Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:51

Ik hoorde vanmorgen de q musical en moest aan dit topic denken ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:23

oomens schreef:
Iedere man die het met een promiscue vrouw doet, heeft wél daadwerkelijk minder kans dat juist híj de vader is van haar kind en niet zijn concurrent.

Zie daar de oorzaak van de huidige onevenwichtige maatschappelijke normen en waardes.

Dit is ontstaan toen erfrecht via de mannelijke lijn belangrijk werd. Toen moest de vrouw ineens kuis gemaakt worden. Fysiek of zoals in onze 'beschaafde' maatschappij geestelijk. De grote drie religies als de grote horror voorbeelden van onderdrukking van de vrouw.

Speelde geen rol toen we noch jagers/verzamelaars waren, een matriarchale samenlevingsstructuur de kern van de groep was, tienduizenden jaren lang 'Venus' beeldjes meegesleept werden over heel Eurazie.

https://myalbum.com/photo/5LemrgqUIjfl/1k0.jpg

Onze westerse maatschappij is sexsueel volstrekt schizo.
Under weinig cover rondlopende vrouwelijk agenten die seksueel getinte opmerkinmgen gaan lopen uitlokken om te kunnen bestraffen is een voorbeeld, geen oplossing.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:42

Huertecilla schreef:
gekvanfleur schreef:
HC: zoals ik al zei, sommige mensen vinden het zien van een stukje enkel en pols al aanstootgevend.
Waar wil je de grens trekken?

Is dat bij een compliment anders?

Fenrir schreef:
Met als grote verschil dat iedereen een lijf heeft, dat is er nou eenmaal, en seksueel getinte opmerkingen ("complimenten" in jouw ogen, kennelijk) altijd per definitie een heel bewuste actie zijn. Iemand kan dat "hee psst sletje" best thuis laten. Mijn schouders zitten gewoon vast aan de rest van mijn lijf, dus dat gaat een beetje lastig.

Volgens mij probeert HC duidelijk te maken dat er niet alleen een groot verschil is, maar ook een grote overeenkomst. Of een ander aan jouw lichaam/kledingkeus aanstoot neemt, is niet jouw probleem maar dat van die ander. Maar als jij iemand een compliment maakt en die persoon ervaart dat niet als compliment maar als seksuele intimidatie, dan is het opeens jouw probleem, terwijl ook daar wellicht niet meer aan de hand is dan dat aanstoot wordt genomen aan iets dat niet aanstootgevend bedoeld is.

Om dan te zeggen dat iedereen maar moet snappen waar de grens ligt tussen complimenten en seksuele intimidatie is te gemakkelijk. Wanneer je dat wel wilt volhouden, kun je volgens dezelfde lijn redenerend stellen dat de grens tussen (mogelijk) aanstootgevende kledingkeuze en neutrale kleding maar door iedereen begrepen moet worden. Allemaal in uniform dan maar?

Voor zowel kleding al misplaatste c.q. onbegrepen complimenten geldt dat er een verschil is tussen aanstoot geven en aanstoot nemen. Alleen hebben mensen die aanstoot nemen de neiging om te zeggen dat die ander ervoor kiest zich aanstootgevend te gedragen.

De grens tussen wat wel en niet kan ligt voor iedereen anders, zoals ook blijkt uit het onderzoek waar dit topic om begonnen is. En helaas ook als het om minder onschuldige dingen dan complimenten of laag uitgesneden t-shirtjes gaat. Er zijn ontzettend veel voorbeelden te vinden van verkrachtingszaken waarbij het slachtoffer uiteindelijk toch niet werd gezien als slachtoffer. Ik noemde het voorbeeld uit Italië met de strakke spijkerbroek, maar er zijn ook zaken waarbij mannen seks hadden met hun vrouw terwijl die sliep of mannen seks hadden met dames die de hele avond met ze hadden gedanst en geflikflooid, ook nog met ze mee naar huis waren gegaan maar de daad zelf niet meer bewust meemaakten omdat ze in slaap vielen. Is het verkrachting wanneer je dronken bent en mede daardoor niet doorhebt dat zij er niet meer helemaal bij is? Is het verkrachting wanneer je dat wel doorhebt, maar niet direct stopt omdat je er bijna bent? Is het verkrachting wanner de dame het onder invloed van alcohol allemaal een goed plan vind maar de volgende ochtend niet meer precies weet wat er is gebeurd en zeker weet dat ze niet met je mee naar huis was gegaan als ze minder gedronken had? En welke rol speelt het bij deze voorbeelden of de personen in kwestie elkaar de vorige avond voor het eerst hebben gezien of dat ze al jaren een stelletje zijn?

