Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:37

Dat zal sinds de aanname van de wet zijn geweest maar niet in totalen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:38

Marjoow schreef:
Donor zijn is natuurlijk ook veel minder direct dan ambulance personeel he :)
In veel gevallen heeft iemand niet acuut een donortransplantatie nodig. Dat is iets wat opbouwt, waar dagen, weken en maanden overeen kunnen gaan.

Een ambulancebroeder die 1 dag staakt kan er zo voor zorgen dat er mensen komen te overlijden omdat die wel direct hulp nodig hebben.

De vergelijking klopt daarom ook niet denk ik :)

Vind ik dan weer niet. Ja, het is minder direct. Maar feit blijft dat er door een tekort aan donoren nog steeds mensen dood gaan. Er zijn dus toch best acuut organen nodig. Als je eerst een JA had, nu een NEE door principekwestie en je valt morgen dood neer (bij wijze van) dan gaan die organen dus de grond in of de oven ipv dat ze iemand redden van de dood. Want er zal maar net iemand zijn geweest die de dag erna ook overleed en het met jouw organen wel had overleeft.

Kan me echt voorstellen dat het meer als een ver van je bed show voelt, maar het kan net een leven of dood betekenen voor iemand. Als is het maar een iemand. Het zal je zoon of dochter zijn die door zo’n principekwestie overlijdt.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:42

Ik ben voor, maar ben zelf niet geregistreerd als donor. Waarom niet? Omdat ik gewoon nog steeds dat formulier niet heb ingevuld :o
Door deze wet zijn er ineens veel meer donoren, want ik ben vast niet de enige die dit heeft :')
Wil je het niet, dan kan je je heel simpel afmelden.

BigOne

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:44

Het is heel erg logisch dat je nu heel veel ne stemmers krijgt, die waren voor de aanname van de wet ook al tegen donorschap en willen nu niet het risico lopen dat ze door laksigheid weer vergeten te registreren. En ik vind bijna vier miljoen mensen die wel donor zijn best wel veel , kwart van de bevolking maar aangezien er nog steeds heel veel mensen op een donororgaan wachten toch nog veel te weinig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:05

Marie_Anne schreef:
mvdende schreef:
Heb thuis met de familie wel eens laten vallen dat ik geen donor wil zijn, en achtte dit genoeg om ook geen donor te worden. Nu verplicht de overheid mij om er tijd in te gaan stoppen om daadwerkelijk een nee in te vullen.

:(:)
Dit vind jij echt een goede reden om tegen deze wet te zijn?

Ja, want volgens de grondwet heeft de overheid niet het recht om jou tot deze keuze te dwingen. En op het moment dat ze dit recht wel naar zich toe trekken, verkleint de overheid, als sterke partij, jouw rechten als zwakke partij. En ik snap echt niet hoe mensen hier zo gemakkelijk overheen kunnen stappen. Want op het moment dat jij rechten opgeeft omdat het je toevallig goed uitkomt, dan moet je straks niet klagen als er opeens rechten verdwijnen en het jou niet zo goed uitkomt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:15

Goldie schreef:
Ik ben voor, maar ben zelf niet geregistreerd als donor. Waarom niet? Omdat ik gewoon nog steeds dat formulier niet heb ingevuld :o
Door deze wet zijn er ineens veel meer donoren, want ik ben vast niet de enige die dit heeft :')
Wil je het niet, dan kan je je heel simpel afmelden.

*\o/* Nou voor jou is deze wet er.

Overigens las ik laatst dat de mening van de nabestaanden best hard wordt meegenomen. Het schijnt zo te kunnen zijn dat als je geregistreerd ja-zegger bent en je nabestaanden willen heel erg niet dat je donor wordt, dat je het dan ook niet wordt. -O- Zo erg! Dus als je familie principieel tegen is en jij absoluut niet, dan kunnen zij jouw laatste wens blokkeren... Ok, zo extreem zal het ook niet zijn, en ik denk ook niet dat mijn familie zoiets zou doen (allemaal medisch/wetenschappelijk gerichte beroepen) maar toch.
Het geeft wel even aan dat het belangrijk is dat je het bespreekt.

