Varkens in slachthuis Tielt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:31

bruintje123 schreef:
Nog beter die kennissen niet op je begrafenis laten komen.
En zo ook laten vallen en nooit meer zien. Dat zijn toch geen mensen die je om je heen wilt hebben.

Dat zijn min of meer familieleden. Verbonden door een soort bloedband.En helaasheb ik waarschijnlijk weinig invloed op als ik al dood ben wie er dan komen en wat ze dan doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:20

geerke schreef:
maar is wel een verschil tussen een vleeskalf en een kalf van een melkkoe.Een kalf van een melkkoe zit in een kleine uitloop en heeft amper spiervlees.Het vlees is wit.
Het vlees van een vleeskalf is roze,meer naar rood.Door beweging en gras

Een kalf wordt op die leeftijd sowieso niet opgegeten. En die kleine uitloop is een week of 2, daarna niet meer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:26

Avanti schreef:
Sinds het filmpje toch een stuk minder vlees gaan eten en als ik het koop alleen biologisch.
Wou al langere tijd minderen maar dit heeft mij echt over de streep getrokken.

Waarom biologisch. De manier van slachten blijft hetzelfde hoor

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:43

( ik heb niet alle berichten op dit topic gelezen dus correct me if im wrong!)

ik hoop niet dat nu alle mensen denken dat het in elk slachthuis zo gaat .. want dat is dus niet zo!
mijn vader heeft in een slachthuis voor meer dan 4 jaar gewerkt en ik heb hem het filmpje laten zien en zelfs hij schrikt hier van! eerste reactie: wat zijn die mensen respectloos voor die varkens zeg! dat dit tegenwoordig nog kan als ik vroeger dat zou doen werd ik meteen op mijn tenen getrapt en gewaarschuwd dat dat niet mag! het viel hem ook op dat er meerderen varkens met enorme Abcessen rond liepen en je dat soort vlees geen eens mag verkopen. ik zag op de eerste pagina van dit topic dat iemand die ook een slachthuis werk aangaf dat hun het in rust en met respect met hun dieren omgaan voor mijn vader gelde het zelfde (hij slachte koeien) hij zegt: als ze aankwamen uit de vrachtwagen gingen ze eerst in een aparte stal waar ze even 2 dagen tot rust konden komen ze werden 1 voor 1 nagekeken op wonden en hun gezondheid, daarna na die 2 dagen werden ze in komplete rust en respect geslacht zo min mogelijk stress. mijn vader was de persoon die ze door hun kop schoot. hij deed het altijd precies en daarna gingen ze naar het volgende stuk waar de mensen de keel door snijden maar ze eerst keken of ze echt geen pols meer hadden. de slachterij had echt strenge regels om de dieren zo humaan mogelijk te-slachten en met rust en respect . mijn vader schrok nogal van het feit dat in dat filmpje het voorkwam dat er een varken levend het bad in ging en niemand maar letterlijk NIEMAND wat deed. ook de gene die het filmde niks deed. mijn vader zei dat als hij dat was geweest hij meteen wat had ondernomen, hij snapt dat de gene die het filmde ondercover moest blijven maar dit is gewoon te gek van woorden. mijn vader baaldt nu van het feit dat dit soort mensen altijd zoveel aandacht krijgen en de mensen die het wel goed doen niet gezien worden..

MoppieFilou

Re: Varkens in slachthuis Tielt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:07

Heb het filmpje ook gekeken, heb het meteen weer af gezet!! -:(- Dat je zoiets kan doen, wat voor harteloze mensen doen zoiets... :? Er zijn veel manieren waarop je dieren die een mooi leven gehad hebben zonder al te veel stress en pijn kan slachten. Maar deze manier is makkelijker en goedkoper natuurlijk -:(- . Zo'n fabrieken zou je zo hard moeten straffen! Eigenlijk de medewerkers op dezelfde manier aan hun einde laten komen! Maar dat mag natuurlijk niet volgens de wet... 8)7 Er zouden net zulke wetten moeten bestaan voor dieren!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:47

Ik vind vleeseters die banketstaaf doen tegenover een vegetariër/veganist net zo respectloos en kansloos.

