Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
enzino schreef:Janneke2 schreef:Elementaire feiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.
Elementaire logica: als vrouwen 65% van het betaalde werk doen en 40% van het loon krijgen, doen ze vooral werk dat slechter betaalt.
Citaat:Wat wil je daarmee zeggen? Moeten we vrouwen actief uit het onderwijs en de zorg gaan weren en ze verplichten economie en IT te gaan studeren? Klinkt als een gezellige maatschappij...
Citaat:En misschien zouden ze meer dan 2% van het kapitaal in de wereld bezitten als ze niet zoveel uitgaven...
Geintje natuurlijk.
Bias: Nederlanderschap.Citaat:Maar al die rijke mannen zijn dus vrijgezel of homo? In het lijstje met rijkste mensen die ik vooral mannen die getrouwd zijn. Hun vrouw is dus straatarm terwijl zij biljonair zijn, of hoe werkt dat precies?
Janneke2 schreef:Elementairefeiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.
enzino schreef:Janneke2 schreef:Elementairefeiten: de cijfers zijn wat ouder, maar het patroon is intact: 10 jaar terug deden vrouwen 65% van het betaalde werk, kregen 40% van het loon en bezaten 2% van het kapitaal in de wereld.
Tegenstrijdige elementaire feiten: vrouwen doen slechts 33% van het betaalde werk en bezitten ongeveer $39.6 triljoen dollar wat neer komt op 30% van het kapitaal dat in de wereld is.
(bronnen: theatlantic.com & time.com; de eerste 2 hits die ik op google kreeg toen ik je elementaire feitjes controleerde)
Misschien zijn we een beetje subjectief in de bronnen die we pakken?
enzino schreef:Blijkbaar is er de afgelopen 10 jaar een grote verandering geweest waar ik niets van mee heb gekregen waar vrouwen massaal gestopt zijn met betaald werk wereldwijd (van 65% naar 33%) en tegelijkertijd hebben ze hun handen op een groot deel van het wereldkapitaal weten te leggen (van 2% naar 30%).
Dat ziet er niet goed uit voor mannen als deze trend doorgaat...
En dat alles zonder dat er ook maar een haan naar kraait.
Nabster schreef:Ik ben de kleindochter van 1 van de Optilonvrouwen. Dat zullen niet veel mensen kennen hier op Bokt, maar mijn oma heeft zich hard gemaakt voor gelijke beloning mannen en vrouwen in de jaren 70. Hier ben ik erg trots op.
In deze docu spreekt mijn oma ook:
https://anderetijden.nl/aflevering/468/Optilon
Janneke2 schreef:Google eens op 'dubbele belasting', meaning dat manlief thuis van het werk op de bank ploft en vrouwlief mag boodschappen doen, koken, afwassen, opruimen en ....kinderen opvoeden en mannelijk ego strelen.
Hard, onbetaald werk.
Onzichtbaar, vaak. Ondankbaar ook.
Janneke2 schreef:Jezelf over de kop werken, een burn out krijgen, werk kwijt, man loopt weg en wat rest is de bijstand: I saw it been done. Zucht.
Nabster schreef:Waarom moet hier een haan naar kraaien?
Nabster schreef:Ik ben de kleindochter van 1 van de Optilonvrouwen. Dat zullen niet veel mensen kennen hier op Bokt, maar mijn oma heeft zich hard gemaakt voor gelijke beloning mannen en vrouwen in de jaren 70. Hier ben ik erg trots op.
Elise_0o schreef:Janneke2 schreef:Google eens op 'dubbele belasting', meaning dat manlief thuis van het werk op de bank ploft en vrouwlief mag boodschappen doen, koken, afwassen, opruimen en ....kinderen opvoeden en mannelijk ego strelen.
Hard, onbetaald werk.
Onzichtbaar, vaak. Ondankbaar ook.
In de zomer met een hittegolf buiten in de schaduw zitten met een ijsje en de kids in het zwembad spelen, terwijl manlief zich kapot zweet op zijn werk.
Citaat:Janneke2 schreef:Jezelf over de kop werken, een burn out krijgen, werk kwijt, man loopt weg en wat rest is de bijstand: I saw it been done. Zucht.
Hoezo bijstand?
Waarom niet eerst de WW en daarna weer aan het werk?
Vrouwen waren toch gelijk aan mannen? Die gaan toch ook niet in de bijstand nadat ze gescheiden zijn?
Janneke2 schreef:Mannen mogen dan het zwakke geslacht zijn omdat wij oestrogeen hebben
Shaggy09 schreef:Janneke, dat voorbeeld met het zwembad en maaltijd in elkaar flansen slaat kant noch wal.
Citaat:Kinderen nemen is een eigen keuze, je weet dat als je kinderen neemt dat je je handen de komende 15 jaar goed vol hebt. Daarnaast is het allemaal een eigen keuze om een kind op zwemles te doen,
Citaat:Jij kan als moeder ook de kids lekker op de kinderopvang gooien en zelf ook hard aan 't werk gaan.
Nabster schreef:Nabster het heugt me nog goed. Terecht dat je trots bent! Het was me ook echt wat.Ik ben de kleindochter van 1 van de Optilonvrouwen. Dat zullen niet veel mensen kennen hier op Bokt, maar mijn oma heeft zich hard gemaakt voor gelijke beloning mannen en vrouwen in de jaren 70. Hier ben ik erg trots op.
enzino schreef:Nabster schreef:Ik ben de kleindochter van 1 van de Optilonvrouwen. Dat zullen niet veel mensen kennen hier op Bokt, maar mijn oma heeft zich hard gemaakt voor gelijke beloning mannen en vrouwen in de jaren 70. Hier ben ik erg trots op.
Ik vraag me af hoe ze nu tegen de huidige situatie aankijkt (nog een hoop te doen, of het meeste is wel bereikt? ) en wat ze van de nieuwste golf van feminisme vind. Praat je er wel eens over met haar hoe het nu is? Is ze er nog steeds mee bezig of gezien leeftijd meer bezig met andere dingen?