Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:49

Blue_Eyes schreef:
Je kunt niet van een afstand bepalen wie in welke categorie valt wat dat betreft. In zowel de islam als het christendom heb je strengere en minder strenge stromingen. In iedere kerk zijn de gewoonten anders, vermoedelijk ook in iedere moskee?

Er is ook al aangegeven dat als zij zo streng geloven, dat je dan blijkbaar niet op de foto mag. Maar ik heb er geen verstand van hoor...

Citaat:
Mijn kinderen zitten op een evangelische school, althans, de jongste nog. Er zijn ouders die een schoolreisje naar de Efteling willen organiseren, er zijn er ook die dat zien als Sodom en Gomorra (want er wordt getoverd, er zijn heksen en feeën).

Maar gaan ze dan wel of gaan ze dan niet?

Citaat:
Er zijn ouders die hebben moeite met lesgeven over de evolutietheorie, er zijn er die vinden dat dat er gewoon bij hoort.

Maar wordt het dan wel besproken of niet?

Citaat:
Er zijn ouders die op zondag om 8.00 in de kerk zitten, er zijn er die om 11.00 in de kerk zitten, er zijn er die op zaterdag gaan of helemaal niet. Er zijn er die vinden dat je op zondag best een ijsje kunt halen of kunt sporten, er zijn er die vinden dat de zondag een echte rustdag is en je niks mag doen. Voel je hem? Zo veel mensen, zo veel meningen, ook binnen een religie.

Oh ja hoor ik 'voel m' :j
maar dan nog snap ik niet waar het over gaat in dít geval, anders dan een mevrouw die haar geloof misbruikt en daar 10.000 euro tegenover zet :j die voel ik ook.

Overigens, die twee vragen zijn oprecht hoor, ik ben benieuwd wat een school dan doet in zo'n geval.

Maar moeten we er dan naartoe dat de maatschappij om het geloof gaat draaien, of niet? Dat is toch ook niet handig?

Overigens, als die religieuze feestdagen zo'n enorm ding zijn, en het maatschappelijk verkeer zodanig in de weg staan dat het voor mensen onhoudbaar wordt, dan kunnen hiervoor toch aanvullende regelingen getroffen worden?
(maar ik meen gelezen te hebben dat die er al zijn, iets met vrij invulbare verlofdagen oid.. )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:50

Ik heb vroeger ook wel eens een klassenfoto gemist....geen haan die er naar kraaide.

Heb nu alleen zware trauma's en heb de kans op 10.000 gulden misgelopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:56

Electra63 schreef:
dromertje2 schreef:
Als men foto s wil trekken. Als de school beslist om er geen meer te maken is dat ook hun goed recht. Want het is dan toch voor iedereen gelijk?

Nee... School houdt wel rekening met christelijke feestdagen en niet met islamitische feestdagen, dat is een onderscheid, dus niet iedereen is gelijk.

Hoe maak je nu precies onderscheid tussen mensen als je gewoon helemaal niemand op de foto zet. Als je op geen enkele dag foto's maakt dan lijkt het me dat je daarbij geen verschillende feestdagen kan voortrekken of achterstellen?
Als de school de foto's had afgezegd was de situatie gelijk geweest en lijkt het me dat er dus nooit sprake had kunnen zijn van discriminatie. Maar het is imo wel veel minder redelijk om om 1 dwarsliggende ouder de foto's voor de hele school af te zeggen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:57

Ik zou wel willen weten of er nog meer moslim kinderen in de klas zitten.Zoja,waarom staan die wel op de foto.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:58

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een dergelijke eis neerleggen kant noch wal raakt.
Het gaat alleen om het punt rekening met elkaar houden. Een aantal zijn heel tolerant, een aantal zijn tolerant tot het moslims betreft...
Ach, hier verplaatsen ze de nationale (!!!) dodenherdenking als dat op zondag valt.... Ik kijk nergens meer van op...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:00

Britta31 schreef:
Ik zou wel willen weten of er nog meer moslim kinderen in de klas zitten.Zoja,waarom staan die wel op de foto.
Wellicht een andere/minder strenge stroming binnen de Islam?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:02

Britta31 schreef:

Zoals (o.a.) lieveli al aangaf op pagina 9:

Wat er niet duidelijk in het artikel staat is dat de foto's speciaal voor de moslimse kindjes 's morgens vroeg werden genomen. Het kind in dit artikel is het énige moslimkind dat de foto gemist heeft. De moeder zegt geen bericht te hebben gehad hierover/ze zaten in de moskee.