Ik eet vlees, ik jaag en dergelijke en mijn beste vriendin is veganiste, eerst vegetariër en nu echt veganiste. En als die hier komt hou ik daar rekening mee en ik vraag bij haar echt niet om vlees. Gewoon stukje leven en laten leven.

Vind dat oprecht kansloos als mensen die wel vlees eten zich zo gedragen tegenover iemand die dat niet wil, en dat geldt andersom ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:06

Precies. Extremisme in welke vorm dan ook is niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:35

ingeb0rg schreef:
Ik vind vleeseters die banketstaaf doen tegenover een vegetariër/veganist net zo respectloos en kansloos.

Ik eet vlees, ik jaag en dergelijke en mijn beste vriendin is veganiste, eerst vegetariër en nu echt veganiste. En als die hier komt hou ik daar rekening mee en ik vraag bij haar echt niet om vlees. Gewoon stukje leven en laten leven.

Vind dat oprecht kansloos als mensen die wel vlees eten zich zo gedragen tegenover iemand die dat niet wil, en dat geldt andersom ook.

:j Ik vind het ronduit ásociaal als je ergens gaat eten dat je verwacht dat er vlees is. Sowieso belachelijk als je een dagje niet zonder je geliefde stukje vlees kan. Ik eet ook vlees, daar niet van. Maar 7 dagen per week een stukje vlees op je bord verwachten kan imo in deze tijd niet meer. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:45

Tegenwoordig vraag ik aan mensen wanneer ik ze uitnodig voor het eten of ze vlees eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:48

purny schreef:
Tegenwoordig vraag ik aan mensen wanneer ik ze uitnodig voor het eten of ze vlees eten.

Dit inderdaad. En we eten hier maar twee keer per week vlees, dus als we het niet zeker weten maken we gewoon iets vegetarisch klaar. Of als er één iemand vegetarisch is, houden we het vlees apart, of maken we een aparte portie. Niks moeilijks aan. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:04

Ik ben ik kok in eigen restaurant (vlees, vis, vegetarisch). Als ik privé voor overtuigd carnivoren mag koken vind ik het leuk om ze te laten zien dat vegetarisch eten écht niet alleen uit sla en tomaat bestaat. En dat doe ik niet om ze te dwingen vegetariër te worden, de volgende dag koken ze tenslotte gewoon weer zelf. :) Dat doe ik om ze iets te leren. Voor één keer.

Het leuke is dat ze na het eten allemaal verrast zijn. Nooit gedacht hadden dat een maaltijd zonder vlees zo vullend en compleet kon zijn. En dát is bewustwording. Zonder dwang gewoon lekker samen eten. :)

En ze vroegen ook bijna allemaal het recept, krijgen ze natuurlijk mee. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:08

Resistance schreef:
ingeb0rg schreef:

:j Ik vind het ronduit ásociaal als je ergens gaat eten dat je verwacht dat er vlees is. Sowieso belachelijk als je een dagje niet zonder je geliefde stukje vlees kan. Ik eet ook vlees, daar niet van. Maar 7 dagen per week een stukje vlees op je bord verwachten kan imo in deze tijd niet meer. :n

maar ik verwacht alleen maar dat ik niet verplicht word om vlees te eten omdat geweigerd wordt iets anders aan te bieden. Dan is het dus take it or leave it.Terwijl ik heel weinig eet en ook met droog brood tevreden ben.Dan zeggen ze dat ik het vlees maar van het broodje moet afhalen,maar als dat er eenmaal heeft opgelegen wil ik dat broodje niet meer omdat er toch restjes achterblijven.En ik moet wel de volle mep betalen voor zo'n dineetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:09

Palmera schreef:
Ik ben ik kok in eigen restaurant (vlees, vis, vegetarisch). Als ik privé voor overtuigd carnivoren mag koken vind ik het leuk om ze te laten zien dat vegetarisch eten écht niet alleen uit sla en tomaat bestaat. En dat doe ik niet om ze te dwingen vegetariër te worden, de volgende dag koken ze tenslotte gewoon weer zelf. :) Dat doe ik om ze iets te leren. Voor één keer.

