Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:38

Dat kan sowieso niet, alleen blanken kunnen racist zijn schijnt het ;)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 20:49

Sizzle schreef:
Als iemand als Shilady aangeeft dat het geen punt is om haar zo aan te duiden wanneer ik bijv. wil zorgen dat iemand haar terug kan bellen.
Is het dan niet vreselijk arrogant en betweterig als een blanke dan zegt dat dit WEL een probleem is :o?

Dat is pas racisme, als je iemand gaat vertellen dat je je niet gediscrimineerd genoeg genoeg gedraagt voor je huidskleur :P .
Dank je, ik was al aan het bedenken hoe ik dit kon verwoorden. :))
Overigens rolde een vriend van mij (Xhosa) gisteren bijna over de grond van het lachen toen ik vertelde dat er dus blanke mensen in Europa zijn die vinden dat je iemand niet bij zijn/haar huidskleur mag noemen, omdat dat racistisch zou zijn. :+ En hij vond het bijna beledigend dat er mensen zijn, niet per se hier in het topic overigens, maar ik ben het wel eens ergens tegengekomen, die van mening zijn dat ik als blanke mijn collega's niet in Zulu of Sotho zou mogen groeten, "want dat is appropriatie."

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:02

Sizzle schreef:

oja dat was ik vergeten
toch zie ik vooral in amerika "donkere"mensen die bv niet graag in contact komen met blanke
en hun verantwoordelijk houden voor slavernij hoewel die blanke mensen zelf geen slaven hebben gehouden
en zeeeeeeeeeeeeer waarschijnlijk ook donker bloed door hun aderen hebben stromen :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:28

shilady schreef:
Sizzle schreef:

oja dat was ik vergeten
toch zie ik vooral in amerika "donkere"mensen die bv niet graag in contact komen met blanke
en hun verantwoordelijk houden voor slavernij hoewel die blanke mensen zelf geen slaven hebben gehouden
en zeeeeeeeeeeeeer waarschijnlijk ook donker bloed door hun aderen hebben stromen :')

Ok dus racisme bestaat niet, slavernij ook niet meer en Shilady heeft daarmee dit hele topic opgelost gekregen +:)+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:34

elenaMM77 schreef:
31 jarige man slaat kinderen het ziekenhuis in... je weet bij deze kop al gelijk dat men het hier over een nederlander met Nederlandse roots heeft.. simpelweg omdat er anders gestaan had. Buitenlander mept kinderen, maar ja wat wil je ook met die moslims. of om het even reeeler te houden 'iritrese vader mept kinderen.. Met andere woorden dan is het dus blijkbaar belangrijk geworden om te benadrukken dat het niet 'een van ons is'..

Ik lees eerlijk gezegd nooit zulke koppen? En ik dacht ik misschien kijk ik gewoon scheel dus ik ga eens op zoek naar dergelijke koppen. Maar zelfs als je in google specifiek dat soort zinnen als jij als voorbeeld noemt intikt dan komen zulke koppen niet boven? Ik vind als ik op zulke dingen zoek alleen maar artikelen waarin een signalement staat waarin het woord getinte oid dan voorkomt geen koppen? Waar zijn al deze koppen dan, lees ik dan helemaal de verkeerde (of juist de goede) sites ed dat google die voor mij niet opzoekt?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 21:54

Quebelle schreef:
Ok dus racisme bestaat niet, slavernij ook niet meer en Shilady heeft daarmee dit hele topic opgelost gekregen +:)+
Nee, de oplossing ligt uiteraard in het mensen aan blijven praten van allerlei nodeloze complexen. :roll: Natuurlijk is shilady maar één persoon en mogen we uit het feit dat zij zich nooit gediscrimineerd voelt of gevoeld heeft niet concluderen dat racisme en discriminatie op basis van huidskleur of niet-westers aandoende naam niet bestaat, maar ik vind het wel opvallend dat jullie over haar heen walsen op de manier waarop jullie dit doen: "je voldoet niet aan ons beeld van zielige donkere mensen, dus je ervaring is niet valide." Ik ben het wel met Sizzle eens dat juist dat behoorlijk neigt naar racisme en dit is ook een van mijn grootste ergernissen in debatten over dergelijke onderwerpen: het idee van een heleboel blanken dat alle donkere mensen hulpeloze zieltjes zijn die gered moeten worden door het ontwikkelde Westen, maar vooral niet teveel tegen moeten sputteren of zelf aan moeten geven wat ze nodig hebben, want je zult toch maar iets meer moeten doen dan kinderen kleurpotloodjes in hun handen duwen (empoweren bijvoorbeeld, zodat ze die kleurpotloden later zelf voor hun eigen kinderen kunnen kopen). :x

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:12

shilady schreef:
En als nou tegen een van jullie zeg je kan wel een zonnebankje gebruiken {:}
Ben ik dan ook een racist?

