Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:34

Sizzle schreef:
Ik kan geen RTL kijken vandaar dat ik er eerder om vroeg.

Maar als je er geen info over had en wist dat je maar een zeer beperkt deel van het verhaal had meegekregen, waarom gaf je dan al wel een mening? Je schreef eerder "wat RTL doet is zich er goedkoop vanaf maken."
Dat schreef je dus terwijl je eigenlijk helemaal niet wist wat RTL eigenlijk deed of waarom?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:36

Op basis van de mij gegeven informatie.
Excuus dat ik niet ieder naslagwerk geraadpleegd heb.

In een informatieforum kun je toch over en weer informeren?

Ik heb nu betere informatie gekregen en op die basis stel ik mijn beeld bij.
Is dat een probleem?

Shadow0

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:45

Mwah, het komt nogal gemakzuchtig over. Het is prima dat je dingen niet weet, en ook prima dat je geen zin hebt om zelf de moeite te nemen om je te informeren, maar de achteloosheid waarmee er dan vervolgens wel allerlei meningen gegeven worden vind ik nog steeds iedere keer weer verbazend. Ik zie het vaker op Bokt trouwens, en het is natuurlijk eigenlijk best onbeleefd dat je zo weinig respect toont voor de discussie. Je vroeg een pagina geleden of een discussie niet is om iets van alle kanten te bekijken?
De eerste vereiste voor een discussie lijkt me op z'n minst te zijn dat je het waardevol vindt om dat te doen. Een discussie is niet 'iedere keer weer iets willekeurigs uit de lucht plukken en dan van de ander verwachten om alle moeite te doen.' Emmaa neemt de tijd en moeite om dingen steeds weer rustig te onderbouwen, maar jij neemt niet eens de moeite om je terughoudend op te stellen als je geen zicht op de situatie hebt?

Ik vind dat random wat roepen echt zo'n rare manier van omgaan met elkaar. Dat is geen inhoudelijke discussie. Dat is toch echt, ik kan er weinig anders van maken, gewoon flauw.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:48

Ik neem die tijd en moeite ook.
Dat die dan niet gewaardeerd wordt en als rel gezien wordt omdat het niet bij jouw mening past.
Tja, ach. Niet mijn probleem.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:52

Nee, die neem je duidelijk niet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:54

Jawel.
Maar ik heb enkel niet de ins en outs van RtL gevold, de schande.

Dat ik verder gewoon respect heb voor emma maar ook verdere verbeterpunten zie is blijkbaar rellen.

Ik heb zwartepiet nooit verdedigd dus grappig genoeg is dit medestanders met een iets andere insteek niet willen accepteren .

sanneveenma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:58

Ik ben zelf zwarte piet bij ons in het dorp en vanavond hoorde ik nog iemand zeggen dat er bij de club van sinterklaas alleen zwarte pieten zijn die van zichzelf ook al gekleurd zijn. Ze zijn dus niet geschminkt. Ik vind het belachelijk. Zwarte piet moet blijven en blijf van deze traditie af!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:10

Sizzle schreef:
Maar ik heb enkel niet de ins en outs van RtL gevold, de schande.

Dat ik verder gewoon respect heb voor emma maar ook verdere verbeterpunten zie is blijkbaar rellen.

De 'schande' zit 'm niet in dat je het allemaal niet weet, maar dat je het nodig vond om ondanks je gebrek aan kennis toch een mening te geven. Jij ziet verbeterpunten - maar niet in het werkelijke plan want dat kende je niet, maar alleen in het beeld dat jij voor jezelf had bedacht over wat RTL wellicht zou kunnen doen.

Dat is een klassieke vorm van een stropop. Je reageert niet werkelijk op iets wat gebeurt, maar je reageert op een zelfbedachte versie daarvan, zonder de moeite te nemen om uit te zoeken of dat beeld klopt met de werkelijkheid.

De respectvolle gang van zaken is dat je je mening gewoon opschort, totdat je voldoende kennis hebt om uberhaupt een mening op te baseren. Of dat je op z'n minst de context er even bijgeeft, bijvoorbeeld 'ok, ik heb helaas niet de tijd om goed uit te zoeken wat RTL nu helemaal van plan is maar als ze alleen maar reclames boycotten dan...'

