Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:55

Nouja, ik vind het wel zorgelijk dat er zoveel wajongers zijn.... eigenlijk...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:57

purny schreef:
En daarom zou ik ook het liefst willen zien dat die korting van tafel gaat voor de mensen die wel een baan hebben. Of er een vinden. Al is het alleen maar een stok achter de deur.
Maar dan zou er een nieuw voorstel de tweede kamer in moeten gaan.

Sorry.. Maar en volledige uitkering plus loon? Dat wilt toch iedereen wel.. Zo werkt het niet, want als je dus kan werken, waarom heb je die uitkering dan nog volledig nodig?
Als je niet kan werken, vind ik overigens dat de uitkering niet gekort moet worden naar 70%
Maar dat is ook niet de bedoeling vanuit de staat. Dit is alleen als je kan werken.

Electra63 schreef:
purny schreef:
En daarom zou ik ook het liefst willen zien dat die korting van tafel gaat voor de mensen die wel een baan hebben. Of er een vinden. Al is het alleen maar een stok achter de deur.
Maar dan zou er een nieuw voorstel de tweede kamer in moeten gaan.

Ik vind wel TS, dat Wajongers die (gedeeltelijk) werken, beloon moeten worden en niet gestraft.

Beloont? Ze hebben hun basis inkomen al? Dat is toch een 'beloning'? Het is toch niet meer dan normaal dat als je kan werken dit ook doet..?

purny schreef:
Precies. En dat is hier aan de orde. Je word gestraft omdat je een baan hebt. Vvd beleid was toch dat werken moet lonen?

Waarom wordt je gestraft? De uitkering blijft hetzelfde.. Er gaat 5% af, maar je loon behoudt je..
Als je meer kan werken wordt het zelfs aangevuld tot 100% van het minimum..

Doe je vrijwilligerswerk hebben de onkostenvergoedingen zelfs geen invloed op de uitkering.

Afbeelding

Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:00

Ayasha schreef:
Waarom denk jij het recht te hebben de wajongers ter verantwoording te roepen?

Nee hoor, dat doe ik helemaal niet. Maar die mensen die hier vertellen dat ze recht hebben op een uitkering en dat ze gestraft worden voor hun gebrek, daarvan denk ik......wat kan er nu zo ernstig zijn dat je echt niet kunt werken. En ik kan me niets bedenken. (tenzij je terminaal bent) En het valt me op dat er niemand met een voorbeeld komt.

Ik wil je wel verklappen dat ik net 4 PBtjes heb gekregen van mensen die het met me eens zijn. Er zijn er dus meer die er op die manier over denken

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 22:00

Ik ga hier maar niet meer op in. Heb het al vaak uitgelegd waarom

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:02

LadyMadonna schreef:
Nouja, ik vind het wel zorgelijk dat er zoveel wajongers zijn.... eigenlijk...

Dat vind ik ook!

Ik ben voor een goed sociaal netwerk en ik ben voor solidariteit: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Iemand die niet kan werken, die heeft recht op een goede uitkering.

Maar verder geen discussie, als je niet wil werken, dan heb je pech.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:04

Citaat:
Om het dan helemaal helder te houden:
Wanneer kan je niet werken dan?

En wat versta je onder werk...?

Op fietsen passen kan op zichzelf genomen een zinnige dagbesteding zijn - maar niemand betaalt er als werkgever een salaris voor.
Citaat:
Waarom is de één na een knieoperatie na 1 week al weer op kantoor (met krukken en been omhoog) en is de ander 3 maanden thuis?
Waarom heb ik wel meerdere collega's met een rolstoel en kunnen anderen in een rolstoel niet werken?

Hier kunnen interessante medische aspecten aan vast zitten. "Niet iedere (knie)operatie is dezelfde".
En een kletsberoep kan vaak wel 'vanuit een rolstoel' of met krukken - maar gymles? Of lood gieten...?

Citaat:
Niet iedereen met een ziekte of beperking is zielig

....zullen we sielug er buiten houden...?

Citaat:
Sommigen kunnen niet werken en sommigen willen niet werken. Vaak ontbreekt het aan de juiste vaardigheden.