Het leuke is dat ze na het eten allemaal verrast zijn. Nooit gedacht hadden dat een maaltijd zonder vlees zo vullend en compleet kon zijn. En dát is bewustwording. Zonder dwang gewoon lekker samen eten. :)

En ze vroegen ook bijna allemaal het recept, krijgen ze natuurlijk mee. :)

Geweldig! :)

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:37

gekvanfleur schreef:
AfricanLady schreef:
Omdat mensen een stukje vlees willen is nog geen reden om een dier zo te behandelen.
In groot gedeelte van de slachthuizen gaat het er gewoon rustig eraan toe de dieren worden met zachte hand en respect naar het laatste stukje van hun levrn begeleid.
Zoals in dit filmpje wordt getoond gaat niet overal zo eraan toe.

Maar met de massastallen verder geen problemen ook? Dat een dier jaren in een hok leeft waar het zijn/haar kont amper kan keren? Dat het alleen maar biggen mag produceren, veel meer dan goed is voor een varken en dan als het niet meer gaat regelrecht uit zijn gevangenis de vrachtwagen op mag.

Oh nee, wacht. Dat is geen probleem...want de slager is een aardige man/vrouw die hem met liefde doodmaakt. Probleem opgelost toch? :(:)

Ik heb alleen de eerste 2 pagina's gelezen, maar wil hier wel graag even op ingaan.
Als je je goed zou verdiepen in de varkenshouderij zou je ook weten dat ze tijden in groepshokken verblijven en dus hun kont wel kunnen keren :j Inderdaad zodra ze moeten biggen komen ze apart te liggen in kleine hokjes, zodat ze hun biggen niet kunnen dooddrukken / erop kunnen gaan liggen. Ze liggen dus niet alleen maar in die kleine hokjes.
Niet alles over één kam scheren als je het fijne er niet vanaf weet.. :n

Wat er in dit slachthuis gebeurt is echt verschrikkelijk.. In NL zijn wel strengere regels voor slachthuizen, maar zekerheid hebben we hier natuurlijk ook niet. Het kabinet wil camera's laten ophangen in de slachthuizen in Nederland. Zo kunnen ze op elk moment de beelden opvragen en terugkijken, om dierenleed uiteindelijk te kunnen voorkomen.

Edit:
Caesar schreef:
Laten we het nou gewoon bij het onderwerp houden; wantoestanden in dit slachthuis! (Of algemeen in slachthuizen).

Laat maar zien hoe er in het buitenland mee omgegaan wordt. Vooral publiceren! Dan hoop ik dat er ergens lichtjes gaan branden en dat we het gewoon bij ons eigen geproduceerde en verwerkte vlees houden waar we wél toezicht op houden ipv alles maar weg te willen werken uit Nederland en vervolgens met een toegeknepen oog weer importeren...

Ik denk dat wij een welwillende sector hebben in Nederland en dat we dat maar eens moeten gaan respecteren.

Ben ik het helemaal mee eens! :j Nederland heeft een onwijs goede agrarische sector. Beter dat ze dit voor het eigen land houden en de overschotten exporteren, ipv importeren van landen waar veel minder (strenge) regels zijn mbt dierenwelzijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:07

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:10

Het importeren van vlees en groente die in nederland geweekt wordt zou echt direct moeten stoppen.
Strenger dan hier zijn de regels nergens en gaat het toch fout wordt er alles aan gedaan het te voorkomen.
Laat die rotzooi uit het buitenland aub weg.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:18

Volgens de directeur van het slachthuis was de filmer aangenomen als stalmeester. Hij zou dus juist moeten vóórkomen dat zulke praktijken zouden kunnen gebeuren:

Citaat:
Volgens Animal Rights was de undercovermedewerker die de beelden maakte van de dierenkwelling in Exportslachthuis Tielt een ‘stalhulpje’. Dat staat in zijn contract.
De betreffende persoon werkte via een uitzendbureau voor de slachterij, betoogt Nadine Lucas, voorzitter van Animal Rights. Hij had geen leidinggevende functie in de wachtstal van de slachterij en daarom geen taak personeel te berispen als zij onjuist met dieren omgaan.