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:14

Halloooo, RTL was slechts een minimaal dingetje.

Mijn punt ging om mensen een beeld bieden zodat ze iets na kunnen streven. Dat idee vond Emmaa blijkbaar geen goed plan omdat het niet rigoreus genoeg is.
Dus ben ik respectloos omdat ik een andere vorm van verandering nastreef.

Dat RTL dat dus doet is alleen maar goed en ik ben blij dat ze actief alternatieven gaan bieden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:20

Ik begin langzamerhand het gevoel te krijgen dat wij Nederlanders een afschuwelijk volk zijn, steeds komt er weer iets waar ik mij als Nederlander kennelijk voor moet schamen of moet verantwoorden..

Wordt er soms onzeker van als ik buitenlanders tegen kom, dan denk ik bij mij zelf, wat zullen ze denken?

Ik hoor zo veel negatieve geluiden over Nederlanders door niet Nederlanders die hier wonen..

Ik krijg steeds meer het gevoel dat er 2 groepen aan het ontstaan zijn die tegen over elkaar staan en steeds meer afschuw naar elkaar.

Lijkt wel de Trump-Clinton sfeer..

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:09

Indestal schreef:
Ik begin langzamerhand het gevoel te krijgen dat wij Nederlanders een afschuwelijk volk zijn, steeds komt er weer iets waar ik mij als Nederlander kennelijk voor moet schamen of moet verantwoorden..

Wordt er soms onzeker van als ik buitenlanders tegen kom, dan denk ik bij mij zelf, wat zullen ze denken?

Ik hoor zo veel negatieve geluiden over Nederlanders door niet Nederlanders die hier wonen..

Ik krijg steeds meer het gevoel dat er 2 groepen aan het ontstaan zijn die tegen over elkaar staan en steeds meer afschuw naar elkaar.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:19

sanneveenma schreef:
Ik ben zelf zwarte piet bij ons in het dorp en vanavond hoorde ik nog iemand zeggen dat er bij de club van sinterklaas alleen zwarte pieten zijn die van zichzelf ook al gekleurd zijn. Ze zijn dus niet geschminkt. Ik vind het belachelijk. Zwarte piet moet blijven en blijf van deze traditie af!

Wat stel je voor dan? Dat mensen die al bruin/zwart van nature zijn bruin/zwart geschminkt worden?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:21

Citaat:
I am Legend!

Touché. :+

Maar die rollen zijn wel (veel) zeldzamer dan rollen voor blanke acteurs. En bekende zwarte acteurs (Will Smith, Morgan Freeman) krijgen vaak iets "boeiendere" rollen die verder gaan dan "muurvulling" of stereotype. Ze komen er wel steeds meer trouwens, vooral de nieuwe Netflix series Black Mirror en Sens8 hebben een hele keur aan personages van allerlei huidskleuren, culturen, en seksuele oriëntaties zonder in saaie en denigrerende stereotypen te verzanden.

(maar dit is een tikje off-topic :D ).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:31

Ik heb vooral heel erg te doen met al die tere kinderzieltjes van 30+ die zoveel moeite hebben met deze verandering.. :(:) Y;(
Mijn kinderen van 6 en 8 pakken het een stuk volwassener op gelukkig. 'Mam, er zijn witte en gekleurde pieten op tv!' Ja klopt lieverd, die zijn er ook.. 'Ok'
:')

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:36

Majabeestje schreef:
Ik heb vooral heel erg te doen met al die tere kinderzieltjes van 30+ die zoveel moeite hebben met deze verandering.. :(:) Y;(
Mijn kinderen van 6 en 8 pakken het een stuk volwassener op gelukkig. 'Mam, er zijn witte en gekleurde pieten op tv!' Ja klopt lieverd, die zijn er ook.. 'Ok'

Als we het toch over persoonlijke ervaringen hebben: ik wilde als 5-jarige héél graag Piet worden, maar was verdrietig omdat ik wit was en dat dus niet kon. Ik was dus héél, héél blij geweest als ik een witte piet had gezien. :D

(En nee, het feit dat ik Piet leuk vond maakt Zwarte Piet niet opeens geen raciaal karikatuur meer, en zorgt er niet voor dat hij geen ridiculisering van raciale kenmerken (dikke lippen, kroeshaar) meer heeft, noch wil het zeggen dat kinderen niet gepest worden of dat Piet's geschiedenis als racistisch symbool uit de tweede helft van de 19e eeuw niet meer de waarheid is. Wél wil het zeggen dat Piet het zeker waard is om in een bepaalde vorm te behouden: ik gun graag alle kinderen hetzelfde plezier maar dan met een neutrale figuur en geen symbool van 19e eeuw racisme).

