Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:53

Electra63 schreef:
Het gebeurt niet vaak: maar ik kan me prima vinden in de berichten van Bruintje, Cer en Riddershow.
:D ;)

:oo :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:53

Electra63 schreef:
Het gebeurt niet vaak: maar ik kan me prima vinden in de berichten van Bruintje, Cer en Riddershow.

Ik denk dat ik deze maar in ga lijsten onder in mijn onderschrift :P :+
Dat gaat echt nooit meer voorkomen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:54

Electra63 schreef:

En wij een keer oneens :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:01

bruintje123 schreef:
Electra63 schreef:

Ik denk dat ik deze maar in ga lijsten onder in mijn onderschrift :P :+
Dat gaat echt nooit meer voorkomen :D

Zeg niet: nooit.............. ;)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:11

Maar stoort het jullie dan niet dat, als je de lijn van deze campagne doortrekt, er dus automatisch meer druk op meisjes komt omdat zij 'van nature' al gezien worden als rustiger/beter kunnen samenwerken/verstandiger/etc.? Want ik merk aan mijzelf dat dat vooral is wat mij stoort. Dat de lat bijvoorbeeld voor meisjes eigenlijk al een stuk hoger ligt dan voor jongens. Een beetje een vroeg begin van de 'boys will be boys' - mentaliteit.

Op basis van deze campagne zou een groep jongens anders benaderd worden dan een groep meisjes, wanneer beide groepen even wild zouden spelen. De jongens zouden eerder benaderd worden vanuit 'ach jongens hè... die hebben daar nou eenmaal behoefte aan/zijn zo' terwijl de meisjes eerder op hun gedrag zouden worden aangesproken. En dat stoort mij vooral denk ik.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 27-07-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 12:13

Nee waarom zou me dat moeten storen? Zo ver denk ik niet na. Kan mijn tijd wel beter gebruiken dan me daar druk over maken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:14

_O-

@wetenschappelijk onderzoek; ik heb geen idee of het zo is, maar ik kan me het wel voorstellen.

Los ervan dat jongens zich anders (kunnen) ontwikkelen dan meisjes wil het niet zeggen dat je ze ander moet behandelen, want dan krijg je ongelijkheid. Je moet ze dezelfde mogelijkheden bieden binnen dezelfde kaders. Want losgeslagen projectielen is ook weer niet iets wat je wil hebben.

Maar denk eigenlijk ook niet dat het probleem is dat jongens geen jongens mogen zijn. Maar dat kinderen zich in het algemeen te strak in gareel moeten lopen. Niet alleen jongens mogen hun broeken niet vies maken, mogen niet wippen op stoelen of niet in bomen klimmen. Ze mogen niet huilen op openbare plekken, niet rennen in de supermarkt, niet stoeien/vechten, niet in aanraking komen met vanalles waarop ze op hun tere zieltje getrapt zijn of nachtmerries van kunnen krijgen, niks weten over seksualiteit/seks/lichaam voordat de hormonen spelen, dood en geboorte is iets van volwassenen en alles moet in kindertaal… Nouja, noem het maar op. En natuurlijk heb ik het iets overdreven. Maar als ik om me heen kijk, hef ik vaak mijn wenkbrauwen.

Soms vraag ik me af hoe het komt dat “de jeugd” nog normale volwassenen kunnen worden en het lukt elke generatie weer… Maar ik dwaal licht af...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:15

Dat zou me misschien storen als ik daar al gevoelig voor zou zijn, en er misschien onderliggende issues zijn die maakt dat ik het moeilijk heb met wie ik ben, maar dan denk ik wel heel erg in de 'als als als'..

Zo ver denk ik inderdaad ook niet na... maar dat doe ik over wel meer dingen niet :o?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:16

Sunrise_ schreef:
Maar stoort het jullie dan niet dat, als je de lijn van deze campagne doortrekt, er dus automatisch meer druk op meisjes komt omdat zij 'van nature' al gezien worden als rustiger/beter kunnen samenwerken/verstandiger/etc.? Want ik merk aan mijzelf dat dat vooral is wat mij stoort. Dat de lat bijvoorbeeld voor meisjes eigenlijk al een stuk hoger ligt dan voor jongens. Een beetje een vroeg begin van de 'boys will be boys' - mentaliteit.

