Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:07

Als je enigszins geld hebt, trouw je op huwelijkse voorwaarden. Dan is de vrouw nog steeds niet arm waarschijnlijk, maar het interessante vermogen staat op naam van de man.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:49

enzino schreef:
Janneke2 schreef:
Elementaire feiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.

Elementaire logica: als vrouwen 65% van het betaalde werk doen en 40% van het loon krijgen, doen ze vooral werk dat slechter betaalt.

Keurig.
Citaat:
Wat wil je daarmee zeggen? Moeten we vrouwen actief uit het onderwijs en de zorg gaan weren en ze verplichten economie en IT te gaan studeren? Klinkt als een gezellige maatschappij...

...ik vermoed dat je na de eerste alinea bent opgehouden met lezen.

Het glazen plafond vind ik zelf niet interessant. (Ik zit er waarschijnlijk tegen aan.'Zal wel', mij een biet.)

Ik scheef over 'feminisme gaat mij om alle vrouwen'.
Wereldwijd.
Ook vrouwen in vluchtelingenkampen.
(Die maar wat graag economie of ICT zouden willen kunnen studeren - en 99% van die vrouwen komt daar 'om wel 100 redenen' niet aan toe.)
Dat is hoe die cijfers tot stand kwamen (of: komen, anno 2018 is het patroon niet wezenlijk anders).
Citaat:
En misschien zouden ze meer dan 2% van het kapitaal in de wereld bezitten als ze niet zoveel uitgaven...
Geintje natuurlijk.

Natuurlijk.
Lachen, man...!
Citaat:
Maar al die rijke mannen zijn dus vrijgezel of homo? In het lijstje met rijkste mensen die ik vooral mannen die getrouwd zijn. Hun vrouw is dus straatarm terwijl zij biljonair zijn, of hoe werkt dat precies?
Bias: Nederlanderschap.
(Na Billy Gates, de hotemetoten van google en facebook, Georg Soros en Warren Dinges houdt mijn kennis op.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:05

Prrrr schreef:
Als je enigszins geld hebt, trouw je op huwelijkse voorwaarden. Dan is de vrouw nog steeds niet arm waarschijnlijk, maar het interessante vermogen staat op naam van de man.

En die huwelijkse voorwaarden zijn openbaar?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:11

In Nederland is het huwelijksgoederenregister openbaar.
Dwz je kunt zien of/dat iemand op huwelijkse voorwaarden is getrouwd (of niet).

Bedragen etc zelf staan er niet in.

Andere landen:...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:43

Janneke2 schreef:
Elementairefeiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.

Tegenstrijdige elementaire feiten: vrouwen doen slechts 33% van het betaalde werk en bezitten ongeveer $39.6 triljoen dollar wat neer komt op 30% van het kapitaal dat in de wereld is.
(bronnen: theatlantic.com & time.com; de eerste 2 hits die ik op google kreeg toen ik je elementaire feitjes controleerde)

Misschien zijn we een beetje subjectief in de bronnen die we pakken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:00

enzino schreef:
Janneke2 schreef:
Elementairefeiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.

Tegenstrijdige elementaire feiten: vrouwen doen slechts 33% van het betaalde werk en bezitten ongeveer $39.6 triljoen dollar wat neer komt op 30% van het kapitaal dat in de wereld is.
(bronnen: theatlantic.com & time.com; de eerste 2 hits die ik op google kreeg toen ik je elementaire feitjes controleerde)

Misschien zijn we een beetje subjectief in de bronnen die we pakken?

1) Wie bedoel je met 'wij'...?
2) Wat zijn subjectieve dan wel objectieve bonnen precies, volgens jou....?

Maar het allerbelangrijkste vind ik het woord dat ik in dit citaat vet heb gemaakt:"vrouwen doen slechts 33% van het betaalde werk".

Google eens op 'dubbele belasting', meaning dat manlief thuis van het werk op de bank ploft en vrouwlief mag boodschappen doen, koken, afwassen, opruimen en ....kinderen opvoeden en mannelijk ego strelen.
Hard, onbetaald werk.
Onzichtbaar, vaak. Ondankbaar ook.

