Stemmen 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:40

Dat vind ik een dubbele... want tja, als ouders hun kids geen normen en waarden bij brengen, wordt dat idd een taak van de overheid.
Andere kant: hoe wil je dat met studies gaan doen? Tegenwoordig leert zowat iedereen door vanuit vmbo/havo/vwo...
Moet je je opleidingen dan een jaar (of langer) stil leggen?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:48

Wie zegt dat ouders hun kinderen geen normen en waarden bijbrengen? Ik vind het gros van de kinderen rest prima opgevoed en alsof kinderen vroeger niet vervelend en onbeleefd waren. Niemand zit te wachten op een groep ungemotiveerde pubers. Zeker het leger niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:49

LadyMadonna schreef:
Dat vind ik een dubbele... want tja, als ouders hun kids geen normen en waarden bij brengen, wordt dat idd een taak van de overheid.
Andere kant: hoe wil je dat met studies gaan doen? Tegenwoordig leert zowat iedereen door vanuit vmbo/havo/vwo...
Moet je je opleidingen dan een jaar (of langer) stil leggen?


Volgens mij kwam dat vroeger na je studie.

Kan je nog lekker 14 maanden in dienst naar je studie. 14 verloren maanden naar mijn mening.

In je studie leer je echt wel wat discipline is. Anders haal je het niet.
En normen en waarden...in dienst? Laat me niet lachen.

Discipline normen en waarden...dat krijg je van uit huis en school mee.

Mijn man was de laatste lichting dienstplichtigen. Hij zegt daarover dat het de meest zinloze periode van zijn leven was en daar zeker geen normen en waarden gekregen heeft en zeker ook geen discipline.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:01

Ik zou zelfs liever hebben dat we onze jongeren opvoeden tot zelfdenkende, onafhankelijke ethische mensen in plaats van mensen die geleerd hebben om te buigen voor autoriteit.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:15

Ik ben ook tegen de dienstplicht, inderdaad om de reden die Shadow0 noemt en daarnaast vind ik het gewoon niet van deze tijd.

Over de PVV.. Ik heb er in het verleden wel op gestemd. Punten voor mij waren toen de zorg voor ouderen, de zorg in het algemeen, minder betutteling vanuit EU, betutteling in het algemeen zoals de Alcohol leeftijd en andere nutteloze regeltjes, het dierenwelzijn en ik vind ook dat als immigranten hier komen wonen en de misdaad in gaan dat ze weer lekker op mogen rotten. Echter ga ik nu zeker geen PVV stemmen. Ten eerste omdat elke partij die tegen het legaliseren van softdrugs is voor mij al afvalt. Een bodemloze put die nooit bestreden zal worden. Ik vind dat ronduit dom en je kop in het zand steken en ook hypocriet, alcohol is namelijk wel legaal en evengoed een drug. Ten tweede omdat ik het een poppenkast vindt. Iedereen gaat lopen bij die partij en dat zal wel niet voor niets zijn. En ja als je gaat roepen dat er minder Marokkanen moeten zijn ben je natuurlijk ook niet heel handig bezig :+

eclair98

Berichten: 11610
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 18:37

Nou, ik ben er denk ik wel uit. Bij komt er in ieder geval een linkse partij uit, maar ik wil niet naar de extremen gaan :P

juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:48

amoj schreef:
Ik kijk eerst welke partij er óók voor de boeren is, helaas valt er dan heel veel af.

Ga nu het meest uit naar cda, maar die zijn voor de dienstplicht en daar ben ik tegen. En ze zijn tegen euthanasie en daar ben ik dan weer voor.


er zijn inderdaad helaas heeeel weinig partijen met boerenverstand. Ik ben ook nog zoekende.. CDA of SGP komen dan boven... maar ik ben atheist, en staat en kerk moet gescheiden blijven. Ook dingen als abortus, euthanasie, homoseksualiteit etc vind ik belangrijke onderwerpen. Net als de Zorg, onderwijs, en toch ook milieu en dierenwelzijn...

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:57

Floor_x schreef:
Ik vind de PVV een goede partij, hij staat altijd redelijk hoog bij mij. Maar ik ben dan ook redelijk rechts. Ik stem waarschijnlijk geen PVV maar VNL dit jaar. Ik ben het op bijna alle punten met VNL eens alleen niet heel gecharmeerd van hun infrastructuur, ze zijn niet heel milieuvriendelijk.