Ik vraag me af of dat de bedoeling is van sire, alhoewel ik ze soms wel een ouderwetse organisatie vind. Dus misschien hebben ze het niet door.

Maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, dus misschien lukt het zo in stapjes om alle kinderen weer uit gareel te krijgen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:46

Er zijn voldoende culturen waarin mannen rokjes of jurken dragen. Er zijn voldoende culturen waarin blauw geen mannen- en roze geen vrouwenkleur is. Er zijn voldoende culturen waarin het als man normaal is je als een mannelijke pauw uit te drukken en waar nagellak of glitters iets typisch mannelijks zou zijn. Al dat soort voorbeelden gaan over nurture, over onze cultuur.

Maar de mannen uit al die culturen zijn genetisch en hormonaal gelijkwaardiger aan mannen uit onze cultuur en niet aan de vrouwen. Die hebben als je naar de gehele populatie mannen kijkt nog steeds een andere leerstrategie en een andere ontwikkelingscurve. Vroeger was onderwijs een mannending en was onderwijs toegesneden op de manier hoe jongens leren, waardoor meisjes een nadeel hadden. En dat gaat verder dan dat er mannen voor de klas stonden, dat ging bijvoorbeeld ook over leermethodes of hoe de stof aangeboden werd. Onder invloed van de vrouwenemancipatie is dat veranderd, maar zijn we doorgeslagen en is onderwijs een vrouwending geworden, waarbij het weer verder gaat dan alleen het feit dat er vooral vrouwen voor de klas staan. Dat gaat ook weer over onderwijsmethodes en over hoe stof wordt aangeboden. Dat is duidelijk herkenbaar in het feit dat vroeger jongens beter presteerden in het onderwijs en dat tegenwoordig meisjes beter presteren in het onderwijs. Waar we dus naartoe moeten is een evenwicht tussen het naar jongens doorgeslagen onderwijs van vroeger en het naar meisjes doorgeslagen onderwijs van nu en daar een evenwicht in zien te vinden. Dan krijg je een situatie waarin zowel jongens als meisjes maximaal kunnen presteren naar hun mogelijkheden.

En voor al die mensen die beweren dat zij toevallig anders waren of dat hun zoontje of dochtertje toevallig totaal anders is, zo werkt statistiek niet. Statistiek kijkt naar de hele populatie jongens en vergelijkt die met de gehele populatie meisjes en op basis daarvan kan je statistisch significante uitspraken doen over verschillen tussen die populaties. Dat die populaties uit individuen bestaan die extreem kunnen verschillen t.o.v. het gemiddelde, dat klopt. Maar dat verandert er niks aan de statistische geldigheid van uitspraken over de complete populatie. Los daarvan, als je als meisje een meer jongensachtige manier van leren en probleem oplossen hebt, dan word je op dit moment ook benadeeld en heb je juist voordeel van een evenwichtigere manier van onderwijs aanbieden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:16

Vind de discussie hier best leuk......dat was wat ze wilden van Sire, campagne geslaagd!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:18

kwita schreef:
Vind de discussie hier best leuk......dat was wat ze wilden van Sire, campagne geslaagd!

Ik denk alleen dat de discussie die Sire had gewild een andere insteek zou hebben, maar goed. De discussie hier gaat alle kanten op. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:46

kwita schreef:

Ik vind dat knap inhoudsloos, dat meer ophef en discussie goed zijn, ongeacht wat de inhoud ervan is. Alsof het er niet toe doet wat de echte effecten op echte kinderen zijn, als het maar clicks, likes en discussie oplevert, ongeacht wie of wat daarmee benadeeld worden. En het wordt me ook iets te vaak gebruikt als een soort vrijbrief om werkelijk verantwoordelijkheid te nemen voor wat men doet. "Ja, nee, dit is precies wat ik wilde, discussie!" Dan kun je doen alsof je intenties eigenlijk goed waren en er dus geen kritiek op mag komen.

