Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:47

Animae schreef:
rien10 schreef:
Ik scheer vernedering, verwonding, verminking en moord over een kam.
Als iemand ontgroend wil worden... mij best, je doet maar. Maar niemand tekent ervoor om verminkt of vermoord te worden.

Sorry, ieder z'n eigen mening en je mag absoluut tegen "ontgroeningen" zijn, maar als je het echt gelijk gaat trekken met verminken en vermoorden van jonge mensen kan ik dat niet meer serieus nemen….

In de afgelopen 50(!!!) jaar zijn dit soort situaties op 1 hand te tellen. Journalisten halen voorbeelden aan van een ontgroening uit 1967 en de volgende is ergens begin jaren 90. De laatste keer dat er daadwerkelijk een student DOOD is gegaan is tientallen jaren geleden. En ja, dat is verkeerd en had nooit mogen gebeuren, maar kom op…. vermoorden en verminken :')

Dus: goed lezen! Ik ben niet tegen ontgroeningen. Als je op die manier bij n club wilt horen, mij best. Ik ben wel tegen.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:48

Animae schreef:
In de afgelopen 50(!!!) jaar zijn dit soort situaties op 1 hand te tellen. Journalisten halen voorbeelden aan van een ontgroening uit 1967 en de volgende is ergens begin jaren 90. De laatste keer dat er daadwerkelijk een student DOOD is gegaan is tientallen jaren geleden. En ja, dat is verkeerd en had nooit mogen gebeuren, maar kom op…. vermoorden en verminken :')

Want in coma raken, in brand gestoken worden, sex met kippen en levende goudvissen doorslikken is tenslotte heel normaal?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:50

Ik vind het ten eerste ontzettend sneu dat een ontgroening 'nodig' is (o.a. om respect te verkrijgen bij de nieuwelingen). Ten tweede vind ik het bijzonder sneu om je bewust zo te laten vernederen bij zo een ontgroening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:50

Suzanne1408 schreef:
Daarom vind ik het lastig dat alle ontgroeningen en studentenverenigingen over 1 kam geschoren worden want er zijn zoveel verschillen.

Ze worden volgens mij door bijna niemand allemaal over 1 kam geschoren?

Maar ontgroeningen hebben wel een bepaald kenmerk: dat die onderlinge band gecreerd wordt door mensen gezamelijk onder druk te zetten en ze samen ontberingen laten doorstaan. Dat je eerst in een onderdanige positie geplaatst wordt, en pas nadat je voldoende hebt doorstaan, je jezelf gelijk mag noemen aan de overige leden. Dat is het punt ervan.

Genoeg verenigingen die dat helemaal niet hebben en die niets speciaals doen of een introductietijd hebben waarbij vooral vrijwilligheid centraal staat - maar dat zijn dus geen ontgroeningen.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:54

LadyMadonna schreef:
Animae schreef:

Want in coma raken, in brand gestoken worden, sex met kippen en levende goudvissen doorslikken is tenslotte heel normaal?

Nee natuurlijk is dat niet normaal! Maar dat kun je toch nu niet meer als argument gebruiken? Ik zal je de tijd besparen en een artikel laten zien waar dit soort incidenten worden beschreven: https://www.studenten.net/artikel/top-1 ... groeningen. Zoals je leest zijn deze incidenten allemaal jaren geleden gebeurd. Lees, zeker 10 jaar geleden. Ja het liep toen uit de hand en nee, dat was absoluut niet OK, máár dat is ook de reden dat verenigingen sindsdien onder streng toezicht staan bij de universiteiten!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:56

Animae schreef:
rien10 schreef:
Ik scheer vernedering, verwonding, verminking en moord over een kam.
Als iemand ontgroend wil worden... mij best, je doet maar. Maar niemand tekent ervoor om verminkt of vermoord te worden.

Sorry, ieder z'n eigen mening en je mag absoluut tegen "ontgroeningen" zijn, maar als je het echt gelijk gaat trekken met verminken en vermoorden van jonge mensen kan ik dat niet meer serieus nemen….

Tientallen jaren? In mijn studententijd is er iemand overleden en dat is (nog lang) geen tientallen jaren geleden...

