#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:40

En ik ben echt een trotse Trouwlezer.

Vandaag 2 pagina's over sexueel geweld.
#praat door - houd constructieve gesprekken over wat nu naar buiten komt
#corrigeer - wat als lid van een groep niet makkelijk is
#weesGelijk - verkrachting en andere vormen van geweld vinden vaak plaats na 'ont-menselijking' (wat in principe hoopvol is: de dader weet drommels goed dat je dit niet met een mens hoort te doen)
#weesDuidelijk - praten over sex en opwinding en wat al niet gaat niet vanzelf en soms is zoenen heerlijk en wil je verder niets
#leesJeIn - veel slachtoffers ervaren doodsangst. Niet iedereen weet dat een man een erectie kan krijgen in die toestand, voor dames kan de vrouwelijke pendant optreden: vagina die vochtig wordt.
Bekender is dat doodsangst kan leiden tot de 'freeze' reactie, verlamming van de spieren.
Wat nuttige informatie is - en erg goed tegengif kan zijn mbt "zij of hij wilde het zelf...!"

En er zijn tips binnengekomen rondom het verhaal van JBC en hier wordt journalistiek onderzoek naar gedaan. (En ik hoop dat er een paar misdaden bij zitten die nog niet verjaard zijn!!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:10

Bonita_Bon schreef:
Noem mij maar advocaat van de duivel maar; ik vind dat al het versier gedrag van mannen nu enorm onder een vergrootglas word gelegd. Op een nare manier. Iemands arm aanraken in de kroeg vinden mensen nu ook al #Metoo. Laat ik mezelf eerst even nuanceren met bevestigen dat ik natuurlijk tegen aanranding, seksuele intimidatie en dergelijke ben (nou niet struikelen over de woordjes 'en dergelijke' ik maak het niet luchtiger dan het is). 100%.
MAAR
Ik persoonlijk vind het heerlijk als er een keer naar me gefloten word, ik ben ook geen hond dus ren niet kwispelend naar hem toe, maar ik glimlach er wel van. Als ik door een hele drukke kroeg/discotheek loop en niemand zegt 'heeee chickie' of slaat een keer een arm om me heen, of 'blokkeerd' me 5 seconden de doorgang om contact te kunnen maken, vraag ik me af of ik misschien een enorme pukkel op mn voorhoofd heb ofzo. De aandacht vind ik leuk, ik doe er niks mee (ik heb een vriend) en heb de aandacht niet persee nodig om mezelf beter te voelen. Niks mis met mijn zelfbeeld, maar de bevestiging krijgen dat men je wel ziet zitten is best geinig. Ik vind het ook heel fijn als een man initiatief neemt en dus dat hij degene is die als eerste zijn hand onder mijn shirt stopt met zoenen, en ik niet de eerste hoef te zijn. Maar niemand die dat straks meer durft. Laten we van onze mannen geen mietjes maken, maar vanaf jongs af aan de normen en waarden aan blijven leren.

Laat ze op scholen maar uitleggen hoe lichaamshouding werkt, wanneer bevriest iemand (dus ipv zwijgen is toestemmen), wanneer beschermt iemand zijn eigen ruimte, wanneer laat iemand je toe etc. Hoewel ik bang ben dat ook dat tegen je gebruikt kan worden door de echte gekken die nu ook de echte aanrandingen en verkrachtingen op hun geweten hebben. Die leren dn misschien nog makkelijker hun slachtoffers op lichaamspositie uit te kiezen...

Pak die daders keihard aan. Maar geef ze ajb geen levenslang, wat ik hier veel voorbij zie komen. Waarom niet? het is een bekend gegeven dat wanneer ze toch al een daad doen die ze levenslang oplevert dat moord er ook wel bij kan. Sterker nog; de pakkans is dan kleiner, want je slachtoffer kan je niet meer aanwijzen. En hoewel je waarschijnlijk voor het leven getekend bent, ik zou willen overleven als slachtoffer...

