en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:34

MizzMontana schreef:
Laat me denken, de functie in kwestie vraagt om constante aandacht, laten we zeggen buschauffeur. Lijkt me wat lastig om tijdens een vaststaand rijschema zo ineens de bus midden op de weg stil te zetten.

De tijden dat een moslim moet bidden liggen niet zo vast dat het op een bepaald tijdstip moet:
1 - voor de zon opkomt
2 - voor de zon haar hoogste punt heeft bereikt
3 - voor zonsondergang
4 - net na zonsondergang
5 - voor middernacht

Een buschauffeur mag niet uren achtereen rijden omdat het rijden zijn constante aandacht vraagt en het gevaarlijk gaat worden als hij geen pauzes neemt. Tijdens zo'n verplichte pauze kan hij dus mooi even bidden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:36

Charaz schreef:
IMJ schreef:
Ik vind echt dat het heel erg aan de te bekleden functie ligt.
Bij ons in de huisartsenzorg (zeker in mijn regio) kan je het echt niet maken geen hand te geven. Hier zou zo iemand niet aangenomen worden. Behalve als schoonmaker. Want dan is er geen direct patiëntencontact.

Bij ons in de huisartsenpost overwegen we juist het stoppen met iedereen een hand geven in verband met de hygiene en dingen die je zo overdraagt aan elkaar.

Ik heb daar nog niets van vernomen. Vraag me af of dit doorgevoerd gaat worden. Maar het zou wel prima uit te leggen zijn en betreft alle mensen. Niet alleen vrouwen.
Vanuit geloofsovertuiging zouden een aantal patiënten echt wel respecteren maar een grote groep zeker niet. Dat risico wil je niet nemen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:52

enzino schreef:
MizzMontana schreef:
Laat me denken, de functie in kwestie vraagt om constante aandacht, laten we zeggen buschauffeur. Lijkt me wat lastig om tijdens een vaststaand rijschema zo ineens de bus midden op de weg stil te zetten.

De tijden dat een moslim moet bidden liggen niet zo vast dat het op een bepaald tijdstip moet:
1 - voor de zon opkomt
2 - voor de zon haar hoogste punt heeft bereikt
3 - voor zonsondergang
4 - net na zonsondergang
5 - voor middernacht

Een buschauffeur mag niet uren achtereen rijden omdat het rijden zijn constante aandacht vraagt en het gevaarlijk gaat worden als hij geen pauzes neemt. Tijdens zo'n verplichte pauze kan hij dus mooi even bidden.

In de pauze, prima.
Er is dan vast een ander voorbeeld te bedenken waarbij wel het werk onderbroken moet worden. Zodra dat zo is lijkt het me niet de bedoeling.

Fem

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:57

Mij is tijdens een van mijn vakanties wel eens verteld dat het ook nog eens niet zo strikt is als met die tijden.
Mocht het zo voorkomen dat je een keer niet kunt bidden, mag je die op een later tijdstip op de dag ook "inhalen".

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:23

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar wel een aantal posts.

Persoonlijk zou ik hem gevraagd hebben hoe hij vrouwen dan wel graag begroet en vervolgens het gesprek gewoon aangaan hoor, geen verontschuldiging nodig omdat je toevallig iets anders doet.
Ik kan me wel voorstellen dat als het een functie is waarbij hij regelmatig nieuwe mensen ontmoet er overwogen moet worden hoe hiermee om te gaan, omdat er zoals in het topic te zien is toch veel mensen zijn die dat negatief ervaren (tenminste, zo lees ik het nu). Voor de rest is volgens mij het enige moment waarop je elkaar de hand verjaardagen en nieuwjaar, dus dat lijkt me niet echt een discussie waard.
Ik las de post van iemand die aangaf dat een man zijn hand op zijn hart legde en knikte, ik vind dat een prachtige vorm van begroeten en een prima alternatief.
Als hij verder een kei is in zijn werk, is dat wel het laatste waar ik me druk om zou maken denk ik.