PVV zegt: 'Grenzen dicht'. Dit vind ik te extreem. Ik vind vluchtelingen welkom, omdat als ooit de oorlog in Nederland uitbreekt ik ook graag ergens anders heen zou willen kunnen gaan. Wel ben ik voor véél strengere grenscontrole. Tevens moet ook duidelijker zijn dat Nederland graag echte vluchtelingen opvangt, maar dat dit slechts een noodoplossing is. Op het moment dat het land van herkomst weer veilig is, zonder pardon weer uitzetten. Ik ben dan ook tegen het kinderpardon (harteloos hè ;) ). Verder vind ik de luxe die ze soms krijgen ook wat overdreven, er wordt naar volwaardige woningen voor ze gezocht, wat vervolgens door Nederland wordt gesubsidieerd. Terwijl ik als werkende student die samen met iemand een appartement wil huren niks betaalbaars kan vinden...


Ik zal proberen ;) je niet aan te vallen. Maar de problemen die je noemt, weet jij wat de pvv doet?

De pvv zorgt er krek voor, dat de huurmarkt compleet vast zit.(Corporaties die verplicht aan van alles mee moeten betalen van de pvv, corporaties die verplicht goede, goedkope huurhuizen moeten verkopen van de pvv. Zie website stemgedrag.)

Verder vind ik de bed bad broodregeling geen heftige luxe, en "dat hullie maar alles krijgen" is gewoon gelogen. (Het is net trump: alternative facts, daar is de pvv dol op.) Het doel van de leugens is volgens mij:
goedgelovige mensen er gewoon van te overtuigen dat niet de pvv, maar de buitenlanders verantwoordelijk zouden zijn voor hun problemen.


En ja: kinderen die hier zijn geboren uitzetten naar een land dat ze niet kennen: het is harteloos om dat te steunen.
En afdeling feiten: als Nederland hebben we gewoon een x aantal verdragen getekend en het mag niet.
...en GW maar doen alsof hij soft gedoe wil voorkomen - GW kan als langdurig ingezetene van het Binnenhof deze wetten gewoon kennen.
...maar andermaal: hij gok er op, dat goedgelovige mensen deze wetten/ verdragen niet kennen en maakt een enorme heisa over iets wat gewoon moet, punt uit. (Dat hij daarmee erg veel volstrekt overbodig menselijk leed veroorzaakt laat hem kennelijk koud.)

Ik vind dat hij terecht veroordeeld is voor zijn minder Marokkanen uitspraak. Maar ik vond zijn volgende zin zo mogelijk nog akeliger "dan gaan we dat regelen".
GW weet donders goed als langdurig ingezetene van het Binnenhof dat dit niet te regelen valt - maar hij vertrouwt op de goedgelovigheid ofzo van zijn volgelingen - terwijl hij ze in hun gezicht beliegt.

Niet iedere politicus kan altijd alle beloften waar maken, dat weet ik wel en "inhoudelijk" betreur ik dat. Maar qua procedures etc kan het niet anders - het zij zo.
...maar iemand die glashard staat te liegen tegen zijn eigen achterban - huuuuu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:09

Nog even los van of je het met de ideeën van de PVV eens bent, ze zullen een stuk of vijf grondrechten moeten schrappen om hun plannen waar te kunnen maken. Als je dat wilt (ALS!!) dan zal je je voorstel door de eerste én tweede kamer moeten krijgen, dan worden de kamers ontbonden, en in de nieuwe eerste en tweede kamer moeten de plannen dan alsnog worden goedgekeurd en nu zelfs met een tweederde meerderheid ipv een 'gewone' meerderheid van 50%+1. (zie voor meer info https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... g-grondwet) Dat is totaal niet haalbaar, waardoor veel van hun plannen niet realistisch zijn.
Hun programma lijkt dus echt opgezet om te falen, en niet met echte oplossingen te komen. Nog onafhankelijk van of je het met hun ideeën eens bent is dat natuurlijk wel raar om de verkiezingen mee in te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-17 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:48

vso1990 schreef:
amoj schreef:
Ga nu het meest uit naar cda, maar die zijn voor de dienstplicht en daar ben ik tegen. En ze zijn tegen euthanasie en daar ben ik dan weer voor.


waarom tegen dienstplicht ? ( gewoon interesse hoor :) ) ik denk persoonlijk dat het goed zou zijn als de jeugd een beetje respect en discipline bij geleerd krijgt.....


Zoals cinderella al zei, vind ik het behoorlijk primitief. Betrokken worden bij de maatschappij is heel goed, maar een dienstplicht vind ik te ver gaan. Het lijkt me belangrijker om vrijwilligerswerk te stimuleren. Laat jongeren maar een middag in de week naar eenzame ouderen gaan, of een middag in de week helpen bij een asiel.

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:06

Interessant topic, heel nuttig om alle verschillende meningen te lezen en prettig om te zien dst er hier met respect op iedereen wordt gereageerd.