Directeur Thomas de Roover De Brauwer van de Debra-group waar het slachthuis in Tielt deel van uitmaakt, zegt het tegenovergestelde. Hij beweert dat de medewerker die tussen 17 januari en 28 februari voor hen werkte als stalmeester. In die functie moest de undercover-huurling collega’s of chauffeurs die varkens komen lossen erop aanspreken als zij niet overeenkomstig de welzijnsprotocollen werken.

Verbetervoorstel

De Roover De Brauwer wil zich niet verschuilen achter een filmende stalmeester. “Ons personeel is op de hoogte van de dierenwelzijnsprotocollen. Daar moeten zij zich aan houden, ook als de stalmeester ze daar niet op wijst.”

De directeur verklaart dat alle aandacht uitgaat naar de heropening van zijn slachterij. Er ligt een verbetervoorstel bij het Vlaamse ministerie dat is belast met dierenwelzijnszaken, zegt De Roover De Brauwer.

De directeur zegt dat er afnemers zijn die even niet kopen, tot helderheid is over de misstanden die zijn gefilmd en hoe dat in de toekomst wordt voorkomen. Hij verwacht niet dat klanten waar altijd een goede relatie mee was weglopen bij de eerste keer dat het bedrijf slecht in het nieuws is.

Voor de mensen die zich afvroegen of stress leidt tot een verminderde vleeskwaliteit:

Na het verbloeden stopt de bloedcirculatie en kan er geen zuurstof meer naar de spieren worden vervoerd. Het gevolg is dat de spieren overgaan op anaërobe verbranding. Hierdoor stijgt de temperatuur in de spier en komt melkzuur vrij. De vrijgekomen warmte en melkzuur kunnen niet meer via het bloed worden afgevoerd.
Het verloop van de pH-daling als gevolg van de melkzuurophoping en het verloop van de temperatuur in de spier zijn essentiële processen voor de vleeskwaliteit. Daalt de pH snel, terwijl de temperatuur hoog is, dan kan er eiwitdenaturatie optreden (de structuur wordt door de hitte verbroken, waardoor het eiwit zijn functie verliest). Eiwitdenaturatie kan leiden tot afwijkende vleeskwaliteit. In extreme gevallen van snelle pH-daling bij hoge temperaturen ontstaat vlees van zeer lichte kleur en heel waterig en los van structuur, de zogenaamde PSE (Pale Soft Exudative)-vlees. Dit vlees komt voor bij dieren die veel stress ondervinden vlak voor de slacht. Haaks hierop staat DFD (Dark Firm Dry)-vlees, wat donker, droog en taai is. Dit komt voor indien de brandstofvoorraden in de spieren uitgeput zijn op het moment van de slacht. Hierdoor kan er geen pH-daling optreden en wordt het vlees taai. Langdurige stress (bv lange transporttijden) kan een oorzaak zijn van afwezigheid van brandstof in de spieren. Met name wit gekleurde spiervezels zijn gevoeliger voor stress dan rood en intermediair gekleurde vezels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:38

Kim, ik vind je laatste stukje moeilijk te begrijpen, dus voor de zekerheid:
Daarmee zeg je dat zowel langdurige als kortdurende stress voor de slacht de vleeskwaliteit beïnvloeden?