Hier is een interview te lezen met een neuroloog die erover vertelt: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~a4569269/

Edit: En nog een erg duidelijk artikel over de gedachte achter de nieuwe wet: https://www.volkskrant.nl/4569271
Citaat:
Maar als ook in het voorgestelde nieuwe stelsel de nabestaanden moeten beslissen: verandert er dan eigenlijk wel iets? Toch wel, aldus Kompanje. 'Nu is bij 60 procent van de Nederlanders de wens totaal onbekend in het donorregister. In het beoogde nieuwe systeem weten nabestaanden bij 'geen bezwaar' in ieder geval dat het voor hun dierbare tijdens het leven blijkbaar niet zo'n belangrijk onderwerp was dat hij of zij actief bezwaar aantekende. Dat levert toch andere gesprekken op, het startpunt is anders.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:21

Karl66 schreef:
Marie_Anne schreef:
:(:)
Dit vind jij echt een goede reden om tegen deze wet te zijn?

Ja, want volgens de grondwet heeft de overheid niet het recht om jou tot deze keuze te dwingen. En op het moment dat ze dit recht wel naar zich toe trekken, verkleint de overheid, als sterke partij, jouw rechten als zwakke partij. En ik snap echt niet hoe mensen hier zo gemakkelijk overheen kunnen stappen. Want op het moment dat jij rechten opgeeft omdat het je toevallig goed uitkomt, dan moet je straks niet klagen als er opeens rechten verdwijnen en het jou niet zo goed uitkomt...

Ik geef geen rechten op. Ik moet iets invullen als ik iets niet wil. So what. Ik moet ook mijn belastingaangifte ieder jaar invullen.

En de eerste kamer is het niet met jou eens wat betreft de grondwet.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:25

Ik ben wel voor de donorwet.
Ookal ben ik nog maar 15, mijn moeder weet dat ik donor wil zijn als er iets gebeurd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:27

Marie_Anne schreef:
Karl66 schreef:

Ik geef geen rechten op. Ik moet iets invullen als ik iets niet wil. So what. Ik moet ook mijn belastingaangifte ieder jaar invullen.

Niemand dwingt iemand tot een keuze. Toegegeven: 30 jaar geleden zou dit misschien wel anders zijn. Dat je je alleen kunt registreren als je een brief op de bus doet, die kwijt kan raken, dat je niet zeker weet of het wel goed is aangekomen... (Al zijn er landen die dit systeem al sinds de vorige eeuw hebben).

Maar: nu hebben we het internet. Het kost je 5 minuten om je keuze te registreren en je krijgt direct een bevestiging. Als je meer info hebt kun je linkjes plaatsen in het formulier zodat mensen verder kunnen lezen. Voor laaggeletterden kun je filmpjes opnemen van een arts die het allemaal uitlegt, dyslecten kunnen de tekst vergroten, er kan een optie zijn voor tekst in 'makkelijke taal' voor mensen die moeite hebben met moeilijke teksten. En dat dan bovenop de overheidsvoorlichting die er al is en gaat komen, mensen die op straat gaan staan met folders en uitleg...
Daarnaast: de wet zal ingaan in 2020. Dus nog tijd zat om de boodschap duidelijk te maken. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:35

Marie_Anne schreef:
Karl66 schreef:

De eerste kamer is het net als de tweede kamer en de Raad van State helemaal met mij eens. Daar is de discussie helemaal niet of het een inperking van de grondwet is, want daar zijn de voor- en tegenstanders het wel over eens. Alleen vinden de voorstanders dat aan het criterium van subsidiariteit en het criterium van proportionaliteit is voldaan. En daarom vinden ze dat ze een grondrecht mogen inperken. Het middel moet dus beter zijn dan andere middelen die niet tegen de grondwet ingaan en het middel moet effectief zijn om het doel te bereiken. Maar als je als overheid één keer een brief verstuurt en vindt dat je dan wel genoeg hebt gedaan en dus met een inperking van de grondwet mag komen, dan heb je echt niet aan die criteria voldaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:53

Karl66 schreef:
Marie_Anne schreef:

De eerste kamer is het net als de tweede kamer en de Raad van State helemaal met mij eens. Daar is de discussie helemaal niet of het een inperking van de grondwet is, want daar zijn de voor- en tegenstanders het wel over eens. Alleen vinden de voorstanders dat aan het criterium van subsidiariteit en het criterium van proportionaliteit is voldaan. En daarom vinden ze dat ze een grondrecht mogen inperken. Het middel moet dus beter zijn dan andere middelen die niet tegen de grondwet ingaan en het middel moet effectief zijn om het doel te bereiken. Maar als je als overheid één keer een brief verstuurt en vindt dat je dan wel genoeg hebt gedaan en dus met een inperking van de grondwet mag komen, dan heb je echt niet aan die criteria voldaan.

