Islam-partij wil islamirische staat in Belgie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:03

Shadow0 schreef:
Wie zijn die 'wij' waar je het over hebt? Reken je jezelf daartoe? En hoe weet je wat de motieven zijn van anderen?
Die 'wij' daar reken ik ons allebei voor het gemak maar toe, aangezien er ook namens ons democratie is opgelegd in oa Irak, Afghanistan en Lybië, staatsgrepen door/voor corrupte oligarchen zijn gesteund (West-Oekraïne) en sancties zijn ingesteld tegen allerlei landen waar men het niet volgens onze normen doet.

Citaat:
Hmm. Gek. Ik had de indruk dat de voornaamste reactie een 'meh' was en dat er helemaal niets meteen is gefixt of goedgemaakt.
De eerste reactie was in ieder geval níet een duidelijk "bemoei je er niet mee." Er is daadwerkelijk meerdere malen een discussie over gestart en de aanstichters zijn uitgebreid van podia voorzien. Dat is echt wat anders dan ze actief negeren, doodzwijgen en overgaan tot de orde van de dag, onder het mom van 'als we er niet over discussiëren is er ook geen discussie'.

Citaat:
Je wilt dat we wat meer inspiratie halen uit autoritaire en oorlogszuchtige regimes? Waarom in vredesnaam? Je kijkt toch niet naar Rusland en Turkije met vermoorde en opgesloten staatsvijanden om te denken 'leuk, doe mij ook zo'n maatschappij, goed voorbeeld'?

Die regimes hebben zeker ook hun nadelen, maar wat wel duidelijk is, is dat ze in hun internationale politiek altijd hun nationale belang voorop hebben. Groot nadeel is dat dat nationale belang bij een aantal autoritaire regimes soms wat overschaduwd wordt door het persoonlijk belang van de leider, maar dat moet te ondervangen zijn.

Karl66

Re: Islam-partij wil islamirische staat in Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:11

Dus we moeten bang zijn voor salafisten daarom kiezen voor een dictatoriaal systeem zoals ze in Rusland of Turkije hebben? Mwah, geef mij dan maar onze westerse democratieën en dan het liefst nog de Nederlandse poldercultuur, daar voel ik me toch een stuk beter bij.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:13

Citaat:
Groot nadeel is dat dat nationale belang bij een aantal autoritaire regimes soms wat overschaduwd wordt door het persoonlijk belang van de leider, maar dat moet te ondervangen zijn.
Hm, dat lijkt mij nu net het grote probleem met dat soort regimes.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:13

Maar dan is dat denk ik daar we het in de kern denk ik oneens zijn. In mijn ogen is nationalisme een om een samenleving te vormen en niet het doel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:51

oomens schreef:
Die regimes hebben zeker ook hun nadelen, maar wat wel duidelijk is, is dat ze in hun internationale politiek altijd hun nationale belang voorop hebben. Groot nadeel is dat dat nationale belang bij een aantal autoritaire regimes soms wat overschaduwd wordt door het persoonlijk belang van de leider, maar dat moet te ondervangen zijn.

En om dit soort redenen denk ik dat er niet over een 'wij' te spreken valt hier. IK vind de democratische rechtstaat echt enorm belangrijk, en vind dat de grondrechten (en niet het 'nationaal belang') voorop moeten staan. Ik hoef geen griezelige krachtige leider die journalisten op laat pakken of ze vergiftigt als het niet uitkomt.

Dus: iedere Nederlander (ja, ook als ze in Suriname geboren zijn, of ouders uit Marokko heeft) mag meebeslissen over ons bestuur. Het is niet aan de meerderheid om als een stoomwals over de minderheden heen te walsen om ze in een of andere mal te proppen over hoe je hoort te zijn. Wat mij betreft gelden de vrijheid van religie, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging, vrijheid van demonstratie behoorlijk zwaar, ook als het gaat om meningen waar ik het behoorlijk mee oneens ben, en daar waar ze erg in conflict komen met andere vrijheden of rechten van mensen, moeten we die situaties aanpakken.