Dat is echt een schadelijke beweging, dat we naar ophef kijken en niet naar de inhoud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:15

Ik vind het een schadelijke beweging, dat elk goed bedoeld initiatief door spijkers op laag water zoekende mensen naar beneden gehaald wordt...die negatieve mentaliteit staat elke positieve verandering in de weg -O-

Prima dat je vindt dat iets anders óók belangrijk is +:)+

Maar waarom dan ten koste van dit punt waar ze nu even aandacht op willen vestigen en wat ook bestaansrecht heeft. Ik vind dat flauw.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:30

Die positieve verandering is de verandering waar we het normaal gaan vinden dat mensen op grond van hun geslacht alvast als 'minder verstandig' worden weggezet?

Inderdaad, voor dat soort 'positieve' veranderingen pas ik graag. Als ik die dwars kan zitten, dan van harte. Dit punt heeft geen bestaansrecht want het is wetenschappelijk, getalsmatig, pedagogisch gewoon onzin en onjuist.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:39

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Sunrise_ dat stoort mij ook. Het 'boys will be boys' gehalte...
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Masculinisme De wikipedia pagina dat dit het niet aan de orde is in Nederland zou wel even moeten worden aangepast :Y)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:54

Maar mannen en vrouwen zijn nu toch eenmaal verschillend? Een man is duizenden zo niet miljoenen jaren anders 'ingezet' dan een vrouw. Dat doet ook wat met je genen en fysieke gestel.

We kunnen nu wel doen alsof man en vrouw gelijk zijn maar dat is een illusie. Ze hebben wel gelijke rechten, al is dat iets anders.

En dat de campagne van SIRE ons aan het denken zet is sowieso een goede zaak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:00

SophievdV schreef:
Maar mannen en vrouwen zijn nu toch eenmaal verschillend? Een man is duizenden zo niet miljoenen jaren anders 'ingezet' dan een vrouw. Dat doet ook wat met je genen en fysieke gestel.

We kunnen nu wel doen alsof man en vrouw gelijk zijn maar dat is een illusie. Ze hebben wel gelijke rechten, al is dat iets anders.

En dat de campagne van SIRE ons aan het denken zet is sowieso een goede zaak.

Ben al de hele dag aan het nadenken hoe ik mijn reactie wil verwoorden, maar jij zegt eigenlijk precies wat ik bedoel.

Jongens en meisjes zíjn verschillend, dat valt gewoon niet te ontkennen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:01

Ik ontken de verschillen niet... maar deze zijn niet zo groot dat dat deze reclamespot rechtvaardigd.
En ook in die genen daarin verschillen mannen nauwelijks van vrouwen.... alleen dat ene chromosoompje... dat minimale verschil dat je XY ipv XX dat is het genetische verschil... en nu geef je de invloed van dat ene Ytje of Xje wel erg veel invloed.

De activiteiten die ze in de reclamespot stoppen zijn niet voorbehouden aan jongens... ik zag vorige week nog meiden van de balletles in de boom klimmen... en met een matras de trap af vond ik ook super leuk (nog steeds denk ik) .... maar doordat SIRE het uitsluitend heeft over jongens en dit soort speelactiviteiten als jongensgedrag wordt er een onderscheid gemaakt waar ik echt van denk... joh.. -O- . maak je het nu niet alleen maar moeilijker voor zowel jongens als meisjes door zoveel nadruk op sekse te leggen. (En zoals Shadow0 ook al paar keer heeft aangehaald zijn juist dat soort stereotyperingen voor iedereen schadelijk)

https://www.trouw.nl/samenleving/-door-je-te-focussen-op-jongens-mis-je-de-echte-verschillen-tussen-kinderen-~a74e669c/
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 27-07-17 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:03

Vergis je niet in wat hormonen doen.
Me dunkt dat daar toch echt wel een groot verschil in zit...

