Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:17

Dsw is een super verzekering met een aantal bijzondere dekkingen zoals fysio EN mensendieck therapie.

Ook is de toegankelijkheid en vriendelijkheid van de medewerkers erg fijn.
Ennnn een goeie, simpele app.

Ik ben blij met de DSW!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:11

Morganlefay schreef:

Met besteedbaar inkomen bedoelen ze vast het netto wat je in handen hebt, voordat je vaste lasten worden betaald. De gemiddelde zonder huursubsidie en met huur in vrije sector of hypotheek en de zieke met huursubsidie en zorgtoeslag zal aan het einde kwa besteedbaar inkomen nagenoeg gelijk zijn..de kosten kwa zorg wellicht niet, maar er is volgens mij ook nog iets van belastingaftrek als je zorgkosten boven een bepaald gemiddelde komt

De daadwerkelijke kosten en uiteenzetting van de subsidies in vergelijk zal een reeeler beeld scheppen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:14

Je kan je zorgkosten niet meer aftrekken, tenzij je boven een bepaald bedrag komt.. Maar dat bedrag is zo hoog dat bijna niemand het meer haalt.. De belastingdienst wil niet terugbetalen, daarom werd die grens steeds hoger gemaakt..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:15

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... edrag_2016

Nog steeds is er aftrek, voor diegenen met een laag inkomen..samen met zorgtoeslag denk ik nog steeds dat het veel is wat ze zelf moeten betalen..de zorg is oneerlijk duur.

Zo zag ik de rekening van de tandarts, 3 x verdoving omdat het steeds net te weinig was, maar totaal absurd hoog, het zetten van de spuit, de spuit en het middel en dat 3 x..ik denk dan waarom niet meteen de goede hoeveelheid? Soms vraag ik mij wel eens af, wordt er ook niet de hand mee gelicht?
Laatst bijgewerkt door Indestal op 18-09-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:18

Tcm, wat iemand over houdt valt gewoon niet reeel te berekenen.
Iemand die niet rookt, zonder huisdieren met een hutje in drente en boodschappen over de grens doet houdt nou eenmaal doorgaans meer over dan iemand in de randstad met 4 katten, een pakje sigaretten per dag en een paard op pension.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:24

Bedragen die je aan het CAK kwijt bent kun je idd niet aftrekken...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:29

Klopt, maar we hebben het niet over extra zoals huisdieren en roken, dat zijn de kosten voor plezier.

Ik heb het over de fixe vasten kosten die voor iedereen zijn..

Gemiddelde huur zonder en met huursubsidie daarvan is wel een berekening te maken. Percentage mensen die in vrije sector moeten wonen met een klein inkomen maar geen huursubsidie krijgen omdat de brutohuur te laag is en de servicekosten niet meetellen.

Wat ik wil zeggen is dat men in dit land erg snel arm is en niet de extra's van de sigaretten, alcohol, uitgaan, vakantie etc wil missen en snel armer is dan zijn buurman.

Als je een bepaalde baan hebt, heb je wat meer dan iemand die zich niet verder ontwikkeld en simpel werk doet....dan wil groen links bv nog verder gaan nivelleren..

Vraag eens aan iemand die als schoonmaker werkt of die bv een opleiding wil doen in de zorg of een loi voor kantoor...ik wel, antwoord is mmmmmnou nee geen zin in studeren...maat wel chips en cola en luxe broodjes, maar geen tandarts.

Iedereen moet sparen voor uitgaven, ook de 1694 inkomens.

Anoniem

Re: Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:49

Je beseft je dat je nu alle minima inkomens over één kam scheert én daarbij over de armoedeval heen stapt?

Daarbij komt dat mensen die met stress leven een verminderde mogelijkheid tot langetermijndenken hebben.

Overigens moet ik het nog meemaken dat iemand een schoonmaker een gratis opleiding aanbiedt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:58

Tcm, gemiddelde huur zegt nou juist niks, omdat de onderlinge verschillen daarin heel groot zijn. Het gemiddelde mist dan heel veel extremen, aan beide zijden.

Verder snap ik je punt denk ik niet helemaal, want de verontwaardiging over hoge zorgkosten geldt wat mij betreft voor iedereen, en zeker iedereen die daardoor in de problemen komt. Dus ook mensen met een inkomen boven het minimum.

(Zelfs bij de allerhoogste inkomens heb ik liever dat ze de zorg gewoon krijgen omdat we een beschaafd land zijn, en dat het vanuit de algemene belastingen wordt verrekend ipv ieder voor zich, want dat maakt het teveel een loterij.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:03

Tcm, Als ik bokt moet geloven is een paard vaak primaire levensbehoefte. Ik lees regelmatig: als ik geen paard had was ik allang gestorven.

Kinderen zijn imo ook geen primaire levensbehoefte. Toch vind men dat doorgaans geen 'luxe' maar een vaste last die die geld kost.
Idem met auto, roken, alles groter dan 2 kamer woning etc.
Een tuin is ook geen noodzaak, een logeerkamer ook niet.

Waar leg je de grens?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:06

Tweede punt, er zijn ongetwijfeld mensen die liever met hun handen werken en niet goed matchen met studie. Maar die mensen doen over het algemeen heel concreet en belangrijk werk. Waarom wordt dat gezien als een mindere keuze? Waarom zouden zij niet gewoon een beter salaris verdienen? Waarom zouden zij niet mogen protesteren dat het aantrekken van de economie vrij selectief alleen bij bepaalde groepen terecht komt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:11

Sizzle, kinderen zijn voor ons als soort en als maatschappij inderdaad een levensbehoefte. Dat zit dus ook vrij diep in ons ingebakken, net als de behoefte aan sociaal contact en de noodzaak ergens bij te horen, er toe doen.