Dus wel: daadwerkelijke discriminatie strafbaar houden en aanpakken, maar niet uit voorzorg alvast allerlei stromingen of richtingen verbieden. Wel problemen aanpakken, geweld aanpakken, goede opleiding geven, armoede aanpakken, proberen gesprekken open te houden, mensen wegen te geven om uit een beklemmende omgeving te komen. Niet op voorhand hele groepen tot fout bestempelen.

Uit mijn naam geen autoritaire regimes.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:12

Sunnda schreef:
Ik snap niet wat het zwarte piet verhaal hier doet. Het enige relevante aan zwarte piet is dat een minderheid veel gedaan krijgt, meer dan je misschien zou verwachten.
Verder gaat zwarte piet over het koloniale verleden en dit over salafistische stromingen die als doel aangeven dat ze willen dat belgie een islamitische staat wordt.

En als dat op te lossen valt door positiviteit en een glimlach..tsja, dan wordt ik vooral bang van de naiviteit wat ik daarin lees.

:j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:29

Shadow0 schreef:
En om dit soort redenen denk ik dat er niet over een 'wij' te spreken valt hier.

De 'wij' waarover ik het had, is de 'wij' die andere landen de maat neemt en onze ideeën oplegt. Hoewel wij het op allerlei punten vast oneens zijn (wil ik later best nog op terugkomen), bestaat die gezamenlijke 'wij' toch echt. Namens ons beiden zijn er namelijk troepen gestuurd naar Afghanistan en Irak om daar de democratie op te leggen en te bepalen dat zij hun dochters naar school moeten sturen. Namens ons beiden is een land als Lybië (hoewel daar onder khadhafi echt wel genoeg op aan te merken was) van één van de rijkste landen in Afrika in een totale chaos gestort.

Daarnaast vind ik het jammer (en tekenend) dat je mijn directe vraag niet hebt beantwoord. Ik herhaal hem daarom hieronder nog maar eens.
oomens schreef:
Shadow0 schreef:
Dus... het salafisme is enerzijds zo'n enorme macht dat het klaar staat om onze politiek over te nemen en de grondwet te bedreigen, en anderzijds zo marginaal dat het in achterkamertjes moet omdat het zelfs in veel moskeeën niet wordt toegestaan?
Dat is nogal tegenstrijdig.

De enige die iedere keer roept dat 'men' bang zou zijn dat het salafisme of de sharia ineens de boel overneemt, ben jij volgens mij.

Even een directe vraag.
Is het volgens jou waar of onwaar dat het salafisme in Nederland nu meer invloed heeft dan pakweg 60 jaar terug? Mijn gevoel zegt dat dat waar is, maar het zou natuurlijk kunnen dat je het ontkracht omdat het CBS geen data over het salafisme bijhield in 1958. Dan is inderdaad het veiligste antwoord doen alsof de vraag niet deugt, de vraagsteller een angstige debiel is, of simpelweg niet antwoorden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:55

Ik heb geen idee meer wat je nou eigenlijk precies probeert te zeggen. Behalve dan dat je nog steeds lijkt te vinden dat een autoritair regime best wel een prima staatsvorm is?

Over je directe vraag kan ik wel wat zeggen: ik voel inderdaad geen enkele behoefte die te beantwoorden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 23:20

Shadow0 schreef:
Ik heb geen idee meer wat je nou eigenlijk precies probeert te zeggen. Behalve dan dat je nog steeds lijkt te vinden dat een autoritair regime best wel een prima staatsvorm is?

Hitler was ook democratisch gekozen. Het gaat er niet om hoe je aan de macht komt, maar wat je er vervolgens mee doet.