Dus zelfs als het zo is, dat vrouwen gezakt zijn van 65% naar 33% van het betaalde werk - zolang de dubbele belasting een feit is, gelijke betaling geen feit is en sexisme nog welig tiert: zolang weet ik niet van welk cijfer ik blijer zou moeten worden...

"Zonder kinderopvang en met een dubbele belasting doe je er als getrouwde vrouw goed aan je te beperken tot een klein part time baantje."
Dit zie ik niet als ideaal, verre van - maar als gezond verstand in een sexistische wereld. Jezelf over de kop werken, een burn out krijgen, werk kwijt, man loopt weg en wat rest is de bijstand: I saw it been done. Zucht.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:15

Ik ben de kleindochter van 1 van de Optilonvrouwen. Dat zullen niet veel mensen kennen hier op Bokt, maar mijn oma heeft zich hard gemaakt voor gelijke beloning mannen en vrouwen in de jaren 70. Hier ben ik erg trots op.
In deze docu spreekt mijn oma ook:

https://anderetijden.nl/aflevering/468/Optilon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:19

Blijkbaar is er de afgelopen 10 jaar een grote verandering geweest waar ik niets van mee heb gekregen waar vrouwen massaal gestopt zijn met betaald werk wereldwijd (van 65% naar 33%) en tegelijkertijd hebben ze hun handen op een groot deel van het wereldkapitaal weten te leggen (van 2% naar 30%).

Dat ziet er niet goed uit voor mannen als deze trend doorgaat...
En dat alles zonder dat er ook maar een haan naar kraait.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:30

enzino schreef:
Blijkbaar is er de afgelopen 10 jaar een grote verandering geweest waar ik niets van mee heb gekregen waar vrouwen massaal gestopt zijn met betaald werk wereldwijd (van 65% naar 33%) en tegelijkertijd hebben ze hun handen op een groot deel van het wereldkapitaal weten te leggen (van 2% naar 30%).

Dat ziet er niet goed uit voor mannen als deze trend doorgaat...
En dat alles zonder dat er ook maar een haan naar kraait.

Waarom moet hier een haan naar kraaien?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:42

Nabster schreef:
Ik ben de kleindochter van 1 van de Optilonvrouwen. Dat zullen niet veel mensen kennen hier op Bokt, maar mijn oma heeft zich hard gemaakt voor gelijke beloning mannen en vrouwen in de jaren 70. Hier ben ik erg trots op.

Mooi!
(Ik ga kijken vanavond!)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:46

Janneke2 schreef:
Google eens op 'dubbele belasting', meaning dat manlief thuis van het werk op de bank ploft en vrouwlief mag boodschappen doen, koken, afwassen, opruimen en ....kinderen opvoeden en mannelijk ego strelen.
Hard, onbetaald werk.

In de zomer met een hittegolf buiten in de schaduw zitten met een ijsje en de kids in het zwembad spelen, terwijl manlief zich kapot zweet op zijn werk.

Of lekker met de kleine naar de kinderboerderij terwijl manlief werkt.

Of thuis op de bank niets doen omdat je er even geen zin in hebt terwijl manlief werkt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als hij thuiskomt dan pak ik met alle liefde s'avonds een biertje voor hem als hij een zware werkdag heeft gehad en ik een rustige dag vol leuke dingen.

En ja hij is er echt wel dankbaar voor dat hij niet zijn eigen was hoeft te doen ;)

Janneke2 schreef:
Jezelf over de kop werken, een burn out krijgen, werk kwijt, man loopt weg en wat rest is de bijstand: I saw it been done. Zucht.

Hoezo bijstand?
Waarom niet eerst de WW en daarna weer aan het werk?

Vrouwen waren toch gelijk aan mannen? Die gaan toch ook niet in de bijstand nadat ze gescheiden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:54

Nabster schreef:
Waarom moet hier een haan naar kraaien?

Ach ja, in een topic over feminisme, waarom zou je je afvragen waarom in de afgelopen 10 jaar schijnbaar ( ! ) meer dan een miljard (1000 miljoen) vrouwen uit de arbeidsmarkt gestapt zijn?
En tegelijkertijd in diezelfde 10 jaar hun handen hebben weten te leggen op meer dan 35 triljoen dollar?

