Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bonita_Bon schreef:Noem mij maar advocaat van de duivel maar; ik vind dat al het versier gedrag van mannen nu enorm onder een vergrootglas word gelegd. Op een nare manier. Iemands arm aanraken in de kroeg vinden mensen nu ook al #Metoo. Laat ik mezelf eerst even nuanceren met bevestigen dat ik natuurlijk tegen aanranding, seksuele intimidatie en dergelijke ben (nou niet struikelen over de woordjes 'en dergelijke' ik maak het niet luchtiger dan het is). 100%.
MAAR
Ik persoonlijk vind het heerlijk als er een keer naar me gefloten word, ik ben ook geen hond dus ren niet kwispelend naar hem toe, maar ik glimlach er wel van. Als ik door een hele drukke kroeg/discotheek loop en niemand zegt 'heeee chickie' of slaat een keer een arm om me heen, of 'blokkeerd' me 5 seconden de doorgang om contact te kunnen maken, vraag ik me af of ik misschien een enorme pukkel op mn voorhoofd heb ofzo. De aandacht vind ik leuk, ik doe er niks mee (ik heb een vriend) en heb de aandacht niet persee nodig om mezelf beter te voelen. Niks mis met mijn zelfbeeld, maar de bevestiging krijgen dat men je wel ziet zitten is best geinig. Ik vind het ook heel fijn als een man initiatief neemt en dus dat hij degene is die als eerste zijn hand onder mijn shirt stopt met zoenen, en ik niet de eerste hoef te zijn. Maar niemand die dat straks meer durft. Laten we van onze mannen geen mietjes maken, maar vanaf jongs af aan de normen en waarden aan blijven leren.
Laat ze op scholen maar uitleggen hoe lichaamshouding werkt, wanneer bevriest iemand (dus ipv zwijgen is toestemmen), wanneer beschermt iemand zijn eigen ruimte, wanneer laat iemand je toe etc. Hoewel ik bang ben dat ook dat tegen je gebruikt kan worden door de echte gekken die nu ook de echte aanrandingen en verkrachtingen op hun geweten hebben. Die leren dn misschien nog makkelijker hun slachtoffers op lichaamspositie uit te kiezen...
Pak die daders keihard aan. Maar geef ze ajb geen levenslang, wat ik hier veel voorbij zie komen. Waarom niet? het is een bekend gegeven dat wanneer ze toch al een daad doen die ze levenslang oplevert dat moord er ook wel bij kan. Sterker nog; de pakkans is dan kleiner, want je slachtoffer kan je niet meer aanwijzen. En hoewel je waarschijnlijk voor het leven getekend bent, ik zou willen overleven als slachtoffer...
Nogmaals, iemand seksueel onder druk zetten tegen diens vrije wil op welke manier dan ook is verkeerd. Maar als ik ga redeneren zoals je nu ziet gebeuren zou ik mn eerste vriendje moeten aanklagen omdat ik nog geen seks wilde toen ik 15 was en hij wel (hij was 18) en hij om de dag wel weer wat probeerde. En ik zou mn huidige vriend ook moeten laten oppakken omdat hij me zonder waarschuwing tijdens een 2de date tegen de muur duwde (op een sensuele manier, niet met mn schedel tegen de bakstenen geramd) en me zoende, terwijl ik daar niet op bedacht was.. Snap je?
Ayasha schreef:Ik veronderstel dat je al enige interesse toonde toen? Dat hij je niet vanuit het niks bij je kont pakte en naar zich toe trok om wat in je oor te fluisteren...
Again: context. Nuances.
Jennanne schreef:Ik zat net hetzelfde te denken.
Ik ben niet vies van aanraking; een schouderklopje, even aantikken om iets te vragen ed. Maar deze zomer moest ik bij een evenement samenwerken met een beveiliger die in mijn ogen behoorlijk onaantrekkelijk was. Maar deze jongen liep de hele tijd dicht naast me, probeerde indruk te maken, zat stoer te doen, zat de andere bewaker die mee was (en overigens zijn broer was) belachelijk te maken en maakte fysiek contact terwijl het niet nodig was. Toen was er wel een moment dat ik blij was dat zijn broer ook nog mee was, aangezien het toch 03.00 ‘s nachts was en je alleen op dat terrein was en hij dingen met mij had kunnen doen waarvan ik weet dat hij daaraan dacht op dat moment.
En dat vond ik gewoon vies. Voor mij ging het echt de grens over. Heb dat ook aangegeven aan de organisatie en heb de volgende dagen heel koel tegen hem gedaan totdat hij (godzijdank) stopte.
Maar stel dat ik hem wel aantrekkelijk had gevonden? Wat als het juist wel had gewerkt en ik gewoon niet de juiste persoon ben? Dan was hij geen grens over gegaan.
Het is dus ook gewoon ook zo persoonlijk gebonden denk ik..
Is hier geen aflevering bij How I Met Your Mother over?:p
Ayasha schreef:Het is eveneens bewezen dat daders niet stil staan bij de straf wanneer ze het vergrijp uitvoeren.
Jij vindt het niet erg. Een ander vindt het wel irritant. Ik wil geen arm om me heen van een vreemde en ik wil ook mijn pad niet geblokkeerd hebben. Heeft niks met mietjes maken van mannen te maken. Echt triestig dat men zich niet kan voorstellen dat versieren ook kan zonder dit soort idioterie... Je geeft ook zelf al belangrijke nuances aan: de manier waarop is alles. De context is alles. Als jouw vriend een vreemde uit de pub geweest was, zou je dan nog geen probleem gehad hebben met die actie? Zeker als ie dan nog initiatief zou nemen en alvast onder je bloes zou gaan grijpen? Of zou dat dan toch anders gevoeld hebben?
