Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:18

ravellie schreef:
Eelmo schreef:
De mensen die halloween vergelijken met IS moeten volgens mij gewoon even een wikipediapagina lezen (https://en.wikipedia.org/wiki/Halloween).

Halloween (en dia de los muertos ook trouwens) gaat over het vereren van de doden (met of zonder keltische/heidense gebruiken) en heeft niets te maken met martelen, onthoofdingen en psychopaten.

Nou ik zou zeggen, verdiep jij je er eens in

Thema feesten......Walibi

Wat een dikke onzin, het is vooral wie ziet er het meest gruwelijk uit en laat de meeste gruwelijkheden zien.
En ja...ik weet de diepe betekenis, vlgs mij komt er eind dit jaar of begin nieuwe jaar zelfs een tekenfilm over uit

tsja.... lopen over water, water in wijn veranderen en mensen die op staan uit de dood zijn voor anderen weer dikke onzin. Maar daar gaan wij ook niet zo op los toch? Respect voor elkaar is imo wat van belang is... jij vind dit vervelend, ik weer wat anders. Hoe mensen zich soms uiten over mensen die wel halloween vieren is ook echt niet respectvol op sociale media.
Ik vind het wel vermakelijk dat er hele leuzen op facebook staan betreft het "slechte" halloween gebeuren. Dat het ziekelijk is hoe mensen vrolijk kunnen doen en humor halen uit een feest waarbij doden vereerd worden. Dat die mensen naar de hel zullen gaan en branden tot in den eeuwigheid.
Maar ja de bijbel... of nee wacht? Wordt daarin nou ook een overleden persoon beschreven waarna een bepaalde stroming heeft besloten deze persoon te vereren?
Dus ja... wat voor de een normaal is, is voor de ander raar... ik neem geen aanstoot aan ieders geloof, de aspecten daarin die ik vreemd vind laat ik lekker... zolang er geen mensen kwaad mee worden gedaan, helemaal prima.

imo is het iets waar je van kan leren, 'griezelen' heeft een invloed op je vorming van goed en kwaad, wat wel kan en wat niet kan... je denken en fantasie worden uitgedaagd.
Laten we elkaar lekker in waarde laten en vooral geen zaken gaan uitsluiten of verbieden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:09

Wat ik weet over Halloween komt niet van Wikipedia, maar uit Wicca.
Doden worden door niet vereerd, maar er wordt wel contact mee gezocht. (Ik heb genoeg in de bijbel gelezen om te weten dat het kan ;) Gaat over Saul en Samuel.)

De doden zijn ons voorgegaan en kunnen ons advies geven, en sowieso kunnen zij ons informeren over 'onze wortels'.

Ik kreeg via Facebook een serie foto's en uiteindelijk een filmpje opgestuurd van een boeddhiste dat er 'een hoge ome' was overleden. Lama, Tulku, Rinpoche - :o weet niet meer.
Op gegeven moment klikte ik het filmpje aan, het eerste stilstaande beeld was een of andre mooie Tibetaans gevormd ritueel ding, oranje van binnen. Allerlei kleuren er om heen.
"misschien hoor ik mooi gezang op het filmpje" *klik*.
Nee.
Die oranje binnenkant, dat was vuur.
Dit was de simpele werkelijkheid van de crematieplechtigheid.
....binnen het Tibetaanse Boeddhisme is dat het moment waarop je als overleden mens maximaal karma kan verbranden - en voor de aanwezigen geldt hetzelfde. Niemand zong, iedereen was in diepe meditatie, behalve de vrijwilliger die het filmpje schoot.
:o ik was er een beetje van ondersteboven - maar je verzoenen met 'the facts of life' kan geen kwaad.
"Ook een soort van griezelen..."

Enne: niet te veel tegen christen zeggen dat ze een dode Jezus vereren, hoor!
Al zal ik de Roomsen nooit helemaal snappen: kom je een kerk binnen, zie je ogenblikkelijk iemand die gemarteld wordt - en die arme man laten ze nog uren, eeuwen lang hangen ook.
(Je verzoenen met the facts of life dat martelen bestaat - accoord. Maar het slachtoffer niet acuut bevrijden - ???)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:33

Janneke2 schreef:
Wat ik weet over Halloween komt niet van Wikipedia, maar uit Wicca.
Doden worden door niet vereerd, maar er wordt wel contact mee gezocht. (Ik heb genoeg in de bijbel gelezen om te weten dat het kan ;) Gaat over Saul en Samuel.)

