Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:06

EskeGirl schreef:
danzzz schreef:

en every move you make wordt opgeslagen voor het geval men het ooit nodig heeft.

En nee, ik ben opgegroeid dertig jaar geleden en ik MOEST een stuk minder en ik MOCHT een stuk meer dan mijn dochter nu.

Kan je dat verder onderbouwen? Ik ben wel nieuwsgierig :)

Jahoor, in de sociale huursector mocht je wonen waar je wilde, je hoefde geen binding te hebben met de streek bijvoorbeeld.
Ik kon bij de bank geld ophalen zonder pas en zelfs zonder legitimatie, fok ik hoefde mijn legitimatiebewijs niet eens bij me te hebben. Ik hoefde op mijn 14de helemaal niet te weten wat ik later wilde worden ik ging gewoon naar school.
en dit zomaar even bedacht binnen 1 minuut. Als ik er echt over na ga denken dan typ ik wel twee a4tjes vol

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:07

Emmaa_ schreef:
Maar waarom zou je dat ook roepen? Met normale burgers bedoel ik dus niet mensen die zeggen dat ze Rutte dood willen schieten. Als je dat twee keer op een dag zegt vind ik het best logisch dat je in de gaten gehouden wordt.

Je zal maar een grapje maken met een vriendin. IK maak wel eens grapjes met vriendinnen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:09

danzzz schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar waarom zou je dat ook roepen? Met normale burgers bedoel ik dus niet mensen die zeggen dat ze Rutte dood willen schieten. Als je dat twee keer op een dag zegt vind ik het best logisch dat je in de gaten gehouden wordt.

Je zal maar een grapje maken met een vriendin. IK maak wel eens grapjes met vriendinnen

Ik ook, maar iemand dood wensen vind ik geen grapje. Wie het dan ook is...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:10

En al die regels over sociale huur en over geld trekken etc. is ook weer gewoon ontstaan ondat er vooruitgang is (en ja dat kan je soms negatief vinden) Dat zijn geen regels ontstaan omdat de EU dat opeens wel grappig vond dat is ontstaan omdat we dat als Nederlanders beter leek om onze eigen situatie te controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:12

danzzz schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik vind twee keer op een dag grappen tegen een vriendin dat ik Rutte dood wil schieten dus niet grappig.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:14

ff opfrissen want hebben we het allemaal nog wel over hetzelfde?

Het Europa gebeuren speelt naar mijn idee pas sinds plm 2007 of zo niet 50 jaar
De invoering van de euro, die volgens mij er los van stond, werd ingevoerd in plm 1999

Daarvoor was er wel een handels eu maar dat was met betrekkelijk weinig landen en had niet het impact van vrije handel en bv werk, woon en vrij reizen voordeel, als na plm 2007.

De griekse toestanden, ik denk dat van bevolking maar weinig mensen er echt het fijne van weten. Maar naar mijn idee worden ze gebruikt door wat hoge piefen uit eigen land en eu.

De vrijheid, is er wel op die vlakken Evelijn, als je dat wil.
Het ligt meer aan het opgedrongen karakter, de torenhoge en niet evenredig verdeelde kosten van de eu, het logge en dwingende van eu wetten boven die van je eigen land,

Ik zag een filmpje van jonge erg gedesillusioneerde engelsen, het zette mij aan het denken.
Ik denk dat de eu over 10-15 jaar goed mogelijk is, jonge mensen die mondialer zijn.
Nu is de meerderheid van de mensen, de 40+ schat ik, meer gesteld op eigenheid, autonomie.

Maar het land is niet klaar voor de omwenteling en daarom wortdt het ervaren als "door de strot geduwd".
Dat maak ik er een beetje van.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:23

Sja, de ergste big brother is google en die heeft helemaal niets met de EU te maken.

Er wordt idd veel gecontroleerd en meer dan we denken en ook al veel langer dan we denken.
Maar met het oog op hoe het huidige terrorisme werkt vind ik het niet verkeerd dat er wat rondgeneusd wordt.

Ze staan echt niet binnen de 2sec aan je voordeur omdat je jihad gegoogeld hebt. Maar als er herhaaldelijk contacten in die aard zijn, ja dan volgen ze je wel.
En nog glippen er veel door de mazen van het net.