Dat interesseerd je echt niet?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:01

Nabster schreef:

En terecht dat je hier trots op bent en ook goed om dat even in dit topic aan te geven. We hebben het aan o.a. jouw oma te danken dat vrouwen volwaardig mee kunnen doen in de maatschappij. Sommige gewoontes moeten er nog een beetje uitslijten, maar zonder dit soort acties was er nog een grotere achterstand geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:34

Elise_0o schreef:
Janneke2 schreef:
Hard, onbetaald werk.

In de zomer met een hittegolf buiten in de schaduw zitten met een ijsje en de kids in het zwembad spelen, terwijl manlief zich kapot zweet op zijn werk.

Jaja - noem de krenten uit de pap maar.
Trouwens - in bovenstaand citaat ging het meer over beiden (full time) werken en dan de eenzijdige belasting van onder andere het opvoeden. Kind om half vier van school halen, naar het zwembad zodat er een zwemdiploma komt is dan waarschijnlijker. En dan haast je- rep je een maaltijd koken en de halve gemiste middag werk inhalen.

Van "lekker met de kleine naar de kinderboerderij terwijl manlief werkt" is dan geen sprake.

Citaat:
Janneke2 schreef:
Jezelf over de kop werken, een burn out krijgen, werk kwijt, man loopt weg en wat rest is de bijstand: I saw it been done. Zucht.

Hoezo bijstand?
Waarom niet eerst de WW en daarna weer aan het werk?

Vrouwen waren toch gelijk aan mannen? Die gaan toch ook niet in de bijstand nadat ze gescheiden zijn?

????

I saw it been done.
Niet iedere burn out is in 2 jaar over en de ww houdt toch heus na verloop van tijd op. (Gesteld dat het geen wia wordt.)
Not to mention dat tijdens een burn out je man zien weglopen terwijl de opvoeding door moest gaan nogal zwaar is.

Mannen mogen dan het zwakke geslacht zijn omdat wij oestrogeen hebben: zij had de burn out, zij werd verlaten en zij bleef verantwoordelijk voor de "gezamenlijke" kinderen. (Wat klinkt dat vreselijk, maar ik bedoel aan te geven hoe de lasten verdeeld werden.)

Gelijk zijn (of gelijkwaardig, mag ook) is een mooi streven - maar het ging anno 2010 een beetje anders in mijn omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:51

Nabster schreef:

Wat leuk Nabster! Ik heb het gelezen en ik snap dat je trots bent, wij hebben veel te danken aan deze vrouwen. Ik ga het later als ik meer tijd heb ook eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:59

Nabster schreef:

Ik vraag me af hoe ze nu tegen de huidige situatie aankijkt (nog een hoop te doen, of het meeste is wel bereikt? ) en wat ze van de nieuwste golf van feminisme vind. Praat je er wel eens over met haar hoe het nu is? Is ze er nog steeds mee bezig of gezien leeftijd meer bezig met andere dingen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:16

Janneke, dat voorbeeld met het zwembad en maaltijd in elkaar flansen slaat kant noch wal. Kinderen nemen is een eigen keuze, je weet dat als je kinderen neemt dat je je handen de komende 15 jaar goed vol hebt. Daarnaast is het allemaal een eigen keuze om een kind op zwemles te doen, om de man te laten werken en jij als vrouw het huishouden te doen. Allemaal eigen keuzes.

Ik snap dat veel mensen een haat creëeren als er dit soort argumenten constant aan bod komen. Jij kan als moeder ook de kids lekker op de kinderopvang gooien en zelf ook hard aan 't werk gaan. Denk dat je wel anders piept na een tijdje en het huishouden ineens niet meer zo'n probleem vind. Of misschien wel, maar daar is taakverdeling voor. Daar ben je een paar voor. Om op te splitsen waar nodig is.

Ik denk dat een man die wegloopt als je een burn out hebt ook meer een relatie gerelateerde issue is dan een feministisch standpunt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:43

Janneke2 schreef:
Mannen mogen dan het zwakke geslacht zijn omdat wij oestrogeen hebben

Dat is nu al de tweede keer dat je dat stelt. Nou, whoopidoo, jullie hebben oestrogeen. *\o/* Bier ook, en toch noemen we dat geen sterke drank.