Edit: ik weet niet hoe het trouwens met jullie zit, maar ik vind deze smiley: :){ heel ongemakkelijk en fout. Het is overduidelijk een raciaal karikatuur (met dikke rode lippen de zelfs "moderne" Pieten al niet meer hebben, en kroeshaar). Is er geen neutralere smiley te bedenken, in elk geval één niet zo lijkend op plaatjes als deze:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:10

Indestal schreef:

Jammer dat er zo'n tendens te zien is waarin mensen die de zogenaamde 'racismekaart' trekken alles fout doen, maar witte mensen die constant maar aangeven dat ze echt geen racisten zijn en dat ze het gevoel hebben dat ze alles fout doen daarmee wegkomen.

Niemand zegt dat jij iets fout doet, niemand zegt ook dat jij gelijk een racist bent als je als kind zwarte piet leuk vond. Maar dat betekent niet dat een verandering niet nodig is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:21

Ik denk eerliji gezegd dat zwarte piet weghalen weinig oplost voorbeide partijen. Ik denk dat wr echt meer achter zit. Ook het pesten. Natuurlijk moeten kinderen niet gepest worden! Maar als ze Zwarte Piet niet zouden gebruiken dan was het wel wat anders. We gaan de vuurtorens ook niet aanpassen voor roodharigen.
En het discriminatieprobleem en het feit dat mensen zich gediscrimineerd voelen wordt ook niet opgelost door symptoombestrijding. Na Zwarte Piet komt er weer iets anders, en weer iets anders... en op deze manier leren we niet normaal met elkaar om gaan. Hou dáár maar eens een campagne voor.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:26

Ik heb het niet over een verandering maar wel over de tegenargumenten..zoals Nederland is een rascistisch land en Nederlanders zijn racisten..generaliserend over heel de groep wordt er wel degelijk gedebatteerd in tafelgesprekken..niemand spreekt hen dan aan dat ze nu aan het discrimineren zijn..de tendens die ik zie is dat die groep niet gecorrigeerd wordt en publiekelijk in het gelijk gesteld wordt,waardoor meteen Alle Nederlanders over 1 kam geschoren worden..een vrijbrief om alles onder uit te halen..
Ik vind de tendens nl erg racistisch naar Nederland. Alles wordt op 1 noemer gegooid...steeds maar Nederland en Nederlanders zijn rasciatisch..hoor niks anders meer.

Lees ik even op Dutch-turk.nl een nieuws blad online..dat is jereinste opruiing..alles anti Nederland...maar niemand die daar een punt van maakt..hoe er ook op marokkaanse fora over ons gesproken wordt en zo grof dat is pas discriminatie..niemand die dat zo wil zien
Emmaaa dat is mijn punt..nieuwkomers worden meteen negatief beinvloed.
Dit werkt juist kampvorming in de hand en daar heeft de allochtone medemens zelf nl ook een heel belangrijk aandeel in

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:26

Majabeestje schreef:

Ja, kan het die kids schelen van wie ze snoep en cadeautjes aan pakken :=

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:29

rapido schreef:
Majabeestje schreef:

Ja, kan het die kids schelen van wie ze snoep en cadeautjes aan pakken :=

En dát is het beste argument vóór aanpassing *\o/*

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:36

Emmaa_ schreef:
Indestal schreef:

Jammer dat er zo'n tendens te zien is waarin mensen die de zogenaamde 'racismekaart' trekken alles fout doen, maar witte mensen die constant maar aangeven dat ze echt geen racisten zijn en dat ze het gevoel hebben dat ze alles fout doen daarmee wegkomen.

Niemand zegt dat jij iets fout doet, niemand zegt ook dat jij gelijk een racist bent als je als kind zwarte piet leuk vond. Maar dat betekent niet dat een verandering niet nodig is.

Ik kan me het gevoel toch wel heel goed voorstellen wat Indestal aanhaalt.