Misschien ben ik er makkelijker in omdat ik al 10 jaar met moslims in een team werk (Turkse heer en dame waarvan de een hier geboren is en de ander geïmmigreerd) en dus gewend ben aan de verschillen in omgangsvorm en op allerlei andere vlakken, al dan niet door religie. Sommige dingen zijn ook gewoon cultuurverschil. Ik begrijp dus van heel veel dingen prima de redenen erachter en de tradities en vind het alleen maar mooi dat we elkaar kunnen vertellen hierover.

Maar sowieso, niet weten/begrijpen alleen betekent voor mij zeker niet dat ik zomaar de keuze van een ander veroordeel omdat ik het toevallig altijd anders doe, wat voor reden hij er ook voor heeft.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:57

Hier loopt een topic over op Bokt ( Islam in Nederland)
En daar vinden ze dat het allemaal wel meevalt :+

Dit is dus een voorbeeld van islamisering

Jammer, dat nog zo weinig dat merken, terwijl je het om je heen al zoveel ziet

Lijkt mij een lastige samenwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:04

Fem schreef:
Mij is tijdens een van mijn vakanties wel eens verteld dat het ook nog eens niet zo strikt is als met die tijden.
Mocht het zo voorkomen dat je een keer niet kunt bidden, mag je die op een later tijdstip op de dag ook "inhalen".

Daar heb je helemaal gelijk in. wij hebben op school geen ruimte voor het bidden. Collega's/leerlingen die het wel willen halen het in de avond in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:08

tamary schreef:
Eigenlijk is het probleem niet het geen had willen schudden maar het zich ervanaf maken met een respect excuus ipv zelf al met een gelijkwaardig alternatief komen (en die bestaan er zat, handen schudden is echt niet de enige respectvolle manier van groeten op deze aarde). Er zit daarmee een gat en dus leugen tussen woord (excuus) en daad (geen alternatief), want die inspanning ben je als vrouw kennelijk niet waard. Praktijkervaring in dit soort gevallen komt daarmee overeen. Het zgn. respect blijft niet beperkt tot geen hand geven, vrouw is minderwaardig ipv respectwaardig (al dan niet incl. op voetstuk geplaatst).
Groet iemand mij anders maar wel gelijkwaardig ipv mijn hand te schudden zal dat voor mij ook even vreemd zijn en schakelen in hoe en wat, maar als daar zo'n uitleg op volgt, zijn woord en daad wel in evenwicht.

Precies zo. Als ik zie met hoeveel enthousiasme ik begroet wordt door enkele vaders van mijn leerlingen dan voelt dat misschien nog wel beter dan een koude hand.

Overigens lees ik heel veel dat geen hand geven respectloos is van de man maar in hun ogen is het juist andersom. Ze geven geen hand om je niet in verleiding te laten komen en zo dus respect te betuigen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:11

Roodvos schreef:
Nederlands bedrijf in Nederland, dan mag je er vanuit gaan dat ook de gangbare Nederlandse gewoontes heersen. En gangbaar in dit land is dat je een hand geeft.
En doe je dat om wat voor reden dan ook niet, dan is dat wat mij betreft onaangepast gedrag. En daarom een reden om de kandidaat niet aan te nemen.

Dit. Is het een Nederlands bedrijf dan houd je je ook aan de Nederlandse normen en waarden.

Zelfde als ik in een islamitisch land zou gaan werken. Dan kleed en gedraag ik mij ook volgens die normen en waarden. Ook al is het tegen mijn geloof (oke, ik heb geen geloof) om mij op een dergelijke wijze te kleden en te gedragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:17

Citaat:
Nederlands bedrijf in Nederland, dan mag je er vanuit gaan dat ook de gangbare Nederlandse gewoontes heersen. En gangbaar in dit land is dat je een hand geeft.
En doe je dat om wat voor reden dan ook niet, dan is dat wat mij betreft onaangepast gedrag. En daarom een reden om de kandidaat niet aan te nemen.

%)

Geloofsdwang?
Je aanpassen?
Als je niet doet zoals wij dan blieven wij je niet...?

Sorry.

