Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:07

Eerlijk gezegd denk ik dat xenofobie een hele grote rol heeft gespeeld.

8nnemiek

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:11

Vreemdelingenangst? Deels wel ja, maar wat je vooral ook hoort is dat mensen bang zijn dat poolse en lithouwse mensen hun huizen en banen 'inpikken'. Die krijgen lagere lonen en worden dus eerder aangenomen. Dat schijnt voor veel mensen een reden te zijn.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:12

8nnemiek schreef:
Aha, zo werd het op het nieuws (NOS volgens mij) verteld. Ik vond het al zo'n domme opmerking :+
Edit, nee, RTL nieuws: http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/dona ... met-brexit
Die foto :')

Trump... wat een vent... moet zeggen dat die tweet toch wel een beetje de plank misslaat. Hij heeft het inderdaad specifiek over Schotland. Denk dat dat geen juichstemming hangt nu.

"Just arrived in Scotland. Place is going wild over the vote. They took their country back, just like we will take America back. No games!"

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:13

Apple schreef:
8nnemiek: Donald Trump was idd in Schotland en zei dat de Brexit een goede keus was. Hij heeft niet gezegd dat de schotse stem voor de Brexit een goede keus was.

Dan ga je er wel van uit dat Trump weet dat er een verschil is tussen Schotland en Engeland......gegeven zijn 'track record' vind ik dat een gevaarlijke aanname...... _O- Ze zouden hem eigenlijk de Hadrian Wall moeten laten zien en het woord 'Mexico' moeten fluisteren. Kijken wat 'ie daarvan maakt......
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 24-06-16 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:15

8nnemiek schreef:
Vreemdelingenangst? Deels wel ja, maar wat je vooral ook hoort is dat mensen bang zijn dat poolse en lithouwse mensen hun huizen en banen 'inpikken'. Die krijgen lagere lonen en worden dus eerder aangenomen. Dat schijnt voor veel mensen een reden te zijn.

Maar..... De Polen, Litouwers, etc doen vaak de 'klusjes', de klusjes die veel Britten helemaal niet (meer) willen doen want daar zijn ze uitgegroeid, exact zoals in NL gebeurd. En wie gaat dan de klusjes doen als de immigrants niet meer welkom zijn? :o? Zoiezo is er nog steeds iets als wettelijk minimum loon en werken de immigranten daar zeer waarschijnlijk niet onder.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:16

Trump wist niet eens wie Boris Johnson was. Dan ben je echt van gisteren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:16

Even wat statistieken:

http://www.bbc.com/news/politics/eu_referendum/results

Wales:
854,572 stemmen (52,2%) leave, 772,347 47,5% stay. Totaal aantal stemmen: 1.626.919

Schotland
1,018,322 (38%) leave, 1,661,191 (62%) stay. Totaal aantal stemmen: 2.679,513

Noord-Ierland
349,442 (44,2%) leave, 440,437 (55,8%) stay. Totaal aantal stemmen: 789,879

Engeland
15,188,406 stemmen, (53,4%) leave. 13,266,996 stemmen (46,6%) remain. Totaal aantal stemmen: 28,455,402

Als je kijkt naar deze statistieken dan zie je precies het probleem. Schotland is een minderheid en heeft bij normale parlements verkiezingen een relatief grote stem (door de kiesdistricten), terwijl als je nu kijkt naar absolute aantallen dan is het echt een extreme minderheid. Hetzelfde voor Noord-Ierland en Wales.
Dan krijg je dus dat een hele grote groep zich niet gehoord voelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:17

Ik vraag me echt af hoe zo iemand het toch zo ver heeft kunnen schoppen := Als je nog geen voldoende zou halen voor aardrijkskunde op de basisschool :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:17

Niniane schreef:

Goh je zou toch denken dat die elkaar wel eens bij een gezamenlijke kapper zien. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:22

Piekosjj schreef:
8nnemiek schreef:

Maar..... De Polen, Litouwers, etc doen vaak de 'klusjes', de klusjes die veel Britten helemaal niet (meer) willen doen want daar zijn ze uitgegroeid, exact zoals in NL gebeurd. En wie gaat dan de klusjes doen als de immigrants niet meer welkom zijn? :o? Zoiezo is er nog steeds iets als wettelijk minimum loon en werken de immigranten daar zeer waarschijnlijk niet onder.

