Vorderingen zaak Nicky Verstappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:06

safina schreef:
Loretta schreef:
Een bericht uit Juni, toen was hij al 4 maanden zoek en leek duidelijk de andere kant op te zijn gelopen.

https://www.menterwolde.info/regio/veen ... jos-brech/

Die Eric wist al voor de laatste zoektocht wat er aan de hand was doordat hij door de politie was geïnformeerd.. Dus ook voor de publicatie van dit artikel. Hij mocht niks zeggen. Als je dan zo goed je mond weet te houden en zelfs met droge ogen zegt dat het geweldig zou zijn als hij weer terugkeert op de Old Crow, ben je wel een baas in mijn ogen. :j

Hoe weet je dit? staat dit ergens te lezen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:13

isabel_94 schreef:
Als ik nu in de natuur zou moeten overleven, zou ik maken dat ik naar het zuiden trok. Overleven in de winter is niet makkelijk, zowel qua temperatuur als qua hoeveelheid beschikbaar voedsel.

De natuur is keihard helemaal in de winter heeft een ervaren bushcrafter daar nog een enorme kluif aan. Bovendien in de Voghezen wordt hij gezocht dus hij kan net zo goed naar Spanje gewandeld hebben.
Ik vraag mij echter wel af of het voor een ervaren Buschcrafter niet mogelijk is om Europa aan de oostkant te verlaten. Hij is immer niet in tegenstelling tot de meeste mensen afhankelijk van wegen en andere infrastructuur, maar kan op onbegaanbare plaatsen komen waar een stuk minder grensbewaking is.

Alpha89

Re: Vorderingen zaak Nicky Verstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:17

In een grot kun je prima overleven d.m.v. constante temperaturen over het algemeen. Zag dat hij zijn weg ook goed wist te vinden op filmpjes in de Mergelgrotten in Limburg. Ben daar in juni ook geweest, daar blijft het altijd dezelfde temperatuur, ca. 12 graden.
Slimme vent, maar hij zal vroeg of laat toch fouten gaan maken. Hoop dat ze hem pakken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:24

secricible schreef:
Waar ik me vooral zorgen over maak is dat de zaak op heel veel fronten verjaard is sinds begin deze maand. Ja, als ze rond krijgen dat hij Nicky vermoord heeft dan gaat hij de cel in, maar veel van de andere vergrijpen die makkelijker te bewijzen zijn zijn verjaard.
Ik ben zelf erg bang dat zijn advocaat er straks een verhaal omheen tovert waarin hij de verjaarde vergrijpen bekent, de moord niet bewezen kan worden en hij vrijuit gaat.

Klopt niet, vanaf het moment dat de verdachte in het onderzoek naar boven komt, is de dag die er voor die verdachte staat.
Al is het een dag voor de verjaring.

Dat is de rede waarom ze er op het allerlaatste moment nog zo hard aan zijn gaan trekken.

( Bron: Radio1 waarop een woordvoerder het uitlegde )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:49

A3a1 schreef:
secricible schreef:
Waar ik me vooral zorgen over maak is dat de zaak op heel veel fronten verjaard is sinds begin deze maand. Ja, als ze rond krijgen dat hij Nicky vermoord heeft dan gaat hij de cel in, maar veel van de andere vergrijpen die makkelijker te bewijzen zijn zijn verjaard.
Ik ben zelf erg bang dat zijn advocaat er straks een verhaal omheen tovert waarin hij de verjaarde vergrijpen bekent, de moord niet bewezen kan worden en hij vrijuit gaat.

Klopt niet, vanaf het moment dat de verdachte in het onderzoek naar boven komt, is de dag die er voor die verdachte staat.
Al is het een dag voor de verjaring.

Dat is de rede waarom ze er op het allerlaatste moment nog zo hard aan zijn gaan trekken.

( Bron: Radio1 waarop een woordvoerder het uitlegde )

Kun je dat uitleggen t.o.v. https://nos.nl/artikel/2245342-vervolgi ... aring.html ? Want de verjaring speelt al van voordat er een verdachte was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:57

Toen dat artikel geschreven werd was alles nog geheim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:21

kimmie1 schreef:
Hoe weet je dit? staat dit ergens te lezen?