Mag ik verklaren dat ik de spreker on-Nederlands vind?

Het ingewikkelde is dat ik dit als Nederlandse op zich tolereer.

Maar ik wens toch met nadruk wel EEN grens te stellen: heb het fatsoen om je eigen denkbeelden
(...die je hebben mag, we zijn een vrij land...)
te bestempelen als je eigen denkbeelden en niet opeens te claimen dat jouw manier van doen 'het ware Nederland' zou zijn...!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:19

Winged schreef:
Roodvos schreef:

Dit. Is het een Nederlands bedrijf dan houd je je ook aan de Nederlandse normen en waarden.

Zelfde als ik in een islamitisch land zou gaan werken. Dan kleed en gedraag ik mij ook volgens die normen en waarden. Ook al is het tegen mijn geloof (oke, ik heb geen geloof) om mij op een dergelijke wijze te kleden en te gedragen.

Inderdaad.
Als je je al niet naar gewoonten kan schikken.
Lastige samenwerking.

Steppe

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:24

Ik lees iedere keer geen hand vanwege verleiding , hier heb ik dan echt zoiets van huh verleiding waarvoor, van wie, waarom.
Als ik al verleid wordt door een hand te geven, nou heel wat verleiding dan op een dag.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:28

rumay schreef:
Ik lees iedere keer geen hand vanwege verleiding , hier heb ik dan echt zoiets van huh verleiding waarvoor, van wie, waarom.
Als ik al verleid wordt door een hand te geven, nou heel wat verleiding dan op een dag.

Jij hebt zeker niet het laatste seizoen van temptation island gekeken :')

Maar nee, even zonder gekheid, ik vind het prima als iemand vanuit het geloof geen hand wil geven, mits ze daaromheen wel prettig in de omgang zijn (verontschuldigen en uitleggen vind ik bijvoorbeeld heel netjes). Echter voor een beroep waarbij je vaker handen moet schudden lijkt het mij erg lastig en dan zou ik ook aan de sollicitant vragen hoe hij dat zelf voor zich ziet.
Interessante discussie wel.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:29

Wennii schreef:

Persoonlijk zou ik hem gevraagd hebben hoe hij vrouwen dan wel graag begroet en vervolgens het gesprek gewoon aangaan hoor, geen verontschuldiging nodig omdat je toevallig iets anders doet.
Ik kan me wel voorstellen dat als het een functie is waarbij hij regelmatig nieuwe mensen ontmoet er overwogen moet worden hoe hiermee om te gaan, omdat er zoals in het topic te zien is toch veel mensen zijn die dat negatief ervaren (tenminste, zo lees ik het nu). Voor de rest is volgens mij het enige moment waarop je elkaar de hand verjaardagen en nieuwjaar, dus dat lijkt me niet echt een discussie waard.
Ik las de post van iemand die aangaf dat een man zijn hand op zijn hart legde en knikte, ik vind dat een prachtige vorm van begroeten en een prima alternatief.
Als hij verder een kei is in zijn werk, is dat wel het laatste waar ik me druk om zou maken denk ik.

Misschien ben ik er makkelijker in omdat ik al 10 jaar met moslims in een team werk (Turkse heer en dame waarvan de een hier geboren is en de ander geïmmigreerd) en dus gewend ben aan de verschillen in omgangsvorm en op allerlei andere vlakken, al dan niet door religie. Sommige dingen zijn ook gewoon cultuurverschil. Ik begrijp dus van heel veel dingen prima de redenen erachter en de tradities en vind het alleen maar mooi dat we elkaar kunnen vertellen hierover.

Maar sowieso, niet weten/begrijpen alleen betekent voor mij zeker niet dat ik zomaar de keuze van een ander veroordeel omdat ik het toevallig altijd anders doe, wat voor reden hij er ook voor heeft.

Precies!
Ik verbaas me best wel over sommige reacties in dit topic. Religie is toch iets anders dan jouw gewoonte.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:33

Maanlicht schreef:
Wennii schreef:

Precies!
Ik verbaas me best wel over sommige reacties in dit topic. Religie is toch iets anders dan jouw gewoonte.