Midden-oosten is nog steeds een stammencultuur (idem voor grote delen van Afrika trouwens), loyaliteit ligt bij stam (o.a. wegens sociale vangnet en veiligheid, naast dat het je met de paplepel ingegoten wordt). Loyaliteit aan regering is tijdelijk, die aan stam permanent. Is de regering(sstam) niet de jouwe, dan is het saboteren van hun positie jouw levensdoel en plicht. Regering kan het dus niet maken iemand van "buiten" aan te nemen, die zullen (al dan niet onder druk van stam/familie) de boel saboteren. Zonder autoritair figuur bovenaan, slaan ze elkaar generaties lang de hersens in over een belediging/misverstand van 3 of meer generaties terug. In Europa bestaat die stammencultuur al sinds de Romeinse tijd niet meer (allemaal geassimileerd tot romeins model), sec gezien lopen wij om het zo te bekijken zo'n 1600+ jaar voor. Dat ga je echt niet in een paar jaar bijlopen en het is ook niet automatisch zo dat onze manier van leven de beste of enige juiste is. Echter is ons syteem afhankelijk van o.a. groeiende markten en moeten deze landen daarvoor volgens ons model gaan functioneren. Gaat dat mis, of door mislukken afzetten leider die niet ons spelletje wil spelen, of omdat de machts "overdracht" mislukt, dan gaan wij dat op een bepaald moment wel degelijk economisch merken. Het is een en al propaganda en geopolitiek gekonkel om ons westere economische model en welvaart overeind te houden, de lasten exporteer je naar elders.

Voor de mensen daar was de situatie voor ons ingrijpen stukken beter, land was om te beginnen stabiel en dat is een zeer belangrijke basisvoorwaarde voor wat voor niveau van welvaart en economische ontwikkeling dan ook.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:42

En dit is relevant voor dit topic omdat...?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:25

Heeft er iemand hier de aflevering van het programma 'de afspraak' op de Vlaamse zender canvas gekeken vrijdag?

Het was een debat dat volgde op enkele peilingen, waarin Redouane Ahrouch deelnam, oprichter van de veelbesproken islampartij in België. In dat gesprek wilde hij de deelnemende vrouw niet in de ogen kijken en vertelde hij hoe hij denkt over homofilie en vermelde in 1 adem er achter dat seks met dieren binnenkort vast ook gelegaliseerd wordt in Europa. Hij vertelde ook dat hij gescheiden openbaar vervoer wilt voor man en vrouw om vrouwen te beschermen en gooide er achteraan dat 'als vrouwen graag aangeraakt worden door mannen, ze natuurlijk nog steeds op de gemengde bus mogen stappen'. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen hoe vreselijk die laatste opmerking is.

Ik wil daarmee niet zeggen dat ik zo zwart-wit denk dat alle moslims zo zijn, want de peilingen zeggen ook dat de meerderheid eerder gematigd is. Toch maak ik me zorgen wanneer zo'n mensen een forum krijgen om in mijn ogen nogal schadelijke gedachtengangen neer te zetten op televisie.

Ik nodig jullie allen uit het debat te bekijken.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:57

SinneJ schreef:
Toch maak ik me zorgen wanneer zo'n mensen een forum krijgen om in mijn ogen nogal schadelijke gedachtengangen neer te zetten op televisie.

Er zit nogal een paradox in je afsluiting ;)

Nav wat je schrijft klinkt het iig niet als iets waar ik veel zin in krijg om het terug te krijgen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:05

Qerty schreef:
SinneJ schreef:
Toch maak ik me zorgen wanneer zo'n mensen een forum krijgen om in mijn ogen nogal schadelijke gedachtengangen neer te zetten op televisie.

Er zit nogal een paradox in je afsluiting ;)

Nav wat je schrijft klinkt het iig niet als iets waar ik veel zin in krijg om het terug te krijgen.

Hoezo paradox? Omdat het me bang maakt dat zo'n mensen een forum krijgen, moet ik niet willen kijken? Dat vind ik niet. Wie een forum krijgt hangt af van veel zaken. De hoeveelheid mensen die kijken is daar slechts 1 component van. Ik begrijp je opmerking wel hoor. Denk ook niet dat je het vervelend bedoelde.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:37