Eergisteren in talkshow M en op zn eigen FBpagina.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:23

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:28

Het wordt steeds duidelijker dat deze man een paar keer erg veel geluk heeft gehad. Bij een getuigenverhoor in 2001 gaf hij toe behandeld te zijn voor het onzedelijk betasten van jongetjes. Werd geen nader werk van gemaakt. Het werd ook niet verdacht gevonden dat hij twee dagen na de moord midden in de nacht langs de plaats delict fietste. Hij is eerder ontkomen aan het moeten afstaan van zijn dna, hij was wel in beeld maar viel niet binnen de selectiegroep.

Blijkbaar kwam hij dusdanig onschuldig over dat de politie destijds gemakkelijk over deze zaken heen stapte. Geen verwijt, want het is natuurlijk wijsheid achteraf. Wellich wel een aanwijzing dat deze man niet alleen een bedreven bushcrafter is maar ook een kameleon die zich erg goed anders voor kan doen dan hij is en mensen gemakkelijk in kan palmen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:34

safina schreef:
secricible schreef:
Kun je dat uitleggen t.o.v. https://nos.nl/artikel/2245342-vervolgi ... aring.html ? Want de verjaring speelt al van voordat er een verdachte was.

Op welke datum is wat dan precies verjaard volgens jou?

Ik kan het niet beter uitleggen dan ik deed....
De datum dat de verdachte als dader in zicht kwam.

Maar misschien dat er wat nepnieuws is verspreid in de hoop dat de dader terug komt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:54

safina schreef:
secricible schreef:

Gisteren in de krant: zaken als moord en verkrachting bij een kind verjaren nog niet bij 20 jaar - maar onttrekking aan de ouderlijke macht, ontvoering en mishandeling verjaren wel. Zou je de dader achter tralies willen krijgen, moeten er dus zwaarwegende redenen zijn voor hetzij moord hetzij verkrachting.

Wel heeft het openbaar ministerie 'de verjaring gestuit' nu er een verdachte in beeld is.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:55

Peter R heeft in een interview aangegeven dat de zaak zeker niet verjaard is en als er een dader gevonden wordt deze gewoon nog zijn straf krijgt.

Als je de blog van Eric leest staat er een stuk tussen dat hij laatst gezien is bij de begrafenis van zijn moeder in april op een afstand weliswaar.

Het kijkt mij dat hij wel degelijk weet dat hij gezocht wordt want hij heeft bewust geen contact gezocht met familie enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:05

A3a1 schreef:
safina schreef:

Ik kan het niet beter uitleggen dan ik deed....
De datum dat de verdachte als dader in zicht kwam.

Toen ze dat artikel publiceerden (op 9 augustus), was de verdachte al een poos in beeld bij justitie (namelijk sinds medio juni). Maar dat was op dat moment nog geheim. Met het vinden van die verdachte hebben ze de verjaring dus net op tijd kunnen stuiten. Alleen wist de media daar uiteraard niks van op 9 augustus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:09

Nog even een detail:
21.500 mannen werden opgeroepen om DNA af te staan,
voor 1500 van hen had de politie speciale belangstelling.

Van deze 1500 kwam eenderde niet opdagen. (Dat mag.)
Bij al deze 500 mensen heeft de politie meerdere keren aangebeld om hen te bewegen toch DNA af te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:20

Hij schijnt de politie als in 2001 verteld te hebben dat hij behandeld is voor een zedendelict, toen hij gehoord werd als getuige. Toch gek dat ze hem daarna, bij het autosomale DNA-onderzoek, niet op het lijstje hebben laten staan...(edit: het DNA-onderzoek uit 2009, naar 144 mannen die zich in de buurt van het plaats delict bevonden op de bewuste datum).
http://nos.nl/l/2247325

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:55

Dat zei ik dus ook al. Hij is een paar keer door het oog van de naald gekropen. Behoorlijk zuur achteraf, dat hij feitelijk al vanaf 2001 vast had kunnen zitten en nu van de radar is verdwenen. Voor zolang het duurt natuurlijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:00

Askja schreef:
Dat zei ik dus ook al. Hij is een paar keer door het oog van de naald gekropen. Behoorlijk zuur achteraf, dat hij feitelijk al vanaf 2001 vast had kunnen zitten en nu van de radar is verdwenen. Voor zolang het duurt natuurlijk.

