Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:35

Deze familie van volksvertegenwoordigers draagt op heel wat manieren zijn steentje bij hoor >;) dus niet te snel oordelen.

Bij verkoop van een monument is een energielabel sowieso niet verplicht, omdat je minder mogelijkheden hebt om het volledig aan te passen. Dat gezegd hebbende, als jij wel flink wat aanpassingen hebt kunnen doen en jouw monument voldoet daarbij aan meerdere eisen, kun jij gewoon een hoger energielabel krijgen, moet je een herbeoordeling aanvragen. Ons oude huis (weliswaar geen monument, wel jaren '30) heeft inmiddels ook energielabel B door de aanpassingen die we gedaan hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 07:12

Heel veel dingen worden in de test niet meegonomen. Ik kom op 7.9, maar mijn woningtype zit er niet tussen. Ook geen vraag dat ik soms een hele week mijn verwarming niet boven de 16 graden heb. Overdag staat ie op 15, snachts op 16. En als ik maar uurtje thuisben gaat ie niet omhoog. Deze week is de verwarming niet boven de 16 geweest nog.
Als ik alleen thuisben staat ie op 18 en mocht het frisjes zijn zit ik op degrond met mn rug tegen de verwarming. Naar 20 gaat ie alleen met bezoek eens per maand.

Ik reis wel vrij veel. Maar dat kan ik niet veranderen. Emigreren doe je ook niet zomaar.

Wat voor apparaten je hebt wordt niet meegenomen. Ik heb alleen een koelkast en klein vriezertje. Geen tv ( ik heb nog een oude beeldbuis, maar niet aangesloten op mijn ziggo abo). Ik heb wel internet en modum zet ik ook niet uit als ik er niet ben, maar overig sluikverbruik is bij mij nul.

Volgens mij gaat het niet om deuitslag van zon test maar datje je ergens bewust van bent. Vegetarier ben ik niet maar een keertjegeen vlees prima. Het lukt mij alleen nog niet om in het geheel geen tonijn meer te eten. Ik minder wel en deze vis is bedreigd, maar het geeft als enige aan veel dingen extra smaak. Maar ik minder wel. Wie weet lukt het ooit. Zoutloos kokendoe ik al jaren en dat gaf nooit problemen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:08

oomens schreef:
Blue_Eyes schreef:
Maar goed, ik ken ook niet alle pootjes van de organisatie. :)

Ik verwacht dat juist de pootjes van de organisatie weinig tegen homo's zullen hebben ;) *\o/*

Hahaha, scherp!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:14

ik ben er niet heel druk mee bezig.
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. mijn ecologisch voetafdruk houdt dus letterlijk op bij mijn dood. Ik denk dat veel mensen het aspect nageslacht vergeten in hun ecologische voetafdruk en alleen p.p. op dit moment..

maar als ik de toenemende wereldbevolking zie met iedere persoon zijn eigen afdruk, dan was dat een van mijn zwaar wegende punten om zelf daar geen verdere bijdragen aan te willen leveren.. mijn dna sterft met mij. zodat uit mijn naam geen water meer verbruikt zal worden, geen auto's meer zullen rijden, geen dieren meer zullen sterven.

met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind.. ik houd er wel degelijk rekening mee in de zin dat ik er geen potje van maak.. maar mijn complete afdruk, is hoe dan ook oneindig veel kleiner dan diegene die over 500 jaar 1000+ nakomelingen hebben.

geen geliefd standpunt onder mensen met kinderen die 'groen' bezig zijn.. dat weet ik. Maar wel voer om over na te denken hoop ik.. zeker als ik soms op facebook mensen zie prediken hoe goed ze wel niet zijn met hun 5 kinderen (in mijn eentje verbruik ik echt wel minder dan iemand met 5 kinderen :P ), dan denk ik maar, ik hoop dat je tot eeuwen na je dood die invloed kunt laten gelden.. want als er ook maar 1 afdwaalt omdat ze in hun jeugd zo aan het groene lijntje moesten lopen, dan zijn dat toch zo'n 1000 man minimaal die over 550 jaar erop los leven.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:20

Gewoon even een vraag die in me opkomt, hoe milieuvervuilend is het hebben van een paard eigenlijk?

