Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:Ohhhh en grappig. Want wie is de echte australier? Niet de blanke mens die er nog geen 200 jaar woont iig. Niet de blanke mens die als gevangene daarheen werd gestuurd als zijnde strafkamp. En niet de blanke mens die de Aboriginal verdreef en hun kinderen massaal uit de gezinnen haalde om ze bij blanken op te voeden in de hoop dat er nog wat van zou komen.
Goof schreef:Mwah de slavernij is ruim 150 jaar geleden beeindigd, de 'stolen generation' liep door tot in 1970. Dat is pas 1 generatie terug. Weinig vergelijking vind je wel?
En ja, ze krijgen subsidie. En worden tegelijkertijd voora gemotiveerd in bepaalde gebieden te (blijven) wonen en er niet buiten te komen. So far voor de 'echte' Australier.
Nagini schreef:Ja, welke ook erkend worden op elke gelegenheid en uit zn voegen worden gesubsidieerd.
Citaat:Bovendien is dat een hele tijd geleden. Dat is hetzelfde als de zwarte medemens nu nog de generatie van nu de schuld geeft aan slavernij.
Citaat:Nog een voorbeeld: als ik een Australische citizen zou willen worden zegt NL na 10 jaar. Prima maar Dan nemen we je Nlse paspoort af en ben je geen NL meer.
Citaat:Dat moet toch niet kunnen? Dat je je eigen landsgenoten hun paspoort afneemt maar 100en of 1000en mensen in NL een dubbele nationaliteit hebben omdat hun land zegt "je kan je eigen nationaliteit nooit verliezen".
Nagini schreef:Wishful thinking. Misschien, maar we hebben er als samenleving ook niets aan om niet te proberen met zn alle samen te leven.
Citaat:Dat wil niet zeggen we vergeten wat er gebeurd is. Maar dat betekend laten we proberen samen nu een betere toekomst te maken.
Nikass schreef:Schuld en verantwoordelijkheid worden vaak door elkaar gehaald.
Het is niet juist en onnodig om de huidige generatie de schuld te geven van de slavernij.
De huidige generatie is echter wèl verantwoordelijk hoe zij met deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis om gaat.
En dan verwijs ik je graag naar het zware pieten topic van bokt waaruit blijkt dat bij veel mensen weinig besef en erkenning aanwezig is van deze geschiedenis, en nog erger: weinig tot geen bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen die deze geschiedenis heeft in het heden.
Het wordt gebagatelliseerd en afgedaan met banale grapjes. En er komt een soort "nationalisme" naar boven waar ik persoonlijk kotsneigingen van krijg.
gekvanfleur schreef:Ik verbaas mij altijd zo dat mensen echt denken dat je alle culturen van de wereld zo op een kleine hoop kunt gooien en dan denken dat het paise en vree blijft.
Cultuurverschillen bestaan en dan al eeuwen. Dat kun je niet zo even wegpoetsen en dat zou ook niet goed zijn. Denken dat je de landsgrenzen weg kunt halen en dat we dan allemaal vreedzaam en gezellig samen zullen wonen. Nou, dan heb je het imo niet helemaal begrepen.
xAppelmoes schreef:gekvanfleur schreef:Ik verbaas mij altijd zo dat mensen echt denken dat je alle culturen van de wereld zo op een kleine hoop kunt gooien en dan denken dat het paise en vree blijft.
Cultuurverschillen bestaan en dan al eeuwen. Dat kun je niet zo even wegpoetsen en dat zou ook niet goed zijn. Denken dat je de landsgrenzen weg kunt halen en dat we dan allemaal vreedzaam en gezellig samen zullen wonen. Nou, dan heb je het imo niet helemaal begrepen.
Ik ben het geheel met je eens dat cultuurverschillen moeilijk zijn, maar hoe zie je het anders voor je? Iedereen lekker laten zitten waar hij zit? Zo van: je vervelend voor je dat er onschuldige burgers worden neergeschoten in jouw land, maar wij kunnen al die cultuurverschillen echt niet aan hoor..
gekvanfleur schreef:xAppelmoes schreef:
Ik ben het geheel met je eens dat cultuurverschillen moeilijk zijn, maar hoe zie je het anders voor je? Iedereen lekker laten zitten waar hij zit? Zo van: je vervelend voor je dat er onschuldige burgers worden neergeschoten in jouw land, maar wij kunnen al die cultuurverschillen echt niet aan hoor..
Nee, maar je kop in het zand steken voor wat er nu gaande is, is pas echt dom.
Cultuurverschillen poets je niet zomaar weg, ook niet na enkele generaties. En op het moment dat de groepen van buitenaf hun plaats gaan opeisen en daarbij een leefstijl hebben die ver buiten de leefstijl van de bestaande groep blijkt te liggen, onstaan er botsingen. Probleem is: niet elk cultuurverschil kan naast elkaar leven. Soms moet er aangepast worden. En wie gaat dat dan doen?
Er zullen mensen zijn die het geen enkel probleem vinden dat je als vrouw geen hand krijgt van een man? En ander legt de grens als er gescheiden ruimtes voor vrouwen/mannen worden geeist in het zwembad bijvoorbeeld. Alleen al het verschil tussen de 'wij' cultuur en de 'ik' cultuur brengt enorme complexe vraagstukken met zich mee. Wat je rol in het leven is in beide gevallen heel anders.
En dat is niets anders dan cultuur/geloofs/opvoedingsverschillen. Die vlak je gewoon niet zomaar uit.
gekvanfleur schreef:Ik verbaas mij altijd zo dat mensen echt denken dat je alle culturen van de wereld zo op een kleine hoop kunt gooien en dan denken dat het paise en vree blijft.
Nagini schreef:Ja, en ze krijgen een hoop.
Maar nu word we vooralsnog niet gereageerd op dr andere wijze van omgaan met je bevolking in de hedendaagse tijd.
Ik heb het idee dat ik opeens bestempeld word als "rechtse vluchtelingen hater" ofzo.. terwijl dat helemaal niet het geval is zoals in eerdere berichten terug te lezen is.
Ik ben echter voor een duidelijkere balans. En wat meer trots en nationalistischer is geen slecht iets. Waarom zou het per se slecht zijn?
Nikass schreef:gekvanfleur schreef:Ik verbaas mij altijd zo dat mensen echt denken dat je alle culturen van de wereld zo op een kleine hoop kunt gooien en dan denken dat het paise en vree blijft.
Nagini schreef:Ja, en ze krijgen een hoop.
Maar nu word we vooralsnog niet gereageerd op dr andere wijze van omgaan met je bevolking in de hedendaagse tijd.
Ik heb het idee dat ik opeens bestempeld word als "rechtse vluchtelingen hater" ofzo.. terwijl dat helemaal niet het geval is zoals in eerdere berichten terug te lezen is.
Ik ben echter voor een duidelijkere balans. En wat meer trots en nationalistischer is geen slecht iets. Waarom zou het per se slecht zijn?