een religieuze reden hebben.

Ik ben oprecht benieuwd naar jullie gedachtengang.

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:14

Ik snap het, en dan worden er weer oude koeien uit de sloot gehaald want hierbij (christendom) word altijd het oude testament tevoorschijn gehaald.

Ik vind het vreselijk wat er gebeurd in de wereld en geloof niet alleen dat het de gelovigen zijn, alles draait om geld en macht. Ik denk zelf dat dit alles bij de eindtijd hoort.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:18

Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo


Ik geloof dat je in dit leven leeft, niet dat je nu leeft voor na je dood. Ik geloof dat je een vrije wil hebt om te kiezen tussen goed en kwaad. Ik geloof ook heilig in verantwoording nemen voor je eigen keuzes. Ik geloof dat het leven alleen vooruit geleefd kan worden, maar dat je niet moet vergeten te leren van je verleden. Ik geloof in respect, in liefde, vriendelijkheid en in vriendschap.

Ik geloof in een hoger macht, in karma, in het onzichtbare. Als jij dat god wil noemen moet je dat doen, maar ik hou niet zo van de door mensen opgelegde labeltjes.

Ik geloof dat als er een hogere macht is, deze ‘op de dag des oordeels’ kijkt naar wie je als persoon bent geweest en niet of jij je altijd netjes aan de door religie (en door religieuze mensen) opgelegde regels hebt gehouden. Ik geloof dat niemand werkelijk weet, kan begrijpen of beseffen wat, wie of hoe ‘god’ is en dat elke poging tot het interpreteren van die hogere macht en het eventuele hiernaarmaals alleen maar af doet aan diezelfde hogere macht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:20

Daphara schreef:
Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo


Ik geloof dat je in dit leven leeft, niet dat je nu leeft voor na je dood. Ik geloof dat je een vrije wil hebt om te kiezen tussen goed en kwaad. Ik geloof ook heilig in verantwoording nemen voor je eigen keuzes. Ik geloof dat het leven alleen vooruit geleefd kan worden, maar dat je niet moet vergeten te leren van je verleden. Ik geloof in respect, in liefde, vriendelijkheid en in vriendschap.

Ik geloof in een hoger macht, in karma, in het onzichtbare. Als jij dat god wil noemen moet je dat doen, maar ik hou niet zo van de door mensen opgelegde labeltjes.

Ik geloof dat als er een hogere macht is, deze ‘op de dag des oordeels’ kijkt naar wie je als persoon bent geweest en niet of jij je altijd netjes aan de door religie (en door religieuze mensen) opgelegde regels hebt gehouden. Ik geloof dat niemand werkelijk weet, kan begrijpen of beseffen wat, wie of hoe ‘god’ is en dat elke poging tot het interpreteren van die hogere macht en het eventuele hiernaarmaals alleen maar af doet aan diezelfde hogere macht.




Dit vind ik ook een mooie gedachtegang. :j Als ik ergens in zou geloven zou het eerder dit zijn, dan in een God of een religie.

Goof

Berichten: 29078
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:23

Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo


Nope. Zoals ik al zei; ik word al moe van de gedachte alleen al dat ik dan weer verder moet. Laat mij maar lekker dood zijn.

Tegelijkertijd weet ik niet wat er is, er is nergens bewijs voor, dus ik zie het dan wel. Het is een troostende en fijne gedachte dat je later je geliefden weer ergens tegenkomt. Lekker op de koffie bij mijn lieve oma, dat idee <3

Janinevv

Berichten: 13245
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:24

Ja maar het stukje karma komt toch ook van de mens/religie vandaan?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:27

Janinevv schreef:
Maar geloven jullie dan in niks, na dit leven? Helemaal nada niks? :oo


Ik geloof inderdaad niet in een hogere macht. Noem het God of “iets”.

Ik leef mijn leven alsof er geen God is. Ik geloof inderdaad niet in leven na de dood.

Dat betekend uiteraard niet dat ik nergens houvast aan heb. Of geen doel heb om voor te leven.
En het betekend ook niet dat ik “zondig” leef. Ik steel niet, ik moord niet, pleeg geen ontucht. Betaal braaf mijn belastingen, bega geen anderen overtredingen. Ik probeer, net als verreweg de meeste, een goed leven te lijden en mijn medemens te helpen.

Ik haal mijn houvast aan andere dingen. En jij zal het waarschijnlijk gek vinden. Voor mij was het echt een opluchting dat God niet bestaat.(in mijn beleving dan he. Voor jou is dat uiteraard helemaal anders)

Ik geloof ook niet in karma. Wel wie goed doet, wie goed ontmoet. Maar dat heeft mijn inziens niet zo veel met religie te maken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 31-07-18 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33110
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:28

Janinevv schreef:
Ja maar het stukje karma komt toch ook van de mens/religie vandaan?

Klopt. hindoeïsme en het boeddhisme.

_Mar3
Berichten: 475
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:31

Resistance schreef:
Maar is het dan geen manipulatie om te zeggen van: yo, je hebt een keuze om in mij te geloven, en als je daar niet voor kiest brand je voor altijd in de hel? :wave:


Ik geloof dat God liefde en goedheid is. Dus op het moment dat je niet voor God kiest, dan ga je bij God vandaan en dus bij goedheid, liefde, gezondheid etc vandaan. En dat is denk ik de definitie van de hel: de plek waar God helemaal niet is. (Maar zoals ik al zei, ergens twijfel ik wel hoe de hemel/hel er precies uit zal zien, interessant stuk over Jezus en zijn uitspraken over de hel hierboven.)
Daarom is de duivel ook niets anders dan slecht, hij kan gewoon niet anders, omdat hij volledig zonder God leeft (wat trouwens ook zijn eigen keuze was).

Natasja: ik vind het inderdaad bijzonder om te horen dat je helemaal niet gelooft in een hogere macht, voor mij is dat eigenlijk ondenkbaar. Wat is voor jou houvast en doel in dit leven? Ben ik wel benieuwd naar! :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:32

Janinevv schreef:
Ja maar het stukje karma komt toch ook van de mens/religie vandaan?


Wel als jij het wil verbinden aan een religie, het gaat mij om de gedachten er achter. Ik denk dat het niet zo heel veel afwijkt van wat Jezus preekte.

Karma is een begrip uit het boeddhisme en hindoeïsme en kan letterlijk vertaald worden in ‘handelen’ of ‘actie’. In het algemeen wordt er met karma bedoeld dat alles wat we doen, denken of zeggen, uiteindelijk weer bij onszelf terugkomt.

Good karma:
– Bidden en mediteren voor jezelf en anderen
– Vergeving
– Nederigheid
– Onbaatzuchtigheid
– Altruïsme
– Vriendelijkheid
– Compassie
– Respect voor anderen
– Moed
– Zelfdiscipline
– Waarachtigheid
– Liefdevol zijn
– Het accepteren van verantwoordelijkheid
– Zelfbeheersing

Bad karma:
– Het toelaten en laten nestelen van negatieve of destructieve gedachten
– Lafheid
– Het bedriegen van mensen
– Het weerhouden van liefde
– Het aanmoedigen van kwaad
– Vechten voor de verkeerde zaak
– Het schaden van je medemens in welke vorm dan ook
– Het schaden van andere levende wezens in welke vorm dan ook
– Het opzettelijk schaden van gevoelens van andere
– Het beoordelen van andere
– Liegen
– Manipulatie
– Stelen
– Zelfmisbruik
– Pronken
– Egoïsme


Edit link: https://www.modernehippies.nl/karma-wat ... t-precies/