Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:36

Nog even in aanvulling op mijn vorige bericht. Ik gebruik niet alleen het woord "natuurlijk", ik onderbouw daarna ook waarom ik dat vind:

Citaat:
Sinds wanneer wordt je door de staat verplicht om niet alleen een mening te hebben maar deze ook nog vast te leggen? Het is gewoon je recht als mens om geen mening te hoeven hebben.

Prima als je geen zin hebt om een debat te voeren, maar ga dan geen inhoudelijke reacties wegzetten als een debat trucje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:39

Ik ben tegen de donorwet. Maar een referendum... :n
Het eerste wat me tegen staat is dat ik al mijn gegevens in moet vullen. Dat is tegenwoordig met alles. En vervolgens wordt je bestookt met mails waar je nooit meer vanaf komt.
Dus ik haak alweer af.
Tweede is dat ik niet geloof dat een referendum verandering teweeg gaat brengen. Dus wat is dan precies het nut?

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 14:42

rien10 schreef:
Nee. Jij vraagt of we willen tekenen.

Dat is wat anders.

Jijzelf slingert het een kant op door je OP te wijzigen.

Dat klopt dat was mijn OP
Maar vervolgens ging het over de donorwet en de wenselijkheid van een referendum.

En dat geeft ook niet want of je wel of niet gaat tekenen is met een ja of nee te beantwoorden het is nu veel inhoudelijker geworden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:47

Ja, laten we overal raadgevende referenda over houden!

Dan kan het grootste deel van de stemmers hun standpunt innemen aan de hand van eenzijdige Facebook berichten of nieuwsitems...

Laten we daarna vooral boos worden dat de personen die wij gekozen hebben als vertegenwoordigers (en zich waarschijnlijk veel beter hebben verdiept in het onderwerp) niets met onze raad doen...
Laatst bijgewerkt door mavantos op 11-05-18 14:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:47

Maar je hebt een hele inhoudelijke reactie gekregen Karl. Die je overgeslagen hebt, om in plaats daarvan Ierpier aan te spreken. Je had daar ook gewoon de inhoudelijke discussie voort kunnen zetten.

Bovenstaande stelling is in elk geval onzin: je wordt niet verplicht een mening te hebben of hem vast te leggen, alleen als jij je wens niet kenbaar maakt, dan beslissen anderen over wat er gebeurt. Als dat niet is wat jij zou willen dan heb je dus blijkbaar wel een mening, en als je die dan ook nog even kenbaar maakt, dan kunnen anderen handelen naar wat jij wilt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:48

Dat was jouw intentie toch TS? “Lekker kletsen op een forum” of woorden van gelijke strekking?
Ik zeg: mission accomplished.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 14:51

Nikass schreef:
Ik ben tegen de donorwet. Maar een referendum... :n
Het eerste wat me tegen staat is dat ik al mijn gegevens in moet vullen. Dat is tegenwoordig met alles.

Dat zal ik uitleggen.
De 300.000 handtekeningen moeten worden ingediend bij de kiesraad.

Daar worden ze - door middel van steekproeven - gecontroleerd.

1) Ben je kiesgerechtigd
2) woon je in Nederland
3) sta je daadwerkelijk achter het referendum

Tenminste zo heb ik het begrepen.

De kiesraad maakt geen reclame en stuurt geen mail.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:56

mavantos schreef:

Dan kan het grootste deel van de stemmers hun standpunt innemen aan de hand van eenzijdige Facebook berichten of nieuwsitems...

Laten we daarna vooral boos worden dat de personen die wij gekozen hebben als vertegenwoordigers (en zich waarschijnlijk veel beter hebben verdiept in het onderwerp) niets met onze raad doen...

_/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:00

Shadow0 schreef:
Bovenstaande stelling is in elk geval onzin: je wordt niet verplicht een mening te hebben of hem vast te leggen, alleen als jij je wens niet kenbaar maakt, dan beslissen anderen over wat er gebeurt. Als dat niet is wat jij zou willen dan heb je dus blijkbaar wel een mening, en als je die dan ook nog even kenbaar maakt, dan kunnen anderen handelen naar wat jij wilt.