Wanneer een grens voor iedereen duidelijk is en altijd, onder alle omstandigheden, op dezelfde plek ligt valt er weinig te discussiëren. Maar op dit gebied ligt de grens niet voor iedereen op dezelfde plek, dus is de vraag waar je de grens trekt in mijn ogen volstrekt logisch en tegelijk nogal lastig te beantwoorden.

Nog even over die hormonen. Een tijdje terug deed een filmpje over 'rape anxiety' de ronde. Veel mannen reageerder daar erg positief op, omdat ze echt niet wisten dat het voor vrouwen een deel van hun realiteit is. Niet gek natuurlijk, het is niet direct een gezellig gespreksonderwerp, maar als niemand je ooit vertelt dat een grote groep mensen iets ervaart dat jijzelf niet zo ervaart ga je er niet achter komen dat het bestaat.
Hetzelfde met hormonen. Toen mijn vriendinnen aan kinderen begonnen, vroeg er een mij het eerlijk te zeggen als ze raar ging doen. Ze kende de verhalen over vrouwen die in hormonale monsters veranderden en vond van zichzelf dat zij haar hormonen prima de baas kon. Kort na de bevalling kwam ze terug op ons gesprekje aan het begin van haar zwangerschap en ik vertelde haar eerlijk dat ze inderdaad bepaald niet redelijk was geweest tijdens haar zwangerschap. Dat was dom natuurlijk, maar ik wist op dat moment nog niet beter. We zijn nog altijd vriendinnen maar ik heb mijn lesje wel geleerd. Ik ga nooit meer in discussie met een zwangere of recent bevallen vrouw. Ik heb het bij al mijn vriendinnen gezien, de een wat heftiger dan de ander, maar allemaal gedroegen ze zich duidelijk anders dan anders onder invloed van die hormonen.
Nu lees ik hier twee voorbeelden van transgenders die tijdens het proces van vrouw naar man tot de ontdekking kwamen dat testosteron enorm veel invloed op ze had. Het kan aan mij liggen, maar als we het normaal vinden dat mannen rekening houden met 'rape anxiety' en dat zwangere vrouwen worden gestuurd door hun hormonen, is het dan niet op z'n minst beleefd om te luisteren als mannen willen vertellen welke invloed hormonen op hun gedrag hebben? Ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn waarin mannen helemaal niet zitten te wachten op acute seksuele opwinding. Als daar met redelijke kledingvoorschriften wat aan gedaan kan worden, waarom dan niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:51

maura schreef:
Voor zowel kleding al misplaatste c.q. onbegrepen complimenten geldt dat er een verschil is tussen aanstoot geven en aanstoot nemen. Alleen hebben mensen die aanstoot nemen de neiging om te zeggen dat die ander ervoor kiest zich aanstootgevend te gedragen.

Inderdaad; de ontvanger bepaalt en wel geheel subjectief. In BEIDE gevallen.

Mijn excuus voor het bruut inkorten van jouw imo +:)+ relaas Maura.
Jouw opmerkingen over hormonen en het totaal ongeeMANcipeerde daarvan vind ik _/-\o_

Bij kleding/opmerkingen et al ligt echter geen oplossing.
Het probleem is namelijk de schizo normen, waardes, dagelijkse praktijk.

Met politiek wil kan de Staat veel doen aan het scheve fundament.
Die wil is echter afwezig en zo blijft het bij politiek correcte symptoombestrijding, wat het evenwicht alleen maar meer verstoort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:03

maura schreef:
Volgens mij probeert HC duidelijk te maken dat er niet alleen een groot verschil is, maar ook een grote overeenkomst. Of een ander aan jouw lichaam/kledingkeus aanstoot neemt, is niet jouw probleem maar dat van die ander. Maar als jij iemand een compliment maakt en die persoon ervaart dat niet als compliment maar als seksuele intimidatie, dan is het opeens jouw probleem,

Er is een belangrijk verschil: het aanspreken van iemand anders is gedrag gericht op die ander. En dat verschil is redelijk duidelijk: ook iemand die alleen loopt kan gewoon blote schouders hebben. Daar heb je geen ander voor nodig, dat ligt gewoon helemaal bij jezelf.