Lekkere dooddoener, maar ook ik ben tegen racisme en helemaal voor gelijke behandeling. Ik heb me in de Zwarte Pieten discussie nooit zo gemengd, omdat ik mijn eigen standpunt moeilijk vind. Mijn eerste gevoel was dat iedereen met zijn handen van een kinderfeest af moest blijven, en ikzelf heb Zwarte Piet vroeger nooit geassocieerd met een neger. Zwarte Piet was voor mij een ras op zich. Als ik echter nu probeer vanuit een andere bril naar Zwarte Pieten te kijken, en ik zie de rode lippen, de oorringen en het kroeshaar. Tja... ik snap wel dat dat racistisch ervaren kan worden. Ik denk dan aan de oude Suske & Wiske stripboeken waar de negers pikzwart waren, met een klein voorhoofdje, een neus met een botje er door en enorme lippen. En ze spraken ook nooit goed Nederlands, meestal waren het kannibalen en waren ze ook nog eens makkelijk om de tuin te leiden. Ondanks dat ik het zelf nooit zo getekend heb, ontstaat er bij mij dan wel wat plaatsvervangende schaamte. Dat was kennelijk toch het algemene beeld, ongeacht wat de intenties er van waren. Wat mij betreft voeren we heel snel de roetpiet in (met welke etnische grondverf dan ook). Dan hou je vast aan het idee waar velen zich nu achter verschuilen (zwart van het roet) en neem je afstand van de racistische karikatuur. Iedereen kan weer als peutertje een Piet worden. Ik denk dat zo'n situatie de grootste winst oplevert, al zullen er altijd mensen blijven die vinden dat het helemaal moet verdwijnen, omdat het om de verkeerde redenen ontstaan is (de domme, zwarte knecht). Of die standvastig de oude versie blijven aanhouden, omdat het een traditie is die niet mag veranderen.

Ik heb me vanuit mijn werk wel vaak gemengd in de discussie omtrent etnisch profileren, en voor mij heeft die wat raakvlakken met dat gevoel wat Indestal aangaf. Ik ben fel tegen etnisch profileren, ondanks dat ik snap vanuit welk oogpunt het gedaan wordt. De bedoelingen bij het etnisch profileren mogen dan niet slecht zijn van de meerderheid, dat praat dat het gebeurt echter niet goed. Het is absoluut geen makkelijke discussie om te voeren, en dat ik als blanke meedacht met de personen die het vaak moesten ondergaan werd als zeer fijn ervaren.

Ik heb jarenlang een Turkse vriend gehad die zich ook hard maakt voor verandering in het etnisch profileren en meedenkt over hoe zo'n verandering dan teweeg gebracht moet worden. Dit begon echter op een gegeven moment zo'n vorm aan te nemen dat zelfs ik het idee kreeg dat ik het als blanke Nederlander niet meer goed kon doen. Alsof ik continu "mijn ras" moest gaan verdedigen, want zo werd ik op een gegeven moment weg gezet. En dat voelt niet goed. Sta je daar, met al je goede bedoelingen en uiteindelijk ben ik niet meer mezelf, maar iemand die "blank en superieur" is, en moet ik alle misstanden uit de oudheid waar ik zelf nooit bij ben geweest goed praten. Óók ik kan niets veranderen aan mijn huidskleur en afkomst! Óók ik vind het heel vervelend om voor racist te worden uitgemaakt als ik bijvoorbeeld een keer iemand met een andere huidskleur ergens op aanspreek (het onterecht trekken van "de racismekaart") en voel me dan oprecht gekwetst.

Ik kan me dat gevoel dus best voorstellen.

Overigens, ik ben het met je eens over de smiley.
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 03-11-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:36

Indestal schreef:
Ik heb het niet over een verandering maar wel over de tegenargumenten..zoals Nederland is een rascistisch land en Nederlanders zijn racisten..generaliserend over heel de groep wordt er wel degelijk gedebatteerd in tafelgesprekken..niemand spreekt hen dan aan dat ze nu aan het discrimineren zijn..de tendens die ik zie is dat die groep niet gecorrigeerd wordt en publiekelijk in het gelijk gesteld wordt,waardoor meteen Alle Nederlanders over 1 kam geschoren worden..een vrijbrief om alles onder uit te halen..
Ik vind de tendens nl erg racistisch naar Nederland. Alles wordt op 1 noemer gegooid...steeds maar Nederland en Nederlanders zijn rasciatisch..hoor niks anders meer.