Een paard kan een invulling zijn van die levensbehoefte als andere zaken (in onze soms knap afwijzende en onaardige maatschappij) gefaald hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:16

Ik zeg toch niet dat het niet waar is?

Ik zeg enkel dat je niet kunt stellen wat een besteedbaar inkomen waard is.

Overigens verdiend een electricieen meer als een postdoc :+
Dierenartsen in loondienst verdienen doorgaans per uur minder dan een goede hovenier. Als ik zie wat metaalwerkers bij ons in de weekenddiest krijgen denk ik ook regelmatig: laat mij ook maar wat weekende werken en nooit meer dan exact 8 uur per dag, geen werk mee naar huis etc.

Het is ook totaal nutteloos om zulke vergelijkingen te willen maken.
Als je iets doet wat je echt tegen staat dan kun je er zeker van zijn dat je je eigen risico vroeger of later gaat gebruiken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:54

Als je aan het minimum zit omdat je afgekeurd bent en je moet daar je huur, gas en licht, water, verzekeringen en maandelijkse aflossing ER van betalen kan ik zeggen dat het krap is. Ik heb dan nieteens een huisdier voor mijn plezier TCM62. Ik krijg dan wel zorg en huurtoeslag maar als je dan een rekening krijgt van het jaar daarvoor, omdat je bij revalidatiecentrum hebt gelopen, wordt het er niet beter op.
Het is altijd makkelijk praten uit andermans portemonnee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:18

Voor mij rest de vraag: Wie gaan het bedrag compenseren die nu word binnengehaald met het eigen risico?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:19

Het is sowieso al een straf om lichamelijk niet te kunnen wat het hoofd wil.
Alleen daarom zou zo iemand al een extraatje mogen van mij.

Hoe dat gerealiseerd zou moeten laat ik graag aan een econoom over :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:30

purny schreef:
Voor mij rest de vraag: Wie gaan het bedrag compenseren die nu word binnengehaald met het eigen risico?

Ze hebben ook geld andere idioterie over, dus ik zou niet weten waarom niet voor iets belangrijks als gezondheidszorg :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:39

verootjoo schreef:
purny schreef:

Ze hebben ook geld andere idioterie over, dus ik zou niet weten waarom niet voor iets belangrijks als gezondheidszorg :=

Maar jij gelooft toch zeker niet dat het bij de verzekeraars vandaan komt. Dat word gewoon door de burgers bij elkaar gedokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:09

Lente schreef:
Je beseft je dat je nu alle minima inkomens over één kam scheert én daarbij over de armoedeval heen stapt?

Daarbij komt dat mensen die met stress leven een verminderde mogelijkheid tot langetermijndenken hebben.

Overigens moet ik het nog meemaken dat iemand een schoonmaker een gratis opleiding aanbiedt.

}>
Armoedeval is er nog steeds.
Pas bij een inkomen hoger dan 30.000 op jaarbasis wordt je wijzer als je werkt.
Daaronder, dus een inkomen net boven de huur en zorg toeslaggrens, daar zit de armoedeval en die is rond de 3 a 5 duizend euro op jaarbasis.
Dit probleem was al bekend bij de aanvang van de basisverzekering in 2006
Dit stukje is ook specifiek als onderliggend probleem aangekaart maar simpelweg van de tafel geveegd als zijnde niet belangrijk.
De gevolgen zijn ondertussen bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:24

Dat bedoel ik...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:55

Punt is dat de toeslagen zo snel afbouwen dat meer werken/verdienen niet loont.

Alleenstaande ouder verdient met parttime baan ca. 20.000 euro. Krijgt huur-en zorgtoeslag en kindgebonden budget en komt daar net mee rond.
Wil graag meer geld omhanden, gaat 36 uur werken en is daardoor alle toeslagen kwijt en houdt per saldo 25 cent per extra gewerkt uur over. Zomaar een praktijkvoorbeeld dat ik tegenkwam tijdens mijn opleiding schuldhulpverlening.
M.a.w. je inkomen verbetert niet door meer werken en je zit klem in een laag inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:06

Precies.
Ik ben van menig dat tijd word dat het werken weer eens lonend wordt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:34

Weet een heleboel 45 plussers die ontzettend graag weer willen werken maar niet aan de bak
komen, ondanks het feit dat ze slechts minimumloon vragen, simpelweg te duur, niet flexibel genoeg oid bevonden worden. Tegenwoordig is het 24 uur werken verdeeld over 6 dagen, minimaal HBO of hoger, niet ouder dan 18 jaar en ook nog tig jaar ervaring hebben. O ja minimum jeugdloon en ook geen reiskostenvergoeding.
De nieuwste uitvinding is een stagiair, 5 dagen per week 36 tot 40 uur. Geen vergoedingen.
Sarcasm?? hoe kom je erbij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:56

Tobbes schreef:
Precies.
Ik ben van menig dat tijd word dat het werken weer eens lonend wordt gemaakt.

Misschien word het eens tijd om om de tafel te gaan zitten met mensen die noodgedwongen met een uitkering thuis zitten?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:21

Geheel off topic maar een vriend van ons is 60 en rijdt het regiovervoer, hij kon daar werken via een uitzendbureau en heeft maar te doen wat ze daar zeggen. Hij mag geen nachtdiensten draaien maar als je daar commentaar op geeft kan je vertrekken want voor jou 10 anderen. Zo gaat het tegenwoordig bij de meeste bedrijven want zij hebben de macht met de contractjes. Purny heeft wel gelijk maar ik denk dat wat nu de regel is echt niet positief werkt om mensen aan het werk te krijgen, is voor vele ook niet lonend meer.