Dit wordt namelijk niet meegenomen in alle testjes en lijstjes die ik voorbij zie komen.
*gooit knuppel in hoenderhok* :Y)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:23

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:25

Eef_Bam schreef:
Gewoon even een vraag die in me opkomt, hoe milieuvervuilend is het hebben van een paard eigenlijk?

Dit wordt namelijk niet meegenomen in alle testjes en lijstjes die ik voorbij zie komen.
*gooit knuppel in hoenderhok* :Y)

haha, mooie vraag.. Ik heb m al eens voor de voeten geworpen gekregen inderdaad in een eco draadje met een verhitte discussie..

dat is zo'n punt waar ik altijd zeg:
ik heb een paard, idd een extra belasting voor het millieu.

ik heb echter een ruin.. dus ook die zorgt niet voor nageslacht.. ik zorg niet voor nageslacht.
dus al met al 'na mij de zondvloed op dat gebied'. de een kiest ervoor om eeuwenlang te zorgen voor druk op de aarde omdat hij/zij een gezin met kinderen wil (die op hun beurt hetzelfde willen of een deel ervan).. ik kies er voor om iets minder eco te leven en een paard te houden, maar met zijn dood houdt zijn print op te bestaan.. met mijn dood houdt mijn print op te bestaan.

ik ben wel benieuwd naar de mensen die zeer milieu bewust leven prive, maar kiezen om dieren (welk dier dan ook) te fokken. want daarmee vergroot je populaties. hoe rijmen ze dat met hun idealen. of proberen ze met milieubewust te leven, het 'vervuilende' aspect te compenseren. kan ik ook inkomen, is ook een mooie insteek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:29

Hier ook alleen maar paarden die al bestonden.
Maar neemt niet weg dat er gefokt word omdat er markt naar is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:33

bruintje123 schreef:
Hier ook alleen maar paarden die al bestonden.
Maar neemt niet weg dat er gefokt word omdat er markt naar is.

mee eens, ik ben ook blij dat de hengst op de merrie heeft gezeten, anders had ik m nu niet gehad.
maar ik zou geen paard kopen als het een schaarste dier was en je er heel dik voor moet betalen. het was dus eigenlijk niet mijn vraag, maar het overaanbod, waardoor ik een paard kon kopen..

degene die gekozen de moeder van mijn knollie te laten dekken is degene die verantwoordelijk is voor het ontstaan van die voetafdruk. dat ik er geen spuit in duw om die voetprint te laten verdwijnen, dat ligt voor de hand :')

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:53

elenaMM77 schreef:
degene die gekozen de moeder van mijn knollie te laten dekken is degene die verantwoordelijk is voor het ontstaan van die voetafdruk. dat ik er geen spuit in duw om die voetprint te laten verdwijnen, dat ligt voor de hand :')

Dit vind ik wel een beetje een drogreden. Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat je alleen vlees eet van dieren die iemand anders gefokt heeft. Omdat er mensen zijn die vlees kopen is er inderdaad markt voor en wordt er gefokt. De consument is net zo goed verantwoordelijk voor die ecologische voetafdruk. Als er niemand meer vlees of paarden zou kopen houd het fokken daarvan ook vrij snel op.

Mijn opmerking is overigens niet bedoeld om te oordelen, heb zelf een paard en eet ook vlees :+ . Maar vraag me oprecht af hoeveel uitstoot een paard primair en secundair heeft. Met secundair bedoel ik de uitstoot voor het maken en vervoeren van hooi, en alle andere spullen die voor paarden worden geproduceerd (dekjes, dekens, zadels e.d.).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:55

