Janneke2 schreef:Nou, wellicht is religie een keuze, - als jij graag zo wilt denken dan mag dat, maar dan wel eentje waarin je volledig vrij hoort te zijn.
Dus geen gemiep van "nou, jij kiest daar zelf voor, en ik heb niets met jouw keuzes te maken".
Vrijheid en religie gaan volgens mij niet samen, je geeft volgens mij bewust een aantal vrijheden op, al kies je natuurlijk zelf hoe ver je daar in gaat, om even de islam als voorbeeld te geven, 5x bidden per dag moeten bidden, meedoen met de ramadan, geen varkensvlees meer mogen eten, het geven van aalmoezen. je kies er natuurlijk zelf voor, maar als het geloof zelf zegt, je moet dit, of mag dit niet, dan is dat toch een beperking?
Maar puur hypothetisch; indien jij al je geld zou weg geven als aalmoes, en vervolgens bij mij komt klagen dat je geen geld hebt voor eten, dan zal ik je idd zeggen jij kiest daar zelf voor, en ik heb niets met jouw keuzes te maken. En voor de ramadan geld net hetzelfde, als je zo ver gaat in je geloofsovertuiging dat je een maand lang overdag niet meer kunt functioneren als voordien, dat recht hebt je, maar als je voor mij zou werken dan kijk ik voor een tijdelijke werkkracht en ga je maar een maand in verlof.
Citaat:
Wat een en ander wel erg lastig maakt, is dat ik jouw woorden hoor dat je niets van godsdiensten weet, er niet ovet na denkt en dat het je eigenlijk ook weinig interesseert.
Ik vind dat jammer, maar die keuze heb je.
Dat is er niets van weet is niet waar, mijn vader komt uit een streng gelovig gezin, en heb daardoor ook dingen aan de lijve ondervonden als je keuzes maakt om er niet meer in te zitten.
Het lijkt mss alsof het mij niet interesseert, en dat is voor een deel wel waarheid, maar voornamelijk omdat ik alle nadelen van religies zie, doorheen de eeuwen heen.