Gelukkig gedraagt de betreffend meneer zich zodanig dat een weldenkend mens toch moeite zal hebben zijn argument serieus te nemen. Wel moet men bedenken dat hij precies dat aangeeft wat men niet moet doen. Ik ben wel bang dat het voor veel muslims die het zouden aanstekelijk werkt. Dat brengt mij op het volgende punt. Iets war SinneJ wellicht bedoelde
Ik persoonlijk had het liever gezien indien men dit soort mensen gewoon nooit zou uitnodigen. Echter ik geef toe, dat deze gedachte inhoudt dat journalisten aan een soort zelfcensuur zouden moeten doen, maar dat is tegen hun eigen 'handel'. En veel muslims in Europa voelen zich aangevallen, ze voelen dat iedere keer als Isreal of het 'Westen' ingrijpt in de 'Orient' in de ruimte zin van het woord. Deze man uitnodigen tegenover gasten die veel beter gebekt zijn, maakt hem weer in de ogen van muslims slachtoffer. En Redouane Ahrouch vertelt onzin die bij muslims erg gemakkelijk en aangenaam in het oor ligt. Dat is jammer. Hij vertelt gelijksoortige leugens zoals Donald Trump doet voor slecht geïnformeerd en gefrustreerd kiezersvolk. Voila het nadeel van democratie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:32

Net zoals er maar een klein percentage van de Nederlanders Wilders zijn onzin gelooft, is er maar een klein percentage moslims dat de onzin van Ahrouch gelooft. Ze zijn hiernaar toe gekomen voor een beter leven, dat gaan ze echt niet weggooien omdat één of andere hardliner zegt dat ze dat doen moeten. Die willen gewoon vrede, welvaart en welzijn voor hun gezinnen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:03

Karl66 schreef:
Net zoals er maar een klein percentage van de Nederlanders Wilders zijn onzin gelooft, is er maar een klein percentage moslims dat de onzin van Ahrouch gelooft. Ze zijn hiernaar toe gekomen voor een beter leven, dat gaan ze echt niet weggooien omdat één of andere hardliner zegt dat ze dat doen moeten. Die willen gewoon vrede, welvaart en welzijn voor hun gezinnen.

En daar wringt de schoen. Veel jongeren uit die gemeenschap voelen zich buitengesloten, vinden dat ze onderaan de ladder staan. En aangezien ze de omstandigheden van hun thuisland niet meer dag-in, dag-uit hebben meegemaakt kunnen ze niet relativeren. En het is juist die jeugd die het probleem oplevert. zij hebben het gevoel dat ze niets te verliezen hebben, voelen zich verongelijkt. En juist zij zullen zich door deze kletspraat, hoe onredelijk ook, wel laten inpakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:53

Karl66 schreef:

Dat heb ik ook altijd geloofd, maar daar twijfel ik inmiddels wel een beetje aan. Ik denk dat je nooit kunt zeggen wat mensen echt doen als het erop aan komt. Waar hun sentimenten echt liggen.
De meest dubieuze groep is niet de groep die hun land is ontvlucht maar de groep die hier is geboren en opgegroeid en zich verbonden voelt met het land van oorsprong en dat idealiseren.
De meeste turken die bijvoorbeeld net na de staatsgreep met een Turkse vlag stonden te zwaaien om Erdogan te steunen, waren in Nederland geboren turken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:55

Maar heeft dat niet veel meer te maken met het feit dat tegenwoordig veel mensen iets hebben met een sterke man aan de leiding? Of het nou om Erdogan, Poetin, Trump of in het Nederlandse geval het geflirt met iemand als Baudet gaat. En zo'n sterke man is natuurlijk helemaal prettig als je na afloop van zo'n demonstratie ongehinderd door de politie of geheime dienst weer naar je eigen huis kan.

Het laat tegelijkertijd volgens mij ook het failliet van het twee nationaliteiten verhaal zien. Dat een eerste generatie streepjes Nederlander twee paspoorten heeft, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar als je hier geboren bent, dan is een tweede nationaliteit echt de grootst mogelijke onzin, die alleen maar stimuleert dat mensen zich veel meer identificeren met het land van hun voorouders dan met hun eigen land.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 02:03

Karl66 schreef:
Dus we moeten bang zijn voor salafisten daarom kiezen voor een dictatoriaal systeem zoals ze in Rusland of Turkije hebben? Mwah, geef mij dan maar onze westerse democratieën en dan het liefst nog de Nederlandse poldercultuur, daar voel ik me toch een stuk beter bij.

