Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tristan

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:21

Mensen die in de Efteling, in attracties die nota bene langer bestaan dan zij zelf racisme gaan zoeken moeten toch echt een nieuwe uitlaatklep gaan zoeken in het leven hoor. Man wat triest, ik word er echt oprecht misselijk van :r

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:33

Is deze discussie niet alleen zo groot en heftig omdat het door de media wordt opgepak en groots verkondigd? Vervolgens gaan er mensen op Facebook en in dit soort topics mee aan de haal en is het ineens een totaal uit zijn verband getrokken geheel waar iedereen wat over wil zeggen.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:38

@fransje

Ze maken zelf die Facebook pagina aan? Ze wilden graag veel media aandacht alleen is het nu wellicht andere media aandacht dan ze hadden gehoopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:44

_Tristan schreef:
@fransje

Ze maken zelf die Facebook pagina aan? Ze wilden graag veel media aandacht alleen is het nu wellicht andere media aandacht dan ze hadden gehoopt.

Maar niemand is verplicht die Facebook te lezen of er aandacht aan te besteden.

Naar mijn mening is de reactie is geheel volgens verwachting. Zo simpel om mensen om niets op hun achterste poten te hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 09:59

Eigenlijk moeten we/de Efteling gewoon die pop blank maken en klaar. In het carnavalfestival weet ik niet maar van mij mag men degene die zich gekwetst voelen tegemoet komen. Ik heb er geen last van.
Echter ik denk op het moment dat de Efteling dat doet dat ze dan een soort van toegeven dat de bedoelingen racistisch was en er vervolgens een flinke schadeclaim achteraan komt. Als ik hun was zou ik het daarom eerst met een jurist goed bekijken hoe.
Eerlijk gezegd maakt het mij niet uit en als je er een hele groep mensen blij mee maakt. Waarom niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:03

Maar waarom zou het niet racistisch zijn als je hem blank maakt? Waarom zou dat wel mogen? Mij persoonlijk maakt het geen biet uit, maar die sprong kan even goed gemaakt worden als iemand uit Afrika zich aangesproken wordt. Dan kan een blanke zich toch ook weggezet voelen als karikatuur.. Vernieuw die attractie dan gewoon... Mag ook wel na dik 30 jaar :))

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:07

Als je alles blank maakt is het nog steeds een racistisch park want dan worden andere culturen niet vertegenwoordigd 8)7

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:11

Ja haal je de pop weg ook prima (en zet je op andere plekken wel getinte poppen. Zet er een paar sylvanas neer bijv. Wordt het nog een beetje spannend in het sprookjesbos. Een nachtmerrie meer of minder.
Laatst bijgewerkt door piezze op 06-07-16 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:11

piezze schreef:
Echter ik denk op het moment dat de Efteling dat doet dat ze dan een soort van toegeven dat de bedoelingen racistisch was en er vervolgens een flinke schadeclaim achteraan komt.

Dat lijken me spookverhalen. Ten eerste: het gaat niet om de bedoelingen van de Efteling. We hebben het idee dat iets alleen racistisch kan zijn als de bedoelingen dat ook zijn. Ik denk dat dat juist niet zo is: dat er veel onbewust gebeurt, door mensen en organisaties en de maatschappij als geheel zonder dat het de bedoeling is.
Maar ook met prima bedoelingen kunnen dingen toch erg misplaatst zijn. Dan kun je de goede bedoelingen gebruiken om de situatie te veranderen.