Makkelijker omscholen zou bijvoorbeeld enorm helpen.
....wat zeg ik: makkelijk omscholen!
Citaat:
Wij zijn van dezelfde generatie (dacht ik).
Dan moet jij ook die mensen kennen, die met een WAO-uitkering, er vrolijk zwart bijklussen.

Nee.
Die ken ik niet.
Geen idee wat mijn bouwjaar 1960 daarmee van doen heeft, maar nee.
Die mensen met een uitkering die ik ken houden zich netjes aan de regels.
(Ook die meneer die elke ochtend met een boterhammetje de deur uitgaat. Die doet vrijwilligers werk bij exodus. 'Ze lopen daar met hem weg'.)

En van verdachtmakingen en roddel houd ik niet: heb jij weet van zwart werk: aangifte doen.
Doe je dat niet, heb je nog veel minder recht van spreken. Ziek en zwak....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-02-18 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:05

Het is een moeilijk iets.. sommige mensen zitten met een verkoudheid al thuis, anderen zul je altijd zien doorwerken. Hoe iemand een bepaalde aandoening beleeft kan oer persoon zo verschillen. Dat vind ik soms heel moeilijk. Hetzelfde met werkdruk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:07

Janneke, hier in de (kleine)steden bestaan er bewaakte fietsen en auto stallingen waar dus mensen via de Wajong, WIA of sociale werkvoorziening geplaatst worden.
Dus daar wordt wel degelijk voor betaald.

Ik pleit voor meer van dergelijke werkplaatsen!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:10

purny schreef:
Kahawa schreef:
Als ik het goed begrijp worden degenen die geen arbeidsvermogen hebben (ook niet na herkeuring), niet gekort?

Klopt. Kun je niet werken dan behoud je de 75%. Maar daarvoor moet je wel een aantal uur vrijwilligerswerk doen.
Het werkt gewoon heel demotiverend. Je kan werken maar je word daarvoor gestraft.

Vrijwilligerswerk is niet verplicht maar wordt wel aangeraden omdat je dan structuur behoudt in je dagelijkse ritme. :)
Ik ben blijvend afgekeurd en kreeg dit te horen bij de laatste herkeuring.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:14

Janneke,

Jouw bouwjaar doet er in zoverre aan toe, dat de WAO niet meer wordt toegekend en met name in de jaren 80 veel werknemers in de WAO terecht kwamen (vaak door toedoen van werkgevers). Jonge mensen weten dit vaak niet, vandaar mijn opmerking over dezelfde generatie.
Maar fijn, dat jij alleen maar nette mensen kent :D :D

Verder vind ik jouw manier van discussiëren niet echt prettig, zelfs een beetje aanmatigend.
Dus veel plezier, ik ben weg hier :wave:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:14

Abacab schreef:
Ayasha schreef:

Nee hoor, dat doe ik helemaal niet. Maar die mensen die hier vertellen dat ze recht hebben op een uitkering en dat ze gestraft worden voor hun gebrek, daarvan denk ik......wat kan er nu zo ernstig zijn dat je echt niet kunt werken. En ik kan me niets bedenken. (tenzij je terminaal bent) En het valt me op dat er niemand met een voorbeeld komt.

Ik wil je wel verklappen dat ik net 4 PBtjes heb gekregen van mensen die het met me eens zijn. Er zijn er dus meer die er op die manier over denken

Jij kunt serieus niks bedenken waarom je niet zou kunnen werken :?

Dat vind ik persoonlijk dan weer een gebrek :=

Kan heel veel dingen zou uit m’n mouw schudden. Niet iedereen is gezegend met een goede gezondheid of psychisch welbevinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:20

Abacab schreef:
Ayasha schreef:

Ik ben volledig afgekeurd, dat er mensen het met jou eens zijn is bepaald geen geheim. :(:) sorry to burst your bubble.

Wellicht wil niemand je antwoorden omwille van je vooringenomenheid én het feit dat men al vaak genoeg ervaren heeft dat het water naar de zee dragen is. Wie oprecht wil begrijpen pakt dat niet aan op dit toontje. :) en wie gewoon bevestiging wil zien van zijn of haar mening zoals jij wil moet je in mijn ervaring niet van verwachten dat ze je gaan proberen te begrijpen. En dan is het gewoon een zinloze onderneming.