Nogmaals, iemand seksueel onder druk zetten tegen diens vrije wil op welke manier dan ook is verkeerd. Maar als ik ga redeneren zoals je nu ziet gebeuren zou ik mn eerste vriendje moeten aanklagen omdat ik nog geen seks wilde toen ik 15 was en hij wel (hij was 18) en hij om de dag wel weer wat probeerde. En ik zou mn huidige vriend ook moeten laten oppakken omdat hij me zonder waarschuwing tijdens een 2de date tegen de muur duwde (op een sensuele manier, niet met mn schedel tegen de bakstenen geramd) en me zoende, terwijl ik daar niet op bedacht was.. Snap je?

Het is eveneens bewezen dat daders niet stil staan bij de straf wanneer ze het vergrijp uitvoeren.

Jij vindt het niet erg. Een ander vindt het wel irritant. Ik wil geen arm om me heen van een vreemde en ik wil ook mijn pad niet geblokkeerd hebben. Heeft niks met mietjes maken van mannen te maken. Echt triestig dat men zich niet kan voorstellen dat versieren ook kan zonder dit soort idioterie... Je geeft ook zelf al belangrijke nuances aan: de manier waarop is alles. De context is alles. Als jouw vriend een vreemde uit de pub geweest was, zou je dan nog geen probleem gehad hebben met die actie? Zeker als ie dan nog initiatief zou nemen en alvast onder je bloes zou gaan grijpen? Of zou dat dan toch anders gevoeld hebben?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:15

Ik zou mijn man met wie ik al 24 jaar heel gelukkig samen ben dus ook volgens sommigen hier moeten verwijten hij op onze 1e date konstant zijn hand tegen mijn bil hield als hij wat tegen me zei in de zeer luidruchtige nachtclub. :=

Ayasha
Blogger

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:17

Ik veronderstel dat je al enige interesse toonde toen? Dat hij je niet vanuit het niks bij je kont pakte en naar zich toe trok om wat in je oor te fluisteren...
Again: context. Nuances.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:25

Ayasha schreef:
Ik veronderstel dat je al enige interesse toonde toen? Dat hij je niet vanuit het niks bij je kont pakte en naar zich toe trok om wat in je oor te fluisteren...
Again: context. Nuances.

Exact. Mijn vorige vriend was ook zo. Heeft de eerste keer op de super cheesy wijze nonchalant zijn arm achter mij op de bank gelegd, steeds een beetje dichterbij. Was hij opdringerig om mijn nek gaan hangen dan had ik hem vriendelijk doch dringend verzocht dat even ergens anders te gaan doen. :=
Intiatief nemen is niet hetzelfde als lomp over een vrouw heen walsen en er vanuit gaan dat je het wel hoort als er iets vervelend is (of er niet eens bij stilstaan)

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:30

Jennanne schreef:
Ik zat net hetzelfde te denken.

Ik ben niet vies van aanraking; een schouderklopje, even aantikken om iets te vragen ed. Maar deze zomer moest ik bij een evenement samenwerken met een beveiliger die in mijn ogen behoorlijk onaantrekkelijk was. Maar deze jongen liep de hele tijd dicht naast me, probeerde indruk te maken, zat stoer te doen, zat de andere bewaker die mee was (en overigens zijn broer was) belachelijk te maken en maakte fysiek contact terwijl het niet nodig was. Toen was er wel een moment dat ik blij was dat zijn broer ook nog mee was, aangezien het toch 03.00 ‘s nachts was en je alleen op dat terrein was en hij dingen met mij had kunnen doen waarvan ik weet dat hij daaraan dacht op dat moment.

En dat vond ik gewoon vies. Voor mij ging het echt de grens over. Heb dat ook aangegeven aan de organisatie en heb de volgende dagen heel koel tegen hem gedaan totdat hij (godzijdank) stopte.