Ik denk inderdaad dat paarden niet echt milieuvriendelijk zijn, maar omdat het geen herkauwers en geen vleeseters zijn denk ik wel dat ze minder methaan en CO2 produceren dan koeien en waarschijnlijk ook minder meewerken aan het milieuprobleem dan een grote hond of een mens. Én de mest is goed voor de biologische moestuin, en je kan een paard in principe gebruiken als vervoermiddel en om het veld te ploegen en bomen te slepen enzo. Dan kan ik me voorstellen dat een paard milieuvriendelijker is dan wanneer je alles met je tractor en auto doet. Maar uiteindelijk, zoals wij leven, zal het beter zijn om helemaal geen dieren te houden als je echt zo milieuvriendelijk mogelijk wil leven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:03

"Ik heb alleen paarden die al bestonden"... _O-
Serieus, het houden van paarden voor hobby of sport is uiteraard extreem milieubelastend, dat spreekt vanzelf.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:05

Ik denk dat een paard in de wei met schuilstal niet bijzonder slecht is voor het mileu. Ga je dat paard op stal zetten en/of erop rijden met allerlei tuigage en krachtvoer, dan wordt dit natuurlijk een heel ander verhaal. Productie van krachtvoer, supplementen, tuig, rijkleding, medicatie, bouw van stallen en rijbanen hebben allemaal een vrij slechte invloed gok ik zo. En dan maakt het uiteraard ook wel veel uit of je 5 of 25 jaar doet met je spullen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:13

Eef_Bam schreef:
elenaMM77 schreef:

Dit vind ik wel een beetje een drogreden. Op dezelfde manier zou je kunnen zeggen dat je alleen vlees eet van dieren die iemand anders gefokt heeft. Omdat er mensen zijn die vlees kopen is er inderdaad markt voor en wordt er gefokt. De consument is net zo goed verantwoordelijk voor die ecologische voetafdruk. Als er niemand meer vlees of paarden zou kopen houd het fokken daarvan ook vrij snel op.

Mijn opmerking is overigens niet bedoeld om te oordelen, heb zelf een paard en eet ook vlees :+ . Maar vraag me oprecht af hoeveel uitstoot een paard primair en secundair heeft. Met secundair bedoel ik de uitstoot voor het maken en vervoeren van hooi, en alle andere spullen die voor paarden worden geproduceerd (dekjes, dekens, zadels e.d.).

het is absoluut een drogreden.. maar net als dat ik niet gekozen heb voor mijn geboorte, heb ik ook niet gekozen voor zijn geboorte.. Ik kan wel bepalen wat er na mijn leven met mijn genen gebeurd, of na t leven van mijn paard.. in beider gevallen wordt er geen nageslacht op de wereld gezet.. dus einde lijn met onze dood.

echter niet te vergelijken met vlees eten.. want omdat ik kies om vlees te eten moeten er voor mij speciaal dieren gefokt en afgemaakt worden zodat ik ze straks via de achteruitgang naar het riool kan verwijzen. voor mij hoeven er niet perse paarden gefokt te worden, zo nodig hoef ik geen paard. als men mij zou vragen, indien er speciaal om jou te laten paarden paarden gefokt moeten worden, zou jij dan nog paardrijden.. nee. dan ga ik wel een eind wandelen degene die nog leven en langzaam mogen van mij paarden dan rustig uitsterven.. echt geen probleem mee.. als iemand mij vraagt, vind je het erg dat er speciaal om jou te voeden dieren gefokt worden.. nee, om te leven moet ik eten, en ik ben geen bonen en sojaeter, mijn stukje vlees wil ik best verkleinen, maar niet missen..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:19

Heb een leuk rekenvoorbeeld gevonden voor de primaire uitstoot:
https://www.2xplain.nl/blog/gouden-koets
https://www.infomil.nl/onderwerpen/landbouw/ammoniak/rav-0/bijlage-1/emissiefactoren-per/map-staltypen/hoofdcategorie-7/
Een paard produceert niet zozeer CO2, maar vooral ammoniak, zo'n 5kg per jaar. Met een "omrekening" om te kunnen vergelijken met CO2 uitstoot kom je dan uit op een equivalent van 500kg CO2 per jaar. Dat is evenveel als 5000 km rijden met een redelijk zuinige auto die 100 gram/km CO2 uitstoot. Niet niks, maar valt wel mee in vergelijking met een auto , denk dat veel mensen meer dan 5000 km per jaar rijden.