Ik weet trouwens niet of ik ergens recht op heb. Ik weet alleen dat mijn dokters en keuringsartsen het niet verantwoord vinden. Hoevaak ik ook probeer om te vragen of er echt niks is. Ik krijg overal het deksel op de neus. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:28

Abacab schreef:
Ayasha schreef:

Enig empathisch vermogen is jou vreemd, geloof ik.

En 4 pb's, joh +:)+! Wees er maar trots op! Vier mensen die zich alleen via pb durfen laten horen zijn het met je eens!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:37

Wauw ik wilde eerder vandaag een positief en gemotiveerd geluid laten horen maar inmiddels voel ik me toch ook verdrietig worden van de reacties :\
Ik vind mezelf geen zielig vogeltje en ik hoop dat ik ooit weer aan de bak kom.
Serieus die 5% kan me aan mijn reet roesten, vind het niet fantastisch leuk maar ik accepteer het.
Maar dat er zo hard geoordeeld word over mensen met een arbeidsongeschiktheid uitkering, dat raakt me.

Ik denk dat zelfs al zou ik uitleggen waarom ik in de Wajong zit en momenteel niet kan werken de meesten het nog niet zouden snappen omdat je gewoonweg niet in mijn schoenen kan lopen. Er zijn mensen die het (misschien) zwaarder hebben dan mij en toch een paar uur kunnen werken, mijn weerbaarheid is duidelijk lager en mijn kwetsbaarheid hoger.

Dit is niet het leven waar ik voor gekozen heb maar waar ik het wel mee moet doen en daar maak ik met alle macht alles aan doen om er iets moois en goede van te maken. En ik wil niets liever dan iets terug doen voor de maatschappij maar soms wil dat gewoon niet.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:45

bowena_84 schreef:
Wauw ik wilde eerder vandaag een positief en gemotiveerd geluid laten horen maar inmiddels voel ik me toch ook verdrietig worden van de reacties :\
Serieus die 5% kan me aan mijn reet roesten, vind het niet fantastisch leuk maar ik accepteer het.
Maar dat er zo hard geoordeeld word over mensen met een arbeidsongeschiktheid uitkering, dat raakt me.

Ik denk dat zelfs al zou ik uitleggen waarom ik in de Wajong zit en momenteel niet kan werken de meesten het nog niet zouden snappen omdat je gewoonweg niet in mijn schoenen kan lopen. Er zijn mensen die het (misschien) zwaarder hebben dan mij en toch een paar uur kunnen werken, mijn weerbaarheid is duidelijk lager en mijn kwetsbaarheid hoger.

Dit is niet het leven waar ik voor gekozen heb maar waar ik het wel mee moet doen en daar maak ik met alle macht alles aan doen om er iets moois en goede van te maken. En ik wil niets liever dan iets terug doen voor de maatschappij maar soms wil dat gewoon niet.

Ik kan me je gevoel wel voorstellen, ik volg dit topic ook zo door de dag heen en dit is eigenlijk precies hetzelfde als ooit op mijn eigen topic kwam. Toen had ik een topic geopend: hoi, ik heb een Wajong maar wil graag ontdekken hoe ik daar vanaf kom, iemand tips? Nou echt, ik was een grote profiteur en door mensen zoals ik liep de zorgstaat in de soep en weet ik veel wat voor reacties in die strekking allemaal langskwamen.
Ik heb nog steeds een uitkering, al is het momenteel aanvulling op loon. Dat heb ik een tijd moeilijk gevonden, maar ik merk ook dat ik meer uren niet aankan en ik ben ontzettend blij dat ik op deze manier kan werken wat ik kan.

Misschien moeten we maar gewoon accepteren dat dit de heersende mening is en zelf (gelukkig) weten hoe het echt zit en voelt.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:46

Balou_k schreef:
[ [url=m/9TEj0s.png]Afbeelding[/url] ]

Dat vind ik vreemd, ik doe vrijwilligers werk maar er gaat wel 5% van mijn Wajong af.

En ik ben volgens het UWV verplicht om een (betaalde) baan te zoeken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:49

purny schreef:
De Participatiewet is in 2015 in het leven geroepen om de steeds groter wordende groep Wajongers te stimuleren om te gaan werken.