Maar stel dat ik hem wel aantrekkelijk had gevonden? Wat als het juist wel had gewerkt en ik gewoon niet de juiste persoon ben? Dan was hij geen grens over gegaan.

Het is dus ook gewoon ook zo persoonlijk gebonden denk ik..

Is hier geen aflevering bij How I Met Your Mother over?:p

@Popstra, daar had ik het een paar bladzijdes geleden ook al over..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:37

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:44

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:45

Ayasha schreef:
Het is eveneens bewezen dat daders niet stil staan bij de straf wanneer ze het vergrijp uitvoeren.

Jij vindt het niet erg. Een ander vindt het wel irritant. Ik wil geen arm om me heen van een vreemde en ik wil ook mijn pad niet geblokkeerd hebben. Heeft niks met mietjes maken van mannen te maken. Echt triestig dat men zich niet kan voorstellen dat versieren ook kan zonder dit soort idioterie... Je geeft ook zelf al belangrijke nuances aan: de manier waarop is alles. De context is alles. Als jouw vriend een vreemde uit de pub geweest was, zou je dan nog geen probleem gehad hebben met die actie? Zeker als ie dan nog initiatief zou nemen en alvast onder je bloes zou gaan grijpen? Of zou dat dan toch anders gevoeld hebben?

Maar wel voor EN na het vergrijp, wat ze dus wel kan doen besluiten een schep in de achterbak mee te nemen.

Precies. Je maakt mn punt heel helder. Dat is voor de 1 heel prettig en voor de ander heel vervelend. Maar werkelijk ieder miniscule opmerking of aanraking word nu zo opgeblazen, dat ik me bijna schaam voor de weerloze slachtofferrol die sommige (let op de nuancering) vrouwen nu aannemen. Dat durf ik te zeggen, terwijl ik misbruik en aanranding heb zien gebeuren en waar ik tegen getuigd heb in de rechtzaal. DAT zijn de echte slachtoffers. Niet de vrouwen die voor een goeie baan maar met de baas naar bed zijn geweest en nu #Metoo typen omdat ze eigenlijk spijt hebben van die keuze. Niet voor de vrouwen die #Metoo typen omdat ze op straat nageroepen zijn met 'hee poedersuiker', mijn vriend is wel eens 'klootzak' genoemd op straat, moet die nu ook #Metoo typen?

Versieren is aftasten, de 1 valt voor de wat voortvarende aanpak, de ander heeft liever heeeeel voorzichtig oogcontact en dan rustig aan om elkaar heendraaien met keurige gesprekken. Prima. Ik vind wat directer leuk. Noem mij niet triestig als die manier van versieren mij triggert, net als dat ik jou niet triestig noem als je de afwachtende aanpak fijn vind. daarom val jij voor persoon 1 en ik voor persoon 2. Top, allemaal op dezelfde persoon word wat druk. Ik wil een vent die zegt dat ik een goeie kont heb in die broek terwijl hij me er een vrolijke tik op geeft. Volgens velen hoor ik hem dan onmiddelijk een knietje te geven en weg te lopen om aangifte te doen. Hu..

Hou op met de betutteling.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:45

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:46

Jennanne schreef:
Magrathea schreef:
Let op: satire
https://degladiool.nl/poedersuiker-mannen/
Helaas wel accuraat, zelfs in dit topic :n

de link doet het bij mij niet..?

Waarschijnlijk stond er in de originele link geen "poedersuiker".