Dat lees ik hier toch anders:
NRC schreef:
Volgens artikel 11 mag het recht op onaantastbaarheid van het lichaam alleen worden ingeperkt als dat wettelijk wordt geregeld. Wanneer de Eerste Kamer Dijkstra’s wetsvoorstel aanneemt, is dat het geval. Het actief donorregistratiesysteem (ADR) waarin de nieuwe wet voorziet, is daarom niet per definitie in strijd met de Grondwet, schreef de Raad van State in een advies over de wet

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/15/voor-en-tegenstanders-grijpen-naar-hetzelfde-grondrecht-4307512-a1521692

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:58

100% tegen.

Maar het is gewoon de klassieke discussie, heiligt het doel de middelen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:13

@Marie_Anne, als je dat artikel leest, dan staat daar toch hetzelfde als wat ik zeg. Het is tegen de grondwet, maar ze vinden dat ze daar voldoende argumenten voor hebben. En dan hoeft het per definitie dus geen probleem te zijn, maar toch had de RvS nog wel wat kanttekeningen bij deze wet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:14

Dan meld je je toch gewoon af? Ben je gelijk niet meer in strijd met de grondwet. :)*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:20

snuffie123 schreef:
Ik vind dat haast hetzelfde als dat ambulancepersoneel het ergens niet mee eens is in hun CAO en dan maar gaan staken en de mensen in nood niet meer helpen. Die gaan daardoor dood.

Dat doen ze niet!!
Spoedritten en levensreddende handelingen worden wel degelijk uitgevoerd!
Probeer je even in te lezen voor je iets neerknalt, denk je nou echt dat ambu personeel mensen laat doodgaan voor een betere cao |o
Heb je enig idee hoe een gemiddelde dienst op de ambu eruit ziet?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:29

Ik word soms een beetje moe van het gescherm met de grondwet.
Er zijn genoeg landen waarbij dit systeem allang zo is.Boycot je die landen omdat ze in strijd zijn met de grondwet.
Hoe moeilijk is het nou om even nee aan te klikken dan ben je van het hele gedoe af.
Maar bedenk wel wat je principes inhouden.
Wil je geen donor zijn, helemaal prima maar zeg je nee omdat je de wet stom vind dan zou ik er nog eens goed overnadenken wat donor zijn eigenlijk inhoud en kan betekenen voor een ander

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:54

Polly schreef:
snuffie123 schreef:
Ik vind dat haast hetzelfde als dat ambulancepersoneel het ergens niet mee eens is in hun CAO en dan maar gaan staken en de mensen in nood niet meer helpen. Die gaan daardoor dood.

Dat doen ze niet!!
Spoedritten en levensreddende handelingen worden wel degelijk uitgevoerd!
Probeer je even in te lezen voor je iets neerknalt, denk je nou echt dat ambu personeel mensen laat doodgaan voor een betere cao |o
Heb je enig idee hoe een gemiddelde dienst op de ambu eruit ziet?

Ik had niet verwacht dat ik daar echt nog achter moest zetten dat dat niet gebeurd en dat ik daarmee dus het hele punt wil maken. Had verwacht dat mensen dat wel zouden begrijpen; niet dus.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:00

Ik lees hier zoveel dingen waarvan ik niet begrijp dat mensen daar echt in geloven dat ik het zekere maar voor het onzekere heb genomen.
Er word zoveel onzin verspreid dat ik het liefste wil voorkomen dat mensen dit ook nog gaan geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 07:17

Karl66 schreef:
@Marie_Anne, als je dat artikel leest, dan staat daar toch hetzelfde als wat ik zeg. Het is tegen de grondwet, maar ze vinden dat ze daar voldoende argumenten voor hebben. En dan hoeft het per definitie dus geen probleem te zijn, maar toch had de RvS nog wel wat kanttekeningen bij deze wet.

