Preutsheid in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:00

gohya schreef:
Heeft niks met preutsheid te maken, dit komt omdat er geloven zijn waar dit gewoon niet bij mag.En Nederland is een land wat zoveel mogelijk aan de wensen van b.v. moslims tegemoed komt.
Nog ff en je mag niet meer zwemmen in een bikini,maar moet je een badpak met pijpen aan.
Heeft niks met discriminatie te maken,het is gewoon zo.En zo werkt men een soort van 'haat' tegen bepaalde geloven.Geloven zijn prima,maar pas je geloof wel aan in het land waar je woont,dat moet je in andere landen ook.
Zo, ga je lekker?

Ik zie hier nu behoorlijk wat redenen voorbij komen, waar ik me in kan vinden. Maar om, wederom, iets op een groep af te schuiven is verkeerd. Bovendien ook niet juist. Hier in Culemborg wonen er behoorlijk wat en ja, sommige zorgen voor onrust.

Een v.d. weinige plaatsen waar je hier Moslims tegen komt, is aan water/een meer. Ja er waren er gisteren 4, allemaal zwaar bedekt en volop in de zon aan het spelen met hun kinderen. Terwijl de rest allemaal lag te puffen onder een boom.

En dan nog, al zouden ze er wel zijn en kijken. Dan nog is bikini voor die mannen al een heel erg groot contrast met 'normaal', topless of niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:05

Als ik voor mijzelf spreek kan ik het niet echt preuts noemen. Eerder schaam ik mij voor mijn lichaam omdat menig man meer tiet heeft dan ik :+ En de angst om jezelf tegen te komen op internet denk ik

gohya

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:14

Het is niet de SCHULD van! dat hoor je mij ook niet zeggen.Er word gewoon rekening mee gehouden.
Ik wist wel dat er zo achterlijk gereageerd zou worden als je ook maar iets zegt over een geloof.Boeit me niks,ik zeg mijn mening.En dat er rekening mee gehouden word is ook niet erg,maar het heeft gewoon niks met preutsheid te maken,klaar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:18

Ailill schreef:
karuna schreef:
Als ik zo rondvraag bij mannen. Worden die stuk voor stuk meer aangetrokken door een leuk stukje kleding over borsten en billen dan het zo in de vrijheid gooien.
Da's waar ;)

Mee eens.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:19

gohya schreef:
Het is niet de SCHULD van! dat hoor je mij ook niet zeggen.Er word gewoon rekening mee gehouden.
Ik wist wel dat er zo achterlijk gereageerd zou worden als je ook maar iets zegt over een geloof.Boeit me niks,ik zeg mijn mening.En dat er rekening mee gehouden word is ook niet erg,maar het heeft gewoon niks met preutsheid te maken,klaar.
Sure. Bijv. de moslims, zijn jouw eigen woorden. Als het niet de schuld van is, zet het dan of breder weg of benoem het helemaal niet.

Maar goed, vooral altijd de schuld bij een ander wegleggen en absoluut niet naar jezelf kijken +:)+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:20

gohya schreef:

Heerlijk zo'n laatste woordje. Klaar. Vertaling: "Met mij is hierover niet (langer) te praten, ik blijf bij mijn standpunt dus doe verder geen moeite."

Zal ik dan ook niet doen. Fijne dag verder.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:22

tengeltje11 schreef:
Ik denk dat social media een grote oorzaak hiervan is.

Als je vroeger naakt lag te zonnen,konden hoogstens enkele jongens of mannen aan het glurenzijn.
Nu kan een smartphone ervoor zorgen dat de halve wereld je blote borsten als half lustobject bekijkt,met hoofd herkenbaar erbij.
Ik denk dat weinig mensen dat nog ok zouden vonden,dus leren we dat niet meer te doen,want de kans is heel reëel dat iemand stiekem foto's neemt en deze verspreidt.
Dus leren we ook onze kinderen om voorzichtig te zijn met bloot en zo creëer je preutsheid.

Hier ben ik het mee eens.

Ik stam zelf uit de jaren 70 en 80, toen was er totaal geen preutsheid en was naakt heel normaal ook op TV ed.
Het was toen een periode van vrijheid blijheid...heerlijk! Geen mobiele telefoon met camera of social media.
Zelf heb ik dan ook totaal geen probleem met naakt, maar tegenwoordig wordt er idd preutsheid en angst gecreëerd :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:23

Hoogst waarschijnlijk geen moslim op onderstaande foto te vinden, is namelijk in China gemaakt. Maar nee, alles is de schuld van de moslims :roll:

Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:27

Elisa2 schreef:
Ehm een man met een B cup per definitie al onaantrekkelijk is?

