Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:En daarom zou ik ook het liefst willen zien dat die korting van tafel gaat voor de mensen die wel een baan hebben. Of er een vinden. Al is het alleen maar een stok achter de deur.
Maar dan zou er een nieuw voorstel de tweede kamer in moeten gaan.
Electra63 schreef:purny schreef:En daarom zou ik ook het liefst willen zien dat die korting van tafel gaat voor de mensen die wel een baan hebben. Of er een vinden. Al is het alleen maar een stok achter de deur.
Maar dan zou er een nieuw voorstel de tweede kamer in moeten gaan.
Ik vind wel TS, dat Wajongers die (gedeeltelijk) werken, beloon moeten worden en niet gestraft.
purny schreef:Precies. En dat is hier aan de orde. Je word gestraft omdat je een baan hebt. Vvd beleid was toch dat werken moet lonen?
Ayasha schreef:Waarom denk jij het recht te hebben de wajongers ter verantwoording te roepen?
LadyMadonna schreef:Nouja, ik vind het wel zorgelijk dat er zoveel wajongers zijn.... eigenlijk...
Citaat:Om het dan helemaal helder te houden:
Wanneer kan je niet werken dan?
Citaat:Waarom is de één na een knieoperatie na 1 week al weer op kantoor (met krukken en been omhoog) en is de ander 3 maanden thuis?
Waarom heb ik wel meerdere collega's met een rolstoel en kunnen anderen in een rolstoel niet werken?
Citaat:Niet iedereen met een ziekte of beperking is zielig
Citaat:Sommigen kunnen niet werken en sommigen willen niet werken. Vaak ontbreekt het aan de juiste vaardigheden.
Citaat:Wij zijn van dezelfde generatie (dacht ik).
Dan moet jij ook die mensen kennen, die met een WAO-uitkering, er vrolijk zwart bijklussen.
purny schreef:Kahawa schreef:Als ik het goed begrijp worden degenen die geen arbeidsvermogen hebben (ook niet na herkeuring), niet gekort?
Klopt. Kun je niet werken dan behoud je de 75%. Maar daarvoor moet je wel een aantal uur vrijwilligerswerk doen.
Het werkt gewoon heel demotiverend. Je kan werken maar je word daarvoor gestraft.
Abacab schreef:Ayasha schreef:Waarom denk jij het recht te hebben de wajongers ter verantwoording te roepen?
Nee hoor, dat doe ik helemaal niet. Maar die mensen die hier vertellen dat ze recht hebben op een uitkering en dat ze gestraft worden voor hun gebrek, daarvan denk ik......wat kan er nu zo ernstig zijn dat je echt niet kunt werken. En ik kan me niets bedenken. (tenzij je terminaal bent) En het valt me op dat er niemand met een voorbeeld komt.
Ik wil je wel verklappen dat ik net 4 PBtjes heb gekregen van mensen die het met me eens zijn. Er zijn er dus meer die er op die manier over denken
Abacab schreef:Ayasha schreef:Waarom denk jij het recht te hebben de wajongers ter verantwoording te roepen?
Nee hoor, dat doe ik helemaal niet. Maar die mensen die hier vertellen dat ze recht hebben op een uitkering en dat ze gestraft worden voor hun gebrek, daarvan denk ik......wat kan er nu zo ernstig zijn dat je echt niet kunt werken. En ik kan me niets bedenken. (tenzij je terminaal bent) En het valt me op dat er niemand met een voorbeeld komt.
Ik wil je wel verklappen dat ik net 4 PBtjes heb gekregen van mensen die het met me eens zijn. Er zijn er dus meer die er op die manier over denken
bowena_84 schreef:Wauw ik wilde eerder vandaag een positief en gemotiveerd geluid laten horen maar inmiddels voel ik me toch ook verdrietig worden van de reacties![]()
Ik vind mezelf geen zielig vogeltje en ik hoop dat ik ooit weer aan de bak kom.