De doden zijn ons voorgegaan en kunnen ons advies geven, en sowieso kunnen zij ons informeren over 'onze wortels'.

Ik kreeg via Facebook een serie foto's en uiteindelijk een filmpje opgestuurd van een boeddhiste dat er 'een hoge ome' was overleden. Lama, Tulku, Rinpoche - :o weet niet meer.
Op gegeven moment klikte ik het filmpje aan, het eerste stilstaande beeld was een of andre mooie Tibetaans gevormd ritueel ding, oranje van binnen. Allerlei kleuren er om heen.
"misschien hoor ik mooi gezang op het filmpje" *klik*.
Nee.
Die oranje binnenkant, dat was vuur.
Dit was de simpele werkelijkheid van de crematieplechtigheid.
....binnen het Tibetaanse Boeddhisme is dat het moment waarop je als overleden mens maximaal karma kan verbranden - en voor de aanwezigen geldt hetzelfde. Niemand zong, iedereen was in diepe meditatie, behalve de vrijwilliger die het filmpje schoot.
:o ik was er een beetje van ondersteboven - maar je verzoenen met 'the facts of life' kan geen kwaad.
"Ook een soort van griezelen..."

Enne: niet te veel tegen christen zeggen dat ze een dode Jezus vereren, hoor!
Al zal ik de Roomsen nooit helemaal snappen: kom je een kerk binnen, zie je ogenblikkelijk iemand die gemarteld wordt - en die arme man laten ze nog uren, eeuwen lang hangen ook.
(Je verzoenen met the facts of life dat martelen bestaat - accoord. Maar het slachtoffer niet acuut bevrijden - ???)

Die overledene zal hoogstwaarschijnlijk de vorige koning van Thailand zijn. Die werd en wordt daar nogal uitbundig vereerd en zijn crematie was afgelopen week.

Over die figuur die gemarteld wordt: ik wist dat protestanten niet aan heiligen deden, maar hebben jullie dan zelfs geen kruisbeelden? Dat wist ik oprecht niet. Ik dacht altijd dat het kruis een symbool was voor vrijwel alle stromingen van het Christendom (al is het bij de Oosters-orthodoxen iets anders vormgegeven).

Dan dat vereren van een dode Jezus: is die niet ooit aan het kruis gestorven (of schijndood geweest en na een paar weken met Hemelvaart alsnog bezweken)?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:43

Citaat:
Die overledene zal hoogstwaarschijnlijk de vorige koning van Thailand zijn. Die werd en wordt daar nogal uitbundig vereerd en zijn crematie was afgelopen week.

Zeer beslist niet.
Met Bhimibol zij vrede, maar hij was geen 'hoge ome' in het Tibetaanse Boeddhisme. Wel koning in een boeddhistisch land.
Citaat:
Over die figuur die gemarteld wordt: ik wist dat protestanten niet aan heiligen deden

Goed zo..!
Nee.
Citaat:
maar hebben jullie dan zelfs geen kruisbeelden? Dat wist ik oprecht niet. Ik dacht altijd dat het kruis een symbool was voor vrijwel alle stromingen van het Christendom (al is het bij de Oosters-orthodoxen iets anders vormgegeven).

Taal kan tricky zijn: maar als er al kruis wordt afgebeeld, dan doorgaans zonder dode of stervende Jezus.
Vaker de griekse letters 'rho' en 'chi', de chi is ook een soort van kruis.
Citaat:
Dan dat vereren van een dode Jezus: is die niet ooit aan het kruis gestorven (of schijndood geweest en na een paar weken met Hemelvaart alsnog bezweken)?

Tjeu...

Vroegah op het internet hadden we de afko lmaoairotf.
Laughing my ass off as I roll on the floor.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:50

Janneke2 schreef:
Citaat:

Tjeu...

Je kunt erom lachen, maar waar is het vereren van Jezus fundamenteel verschillend van het vereren van andere overledenen en martelaren zoals dat in talloze religies en rituelen wordt gedaan? Is dat omdat christenen geloven dat hij na zijn dood in een parallelle wereld (hemel) heeft doorgeleefd? Dat zeggen de vereerders van die andere vereerde doden ook. Die zouden ook allemaal in niet-stoffelijke vorm in de een of andere onderwereld, dodenrijk, valhalla, etc. verder hebben geleefd.
Laatst bijgewerkt door oomens op 27-10-17 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:51