Waarom wordt deze groep steeds groter?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 22:51

storrum schreef:
purny schreef:
De Participatiewet is in 2015 in het leven geroepen om de steeds groter wordende groep Wajongers te stimuleren om te gaan werken.

Weet ik veel. Ik ben geen arts

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:53

storrum schreef:
purny schreef:

Omdat de bevolking groeit?? :o?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:56

Tink89 schreef:
Een van mijn beste vriendinnen heeft wajong. Zij houdt met haar woning die precies als de mijne is, maar dan huur, en alle toeslagen enzo ongeveer hetzelfde over als ik met mijn kleine koophuis (voormalig sociale huurwoning) en zonder toeslagen.

En dat gun ik haar best, maar ik vind ook dat ze haar arbeidscapaciteiten best kan benutten. Gelukkig vindt ze dat zelf ook en doet ze daar keihard haar best voor, net als ik voor mijn gewone baan.

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat je ook wajong krijgt als je thuis woont. Ze heeft zo jaren honderden euro's per maand gespaard...

Bekijk het eens zo: nadat ze de deur uitgaat, zal ze vermoedelijk nóóit meer zoveel kunnen sparen, zolang ze maar een karige Wajong uitkering heeft. Verder weet ik niet of Wajongers ook zelf hun onkosten voor taxi moeten betalen, onderhoud rolstoel, invalidenauto, rollator, therapie of wat hun handicap aan extra kosten kan geven...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:00

storrum schreef:
purny schreef:

Daarom: https://www.trouw.nl/home/uwv-groningers-vaker-gehandicapt-dan-andere-nederlanders~afeb2eed/

Niets ten nadele van mensen die ècht voor Wajong in aanmerking komen. In feite worden die echte rechthebbenden benadeeld doordat er blijkbaar te ruimhartig Wajong is toegekend aan mensen die eigenlijk minder recht daarop hebben. Want nu schrikt de overheid wakker en gaat dus de Wajong met 5% korten...

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:04

Butterfly schreef:
Ik kan me je gevoel wel voorstellen, ik volg dit topic ook zo door de dag heen en dit is eigenlijk precies hetzelfde als ooit op mijn eigen topic kwam. Toen had ik een topic geopend: hoi, ik heb een Wajong maar wil graag ontdekken hoe ik daar vanaf kom, iemand tips? Nou echt, ik was een grote profiteur en door mensen zoals ik liep de zorgstaat in de soep en weet ik veel wat voor reacties in die strekking allemaal langskwamen.
Ik heb nog steeds een uitkering, al is het momenteel aanvulling op loon. Dat heb ik een tijd moeilijk gevonden, maar ik merk ook dat ik meer uren niet aankan en ik ben ontzettend blij dat ik op deze manier kan werken wat ik kan.

Misschien moeten we maar gewoon accepteren dat dit de heersende mening is en zelf (gelukkig) weten hoe het echt zit en voelt.

Ik ben bang dat je gelijk hebt...

Wat ontzettend fijn dat je de gulden middenweg gevonden hebt, doet me oprecht deugd! Ik hoop daar ook te komen. Ik zag eerder in het topic een post van Rebecca die vond ik ook zo mooi :j
Ik zou ook dolgraag op het eind van de maand wat centen zien waar ik zelf iets voor gedaan heb.
Maar daar ben ik nog niet.

Ik ben normaal niet zo van het mezelf verdedigen. Ik ben als streng en straffen genoeg voor en naar mezelf. Maar kan het niet helpen dat sommige reacties binnen komen.