Ik ben heel erg benieuwd naar wat de verkiezingsuitslag gaat worden. Ik zit tijdens de verkiezingen in het stembureau en help ook met het stemmen tellen, dus dst wordt een spannende nacht. Zelf twijfel ik nog wat ik ga stemmen, ik twijfel tussen twee linkse partijen. Ga me nog wat verder verdiepen in hun programma's en dan maar een beslissing nemen.


LadyMadonna schreef:
Hoe zit het ook alweer met blanco stemmen? Men zegt: dan komt je stem bij de grootste.... Aangezien dat mogelijk pvv is, valt dat sowieso af voor mij. Maar op dit moment kom ik er gewoon écht niet uit...

De stem geldt mee voor het opkomstpercentage, verder gebeurt er niets mee.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:25

@ierpier: mooie speech!
( Mijn onderschrift zijn trouwens 2 verzen uit een gedicht van catullus: wanneer het korte licht voor ons eenmaal ondergaat, de nacht is eeuwig en een om te slapen)

Kunnen mensen mij eigenlijk eens uitleggen waarom ze tegen de eu zijn, en iets uitgebreider dan : ze betuttelen? :)

ual_95

Berichten: 663
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 01:36

Damned schreef:
@ierpier: mooie speech!
( Mijn onderschrift zijn trouwens 2 verzen uit een gedicht van catullus: wanneer het korte licht voor ons eenmaal ondergaat, de nacht is eeuwig en een om te slapen)

Kunnen mensen mij eigenlijk eens uitleggen waarom ze tegen de eu zijn, en iets uitgebreider dan : ze betuttelen? :)


Ik ben niet per definitie tegen de Europese Unie, maar waar men voornamelijk over valt, zijn de kosten die het lidmaatschap brengen. Het kost Nederland op jaarbasis een paar miljard euro, wat met belastingen wordt bekostigd. Dit zou eigenlijk weer moeten worden opgevangen met subsidies, maar dat is momenteel niet het geval. Daarnaast de afspraken die gemaakt worden vanuit de EU, en dan doel ik in dit geval op de verplichte steun aan landen in nood, zoals wederom Griekenland. Financiële steun wordt bekostigd vanuit bezuinigingen. Dit zijn echter slechts twee (door de media) veelvoorkomende nadelen.

Het is alleen jammer dat de voordelen van de EU vaak worden vergeten. Zonder het lidmaatschap hadden wij nu geen vrije handel binnen de lidstaten, wat voor Nederland als exporterend land een groot voordeel is en een positief effect heeft op de welvaart. Daarnaast kunnen wij lekker op vakantie gaan en studeren in het buitenland door de vrije grenzen. Ten slotte is het natuurlijk fijn dat Nederland er met haar wegbezuinigde legertje niet alleen voor staat wanneer het noodlot toeslaat. Ook milieuproblemen worden middels afspraken besproken in de EU: Nederland zou in haar uppie weinig kunnen inbrengen in de wereldproblematiek.

Er zijn hier natuurlijk wel kantekeningen bij te verzinnen: Hoe kan het dat de Europese landen buiten de EU (lees: Zwitserland, Ijsland, Noorwegen en Zweden) het financieel wel voor elkaar hebben?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 07:43

Ik wilde een tijdje terug ook pvv gaan stemmen. Maar ben d'r van op terug gekomen.
Vluchtelingen mogen hier komen mits ze goed geregistreerd worden. Dan zeg ik ook op mijn beurt sluit de grenzen voor een tijdje en ga eerst iedereen opsnorren en registreer ze.
Aan de andere kant was mijn doel omdat GW een grote mond heeft dat ie het dan ook echt moet gaan doen. Doet ie het niet of lukt het hem niet dan issie ook gelijk door heel NL uitgekotst

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:27

ik heb ondertussen alle stemwijzers en dingen wel een beetje geprobeerd, en kom steeds bij ouderen-partijen uit.. maar ik ben heel nog niet 50+ -O- maar ik vind zorg voor ouderen gewoon heel belangrijk.. en zij hebben die pil van Drion duidelijk genoemd..

ergens kwam ook SGP uit.. die hebben bijvoorbeeld anti abortus als groot speerpunt, en daar ben ik het heel niet mee eens..

Van Lokaal in de Kamer staat niemand van deze regio op de lijst :') dus das niet zo heel lokaal in de kamer...

En al deze toekomstige plannen die ze allemaal nu ventileren zeggen ook niks... is er een beetje een duidelijk overzicht van wat welke partijen de afgelopen jaren beloofd hebben en wat ook werkelijk gelukt is? Dat vind ik interessanter maar dat zoekt zo lastig...