Overigens zie ik geen verschil met het corps en andere verenigingen. Vindicat en Minerva zijn geen corps maar doen wel rare dingen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:56

Nee hoor. Niet 10 jaar geleden. Afgelopen week nog.

OK jullie kennen mijn standpunt, ik hoef niemand te overtuigen. Ik ga hier tussenuit.
Lekker eten koken voor mijn studenten, die hier hard zitten te leren . :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:00

In mijn tijd vond een vereniging het een strak plan om eerstejaars te laten knielen op een houten plankje in het donkere bos voor uren. (Hoe erg kun je iemand vernederen? En zeg maar eens als enige nee dan in dat bos)Ik snap dat macht gekke dingen met een mens doet en blijkbaar ook bij die mensen, maar ik denk niet dat een universiteit daar écht zicht op heeft ter controle... Ook nu niet.

Van mij mogen ontgroeningen verboden worden, voor een band heb je dat niet nodig. Maar vraag mij af in hoeverre je het écht kan verbieden. Intro week kun je ook stiekem ontgroenen immers en veel zijn gevoelig voor groepsdruk en gaan erin mee
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-10-16 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:01

Minerva geen corps? Als eentje absurd corporaal is met hele heftige ontgroening is de het wel naar mijn weten..

LadyMadonna

Onlangs iemand in het ziekenhuis
2010 in brand...
En dan nog wat de media niet haalt...

Als ik dan lees dat er ook gekozen wordt voor collecteren voor het rode kruis, dag meewerken bij Staatsbosbeheer, etc.... Waarom dan niet daarvoor kiezen?
Enkele jaren terug is in leiden iemand bijna verdronken omdat ie de gracht in werd gemieterd en daar onder water aan een fiets vast kwam te zitten.... Tja.. Shoot me...

Oh en betreft vrijwilligers.... (Weet niet meer wie dat aanhaalde).. Ongetwijfeld, maar niet doen of studentenverenigingen zielig zijn. De meeste krijgen gewoon subsidie.
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 02-10-16 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Animae

verootjoo schreef:
Animae schreef:

Tientallen jaren? In mijn studententijd is er iemand overleden en dat is (nog lang) geen tientallen jaren geleden...

Overigens zie ik geen verschil met het corps en andere verenigingen. Vindicat en Minerva zijn geen corps maar doen wel rare dingen

Vindicat en Minerva zijn wel onderdeel van het corps.

Anyways, ik blijf bij mijn eerste boodschap; het is opvallend dat met name mensen die totaal geen ervaring hebben met studentenverenigingen en "ontgroeningen" het felst tegen zijn. Onwetendheid en vooroordelen. Gek dat er namelijk elk jaar duizenden studenten de tijd van hun leven hebben bij deze verenigingen en geloof me, dat zijn echt niet allemaal 'op anderen neerkijkende, arrogante klootzakken met ouders die ook ontgroening hebben gelopen'. Prima, van mij mag iedereen er tegen zijn hoor, maar laat iedereen gewoon lekker zelf de keuze maken, is iedereen blij. :)

vuurneon

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:03

En die tijd van je leven kun je ook hebben zonder ontgroening :+

Als de tijd van je leven afhangt van puur een ontgroening, dan maak ik mij wel zorgen over de kwaliteit van de vereniging :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:03

Animae: ik heb gister al de vraag gesteld wat mensen hier die ontgroend zijn dan moesten doen, maar daar komt dan weer geen antwoord op...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:06

Animae; ok, nog een keer voordat ik boodschappen ga doen :D
Laat ik het dan maar tot de kern terugbrengen: iemand die besluit dat het OK is een ander voor zijn hoofd te schoppen is een eikel. Een banketstaaf. Een klootzak en waarschijnlijk ook lichtelijk ontspoord.

Wel of niet ontgroenen zal me een totale worst wezen. Schoppen is mij wel worst. Bedorven worst zelfs

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:06

LadyMadonna schreef:
Animae: ik heb gister al de vraag gesteld wat mensen hier die ontgroend zijn dan moesten doen, maar daar komt dan weer geen antwoord op...

Ga je ook niet krijgen denk ik.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:07

LadyMadonna schreef:

Ik heb het gelezen, maar ik ga het hele programma uiteraard niet zomaar op internet gooien en dat denken waarschijnlijk velen met mij. Ik zal je een pb sturen!

vuurneon

Geheimzinnigheid rondom ontgroeningen, zit dat er nog steeds in?