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:48

oomens schreef:
Magrathea schreef:
Let op: satire
https://degladiool.nl/poedersuiker-mannen/
Helaas wel accuraat, zelfs in dit topic :n

Waarschijnlijk stond er in de originele link geen "poedersuiker".

ooh net zoals de oliebol, ik snap hem :P
maar wat is het oorspronkelijke woord voor poedersuiker? :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:59

Poedersuiker is k u t

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:00

k*t :=
Was even vergeten dat sommigen censuur zien, en blijkbaar wordt er in urls ook gecensureerd _O-

@Bonita, als je dit soort uitspraken doet denk ik echt dat je geen idee hebt van de daadwerkelijke omvang. Of is een verkrachting of aanranding alleen 'echt' als iemand aangifte doet en het naar de rechtbank brengt? Zoals je het nu zegt laat je het precies klinken zoals het altijd al was: oh, die vrouwen, ze zullen zich wel aanstellen, ze zullen het er wel naar gemaakt hebben. Wat nou als die vrouw die naar bed gaat met een potentiele werkgever diep in de schulden zit en dit het enige uitzicht is om eruit te komen? Hoe zit dat dan met die man, die gebruik maakt van de benarde positie van deze vrouw om even aan zijn gerief te komen? Hoe zit het met vrouwen die nageroepen worden en daar écht bang van worden, ook al kan jij je dat misschien niet voorstellen?

Dat is het hele punt. JE WEET HET NIET. Ik heb het al meermaals getypt in dit topic maar het lijkt niet echt door te dringen. Volgens mij is er echt maar een iemand die kan bepalen of opmerkingen of handelingen kwetsend, intimiderend of vernederend zijn, en dat is de persoon om wie het gaat. Niet de maker van de opmerking of de persoon die handelt, en al zeker niet een willekeurig persoon op het internet. Die paar rotte appels die weer misbruik maken van deze media-aandacht (die er ongetwijfeld zijn, ook al heb ik er geen in mijn omgeving en ik beschuldig ook niemand) mogen zeker geen reden zijn om er dan maar helemaal geen aandacht aan te geven. Die maken namelijk de overige #metoo's niet minder oprecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:25

Bonita_Bon schreef:
(....)Dat is voor de 1 heel prettig en voor de ander heel vervelend. Maar werkelijk ieder miniscule opmerking of aanraking word nu zo opgeblazen, dat ik me bijna schaam voor de weerloze slachtofferrol die sommige (let op de nuancering) vrouwen nu aannemen. Dat durf ik te zeggen, terwijl ik misbruik en aanranding heb zien gebeuren en waar ik tegen getuigd heb in de rechtzaal. DAT zijn de echte slachtoffers. Niet de vrouwen die voor een goeie baan maar met de baas naar bed zijn geweest en nu #Metoo typen omdat ze eigenlijk spijt hebben van die keuze. Niet voor de vrouwen die #Metoo typen omdat ze op straat nageroepen zijn met 'hee poedersuiker', mijn vriend is wel eens 'klootzak' genoemd op straat, moet die nu ook #Metoo typen?

Versieren is aftasten, de 1 valt voor de wat voortvarende aanpak, de ander heeft liever heeeeel voorzichtig oogcontact en dan rustig aan om elkaar heendraaien met keurige gesprekken. Prima. Ik vind wat directer leuk. Noem mij niet triestig als die manier van versieren mij triggert, net als dat ik jou niet triestig noem als je de afwachtende aanpak fijn vind. daarom val jij voor persoon 1 en ik voor persoon 2. Top, allemaal op dezelfde persoon word wat druk. Ik wil een vent die zegt dat ik een goeie kont heb in die broek terwijl hij me er een vrolijke tik op geeft. Volgens velen hoor ik hem dan onmiddelijk een knietje te geven en weg te lopen om aangifte te doen. Hu..

Hou op met de betutteling.

#blijf praten
#wees duidelijk
#lees je in

Wat mij betreft gaat het om het recht dat iedere vrouw, ieder mens heeft op integriteit van het lichaam.

Een vrouw die vrijwillig kiest om met de baas naar bed te gaan om hogerop te komen: tja...
Afdeling zelfbeschikking: je mag beslissen prostituee te worden. Volgens mij is dat het zwaarste beroep ter wereld, maar het mag. Dat niet iedereen weet hoe zwaar het is, de keuze maakt en er spijt van heeft: dat kan.
(Een van de zware kanten van 'betalen met sex' is de totale rechteloosheid. Jij denkt 'neuken', krijg je eerst met de zweep. En dan maar hopen dat hij betaalt. En of je extra betaald krijgt voor de zweep...?)
Volgens de moderne Nederlandse regels is de baas in overtreding. Sex in machtsrealities, bij hulpverlening en leerling/pupilrelaties mag niet. Volgens mij terecht.