Ik vermoed echter ook dat de secundaire uitstoot voor een paard een stuk hoger is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:25

YellowGray schreef:
Ik denk dat een paard in de wei met schuilstal niet bijzonder slecht is voor het mileu. Ga je dat paard op stal zetten en/of erop rijden met allerlei tuigage en krachtvoer, dan wordt dit natuurlijk een heel ander verhaal. Productie van krachtvoer, supplementen, tuig, rijkleding, medicatie, bouw van stallen en rijbanen hebben allemaal een vrij slechte invloed gok ik zo. En dan maakt het uiteraard ook wel veel uit of je 5 of 25 jaar doet met je spullen.

ieder dier heeft water nodig om te kunnen leven.. alles wat hij eet, moet verbouwd worden, zelfs gras in principe.. om dat land te onderhouden is van alles nodig.. daarnaast heeft ook een paard directe c02 uitstoot.

een mens stoot lichamelijk 1kg CO2 per dag uit
een paard kan ik niet direct vinden, alleen dat het ongeveer de helft uitstoot van herkauwers.. koeien zoals we weten dragen fiks bij aan de co2 uitstoot, dus kun je dat van paarden ook aannemen. koeien voeden mensen nog.. paarden zijn er vooral voor t plezier van mensen of sport.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:26

Eef_Bam schreef:
Heb een leuk rekenvoorbeeld gevonden voor de primaire uitstoot:
https://www.2xplain.nl/blog/gouden-koets
https://www.infomil.nl/onderwerpen/landbouw/ammoniak/rav-0/bijlage-1/emissiefactoren-per/map-staltypen/hoofdcategorie-7/
Een paard produceert niet zozeer CO2, maar vooral ammoniak, zo'n 5kg per jaar. Met een "omrekening" om te kunnen vergelijken met CO2 uitstoot kom je dan uit op een equivalent van 500kg CO2 per jaar. Dat is evenveel als 5000 km rijden met een redelijk zuinige auto die 100 gram/km CO2 uitstoot. Niet niks, maar valt wel mee in vergelijking met een auto , denk dat veel mensen meer dan 5000 km per jaar rijden.

Ik vermoed echter ook dat de secundaire uitstoot voor een paard een stuk hoger is.

eef die ammoniak uitstoot is volgens mij vooral als ze aan het werk zijn..

volgens mij stoot ieder levend wezen tevens co2 uit.
een koe stoot ook beiden uit voor zover ik weet (en ook nog eens methaan)

tot slot heb je natuurlijk ook nog de mesthoop die methaanuitstotende bacterieen bevat.. dus zelfs als t paard ze er al uitgewerkt heeft, dan heb je op de mesthoop nog steeds methaanuitstoot.

denk dat t uitstoot gedeelte erg complex is en dat veel artikelen maar een deel belichten in hun berekeningen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 11-01-18 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:30

elenaMM77 schreef:
YellowGray schreef:

ieder dier heeft water nodig om te kunnen leven.. alles wat hij eet, moet verbouwd worden, zelfs gras in principe.. om dat land te onderhouden is van alles nodig.. daarnaast heeft ook een paard directe c02 uitstoot.

een paard kan ik niet direct vinden, alleen dat het ongeveer de helft uitstoot van herkauwers.. koeien zoals we weten dragen fiks bij aan de co2 uitstoot, dus kun je dat van paarden ook aannemen. koeien voeden mensen nog.. paarden zijn er vooral voor t plezier van mensen of sport.