Heb niet het hele topic gelezen (en misschien maar goed ook :-) ), maar wil wel nog op de OP antwoorden. Voor mij grenst het aan censuur als je als openbare bibliotheek bepaalde boeken niet tentoonstelt omwille van één bevolkingsgroep. In dit geval toevallig christenen, maar oh wee, het kot zou te klein zijn, als je in bepaalde thema's niet zou meegaan omdat bijvoorbeeld moslims, joden, of weet ik veel welke andere groep er aanstoot aan zou kunnen nemen.
Lezen is je geest verruimen, het is dan nog altijd aan de lezer om daarvan mee te nemen wat hij of zij wil. Bovendien vind ik het niet de taak van een openbare bibliotheek om aan een bepaalde groep mensen tegemoet te komen. Het is dan uiteindelijk de taak van de school om uit te leggen waarom dit of dat boek niet gewenst is (wat ik overigens ook flauwe kul vind, nogmaals, lezen verruimt de geest)...

c_alsemgeest

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:53

precies tess_84 :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:13

Citaat:
...
Citaat:
Citaat:
Je kunt erom lachen, maar waar is het vereren van Jezus fundamenteel verschillend van het vereren van andere overledenen en martelaren zoals dat in talloze religies en rituelen wordt gedaan? Is dat omdat christenen geloven dat hij na zijn dood in een parallelle wereld (hemel) heeft doorgeleefd? Dat zeggen de vereerders van die andere vereerde doden ook. Die zouden ook allemaal in niet-stoffelijke vorm in de een of andere onderwereld, dodenrijk, valhalla, etc. verder hebben geleefd.

Eh, ik schoot in de lach bij "na een paar weken met Hemelvaart.."
Accoord, dat gaat meer over de kerkelijke kalender dan de bijbelse verhalen, maar ik krijg de indruk dat jij ze geen van beiden kent.

Het is natuurlijk wel een zinnige vraag: wasrin verschilt het vereren van Jezus met het vereren van andere overledenen en martelaren - daar lachte ik ook niet om.

En je zou de hemel als een soort parallelle wereld kunnen zien (ik houd mij daar niet zo mee bezig, maar het kan).
De formulering 'heeft doorgeleefd' vind ik nogal typisch.

Maar die precieze verschillen etc interesseren mij dus niet zo. Van mij dus ook geen "donder en bliksem" over Halloween...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:15

Janneke2, ja inderdaad ik vind het eng dat er nog een aantal christenen zijn die de bijbel letterlijk nemen.

(overigens ben ik zelf protestants opgevoed dus ik heb dus wel enige kennis van de bijbel, maar dat terzijde)

Dat deze christenen vanuit hun letterlijke interpretatie van de bijbel hun moraal baseren op dit archaïsche boek is hun eigen keuze, het probleem is dat zij die moraal aan niet-gelovigen willen opleggen.

We hebben nu een kabinet met twee christelijke partijen waarvan er één het scheppingsverhaal onderdeel wil maken van het onderwijspakket op openbare (!) scholen (aldus de nieuwe minister van onderwijs Arie Slob). Dit impliceert dat men de evolutietheorie niet serieus neemt, of misschien zelfs verwerpt (want in de bijbel staat immers dat God de wereld in 6 dagen schiep en op de 7e zag dat het goed was).

Eenzelfde denkwijze; het als vanzelfsprekend opleggen van de eigen christelijke moraal aan andersdenkenden, ligt aan de basis van het verwerpen van het griezelthema tijdens de kinderboekenweek en bijv. ook Harry Potter, als zijnde 'duivels', 'heidens', of hoe dan ook slecht voor de tere kinderziel.

Ik zeg niet dat de meerderheid van de christenen er zo over denkt, maar wel bijv. de richting binnen de Gereformeerde kerk waar de CU haar basis heeft. En die partij bepaalt nu mede het beleid in dit land, terwijl het in feite om een heel kleine groep Nederlanders gaat die zij vertegenwoordigt. Ik respecteer hun geloof, maar we kennen hier het beginsel van scheiding van kerk en staat, en daar moeten we niet aan willen tornen. Geloof is een prive-aangelegenheid.

Dan kun je lacherig doen over de vermeende gebrekkige bijbelkennis van je medediscussianten, maar daarmee ga je m.i.voorbij aan het feitelijke issue.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:20

Askja schreef:
Geloof is een prive-aangelegenheid.

Vooral dat ja!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:50

Ik meende gisteren op de radio(1) gehoord te hebben dat Arie Slob het plan om het scheppingsverhaal op openbare scholen te gaan onderwijze heeft laten vallen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:54

Ik,ben van mening dat ieder kind op school kennis van de bijbel behoort te hebben....als je er naar wil gaan leven is dan je eigen keuzen...