En: het is NIET wat Weinstein deed.
Het initiatief lag bij hem.
En het was niet 'een wit voetje halen ivm promotie', het was doen wat hij wilde of je carrière werd gebroken.
Plus dat in de woorden van JBC rotzak Weinstein vast wel zorgde voor nul getuigen "dus het was mijn woord tegen het zijne".
...en wist jij veel dat je niet de enige was?

En in mijn ervaring werkt het niet waar het over macht gaat om te spreken over echte slachtoffers en 'lui die geen echte slachtoffers zijn'.

Jij of ik mogen Jantje die een arm om Marietje legt gewoon vinden. En idd: de nuances en de context zijn allesbepalend, het enkele feit "Jantje legt arm om Marietje" lijkt mij prima. Let us make love instead of war.
Maar als Marietje het niet prettig vindt houdt het op.

Het is aan Marietje om te bepalen of ze slachtoffer is, en aan niemand anders. Dat zou 'betutteling' van Marietje zijn.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:33

Magrathea schreef:
k*t :=
Was even vergeten dat sommigen censuur zien, en blijkbaar wordt er in urls ook gecensureerd _O-

@Bonita, als je dit soort uitspraken doet denk ik echt dat je geen idee hebt van de daadwerkelijke omvang. Of is een verkrachting of aanranding alleen 'echt' als iemand aangifte doet en het naar de rechtbank brengt? Zoals je het nu zegt laat je het precies klinken zoals het altijd al was: oh, die vrouwen, ze zullen zich wel aanstellen, ze zullen het er wel naar gemaakt hebben. Wat nou als die vrouw die naar bed gaat met een potentiele werkgever diep in de schulden zit en dit het enige uitzicht is om eruit te komen? Hoe zit dat dan met die man, die gebruik maakt van de benarde positie van deze vrouw om even aan zijn gerief te komen? Hoe zit het met vrouwen die nageroepen worden en daar écht bang van worden, ook al kan jij je dat misschien niet voorstellen?

Dat is het hele punt. JE WEET HET NIET. Ik heb het al meermaals getypt in dit topic maar het lijkt niet echt door te dringen. Volgens mij is er echt maar een iemand die kan bepalen of opmerkingen of handelingen kwetsend, intimiderend of vernederend zijn, en dat is de persoon om wie het gaat. Niet de maker van de opmerking of de persoon die handelt, en al zeker niet een willekeurig persoon op het internet. Die paar rotte appels die weer misbruik maken van deze media-aandacht (die er ongetwijfeld zijn, ook al heb ik er geen in mijn omgeving en ik beschuldig ook niemand) mogen zeker geen reden zijn om er dan maar helemaal geen aandacht aan te geven. Die maken namelijk de overige #metoo's niet minder oprecht.