Ten tweede: schadevergoedingen voor dat soort dingen worden in Nederland vrijwel niet toegekend. Zie daar nog een mooi voorbeeldje van beeldvorming: we hebben dat idee van uitzinnige schadevergoedingen zo vaak gehoord op tv dat we ons helemaal niet meer bewust zijn dat dat een Amerikaanse situatie betreft, en dat de werkelijkheid hier in Nederland behoorlijk anders is. Dat illustreert ook wel dat bij mensen die prima in staat zijn om fictie van werkelijkheid en Nederland van Amerika te scheiden, toch hun wereldbeeld wordt beinvloed, juist omdat het zo via de achtergrond gaat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:18

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:21

Eisen is iets anders dan krijgen natuurlijk, en ten tweede is er echt een wereld van verschil tussen het in internationale context aansprakelijk stellen van landen, of een individuele partij een individueel bedrijf binnen Nederland. Dat soort onderscheid is echt belangrijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:27

Klopt ik had ook niet gezegd krijgen. Maar eisen is ook vervelend voor een bedrijf. Moeten ze toch dure advocaten inhuren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:33

Winged schreef:
't aantal likes gaat wel opeens hard omhoog... 150 inmiddels.

https://www.facebook.com/Stop-Oppressiv ... 3/?fref=ts

Grappige is dat er ook wordt gezegd dat witte mensen nooit slaven zijn geweest. Uhuh...

Dan moeten die maar weer eens in de geschiedenis boeken duiken. De romeinen hadden blanke slaven en het midden Oosten hadden ook hun Blanke slaven en Slavinnen (vooral blondines waren in trek).

Ook hier gelezen in de belgische kranten. Heb zelfs een enquête ingevuld of ik de efteling rascistisch vond of niet. Uiteraard niet gestemd. Je kan achter de meeste onschuldige dingen nog rascistische dingen zoeken als je het wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:37

Nou als dat doorgaat.. weet ik nog wel wat onderdrukkingmomentjes in de geschiedenis waarbij je geld kan eisen. incl.. rente.. Gaat helemaal goed komen in de wereld! +:)+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:47

Ja is het ergens niet zo dat als je jezelf in een ander land vestigt, je wordt of bent Nederlander je zowel de baten (de vrijheid, de verzorgingsstaat etc) ook de lasten draagt (koloniaal verleden, de gouden koets en nu ook de efteling) op je schouders meedraagt. Je bent Nederlander en Nederlanders zijn nazaten van slavenhandelaars. Dit is het mindere stukje van onze cultuur en nee die kan je niet meer wissen. Het is heel menselijk im alles wat je minder mooi vind in de wereld weg te moffelen. Dat kan je dan doen voor toekomstige dingen maar niet voor het verleden in mijn ogen. Ik bedoel niet dat je het moet verheerlijken hoor. Dat verleden. Maar ook niet ontkennen. Verleden is zoals het is. Wel goed om het zichtbaar te houden en ervan te leren voor de toekomst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:48

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:58

Ik begrijp niet wat er nou zo moeilijk is aan gewoon te erkennen dat sommige dingen verouderd zijn en aan aan een tijd doen denken waar Nederland niet trots op hoeft te zijn, en ze dan aanpassen?

Wat is het probleem?

Waarom voelen mensen zich zo aangevallen?

En opmerkingen in de trant van `ja maar wij blanken hebben ook veel meegemaakt` zijn al helemaal sneu :roll:

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:01

Maar ik wil er ook niet aan denken dat ik invalide kan raken. Mogen gehandicapten dan niet meer op straat komen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:03

Ja.. is dat sneu..? Vind je dat? Dat vind ik dan eigenlijk een behoorlijke ondermijning van die mensen die dat meegemaakt hebben. Blanke slavernij heeft bestaan (en bestaat misschien nog wel steeds her en der), dat een dergelijke organisatie dat ontkent is ergens al belachelijk. Dat blanke groepen nooit onderdrukt zijn geweest eveneens. Moet je eens tegen een voormalige Jappenkampbewoner zeggen wat jij hebt meegemaakt doet niet ter zake. Dat je daar last van hebt is gewoon sneu :roll:

En het 'ik voel mij aangevallen' gehalte vind ik hier eigenlijk wel erg meevallen. Zie toch voldoende constructieve discussies waarbij nagedacht wordt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:12

Hij is wat oud....maar best toepasselijk:

Ik kan begrijpen dat een groep die de radars erg open heeft staan voor racistische kenmerken in het dagelijks leven kriebels krijgt van Monsieur Cannibale. Het is tenslotte een attractie van een primitieve karikatuur met een zwarte kleur en daar kán aanstoot aan genomen worden. However, we kunnen ook niet ontkennen dat het mythische figuur van de kannibaal nu eenmaal zwart is. Het idee is van de stam die mensen opeet en ja, die leven in de rimboe en zijn niet blank/wit of je het wil noemen. Dus betekent dit dan dat er geen attractie kan zijn gebaseerd op het mythische figuur van de kannibaal? Dat vraag ik me wel af. Als we de angel eruit kunnen halen door wat aanpassingen, zie ik het probleem niet zo. Monsieur Cannibale is nou niet enorm Nederlands cultuurgoed wat mij betreft, dus ach, als we het wat kunnen moderniseren, prima toch.

En toch, als in dezelfde Efteling een Vikingen-attractie zou bestaan waarin Vikingen plunderen en moorden, zijn dit zeer waarschijnlijk roodharige blanke mannen met een baard. Toch stuit dit niet op weerstand, want Vikingen zijn nu eenmaal als mythisch figuur blank.

Wat me wel opvalt, is dat er eigenlijk alleen maar wordt geprotesteerd om dingen weg te halen. Waarom maken ze zich niet sterk voor - zoals ik hier al eerder las - bijvoorbeeld donkere elfjes in de Droomvlucht? Juist als die angst er is dat kinderen geïndoctrineerd worden door het negatieve beeld dat ze zouden kunnen koppelen tussen de kannibaal en donkere mensen in het dagelijks leven, dan kan je daar toch mooi een positief beeld tegenover zetten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:21

Nikass schreef:
Ik begrijp niet wat er nou zo moeilijk is aan gewoon te erkennen dat sommige dingen verouderd zijn en aan aan een tijd doen denken waar Nederland niet trots op hoeft te zijn, en ze dan aanpassen?

Wat is het probleem?

Waarom voelen mensen zich zo aangevallen?

En opmerkingen in de trant van `ja maar wij blanken hebben ook veel meegemaakt` zijn al helemaal sneu :roll:

Hoezo gewoon maar erkennen? De Efteling is zoals hij is en waarom zou je een hele attractie moeten veranderen omdat sommige mensen zich er door aangevallen voelen :? :=

Waarom moeten we dingen veranderen die doen denken aan een tijd waar NL niet trots op is? Dat hoort toch net zo goed bij onze geschiedenis? Duitsland wist toch ook niet alle sporen van WOII? Ontkennen heeft ook geen zin...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:25

Ik heb wel een idee, het past alleen niet in het Eftelingthema. We zetten een karikatuur van Hannibal Lector in de plek :D En als de Efteling 'm niet wil verplaatsen we de attractie naar Moviepark Germany :))

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:33

Hannibal Lector; jaaaaaaaaaa ik ben helemaal voor...maar dan wel de Hannibal uit de serie; beetje eyecandy is ook niet verkeerd :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:07

Ja aanpassing moet vind ik altijd van 2 kanten komen. Persoonlijk vind ik het sneu om anoniem te dreigen. Daarnaast is de Efteling bezoeken een keus, geen verplichting. Er staat geen standbeeld van een dikke gekleurde kannibaal op de Dam ofzo. Aanpassen kan altijd maar het zal denk ik eerder gebeuren als dit netjes gevraagd word en niet door te dreigen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:18

Zomaar een vraag: hebben andere culturen ook hun eigen sprookjes? En zijn die dan wel ''multi-culti''?
Doen de blanken het altijd verkeerd, en lopen ze achter, of zien we in bijv. Azie dit soort rascisme naar blanke/zwarten?
Met andere woorden: de wereldbevolking is op het blanke deel na, vrij van rascisme?