Bij complimenten heb je ineens toch twee partijen nodig, waar 1 van de twee partijen helemaal niet vrijwillig aan deelneemt, die wordt door de ander in een interactie getrokken, waar ze misschien helemaal geen zin in heeft.
Dat zou nog tot daaraan toe zijn als je dan de keuze hebt om gewoon niet mee te doen aan de interactie - maar zo simpel werkt het niet. Want de andere partij heeft het idee ook nog recht te hebben op een beleefd-vriendelijke-duidelijke reactie.

Een tijdje geleden werd hier aangebeld. Mijn huis, ik val niemand lastig, iemand anders kiest er voor bij mij aan te bellen. Dat ging om een aanbod van het een of 't ander, dus ik meld gelijk dat ik geen interesse heb. Vervolgens praat die persoon door... ik gaf daarna nog een keer verbaal en nonverbaal aan het gesprek te willen beeindigen, persoon praat door... ik heb de deur midden in een zin gewoon dichtgedaan (niet dichtgeslagen, gewoon dicht.)

Het vreemde daaraan was dat zowel bij hem als bij mij de eerste reactie was dat IK onbeleefd ben. Terwijl hij al 3 keer de balans had verstoord (eerst door ongevraagd aan te bellen, wat op zich toch echt al een aardige inbreuk is, daarna door tot twee keer toe het gesprek niet te beeindigen toen duidelijk was dat ik dat wel wilde.)
Heel onevenwichtig.

Complimentjes kunnen leuk zijn, maar zijn hoe dan ook een inbreuk op iemands aandacht en tijd. Vervolgens koppelen we ook nog allerlei verwachtingen eraan dat de vrouw die ongevraagd wordt betrokken in een interactie, daarin ook nog eens perfect vriendelijk moet zijn, EN uit moet gaan van de goede bedoelingen, EN desondanks zo duidelijk nee moet zeggen dat het voor niemand te misverstaan is, zelfs niet voor mensen met kwade wil, EN daarin niet te bot moet zijn. En eventueel dankbaar.

Van de man die ongevraagd interactie aangaat, verwachten we niets. We verwachten zelfs niet dat ze gewoon zonder rottig te worden aanvaarden als iemand geen interesse toont. (En geen interesse tonen is precies: het is de afwezigheid van een enthousiaste 'goh, wat leuk dat je dat zegt!' + oogcontact + extra signalen dat je open staat voor een gesprekje ofzo.)

Dus geen reactie = geen interesse. Een korte 'geen zin in' = geen interesse. Een distant 'dankje' en daarna snel de andere kant op kijken / weglopen / met iemand anders praten = geen interesse. Een botte 'lazer op' = geen interesse. (Risico van het vak he? Als je niet het risico wilt lopen op onaardige reacties moet je niet zomaar ongevraagd interactie aangaan.)

Geen van die dingen gaan op voor zomaar rondlopen met blote schouders, want daar heb je een ander niet voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:05

Ik snap wat jullie bedoelen, maar ik vind dat er in veel gevallen van straatintimidatie echt een verschil zit tussen een compliment en intimidatie. Als iemand achter mij komt staan en in mijn oor fluistert dat hij me helemaal uit elkaar wil trekken zie ik dat in ieder geval absoluut niet als een compliment.

Verder vind ik het moeilijk te bepalen. Als een man naar 2 vrouwen op straat roept dat ze een lekkere reet hebben heeft de ene vrouw het recht om dat als een compliment te zien, net als de andere vrouw het recht heeft om dat geen compliment te vinden en er boos over te worden. En imo zou die man moeten weten dat hij dat compliment ook op een andere manier kan verwoorden.

Anoniem

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:09

Ik zie catcalling daarbuiten ook bijna nooit in samenhang met kleding. Als iemand een opmerking wil maken doet diegene dat toch wel. Ik draag over het algemeen namelijk relatief 'oncharmante' kleding (wijd, bijna nooit diep decolleté, zeer zelden rokjes korter dan tot m'n knie) maar ook ik heb er last van. Vandaag liep ik in een tuinbroek waar je zelfs mijn ongeschoren benen onder vandaag zag komen en een man die om 10 uur al dronken was had toch het gevoel dat hij me moest vertellen dat ik een lekker wijf was en dat hij mij wel zou willen n*****.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:10

Shadow0 schreef:
Geen van die dingen gaan op voor zomaar rondlopen met blote schouders, want daar heb je een ander niet voor nodig.

Je mist de kern volslagen.
Een ander kan daar wel degelijk iets door voelen.
Blote schouders zijn daarom in de NL endurance reglementen verboden bv.