Dan vind ik die man een banketstaaf en sneu, maar het is nog steeds haar keuze geweest, hoe benard ook en daar erger ik mij nu zo aan. Ergens spijt van hebben betekend niet dat je dus diegene maar aan moet pakken want het is allemaal zijn schuld. Nee sorry. Zij dacht toen 'laat ik maar op zijn avances ingaan, misschien scoor ik er een baan mee', hij dacht wellicht: "makkelijk scoren. Ze valt op me vanwege mijn positie" Als je minderjarig bent of zwakbegaafd en je consequenties niet kan overzien en de andere persoon is bij zijn volle verstand etc, dan is het een ander verhaal. Wat ik in mijn eerste bericht al typte; noem mij maar advocaat van de duivel en val me er vooral persoonlijk op aan. Helemaal prima. Dit is mijn mening en dit is hoe ik er in sta.
Als iedereen zich als grens de grens gaat houden van de allergevoeligste, angstigste (dont get me wrong, prima als iemand zo is) persoon, is Hallo zeggen al zwaar intimiderend. Waar trek je dan een grens? Ik vind dat heel moeilijk te bepalen. Want mijn grens ligt niet in de buurt van die van bijvoorbeeld Ayasha. En dat is haar goed recht. Maar alles maar af doen als intimidatie/aanranding/etc, vind ik niet okee. Mensen vanaf kind af aan leren beter te luisteren en te kijken zou helpen. Zoals ik in mijn 1ste of 2de post opperde. Leren wanneer iemand bevriest, en dat dat Nee betekend tenzij anders aangegeven. dat soort dingen. Ervan uitgaan dat alles Nee is tenzij Ja aangegeven zou theoretisch ook een goed uitgangspunt zijn. Want ik neem aan dat daar nu mee geschermt gaat worden. maar in de praktijk durft niemand elkaar meer aan te spreken, knipogen word gevaarlijk, flirten is uit den boze en laat staan dat jij de eerste beweging naar iemand toe maakt om te zoenen... Snap je mn oogpunt? (je hoeft het niet eens te zijn hoor, we zijn het duidelijk oneens. Maar dat kan ook zonder op de man te spelen ;-))

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:44

Janneke2 schreef:
Jij of ik mogen Jantje die een arm om Marietje legt gewoon vinden. En idd: de nuances en de context zijn allesbepalend, het enkele feit "Jantje legt arm om Marietje" lijkt mij prima. Let us make love instead of war.
Maar als Marietje het niet prettig vindt houdt het op.

Het is aan Marietje om te bepalen of ze slachtoffer is, en aan niemand anders. Dat zou 'betutteling' van Marietje zijn.

Ik begrijp wat je zegt. Maar wanneer weet Jantje of Marietje het prettig vind? Hij denkt 'even kijken wat er gebeurt als ik mijn arm voorzichtig om haar heen sla.' Marietje duwt hem weg en Jantje denkt 'ah jammer, kon het proberen' is Marietje dan aangerand? Marietje kan zich daar slachtoffer van vinden. Dat kan. Maar jantje wegzetten als aanrander lijkt mij niet correct en dat is wat ik in sommige situaties zie gebeuren. En dat is de aanstoot tot mijn betoog ;-)
Zoals ik in al mijn posts aangeef en blijf aangeven; ik ben 100% tegen het seksueel misbruiken van vrouwen, maar je kan niet alles op 1 grote hoop gooien. Daarmee doe je een hoop 'daders' tekort.

en Margrathea (wat een moeilijke naam haha, moest even 3x teruglezen), je hebt het meermaals getypt, maar ik ben het gewoon niet met je eens. Of wel eens met wat je typt, want inderdaad; alleen de persoon zelf kan iets ergens van vinden. Maar niet eens met je opvatting. Want in mijn ogen maakt jezelf ergens slachtoffer van VOELEN een ander nog geen dader, misdadiger of verschrikkelijk persoon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:22

Bonita_Bon schreef:
Ik begrijp wat je zegt. Maar wanneer weet Jantje of Marietje het prettig vind? Hij denkt 'even kijken wat er gebeurt als ik mijn arm voorzichtig om haar heen sla.' Marietje duwt hem weg en Jantje denkt 'ah jammer, kon het proberen' is Marietje dan aangerand?

Er is natuurlijk context en nuance - maar als ik me concentreer op deze enkele regels tekst - nee.

In deze tekst wordt er voorzichtig gehandeld door Jantje, Marietje zegt/ doet 'nee' en de kous is af.
Er is sprake van wederzijds respect of gelijkwaardigheid. De arm om de schouder is de non verbale vraag "Wil je?" en het antwoord luidt 'nee' - einde verhaal.
En tja, voorzichtig alleen maar een arm om een schouder is wat ander dan meteen iemand omarmend vastklemmen, en/of borsten aanraken etc etc onder het mom van 'laat ik eens proberen'.