De verklaring van deze slachthuisdirecteur vind ik gelul. Deze manier van met dieren omgaan hoort niet. Het getuigt van een bepaalde cultuur in de werkomgeving. Dat is een beetje zeggen dat de leidinggevende verantwoordelijk is als in een bedrijf alle donkere mensen gediscrimineert worden. Nee, het getuigt van een bepaalde werksfeer waarvan je de verantwoordelijkheid niet bij 1 persoon kan leggen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:44

Ja je begrijpt het goed :j
Kortdurige stress net voor het slachten leidt tot vlees van lichte kleur en waterige en losse structuur.
Langdurige stress (zoals lange transporttijden) zorgen voor donker, droog en taai vlees.
Beide wil je niet :)

De directeur wijst er ook op dat zijn personeel op de hoogte is van de protocollen. Dus ook al houdt de stalmeester zich niet aan de protocollen kunnen zij ingrijpen. Dus ook de werknemers krijgen de schuld op zich van de directeur :j

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:50

Ik heb niet alles doorgelezen en kan er eigenlijk nergens iets over vinden, maar waar was de dierenarts in deze zaak?
Dat is namelijk de persoon die moet toezien op dierenwelzijn en de dieren die te zien zijn in de filmpjes moest afkeuren.

Ook hoop ik wel dat mensen dit een beetje kunnen relativeren, ik word zelf ook slecht van deze beelden.
Maar ik hoop (en geloof) dat dit momentopnames zijn van de dagelijks 30.000 geslachte dieren. En anders ligt het ook wel wat aan hun management en opleiding van hun werknemers, mensen met andere culturen hebben namelijk meestal andere opvattingen over hoe ze dieren moeten behandelen in deze situatie.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:00

De dierenarts is in het filmpje ook aan het woord.

Edit: bij dit bedrijf is het gewoon niet goed in de haak. In NL mag je niet eens een dier aanvoeren die een wond heeft, laat staan zulke wonden die in het filmpje getoond worden. De boer zou het dier zo niet mogen meegeven, de transporteur zou het dier niet moeten aannemen, de dierenarts & stalmeester zouden het dier moeten afkeuren. En zelfs het personeel zou dan moeten zeggen dat het niet in de haak is en alsnog de dieren niet slachten.
Maar wel inderdaad relativeren dat dit één bedrijf die zich niet aan de regels houdt en dat niet ineens élke boer en élk slachthuis fout handelen :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 21:26

Slachthuis mag weer open.. De storm is geweest en is alweer gaan liggen. De outrage op social media was van korte duur en iedereen gaat gewoon weer verder mee in de dagelijkse rompslomp.

Snap ik, maar vind het wel frustrerend hoe er zo ontzet word gereageerd, maar hoe het nu al snel weer is vergeten. Het is geen hot item meer.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:29

ElineS schreef:
Slachthuis mag weer open.. De storm is geweest en is alweer gaan liggen. De outrage op social media was van korte duur en iedereen gaat gewoon weer verder mee in de dagelijkse rompslomp.

Snap ik, maar vind het wel frustrerend hoe er zo ontzet word gereageerd, maar hoe het nu al snel weer is vergeten. Het is geen hot item meer.

De burger misschien, maar de mensen die maandag stonden te protesteren echt niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:30

Belachelijk !!!
Zijn er sancties gegeven ?
Heeft het personeel duidelijke instructies gekregen
Is er een aantal onafhankelijk inspecteurs aangesteld ?

Vroeger hadden mijn vader een oom altijd een aantal dieren voor t vlees een 6 tal biggen een 2 tal stieren
Wat mest hanen en konijnen
Tegen kerst kalkoenen
En leg hennen voor de eitjes en later als soep kip
En als ik vroeger vergelijk met nu
De smaak van t vlees
Ik lust geen konijn meer en kip is ook niet lekker
Rund gaat nog enigzins
Varkens vlees smaakt ook naar niks
Tenzij je t flink kruid .

Het verschil tussen een rustig opgemest dier en met respect behandeld gedurende zijn leven en de weg naar t slachthuis smaakt zoveel beter
Als zo'n gestresst dier !
Een van onze stieren ik herinner me hem nog goed
Die was mak als een paard
Liep buiten in het land
En je riep hem en hij kwam als een blije hond naar voren gerend .
Het was ook tevens het laatste zelf opgemeste dier want de regelgeving maakt t onmogelijk om zelf een aantal dieren te houden voor de slacht .
Dolf
Liep zo aan een halster mee de trailer op
En tik met platte hand op zijn billen en hop daar ging hij

Vondt t hard maar tegelijk hij had een goed leven gehad ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:21