Shadow0 schreef:Die 'wij' daar reken ik ons allebei voor het gemak maar toe, aangezien er ook namens ons democratie is opgelegd in oa Irak, Afghanistan en Lybië, staatsgrepen door/voor corrupte oligarchen zijn gesteund (West-Oekraïne) en sancties zijn ingesteld tegen allerlei landen waar men het niet volgens onze normen doet.Wie zijn die 'wij' waar je het over hebt? Reken je jezelf daartoe? En hoe weet je wat de motieven zijn van anderen?
De eerste reactie was in ieder geval níet een duidelijk "bemoei je er niet mee." Er is daadwerkelijk meerdere malen een discussie over gestart en de aanstichters zijn uitgebreid van podia voorzien. Dat is echt wat anders dan ze actief negeren, doodzwijgen en overgaan tot de orde van de dag, onder het mom van 'als we er niet over discussiëren is er ook geen discussie'.Citaat:Hmm. Gek. Ik had de indruk dat de voornaamste reactie een 'meh' was en dat er helemaal niets meteen is gefixt of goedgemaakt.
Citaat:Je wilt dat we wat meer inspiratie halen uit autoritaire en oorlogszuchtige regimes? Waarom in vredesnaam? Je kijkt toch niet naar Rusland en Turkije met vermoorde en opgesloten staatsvijanden om te denken 'leuk, doe mij ook zo'n maatschappij, goed voorbeeld'?
Die regimes hebben zeker ook hun nadelen, maar wat wel duidelijk is, is dat ze in hun internationale politiek altijd hun nationale belang voorop hebben. Groot nadeel is dat dat nationale belang bij een aantal autoritaire regimes soms wat overschaduwd wordt door het persoonlijk belang van de leider, maar dat moet te ondervangen zijn.