Ik lees daar toch niet hetzelfde als wat jij zegt, het is allemaal veel genuanceerder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:37

@Magrathea, waarom zou ik mij moeten afmelden?

En verder ben ik wel een beetje klaar met die mensen die gemakzuchtig mijn grondrechten door het toilet spoelen onder het motto: "Dan registreer je je toch even?" Nee, want met een registratie is de schending van mijn grondrecht niet opgeheven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:59

Ik snap écht oprecht niet waarom iemand tegen deze wet zou kunnen zijn... Schending van je grondrecht, volgens mij mag je nog altijd zelf beslissen en respecteert iedereen deze keuze. Het verschil is alleen dat iedereen nu automatisch donor is, tenzij je jezelf afmeld. In verschillende landen is dit al zo en daarbij heeft iedereen tijd genoeg om zichzelf af te melden.

Daarbij gaat de overheid je een brief opsturen zodat je, je alsnog kan afmelden. Vul je deze niet in, dan komt er 6 weken later nog een. Vul je die dan wéér niet in, dan krijg je een brief dat je geen bezwaar hebt om als donor geregistreerd te staan. Daarna kan je nog steeds op ieder moment kiezen of je dit wilt wijzigen of niet. De wet gaat waarschijnlijk pas in 2020 in, dus in de komende 2 jaar heb je vast wel een moment om jezelf af te melden als je dit niet wilt.

Je doet dit toch niet voor de overheid, maar voor de zieke mensen die een donororgaan nodig hebben op een moment dat jij deze niet meer nodig hebt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:28

Karl66 schreef:

En verder ben ik wel een beetje klaar met die mensen die gemakzuchtig mijn grondrechten door het toilet spoelen onder het motto: "Dan registreer je je toch even?" Nee, want met een registratie is de schending van mijn grondrecht niet opgeheven.

Ondanks dat jij zegt donor te zijn blijf je maar afgeven op het feit dat jouw grondwettelijke rechten worden geschonden, misschien ook eens nadenken over het waarom deze wet er nu moet komen, omdat tien miljoen Nederlanders er totaal niet bij stil staan dat er zoiets als donor zijn is. Want zoveel hebben zich dus nog nooit geregistreerd. En het is mensen zeer eigen om te denken: Dat overkomt mij niet want de meeste donoren komen toch van slachtoffers van verkeersongevallen die geen enkele kans hebben om te overleven na onderzoek in het ziekenhuis. Wanneer iedereen er vijf minuten bij stil had gestaan en zich had geregistreerd dan had de regering niet zo'n beslissing hoeven te nemen. Dus reageer op je medelanders ipv op de regering.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:36

Exact. Niemands rechten worden geschonden. Het wordt alleen de mensen die geen bezwaar hebben (je weet wel, de 40 procentpunt verschil -2x het aantal donoren- die aangeeft wel donor te willen zijn maar niet geregistreerd staat) makkelijker gemaakt. Het wordt makkelijker gemaakt om mensenlevens te redden. Om MISSCHIEN mensenlevens te redden want het moet ook maar net zo zijn dat er iemand op de wachtlijst staat die een match met jou is. Wat is daar in vredesnaam op tegen?

Je kunt wel steeds blijven gooien met de grondwet maar gaat het er uiteindelijk niet veel meer om wat de achterliggende gedachte is? Artikel 11 is er zodat jij niet gedwongen medische handelingen moet ondergaan (tenzij iemand een gevaar is voor zichzelf/omgeving maar goed je snapt het), dat je wettelijk gezien beschermd bent tegen verkrachting/aanranding etc etc. De wijziging in de wet kan daar echt niet verder vanaf staan.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:37

Karl66 schreef:

Door de nieuwe wet zijn ze juist trouw aan de grondwet:

Citaat:
Artikel 22
1 De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.

En mocht je je echt niet veilig voelen in een land met een wet als de nieuwe donorwet, dan kun je artikel 2 lid 4 toepassen. 8-)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:59

Karl66 schreef:

Hoe denk jij over landen als Duitsla d, Spanje of Finland.Dit zijn landen die mensenrechten schenden