Mijn mede studenten mochten zich daar ook nooit zo over uit laten, enkeling deed het wel overigens.

Animae

rien10 schreef:
Animae; ok, nog een keer voordat ik boodschappen ga doen :D
Laat ik het dan maar tot de kern terugbrengen: iemand die besluit dat het OK is een ander voor zijn hoofd te schoppen is een eikel. Een banketstaaf. Een klootzak en waarschijnlijk ook lichtelijk ontspoord.

Wel of niet ontgroenen zal me een totale worst wezen. Schoppen is mij wel worst. Bedorven worst zelfs

Daar ben ik het helemaal mee eens!!

rien10

Pfff, gelukkig. ;) :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:11

Animae schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik heb het gelezen, maar ik ga het hele programma uiteraard niet zomaar op internet gooien en dat denken waarschijnlijk velen met mij. Ik zal je een pb sturen!

Want? Als het allemaal niet zo erg is, heeft men toch niks te verbergen en kan men toch gewoon schrijven wat hun ontgroening inhield?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:12

Shadow0 schreef:
Suzanne1408 schreef:
Daarom vind ik het lastig dat alle ontgroeningen en studentenverenigingen over 1 kam geschoren worden want er zijn zoveel verschillen.

Maar ontgroeningen hebben wel een bepaald kenmerk: dat die onderlinge band gecreerd wordt door mensen gezamelijk onder druk te zetten en ze samen ontberingen laten doorstaan. Dat je eerst in een onderdanige positie geplaatst wordt, en pas nadat je voldoende hebt doorstaan, je jezelf gelijk mag noemen aan de overige leden. Dat is het punt ervan.

Genoeg verenigingen die dat helemaal niet hebben en die niets speciaals doen of een introductietijd hebben waarbij vooral vrijwilligheid centraal staat - maar dat zijn dus geen ontgroeningen.

En wat is het doel daarvan?

Ja, ik weet het, bij de comando's worden ook dergelijke tactieken gebruikt maar wel met een zeer bewust doel: OVERLEVEN. Omdat die commando-groep blind op elkaar moet kunnen vertrouwen als het erop aan komt, voor het echie!

Studenten voor het echie? Welk echie....??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:13

Deel van de 'charme' van de ontgroeningen. Ik heb alleen maar een stom ceremonieel opdrachtje bij mijn verenihing heven te doe, maar zelfs dát mag ik eigenlijk niet zeggen :P Maar het was op het niveau van koekhappen :P

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:16

vuurneon schreef:
Geheimzinnigheid rondom ontgroeningen, zit dat er nog steeds in?

Mijn mede studenten mochten zich daar ook nooit zo over uit laten, enkeling deed het wel overigens.

Zit er nog steeds in hoor! Ik heb me ook net aangemeld voor een vereniging (terwijl ik jaren lang heb gezegd dat ga ik nooit doen.) En ik weet ook officieel nog niets over de KMT. Maar als je gewoon vraagt vertellen ze er gewoon over hoor, maar een beetje geheimzinnigheid hoort er gewoon bij :D
En ik heb er juist naar gevraagt omdat ik geen behoefte had aan neerbuigendheid en vernederd worden. Mijn toekomstige vereniging doet daar ook niet aan. (en als ze er wel aan doen dan ga ik weer naar huis :D)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:19

ikke schreef:
Shadow0 schreef:

En wat is het doel daarvan?

Ja, ik weet het, bij de comando's worden ook dergelijke tactieken gebruikt maar wel met een zeer bewust doel: OVERLEVEN. Omdat die commando-groep blind op elkaar moet kunnen vertrouwen als het erop aan komt, voor het echie!

Studenten voor het echie? Welk echie....??

Bij commando's snap ik het nut nog. Daar is het ook van het allergrootste belang om díe mensen over te houden die erg sterk zijn en waarmee men het minste kans loopt op uitvallers. En idd het blind vertrouwen op elkaar.
Commando's worden overigens niet vernederd of de grond ingetrapt. Wel hard 'aangepakt'.

Waarom is het programma van een ontgroening geheim :? Die is nu toch al geweest?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 15:20

Bij mij nog niet :P Ik ga eind november