Serieus die 5% kan me aan mijn reet roesten, vind het niet fantastisch leuk maar ik accepteer het.
Maar dat er zo hard geoordeeld word over mensen met een arbeidsongeschiktheid uitkering, dat raakt me.
Ik denk dat zelfs al zou ik uitleggen waarom ik in de Wajong zit en momenteel niet kan werken de meesten het nog niet zouden snappen omdat je gewoonweg niet in mijn schoenen kan lopen. Er zijn mensen die het (misschien) zwaarder hebben dan mij en toch een paar uur kunnen werken, mijn weerbaarheid is duidelijk lager en mijn kwetsbaarheid hoger.
Dit is niet het leven waar ik voor gekozen heb maar waar ik het wel mee moet doen en daar maak ik met alle macht alles aan doen om er iets moois en goede van te maken. En ik wil niets liever dan iets terug doen voor de maatschappij maar soms wil dat gewoon niet.
Tink89 schreef:Een van mijn beste vriendinnen heeft wajong. Zij houdt met haar woning die precies als de mijne is, maar dan huur, en alle toeslagen enzo ongeveer hetzelfde over als ik met mijn kleine koophuis (voormalig sociale huurwoning) en zonder toeslagen.
En dat gun ik haar best, maar ik vind ook dat ze haar arbeidscapaciteiten best kan benutten. Gelukkig vindt ze dat zelf ook en doet ze daar keihard haar best voor, net als ik voor mijn gewone baan.
Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat je ook wajong krijgt als je thuis woont. Ze heeft zo jaren honderden euro's per maand gespaard...
storrum schreef:purny schreef:De Participatiewet is in 2015 in het leven geroepen om de steeds groter wordende groep Wajongers te stimuleren om te gaan werken.
Waarom wordt deze groep steeds groter?
Butterfly schreef:Ik kan me je gevoel wel voorstellen, ik volg dit topic ook zo door de dag heen en dit is eigenlijk precies hetzelfde als ooit op mijn eigen topic kwam. Toen had ik een topic geopend: hoi, ik heb een Wajong maar wil graag ontdekken hoe ik daar vanaf kom, iemand tips? Nou echt, ik was een grote profiteur en door mensen zoals ik liep de zorgstaat in de soep en weet ik veel wat voor reacties in die strekking allemaal langskwamen.
Ik heb nog steeds een uitkering, al is het momenteel aanvulling op loon. Dat heb ik een tijd moeilijk gevonden, maar ik merk ook dat ik meer uren niet aankan en ik ben ontzettend blij dat ik op deze manier kan werken wat ik kan.
Misschien moeten we maar gewoon accepteren dat dit de heersende mening is en zelf (gelukkig) weten hoe het echt zit en voelt.
bowena_84 schreef:Wauw ik wilde eerder vandaag een positief en gemotiveerd geluid laten horen maar inmiddels voel ik me toch ook verdrietig worden van de reacties![]()
Ik vind mezelf geen zielig vogeltje en ik hoop dat ik ooit weer aan de bak kom.
Serieus die 5% kan me aan mijn reet roesten, vind het niet fantastisch leuk maar ik accepteer het.
Maar dat er zo hard geoordeeld word over mensen met een arbeidsongeschiktheid uitkering, dat raakt me.
Ik denk dat zelfs al zou ik uitleggen waarom ik in de Wajong zit en momenteel niet kan werken de meesten het nog niet zouden snappen omdat je gewoonweg niet in mijn schoenen kan lopen. Er zijn mensen die het (misschien) zwaarder hebben dan mij en toch een paar uur kunnen werken, mijn weerbaarheid is duidelijk lager en mijn kwetsbaarheid hoger.
Dit is niet het leven waar ik voor gekozen heb maar waar ik het wel mee moet doen en daar maak ik met alle macht alles aan doen om er iets moois en goede van te maken. En ik wil niets liever dan iets terug doen voor de maatschappij maar soms wil dat gewoon niet.