Nee hoor dan heb je gewoon hartstikke gelijk {:} }:0

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 22:22

Quebelle schreef:
shilady schreef:
oja dat was ik vergeten

Racisme bestaat wel degelijk, er is niemand in dit topic die letterlijk racisme in zijn algemeenheid ontkent. Slavernij in het Westen zoals in de gouden eeuw, bestaat daarintegen inderdaad niet meer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 00:04

Toch weer wat goeds gedaan vandaag 8-)

En ik zal voortaan alle blanke mensen erop wijzen onder de zonnebank te stappen ~~}>

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 00:21

_Summerly_ schreef:
Quebelle schreef:
Nee, de oplossing ligt uiteraard in het mensen aan blijven praten van allerlei nodeloze complexen. :roll: Natuurlijk is shilady maar één persoon en mogen we uit het feit dat zij zich nooit gediscrimineerd voelt of gevoeld heeft niet concluderen dat racisme en discriminatie op basis van huidskleur of niet-westers aandoende naam niet bestaat, maar ik vind het wel opvallend dat jullie over haar heen walsen op de manier waarop jullie dit doen: "je voldoet niet aan ons beeld van zielige donkere mensen, dus je ervaring is niet valide."

Omdat er toch behoefte is aan een zielig racisme verhaal zal ik er een vertellen.. :o

Okay ik was dus brugklasser en toen waren er types op school die lonsdale kleding met brutels etc droegen en skinhead muziek luisterden(eigenlijk zeiden een paar dat ik best okay was kwa kleur) maar eentje vd groep zei een keer ga is opzij kk zwarte terwijl we bij de kluisjes stonden.. ehmm tja ik voelde me toen niet zo lekker daarbij natuurlijk
Ik was toen 12 en daarna nooit meer iets voorgevallen en ik moet zeggen heb er geen trauma aan over gehouden ben nu 26 en door dit onderwerp schiet het te binnen maar zelfs daarna heb ik er nooit echt wakker van gelegen :7

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 01:03

Quebelle schreef:
Cer schreef:
nee maar ik probeerde me zo voor de geest te halen wat ze zoal zeggen in een nieuwsbericht.. dat is dan denk ik 'getinte huidskleur' ofzoiets? maar dat weet ik niet helemaal, ik let daar nooit op.
Maar als het iemand met sproeten is, mag je dat toch ook idd zeggen? je zegt niks geks, want het is zo....

Meestal is dat allochtoon. Wat een woord is met een behoorlijk negatieve klank wat weer het 'zij/wij' gevoel onderstreept.

Wij is mijn familie, zij zijn dat niet.
Wij is mijn beroepsgroep, zij zijn dat niet.
Wij is mijn vriendengroep, zij zijn dat niet.
Wij hebben een paard, zij hebben dat niet.

Wij/zij gevoel is al veel over gepraat in de psychologie en de sociologie. Daar zou je bii interesse in dit soort onderwerpen eens wat over moeten lezen. Dan begrijp je beter waarom het onzin is om te denken dat het 'verbieden' van een woord ervoor zorgt dat mensen beter met elkaar omgaan. En snap je ook de zin en de onzin van het wij/zijgevoel beter.

Zowieso heb ik dat nooit begrepen. Alsof je problemen oplost door wat woorden uit de dikke van Dale te schrappen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:26

_Summerly_ schreef:
Ik ben het wel met Sizzle eens dat juist dat behoorlijk neigt naar racisme en dit is ook een van mijn grootste ergernissen in debatten over dergelijke onderwerpen: het idee van een heleboel blanken dat alle donkere mensen hulpeloze zieltjes zijn die gered moeten worden

:j
En dat ze daarin behoorlijk kunnen doordrammen... :\ Want niets is zwart wit, behalve met dit soort onderwerpen..