Alles helemaal los laten, prima, maar ga dan niet zeuren als in Nederland de christenen steeds minder aanwzeig zjn en andere gelovigen steeds meer....

Maak dan van Nederland een ateistisch land met vrijheid om in huiselijke kring een bepaald geloof aan te hangen, marar zodra het in het openbare leven zichtbaar gemaakt moet worden door een bepaald geloof dit van rechtswege te verbieden...dan heb je scheidimg van kerk en staat.

Alles zonder geloof in openbaar leven, achter elke huisdeur ieder zijn eigen geloof en uiting daarvan...

Dan hebben we ook deze malle discussies niet meer en dan is er gelijkheid..

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:04

tess_84 schreef:
Heb niet het hele topic gelezen (en misschien maar goed ook :-) ), maar wil wel nog op de OP antwoorden. Voor mij grenst het aan censuur als je als openbare bibliotheek bepaalde boeken niet tentoonstelt omwille van één bevolkingsgroep. In dit geval toevallig christenen, maar oh wee, het kot zou te klein zijn, als je in bepaalde thema's niet zou meegaan omdat bijvoorbeeld moslims, joden, of weet ik veel welke andere groep er aanstoot aan zou kunnen nemen.
Lezen is je geest verruimen, het is dan nog altijd aan de lezer om daarvan mee te nemen wat hij of zij wil. Bovendien vind ik het niet de taak van een openbare bibliotheek om aan een bepaalde groep mensen tegemoet te komen. Het is dan uiteindelijk de taak van de school om uit te leggen waarom dit of dat boek niet gewenst is (wat ik overigens ook flauwe kul vind, nogmaals, lezen verruimt de geest)...

Ben ik het mee eens hoor.
Uiteindelijk beslist een school of ze er in mee gaan
En ik ben heel blij dat de school van onze dochter daar heel anders op in is gegaan.
Die hebben niet het vergrootglas op griezelen gelegd, maar een boekenmarkt georganiseerd waar kinderen tweedehands boeken konden kopen en verkopen.
Veel leuker :D
Laatst bijgewerkt door ravellie op 27-10-17 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:05

Goof schreef:
Askja schreef:
Geloof is een prive-aangelegenheid.

Vooral dat ja!

Dat gaat nog wat worden met de Islamisering in Europa dan :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:07

Ik ben niet zo van het letterlijk nemen in de slechte betekenis van het woord. Zo vind ik Genesis 1 een mooi lied. Geschreven in ballingschap, als een soort verzetslied. "Die zonnegod van jullie, nou, die kwam pas op de 4e dag!"
....als ze dat soort dingen nou eens zouden leren op school, dan werd het leuk.
De discussies in de bijbel vind ik namelijk leuk. En waardevol.
En om allerlei trieste redenen zien veel mensen die discussie niet eens. Zien ze godsdienst als een set regels, doorgaans om mensen bang en klein en afhankelijk te houden (ik weet dat het bestaat) -
en daarna "gaat het badwater met kind en al met een grote boog het raam uit..."
(Wat ik dus een groot verlies vind. Als protestant ben ik uiteraard wel heel erg voor het stoppen met 'knechten'.)

...en daarna zijn we ook snel klaar met 'opleggen van eigen moraal' en 'doe het maar achter de voordeur'.
Volgens mij zijn dit 'soort' discussies waardevol - de uiteindelijke "conclusie" (=moraal) is aan het eigen geweten.

Askja schreef:
Dan kun je lacherig doen over de vermeende gebrekkige bijbelkennis van je medediscussianten, maar daarmee ga je m.i.voorbij aan het feitelijke issue.

Ik wil nadrukkelijk niet 'lacherig' doen over compleet gebrek aan kennis in een serieuze discussie, maar het werd mij na de compleet misplaatste opmerking over koning Bhumibol efkes te veel. Ik moest lachen over zoveel onzin. (Vragen mag altijd en Wikipedia is er ook, maar in 1 post 10 dingen zeggen die kant noch wal raken: :o _/-\o_ )

Verder neem ik ook gewoon een ingewikkelde positie in.
Ik ben tegen op al dat flauwe, rigide en kleingeestig gedoe.

6000 jaar terug schiep god de aarde met de fossielen er al in - huuuu! Dat badwater mag weg, graag en gauw!! (Hiephoi als dit inmiddels van tafel is!)

