Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Alleen electrische autos verkopen

Goed plan
65 (29%)
Slecht plan
144 (64%)
Anders
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 222


ikke

Berichten: 38646
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:04

palousa_boy schreef:
Maar dat probleem heb je niet als je je eigen energie thuis kunt opslaan en later weer kunt gebruiken.
Dan heb je het hele stroomnet niet nodig als je genoeg op kunt slaan.

Ook hoeven ze dan die pieken niet meer te verwerken.

En thuis kun je dan het stroomnet als Back-up gebruiken.

Dat werkt prima in landelijk Frankrijk en daar wordt ook al volop aan gewerkt en stap-voor-stap verder uitgebreid, maar die oplossing werkt niet in druk bevolkte stedelijke gebieden. Daar wonen simpelweg te veel mensen op een te kleine oppervlakte om dat individueel te regelen en zal je dus niet kunnen kiezen voor decentrale oplossingen.

Datzelfde geldt voor energie-intensieve bedrijven die simpelweg de ruimte niet hebben om voor zichzelf te zorgen.

Daarvoor blijft infrastructuur nodig en de investering om het huidige netwerk aan te passen aan nieuwe eisen zullen we toch echt met z'n allen moeten ophoesten.........

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:05

karuna schreef:
Helaas zit je met een aantal dingen die niet zomaar oplosbaar zijn. Die lijken aan de voorkant simpel en eenvoudig. Alleen aan de achterkant (de maatschappijen die daadwerkelijk de stroom moeten leveren) kunnen er technisch domweg een aantal dingen niet of nog niet of nog lang niet.

Dit ben ik ab-so-luut roerend met je eens!
En laat het alsjeblieft duidelijk zijn: ik geloof niet aan makkelijke oplossingen.
("Ja, wat als...." - men twintig jaar geleden die chip verplicht had gesteld, dat had calibratie mogelijk gemaakt, maar zo is het dus niet gegaan. Extra probleem erbij, dus. En de Kema maar puzzelen! - Alleen maar goed dat ze dit doen, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat de vaklui er een stevige kluif aan hebben. Itt 'het zou een fluitje van een cent zijn'.)

Citaat:
Je kunt niet zomaar allemaal massaal gaan terugleveren aan het stroomnet zonder dat je daar maatregelen voor neemt. De kans is dan aanwezig dat je je eigen huis systeem gewoonweg om zeep helpt door overbelasting omdat het niet voldoende terug geleverd kan worden bijvoorbeeld.


Ja precies, dat bedoel ik krek.
Aan de ene kant : ik lever op zomerdagen al een jaar of tien terug aan het net - maar of het net dat houdt als alle daarvoor geschikte daken in NL panelen hebben, terwijl er dus kleine faseverschilletjes zijn, omdat er geen massale afstemming is op de atoomklok van Erlangen - dat is een vraag.
(Binnen die beperking zijn best oplossingen mogelijk, van wijkclusters tot de Tesla batterij en vast nog wel meer, maar het probleem 'hier is het net destijds niet op ontworpen' blijft staan.)
Citaat:
Idem voor alle electrische autos die opgeladen moeten worden. Als dat massaal op dezelfde tijd gebeurd klapt het stroomnet in omdat de vraag groter is dan het aanbod van stroom. Dat moet opgevangen worden en kan voor nu alleen opgewekt worden met niet schone stroom of kernenergie wat je ook niet wilt.
Dat is een klein beetje een andere vraag: 'hoe komen we aan voldoende stroom?' - gecombineerd met de capaciteit van het net.