Lees ik even op Dutch-turk.nl een nieuws blad online..dat is jereinste opruiing..alles anti Nederland...maar niemand die daar een punt van maakt..hoe er ook op marokkaanse fora over ons gesproken wordt en zo grof dat is pas discriminatie..niemand die dat zo wil zien
Emmaaa dat is mijn punt..nieuwkomers worden meteen negatief beinvloed.
Dit werkt juist kampvorming in de hand en daar heeft de allochtone medemens zelf nl ook een heel belangrijk aandeel in

Dat is de ene kant van het verhaal.
En de andere kant is dat allochtonen daadwerkelijk door autochtonen regelmatig op 1 hoop geveegd worden. Marokkanen doen zus-en-zo. Turken zeggen dit-en-dat. Vluchtelingen zijn profiteurs en verkrachters. Beide kanten voeden elkaar.

EDIT: LOL! Staat de foto/reclame van Trump onder mijn bericht.....typisch. De man van: Mexicanen die naar de VS komen zijn drugssmokkelaars en verkrachters. Thanks for proving my point Donald! Heeft ie toch nog nut gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:42

elenaMM77 schreef:
rapido schreef:
Los van de vraag of dat zo is en of jij dat kunt beoordelen kan ik die redenatie net zo makkelijk omdraaien: Net alsof het witte kinderen wat uit maakt of de Pieten GEEN zwart geschminkte mensen zijn.... :roll: :roll:

Nee dat zal ze vast niet uitmaken. Maar de traditie is nou eenmaal zo en mijn kinderen hebben zwarte piet echt nooit als een neger gezien, dat verschil kenden ze heel goed. Het zijn de volwassenen die er een probleem van maken, die hun zin door willen drijven als kleine kinderen.

Precies. Ik kan mij niet herinneren dat ik als kind zijnde ze ook als neger heb gezien. Ook heb ik nooit de zwarte kindjes in mijn klas voor zwarte piet uit gemaakt. Geen een kind niet. Ben opgegroeid in de jaren 70..80..90 in Amsterdam en daar was de Sint intocht altijd een grote, vooral drukke en gezellige happening. Zwart, blank, iedereen liep mee. Je had dat gezeik toen niet.

maar dan maakt het toch geen ene drol uit of je ze gitzwart schminkt of roetzwart flink aan het vegen gaat. in beide komt het door de schoorsteen..

het zijn ook niet de kinderen die de vergelijking met 'negers'/slaven maken, maar een significant deel van volwassen Nederlanders.. Dus als je zwarte piet nu zwarte piet laat zijn en hem sminkt zoals iemand eruit ziet die de halve dag in schoorstenen verblijft.. wat is dan het grote issue?

dan maakt het namelijk voor kinderen ook niet uit dat de piet een moor was en dus een huidskleur hoort te hebben dat daarmee overeenkomt en dat hij daarom egaal bijna zwart moet zijn.

maak van zwart een figuurlijke verwijzing naar de schoorsteen (ach, ja dat was ook al het verhaal) en koppel het af van de huidskleur.. dus gewoon de kleur komt van het werk, niet afkomst..

dan is het toch prima.. kleurtje blijft zwartig, er verandert traditioneel niets aan het kinderverhaal,
het gaat niet om afkomst (immers dan mogen regenboog pieten ook niet, want piet is nu eenmaal piet en zou dan altijd nog gebasseerd zijn op het oorspronkelijke verhaal), maar om het werk dat hij doet.
probleem discriminatie opgelost, zonder dat er nauwelijks iets veranderd.[/quote]