Maar ik beschouw godsdienst dus als iets belangrijks dat ons allemaal aangaat.
En helaas is godsdienst iets waar veel mensen zo weinig van afweten dat ze helaas, - uitlachen hoort niet - de raarste aannames maken en mij vervolgens ergens kwijtraken.

PS: scheiding van kerk en staat houdt in dat Nederland geen 'atheïstisch' land kan worden.
Sinds 1648 heeft iedereen de vrijheid om het geloof aan te hangen dat hem of haar het beste uitkomt. Atheïstisme bestond niet echt of hoe zeg je dat in die tijd - maar het is impliciet toegestaan: het is nadrukkelijk je eigen zaak en geen staatszaak.

Ik pas er voor als christen om de ruimte van moslims in te nemen. Spaar me gezeur over islamisering, al barst dat doorgaans ook van gebrek aan kennis en 'dus' angst.

En scheiding van kerk en staat houdt in dat de Nederlandse staat geen kerkleiders benoemt en dat de kerken geen regeringsleiders, rechters etc benoemen.
Verder niets: christelijke partijen, moslimpartijen, spirituele partijen: het mag allemaal. Ik houd van veelkleurigheid.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-10-17 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:14

Indestal schreef:
Ik,ben van mening dat ieder kind op school kennis van de bijbel behoort te hebben....als je er naar wil gaan leven is dan je eigen keuzen...

Dan ook op de gereformeerde scholen de evolutietheorie maar?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 14:23

Ik had vroeger op mijn openbare basisschool godsdienst, een uurtje per week. Daarin werd het christendom, de islam, het boedisme, het hindoeïsme, de torah, de Koran, de bijbel, allemaal behandeld.
Wel allemaal heel oppervlakkig natuurlijk...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:31

NatasjavE schreef:
Indestal schreef:

Ik ben van mening dat ieder kind kennis van elke wereldgodsdienst behoort te hebben... Kan het zelf beslissen of het überhaupt een godsdienst wil aanhangen en welke.
En ja, OOK de evolutietheorie. Onwetendheid is basis van angst en angst kan wel eens vreemde dingen doen met een mens. Dus zo veel en zo breed mogelijk informatie verspreiden, dat moet het doel zijn van onderwijs. Niet maar één godsdienst en in sommige gevallen dan ook nog wetenschappelijk bewezen theorieën ontkennen. Dat vind ik niet kunnen en ook in strijd met de scheiding van kerk en staat.

In één van de posts hierboven wordt geopperd om godsdienst helemaal uit het openbare leven te bannen. Ik ben voor. Helaas is godsdienst voor zo veel oorlogen en discussies verantwoordelijk geweest en nu nog steeds verantwoordelijk, dat ze voor mij dat hele concept mogen afschaffen :+ (in het openbaar, dat spreekt voor zich, want er bestaat nog steeds zoiets als godsdienstvrijheid)

Maar dit gaat nu wel ver off topic. Ik blijf bij mijn standpunt dat openbare instellingen neutraal moeten blijven en zich dus niet moeten aanpassen aan één bepaalde groep.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:33

LadyMadonna schreef:
Ik had vroeger op mijn openbare basisschool godsdienst, een uurtje per week. Daarin werd het christendom, de islam, het boedisme, het hindoeïsme, de torah, de Koran, de bijbel, allemaal behandeld.
Wel allemaal heel oppervlakkig natuurlijk...

_/-\o_ Kan ik alleen maar toejuichen! Dan leer je als kind (hopelijk) ook dat er veel parallellen zijn tussen de verschillende godsdiensten en waar de nadruk in elke godsdienst gelegd wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:53

Godsdienst vrijheid houdt natuurlijk niet op bij de voordeur.
"Afschaffen" is niet erg democratisch.
.het verrast mij wel dat in andere topics zo gehangen wordt aan tradities, terwijl hier gepleit wordt om een volledige geschiedenis overboord te gooien.

Het is niet de Godsdienst die verantwoordelijk is voor oorlog en ellende, maar de mensen die het als excuus gebruiken.
Daarnaast is er ook veel goeds gedaan vanuit religie of geloof.
(Ik hang overigens zelf geen enkele stroming aan)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-10-17 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:54

Janneke2 schreef:
Citaat:
...