Ergens in Twente, als ik me goed herinner is al jaren terug een onderzoek gedaan naar (....en dan heb je idd een slimme meter nodig, die kwam dus eerder niet voor in mijn verhaal....) de mogelijkheid van samenwerking binnen een wijk met zonnepanelen. Het kwam neer op dingen zoals: zet je wasmachine, afwasmachine , etc klaar om te werken, de software zet het ding aan op het moment dat het het gunstigst is. Uitkomst: mensen willen dat graag. Experiment geslaagd, lage electriciteitskosten, maar het vervolg zie ik nog niet zo.
(Accoord, dit ging om iets dat echt per wijk/straat / cluster/ etc. geregeld moet worden, dus wellicht niet makkelijk "uit te rollen" over het hele land.)
Blijft staan : pieken zijn niet gewenst - maar de ervaring leert: ze zijn ook niet nodig. (De meeste auto's rijden eenmaal een stukje van een kilometer of 20, 30 en 'savonds terug. Dan heb je een uur of 22 per etmaal om op te laden. Voor zakelijke rijders en/of langereafstanden is het ingewikkelder.)

Als gezegd : mijn buurman laadt zijn eigen auto op met zijn eigen zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar in buigzaam spul ze zouden op het dak van de auto kunnen liggen (en op zonnige dagen na verloop van tijd overschakelen naar de extra batterij). Ook dat is technologie die nu al bestaat - en een die het net juist kan ontlasten.

ikke

Berichten: 38646
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:14

Janneke2 schreef:
karuna schreef:
Helaas zit je met een aantal dingen die niet zomaar oplosbaar zijn. Die lijken aan de voorkant simpel en eenvoudig. Alleen aan de achterkant (de maatschappijen die daadwerkelijk de stroom moeten leveren) kunnen er technisch domweg een aantal dingen niet of nog niet of nog lang niet.

Dit ben ik ab-so-luut roerend met je eens!
En laat het alsjeblieft duidelijk zijn: ik geloof niet aan makkelijke oplossingen.
("Ja, wat als...." - men twintig jaar geleden die chip verplicht had gesteld, dat had calibratie mogelijk gemaakt, maar zo is het dus niet gegaan. Extra probleem erbij, dus. En de Kema maar puzzelen! - Alleen maar goed dat ze dit doen, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat de vaklui er een stevige kluif aan hebben. Itt 'het zou een fluitje van een cent zijn'.)

Citaat:
Je kunt niet zomaar allemaal massaal gaan terugleveren aan het stroomnet zonder dat je daar maatregelen voor neemt. De kans is dan aanwezig dat je je eigen huis systeem gewoonweg om zeep helpt door overbelasting omdat het niet voldoende terug geleverd kan worden bijvoorbeeld.


Ja precies, dat bedoel ik krek.
Aan de ene kant : ik lever op zomerdagen al een jaar of tien terug aan het net - maar of het net dat houdt als alle daarvoor geschikte daken in NL panelen hebben, terwijl er dus kleine faseverschilletjes zijn, omdat er geen massale afstemming is op de atoomklok van Erlangen - dat is een vraag.
(Binnen die beperking zijn best oplossingen mogelijk, van wijkclusters tot de Tesla batterij en vast nog wel meer, maar het probleem 'hier is het net destijds niet op ontworpen' blijft staan.)
Citaat:
Idem voor alle electrische autos die opgeladen moeten worden. Als dat massaal op dezelfde tijd gebeurd klapt het stroomnet in omdat de vraag groter is dan het aanbod van stroom. Dat moet opgevangen worden en kan voor nu alleen opgewekt worden met niet schone stroom of kernenergie wat je ook niet wilt.
Dat is een klein beetje een andere vraag: 'hoe komen we aan voldoende stroom?' - gecombineerd met de capaciteit van het net.

Ergens in Twente, als ik me goed herinner is al jaren terug een onderzoek gedaan naar (....en dan heb je idd een slimme meter nodig, die kwam dus eerder niet voor in mijn verhaal....) de mogelijkheid van samenwerking binnen een wijk met zonnepanelen. Het kwam neer op dingen zoals: zet je wasmachine, afwasmachine , etc klaar om te werken, de software zet het ding aan op het moment dat het het gunstigst is. Uitkomst: mensen willen dat graag. Experiment geslaagd, lage electriciteitskosten, maar het vervolg zie ik nog niet zo.
(Accoord, dit ging om iets dat echt per wijk/straat / cluster/ etc. geregeld moet worden, dus wellicht niet makkelijk "uit te rollen" over het hele land.)
Blijft staan : pieken zijn niet gewenst - maar de ervaring leert: ze zijn ook niet nodig.

