Electra63 schreef:Het gebeurt niet vaak: maar ik kan me prima vinden in de berichten van Bruintje, Cer en Riddershow.
![]()

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sunrise_ schreef:Maar stoort het jullie dan niet dat, als je de lijn van deze campagne doortrekt, er dus automatisch meer druk op meisjes komt omdat zij 'van nature' al gezien worden als rustiger/beter kunnen samenwerken/verstandiger/etc.? Want ik merk aan mijzelf dat dat vooral is wat mij stoort. Dat de lat bijvoorbeeld voor meisjes eigenlijk al een stuk hoger ligt dan voor jongens. Een beetje een vroeg begin van de 'boys will be boys' - mentaliteit.
kwita schreef:Vind de discussie hier best leuk......dat was wat ze wilden van Sire, campagne geslaagd!
SophievdV schreef:Maar mannen en vrouwen zijn nu toch eenmaal verschillend? Een man is duizenden zo niet miljoenen jaren anders 'ingezet' dan een vrouw. Dat doet ook wat met je genen en fysieke gestel.
We kunnen nu wel doen alsof man en vrouw gelijk zijn maar dat is een illusie. Ze hebben wel gelijke rechten, al is dat iets anders.
En dat de campagne van SIRE ons aan het denken zet is sowieso een goede zaak.
Shadow0 schreef:Die positieve verandering is de verandering waar we het normaal gaan vinden dat mensen op grond van hun geslacht alvast als 'minder verstandig' worden weggezet?
Inderdaad, voor dat soort 'positieve' veranderingen pas ik graag. Als ik die dwars kan zitten, dan van harte. Dit punt heeft geen bestaansrecht want het is wetenschappelijk, getalsmatig, pedagogisch gewoon onzin en onjuist.
Karl66 schreef:Er zijn voldoende culturen waarin mannen rokjes of jurken dragen. Er zijn voldoende culturen waarin blauw geen mannen- en roze geen vrouwenkleur is. Er zijn voldoende culturen waarin het als man normaal is je als een mannelijke pauw uit te drukken en waar nagellak of glitters iets typisch mannelijks zou zijn. Al dat soort voorbeelden gaan over nurture, over onze cultuur.
Maar de mannen uit al die culturen zijn genetisch en hormonaal gelijkwaardiger aan mannen uit onze cultuur en niet aan de vrouwen. Die hebben als je naar de gehele populatie mannen kijkt nog steeds een andere leerstrategie en een andere ontwikkelingscurve. Vroeger was onderwijs een mannending en was onderwijs toegesneden op de manier hoe jongens leren, waardoor meisjes een nadeel hadden. En dat gaat verder dan dat er mannen voor de klas stonden, dat ging bijvoorbeeld ook over leermethodes of hoe de stof aangeboden werd. Onder invloed van de vrouwenemancipatie is dat veranderd, maar zijn we doorgeslagen en is onderwijs een vrouwending geworden, waarbij het weer verder gaat dan alleen het feit dat er vooral vrouwen voor de klas staan. Dat gaat ook weer over onderwijsmethodes en over hoe stof wordt aangeboden. Dat is duidelijk herkenbaar in het feit dat vroeger jongens beter presteerden in het onderwijs en dat tegenwoordig meisjes beter presteren in het onderwijs. Waar we dus naartoe moeten is een evenwicht tussen het naar jongens doorgeslagen onderwijs van vroeger en het naar meisjes doorgeslagen onderwijs van nu en daar een evenwicht in zien te vinden. Dan krijg je een situatie waarin zowel jongens als meisjes maximaal kunnen presteren naar hun mogelijkheden.
En voor al die mensen die beweren dat zij toevallig anders waren of dat hun zoontje of dochtertje toevallig totaal anders is, zo werkt statistiek niet. Statistiek kijkt naar de hele populatie jongens en vergelijkt die met de gehele populatie meisjes en op basis daarvan kan je statistisch significante uitspraken doen over verschillen tussen die populaties. Dat die populaties uit individuen bestaan die extreem kunnen verschillen t.o.v. het gemiddelde, dat klopt. Maar dat verandert er niks aan de statistische geldigheid van uitspraken over de complete populatie. Los daarvan, als je als meisje een meer jongensachtige manier van leren en probleem oplossen hebt, dan word je op dit moment ook benadeeld en heb je juist voordeel van een evenwichtigere manier van onderwijs aanbieden.
SophievdV schreef:Maar mannen en vrouwen zijn nu toch eenmaal verschillend?
Marije_jiplover schreef:Ook in de medische wetenschap komt men er steeds meer achter dat behandeling van bv hart- en vaatziekten bij vrouwen anders moet dan bij mannen.
Vast omdat het verschil tussen de beide geslachten maar zo miniem is...