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:31

Iedere partij beloofd dingen maar komt ze niet na. Dat is volgens mij de reden waarom half Nederland niet gaat stemmen.
We wachten nog steeds op onze 1000 euro.
SGP had het een tijd geleden over de kinderwagenbonus. Dat is nou ook niet echt geweldig. En de cu wil een maatschappelijke dienstplicht. Ook niet goed

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:45

purny schreef:
Ik ga SP stemmen. Mede om het schrappen van het Eigen risico, verlagen van de huren en hogere lonen.
Ik heb in het verleden hier geroepen dat ik PVV zou gaan stemmen maar daar ben ik van terug gekomen.

Ik zou als tip willen geven om de onderwerpen op te schrijven die je echt belangrijk vind en daar de programma's in te zien
ik weet nog niet waarop ik ga stemmen en natuurlijk vind ik dat "geen eigen risico lagere huren hogere lonen" heel aantrekkelijk klinken, maar toch stem ik er niet op omdat er dan altijd ergens in m'n hoofd een belletje klinkt met "wie gaat dat betalen, zoete lieve gerritje" want daar hebben ze dan nooit een goede uitleg voor waardoor er weer niets van terecht komt :( (ofja de staatsschuld op laten lopen maar daar ben ik zacht gezegd geen fan van, d'r moet toch een einde aan zitten?)

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:05

De eerste slag is gewonnen. Sp heeft de wet erdoor gekregen dat de winst bij de zorgverzekeraar niet uitgekeerd mag worden aan de aandeelhouders. Maar dat het terug moet bij de burger. Misschien is dit het gat waarmee ze het gaan opvullen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:09

purny schreef:
De eerste slag is gewonnen. Sp heeft de wet erdoor gekregen dat de winst bij de zorgverzekeraar niet uitgekeerd mag worden aan de aandeelhouders. Maar dat het terug moet bij de burger. Misschien is dit het gat waarmee ze het gaan opvullen


Dat is een hele goede stap vind ik.

Zullen de aandeelhouders uiteraard niet blij mee zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:13

Damned schreef:
@ierpier: mooie speech!
( Mijn onderschrift zijn trouwens 2 verzen uit een gedicht van catullus: wanneer het korte licht voor ons eenmaal ondergaat, de nacht is eeuwig en een om te slapen)

Kunnen mensen mij eigenlijk eens uitleggen waarom ze tegen de eu zijn, en iets uitgebreider dan : ze betuttelen? :)

Ik ben niet zo zeer tegen de EU, maar wel tegen de vorm die het heeft/aanneemt

Samenwerken etc : ja , doen, absoluut .

Het hele 1 munt verhaal, elkaar economisch zo verbinden als we nu verbonden zijn , de bemoeienissen met zaken als hoeveel inkomen er bij een huurhuis hoort en nog vele andere zaken
Nee, driewerf nee

Daarvoor verschillen de landen te veel van elkaar, economisch , cultuur technisch , en ga zo maar door .
Waardoor je juist allerlei moeilijkheden veroorzaakt die voorkomen hadden kunnen worden
En mijn inziens niet Europees, maar gewoon landelijk geregeld Zouden moeten worden

Daarnaast nog de bak met geld die weggegooid word door de manier van huisvesten van het Europees parlement

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:34

Ik heb eigenlijk geen positieve punten gezien die de EU ons brengt.
Euro is makkelijk ja. Maar je bips van de bank halen en wisselen is ook een idee. Misschien kan iemand me de voordelen geven?

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:35

Ik vind het grootste voordeel van de EU toch wel de maatschappelijke voordelen, waaronder Schengen en vooral de eenheid die het biedt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:42

Mee eens, Sonja. Daarnaast vraag ik me ook af wat nou de echte problemen in de wereld zijn als je wetten wil gaan invoeren zoals dat alle telefoonkabeltjes hetzelfde moeten zijn :+ al had ik een kabel in de vorm van een ananas, wat interesseert mij dat.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:43

Wij als klein kikkerlandje die leven van export hebben de eu nodig voor onze handel. Dat is al 1..... en ik denk een hele belangrijke.

Iemand had het hier trouwens over dat ijsland het financieel goed geregeld heeft? Geen idee hoe het tegenwoordig met ijsland gaat, maar een paar jaar geleden is ijsland failliet gegaan.

WithinYuuri
Berichten: 969
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:51

Maartje1990 schreef:
Wij als klein kikkerlandje die leven van export hebben de eu nodig voor onze handel. Dat is al 1..... en ik denk een hele belangrijke.


Precies dit. Wat denk je dat er met onze economie gebeurt wanneer wij uit de EU stappen? Ons land is veel te klein en te dichtbevolkt om zelfvoorzienend te zijn; wij moeten leven van de export. En zeker nu de handel met de VS waarschijnlijk grootendeels gaat stoppen, omdat Trump de VS wel (grootendeels) zelfvoorzienend wil laten zijn, lijkt de EU me voor onze economie wel zo handig.