En weet je wat ik het allerstomste vind, ik kan hun kant nog begrijpen ook. Mijn inlevingsvermogen nekt me ooit nog eens :+ Ik kan me voorstellen dat het zuur voelt dat je keihard moet werken terwijl er mensen zijn die van de overheid profiteren.
Maar probeer dat dan toch ook andersom te doen. Dat er ook mensen zijn die oprecht hun best doen maar waarbij het niet lukt.
Word de samenleving een stuk aangenamer van gok ik zo.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:05

Ik ga me niet branden aan hoeveel mensen "terecht" of "onterecht" een wajong ontvangen, maar ik zie in mijn omgeving wel de bovengenoemde diversiteit aan in hoeverre iemand met een beperking zich beperkt voelt mbt werken. :j Mijn opa was zwaar lichamelijk gehandicapt vanaf zijn 26e (kon niet zelfstandig naar de wc of aankleden) maar heeft wel een hele carriere doorlopen en was erg gehecht aan zijn werk. Bij psychische stoornissen is "beperking" lastiger in te schatten natuurlijk, maar daar zie ik ook een divers spectrum, want ook ik ken mensen met ADHD of PDD-NOS die vinden dat zij niet kunnen werken, terwijl ik andere kennissen heb met een zware angststoornis bijvoorbeeld die wel altijd zijn blijven werken of een opleiding doen. Dingen als belastbaarheid en pijn-tolerantie etc. verschillen per persoon natuurlijk ook drastisch: wat de een zeer zwaar vindt, is voor de ander prima te doen.

Wat ik wel durf te constateren is wat iemand hier al ongeveer noemde: aangeleerde hulpeloosheid en afhankelijk gemaakt worden. Ik zie vaak, vooral bij jongeren met ADHD/PDD-NOS/LVG/autisme, een soort vicieuze cirkel ontstaan: ouders/hulpverlening denken bij voorbaat (voordat het kind 18 is) al dat opleiding of werk niet mogelijk is, vervolgens wordt er geen opleiding of werkervaring opgedaan en krijgen ze een uitkering, waarna het gebrek aan opleiding of werkervaring ervoor zorgt dat het serieus bijna onmogelijk wordt om een baan te vinden, en zitten ze thuis zonder noemenswaardige dagbesteding of dagritme, wat psychische problemen vaak erger maakt, waardoor de jongere nog meer gaat geloven dat hij/zij "toch niks kan" en minder makkelijk aan werkervaring komen, etc. Dit heb ik in mijn omgeving meerdere keren zien gebeuren, en als iemand geen mogelijkheden aangereikt krijgt wordt het heel vaak een soort uitzichtloos verhaal.

In mijn omgeving zie ik dat het heel moeilijk is om uit zo'n cirkel te komen, tenzij de jongere uit een omgeving komt of in een omgeving zit die zegt "we gaan wel wat vinden!" en de jongere motiveert en helpt iets passends te vinden. Vooral een gebrek aan ritme is killing, hier heb ik zelf ook last van gehad toen ik een tijdje noodgedwongen thuiszat. Werken is soms dus niet alleen een "moetje", maar ook een welzijnsfactor.

Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen - voor mensen met een zeer zware beperking wegen de baten van een dagelijks ritme, dagelijks doel, nuttig voelen en werkervaring misschien niet op tegen de kosten, in geld of juist in lichamelijk welzijn en energie - maar volgens mij is werk danwel vrijwilligerswerk op een passend niveau en met passende intensiteit voor een heel grote groep wel mogelijk. :j Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld zware hersenbeschadiging opgelopen (geheugen en concentratie is zwaar aangetast en ze is zeer snel moe) en is volledig afgekeurd, maar doet nu toch vrijwilligerswerk voor een dag per week en voelt zich weer nuttig en capabel.

Voor de WaJong, vooral mbt jongeren, zou ik dus zeggen: bekijk individuele gevallen en probeer met goede begeleiding werk, opleiding en dagritme te stimuleren waar dat maar mogelijk is. Eventueel misschien motiveren met een financiele prikkel, dus: meer geld overhouden als je werkt of vrijwilligerswerk doet. Je maakt mensen er minder afhankelijk mee (wat op de lange termijn geld bespaart!), helpt de samenleving doordat mensen een (nuttige) taak krijgen, en het bevordert psychisch welzijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:09

Abacab schreef:
Ayasha schreef:

Kijk eens een aantal afleveringen van 'je zal het maar hebben'. Misschien kun je je dan wat meer inleven in waarom mensen niet kunnen werken.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:15

bowena_84 schreef:

Snap helemaal wat je bedoeld in ben volledig afgekeurd maar juist de meeste die snappen het niet.
En het is niet dat ik niet wil werken want dat heb ik bij het uwv ook gezegd van ik wil nog werken maar toch mocht ik niet.