Heb je ook een onderbouwing waarom oestrogeen sterker zou maken? Het lijkt er namelijk in de praktijk op dat mannen toch echt sterker zijn; zowel qua piekvermogen als qua duurvermogen, en zelfs qua bestandheid tegen beschadiging (gemiddeld zwaardere botten en veel minder last van botontkalking bij veroudering).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:54

Shaggy09 schreef:
Janneke, dat voorbeeld met het zwembad en maaltijd in elkaar flansen slaat kant noch wal.

Ben ik roerend met je eens.
Ik heb zo mijn zwemdiploma gehaald, met mijn kinderen deed ik dat anders.

En de bijbehorende dubbele belasting (= als vrouw mag je alle huishoudelijke taken plus opvoeding doen naast je werk) slaat ook nergens op.

Maar helaas, of ik het leuk vind of niet: soms gaat het zo.

Citaat:
Kinderen nemen is een eigen keuze, je weet dat als je kinderen neemt dat je je handen de komende 15 jaar goed vol hebt. Daarnaast is het allemaal een eigen keuze om een kind op zwemles te doen,

1) Hoezo enkelvoud...?
Man en vrouw samen kiezen voor kinderen.
2) En zwemles is geen luxe, maar in Holland bittere noodzaak.

Citaat:
Jij kan als moeder ook de kids lekker op de kinderopvang gooien en zelf ook hard aan 't werk gaan.

...beschikbaarheid en betaalbaarheid....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:31

De afgelopen dagen heb ik het hele topic gelezen. Wat een leuk onderwerp. Graag discussieer ik mee.

Graag wil ik me eventjes voorstellen. Ik ben Pien en bijna 60 jaar. Ik ben een feminist, gelukkig getrouwd met een lieve man en ik heb 3 kinderen die gelukkig zijn.

Toen ik jong was heb ik o.a. V.T.V (vrouwen tegen verkrachting) opgericht in een grote stad en me actief gemaakt voor VTSG (Vrouwen tegen seksueel geweld). In het vrouwenhuis kwam ik vaak, en deed mee aan demonstraties, o.a tegen seksueel geweld tegenover vrouwen.

Dankzij mijn ouders die er op hamerden dat meisjes goed verder moesten studeren heb ik altijd veel gestudeerd toen ik jong was en een goede baan gehad. Goed genoeg om als alleenstaande moeder 3 kinderen financieel groot te kunnen trekken. Het was niet heel royaal, want moest toen parttime werken, maar genoeg om de kinderen alles te geven wat ze nodig hadden. Mijn moeder (100 jaar geleden geboren) die zeer intelligent was werd naar de huishoudschool gestudeerd en voorbereid op een leven als huisvrouw. Zij heeft in de 70 tiger jaren haar kans gegrepen door via het vrouwengilden allerlei cursussen te doen en haar rijbewijs te halen. Ze was 50 jaar toen ze trots thuis kwam met haar rijbewijs. Ik was toen ongeveer 14 jaar oud en ik weet het nog goed. Wat waren we trots op haar!

Dankzij het feminisme van vroeger hebben vrouwen :

1. kiesrecht (is er nog niet zo lang en Aletta Jacobs heeft zich daar zeer hard voor gemaakt, voor de geïnteresseerden lees: https://www.atria.nl/nl/publicatie/vrou ... -nederland ) ;

2. Is abortus uit het strafrecht gehaald o.a door de Dolle mina's die op alle fronten opkwamen voor de rechten van de vrouw (https://www.atria.nl/nl/publicatie/dolle-mina). Deze vrouwen hebben veel veranderd voor de huidige vrouwen;

3. Kunnen meisjes nu ook studeren en wordt dat gestimuleerd. Toen ik jong was ging nog ¾ van de meisjes (ik zat op mijn meisjes school) nog naar het LHNO (in de volksmond toen nog de huishoudschool genoemd, ) ondanks dat ze zeer goed konden leren. Toen ik puber was, 45 jaar geleden waren allerlei affiches met teksten als: “mijn vader wil graag dat ik tandartsassistente wordt. Ik zelf dacht meer aan tandarts”. Dit schokte toen de maatschappij wel wakker want deze affiches zag je overal;