Citaat:

Eh, ik schoot in de lach bij "na een paar weken met Hemelvaart.."
Accoord, dat gaat meer over de kerkelijke kalender dan de bijbelse verhalen, maar ik krijg de indruk dat jij ze geen van beiden kent.
De kerkelijke kalender ken ik redelijk (Advent, Kerst, Driekoningen, Carnaval + Aswoensdag, Palmpasen, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, St. Jan (einde aspergeseizoen!), Maria Hemelvaart, St. Maarten, Sint Nicolaas), maar dat doet er nu denk ik niet veel toe.
Ik ken inderdaad niet alle bijbelverhalen letterlijk, maar heb vroeger ook gewoon uit de kinderbijbel voorgelezen gekregen. Over de Hof van Eden en de appel en Kaïn en Abel, over Mozes in zijn mandje, over de zee die uiteen ging, over Noach en de ark, over Mozes en zijn geboden, over Maria die een kindje kreeg van een engel, over Herodes die alle baby's liet doden, over Jozef en Maria die voor een volkstelling op reis gingen en nergens onderdak kregen, over Jezus die rondtrok met een heel gevolg om verhalen te vertellen, over de kruisweg, en alle keren dat hij onderweg viel en overeind geholpen werd, over de broden en de vissen, over de haan en het verloochenen, over...
Op school werd het uiteraard ook allemaal behandeld, want een openbare school was er toen nog niet in het dorp. Daarbij deed ook op de openbare school de halve klas gewoon zijn communie omdat dat zo hoorde, dus de bijbehorende voorbereiding is mij niet ontgaan. Vertel maar wat ik dan precies gemist heb in dit geval (en ja, ik weet dat er mogelijk langer dan een paar weken tussen de kruisiging en het (definitief) overlijden van Jezus heeft gezeten, net zoals hij bij zijn kruisiging ook 33 jaar ouder was dan de paar maanden die kerst dan geleden is).

Citaat:
Het is natuurlijk wel een zinnige vraag: wasrin verschilt het vereren van Jezus met het vereren van andere overledenen en martelaren - daar lachte ik ook niet om.

En je zou de hemel als een soort parallelle wereld kunnen zien (ik houd mij daar niet zo mee bezig, maar het kan).
De formulering 'heeft doorgeleefd' vind ik nogal typisch.

Maar die precieze verschillen etc interesseren mij dus niet zo. Van mij dus ook geen "donder en bliksem" over Halloween...

Wat bedoel je precies met dat het een nogal typische formulering zou zijn? Als de hemel datgene is waar Jezus naartoe gegaan zou zijn en waat god met zijn engelen woont, dan zou je dat toch als een parallelle wereld moeten zien? En dan is wat hij daar sinds Hemelvaart een kleine tweeduizend jaar geleden heeft zitten doen toch doorleven/verder leven geweest?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:05

Nikass schreef:
Godsdienst vrijheid houdt natuurlijk niet op bij de voordeur.
"Afschaffen" is niet erg democratisch.
.het verrast mij wel dat in andere topics zo gehangen wordt aan tradities, terwijl hier gepleit wordt om een volledige geschiedenis overboord te gooien.

Het is niet de Godsdienst die verantwoordelijk is voor oorlog en ellende, maar de mensen die het als excuus gebruiken.
Daarnaast is er ook veel goeds gedaan vanuit religie of geloof.
(Ik hang overigens zelf geen enkele stroming aan)

Waarom niet? Alle onenigheid in de wereld is vanwege godsdiensten....als deze gedachtengang nu eens gewoon alleen thuis geldt, dan heeft iedereen evenveel ruimte buiten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:08

NatasjavE schreef:
Indestal schreef:

Ja ook, maar dat zullen ze niet willen, van dat verhaal zijn ze bang...

Maar ik vind godsdienst vanuit een objectieve bijbel een stukje algemene ontwikkeling....dit is een christelijk werelddeel, en kennis ervan nemen is verrijking van je kennis en inzicht....dan kun je tenminste meepraten over een kennelijk steeds meer beladen onderwerp..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:11

Indestal schreef:
Maar ik vind godsdienst vanuit een objectieve bijbel een stukje algemene ontwikkeling....dit is een christelijk werelddeel, en kennis ervan nemen is verrijking van je kennis en inzicht....dan kun je tenminste meepraten over een kennelijk steeds meer beladen onderwerp..

Een objectieve bijbel? Welke had je in gedachten?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:13

Er zal er een geschreven moeten worden dan...maar zo heb je er een voor de Jehova’s, katholieken, gereformeerden.....

Gewoon een die alle verhalen heeft en niet het verhaal naar zich toetrekt.....dus gewoon vanuit historisch oogpunt geschreven, dat brdoel i’ objectief