Bonita_Bon schreef:(....)Dat is voor de 1 heel prettig en voor de ander heel vervelend. Maar werkelijk ieder miniscule opmerking of aanraking word nu zo opgeblazen, dat ik me bijna schaam voor de weerloze slachtofferrol die sommige (let op de nuancering) vrouwen nu aannemen. Dat durf ik te zeggen, terwijl ik misbruik en aanranding heb zien gebeuren en waar ik tegen getuigd heb in de rechtzaal. DAT zijn de echte slachtoffers. Niet de vrouwen die voor een goeie baan maar met de baas naar bed zijn geweest en nu #Metoo typen omdat ze eigenlijk spijt hebben van die keuze. Niet voor de vrouwen die #Metoo typen omdat ze op straat nageroepen zijn met 'hee poedersuiker', mijn vriend is wel eens 'klootzak' genoemd op straat, moet die nu ook #Metoo typen?
Versieren is aftasten, de 1 valt voor de wat voortvarende aanpak, de ander heeft liever heeeeel voorzichtig oogcontact en dan rustig aan om elkaar heendraaien met keurige gesprekken. Prima. Ik vind wat directer leuk. Noem mij niet triestig als die manier van versieren mij triggert, net als dat ik jou niet triestig noem als je de afwachtende aanpak fijn vind. daarom val jij voor persoon 1 en ik voor persoon 2. Top, allemaal op dezelfde persoon word wat druk. Ik wil een vent die zegt dat ik een goeie kont heb in die broek terwijl hij me er een vrolijke tik op geeft. Volgens velen hoor ik hem dan onmiddelijk een knietje te geven en weg te lopen om aangifte te doen. Hu..
Hou op met de betutteling.
Magrathea schreef:k*t![]()
Was even vergeten dat sommigen censuur zien, en blijkbaar wordt er in urls ook gecensureerd![]()
@Bonita, als je dit soort uitspraken doet denk ik echt dat je geen idee hebt van de daadwerkelijke omvang. Of is een verkrachting of aanranding alleen 'echt' als iemand aangifte doet en het naar de rechtbank brengt? Zoals je het nu zegt laat je het precies klinken zoals het altijd al was: oh, die vrouwen, ze zullen zich wel aanstellen, ze zullen het er wel naar gemaakt hebben. Wat nou als die vrouw die naar bed gaat met een potentiele werkgever diep in de schulden zit en dit het enige uitzicht is om eruit te komen? Hoe zit dat dan met die man, die gebruik maakt van de benarde positie van deze vrouw om even aan zijn gerief te komen? Hoe zit het met vrouwen die nageroepen worden en daar écht bang van worden, ook al kan jij je dat misschien niet voorstellen?
Dat is het hele punt. JE WEET HET NIET. Ik heb het al meermaals getypt in dit topic maar het lijkt niet echt door te dringen. Volgens mij is er echt maar een iemand die kan bepalen of opmerkingen of handelingen kwetsend, intimiderend of vernederend zijn, en dat is de persoon om wie het gaat. Niet de maker van de opmerking of de persoon die handelt, en al zeker niet een willekeurig persoon op het internet. Die paar rotte appels die weer misbruik maken van deze media-aandacht (die er ongetwijfeld zijn, ook al heb ik er geen in mijn omgeving en ik beschuldig ook niemand) mogen zeker geen reden zijn om er dan maar helemaal geen aandacht aan te geven. Die maken namelijk de overige #metoo's niet minder oprecht.
Janneke2 schreef:Jij of ik mogen Jantje die een arm om Marietje legt gewoon vinden. En idd: de nuances en de context zijn allesbepalend, het enkele feit "Jantje legt arm om Marietje" lijkt mij prima. Let us make love instead of war.
Maar als Marietje het niet prettig vindt houdt het op.
Het is aan Marietje om te bepalen of ze slachtoffer is, en aan niemand anders. Dat zou 'betutteling' van Marietje zijn.
Bonita_Bon schreef:Ik begrijp wat je zegt. Maar wanneer weet Jantje of Marietje het prettig vind? Hij denkt 'even kijken wat er gebeurt als ik mijn arm voorzichtig om haar heen sla.' Marietje duwt hem weg en Jantje denkt 'ah jammer, kon het proberen' is Marietje dan aangerand?
Janneke2 schreef:Bonita_Bon schreef:Ik begrijp wat je zegt. Maar wanneer weet Jantje of Marietje het prettig vind? Hij denkt 'even kijken wat er gebeurt als ik mijn arm voorzichtig om haar heen sla.' Marietje duwt hem weg en Jantje denkt 'ah jammer, kon het proberen' is Marietje dan aangerand?
Er is natuurlijk context en nuance - maar als ik me concentreer op deze enkele regels tekst - nee.
In deze tekst wordt er voorzichtig gehandeld door Jantje, Marietje zegt/ doet 'nee' en de kous is af.
Er is sprake van wederzijds respect of gelijkwaardigheid. De arm om de schouder is de non verbale vraag "Wil je?" en het antwoord luidt 'nee' - einde verhaal.
En tja, voorzichtig alleen maar een arm om een schouder is wat ander dan meteen iemand omarmend vastklemmen, en/of borsten aanraken etc etc onder het mom van 'laat ik eens proberen'.
(Context en nuance: als in de vriendenkring duidelijk bekend is dat Marietje niet aangeraakt wil worden; of het was de 100ste keer dat Jantje het probeerde, etc etc. dan zou het een ander verhaal zijn.)