Dat is natuurlijk onzin.
Je moet namelijk nog wel bewijs leveren dat hij daadwerkelijk de dader is.
Als je dus hem onderzoekt en je vindt niet genoeg bewijs voor de moord, gaat de rechter het afdoen als geen overtuigend bewijs en vrijspraak.
Je mag niet twee keer voor hetzelfde feit gepakt worden (tenzij extra bewijs wat dan ook pas 16 jaar later zou zijn )dus dan neem je echt een enorm risico. Dan moet je de verdachte laten gaan.

Er zullen tientallen risicopersonen zijn geweest. Maar ook fietsen en wandelen rond de pd zal de rechter geen 'wettig en overtuigd ' bewijs vinden dat je hem daadwerkelijk wat hebt aangedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:11

Als iemand s nachts aan het rondfietsen was op de hei de dag na de vermissing van dat kind én diezelfde persoon vertelt in een getuigenverhoor een zedenachtergond met kleine jongetjes te hebben, dan lijkt me dat een reden om die persoon niet over te slaan bij het eerstvolgende DNA-onderzoek. En dat hebben ze helaas wel gedaan. Dat is jammer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:23

safina schreef:
Als iemand s nachts aan het rondfietsen was op de hei de dag na de vermissing van dat kind én diezelfde persoon vertelt in een getuigenverhoor een zedenachtergond met kleine jongetjes te hebben, dan lijkt me dat een reden om die persoon niet over te slaan bij het eerstvolgende DNA-onderzoek. En dat hebben ze helaas wel gedaan. Dat is jammer.

Het DNA onderzoek toont aan dat hij Nikky heeft ontmoet en als zijn DNA ook nog eens op de ondrrbroek van Nikky heeft gezeten toont dat waarschijnlijk ook aan dat hij Nikky verkracht heeft. Of hij dan ook nog de moordenaar is daar zal de rechter zich over moeten buigen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:24

safina schreef:

'S nachts aan het rondfietsen op de hei'.'

Dat klinkt leuk, maar hij woonde daar vlakbij. Dus dat lijkt mij niet meteen verdacht. Hij kon prima zeggen: ik kom daar en daar vandaan en fiets nu naar huis. Bovendien zal het halve dorp of dorpen in de omgeving wel in de buurt van de plek waar het gebeurt is gezien zijn. Mensen zijn toch nieuwsgierig en willen weten hoe wat waar.
Zo'n pd is zo ruim opgezet, dat je kans hebt dat hij hemelsbreed op een fietspad fietste een km ernaast, wat gewoon een doorgaande route is.

Dat dna onderzoek heb ik niet zoveel over gelezen eigenlijk en ook dat verhaal van zijn zedenverleden begrijp ik niet helemaal. Hij is nooit veroordeeld,maar gaat wel vrijwillig opbichten bij iemand van de scouting waar hij werkt dat hij op kleine kinderen valt? En hij is nooit veroordeeld, maar zou wel bekend hebben twee jongens te hebben misbruikt in 1985? Terwijl de politie niet wil zeggen of het uberhaupt die zaak is geweest of dat het nu ging om de eigen woorden van de verdachte dat hij foto's had gemaakt?
Ik vraag mij af hoe dat nu zit en wacht wel even wat officieel nieuws af.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 24-08-18 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:26

Askja schreef:

Niet vanaf 2001 maar vanaf 2008/2009.
Door de politie is uitgelegd dat het in 2001 puur op DNA nog niet een match gegeven zou hebben omdat de technologie nog niet zo ver was. In 2008 wel. Dus de zaak had DNA technisch wel in 2008 al deze uitslag kunnen hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:29

Hannanas schreef:
Askja schreef:

Niet vanaf 2001 maar vanaf 2008/2009.
Door de politie is uitgelegd dat het in 2001 puur op DNA nog niet een match gegeven zou hebben omdat de technologie nog niet zo ver was. In 2008 wel. Dus de zaak had DNA technisch wel in 2008 al deze uitslag kunnen hebben.

In die tijd hadden ze een plasje bloed nodig voor een match, tegenwoordig volstaat 1 lichaamscel.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:29

Ik vind het zo bizar dat hij nu juist gezocht wordt omdat hij als vermist is opgegeven. Daardoor zijn ze DNA van hem gaan zoeken in zijn huis, en is er een match met de zaak-Verstappen gevonden. Als hij gewoon thuis was blijven zitten was die match er nooit geweest. Via het grote DNA-onderzoek waren er alleen twee verre verwanten gevonden.