Als gezegd : mijn buurman laadt zijn eigen auto op met zijn eigen zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar in buigzaam spul ze zouden op het dak van de auto kunnen liggen (en op zonnige dagen na verloop van tijd overschakelen naar de extra batterij). Ook dat is technologie die nu al bestaat - en een die het net juist kan ontlasten.

Waarom die testen bij testen zijn gebleven is heel simpel: privacywetgeving........

Intussen wordt er door diverse energiemaatschappijen op redelijke schaal ervaring opgedaan wat het daadwerkelijk betekend als je een smart grid gaat bouwen. Internet of things gaat daar best wel een rolletje bij spelen........

Want linksom of rechtsom, de infrastructuur zal aangepast moeten worden en iemand (lees: alle gebruikers) zal dat moeten gaan betalen. Nog even los van de kosten, er is simpelweg te weinig arbeidscapaciteit om de net op heel korte termijn volledig aan te passen, al zou je er een werkverschaffingsproject van maken..........

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:24

Waar ik benieuwd naar ben is waarom de warmte die vrij komt van een motor niet gebruikt kan worden om de boel op gang te houden.

Dan heb je vele malen minder brandstof in welke vorm dan ook nodig.

En ik hoor regelmatig water langskomen. Dat dat binnen afzienbare tijd gebruikt zou kunnen worden.
Voordeel zou zijn dat de hoge waterstanden weggewerkt zouden zijn en de wereld niet overstroomd door het opwarmen van de aarde.
Helemaal als je de waterdamp opvangt en vervolgens in een gesloten circuit opvangt en opnieuw gebruikt.

Ben geen techneut maar dat zouden nog eens milieuvriendelijke oplossingen zijn.

ikke

Berichten: 38646
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:24

Janneke2 schreef:
Ergens in Twente, als ik me goed herinner is al jaren terug een onderzoek gedaan naar (....en dan heb je idd een slimme meter nodig, die kwam dus eerder niet voor in mijn verhaal....) de mogelijkheid van samenwerking binnen een wijk met zonnepanelen. Het kwam neer op dingen zoals: zet je wasmachine, afwasmachine , etc klaar om te werken, de software zet het ding aan op het moment dat het het gunstigst is. Uitkomst: mensen willen dat graag. Experiment geslaagd, lage electriciteitskosten, maar het vervolg zie ik nog niet zo.
(Accoord, dit ging om iets dat echt per wijk/straat / cluster/ etc. geregeld moet worden, dus wellicht niet makkelijk "uit te rollen" over het hele land.)
Blijft staan : pieken zijn niet gewenst - maar de ervaring leert: ze zijn ook niet nodig. (De meeste auto's rijden eenmaal een stukje van een kilometer of 20, 30 en 'savonds terug. Dan heb je een uur of 22 per etmaal om op te laden. Voor zakelijke rijders en/of langereafstanden is het ingewikkelder.)

Als gezegd : mijn buurman laadt zijn eigen auto op met zijn eigen zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar in buigzaam spul ze zouden op het dak van de auto kunnen liggen (en op zonnige dagen na verloop van tijd overschakelen naar de extra batterij). Ook dat is technologie die nu al bestaat - en een die het net juist kan ontlasten.

Je wordt op je wenken bedient. De regelgeving is zodanig aangepast en ook vrij gegeven dat de energiemaatschappijen het ook daadwerkelijk mogen uitvoeren om de prijs aan te passen aan de APX en daarmee (ook de particuliere) klant te laten profiteren (of niet) van de fluctuaties op de "stroommarkt".

Dit is redelijk heet van de naald informatie......

Voordat iedereen zich rijk gaat rekenen, wil ik jullie er wel even op wijzen dat van de € 0,20 die de kWh de consument kost er maar ongeveer €0,06 daadwerkelijk afhankelijk is van de prijs op de beurs.
De rest is voornamelijk belasting. Check je energierekening eens over de opbouw van de prijs.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:41

Citaat:
Want linksom of rechtsom, de infrastructuur zal aangepast moeten worden en iemand (lees: alle gebruikers) zal dat moeten gaan betalen. Nog even los van de kosten, er is simpelweg te weinig arbeidscapaciteit om de net op heel korte termijn volledig aan te passen, al zou je er een werkverschaffingsproject van maken..........