Precies, daar denken ze helaas niet over na.
Nu weet ik niet of die mensen inderdaad allemaal minimumloon betaald krijgen. En of het minimumloon voor buitenlanders hetzelfde is, want dat is hier in nl ook niet volgens mij.
Hier in NL zie je vaak dat ze gewoon zwart werken, of deels zwart. Ook nu op het veld bv, hele bussen met polen komen hier aardbeien plukken en asperges steken, dat zie ik de nederlanders niet snel doen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:22

Thesserd schreef:
Hahahaha wat een kerel. Het gaat zeker mis in stad België. Die is er eens :Y)

Ik ken overigens 2 mensen die in Turnhout wonen en die zijn wel heeeelemaal klaar met de hoeveelheid allochtonen en de achteruitgang van de veiligheid daar. Ze zijn van plan om naar het platteland te verhuizen hierom. Zijn hier ook Bokkers uit Turnhout die datzelfde gevoel ervaren?

Nee. En platteland... Omg, eigenlijk is heel de Kempen platteland. :o
Back to reality, laat die kennissen een maandje Brussel doen.

Ik vind jouw statistieken wel heel interessant Apple! Fijne bijdrage.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:23

Citaat:
Dit stipje deed het voor de euro beter dan nu.
Stipje droeg geen miljarden naar Griekenland en terwijl ze dat deden de pensioenleeftijd omhoog gooiende.
1 Europa?)
Stipje had de BTW niet zo hoog als nu om alle Europese maatregelen te betalen.
Stipje had heel erg goede gezondheidszorg die ook nog te betalen was.

Wat merken wij nu. Jan modaal burger nu persoonlijk wat beter is?
Zo wat je overhoud nadat je alles hebt betaald elke maand?

Dat kun je zo niet vergelijken.
Toen in de jaren 70 de geboortecijfers begonnen te dalen wist de NL politiek dat de huidige vergrijzing eraan zat te komen. Eventueel toen al mild ingrijpen in het stelsel van sociale voorzieningen was buitengewoon impopulair bij de stemmers van toen, en bovendien nog heel ver achter de horizon, en dus werd er gestemd op partijen die daar geen of een andere visie op hadden. Had men toen echter al stapsgewijs kleine maatregelen genomen, dan had er nu minder hard ingegrepen hoeven worden. Ben je dus ontevreden over de recente maatregelen in de pensioengerechtigde leeftijd e.d., dan moet je niet bij de huidige regering zijn, maar bij je ouders en opa’s en oma’s die in jaren 80 en 90 op de verkeerde partijen hebben gestemd.

En die betaalbare gezondheidszorg, die was helemaal niet zo betaalbaar. Onder een bepaalde inkomensdrempel was je verplicht verzekerd in het ziekenfonds. Kwam je boven die inkomensdrempel, dan was je niet meer verplicht verzekerd maar kon je een particuliere ziektekostenverzekering afsluiten. Die premie’s lagen beduidend hoger dan de maandelijkse afdracht aan het ziekenfonds. Omdat de bijdrage aan het ziekenfonds de kosten niet dekten, droegen de particulier verzekerden via hun premie (indirect) bij aan het ziekenfonds. Ook werd er veel misbruik gemaakt van het ziekenfonds. O.a. door mensen die nipt boven de inkomensdrempel kwamen en toch probeerden in het ziekenfonds te blijven. En het werkte rechtsongelijkheid in de hand. O.a. dat particulier verzekerden rechtstreeks aanspraak konden maken op bepaalde zorg en ziekenfondsverzekerden daarvoor eerst een verwijzing moesten halen bij de huisarts.

Ondertussen zijn we gemiddeld veel ouder geworden, maar is ook de levensverwachting hoger geworden. En de mogelijkheden, technieken en medicijnen in de zorg zijn doorontwikkeld, en daar zitten ook peperdure behandelingen bij die 20 jaar geleden gewoon niet bestonden. Ook daar zit een deel van de zorgkosten in.

Door de vergrijzing zitten we met meer ouderen en minder werkenden. Die werkenden moeten dmv de belasting bijdragen aan de uitkeringen voor de niet werkenden. Dit is o.a. de AOW (niet te verwarren met pensioen!). Minder werkenden, minder belastinginkomen, meer ouderen meer aanspraken, en zo wordt de cashflow in het uitkeringpotje nijpend.
Dit is een demografische ontwikkeling waar we ook zonder EU of euro mee moeten dealen.

En om die belasting en sociale voorzieningen te kunnen blijven betalen hebben we banen nodig. En die mensen met die banen maken producten, die verkocht moeten worden. Nederland is een klein land met een hoge bevolkingsdichtheid. We zijn voor onze welvaart (en dus het in stand houden van die geliefde sociale voorzieningen) afhankelijk van de handel met andere landen. Eén van de grote verdiensten in de EU is de vrije handel tussen de lidstaten. En dat is meer dan (geen) invoerrechten.