4. Werd de seksuele beleving van de vrouwen ook naar voren geschoven en dat vrouwen zeker kunnen genieten van seks. De Rutgerhuizen kwamen op, de voorbehoedsmiddelen werden besproken op TV (Dat was wat!) en er kwam aandacht voor de vrouwelijke seksuele beleving waaronder het feit dat ook vrouwen konden genieten van seks en een orgasme kunnen beleven;

5. Werd de ongelijke betaling van vrouwen aan de kaak gesteld. Helaas is dat nu nog steeds zo (kom ik nog op terug);

6. Werd er aandacht gevraagd voor seksueel geweld tegen over vrouwen en werd er extra aandacht besteed aan het opleiden van agenten en agentes die de aangiftes konden verwerken van aanranding c.q verkrachting en waren er verschillende demonstraties tegen seksueel geweld.

7.............en nog veel meer...........

Dus enig respect voor het oude Feminisme vind ik wel op zijn plaats! Veel jongens en meiden van deze tijd hebben een vrijheid die ondenkbaar was in de tijd van mijn oma en mijn moeder. Dankzij dappere vrouwen die zich verenigden in de vrouwenbeweging (vaak gesteund door hun vrienden/ mannen!) en hun kop boven het maaiveld durfden uit te steken leven we nu in een tijd waar al heel wat meer kan.

Het lastige is van ongelijkheid, of dit nu tussen mannen en vrouwen is, tussen witte en donkere mensen etc. dat we het ons niet bewust zijn dat ons hele denken zo geconditioneerd is dat als het ware een aantal zaken geïnternaliseerd zijn.

Dat is de reden dat het zeer moeilijk is om dit soort zaken te veranderen. De functie van de "radicalen" die er altijd zijn in elke beweging is, dat zij zo tegen zaken aan trappen en vooruitlopen dat "heilige huisjes" daardoor omvallen. Elke beweging heeft zijn radicalen nodig!

Vele mensen ontkennen ongelijkheid, racisme, zaken die kwetsend zijn etc.

Niet omdat ze slecht zijn, maar omdat ze echt niet zien dat bijvoorbeeld vrouwen achtergesteld worden (Margrathea geeft daar mooie voorbeelden van), dat bepaalde bevolkingsgroepen gediscrimineerd worden e.a zaken die gewoon niet kloppen.
Internaliseren betekent dat bepaalde zaken zo een onderdeel zijn geworden van wie we zijn, dat we niet in staat zijn om dit te zien. Hier is nog veel meer over te zeggen, maar bij dit stukje wil ik het even laten.

Graag discussieer ik met jullie mee. Dit stukje heb ik opgeschreven omdat ik trots ben dat ik een van de vrouwen ben die geprobeerd heeft om voor mijn zonen en dochters en hun generatie genoten een gelijkwaardiger wereld te scheppen. Waar zij zich kunnen ontplooien tot die mensen die ze zijn. Dat ik trots ben dat ik de dochter ben van Aat die op haar manier vanuit de beperkte ruimte durfde haar horizon te verbreden en altijd verbaal opkwam voor de rechten van de vrouw en met mijn vader daar schitterende felle discussies over kon voeren. Arme pap (hahaha), maar het werkte wel degelijk!

Heel fijn vind ik het om te lezen dat Nabster schreef:

Nabster schreef:

Nabster het heugt me nog goed. Terecht dat je trots bent! Het was me ook echt wat.

Er is zoveel geschreven door jullie waar ik later nog op wil reageren, maar voor nu wil ik even op komen voor de oude feministen die deze wereld al een stuk gezelliger hebben gemaakt om in te leven voor de jongere generatie jongens en meisjes, mannen en vrouwen van nu :)) .

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:52

enzino schreef:
Nabster schreef:

Ik vraag me af hoe ze nu tegen de huidige situatie aankijkt (nog een hoop te doen, of het meeste is wel bereikt? ) en wat ze van de nieuwste golf van feminisme vind. Praat je er wel eens over met haar hoe het nu is? Is ze er nog steeds mee bezig of gezien leeftijd meer bezig met andere dingen?