Booooo

Re: Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:04

Maar dan mist het kind toch nog steeds de klassenfoto?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:07

Booooo schreef:

Hoezo mist het dan nog steeds de klassenfoto?
Andere moslim kinderen miste hem niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:08

Nogmaals, wellicht een andere stroming binnen het geloof?

Ook binnen het Christendom zijn er veel stromingen, sommmige mensen gaan op zondag 1 maal naar de kerk, anderen meerdere keren en soms zelfs vaker in de week.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:10

Maar hoe wil je dat op school toch allemaal gaan oplossen.
Dan krijg je door de andere moslims te horen dat je gegeven oplossing goed is, sta je nog voor de rechtbank want bij een ander is het toch weer niet goed.

En als ze zo streng zijn , want dat moet dan onderhand wel, dan zit het kind toch echt op de verkeerde school.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:13

bruintje123 schreef:
Maar hoe wil je dat op school toch allemaal gaan oplossen.
Dan krijg je door de andere moslims te horen dat je gegeven oplossing goed is, sta je nog voor de rechtbank want bij een ander is het toch weer niet goed.

En als ze zo streng zijn , want dat moet dan onderhand wel, dan zit het kind toch echt op de verkeerde school.
Klopt, het is een erg lastige kwestie op het geboed van een oplossing vinden/bieden.

Wat mij voornamelijk een beetje steekt is dat de directeur alsnog een foto gemaakt heeft. Hoe lief bedoelt ook, daarmee geeft hij (of zij), in mijn optiek, wel aan dat het niet helemaal correct is verlopen. Helemaal i.c.m. het feit dat die foto gratis is. Al vind ik het wel een erg vriendelijk gebaar en zou het wat mij betreft voldoende zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:15

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een dergelijke eis neerleggen kant noch wal raakt.
Het gaat alleen om het punt rekening met elkaar houden. Een aantal zijn heel tolerant, een aantal zijn tolerant tot het moslims betreft...
Ach, hier verplaatsen ze de nationale (!!!) dodenherdenking als dat op zondag valt.... Ik kijk nergens meer van op...

Ik ben heel tolerant, tot het mensen betreft die 10.000 euro uit het onderwijs willen trekken om hun eigen punt te maken. Al was mevrouw pimpelpaars met gele stippen...

Met haar eis jaagt ze zoveel mensen op de kast. Mensen kijken vaak naar alles wat ze niet hebben/krijgen, ipv naar wat ze wél hebben en krijgen. En als je een kleurtje hebt is het makkelijk om te roepen dat júist dat kleurtje de reden is dat je iets niet kunt krijgen. Misschien is het tijd voor mevrouw om volwassen te worden en te beseffen dat er in het leven keuzes gemaakt moeten worden. In dit geval; naar de moskee en kind niet op de schoolfoto (boehoe, als dat al zo ernstig is....) of kind op de foto en niet naar de moskee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:16

Ik denk dat dat gewoon lief is bedoeld en dat daar niet meer achter gezocht hoef te worden.
Maar of hij volgende keer nog zo lief is?? Want hij wordt nog keihard gepakt, onverdiend.

Dit is echt voor mij een typisch voorbeeld waarom er steeds meer Wilders stemmers komen.
Mensen beginnen die discriminatiekaart trekken zo tegen te staan.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:16

valine schreef:
Belachelijk :x ik heb hier geen ander woord voor...

Ik heb er wel een ander woord voor maar zal mij inhouden

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:21

Als zij het zo belangrijk vind dat school rekening houdt met haar geloof waarom het kind dan op een montessori school zetten en niet meteen op een Islamitische school wast ze haar kind nu op heeft gezet? Knettergek die rechter maar verbazen doet het mij allang niet meer.
En wie betaald deze weg naar de rechter?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:22

LadyMadonna schreef:

+1

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:26

Willl65 schreef:
Als zij het zo belangrijk vind dat school rekening houdt met haar geloof waarom het kind dan op een montessori school zetten en niet meteen op een Islamitische school wast ze haar kind nu op heeft gezet? Knettergek die rechter maar verbazen doet het mij allang niet meer.