@Shilady: maar is dat dan niet 'gewoon' omdat ze zoiets kunnen zeggen? Ik ben uitgescholden voor prutsmuts, dom blondje, dikke, arrogante k*t en weet k veel wat... maar ja, ik kan daar verder niks mee want daar is geen speciaal loket voor.. Dus ja, dan moet je er maar overheen groeien :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:21

Blanda is een scheldwoord in Indonesie...de lading ervan verschilt niet tov de tegenovergestelde kleur.

Mensen onderscheiden zich altijd van elkaar..

Ben je super wit en wordt je in de zomer rood, dan wordt je smakelijk uitgelachen door een groepje natives als je op vakantie bent.

Dat hele rasicme gedoe is onderhand enorm uitgemolken, waardoor de aandacht zo ontzettend gevestigd is, dat iedereen ineens allerlei kleuren en rassen ziet, iets wat ooit maar door een beperkte groep tot vervelends toe werd aangstipt...

Nu? Alles en iedereen is er door geobsedeerd...overkill....werkt volledig averechts..

Zelfs mijn eigen vader, de indo, de kleurling, geeft ineens op zijn 83e irritante slachtoffer reakties, terwijl hij altijd zonder discriminatie en rasicme heeft kunnen leven....het idee alleen al dat ik ineens ook in die hoek ga zitten?
Kleurgevoeligheid heeft nooit in mijn opvoeding of jeugd gespeeld, wel beleefde en fatsoenlijke omgang met anderen en kleurlingen waren er toen ook al in overvloed...
Nu kijk ik er zelfs ook al naar, wat ik hoogst irritant vind. Net zoals je nooit een rode fiets hebt gezien en ineens elke dag vollop rode fietsen...

Ineens gaan hele volksstammen op eieren lopen, zelfs die groepen die zich altijd asociaal hebben gedragen en zich bewust "anders" willen onderscheiden en bewust niet mee willen doen, worden nu geaaid ipv burgerlijk opgevoed...nee, dat mag niet meer, want dat is ethnisch provileren..

Ik ben zeer zeker niet de enige die getuige ooit is geweest als door eigen bevolking een rascist op zijn gedrag en uitlatingen wordt aangesproken...zeer zeker niet! Nu is het een soort cult geworden, discriminatie onder eigen volk.....JIJ bent Niet ok :( ik proef iets wat MIJ niet aanstaat en wat je precies wil vertellen, daar luister ik niet naar, talk to the hand! Ik ben nl van die andere groep en IK ben ok.... :r

Maar nu is ineens alles not done!

En als je al psychisch kapot gaat als iemand Turk roept :x jij als Nederlander bent voor de overgrote groep Turk nl ook helemaal niks, of als je in je eigen wijk alleen maar gesluierde vrouwen ziet lopen en je niet de markt over wil, omdat het zo onaangenaam voelt ( je hoort en ziet te veel negatieve reakties door je interventie op hun markt) en je zal dat openbaar maken, dan ben je aan het discrimineren en ben je een islamofoob of zelfs rascist. Het probleem in je eigen wijk waar je in woont mag je nl als autochtoon niet aankaarten...kennelijk is discriminatie en racisme alleen toebedeeld aan de blanke westerling.

Deze hele verschuiving heeft zijn doel allang voorbij beschoten. Het ware onderliggende probleem wordt niet aangepakt en degenen die de macht aan zijn zijde hebben en dat is Niet de burger blijven buiten schot..

Het simpele volk jaagt elkaar na en verknalt de samenleving tot samenleven..

En? De zogenaamde goede witte Nederlander met zijn/haar vingertje zijn het ergst..zij die zonder zonde zijn gooit de eerste steen....lees maar eens je eigen berichten naar al diegene die niet 100% mee knikken, hoe je daar als moraalridder tegen te keer gaat! Hoe buitensluitend en respectloos alles van tafel wordt gemept en hoe alleen je eigen zogenaamde juiste beweringen kloppen..