Mijn oma zit helaas in de laatste fase van haar leven.
Ik heb het wel met haar erover gehad en ik ben meegeweest naar interviews etc. Zelfs als klein meisje. De strijdvaardigheid heeft ze nu niet meer, maar die was memorabel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:22

Als mensen niet vooraf goed bespreken hoe de rol verding gaat zijn voordat er nageslacht geproduceerd gaat worden valt dat niet onder gebrek aan gelijkwaardigheid maar gebrek aan communicatie.

Als je kerel van te voren al zegt niets in het huishouden te gaan doen en je gaat toch trouwen dan was je daar zelf bij.
Het is niet meer zo dat de overheid je dwingt om te stoppen met werken.

Had mijn man niet de deelzorg op zich willen nemen dan kan ik garanderen dat we kinderloos gebleven waren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:29

Iets belangrijks vergeten : RoosG je bent niet alleen. Vaak met verdriet kijk ik naar de wereld om me heen. Het gebrek aan empathie, kennis, waardoor er discussies spelen, mensen boos zijn over zaken die jij in je openings post noemt, geeft mij vaak een zeer vervreemdend gevoel en begrijp ik helemaal niets van.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:02

Pien, mooi om jouw verhaal te lezen. Jouw generatie, of beter gezegd de vrouwen in jouw generatie die op de barricades stonden, hebben het mogelijk gemaakt dat wij hier deze discussie voeren. Daarvoor niets dan waardering.

Maar... en ik wapen me alvast, bij jullie ging het ergens over. Ik vind het bijna beschamend om het soms oeverloze gezeur in dit topic te vergelijken met jullie strijd. Voor mij voert niet ongelijkwaardigheid maar verongelijktheid de boventoon in dit topic. Gaat iets mis in je leven? Dan komt dat niet omdat je niet goed genoeg bent of niet goed genoeg je best hebt gedaan, nee, dan ben je benadeeld. Omdat je vrouw bent. Ik mis zelfreflectie in dit topic.
Ik ben vrouw, halverwege de veertig, heb een bloeiend bedrijf in een sector waar ik voornamelijk met mannen werk en ik heb werkelijk nog nooit, nog geen seconde, het gevoel gehad dat ik me dubbel moet bewijzen of dat ik word benadeeld.

Ik vind het bijna lachwekkend met welke dedain hier naar hartelust onderzoeken worden aangehaald (wat je zoekt, vind je, in welke smaak dan ook) maar dat mijn vraag aan de personen die het hardst roepen, onbeantwoord blijft.

Dus, nogmaals mijn vraag: hoe word jij in je dagelijks leven merkbaar en aantoonbaar zonder enige twijfel benadeeld omdat je vrouw bent?

chevax

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:12

Ik vul mijn post nog verder aan:
Ik kom uit een traditioneel gezin. Mijn vader werkte buitenshuis, mijn moeder was huisvrouw. Waren mijn ouders ongelijkwaardig? Zeker niet. Zag ik als kind mijn ouders als niet gelijkwaardig door de rolverdeling? Absoluut niet. Vonden mijn ouders zelf dat ze gelijkwaardig aan elkaar waren? Zeker!

Vraag mijn moeder om het even wat over maatschappelijke issues, vraag haar een zin te vertalen in de vijf talen die ze spreekt; je krijgt antwoord. Dat iemand in een traditionele rolverdeling zat, staat niet gelijk aan een kerker en een ketting. Mijn ouders hebben zich beiden ontwikkeld en hebben hun kinderen gestimuleerd hetzelfde te doen. Open te staan voor iedereen, interesse te tonen in elke overtuiging en op basis van onze eigen waarnemingen een mening te vormen.

Weet je, ik ben blij dat ik de rust en de warmte van een traditioneel gezin heb gekend. Intens verdrietig word ik als ik klasgenoten can mijn dochter zie in gezinnen waar geen duidelijkheid meer is, waar ouders zich constant in identiteitscrises bevinden, waar vaders moeders worden en andersom (alhoewel ik zeker vind dat het mensen vrij moet staan om van geslacht te veranderen).