Waar het topic mee begon: een voorstel mbt een milieu maatregel.
Ik kies er voor, om niet de milieu ellende te krijgen, dus is het zaak, om zo vroeg mogelijk, met laat ons zeggen vooruitziende blik nu maatregelen te treffen, dat lijkt mij het verstandigste.
Financieel lijkt me het ook het goedkoopste.
(Er zijn helaas meerdere aspecten aan de noodzaak tot het nemen van milieumaatregelen, ik beperk me even.)

En dat ik tot diegenen behoor die vinden dat er *nu* aangepakt moet worden, wil niet zeggen dat ik zou denken dat het om een paar simpele, kleine zaakjes zou gaan.

ikke

Berichten: 38646
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
Want linksom of rechtsom, de infrastructuur zal aangepast moeten worden en iemand (lees: alle gebruikers) zal dat moeten gaan betalen. Nog even los van de kosten, er is simpelweg te weinig arbeidscapaciteit om de net op heel korte termijn volledig aan te passen, al zou je er een werkverschaffingsproject van maken..........


Waar het topic mee begon: een voorstel mbt een milieu maatregel.
Ik kies er voor, om niet de milieu ellende te krijgen, dus is het zaak, om zo vroeg mogelijk, met laat ons zeggen vooruitziende blik nu maatregelen te treffen, dat lijkt mij het verstandigste.
Financieel lijkt me het ook het goedkoopste.
(Er zijn helaas meerdere aspecten aan de noodzaak tot het nemen van milieumaatregelen, ik beperk me even.)

En dat ik tot diegenen behoor die vinden dat er *nu* aangepakt moet worden, wil niet zeggen dat ik zou denken dat het om een paar simpele, kleine zaakjes zou gaan.

En waarom zou het niet vlotter gaan dan dat het gaat? Zonnepanelen en windmolens zijn technieken die al 10-tallen jaren oud zijn; ze zijn er in de jaren 60 van de vorige eeuw al mee naar de maan gevlogen........

Die oorzaak is even simpel als onthutsend: het kan niet uit zonder subsidies en laat de bron van die subsidies nou DE oorzaak zijn van alle vertraging: het kruideniersbeleid in Den haag.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:53

A3a1 schreef:
Waar ik benieuwd naar ben is waarom de warmte die vrij komt van een motor niet gebruikt kan worden om de boel op gang te houden.

Dan heb je vele malen minder brandstof in welke vorm dan ook nodig.

Ja, daar zeg je eens wat....

(Een ander chapiter: sinds 1978 geven remmende treinen energie terug aan de bovenleiding...)
Citaat:
En ik hoor regelmatig water langskomen. Dat dat binnen afzienbare tijd gebruikt zou kunnen worden.
Voordeel zou zijn dat de hoge waterstanden weggewerkt zouden zijn en de wereld niet overstroomd door het opwarmen van de aarde.
Helemaal als je de waterdamp opvangt en vervolgens in een gesloten circuit opvangt en opnieuw gebruikt.

Er is waterkracht en waterstof.
Beiden worden al gebruikt.

Voor auto's op waterstof is het min of meer dezelfde ""tank""kwestie, de waterstof'cellen' bestaan al en er zijn auto's die er op rijden. Het enige wat uit de uitlaat komt is.... water.
(De tank kwestie is hoe lang rijd je op 1 cel, hoe makkelijk kun je het ding vullen, vervangen, etc. Voor benzine heb je nu overal en nergens pompstations, voor waterstof en electra is dat veel beperkter.)

Waterkracht zou in NL betekenen gebruik maken van de getijden bij de afsluitdijk en de deltawerken.
De provinsje Fryslan werkt aan een proefproject.

We wisselen nu al stroom uit met Noorwegen, waar men "bergse" waterkrachtcentrales heeft. ( = Bij energie behoefte laat je water uit het stuwmeer naar beneden vallen, langs een dynamo, die dus electriciteits maakt. Bij energie overschot pomp je het water terug omhoog, dat kost wel electra, maar alshet weer nodig is, laat je het weer omlaag vallen, etc.)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:25

Dat waterdeel snap ik niet....in ieder huis zijn kranen, dus ieder benzinepomp kan toch water gaan leveren, of zie ik iets over het hoofd?

Mijn buurmand koop aandelen in duurzame projecten.
Een daarvan was een in wat zonnepaneel bij benzinepomp voor electrische auto's.

Als er door heel Nederland van die projecten komen of misschien al zijn en uitgebreid gaan worden.

Leuk te lezen dat bij bovenleidingen het al gebeurd.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:28

En om nog een discussiepunt in de groep te gooien:

Alle “milieuvriendelijke” opwekmethodes kunnen ook nadelen hebben. Ik ben niet op de hoogte of dit ook onderzocht is, maar het zal ook een lastig onderzoek zijn omdat sommige gevolgen pas na enige tijd opduiken

Welk effect hebben zonnepanelen op de weerkaatsing van het licht en welk effect heeft dit op het milieu/warmte?
Welk effect hebben windmolenparken op de windstromingen?
Welk effect hebben eb-en-vloed en andere energiewinning methodes op de stromingen in het water?

Daarbij wil niet zeggen dat we niet moeten kijken naar alternatieve methodes, maar wel dat we op moeten passen met wat en in welke mate we het doen.

ikke

Berichten: 38646
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:30

Riddershow schreef:
En om nog een discussiepunt in de groep te gooien:

Alle “milieuvriendelijke” opwekmethodes kunnen ook nadelen hebben. Ik ben niet op de hoogte of dit ook onderzocht is, maar het zal ook een lastig onderzoek zijn omdat sommige gevolgen pas na enige tijd opduiken

Welk effect hebben zonnepanelen op de weerkaatsing van het licht en welk effect heeft dit op het milieu/warmte?
Welk effect hebben windmolenparken op de windstromingen?
Welk effect hebben eb-en-vloed en andere energiewinning methodes op de stromingen in het water?

Daarbij wil niet zeggen dat we niet moeten kijken naar alternatieve methodes, maar wel dat we op moeten passen met wat en in welke mate we het doen.

Nog simpeler: hoe komen we aan al die materialen waar al die "milieuvriendelijke" produkten van gemaakt worden?

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:27

Tja, goede vragen. - Nu de antwoorden nog...
(Gasvelden onder Groningen - een gevaar? Nee hoor, tot in de 1980er jaren werd dit idee weggehoond.)
(Klimaat beïnvloeden door koolstof die in miljoenen jaren is opgeslagen, in 200 jaar te verbranden - nog steeds zijn er mensen die daar niet aan willen.)
Valkuilen te over, dus.
Deze fouten svp niet herhalen.

Feit is, dat aardolie en steenkool destructief zijn gebleken en dat er weinig tijd over is om iets nieuws te kiezen. (Ik had dat graag anders gehad, maar zo liggen de zaken helaas niet.)
Zo hebben niet alle zonnepanelen dezelfde oppervlakken, en liggen ze ok op verschillende daken etc.. Er zijn verschillende kleuren en materialen - en het is het beste als dat geen zeldzame aardmetalen zijn (en zo ja, dan graag goed recyclen!!).
In steden wordt geëxperimenteerd met daken bedekken met bijvoorbeeld vetplanten : dat houdt de stad relatief koel, absorbeert warmte en water - en koolzuurgas en fijnstof.

Ik ken wel de uitdrukking 'dat de wal het schip keert', (en dat kan ook in real life), maar dat een verzameling windmolens wezenlijk de windrichting mede gaat bepalen, dat lijkt me niet aan de orde. Op zich wordt er wel gerekend om een groep molens strategisch ten opzichte van elkaar te zetten - en buiten de gangbare vliegroutes van trekvogels. (Bureau OMA, 2008.)
Er was ooit een plan om windmolens voor de kust van bijvoorbeeld New Orleans te zetten, om de stad te beschermen tegen een volgende Katrina. (Maar dan heb je meer en grotere molens nodig dan windpark Amalia.)

Bij eb en vloed/ getijde energie demp je de stroming enigzins. - Maar ach, bij de afsluitdijk en de grevelingendam is die stroming nu nul. De consensus mbt het grevelingenmeer is, dat het opnieuw toelaten van eb en vloed een grote vooruitgang zou zijn. Bij het ijsselmeer gaat de discussie over de vraag 'dat dat enorme zoetwatermeer goud waard is'.

Waterkrachtcentrales hebben een stuwmeer, gevormd dmv een stuwdam nodig, dat is in principe een stevige ingreep in de natuurlijke omgeving. (Maar het is ook 'hoe je kijkt'. De Flevopolder iets ten noorden van Lelystad - als dat een natuurgebied zou zijn, vind ik het lelijk met al die molens en hoogspanningsmasten. Maar als ik bedenk dat je dit kunt zien als industrieel gebied, dan word ik er wel vrolijk van.)
(Niet dat mijn humeur nou centraal moet staan, maar op industriële schaal energie opwekken zonder schadelijke uitstoot "dat kan slechter".)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-05-16 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38646
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:32

Janneke2 schreef:
Tja, goede vragen. - Nu de antwoorden nog...
(Gasvelden onder Groningen - een gevaar? Nee hoor, tot in de 1980er jaren werd dit idee weggehoond.)
(Klimaat beïnvloeden door koolstof die in miljoenen jaren is opgeslagen, in 200 jaar te verbranden - nog steeds zijn er mensen die daar niet aan willen.)
Valkuilen te over, dus.
Deze fouten svp niet herhalen.

Feit is, dat aardolie en steenkool destructief zijn gebleken en dat er weinig tijd over is om iets nieuws te kiezen. (Ik had dat graag anders gehad, maar zo liggen de zaken helaas niet.)
Zo hebben niet alle zonnepanelen dezelfde oppervlakken, en liggen ze ok op verschillende daken etc.. Er zijn verschillende kleuren en materialen - en het is het beste als dat geen zeldzame aardmetalen zijn (en zo ja, dan graag goed recyclen!!).
In steden wordt geëxperimenteerd met daken bedekken met bijvoorbeeld vetplanten : dat houdt de stad relatief koel, absorbeert warmte en water - en koolzuurgas en fijnstof.

Ik ken wel de uitdrukking 'dat de wal het schip keert', (en dat kan ook in real life), maar dat een verzameling windmolens wezenlijk de windrichting mede gaat bepalen, dat lijkt me niet aan de orde. Op zich wordt er wel gerekend om een groep molens strategisch ten opzichte van elkaar te zetten - en buiten de gangbare vliegroutes van trekvogels. (Bureau OMA, 2008.)
Er was ooit een plan om windmolens voor de kust van bijvoorbeeld New Orleans te zetten, om de stad te beschermen tegen een volgende Katrina. (Maar dan heb je meer en grotere molens nodig dan windpark Amalia.)

Bij eb en vloed/ getijde energie demp je de stroming enigzins. - Maar ach, bij de afsluitdijk en de grevelingendam is die stroming nu nul. De consensus mbt het grevelingenmeer is, dat het opnieuw toelaten van eb en vloed een grote vooruitgang zou zijn. Bij het ijsselmeer gaat de discussie over de vraag 'dat dat enorme zoetwatermeer goud waard is'.

Als de CO2 uitstoot dan wel een probleem is, waarom ga je er dan even klakkeloos vanuit dat die windmolens geen invloed hebben? Waar baseer je dat op?

Immers, die CO2 toename is nog een ding; het wordt pas echt een punt as de O2 waarde in de lucht gaat dalen............