Het is opvallend en imo stuitend hoe eenzijdig het eisen van begrip en respect is.
Ook mbt hormonen. Voor pms, zwangerschap, overgang moet begrip en respect zijn; mannen hebben exact hetzelfde niet-excuus voor hormoongestuurd gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:12

Maar HC, natuurlijk is dat hypocriet en ik laat dat in mijn omgeving en bij mezelf ook niet toe. Als ik merk dat ik wat bitchy uit de hoek kom omdat ik ongesteld ben corrigeer ik mezelf op dat gedrag en zeg ik sorry tegen mensen die daarmee te maken hebben gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:19

Emmaa_ schreef:
IEn imo zou die man moeten weten dat hij dat compliment ook op een andere manier kan verwoorden.

_O- en dan kan de ontvangster weer boos worden omdat ze het niet begrijpt; de zender verwijten te moelijke woorden te gebruiken ;)

Nogmaals; de ontvanger bepaalt doch alleen voor zichzelf. Aanstoot NEMEN is iets wat je zelf DOET en voor kleding en opmerkingen hetzelfde.

Zoals ik al eerder schreef hef je niet verder dan Bokt te zoeken voor voorbeelden dat aan hoffelijkheid als zijnde seksistisch en ongewenst aanstoot wordt genomen.

Mbt hormonen zijn wij, en nog een paar; het eens, maar dat maakt er nog geen algemene opvatting van. De algemene opvatting is volstrekt eenzijdig ten faveure van de vrouwelijke hormoonspiegel.
Wedrom ligt niet DAAR de oplossing. Wel weer een voorbeeld van de onevenwichtigheden in onze cultuur.

p.s. ik moest hard lachen; ik zag jou al het gedrag van een ongestelde/zwangere/overgangs-vriendin 'corrigeren'. Veel sterkte ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:23

Huertecilla schreef:
Emmaa_ schreef:
IEn imo zou die man moeten weten dat hij dat compliment ook op een andere manier kan verwoorden.

_O- en dan kan de ontvangster weer boos worden omdat ze het niet begrijpt; de zender verwijten te moelijke woorden te gebruiken ;)

Nogmaals; de ontvanger bepaalt doch alleen voor zichzelf. Aanstoot NEMEN is iets wat je zelf DOET en voor kleding en opmerkingen hetzelfde.

Zoals ik al eerder schreef hef je niet verder dan Bokt te zoeken voor voorbeelden dat aan hoffelijkheid als zijnde seksistisch en ongewenst aanstoot wordt genomen.

Mbt hormonen zijn wij, en nog een paar; het eens, maar dat maakt er nog geen algemene opvatting van. De algemene opvatting is volstrekt eenzijdig ten faveure van de vrouwelijke hormoonspiegel.
Wedrom ligt niet DAAR de oplossing. Wel weer een voorbeeld van de onevenwichtigheden in onze cultuur.

Maar zie je oprecht het verschil niet tussen een compliment geven aan iemand op straat en smerige dingen in het oor van iemand die je niet kent fluisteren tijdens een avondje dansen? Ik weet vrijwel zeker dat als de zender van de boodschap zegt dat hij me helemaal uit elkaar wil trekken dat hij dat niet als compliment op mijn mooie ogen bedoelt.

Natuurlijk maakt dat geen algemene opvatting, maar ik spreek mensen in mijn omgeving er ook op aan en dat is imo het enige wat je kan doen om zoiets te verspreiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:24

Emmaa_ schreef:
Ik snap wat jullie bedoelen, maar ik vind dat er in veel gevallen van straatintimidatie echt een verschil zit tussen een compliment en intimidatie. Als iemand achter mij komt staan en in mijn oor fluistert dat hij me helemaal uit elkaar wil trekken zie ik dat in ieder geval absoluut niet als een compliment.

Dat sowieso :j
Voor intimidatie valt uberhaupt niets goeds te zeggen.

Maar het punt dat werd aangehaald was min of meer dat er ook heel veel goedbedoelde complimentjes zouden zijn, en dat je daarom een soort van sociale verplichting hebt om aardig en dankbaar (maar ook duidelijk) te zijn als iemand ongevraagd jouw tijd binnendringt met een 'hee schatje wat zie je er lekker uit'. Want hee - dat kan toch best een compliment zijn? Dus dat verdient dan alle voordeel van de twijfel en is dan toch helemaal hetzelfde als gewoon over straat lopen met schouders?