Mij maakt het ook geen drol uit of je zwarte of veeg Pieten hebt. Dat zie je mij hier ook nergens zeggen. Want mij uit maakt is dat dit zo vreselijk opgeblazen word door mensen die kennelijk niks beters te doen hebben.
Het woordje racist is vreselijk hot de laatste tijd door groepjes die zich gaan verzetten ( noem een aandachts geile sylvana Simons en haar partijtje denk!) tegen wat in Nederland de normaalste zaak van de wereld was en niemand ooit tot problemen heeft gezien. We moeten in ene op onze woorden gaan letten en allerlei dingen in de ban gooien want oh, oh, oh wat moeten de donkere mensen onder ons zich wel niet min voelen.
En dat mijn voorbeeld niet telt om dat het er maar 1 van de weinige is vind ik ook een belachelijk argument. Meeste donkere kennissen die ik heb maken het geen fluit uit of Piet nu zwart is en al die oliebol.
Neem nu de nieuwe discussie over dat men beter niet meer kan adopteren vanuit het buitenland want de kinderen zullen zich hier ook altijd niet op hun plek voelen. Dat word ook weer bedacht door een of andere deskundige. Vraag eens om je heen aan geadopteerde mensen of ze zich daadwerkelijk zo voelen. Meeste hebben het prima naar de zin hier en zijn blij hier opgegroeid te zijn, houden zielsveel van hun adoptie ouders maar nee, dan word men weer aan het denken gezet omdat die zogenoemde (of liever gezegd zelf genoemde want tegenwoordig heb je overal een naam voor!)deskundige even wat roept.
Dat is waar ik mij vreselijk aan irriteer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:50

Ik ben benieuwd wat mijn kinderen er van zeggen (5 en 8).
Ik hoop wel dat ze er een duidelijke verhaallijn van maken met witte, roetveegpieten en zwarte pieten.
Het hele discriminatie- en slavernijverhaal is gelukkig mijn kinderen ontgaan. Dit ontgaat volgens mij zo goed als alle kinderen. En zo niet zullen het de volwassenen zijn die het influisteren.
Ik zie de link met de slavernij zelf ook niet. Ik heb er geen problemen mee dat het langzaamaan met de jaren verandert, maar ik vind nu wel erg rigoureus. Ik stoor me het meest aan de discussie eromheen en de demonstraties die het kinderfeest vergallen.

Ik had liever een gulden middenweg gezien. Demonstraties verbieden en flink afstraffen, ipv zwarte piet afschaffen witte/roet- en zwarte pieten en daarmee de kous af. Geen discussie en verandering meer mogelijk en geen aandacht meer op tv en radio over dit onderwerp.
Ik moet zelfs overdag al goed opletten in de auto dat ik het nieuws snel afzet als het daar weer eens over gaat zodat mijn kinderen dit niet meekrijgen.

Mijn oudste zal dit jaar voor het laatst geloven en ik hoop dat ze er op een normale manier achter komt of wij het vertellen en niet doordat ze die eindeloze discussie meekrijgt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:57

Het is denk ik meer ons standpunt. Ik woon zelf in Rotterdam en merk dat Rotterdam niet meer Rotterdam is maar meer Syrië, Turkije en Marokko in 1. Nederlands hoor je niet meer op straat en als je de weg zou vragen dan zou je het in het Arabisch of iets in die trant moeten vragen. Ik werkte bij de action in Rotterdam en dagelijks kwamen er mensen die bepaalde dingen vroegen, maar ik het gewoon niet snappen omdat ik die taal niet spreek.

Dit is het zoveelste ding dat in ons land wordt aangepast voor mensen die in ons land komen wonen. Ik haat het slachtfeest, maar ook dat wordt hier gehouden. Moskeeën komen overal in Nederland omdat het hun geloof is. Dat is leuk en heel erg fijn, maar dit is Nederland. Ik gun iedereen een prachtige toekomst en ben totaal niet racistisch, maar het houdt ergens op.

Dus voor mij is het gewoon Zwarte Piet en hoe zwarter hoe beter. Het verhaal achter Zwarte piet vind ik ook verre van slavernij. Sinterklaas heeft ze gered en vrij veel positieve dingen geboden. Tuurlijk waren de zwarte pieten zijn hulpjes, Slaafjes of hoe je het ook wilt noemen. Alleen dan op een positieve manier. Negatieve dingen hieruit pakken heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarden en vind ik in en in triest. Slaven werden geslagen met zwepen, kregen geen eten en werkte tot zij erbij neervielen. Deze zwarte pieten die worden aanbeden en zijn onze helden die elk jaar op 5 dec onze kids blij komen maken en ook die van de azijnpissers die het eerst wel vierde en nu ineens niet meer of met gele, groene, blauwe enz pieten.