En er zijn dus heel veel mensen, ouderen, daklozen, zwak begaafden, voor wie het geen eenvoudige opgave is om een NEE te registreren of überhaupt maar na te denken over het onderwerp. Sommige mensen kunnen de gevolgen van zo'n beslissing niet overzien. En deze mensen zijn straks de dupe.

Ts: ik snap de noodzaak van het invullen van gegevens - of er verder niets mee gedaan wordt, tja dat vertrouwen heb ik niet direct - maar het is voor mij dus één van de redenen om af te haken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-05-18 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:03

Nikass schreef:
Shadow0 schreef:

En er zijn dus heel veel mensen, ouderen, daklozen, zwak begaafden, voor wie het geen eenvoudige opgave is om een NEE te registreren of überhaupt maar na te denken over het onderwerp. Sommige mensen kunnen de gevolgen van zo'n beslissing niet overzien. En deze mensen zijn straks de dupe.

Er zijn heel veel verschillende manieren om dit kenbaar te maken voor (ik dacht) 2021... Je krijgt meerdere brieven met uitleg/reminders over de manier waarop je dit kan doen. Voor een dakloze misschien lastig zonder postadres, maar voor de rest moet het echt te doen zijn. Daarbij hebben ouderen en zwak begaafden vaak bij andere dingen in het leven ook hulp nodig, dit zullen ze van deze mensen vast ook krijgen/kunnen vragen voor het Donor register.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:05

Nou nee hoor, mensen met een IQ van tussen de 60 en de 80 kan je brieven sturen wat je wil maar die begrijpen echt niet waar je het over hebt.

Daklozen zijn ook mensen :j En mijn tachtig jarige vader die Parkinson heeft, ontgaat zoiets ook volledig.

Fijn dat jij in een ideale wereld leeft, maar heel veel mensen hebben geen netwerk en krijgen geen hulp.

En de zwakbegaafden die wel hulp krijgen kun je het alsnog niet uitleggen. Dus hoe nemen zij zo'n beslissing dan?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:11

Als je zelf niet in staat bent een beslissing te nemen kan de familie dit doen. Als je eenmaal overleden bent heb je niets meer aan je organen, het is niet zo dat ze iets van je 'stelen' wat je nog nodig hebt.

Zwakbegaafden/ouderen/e.d. waren eerst geen donor en konden ook niet beslissen of ze het wel wilde worden, dus qua oneerlijkheid veranderd het niets. Alleen de situatie is omgedraaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:30

Ik ben tegen de donorwet (aantasting integriteit en onschendbaarheid van het eigen lichaam) maar weet nog niet of ik voor een referendum ga tekenen. Betwijfel of het nut heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:11

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 17:15

mavantos schreef:

Kort samengevat, de overheid bied de mogelijkheid voor een referendum maar je vind het belachelijk als mensen daar gebruik van maken.

rien10

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:20

Ja

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 17:20

Gloa schreef:
Ik ben tegen de donorwet (aantasting integriteit en onschendbaarheid van het eigen lichaam) maar weet nog niet of ik voor een referendum ga tekenen. Betwijfel of het nut heeft.

Kijk als je geen referendum houd weet je 100% dat er niets veranderd.

Als er wel een referendum komt kan het 3 kanten op.

1) meerderheid steunt de wet en hij blijft van kracht.

2) meerderheid wil van de wet af maar de regering negeert het advies.

3) meerderheid is tegen de wet en de regering past hem aan.

Optie 3 is onwaarschijnlijk.

purny

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:23

Maar grote kans dat dinsdag de referendum van tafel geveegd word. Aangezien ze dan gaan behandelen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:25

fleur1970 schreef:
Gloa schreef:

Kijk als je geen referendum houd weet je 100% dat er niets veranderd.

Als er wel een referendum komt kan het 3 kanten op.

1) meerderheid steunt de wet en hij blijft van kracht.

2) meerderheid wil van de wet af maar de regering negeert het advies.

3) meerderheid is tegen de wet en de regering past hem aan.