Ik vind dit eigenlijk wel een hele gemene opmerking en snap niet waarom niet meer hier op gereageerd hebben. Dit hele topic gaat over acceptatie van je eigen lichaam. Dat je je niet hoeft te schamen voor hoe je er uit ziet. Maar er kan wel gewoon gezegd worden dat mannen met overgewicht per definitie onaantrekkelijk zijn? Zou iemand eens moeten proberen te zeggen over vrouwen met hangtieten. De moeten ook allemaal een bikini aan want niemand wil toch hangtieten zien?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:27

Haha dat is het, we doen gewoon een kap over ons hoofd kunnen ze filmen wat ze willen maar weten toch niet wie het is.
Ailill geen vergelijk hoor!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:28

gohya schreef:

Je brengt je mening anders wel als een feit en niet als een mening.
Ik vind dat het wel met preutsheid te maken heeft. Klaar?? _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:33

rumay schreef:
Haha dat is het, we doen gewoon een kap over ons hoofd kunnen ze filmen wat ze willen maar weten toch niet wie het is.

Deze Chinese dames willen waarschijnlijk in hun gezicht geen kleurtje krijgen. Cultuur historisch gezien zijn 'witte' Chinezen gewilder dan 'bruine' Chinezen want 'bruine' Chinezen werken op het land. Een 'witte' Chinees is te belangrijk/rijk/succesvol om op het land te werken.

Maar een kap op en dan topless zou in elk geval het probleem oplossen van de ongevraagde foto's die ongevraagd op de interwebz worden gesmeten.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 27-07-18 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:33

Dat moslims schuldig zijn aan de preutsheid is kul... en ik woon in Eindhoven,
best een grote stad, daar stikt het van de moslims, maar totaal geen last van!
Als ik een een kort bloot jurkje loop kijken ze zelfs nog niet raar...ze raken gewend aan het straatbeeld van de Westerse mens :D
Bij hen is het tonen van huid en haar echt een geloofsdingetje.
Maar ze accepteren wel dat Westerse mensen "anders" zijn....althans het meerendeel!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:39

rumay schreef:
Niet? Ik zie hier in Nederland er niemand zo bij lopen op het strand, op moslima's na en zelfs die niet altijd. Dan kijk ik naar een ander deel v.d. wereld, waar voor zover ik weet een stuk minder moslims zijn en dan zie ik mensen veel meer bedekt.

Waar ligt het dan aan? De moslims hier terwijl het 'probleem' relatief niet aanwezig is, of een land waar er een stuk minder moslims wonen en het 'probleem' zeer aanwezig is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:40

Cowboy55 schreef:
rumay schreef:

Deze Chinese dames willen waarschijnlijk in hun gezicht geen kleurtje krijgen. Cultuur historisch gezien zijn 'witte' Chinezen gewilder dan 'bruine' Chinezen want 'bruine' Chinezen werken op het land. Een 'witte' Chinees is te belangrijk/rijk/succesvol om op het land te werken.

Maar een kap op en dan topless zou in elk geval het probleem oplossen van de ongevraagde foto's die ongevraagd op de interwebz worden gesmeten.....
Wel nee, is de schuld v.d. moslims :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:43

Ik zou het best willen doen op vakantie bijvoorbeeld of bij een rustig meer. Heb niks om me voor te schamen. Maar mijn vriend wordt al ongemakkelijk als ik op mijn buik lig en de bandjes op mijn rug los doe om geen witte streep te krijgen. “Straks zien ze wat” :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:46

Ailill schreef:
Cowboy55 schreef:

Wel nee, is de schuld v.d. moslims :')

Wat probeer ik er ook nog een draai aan te geven....je hebt gelijk, het is de schuld van de moslims. :+

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:57

MarlindeRooz schreef:
Ik zou het best willen doen op vakantie bijvoorbeeld of bij een rustig meer. Heb niks om me voor te schamen. Maar mijn vriend wordt al ongemakkelijk als ik op mijn buik lig en de bandjes op mijn rug los doe om geen witte streep te krijgen. “Straks zien ze wat” :=

Haha dat heeft mijn vriend ook. Toch ook wel makkelijk zo'n witte streep, dan kan je tenminste zien hoe bruin je bent geworden :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:06

MarlindeRooz schreef:

Ik heb een pragmatische opvoeding genoten: “alles zit er vast aan” en “ze kijken het er niet af”. :+
Maar goed, ik ben ook een kind van de jaren ’70 en mijn ouders zijn gevormd door de revolutionaire “sixties”.