Ook in de medische wetenschap komt men er steeds meer achter dat behandeling van bv hart- en vaatziekten bij vrouwen anders moet dan bij mannen.
Vast omdat het verschil tussen de beide geslachten maar zo miniem is...

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:06

Dat ene Y'tje heeft anders wel genoeg invloed om het hele geslacht te bepalen, met bijbehorende andere ontwikkeling, hoe hormonen tot uiting komen, etc. Dat geeft wel degelijk een groot verschil in fysiologische processen tussen de 2 geslachten. Mannen en vrouwen verschillen op biologisch vlak wel degelijk een hoop van elkaar :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:13

Shadow0 schreef:
Die positieve verandering is de verandering waar we het normaal gaan vinden dat mensen op grond van hun geslacht alvast als 'minder verstandig' worden weggezet?

Inderdaad, voor dat soort 'positieve' veranderingen pas ik graag. Als ik die dwars kan zitten, dan van harte. Dit punt heeft geen bestaansrecht want het is wetenschappelijk, getalsmatig, pedagogisch gewoon onzin en onjuist.

Misschien is het voor je eigen gemoedsrust beter als je gewoon leest wat mensen schrijven in plaats van ze woorden in de mond te leggen. Dit is namelijk helemaal niet wat ik in pmarena's post lees.

Ik lees al een tijdje mee omdat ik het een interessante discussie vind, maar dit voegt echt niets toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:19

Karl66 schreef:
Er zijn voldoende culturen waarin mannen rokjes of jurken dragen. Er zijn voldoende culturen waarin blauw geen mannen- en roze geen vrouwenkleur is. Er zijn voldoende culturen waarin het als man normaal is je als een mannelijke pauw uit te drukken en waar nagellak of glitters iets typisch mannelijks zou zijn. Al dat soort voorbeelden gaan over nurture, over onze cultuur.

Maar de mannen uit al die culturen zijn genetisch en hormonaal gelijkwaardiger aan mannen uit onze cultuur en niet aan de vrouwen. Die hebben als je naar de gehele populatie mannen kijkt nog steeds een andere leerstrategie en een andere ontwikkelingscurve. Vroeger was onderwijs een mannending en was onderwijs toegesneden op de manier hoe jongens leren, waardoor meisjes een nadeel hadden. En dat gaat verder dan dat er mannen voor de klas stonden, dat ging bijvoorbeeld ook over leermethodes of hoe de stof aangeboden werd. Onder invloed van de vrouwenemancipatie is dat veranderd, maar zijn we doorgeslagen en is onderwijs een vrouwending geworden, waarbij het weer verder gaat dan alleen het feit dat er vooral vrouwen voor de klas staan. Dat gaat ook weer over onderwijsmethodes en over hoe stof wordt aangeboden. Dat is duidelijk herkenbaar in het feit dat vroeger jongens beter presteerden in het onderwijs en dat tegenwoordig meisjes beter presteren in het onderwijs. Waar we dus naartoe moeten is een evenwicht tussen het naar jongens doorgeslagen onderwijs van vroeger en het naar meisjes doorgeslagen onderwijs van nu en daar een evenwicht in zien te vinden. Dan krijg je een situatie waarin zowel jongens als meisjes maximaal kunnen presteren naar hun mogelijkheden.

En voor al die mensen die beweren dat zij toevallig anders waren of dat hun zoontje of dochtertje toevallig totaal anders is, zo werkt statistiek niet. Statistiek kijkt naar de hele populatie jongens en vergelijkt die met de gehele populatie meisjes en op basis daarvan kan je statistisch significante uitspraken doen over verschillen tussen die populaties. Dat die populaties uit individuen bestaan die extreem kunnen verschillen t.o.v. het gemiddelde, dat klopt. Maar dat verandert er niks aan de statistische geldigheid van uitspraken over de complete populatie. Los daarvan, als je als meisje een meer jongensachtige manier van leren en probleem oplossen hebt, dan word je op dit moment ook benadeeld en heb je juist voordeel van een evenwichtigere manier van onderwijs aanbieden.