Ja, ik heb nog nergens iets gezien dat beter functioneert. Natuurlijk is het niet perfect, maar kijkt men om zich heen, is het zeker niet iets waarvoor wij ons moeten schamen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 02:14

Karl66 schreef:
Maar heeft dat niet veel meer te maken met het feit dat tegenwoordig veel mensen iets hebben met een sterke man aan de leiding? Of het nou om Erdogan, Poetin, Trump of in het Nederlandse geval het geflirt met iemand als Baudet gaat. En zo'n sterke man is natuurlijk helemaal prettig als je na afloop van zo'n demonstratie ongehinderd door de politie of geheime dienst weer naar je eigen huis kan.

Het laat tegelijkertijd volgens mij ook het failliet van het twee nationaliteiten verhaal zien. Dat een eerste generatie streepjes Nederlander twee paspoorten heeft, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar als je hier geboren bent, dan is een tweede nationaliteit echt de grootst mogelijke onzin, die alleen maar stimuleert dat mensen zich veel meer identificeren met het land van hun voorouders dan met hun eigen land.

Ook daar ben ik het geheel mee eens. Alleen weet ik me geen raad met die Marokkanen die echt Nederlander willen zijn, die onze rechtstaat voor de volle 100% omarmen. De Marokkaanse staat erkent het opzeggen van de Marokkaanse nationaliteit niet. Dus dan krijg je het probleem dat iemand echt Nederlander wenst t worden, omdat hij/zij in onze cultuur vast is geworteld en dan zou deze persoon niet de Nederlandse Nationaliteit kunnen krijgen? Ofschoon ik mordicus tegen een dubbele nationaliteit ben bij burgers van landen buiten de EU, worstel ik toch wel met het lot van deze Marokkanen.

Het nadeel van echte 'sterke mannen' is dat ze na verloop van tijd zelf niet meer tevreden zijn met een beperkte macht. Maar dat is niet bedoeld als tegenspraak op u.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:28

Karl66 schreef:

Onzin of niet (in ieder geval onhaalbaar) maar al met al is de PVV toch de tweede partij van Nederland
Zo kan het een radicaal islamitische partij ook vergaan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:25

Maar je hoeft toch geen 2 paspoorten te hebben? Je vraagt gewoon je Nederlandse aan en reist daar lekker mee rond, die Marokkaanse vraag je helemaal niet aan, kun je gerust met je Nederlandse pasoort en Nderlandse nationaliteit mee naar Marokko op vakantie.....dus snap dat dubbele paspoortenverhaal helemaal niet..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:13

Indestal schreef:
Maar je hoeft toch geen 2 paspoorten te hebben? Je vraagt gewoon je Nederlandse aan en reist daar lekker mee rond, die Marokkaanse vraag je helemaal niet aan, kun je gerust met je Nederlandse pasoort en Nderlandse nationaliteit mee naar Marokko op vakantie.....dus snap dat dubbele paspoortenverhaal helemaal niet..

Indien ik correct geïnformeerd ben, krijgt men als kind van Marokkaanse ouders gewoon deze nationaliteit. De regering van Marokko vraagt niet naar de wens van de kinderen van Marokkanen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:44

Kadankovitch schreef:
Indestal schreef:

Indien ik correct geïnformeerd ben, krijgt men als kind van Marokkaanse ouders gewoon deze nationaliteit. De regering van Marokko vraagt niet naar de wens van de kinderen van Marokkanen.

Correct. Je kunt de Marokkaanse nationaliteit niet weigeren. Simple as that. Je kunt hoogstens je Marokkaans paspoort niet gebruiken, maar je blijft (ook) geregistreerd als Marokkaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:48

fleur1970 schreef:
Karl66 schreef:

Onzin of niet (in ieder geval onhaalbaar) maar al met al is de PVV toch de tweede partij van Nederland
Zo kan het een radicaal islamitische partij ook vergaan.

Alleen als:
1. Het percentage aanhangers van de islam stijgt van 5% naar 25+% op korte termijn door een stijging van immigratie. Zeer onwaarschijnlijk;
2. Niet-Moslims ineens besluiten dat de radicale islam 'the way to go' is en allemaal die kant op stemmen. Gegeven de mogelijke consequenties voor henzelf ook niet waarschijnlijk.

Ergo: nee, zo kan het binnen een normale tijd (lees: vele generaties) en onder normale omstandigheden een radicaal islamitische partij NIET vergaan.