Mijn oma als wijze vrouw noemde zulke mensen farizeeërs....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:46

Mijn, al bijna 40 jaar, man is van Indonesische afkomst, mijn schoonzus van Surinaamse afkomst en ik heb bij hun nog nooit iets naars meegemaakt. Ook niet van hen gehoord dat ze raar aangesproken voelden. Ik heb meer het idee dat de Nederlanders er meer een probleem van maken dan de mensen waar het in het verhaal om gaat.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:52

Precies! Ik heb multi culturele famile..indonesie, shri lanka, suriname, croatisch...never nooit iets...is nl hoe je je opstelt. Wij zijn allemaal oogevoed met plaatje, goed je best doen, hard werken, scholing en het leven is knokken om je plek te verdienen..incasseren van teleurstellingen, morgen is er weer een dag, misschien te hoog gegrepen als het maar niet blijft lukken..etc, etc...allemaal gezonde beweringen om sterk in het leven te gaan staan...ipv je zelf als mikpunt neer te zetten en meteen het calimerosyndroom in te zetten..ook geen ouders die meteen roepen" het zal wel weer..........zijn }:) " .waardoor kind totaal verkeerde waarden meekrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:46

Ik kan me weer helemaal vinden in hoe de discussie hier recentelijk gekeerd is.
Opeens sluit het weer aan bij hoe ik dingen altijd gezien heb en wat mensen in mijn omgeving meegemaakt hebben +:)+

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen racisme is.
Maar het gaat te ver om naar racisme "te zoeken". Krantenartikelen doorpluizen en analyseren om te kijken of er sprake is van racisme omdat ze woorden als "blank" weglaten maar "gekleurd" wel benoemen of regeltjes opstellen of je iemand met rood haar mag omschrijven als een persoon met rood haar.

Als iemand een discrimineren opmerking maakt dan heb je dat in de meeste gevallen wel meteen door. De gemiddelde racist die je op straat tegen komt gaat geen moeilijk geconstrueerde zin in elkaar flansen om openlijk te kunnen discrimineren zonder dat iemand het door heeft; die noemt je direct in je gezicht een aap en dat je op moet rotten naar je eigen land.

Als je er wel eerst een hele analyse op los moet laten om te bedenken of het discriminatie is of niet dan ben je waarschijnlijk wat overgevoelig bezig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:56

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:52

Belachelijk! Als het Nederlandse jongens zijn wordt dat toch ook neergezet dus waarom niet als het Turken of Marokkanen zijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:25

Artikel vandaag in Trouw - of beter: ingezonden stuk.
Schrijfster is een hoog opgeleide Australische die verplicht moest inburgeren.

Dat ze 'n.v.t.' invulde bij de vraag "wie haar kon helpen bij het schrijven van sollicitatiebrieven" leverde haar commentaar van de behoorden op, dat haar portfolio onvoldoende en onvolledig was.
Er was mede gevraagd naar een cv (diploma PhD Cambridge) en ze had toegelicht, in keurig Nederlands, dat sollicitaties voor academische functies doorgaans in het engels gedaan worden.

Kun je nog zeggen 'dat het niet op haar doelgroep was afgestemd', maar lees voor de grap de rest ook eens...
Datum: 1 mei 2017
auteur Alison Edwards
Kop: "Inburgeringsexamen is uiterst denigrerend."

And please: "...als het er niet van af straalt dat het racisme is, zal het wel geen racisme zijn"...?
Want racisme is altijd openlijk en is te allen tijde simpel waar te nemen...?
(Ja hoor: 'racisme bestaat slechts voor simpele zielen', is het nou goed?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:45

Ik denk dat dat een stukje stugge bureaucratie is, en dan wellicht in combinatie met de verkeerde persoon op de verkeerde plek en niet buiten het hokje kunnen denken...

Ik vind dat vergelijkbaar met het formulier wat je krijgt als je je rijbewijs als vermist moet opgeven (bij de politie).
Document heet iets van 'aangeven vermissing..blabla'..
Ergens onderaan staat dan "weet u waar het document nu is?" ... eh... -O-

Ik schaar dat onder het werk van mensen die teveel betaald krijgen voor wat ze moeten doen...
En dat vind ik van het verhaal hierboven ook...

Overigens, over hoe bedrijven met sollicitaties omgaan weet ik er ook nog wel een paar. Waaruit blijkt dat HR mensen ook niet altijd op de juiste plek zitten. En dat kun je dan ook niet onder discriminatie wegzetten, maar dat zijn gewoon disfunctionele mensen... simple as that..

En dan ook nog dit... echt..werkelijk...
"Waarom willen witte Nederlanders liever blank genoemd worden?" om even alles over 1 kam te scheren.. :n

https://www.artikel1.org/news/algemeen/ ... nder-15545
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-05-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:54

gekvanfleur, ik héb mij erover ingelezen zowel buiten als tijdens mijn sociale studies.