Dat betekent ook voorschriften voor veiligheid van machines, apparaten en speelgoed bijvoorbeeld. Kijk maar eens op je stofzuiger of koffiezetapparaat. Daar staat een CE merk op. Dit betekent dat het voldoet aan de minimale veiligheidseisen die Europa stelt aan deze apparaten. En die zijn voor iedereen gelijk, of het apparaat gemaakt wordt in Italië of Duitsland. Maar ook invoer van buiten de EU moet aan deze veiligheidseisen voldoen.

Er is, en wordt nog steeds, hard gewerkt aan het harmoniseren en erkennen van keurmerken in diverse lidstaten. Voor onder meer voedselcontact (voedselveiligheid) en drinkwatercontact. Dat betekent dat een product uit Polen aan dezelfde testen wordt onderworpen als een product uit Frankrijk, en aan dezelfde normen moet voldoen.

Ondernemingen moeten voldoen aan dezelfde regels en richtlijnen op gebied van milieu en veiligheid. Daardoor ontstaat een veel gelijkere en meer eerlijke concurrentie tussen producenten van dezelfde producten binnen lidstaten. De EU stelt paal en perk aan staatsteun aan bedrijven om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

Als EU kunnen we een blok maken tegen het dumpen van producten onder de kostprijs op de Europese markt. Zoals bijvoorbeeld gebeurt is met de zonnepanelen uit China. Daar zit nu een flinke importheffing op. Dat hadden we als individuele landen nooit voor elkaar gekregen.

Dus wat Jan Modaal er van merkt, is dat het bedrijf/de werkgever nog steeds in staat is concurrerend te produceren. Want als de concurrent in Spanje staatsteun krijgt en het giftige afvalwater maar gewoon zo in de rivier mag laten lopen, dan is die veel goedkoper uit en kan zo de concurrent uit de markt drukken. Dan ontstaat dus werkloosheid. Wat Jan Modaal er daardoor van merkt is de zekerheid van sociale voorzieningen. Wat Jan Modaal er van merkt is dat je gewoon naar de winkel kan gaan en producten kopen die veilig zijn. Waardoor je niet geëlectrocuteerd wordt of bezwijkt aan voedselvergiftiging. Wat Jan Modaal er van merkt is dat wij in Nederland met onze grote rivieren en delta's niet meer het afvalputje van Europa zijn en dat het water significant schoner is dan 20 jaar geleden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

De vraag is dus: wat is deze veiligheid je waard?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:26

Piekosjj schreef:
8nnemiek schreef:

Nou, dat laatste kun je je afvragen. We zijn er hier in NL ook een ster in om die regels te ontduiken en ik heb eerlijk gezegd niet de illusie dat die Britten daarin een haar beter zijn. (dat zijn ze namelijk niet!)

Maar die Britten hebben wel hetzelfde "probleem" als wij dat ze zich te groot kennen om bepaalde werkzaamheden te doen.
Dat komt van twee kanten: enerzijds geen Britten te vinden die het willen doen en anderzijds genoeg buitenlanders die het voor minder geld willen doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:28

Niniane schreef:

Boris is in Amerika geen belangrijke speler. Als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt wie de vicepresident is van Amerika staan ze ook met waterige ogen te kijken. En de klepel weten ze al helemaal niet te vinden als je naar alle presidentskandidaten vraagt of naar de president van Mexico of Polen.

Geografisch is Boris ook niet zo belangrijk daar, dus dat Trump dát niet wist.. ja dat vergeef ik 'm wel. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:30

Sammie schreef:
Niniane schreef:

Boris is in Amerika geen belangrijke speler. Als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt wie de vicepresident is van Amerika staan ze ook met waterige ogen te kijken. En de klepel weten ze al helemaal niet te vinden als je naar alle presidentskandidaten vraagt of naar de president van Mexico of Polen.

Geografisch is Boris ook niet zo belangrijk daar, dus dat Trump dát niet wist.. ja dat vergeef ik 'm wel. :)

Hij wil president worden. Dan mag je wel wat meer over het buitenland weten dan de cupmaat van miss Brazilië, Filipijnen of Roemenië. Bovendien is Johnson zijn natuurlijke bondgenoot. Mochten de twee allebei aan de macht komen, dan is Trump met deze blunder die voorsprong meteen kwijt. Ten derde: als je je er voor geen meter in verdiept hebt, waarom dan wel uitgebreid je smoel opentrekken over de Brexit?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:35

Oh met dat laatste ben ik het met je eens hoor. Maar goed, staat interessant dus hij schreeuwt alleen al daarom alle kanten op. Beetje zieltjes winnen in Europa kan in / voor de US is gewoon een tactiek. Kijk eens wat een toffe peer Trump is.. Hij is met ons begaan!

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:42

Ik ben wel benieuwd hoe dit uitpakt, Ik heb braaf mijn post-vote ingestuurd en voor Remain gekozen, maar helaas ;(

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:06

Pieter Derks weet het aardig te zeggen allemaal: http://www.nu.nl/weekend/4283088/pieter ... inger.html

Citaat:
Het leukst vond ik de man uit Manchester die op televisie vertelde dat hij geschrokken was dat de Brexit echt doorging. Zijn stem had meegeteld! Terwijl het alleen maar een protest was! Hij wílde helemaal niet uit de EU! Zo’n man die in een rechtbank verklaart: ik wílde die meneer helemaal niet doodschieten. Ik wilde alleen even kijken of mijn wapen het deed!

Citaat:
Niet weer dat slappe crisisoverleg in Brussel, niet weer eindeloos vergaderen, maar gewoon eens een voorbeeld nemen aan de grote leiders van deze wereld. Handelen. Vraag je gewoon eens af: wat zou Poetin doen in deze situatie? Dan is het ineens heel simpel allemaal. We bewapenen de Schotten! Paar tanks op een boot, stickers eraf, en dan stiekem bij Edinburgh aan wal brengen. Wapens? Nee, wij weten van niks. Dat zullen die dekselse rebellen wel weer zijn! Die Europese vlag hebben ze er zelf op getekend!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:15

:= Oke, dat is wel grappig. Die eerste is ergens alleen maar dieptriest..

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:56

Ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren, ik wil namelijk over 2 jaar een minor volgen in engeland.. ben benieuwd hoe dat nu gaat. Zal wel visum aanvragen worden etc.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:07

Het leave kamp had beloofd dat 350 miljoen pond die de EU hun kostte naar de zorg zou gaan als ze uit de EU waren. Hier werd heel veel mee geadverteerd door Nigel Farage, die in het leave kamp zit. Het stond zelfs op een bus.

Afbeelding

Het is natuurlijk onzin. de UK krijgt ook ontzettend veel geld van de EU, voor zover ik weet, meer dan dat ze kwijt zijn. In ieder geval, heel veel stemmers vinden mede door bovenstaande propaganda de EU 'duur' en een bodemloze put waar ze geld in storten en stemden daardoor leave. Want wie wil nou niet dat er zoveel geld naar de zorg gaat ipv naar de EU. Lijkt allemaal super. Maar nu er gestemd is, kruipt Nigel Farage ineens terug. Hij kan niet beloven dat dat geld er is en naar de zorg toegaat... Terwijl dat een supergroot deel van zijn campagne/propaganda was. Eikel.

Maar zelf heeft hij die fout natuurlijk niet gemaakt, dat waren toch echt de campagne mensen.

Citaat:
Toch geen miljoenen voor NHS na Brexit
http://www.medischcontact.nl/Nieuws/Laa ... Brexit.htm
.... Maar amper een paar uur nadat vrijdag duidelijk is geworden dat een meerderheid van de Britten voor een Brexit hebben gestemd, komt anti-EU politicus Farage hakkelend en stotend terug op zijn NHS-belofte. In het ontbijtprogramma Good Morning Britain van de commerciële tv-zender ITV zegt Farage dat hij niet kan beloven dat de 350 miljoen pond daadwerkelijk naar de Britse gezondheidszorg gaat. ‘Het is één van de fouten die het Leave-kamp in de verkiezingscampagne heeft gemaakt’, zei Farage.

En voor mensen die niet weten wat de Brexit inhoud en zijn gevolgen; hij is al eerder genoemd, maar noem het nog maar een keer.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:28

Tot mijn verbazing wijdde Radio 1 vanmiddag dit (fantastische) nummer aan de Brexit.....als het goed genoeg is voor Radio 1 dan is het goed genoeg voor het Brexit topic op Bokt......

https://www.youtube.com/watch?v=V4CPezSV198

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:36

Oh ja, die £350 miljoen die naar de NHS zou gaan :') Daar werd ik pas echt misselijk van, als je voor bezuinigen stemt, krijg je bezuinigingen. Dat heeft niks met de EU te maken.

Serieus, het enige argument dat nog een beetje op feiten gebaseerd was, voor zover ik heb gehoord, was "ja maar ik wil niet zoveel immigranten".

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:42

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-16 17:54, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Plaatje verwijderd, voegt niets toe aan de discussie

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:48

Niniane schreef:
Ik zie nu al dat veel Britten spijt krijgen van hun nee stem. :roll:

Inderdaad. Heel wat mensen met de mededeling "Ik wilde alleen maar een punt maken, ik had nooit gedacht dat het vertrek-kamp ook echt zou winnen." Je eigen welvaart op het spel zetten om Cameron te pesten, je moet het er maar voor over hebben...