Ik kan nog steeds geld ophalen zonder id-kaart. In de auto heb ik altijd m'n pas bij maar te paard of te voet met de hond nooit.
Er vraagt nooit iemand naar m'n id-kaart. Behalve als ik een vliegtuig wil opstappen.
Ik wist op m'n 14 wel al wat ik wilde maar als je dat niet wist was dat ook geen ramp.
Ik rijd met de auto grenzen over zonder zelfs te moeten vertragen. Vroeger moest je wel al eens aanschuiven.
Ik heb altijd huizen kunnen huren waar ik wilde wonen (België en Frankrijk), enige voorwaarde was genoeg verdienen en/of een garant hebben.
Ik kon na afstuderen zonder problemen naar een ander land vertrekken. Ik kon studeren omdat daar een goed financieel systeem voor bestaat als je ouders het bvb niet konden bekostigen.
Zo onvrij vind ik dat toch niet.

Ik heb een beetje de indruk dat mensen soms moeite hebben met onderscheid te maken tussen nationale en europese wetgeving.
Als studeren, huren of de gezondheidszorg in het ene land wel goed geregeld is en in het andere land niet of handen vol geld kost dan komt dat meestal toch door nationale wetgeving en beleid, niet door wat de EU erover beslist zou hebben.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:26

dat er iets veranderen moet is zeker, en dan vooral op het gebied van de zorg ( mijn paps is serieus verhongerd in het verpleeghuis, geen geld geen tijd geen personeel) dat moet niet kunnen, verder vluchtelingen ok, maar je kan niet heel africa hierheen laten komen. ik ben een oudje. wat mij betreft weg met het hele eu gebeuren. wat zijn we er beter van geworden ????? naar mijn idee niks. t is een geldverslindende toestand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:28

sassefras schreef:
dat er iets veranderen moet is zeker, en dan vooral op het gebied van de zorg ( mijn paps is serieus verhongerd in het verpleeghuis, geen geld geen tijd geen personeel) dat moet niet kunnen, verder vluchtelingen ok, maar je kan niet heel africa hierheen laten komen. ik ben een oudje. wat mij betreft weg met het hele eu gebeuren. wat zijn we er beter van geworden ????? naar mijn idee niks. t is een geldverslindende toestand

Zorg is niet geregeld vanuit de EU, dus hoe naar het ook is dat je vader zo'n slechte tijd heeft gehad in het verpleeghuis en dat zo veel mensen het daar zo slecht hebben, heeft vrij weinig te maken met de EU. We zijn er zeker wel beter van geworden, vooral op het gebied van vrije handel.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:35

sassefras schreef:

Nog nooit gehoord van decentralisatie? Zorg wordt juist steeds meer lokaal geregeld. Als in: de gemeente. Als jij vindt dat de zorg niet goed geregeld is, dan moet je vooral niet bij de EU zijn.

Je onvrede uiten kan, maar wijs dan met de vinger naar de juiste persoon. Wat Thioro zegt: leren wat het onderscheid is tussen nationale en Europese wetgeving zou niet verkeerd zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:48

Emmaa_ schreef:
sassefras schreef:

Zorg is niet geregeld vanuit de EU, dus hoe naar het ook is dat je vader zo'n slechte tijd heeft gehad in het verpleeghuis en dat zo veel mensen het daar zo slecht hebben, heeft vrij weinig te maken met de EU. We zijn er zeker wel beter van geworden, vooral op het gebied van vrije handel.

Op het gebied van vrije handel zijn we er niet beter op geworden. Het gaat alleen makkelijker binnen Europa. Voor de consument is het niet goedkoper geworden. Ik importeer lasers. Die komen uit italië. Niet omdat ik dat wil maar omdat dezelfde laser buiten de EU belast is met toeslagen om de eigen markt te beschermen.