Het zij/wij word vanuit de media wél gestimuleerd. Zo is 95% van de artikels over immigranten negatief. (de klassiekers zoals marokkanen die jonge meisjes lastig vallen, allochtonen die overvallen etc etc etc). Als er alleen maar negatieve artikels verschijnen over mensen van andere origine ga je na een tijd ook denken dat alle vooroordelen waar zijn. Zo was er een tijd geleden in geen een enkele krant verschenen dat moslimgemeenschappen in heel europa (of in ieder geval al belgie, ik weet het niet precies meer) samen kwamen en een verdrag ondertekenden waar ze Daesh en extremisme afschreven, maar geen één krant schreef er maar iets over, terwijl het wel een positief voorval was mbt een andere cultuur. Kranten blijven meer negatieve artikels schrijven, mensen geloven het want "hé het staat in de krant dus het moet wel waar zijn" en de kranten blijven maar negativiteit verspreiden mbt minderheden omdat dat is wat de mensen willen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:03

Janneke2 schreef:
Artikel vandaag in Trouw - of beter: ingezonden stuk.
Schrijfster is een hoog opgeleide Australische die verplicht moest inburgeren.

Dat ze 'n.v.t.' invulde bij de vraag "wie haar kon helpen bij het schrijven van sollicitatiebrieven" leverde haar commentaar van de behoorden op, dat haar portfolio onvoldoende en onvolledig was.
Er was mede gevraagd naar een cv (diploma PhD Cambridge) en ze had toegelicht, in keurig Nederlands, dat sollicitaties voor academische functies doorgaans in het engels gedaan worden.

Kun je nog zeggen 'dat het niet op haar doelgroep was afgestemd', maar lees voor de grap de rest ook eens...
Datum: 1 mei 2017
auteur Alison Edwards
Kop: "Inburgeringsexamen is uiterst denigrerend."

En hoe is dit precies racisme?
Was haar CV niet goed vanwege haar huidskleur?
Kreeg ze commentaar op haar antwoorden vanwege haar afkomst?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:07

En ik ben oprecht blij dat er hier mensen zijn met immigrant familie die (bijna) geen ervaring hebben met racisme, écht waar. Maar dat betekent niet dat die er niet is. Misschien roepen sommigen blanken wel eens te snel "racist", maar daarmee dismiss je nog niet de stance van een gemeenschap, toen bvb een zwarte jongeman werd verkracht door enkele politieagenten in frankrijk enkele maanden geleden - je kan niet claimen dat die politieagenten gewoon even die jongen verkrachten, uitschelden voor negro etc etc omdat die toevallig niet blank is. Dit zou nooit gebeurd zijn met een blanke. Nooit.
Als een blank meisje naar een politiekantoor zou gaan om verkrachting in te dienen zou ze onmiddelijk geholpen worden, niet zoals het marokkaanse meisje in brussel een paar maand geleden die weggestuurd werd door de politie omdat ze haar zogezegd niet begrepen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:13

Ja en blanke meisjes worden in Den Haag niet lastig gevallen door .. eh.. ja.. hoe moet ik ze nou omschrijven eigenlijk :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:18

Quebelle schreef:
En ik ben oprecht blij dat er hier mensen zijn met immigrant familie die (bijna) geen ervaring hebben met racisme, écht waar. Maar dat betekent niet dat die er niet is. Misschien roepen sommigen blanken wel eens te snel "racist", maar daarmee dismiss je nog niet de stance van een gemeenschap, toen bvb een zwarte jongeman werd verkracht door enkele politieagenten in frankrijk enkele maanden geleden - je kan niet claimen dat die politieagenten gewoon even die jongen verkrachten, uitschelden voor negro etc etc omdat die toevallig niet blank is. Dit zou nooit gebeurd zijn met een blanke. Nooit.
Als een blank meisje naar een politiekantoor zou gaan om verkrachting in te dienen zou ze onmiddelijk geholpen worden, niet zoals het marokkaanse meisje in brussel een paar maand geleden die weggestuurd werd door de politie omdat ze haar zogezegd niet begrepen.

Maar nogmaals, misschien al tot vervelens aan toe in dit topic, NIEMAND zegt hier toch ook dat racisme niet bestaat of niet voor komt?