(Context en nuance: als in de vriendenkring duidelijk bekend is dat Marietje niet aangeraakt wil worden; of het was de 100ste keer dat Jantje het probeerde, etc etc. dan zou het een ander verhaal zijn.)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:36

Janneke2 schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ik begrijp wat je zegt. Maar wanneer weet Jantje of Marietje het prettig vind? Hij denkt 'even kijken wat er gebeurt als ik mijn arm voorzichtig om haar heen sla.' Marietje duwt hem weg en Jantje denkt 'ah jammer, kon het proberen' is Marietje dan aangerand?

Er is natuurlijk context en nuance - maar als ik me concentreer op deze enkele regels tekst - nee.

In deze tekst wordt er voorzichtig gehandeld door Jantje, Marietje zegt/ doet 'nee' en de kous is af.
Er is sprake van wederzijds respect of gelijkwaardigheid. De arm om de schouder is de non verbale vraag "Wil je?" en het antwoord luidt 'nee' - einde verhaal.
En tja, voorzichtig alleen maar een arm om een schouder is wat ander dan meteen iemand omarmend vastklemmen, en/of borsten aanraken etc etc onder het mom van 'laat ik eens proberen'.

(Context en nuance: als in de vriendenkring duidelijk bekend is dat Marietje niet aangeraakt wil worden; of het was de 100ste keer dat Jantje het probeerde, etc etc. dan zou het een ander verhaal zijn.)

Dat is zeker waar! ik denk dat daarom meer nadruk gelegd moet worden op het begrijpen danwel lezen van lichaamstaal en de bijbehorende normen en waarden! Ik vind alleen de generalisering die nu veelal plaatsvind buiten proportie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:47

...en zou die arm om de schouder niet een nonverbale vraag zijn, maar een mededeling "Ik mag dit!" vind ik het ook al weer anders....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:50

Niet alleen lichaamstaal, men kan ook gewoon om consent vragen. Zo moeilijk is dat niet. Ipv "geen (merkbaar) protest is een ja" kan iemand ook vragen "zeg, is dit oké?/wil je dit wel?/etc". Is het gelijk duidelijk.
En nee, natuurlijk hoeft dat niet om elk wissewasje of elke flirt-actie in de kroeg, maar voor je overgaat op daadwerkelijk seksuele handelingen lijkt me dat helemaal niet zo misplaatst.

Zo ben ik ooit als jong meisje gedwongen door een jongen die maar bleef herhalen "voel je dan niet wat je met me doet?" terwijl hij mijn hand in zijn kruis duwde.
Kennelijk was het niet de moeite waard om zich af te vragen wat het met MIJ deed 8)7
(Nu was mijn protest en gestribbel al niet voldoende, dus kennelijk stond het inderdaad onderaan zijn prioriteitenlijstje).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:32

Kreeg gister toch wel mijn bedenkingen tijdens de uitzending van Pauw over die Jelle Brand zijn beschuldiging richting de producer over die aanranding 15 jaar geleden. Bedoel, als dat waar is dat ze dronken samen in bed belanden en sex hebben gehad zonder dwang waarom doe je dan zulke uitspraken op tv?
Rare toestand

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:36

Eh - ik kijk geen Pauw, dus ik snap je verhaal niet.

En het feit dat 2 mensen ooit samen dronken in bed zijn beland neemt de mogelijkheid niet weg dat 1 van 2 dacht: "Volgende keer doe ik GHB in zijn koffie".

Trouwens, viel het woord 'dat het een/de producer was...?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:45

Ze hebben het er ook al de hele dag over op de radio...

Het valt niet te bewijzen wat er echt gebeurd is. Dus dan is de vraag wie je moet geloven. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:58

Zoek het ff op Janneke, de beste man was zelf op de tv om zijn verhaal te doen