Optie 3 is onwaarschijnlijk.

Maar wanneer optie 3 onwaarschijnlijk is (zoals met deze wet), vind je de kosten van een referendum dan nog steeds verantwoord, ook in de huidige economische toestand?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:27

Als mensen het niet willen dan duurt het 7minuten maximaal om je gegevens te veranderen naar NEE.....

Nee ik teken niet.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 17:38

SinneJ schreef:
Maar wanneer optie 3 onwaarschijnlijk is (zoals met deze wet), vind je de kosten van een referendum dan nog steeds verantwoord, ook in de huidige economische toestand?

30 miljoen is de staartvin van een Apache helikopter.
Die kosten 970 miljoen euro per stuk.
Om maar een vergelijking te maken.

De Rijksoverheid heeft een begroting van 285 miljard per jaar.

30 miljoen is wisselgeld op zo'n begroting.

Daarbij komt dat als de overheid de mogelijkheid bied het vreemd is als de burgers zich schuldig moeten voelen over het prijskaartje.

Wil je echt bezuinigen zou ik beginnen bij de ICT
Mislukte projecten kosten jaarlijks tussen de 1 en 5 miljard euro.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:40

fleur1970 schreef:
mavantos schreef:

Kort samengevat, de overheid bied de mogelijkheid voor een referendum maar je vind het belachelijk als mensen daar gebruik van maken.

Ik vind in basis heel goed dat de mogelijkheid van referenda er is in Nederland. In uitzonderlijke gevallen zou dit dan op een verstandige manier ingezet kunnen worden. Maar dat is iets anders dan voor elk kleinigheidje een referendum beginnen! Dat je een referendum mogelijkheid hebt wil niet zeggen dat je hem dus altijd maar moet gebruiken |o Ik word echt gek van al die Nederlanders die om alles een referendum willen! dan heb ik liever dat referendum maar helemaal afgeschaft wordt :') nu stemmen alleen de protest stemmers bij referenda, want de mensen die niet heel erg fel tegen zijn gaan niet stemmen omdat ze het gezeur vinden. Opkomst van stemmingen zijn laag in Nederland want die is niet verplicht. En 85% van de mensen die wel stemt bij een referendum heeft nooit hemzelf verdiept en heeft geen idee hoe de zaak echt in elkaar zit.

Deze wet is niks mis mee. Als je wil geen donor zijn dan je registreert dat gewoon. Dat is minder werk dan naar de stembus gaan. Je hebt gewoon vrije keuze!

Mensen die zo ontevreden zijn over de Nederlandse politiek moeten eens kijken in de buitenland! Of ga zelf de politiek in. Maar ga niet de hele tijd vanaf de zijkant lopen zeuren dat het niet goed is en dat er over alles een referendum moet zijn _-:( niemand neemt het nog serieus als om de drie maanden een referendum is. Dat doet de echt belangrijke zaken nooit goed...dan denken mensen : 'alweer dat gezeur? Het zal allemaal wel...'

stop je energie in echt belangrijke problemen....

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 17:40

[code][/code]
purny schreef:
Maar grote kans dat dinsdag de referendum van tafel geveegd word. Aangezien ze dan gaan behandelen

Ik vermoed dat er wat partijen zijn in de Eerste Kamer die uitstel van behandeling gaan vragen.

Dit om extra experts aan het woord te laten.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:44

fleur1970 schreef:
SinneJ schreef:

Daarbij komt dat als de overheid de mogelijkheid bied het vreemd is als de burgers zich schuldig moeten voelen over het prijskaartje.

Wil je echt bezuinigen zou ik beginnen bij de ICT
Mislukte projecten kosten jaarlijks tussen de 1 en 5 miljard euro.

Dit vind ik echt krom argument. Dat er op andere gebieden te veel geld wordt betaald , wil toch niet zeggen dat je dus ook maar geld moet weggooien voor nutteloze referenda? :roll:

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:45

fleur1970 schreef:

Dus?
Smijt maar over de balk?
Zit je zelf soms in de politiek?
Voor Jan publiek is het een hele hoop geld.