Niets meer aan toe te voegen, want hier gaat het om en ik kan het er alleen maar 100% mee eens zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:29

SophievdV schreef:
Maar mannen en vrouwen zijn nu toch eenmaal verschillend?

Niet echt. Er zijn een paar kleine details maar voor de rest bewijst de wetenschap keer op keer op keer dat de verschillen tussen mannen onderling, of tussen vrouwen onderling, veel groter zijn dan de verschillen tussen mannen en vrouwen.
Dus voor wat we ook willen concluderen, is de benadering bijna altijd erg vertekenend.

Neem bv sokken. Gemiddeld genomen hebben mannen iets grotere voeten dan vrouwen. Toch heb je er eigenlijk niets aan om te weten of iemand man of vrouw is als je sokken moet kopen. Wat je dan moet weten is namelijk de schoenmaat. En daar zit heel veel overlap in. (Er zijn bv heel veel mensen met maten 39-40 en je hebt geen idee of dat dan mannen of vrouwen zijn.)

Tegelijkertijd leidt de overdreven genderisering van alles dus tot situaties waar veel mensen het idee opgedrongen krijgen dat ze niet normaal zijn. Terwijl hun voeten prima binnen de normaalverdeling vallen, krijgen sommige vrouwen de boodschap, 'niet vrouwelijk genoeg, kijk maar bij de mannen' en mannen 'niet mannelijk genoeg, probeer het bij de kinderen of de vrouwen.'
Dat is een stuk meer beladen dan gewoon 'sokken maat 37' of 'sokken maat 42'.

Gender als benadering gebruiken voor dingen levert dan ook heel veel onnauwkeurigheid op... maar helaas ook met regelmaat een waardeoordeel. Want kinderen die niet helemaal in hun beperkende hokje passen (en dat zijn er heel wat) worden nog steeds vaker gepest, niet serieus genomen, buitengesloten of anderzins benadeeld.

Terwijl de toegevoegde waarde van die labels echt nauwelijks aanwezig is.

(Enne... wat we deden, tienduizenden of miljoenen jaren geleden? Dat weten we niet eens echt precies. Ook daar denken we bovendien makkelijk in stereotypen, ipv te bedenken dat het waarschijnlijk is dat er ook toen al flink wat variatie was tussen individuen. Dat het vroeger allemaal eenvormig was is eerder een gebrek aan voorstellingsvermogen en bereidheid om nuance te zien aan onze kant, dan dat het biologische noodzaak is.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:42

Marije_jiplover schreef:
Ook in de medische wetenschap komt men er steeds meer achter dat behandeling van bv hart- en vaatziekten bij vrouwen anders moet dan bij mannen.
Vast omdat het verschil tussen de beide geslachten maar zo miniem is...

Je kunt het ook zo zien: het verschil is zo minimaal dat men tot op heden nooit heeft bedacht dat het verschillend moest.

Verder denk ik dat de vernieuwde aandacht voor vrouwen- vs mannengeneeskunde zowel positieve als negatieve kanten kent... Over die behandeling van hart- en vaatziekten schreef Asha ten Broeke bv dat een probleem was dat stents gebaseerd zijn op de gemiddelde maten van aders bij mannen. Waardoor ze bij vrouwen vaak net wat minder goed passen.

Wat een valide argument is om daar nog eens naar te kijken. Maar je kunt het niet omdraaien. Als je iemand op de operatietafel hebt liggen, welke stent plaats je dan? De best passende, of die welke de juiste roze of blauwe verpakking heeft?
Dus ja: meer aandacht voor de ruimere spreiding en betere pasvormen lijkt me geweldig. Maar je hebt gender of geslacht niet nodig als proxy voor maat want daarvoor is het knap onnauwkeurig. De spreiding binnen geslachten is groter dan het verschil ertussen.