@Ailill: wat ik vooral knap vind is dat je nou net deze individuen uit die menigte op de linker foto hebt weten te filteren! :roll: :+

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:10

AbbyBlues schreef:
Elisa2 schreef:

Ik vind dit eigenlijk wel een hele gemene opmerking en snap niet waarom niet meer hier op gereageerd hebben. Dit hele topic gaat over acceptatie van je eigen lichaam. Dat je je niet hoeft te schamen voor hoe je er uit ziet. Maar er kan wel gewoon gezegd worden dat mannen met overgewicht per definitie onaantrekkelijk zijn? Zou iemand eens moeten proberen te zeggen over vrouwen met hangtieten. De moeten ook allemaal een bikini aan want niemand wil toch hangtieten zien?

Ik ben het met je eens :) Preutsheid door onzekerheid over je lichaam wordt niet beter wanneer we lichamen zo'n waardeoordeel geven. Mogen alleen nog maar aantrekkelijke mensen (half)ontbloot rondlopen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:20

Roodvos schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik heb een pragmatische opvoeding genoten: “alles zit er vast aan” en “ze kijken het er niet af”. :+
Maar goed, ik ben ook een kind van de jaren ’70 en mijn ouders zijn gevormd door de revolutionaire “sixties”.

@Ailill: wat ik vooral knap vind is dat je nou net deze individuen uit die menigte op de linker foto hebt weten te filteren! :roll: :+
Dat heeft Google voor mij gedaan, goed hé :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:31

Wat betreft gezichtsafdekking. Vorig jaar in vietnam geweest en heel veel monddoekjes gezien. Dacht dat het lag aan de vieze uitlaatgassen als je op een motorscootertje zat. Maar zag vooral vrouwen. Toch aan aantal vietnamezen gevraagd, dat was dus vooral om niet bruin te worden. Want idd hoe blanker hoe mooier, een schoonheidsideaal dus.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:39

Die foto is dus de reden dat de zeldzame keren dat ik op een strand gespot ben dat op mijn bergschoenen was.
Iets met een afdaling van tig kilometer naar een verlaten strand. :+

Verder was dat wat Cowboy aanhaalde over blanke en bruine gezichten vroeger in NL ook zo. Hoe bruin(verbrander) je was, hoe meer je blijkbaar werkte.

Sommige gebieden in Azië hebben wel een soort mode om zo europees mogelijk eruit te zien. Te beginnen dus met de huidskleur, maar er worden ook hele operaties uitgevoerd om bv de ogen europeser eruit te laten zien

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:40

Ailill schreef:
gohya schreef:
Sure. Bijv. de moslims, zijn jouw eigen woorden. Als het niet de schuld van is, zet het dan of breder weg of benoem het helemaal niet.

Maar goed, vooral altijd de schuld bij een ander wegleggen en absoluut niet naar jezelf kijken +:)+

Natuurlijk zijn de moslims niet schuldig aan al het dragen van bedekkende kleding waar ook ter wereld. Dat weet ik, dat weet jij, en dat weet Gohya ook dondersgoed. Trek het dan ook niet gelijk in het belachelijke door een foto uit China te plaatsen (waar men bedekkende kleding draagt om te voorkomen dat men bruin (=lelijk daar) wordt).

Toch wil dat niet zeggen dat moslims überhaupt niet in deze context benoemd zouden moeten worden. Er worden weldegelijk regelmatig opmerkingen gemaakt naar en over vrouwen die te bloot gekleed gaan, en zeker in de grote steden komen die opmerkingen toch echt vaker van mensen met een moslimachtergrond dan van gereformeerden met een vrouwenhuidallergie. De schuld van de Islam? Van opgroeien in een macho-/eer-/woestijncultuur met een duidelijk verschil in verwachtingen van vrouwen en mannen? Niet direct misschien, maar een zekere correlatie lijkt er wel.

Overigens is de toegenomen preutsheid lang niet alleen daaraan te wijten. De invloed van preuts Amerika via (sociale) media, en vooral ook de opkomst van mobiele telefoons met camerafunctie die iedereen altijd bij zich heeft, zullen zeker ook een grote rol spelen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:41

AbbyBlues schreef:
Elisa2 schreef:

Ik wilde er gister wat over zeggen maar ik had niet bepaald zin in een discussie waarbij ik mogelijk mijn privé op straat moet gaan gooien.

Ik vind het jammer dat er dus over bepaalde groepen mensen direct wordt gegild: die zijn per defenitie lelijk! Terwijl we inderdaad allemaal maar trots moeten zijn op ons eigen lijf.
Ik snap wel dat veel mensen helemaal de behoefte niet hebben om topless of in zwemkledij te gaan: er wordt namelijk toch gekeken en (ver)(ge)oordeeld.

Maar dit is offtopic.