Een heel mooi voorbeeld (en makkelijk te vinden op Google) zijn de Chinese zonnepanelen. Die werden relatief goedkoop aangeboden op de Europese markt, goedkoper dan die van fabrikanten in Europa. Die zijn gaan klagen en nu zit er zo'n hoge importheffing op dat ze duurder geworden zijn dan de Europese zonnepanelen. De Europese fabrikant lacht in zijn handje maar de eindgebruiker (jij en ik bijvoorbeeld) betaalt een hogere prijs.
Feitelijk is het een verkapte staatssteun waar jij en ik de rekening voor betalen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:52

danzzz schreef:
Jahoor, in de sociale huursector mocht je wonen waar je wilde, je hoefde geen binding te hebben met de streek bijvoorbeeld.
Ik kon bij de bank geld ophalen zonder pas en zelfs zonder legitimatie, fok ik hoefde mijn legitimatiebewijs niet eens bij me te hebben. Ik hoefde op mijn 14de helemaal niet te weten wat ik later wilde worden ik ging gewoon naar school.
en dit zomaar even bedacht binnen 1 minuut. Als ik er echt over na ga denken dan typ ik wel twee a4tjes vol

Dat heeft niets met de EU te maken wat jij beschrijft...........

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:58

En als er geen importtaksen/staatssteun zouden zijn zijn we ook niet tevreden want onze eigen economie wordt niet gesteund/beschermt dus zouden er bvb meer werklozen zijn, die dus meer kosten aan de gemeenschap etc etc.
Ook niet goed.

Wat willen we dan? Volledig vrije markt? Kapitalisme is ook niet ideaal en je moet niet de pech hebben onderaan te bungelen. Maar als eindconsument kan je idd altijd wel zaakjes doen.
Of een artificieel beschermde markt, die idd de prijzen hoog zal houden maar wel de economie tegen de ergste klappen beschermt.

Persoonlijk ben ik er niet helemaal uit wat ik het beste vind. Ik neig naar vrije marktwerking. Maar ik weet ook dat dat in het huidige Europa in sommige sectoren een sociaal bloedbad wordt. En we hebben geen nood aan nog meer werklozen en ontevreden mensen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:00

Thioro schreef:
En als er geen importtaksen/staatssteun zouden zijn zijn we ook niet tevreden want onze eigen economie wordt niet gesteund/beschermt dus zouden er bvb meer werklozen zijn, die dus meer kosten aan de gemeenschap etc etc.
Ook niet goed.

Wat willen we dan? Volledig vrije markt? Kapitalisme is ook niet ideaal en je moet niet de pech hebben onderaan te bungelen. Maar als eindconsument kan je idd altijd wel zaakjes doen.
Of een artificieel beschermde markt, die idd de prijzen hoog zal houden maar wel de economie tegen de ergste klappen beschermt.

Persoonlijk ben ik er niet helemaal uit wat ik het beste vind. Ik neig naar vrije marktwerking. Maar ik weet ook dat dat in het huidige Europa in sommige sectoren een sociaal bloedbad wordt. En we hebben geen nood aan nog meer werklozen en ontevreden mensen.

Het geeft aan dat de economische EU die we nu hebben er meer is voor de bedrijven dan voor de inwoners.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:03

R12312 schreef:
danzzz schreef:

Dat heeft niets met de EU te maken wat jij beschrijft...........

Nee? Jij denkt dat de open grenzen niet van invloed zijn geweest op deze dingen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:05

janderegelaa schreef:
Thioro schreef:
Ook niet goed.

Het geeft aan dat de economische EU die we nu hebben er meer is voor de bedrijven dan voor de inwoners.

Juist de politieke elite, en dat is nou precies waarom "den burger" er klaar mee is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:07

janderegelaa schreef:
Niet omdat ik dat wil maar omdat dezelfde laser buiten de EU belast is met toeslagen om de eigen markt te beschermen.

Interessant voorbeeld dat. Want het idee van het beschermen van eigen markt en eigen grenzen valt natuurlijk wel precies samen met het willen van weer een eigen landje met een eigen munt.

De concurrentie met China die je noemt is ook behoorlijk selectief - er zitten twee kanten aan die medaille. Want we voeren ook heel veel werk uit. Er zitten nu heel wat mensen thuis zonder inkomen, omdat hun baan voor minder geld naar China is gegaan.