Is er al een uitspraak dan?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:27

Soort van, hij/zij is voornemens om mee te gaan met de eis, echter wel een (veel) lager bedrag.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:28

bruintje123 schreef:
Booooo schreef:

Hoezo mist het dan nog steeds de klassenfoto?
Andere moslim kinderen miste hem niet.

Wat er niet duidelijk in het artikel staat is dat de foto's speciaal voor de moslimse kindjes 's morgens vroeg werden genomen. Het kind in dit artikel is het énige moslimkind dat de foto gemist heeft. De moeder zegt geen bericht te hebben gehad hierover/ze zaten in de moskee.

Iemand typte bovenstaand.. Dan krijg je dus 2 klassenfoto's, 1 met moslim kindjes en 1 met de andere kinderen :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:29

Moderatoropmerking:
Willen jullie de discussie dus bij het onderwerp houden, en niet breder trekken naar moslims/buitenlanders/uitkeringsgerechtigden? Of ze Nederlandse is of niet en wel of geen uitkering krijgt is niet relevant. De discussie verloopt nu prima. :) Dat willen we dus graag zo houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:30

Electra63 schreef:
Willl65 schreef:

Is er al een uitspraak dan?

De rechter heeft wel al een mening gegeven als je dat artikel moet geloven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:32

Booooo schreef:

Iemand typte bovenstaand.. Dan krijg je dus 2 klassenfoto's, 1 met moslim kindjes en 1 met de andere kinderen :+

Jawel hoor, staat er gewoon in.
Citaat:
Het bestuur van de openbare school, die al meteen erkende dat de planning niet handig was, beweerde gisteren dat de drukbezette fotograaf niet op een andere dag kon. Wel kwam de school islamitische kinderen die officieel vrij hadden gekregen tegemoet door de klassenfoto meteen ’s ochtends vroeg te laten maken, zodat zij de rest van de dag het offerfeest konden vieren. De meeste moslims zouden van dat aanbod gebruik hebben gemaakt. De moeder deed dat niet, omdat zij met haar man en kinderen in de moskee zat voor het traditionele gebed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:39

Ailill schreef:
Soort van, hij/zij is voornemens om mee te gaan met de eis, echter wel een (veel) lager bedrag.

De Wet Gelijke Behandeling stelt dat je bij het aanbieden van onderwijs 'géén onderscheid mag maken op basis van godsdienst'. Reguliere scholen, waartoe de Haagse Maria Montessorischool behoort, moeten volgens het College van Rechten voor de Mens ervoor zorgen dat iedereen het onderwijs, en óók de schoolactiviteiten daar omheen kan bijwonen. ,,Als je het heel sec bekijkt, dan mag een school geen onderscheid maken op bijvoorbeeld godsdienst bij het aanbieden van schoolactiviteiten zoals de officiële schoolfoto. Op het moment dat je de schoolfoto plant tegelijk met het Offerfeest, dan is het niet zo vreemd dat kinderen met een islamitische achtergrond er niet bij kunnen zijn op het moment dat die foto wordt gemaakt.''

Op basis van deze Wet Gelijke Behandeling zal de rechter dus de moeder gelijk (moeten) geven, dat school rekening met deze religieuze feestdag had moeten houden met het plannen van de schoolfoto. Zeker omdat in Den Haag veel moslims wonen.

Maar een grote vergoeding verwacht ik niet. Misschien opnieuw een klassenfoto maken met de gehele klas ;)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:44

sassefras schreef:
daar is ie weer de racisme kaart, al deze flauwekul wordt wel betaald door de belastingcentjes, wat een flauwekul openbare school, kind kon eerder op de foto. en......... probeer is een dag vrij te krijgen om eerder op vakantie te gaan. bah

geneuzel vind ik het

Is mode tegenwoordig. Collectief gekwetst zijn en gediscrimineerd voelen. Walgelijke ontwikkeling wat mij betreft