Ik zit een beetje in dat bushcraftwereldje (vooral online, ik ken irl niemand), en ik moet zeggen dat de verbijstering en verslagenheid daar groot is. Er zijn, ook online, veel acties georganiseerd om geld in te zamelen om zoektochten te organiseren naar JB. Want verdwijnen kon toch niet zomaar... Er moest iets ergs met hem gebeurd zijn en als 'collega's' doe je dan alles om iemand te vinden. Veel mensen hebben er privé veel geld, tijd en moeite in gestoken om hem te vinden.
Sommigen kenden hem erg goed en hebben hem veel skills bijgebracht. Dat hij nu die skills gebruikt om uit handen van justitie te blijven én onvindbaar te zijn tijdens de door diezelfde mensen georganiseerde zoektochten, doet hen ook erg veel pijn. Ik vraag me zelf steeds af of hij is gaan bushcraften met het idee die kennis ooit eens nodig te hebben als het hem te heet onder de voeten werd, of dat het min of meer toevallig is dat hij nu al die kennis heeft om lang onder de radar te blijven.

Hij zal ongetwijfeld veel aan zijn bushcraft skills hebben, maar heel lang ga je het daar ook niet mee uithouden. Ik verwacht niet dat hij het straks de hele winter uithoudt zonder enig contact met de buitenwereld. En hij gaat opvallen met zijn Nederlands accent en ongetwijfeld shabby uiterlijk. Als hij nog steeds in die regio zit zal hij binnen een jaar gepakt worden lijkt mij. Als hij inmiddels in een ander land zit waar dit verhaal minder bekend is bij de bevolking dan kan het langer duren.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:32

Roosch schreef:
Roosch schreef:
Wat ik me afvraag.. om verzorgingsproducten, gas of een treinkaartje te kopen moet hij geld hebben. Zijn bankgegevens moeten hier toch wat over kunnen vertellen. Waar heeft hij voor het laatst gepind? Wordt er nog gebruik gemaakt van zijn rekening?

Klopt. Maar ik refereerde naar het stuk wat boven mij gedeeld wordt. Daarin wordt gezegd dat hij erg op , zijn hygiëne gesteld is en in zijn filmpjes bepaalde materialen nodig lijkt te hebben om te overleven dus dat de kans bestaat dat hij opduikt bij (plaatselijke) winkeltjes. Dan zal hij geld nodig hebben. En dat geld moet ergens te traceren zijn lijkt mij. Ofwel hij heeft eerder een groot bedrag opgenomen ofwel hij gebruikt zijn pas ofwel...

Deze man heeft zich mogelijk echt al jaaaaaren kunnen voorbereiden op dit moment. Wellicht heeft hij over de jaren heen elke maand een beetje geld opgenomen "voor het geval dat" en loopt hij nu met een groot bedrag
op zak rond. En als je dan ook nog eens bushcrafter bent en dus maar weinig hoeft uit te geven... Het is maar speculatie natuurlijk maar het zou me niks verbazen als deze man daar al een eeuwigheid geleden goed over nagedacht heeft en zich optimaal heeft voorbereid. Een groot contant bedrag pinnen vlak voor je verdwijning valt natuurlijk op en pinnen gaat nu natuurlijk ook niet meer want daar zal de politie wel bovenop zitten.
Daarnaast denk ik ook dat hij er mogelijk alles voor over zal hebben om niet gepakt te worden en dan echt wel een keer bereid is om z'n hygiene en allerlei relatief "luxere" artikelen mooi te laten voor wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:34

S nachts daar rondfietsen in combinatie met dat zedenverleden maakt m verdacht. En dat zedenverleden schijnt hij in 2001 tijdens een getuigenverhoor bij de politie te hebben opgebiecht. Dus niet bij iemand van scouting ofzo. https://m.limburger.nl/cnt/dmf20180823_ ... -jaren-80/
Zoiets lijkt mij wel een reden om iemand op zn minst toch even mee te nemen in je DNA-onderzoek.

Overigens denk ik dat ze er bij de politie ook enorm van balen dat ze dat over het hoofd gezien hebben.