(Maar zo manipulatief is dat verhaal. Alle, alle moeite komt op de vrouw neer. Die moet niet alleen haar eigen gedrag bepalen maar zich ook nog eens in alle opzichten verplaatsen in alle anderen die ze tegenkomt, en ook diens geweten en rem zijn (want dat kunnen ze zelf niet, overmand door hormonen als ze zijn.))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:28

Mijn pms of zwangerschap zijn voor mij geen excuus. Dat ik last heb van mijn hormonen is jammer, maar ik ben een weldenkend mens en geen dier. Ik kan ervoor kiezen om mij bewuster te gedragen wanneer ik het moeilijk heb. Mannen kunnen dit ook.

Als ik praat met een leuke man heb ik ook weleens de neiging om hem te bespringen. Dit doe ik niet, maar ik denk dan ook niet dat het mijn geboorte recht is om mijn seksuele driften te bevredigen. Mannen worden daar in anders opgevoed, mede door sociale druk. Daar ligt wmb de kern van het probleem.

Dat je jeuk hebt betekent niet dat je je een vrouw toe kunt eigenen die even bij je krabt. Vrouwen zijn niet algemeen mannelijk bezit.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:36

Emmaa_ schreef:
Maar zie je oprecht het verschil niet tussen een compliment geven aan iemand op straat en smerige dingen in het oor van iemand die je niet kent fluisteren tijdens een avondje dansen? Ik weet vrijwel zeker dat als de zender van de boodschap zegt dat hij me helemaal uit elkaar wil trekken dat hij dat niet als compliment op mijn mooie ogen bedoelt.

Ik heb dan weer sterk de indruk dat HC van het type is dat als hij bij jouw voorbeeld aanwezig was geweest, hij de fluisterende randdebiel beleefd zou hebben gewezen op het feit dat die door hem uit elkaar zou worden getrokken voordat hij jou zou kunnen aanraken.

Ik denk dat echt maar heel erg weinig mensen die fluisteraar niet als totaal gestoord zouden beschouwen, de moeilijkheid ligt ook niet daar maar bij het voorbeeld van de twee vrouwen met de opmerkelijk aantrekkelijk vormgegeven en gepresenteerde achterwerken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:39

Ik vind het verschil ook heel duidelijk; als de man mijn persoonlijke ruimte niet binnendringt én wacht op een antwoord, zou het inderdaad een compliment kunnen zijn, maar "lekker wijf" en daarna wat handelingen die ze met je willen doen schreeuwen uit een auto? :') Nee sorry dat kan in niet anders interpreteren... zal aan mij liggen.

Daarbij loop ik nu ook nog eens rond met lange jeans, lange winterjas en een muts, geen stukje huid te zien en zelfs geen sensuele vormen, enkel aan mijn lang blond haar kan je zien dat ik een jonge vrouw ben, maar hey,
I HAD IT COMING

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:41

Weet niet of het al gezegd is, iets teveel pagina's om door te nemen. Maar de cijfers zijn verkeerd gepresenteerd, totaal verkeerde conclusie uit de steekproef.

Statistiekjes zoals deze zijn weinig betrouwbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:42

maura schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik heb dan weer sterk de indruk dat HC van het type is dat als hij bij jouw voorbeeld aanwezig was geweest, hij de fluisterende randdebiel beleefd zou hebben gewezen op het feit dat die door hem uit elkaar zou worden getrokken voordat hij jou zou kunnen aanraken.

;)

Wat weer ogevat kunnen worden als seksistisch door een dame die meent wel voor zichzelf op te kunnen komen.
Uiteraard wel wil dat de Staat haar helpt met strengere maatregelen en - straffen rond haar zienswijze :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:45

Ik zie HC inderdaad ook als zo iemand, en dat is ook absoluut wat ik kan waarderen aan HC. Geholpen worden in dit soort situaties zou ik dan ook niet als hoffelijk zien, maar als HC vervolgens mijn tijd opeist door een gesprek met me aan te knopen in de hoop er iets uit te krijgen dan weer wel. Niet dat ik HC ervan beticht dat te doen, absoluut niet, maar het gebeurt wel.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:49

HC, als een man zelfs niet wacht op reactie, is het dan voor jou mogelijk te interpreteren als compliment?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:50

maura schreef:
maar bij het voorbeeld van de twee vrouwen met de opmerkelijk aantrekkelijk vormgegeven en gepresenteerde achterwerken.

Heerlijk om te lezen :j

Voor degenen die het verkeerd (willen) opvatten; literair :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:51

SinneJ schreef:
HC, als een man zelfs niet wacht op reactie, is het dan voor jou mogelijk te interpreteren als compliment?