Maar staat religie dan boven normen en waarden? Of hoe kan ik dit anders interpeteren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:35

ravellie schreef:

Islamisering..
Er zijn ook genoeg protestanten en katholieken die elkaar de hand niet schudden.
Vroeger iig was dat in bepaalde regionen heel normaal.
Hoe noem je dat dan?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:41

Wat dachten we van wederzijds respect? Dat is toch een waarde die we in Nederland altijd hoog willen houden (dat zeggen we tenminste). Ik heb respect voor andermans keuzes, geloven en religies en zolang het niet schaadt, wie ben ik dan om te zeggen dat iemand perse mij de hand moet schudden? Hand schudden moet een aangename manier van begroeten zijn, en als ik iemand 'dwing' om mij de hand te schudden schieten we dat doel nogal voorbij. Dan heb ik in dat geval geen respect voor de ander en ben ik volgens de normen en waarden dus 'fout'.
Echter is dit mijn mening, en iedereen staat vrij om zijn eigen mening hierin te hebben. Maar spreek dan niet van mensen die naïef zijn als ze niet dezelfde mening delen.

Ik keur de eerste reactie van de TS ook niet af (hoewel het niet mijn reactie zou zijn) en ik vind het heel knap dat ze haar handelingen analyseert en heroverweegt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:45

Janneke2 schreef:
Citaat:

%)

Geloofsdwang?
Je aanpassen?
Als je niet doet zoals wij dan blieven wij je niet...?

Sorry.

Mag ik verklaren dat ik de spreker on-Nederlands vind?

Het ingewikkelde is dat ik dit als Nederlandse op zich tolereer.

Maar ik wens toch met nadruk wel EEN grens te stellen: heb het fatsoen om je eigen denkbeelden
(...die je hebben mag, we zijn een vrij land...)
te bestempelen als je eigen denkbeelden en niet opeens te claimen dat jouw manier van doen 'het ware Nederland' zou zijn...!

Ik vind een hand geven dus helemaal niet samenhangen met geloof of verleiding of wat er ook allemaal wordt bijgesleept. Je geeft een hand om je voor te stellen, dat is hier de gewoonte.

En wie moet zich dan aanpassen aan wie? En waarom? Want als ik mij aanpas aan de gewoonte/(geloofs)overtuiging "geen hand geven aan vrouwen want uit respect/verleiding/menstruatie/onrein" (en wat men verder maar verzint) dan zeg ik daarmee dus dat die overtuiging waardevoller is dan de mijne. Ik ben immers bereid mijn gewoonte/overtuiging aan de kant te zetten, waarmee ik de houder van die overtuiging erin sterk dat mijn overtuiging minderwaardig is aan die andere.

Acceptatie, tolerantie, aanpassing etc moet van 2 kanten komen. Dus als iemand wil dat het geaccepteerd is dat er geen hand wordt gegeven, moet het ook acceptabel zijn dat je niet accepteert dat er geen hand wordt gegeven.

Het is hier in Nederland de gewoonte bij het voorstellen een hand te geven en je naam te noemen. Maakt me niet uit hoe die gewoonte is ontstaan. Ik vind geen hand geven buitengewoon onbeleefd en daarmee niet acceptabel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:49

ravellie schreef:

Wat is er mis met de islam(isering)? Juist omdat je het zoveel ziet kun je er niet omheen. We leven nu eenmaal in een land met veel cultuur en diversiteit, in bijv. Amsterdam wonen er meer dan 150 verschillende nationaliteiten.

Het enige 'excuus' dat ik vaak hoor is oorlog/IS(IS). Van al de oorlogen binnen Europa, van de laatste 20 jaar, was de dader/andere partij, nog geen 3% moslim. Veel vaker was een nat. groep de schuldige, dus qua veroorzaker van oorlog valt het mee. Daarnaast, ook van heel veel oorlogen in het midden oosten, zijn de moslims niet perse de aanstichter. Ik zal niet beweren dat ze allemaal braaf en lief zijn, maar o wat is het als buitenstaander toch (ge)makkelijk om naar een groep te wijzen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:50

MizzMontana schreef:
Maar staat religie dan boven normen en waarden? Of hoe kan ik dit anders interpeteren?

...ik ben geneigd te zeggen: religie bestaat uit normen en waarden.

En zeden en gewoonten, dat ook.

De jongeman uit de OP is uiterst vriendelijk en beleefd en respectvol - dat zijn belangrijke waarden!

Deze jonge man snapt dat zijn gewoonte (zijn manier om respect uit te drukken)
botst met een andere manier van respect uitdrukken.

De waarden die hier in voor mij doorklinken: hij heeft de tact en de fijngevoeligheid om dit op te merken en hij verexcuseert zich ook nog eens.

En ik heb het niet zo op 'normen', dat zijn vooral eisen, wetten en regels en bepalingen.
(Tegen de tijd dat het de eis wordt dat je moslems dwingt hun eigenheid opzij te zetten 'want wij zijn hier de baas' - brrr...)

En ik hecht erg aan de oer Nederlandse waarde van tolerantie.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:52

Ik ben het volledig met Roodvos hierboven eens. En sta volledig achter haar uitleg. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Ook ik kom in aanmerking in de winkel met andere geloofsovertuigingen, taalbarrière (mensen die al meer dan 10 jaar in NL zijn en geen woord NL verstaan, praten en begrijpen!) Dat je met google vertalen er naast moet staan vind ik ook geen respect. Maar dat is weer een andere situatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:54

Lands wijs, lands eer. Dus hier in Frankrijk zoenen we er op los (elke wang een kus ) en daar heb ik echt aan moeten wennen. In Egypte en Tumesië draag ik bedekkende kleding en mooie sjaal over mijn hoofd in de moskee. In Nederland geef ik iedereen een hand. Mijnheer schudt geen hand met vrouwen, dan is of daar het magazijn waar hij zijn werk kan doen want komt toch niemand tegen of daar is de deur. Heel simpel. Geen handen schudden in Nederland is een no go gebied in mijn ogen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:55

tamary schreef:
Eigenlijk is het probleem niet het geen had willen schudden maar het zich ervanaf maken met een respect excuus ipv zelf al met een gelijkwaardig alternatief komen (en die bestaan er zat, handen schudden is echt niet de enige respectvolle manier van groeten op deze aarde). Er zit daarmee een gat en dus leugen tussen woord (excuus) en daad (geen alternatief), want die inspanning ben je als vrouw kennelijk niet waard. Praktijkervaring in dit soort gevallen komt daarmee overeen. Het zgn. respect blijft niet beperkt tot geen hand geven, vrouw is minderwaardig ipv respectwaardig (al dan niet incl. op voetstuk geplaatst).
Groet iemand mij anders maar wel gelijkwaardig ipv mijn hand te schudden zal dat voor mij ook even vreemd zijn en schakelen in hoe en wat, maar als daar zo'n uitleg op volgt, zijn woord en daad wel in evenwicht.

precies mooi verwoord zo zie ik het ook

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:57

Brainless schreef:
ravellie schreef:

Islamisering..
Er zijn ook genoeg protestanten en katholieken die elkaar de hand niet schudden.
Vroeger iig was dat in bepaalde regionen heel normaal.
Hoe noem je dat dan?

Noem er is een dan.
We hebben het over wat je nu meemaakt in het dagelijks leven volgens mij

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:59

Elkaar respecteren betekent ook respect hebben voor de normen en waarden van de omgeving waarin je verkeert. Zo draag ik in Qatar andere kleding dan in NL en loop ik in Singapore niet met drank over straat.
Wanneer je je eigen wil doordrijft door geen gehoor te geven aan de normen (in NL dus geen hand te willen geven) vind ik dat je een deurtje verder moet gaan; jouw opvattingen vind je dan kennelijk belangrijker.

Even terug naar ‘normaal’ dus, tot op heden is dit land nog christelijk en ik hoop ook dat dat zo blijft.