Tsja, herten, everzwijnen en verwilderde pony's in een natuurgebied stoten dat ook allemaal uit natuurlijk. Waar ligt dan de grens dat het aan ons toe te dragen is? Als wij het dier hebben uitgezet? Of als we het dier ook echt gebruiken (zij het voedsel, plezier, sport etc)?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:30

Nee, die ammoniak is als ze plassen /3

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:32

YellowGray schreef:
elenaMM77 schreef:

Tsja, herten, everzwijnen en verwilderde pony's in een natuurgebied stoten dat ook allemaal uit natuurlijk. Waar ligt dan de grens dat het aan ons toe te dragen is? Als wij het dier hebben uitgezet? Of als we het dier ook echt gebruiken (zij het voedsel, plezier, sport etc)?

wilde of vrijgrazende dieren dragen nog bij aan het natuuronderhoud, zo zou je ze nog kunnen vergoeilijken dat ze uitstoot veroorzaken..

jij had het echter over een pony in bezit op een weide met schuilstal, die vooral staat te nietsen toch?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 11-01-18 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:32

Zo lang je lucht inademt en zuurstof opneemt adem je inderdaad ook CO2 uit.
Ammoniak zit volgens mij vooral in urine, maar of dat meedraagt aan het broeikaseffect weet ik eigenlijk niet..
Methaan is wel een zwaar broeikasgas, met een veel grotere invloed op het klimaat dan CO2 en dat wordt vooral geproduceerd door koeien die herkauwen. Ik denk dat de methaanproductie bij paarden wel mee valt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:33

8nnemiek schreef:
Zo lang je lucht inademt en zuurstof opneemt adem je inderdaad ook CO2 uit.
Ammoniak zit volgens mij vooral in urine, maar of dat meedraagt aan het broeikaseffect weet ik eigenlijk niet..
Methaan is wel een zwaar broeikasgas, met een veel grotere invloed op het klimaat dan CO2 en dat wordt vooral geproduceerd door koeien die herkauwen. Ik denk dat de methaanproductie bij paarden wel mee valt.

idd methaan vooral bij herkauwers.. al kunnen paarden er ook wel iets van, maar de mesthoop is datgeen waardoor t oploopt denk ik.. want die mest die blijft dus eigenlijk methaan produceren.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:34

elenaMM77 schreef:
YellowGray schreef:

wilde of vrijgrazende dieren dragen nog bij aan het natuuronderhoud, zo zou je ze nog kunnen vergoeilijken dat ze uitstoot veroorzaken..

jij had het echter over een pony in bezit op een weide met schuilstal, die vooral staat te nietsen toch?

Dat is een beter argument inderdaad. Ik was me hardop aan het afvragen wanneer een dier nou bijdraagt aan het milieu en wanneer het een negatieve invloed erop heeft. Bijdragen aan het natuuronderhoud is inderdaad een goed punt.

Overigens is volgens die gedachtegang niet elk gedomesticeerd dier milieuonvriendelijk. Kuddes schapen zorgen ervoor dat de heide niet verandert in grasland.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:39

Eigenlijk wel interessant hoe dat werkt, dat die mest nog steeds methaan produceert. Maar zodra het composteert en als plantenvoeding wordt gebruikt zullen die planten weer CO2 opnemen die de dieren hebben uitgeademd, dat vormt dan weer een mooi cirkeltje. Ik heb geen idee hoe dat met methaan werkt, of dat ook wordt opgenomen door planten ofzo?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:38

Ik duik en gebruik hiervoor helium een zeldzaam gas. Zonder helium kan ik mijn hobby niet uitoefenen (dan ben ik gelimiteerd qua diepte en dat is geen optie). Verder duik ik met een rebreather. Hier gaat sofnolime 797 in. Een CO2 absorber. Dus dan stoot ik geen CO2 uit (LOL, dat spul bijt en is ook niet zo goed voor het milieu denk ik, dus ik zeg het even een beetje spottend).
Verder heb ik een paard. Ben ik dan meteen slecht? nee hoor. Want ik heb ook geen kinderen.
Het is denk ik niet dat je je schuldig moet voelen omdat je wel vliegt, een paard hebt, wel kinderen hebt, enz. Het gaat er om dat je wel over bepaalde dingen nadenkt. Dingen niet doen die je wel graag doet zal niet helpen. Over dingen nadenken en dan een keuze maken wel.