Het gebeurt mij bijna nooit dat er geen reactie wordt verwacht. Als ik het negeer wordt er harder geschreeuwd of komt iemand fysiek in mijn persoonlijke ruimte door dichterbij te komen of me aan te raken. Dat gaat niet meer over een compliment, dat gaat over tijd opeisen in plaats van het vriendelijk vragen. Als iemand mij aanspreekt met 'mag ik tegen je zeggen dat ik je een hele mooie dame vind' bedank ik vriendelijk en ga ik door met waar ik mee bezig was of knoop ik een gesprek aan, maar dat is zoiets anders dan in mijn oor tetteren dat ik een geil mokkel ben. Wat verwacht je dan? Dat ik vriendelijk glimlach en bedank?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:53

Huertecilla schreef:
maura schreef:
maar bij het voorbeeld van de twee vrouwen met de opmerkelijk aantrekkelijk vormgegeven en gepresenteerde achterwerken.

Het ontgaat me volledig waarom je een opmerking zou moeten maken over een kont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:54

Huertecilla schreef:
maura schreef:

Ik ben het vaak heel erg met je eens HC, en ik leer veel van je, dus verkeerd opvatten zou ik niet willen. In dit geval ben ik het niet met je eens omdat ik het helemaal niet op dezelfde manier opvat en meemaak. Om te zeggen dat ik er heel veel last van heb vind ik lastig maar ik heb regelmatig in hele intimiderende situaties gezeten waar ik zelfs bang van werd. Als je dan hoort dat ik dat niet als intimiderend moet opvatten omdat een man het maar als een compliment bedoelt en ik best de tijd kan nemen om vriendelijk te reageren terwijl hij het totaal niet vriendelijk maar juist invasief en bedreigend bedoelt vind ik moeilijk.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:55

Emmaa_ schreef:
SinneJ schreef:

Het gebeurt mij bijna nooit dat er geen reactie wordt verwacht. Als ik het negeer wordt er harder geschreeuwd of komt iemand fysiek in mijn persoonlijke ruimte door dichterbij te komen of me aan te raken. Dat gaat niet meer over een compliment, dat gaat over tijd opeisen in plaats van het vriendelijk vragen. Als iemand mij aanspreekt met 'mag ik tegen je zeggen dat ik je een hele mooie dame vind' bedank ik vriendelijk en ga ik door met waar ik mee bezig was of knoop ik een gesprek aan, maar dat is zoiets anders dan in mijn oor tetteren dat ik een geil mokkel ben. Wat verwacht je dan? Dat ik vriendelijk glimlach en bedank?

Ik geef je helemaal gelijk hoor! Ik voel het zelf ook heel snel. Als je een dame het hof wilt maken op een respectvolle manier, dan hou je rekening met persoonlijke ruimte en tast je zelf de grenzen af. Mannen die zomaar wat ongegeneerde seksueel getinte opmerkingen maken en in mijn gezicht komen hijgen hebben voor mij nooit wat zedig in de zin en zelfs al zou dat wel zo zijn, mag deze manier van handelen voor mij gerust wat bijgesteld worden.

Maar zoals ik zeg; als ze wat roepen uit een wagen en dan doorrijden is het al wel duidelijk niet?? Dat heeft maar 1 nut: intimidatie, ze bereiken er immers NIETS anders mee, want ik weet niet wie ze zijn of hoe ze te bereiken.

Ik vind het heel eng dat er mensen opperen je wat meer aan te kleden. Stel je nu eens oprecht voor dat IEDERE vrouw dat gaat doen. Kom zeg waar gaat het naartoe met de wereld? Zullen we het anders ook meteen over mijn stemrecht hebben?? Nu we toch bezig zijn...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:58

SinneJ schreef:

Huh :x

Imo niet anders dan een deur open houden.
Het is beleefd als de ontvanger een knikje terug geeft doch dat is net het doel, staat volstrekt los van het beleefde van de deur open houden.

Een compliment is iets wat je GEEFT.
Wat de ontvanger er mee doet is diens keuze.
Daar kan je op wachten, of niet.

Dat iets aardigs zeggen/doen gewoon opdat de ontvanger zich wellicht goed voelt, zonder verdere bijbedoelingen, zeldzaam is geworden zegt veel -O- over onze samenleving. Niet per definite over degene die een compliment maakt.

Al met al is het imo in-triest in onze schizo cultuur.
Het heeft geen zin om de symptomen daarvan de bestrijden. Dat maakt het probleem alleen maar groter.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-12-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt