Jehova filmpje tegen LGBTQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:22

chanel1985 schreef:
Stel dat je ouders streng gelovig zijn en jij komt thuis met een vriendin. En ze keuren dat helemaal af en willen er niets mee te maken hebben.
Zou je dan daar geen probleem mee hebben?

Waarom is het nodig om iemand anders een andere weg te laten zien? Homo ben je en kan je niet veranderen?

Dan leven die ouders niet volgens het geschrift en is het hun enorme verlies.

Waarom het nodig is? Evangelisatie staat in hun cao zoals lente het zo mooi zei :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:26

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Ze willen juist de praktiserende homoseksuelen een andere weg laten zien, zodat ze toegang hebben tot het paradijs. Vanuit die liefde.

Doet er niet toe. Je ongevraagd met anderen bemoeien, ongevraagd hun gedrag be/veroordelen en ze willen veranderen is in alleressentieelste zin nou juist niet wat respect inhoudt.

Het IS kwetsend en inbreukmakend, want goede intenties zijn niet het enige wat telt.

Ik sta er ook niet achter, maar blijf het hun recht vinden om te geloven dat praktiserende homo's niet naar het paradijs gaan. Als ze dat willen verkondigen, prima. Ook hun goed recht. Net als het ook het recht is om een tegengeluid te geven.

Maar goed, ik ben ook geïndoctrineerd met geloof ( :+ ) dus snap wel wat hun grote doel is
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-05-16 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:28

vuurneon schreef:
Shadow0 schreef:

Doet er niet toe. Je ongevraagd met anderen bemoeien, ongevraagd hun gedrag be/veroordelen en ze willen veranderen is in alleressentieelste zin nou juist niet wat respect inhoudt.

Het IS kwetsend en inbreukmakend, want goede intenties zijn niet het enige wat telt.

Ik sta er ook niet achter, maar blijf het hun recht vinden om te geloven dat praktiserende homo's niet naar het paradijs gaan. Als ze dat willen verkondigen, prima. Ook hun goed recht. Net als het ook het recht is om een tegengeluid te geven.

Maar waar trek je de grens? Stel dat zij geloven dat meisjes besneden moeten worden, dan mag dat niet ondanks dat zij dat geloven. Dat is dus niet hun goed-recht.

Ze mogen wel homo's behoorlijk discrimineren vanuit geloofsovertuiging wat o.a. zelfmoord in de hand speelt, of op z'n minst een ernstige depressie. Mag dat dan wel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:31

Ik vind het ook geen punt als men denkt wat men denkt.
Maar ik vind het niet acceptabel om maar van alles uit te spoken dan andere mensen schaadt "uit naam van god". Op dat moment is het denken in handelen veranderd en daarbij moet je je aan wetten gaan houden die gelden in het land waar je bent.

Er is inderdaad geen verbod op denken wat je wilt en er is vrijheid van geloof.
Echter kunnen mensen, wederzijds, wel aanstoot nemen aan wat wordt geuit. Dit zorgt voor discussie en dat is verder prima.

Maar gelovigen kunnen ook proberen wetten te creëren of actieve discriminatie uitvoeren, waar LGBT mensen wel degelijk last van hebben.
Dit zie je bv bij de republikeinse staten van Amerika, en het gewraakte WC wetsvoorstel waarbij transgender personen niet meer naar de wc mogen van het geslacht warmee ze zich identificeren, en winkels die weigeren homo´s (en daar bedoel ik ook lesbiennes mee) diensten of producten weigeren, waarbij ze zich beroepen op hun vrijheid van geloof.
Vrijheid van geloof mag nooit ontwikkelen tot actieve discriminatie of een vorm van boven de wet staan.

Omgekeerd heb ik nooit ongelovigen gelovigen zien discrimineren in de zin dat ze wetten willen waar het ergens verboden is voor gelovigen. Ze willen hooguit dat gelovigen zich aan bestaande wetten houden.
En volgens de wet mogen homo´s trouwen en gemeenschap hebben en om bij het begon terug te komen, hoeven ze niet te veranderen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-05-16 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:32

Thesserd: Daar is de rechtbank voor, meld discriminatie vooral bij meldpunten.

Andersom ook de vraag: hoe ver mag je gaan met beledigen van gelovigen? Wat ook vrijheid van geloof is wettelijk vastgelegd en daar mag je ook niet discrimineren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:35

vuurneon schreef:
Thesserd: Daar is de rechtbank voor, meld discriminatie vooral bij meldpunten.

Zo werkt dat in de praktijk toch niet :P

Hoe veel gevallen zijn er wel niet van tieners die echt in de (figuurlijke) put belanden omdat zij weten dat ze met hun geaardheid niet geaccepteerd worden binnen hun familie. Puur alleen al die geestelijke kwelling (onzichtbaar voor buitenstaanders) kan leiden tot de meest ernstige geestelijke problemen.

Denk maar niet dat zo iemand naar de rechtbank stapt :') en dat zou niet eens kunnen, want feitelijk is er eigenlijk niks gebeurd.

vuurneon

Re: Jehova filmpje tegen LGBTQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:42

Tja, wie weet komt dat nog :) in de vs zijn er ook zaken van tieners die zelfmoord hebben gepleegd door het pesten en dat de pesters ook voor de rechtbank moesten verschijnen.

Ik ben ook tegen geloof in bestuur van een land en in de wet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:43

vuurneon schreef:

Ik vind het niet okee om een kind te laten geloven dat ze aan anderen moet gaan zeggen dat haar ouders niet naar het paradijs gaan. Dat is weer een stapje verder. Dat is gebruik maken van de onwetendheid en ontvankelijkheid van een kind.
Wat hebben die kinderen er mee te maken? Als de ouders van het ene kind nou eens zelf op de ouders van het andere kind afstappen om hun mening te uiten? Dan is het tenminste gelijkwaardig.

Mijn tantezegger is eens van de kleuterschool in het zuiden des lands thuis gekomen met de mededeling aan zijn ouders dan ze naar de hel zouden gaan omdat ze niet gelovig zijn.
Dat vond zijn moeder niet echt om te lachen. Kind is gewoon van die kleuterschool gehaald, en het kind had amper idee van het concept god en hemel en hel en alles, maar wat als hij op die school gebleven was?
Wil je werkelijk dat kinderen geloven dat hun ouders niet deugen? Dat brengt ze toch in een enorm loyaliteits conflict en dat is schadelijk voor ontwikkeling.

Overigens is het filmpje van de JG nog mild met dat ze moeten veranderen om in het paradijs te komen. Dan kan een kind nog gewoon geloven dat het mogelijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:45

vuurneon schreef:
Tja, wie weet komt dat nog :) in de vs zijn er ook zaken van tieners die zelfmoord hebben gepleegd door het pesten en dat de pesters ook voor de rechtbank moesten verschijnen.

Daar heb je wat aan als je dood bent....
Het is veel belangrijker voor de gepeste om te weten dat hij of zij gewoon bestaansrecht heeft zoals hij of zij is en dat hij of zij bij leven gesteund wordt door zijn ouders en gemeenschap.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:46

Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-05-16 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:48

Vind het uitsluiten ook geen christelijke gedachtengang, aangezien het laatste oordeel nooit bij de mens ligt en je je voor het leven op aarde boven moet verantwoorden en niet bij de gemeenschap. Kind verstoten is helemaal niet naastenliefde en gezin als speerpunt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:49

vuurneon schreef:

Ik ben ook tegen geloof in bestuur van een land en in de wet.

eens, het geloof heft geen plaats in de wettelijke en of de uitvoerende macht.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:50

Ik wist niet dat christenen mogen verkrachten/vermoorden etc van God. Volgens mij zijn het derotte appels die dat doen die heb je als gelovigen en niet gelovigen. Maar als ze de wet lezen mogen christenen dat ookniet. Die misbruiken Gods naam. Net als somige mensen in hogere functie hun macht misbruiken.

Het engelse artikel is voor mij te lastiglezen

Je hebt wetten die vervuld zijn toen Jezus stierf zoals offeren, varkens vlees eten etc. Maar er zijn wetten/leefregels die we nu nog moeten naleven.

Naasteliefde/elkaar lief hebben gebeurd soms ook door kastijding. Zoals een ouderzijn kind 'straft' om juist toe te werken naar een doel.
Zo kastijden christenen elkaar om te streven naar het hogere doel.

Straffen bedoel ik niet dat je je kind moet slaan ofzo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:50

vuurneon schreef:

Leuk dat dat voor de rechter kan komen, maar misschien moeten we het gewoon niet zo ver laten komen door al eerder op te houden met het soort respectloosheid dat tot zelfmoorden leidt? Beter voorkomen dan genezen zeg maar?

En dan is het echt helemaal niet zo moeilijk om te bedenken dat een van de regels daarvoor is dat je niet ongevraagd anderen jouw vooroordelen / veroordelingen / doemscenario's gaat opdringen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:53

vuurneon schreef:
Vind het uitsluiten ook geen christelijke gedachtengang, aangezien het laatste oordeel nooit bij de mens ligt en je je voor het leven op aarde boven moet verantwoorden en niet bij de gemeenschap. Kind verstoten is helemaal niet naastenliefde en gezin als speerpunt.

Die naastenliefde is ook wat ik mooi vind aan het Christendom, maar helaas in vele kerken lijkt bijna het tegenovergestelde te gebeuren...

Gelukkig zijn er ook veel Christenen die wel echt volgens bovenstaande denkwijze leven :j er zijn ook gewoon kerken waar je prima als homostel kan komen (geaccepteerd en wel). Zijn er ook kerken in NL waar je als homostel mag trouwen? Vast wel? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:55

En dan zit je weer op het dunne lijntje tussen vrijheid van meningsuiting en discrimineren. Ik ben het overigens absoluut eens dat ook al mag veel zeggen, je niet alles hoeft te zeggen. Bepaalde zaken kun je beter gewoon denken ipv uiten.

In mijn oude kerk waren en zijn homo's hartstikke welkom en trouwen? Tuurlijk! Vrouwelijke voorganger ook :D Je hebt wel progressieve ertussen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-05-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:00

Als we elkaar gewoon nou eens allemáál respecteren en er niet van alles bij gaan halen? :)

Discrimineren van minderheden vanuit het geloof is niet goed maar gelovigen discrimineren vanuit een soort superioriteitsdenken is ook niet goed.

Voor mij is de Bijbel een boek met veel informatie en levenslessen mits geplaatst in de context van de tijd. Voor een ander is het het ware woord. Maakt dat uit? Nee. Heb ik er last van? Nee.

Zo kwam er vorig jaar een kind naar me toe; "Juf juf! Mijn moeder geeft volgende week een briefje aan me mee waar in de Bijbel u kan vinden dat u naar het vagevuur moet!!"

Was ik verbaasd? Ja. Was ik gekwetst? Nee. Die moeder maakte zich zorgen om mij. Dacht dat ik het misschien niet wist. Moest ik stoppen met haar zoon les te geven? Nee hoor :)

Voor mij dus niks aan de hand. Mijn omgeving daarentegen voelde zich plaatsvervangend gediscrimineerd :+

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:05

Tjonge, tien pagina's vol tekst.
Het doet nogal wat stof opwaaien.
Ik ben zelf geen jehova , wel een Christen ( en nee, ik ben niet heilig, ik maak ook fouten en worstel regelmatig met alle gebrokenheid op deze aardbol).

Ik weet geen goed standpunt in te nemen wat betreft de homo discussie, momenteel speelt dat vraagstuk in onze gemeente ook, er is aandacht voor , maar vlgs mij nog geen standpunt op ingenomen.

Ik zal het in iedergeval niet bevorderen bij mijn eigen kinderen, 'kijk een vrouw, daar kan je ook verliefd op worden'.
Ik geloof zelf in een gezin met een vader en een moeder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:06

blokje schreef:
Ik wist niet dat christenen mogen verkrachten/vermoorden etc van God. Volgens mij zijn het derotte appels die dat doen die heb je als gelovigen en niet gelovigen. Maar als ze de wet lezen mogen christenen dat ookniet. Die misbruiken Gods naam. Net als somige mensen in hogere functie hun macht misbruiken.

Spaanse inquisitie en kruistochten gemist in geschiedenislessen?
En verkrachten mogen ze wellicht niet, maar daarom doen ze het evengoed wel. Kinderverkrachting is nergens zo massaal als binnen de kerk.
Ze gaan immers gewoon biechten en met wat "straf" is het wel weer vergeven.
Paters die kinderen hebben misbruikt, worden gewoon overgeplaatst. Nu nog.

Sterker nog de kerk stond lang buiten de wet, had een eigen strafrecht.

Maar goed daar kan de individuele gelovige niks aan doen. Ook ongelovigen halen van alles uit.
En niet alle stromingen gaan hetzelfde om met LGBT´s . Er zijn landen waar ze vermoord worden door mensen die bepaalde stromingen volgen en er zijn landen waar men alleen moeilijk te accpeteren vind of wil veranderen. Al of niet gelovig.
In alle landen zijn ook mensen die het niet eens zijn met het vermoorden of discrimineren en die wel gewoon LGBT´s accepteren, al of niet gelovig.

Verder denk ik zelf, dat als je werkelijk luistert naar wat Jezus belangrijk vond, dat LGBT mensen helemaal niet hoeven te veranderen en gewoon bestaansrecht hebben.

Overigens, niet echt het onderwerp, maar over LGBT´s en acceptatie in een katholiek land (Portugal), alleen om aan te tonen hoe ze zich VOELEN ook al zijn er geen wetten overtreden.
https://www.youtube.com/watch?v=Ak5BGKvjcoo

LGBT´s zijn echt wel de dupe van gedachtegangen van mensen die geloven dat ze "onnatuurlijk"zijn ofzo.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-05-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:07

Thesserd schreef:
vuurneon schreef:

Die naastenliefde is ook wat ik mooi vind aan het Christendom, maar helaas in vele kerken lijkt bijna het tegenovergestelde te gebeuren...

Gelukkig zijn er ook veel Christenen die wel echt volgens bovenstaande denkwijze leven :j er zijn ook gewoon kerken waar je prima als homostel kan komen (geaccepteerd en wel). Zijn er ook kerken in NL waar je als homostel mag trouwen? Vast wel? :D

Dat stukje trouwen lijkt mij een moeilijk puntje hoor :o
Wel zijn er idd gemeenten/kerken waar je geaccepteerd kunt komen.
Maar een huwelijk inzegenen? dat vind ik wel weer iets heel anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:08

Je kan homoseksualiteit ook niet bevorderen, t zit er in of niet. Als mijn kind geboren hetero is, kan ik hem wel de hele dag vertellen hoe leuk het is als hij met een vent thuis komt maar dat zal dan ook niet gebeuren.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:11

vuurneon schreef:
Je kan homoseksualiteit ook niet bevorderen, t zit er in of niet. Als mijn kind geboren hetero is, kan ik hem wel de hele dag vertellen hoe leuk het is als hij met een vent thuis komt maar dat zal dan ook niet gebeuren.

Inderdaad....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:13

Toch zijn er mensen die werkelijk geloven dat homo´s andere homo´s proberen te werven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:14

Mijn kinderen zijn overigens tot nu toe vrij duidelijk hetero. En geloof mij... Ze krijgen alle ruimte om LGBTQ te zijn.

Maar ja. Ze zijn het niet. :')

Heb geprobeerd ze aan te sporen, ze eenhoorns beloofd (dit bracht mijn middelste even aan het twijfelen) ze keer op keer naar The village people laten luisteren... Maar Nope... :n

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:14

interessant dat het als onnatuurlijk wordt gezien. dieren hebben geloof ik volgs het Christendom geen Eigen wil toch? ook in het dierenrijk wordt homoseksualiteit gezien in bijvoorbeeld, zwanen, eekhoorns, dolfijnen, chimpansees, etc.

het is dus niet tegen natuurlijk, sterker nog het heeft een evolutionaire functie. de kans op homoseksualiteit neemt toe naarmate een vrouw meer mannelijke nakomelingen krijgt. hierdoor wordt de populatie beschermt tegen een overmaat aan mannelijke indivuduen. aanvullend worden de vrouwen vruchtbaarder in het nabijzijn van homoseksuelen. 2 mannelijke dieren vormen dan ene territorium zonder dat de andere individuen gestoort worden in de voortplanting. deze Mogen immers in dat territorium verblijven. dit biedt extra bescherming voor de opgroeiende kroost.