Wat sommige mensen het liefste willen is wel de lusten, niet de lasten. Oftewel: we willen hoge inkomens maar goedkope spullen, en werk, inkomsten en productie aan elkaar verbonden zijn wil er niet in.

Er is best wat aan te merken op dat gedoe met zonnepanelen - maar bedenk wel dat er altijd aan de ene kant rijke speculanten in hun vuistje lachen, en er aan de andere kant mensen zijn die onderbetaald het werk doen. Of die dingen nu uit China komen of uit Italie.

Ik heb het al vaker over eerlijke communicatie gehad: eerlijke communicatie is dat we beseffen dat dat een systeem is met voor- en nadelen, en dat je dat als geheel moet bekijken. Zomaar een willekeurig voorbeeldje eruit plukken en de rest niet meenemen is moedwillig misleidend.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:11

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Niet omdat ik dat wil maar omdat dezelfde laser buiten de EU belast is met toeslagen om de eigen markt te beschermen.

Interessant voorbeeld dat. Want het idee van het beschermen van eigen markt en eigen grenzen valt natuurlijk wel precies samen met het willen van weer een eigen landje met een eigen munt.

Ik ga maar op 1 ding in omdat ik het andere eigenlijk onzin vind.

Het eigen landje met een eigen munt willen heeft in dit geval niets te maken met het beschermen van eigen grenzen en eigen markt maar alles met een logge, bureaucratische organisatie die of heel snel moet veranderen of gewoon opgedoekt moet worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:13

Citaat:

En is dat slecht?
Zonder bedrijven/draaiende economie heb je geen werk. Niet iedereen kan zelfstandig werken, is de markt te klein voor. Zonder werk, geen geld (nja, in Europa heb je dan nog een sociaal vangnet). Zonder geld geen economie en zo is het cirkeltje weer rond.
Bedrijven betalen ook een godsvermogen om te mogen/kunnen functioneren en krijgen daar bescherming en steun voor terug.
Zowel op Europees als op nationaal vlak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:18

Emmaa_ schreef:
sassefras schreef:

Nee zorg, scholing en andere binnenlandse zaken worden niet door de EU geregeld maar de EU is wel een aanleiding voor de zware bezuinigingen die hier plaats hebben gevonden(naast een stel incompetente wereldvreemde ministers) want het begrotingstekort moest drastisch naar beneden en waar werd op bezuinigd?? Juist ja, om het braafste jongetje van de klas te zijn en een schouderklopje uit Brussel te krijgen (om daarna weer extra bij te betalen) zijn onze hulpbehoevende ouderen de klos en dat is ronduit schandalig. Het is nu zelfs zo dat je niet meer naar een verzorgingstehuis(als ze nog bestaan) kunt als je niet minimaal terminaal bent bwv spreken. En een nachtverzorgende op 40 demente bewoners, verzorgenden die naast het zorgen voor het eten, wassen van bewoners ook nog eens alles zelf schoon moeten houden en dat met z'n tweeen op drie huiskamers a 10 personen. Mensen worden nog maar een keer in de week gedoucht, zitten in hun eigen strontluier omdat er simpelweg geen geld is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:23

Evelijn schreef:
Welke vrijheid wil de burger terug? Ik ben nu vrijer in waar ik ga studeren, werken of wonen dan mensen 30 jaar geleden.

Is dat waar?
Mijn halve familie van 65+ heeft overal gezeten zo ongeveer. Emigreren was immers vrij normaal na de oorlog.

Ik heb zelf met alle vrijheid in Australie gewoont (geen EU) en meerdere van mijn neven en nichten zijn voor studie naar Amerika gegaan. Je kunt dan natuurlijk opperen dat dit kon omdat we uit een EU land komen, maar vele van mijn niet EU collega's zijn ook overal en nergens geweest voor studie en werk.

Dan blijkt de EU ook niet altijd even lief voor belastingbetalende werkende niet EU burgers. Vrienden van ons liepen tegen het probleem dat de familie van de bruid geen visum kreeg om bij de bruiloft te zijn en bij andere vrienden kreeg de moeder van de net bevallen dochter geen visum langer dan 2 weken.

De EU is behoorlijk lastig in te komen. Eruit wellicht eenvoudiger.

Overigens zou ik nee stemmen op een EU uitstap voor zovee mijn stem nog wat waard is. Nederland is veel te veel verweven in het handelsnetwerk, dat zou niet handig zijn om daar mee te stoppen.
Engeland heeft dat sowieso veel minder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:30

Thioro, ja dat is slecht. Mensen zijn namelijk altijd mensen, terwijl bedrijven maar menselijke verzinsels zijn. Ook al moeten we als mensen wel bepaalde dingen doen, dat hoeft niet via bedrijven te gebeuren, en al helemaal niet per se zoals we bedrijven nu hebben laten ontstaan. Er waren al heel veel mensen ver voordat er bedrijven waren.

Bedrijven zijn dus niet iets wat op zich belangrijk is, maar alleen zolang als ze ook daadwerkelijk nuttig zijn voor de mensen. Geen doel op zich, maar een middel. En dus past het om daar altijd kritisch op te blijven.

Het tweede deel klopt ook niet, dat bedrijven voldoende betalen voor die status. Juist daar gaat het helaas vaak mis - want waar we onze grenzen redelijk dicht hebben voor mensen (de meeste mensen verhuizen NIET naar een ander land) vertrekt het geld zonder belasting heel makkelijk van plek naar plek. Nederland faciliteert die belastingontwijking zelfs als beleid. Daarmee ondermijnen we dus de mensen, en de 'winst' die dat zou opleveren komt niet bij de maatschappij terecht. Dat is een van de mechanismen waarmee ongelijkheid bv steeds groeit: de arbeiders (op dit moment voor een groot deel in Azie) maken werkdagen van 12 uur, de winst gaat naar een paar CEO's en aandeelhouders van techbedrijven, Nederland levert de belastingroute, en Panama levert een paar mooie schuilplaatsen voor het geld.

Daar worden we als wereld beslist niet beter van, en dat is dus een van de situaties waarin we niet moeten denken dat alles wat we doen ten gunste van bedrijven ook automatisch ten gunste van de mensen is. (En dan hebben we het nog niet over de enorme milieuschade die vele bedrijven doen aan onze wereld.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:31

Iedereen heeft het maar over stoppen met handelen, mocht er een Nexit volgen dan komen er gewoon goede handelsverdragen voor in de plek. Zo moeilijk is dat niet, iedereen doet net alsof het in één klap over en uit met Nederland is wanneer we uit de EU stappen. Echt niet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:37

sassefras schreef:

ehhhhh met spijt me enorm van je vader.
Maar het heeft niks met de eu te maken, het heeft ermee te maken dat er wordt gekozen voor partijen die niet het welzijn van de gemiddelde mens voor ogen heeft.

En eigenlijk snap ik niet zo heel erg goed dat 50 plussers niet massaal voor partijen kiezen die wel voor een goede zorgsector zijn, voor een goed pensioen.

Dus meer mensen naar de stembus en goed kiezen, dus niet je laten verleiden tot keuzes die je 25 jaar geleden al deed maar bv een stemwijzer invullen en de nummer 1 of 2 nemen, die eruit komt.
Dat is ook nog goed kijken, ook bv partijprogramma bestuderen en dit vergelijken met gedrag van de afgelopen periode.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:42

Handelsverdragen. En daar zou de bureaucratie minder van worden? Dat verwacht ik niet.

Bovendien vraag ik me af waarom je zou verwachten dat we goede handelsverdragen zouden krijgen. Als ik buitenlandse onderhandelaar was, zou ik denken: "Nederland, hmm, een minilandje waar we ook best zonder kunnen, dit kunnen we behoorlijk uitbuiten, haal ze het vel over de neus."
Terwijl ze naar Europa kijken en denken: "Hmm, Europa, dat is wel een markt die dusdanig groot is dat we misschien een paar consessies moeten doen."

Dus of we blijven in een situatie zitten die qua bureaucratie eigenlijk niet anders is dan nu omdat we helemaal niet veel anders kunnen dan de omliggende partijen, alleen dan zonder dat we nog stemrecht hebben, of we gaan handelsverdragen aan waarbij wij wel eens de benadeelde partij zouden kunnen zijn omdat we als los landje niet meer de moeite waard zijn.