8nnemiek

Berichten: 44952
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:23

Wat waterstof betreft.. Het is iets anders dan water natuurlijk. Waterstof uit water halen kost veel energie. Daarnaast is waterstof erg gevaarlijk. Houd een vlam bij je benzinetank en je krijgt een flinke vlam.. Houd een vlam bij je waterstoftank en je auto is weg inclusief de buren := Ik zou niet met een tank vol waterstof gaan rondrijden..

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:02

Nee, brrr....!

(Daarvoor is die cel. Plus dat je een ander soort verbrandingsmotor nodig hebt.)

Mizora

Berichten: 18459
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:08

Een tank vol waterstof is op het moment 5.6kg waterstof waarmee zo'n 600km gereden kan worden.

Theoretisch gezien, zouden waterstofproducenten enkel overdag kunnen werken zodat ze de overtollige energie van de zonnepanelen om zetten in waterstof waarop dan auto's waarbij electrisch niet haalbaar is en als noodvoorziening van stroom 's nachts te laten draaien? Als alternatief voor accu's?

Anoniem

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:57

Helaas kost het nog zoveel energie om waterstof te produceren en is het zo gwvaarlijk... :( Het zou een geweldig alternatief zijn.


Voorlopig ben ik toch ook wel een voorstander van kernenergie. Het is efficiënt, en mits zorgvuldig mee omgegaan ook gewoon veilig. Zeker met de gesmoltenzoutreactoren die dit jaar waarschijnlijk nog gebouwd gaan worden.


En ja, als het fout gaat is het een ramp. Met waterstof ook. Maar wat denk je van de ongelofelijke hoeveelheden mensen die dood zijn gegaan in de kolenmijnen of die stoflongen en longkanker hebben... dat zijn er toch een stuk meer dan de slachtoffers van kernrampen.

ikke

Berichten: 38646
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:00

Resistance schreef:
Helaas kost het nog zoveel energie om waterstof te produceren en is het zo gwvaarlijk... :( Het zou een geweldig alternatief zijn.


Voorlopig ben ik toch ook wel een voorstander van kernenergie. Het is efficiënt, en mits zorgvuldig mee omgegaan ook gewoon veilig. Zeker met de gesmoltenzoutreactoren die dit jaar waarschijnlijk nog gebouwd gaan worden.


En ja, als het fout gaat is het een ramp. Met waterstof ook. Maar wat denk je van de ongelofelijke hoeveelheden mensen die dood zijn gegaan in de kolenmijnen of die stoflongen en longkanker hebben... dat zijn er toch een stuk meer dan de slachtoffers van kernrampen.

Het zal altijd veel energie kosten om waterstof (of synthetisch aardgas of NH3) te maken, dat is inherent aan het proces maar als je die energie op een goede manier uit zon en wind (en water) kunt halen, dan maakt het niet zoveel uit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 40048
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:13

Kernenergie is geen goede oplossing. Ik heb bij ecn voldoende gehoord en gezien om te weten dat dat gewoon niet ok is. Risicos als het fout gaat door een mankement, menselijke fout of aanslag is veel te groot. En de radioactieve afval is ook niet lekker op te slaan. En ook de grondstof is op een gegeven moment op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:49

karuna schreef:
Kernenergie is geen goede oplossing. Ik heb bij ecn voldoende gehoord en gezien om te weten dat dat gewoon niet ok is. Risicos als het fout gaat door een mankement, menselijke fout of aanslag is veel te groot. En de radioactieve afval is ook niet lekker op te slaan. En ook de grondstof is op een gegeven moment op.



Niet lekker op te slaan? Het stralingsgehalte binnen de Covra Nederland is lager dan dat wat wij dagelijks buiten oplopen... :+

Daarbij kan er bij de nieuwe gesmoltenzoutreactor gebruik worden gemaakt van meerdere grondstoffen, waaronder een stof (weet even niet zeker welke) die 4 keer meer in de aardkorst voorkomt dan Uranium. Daar kunnen we dus nog wel even mee vooruit. Daarbij kan hij in tegenstelling tot de drukwaterreactoren en de kokendwaterreactoren van nu onder atmosferische druk werken wat de kans op explosies ongelofelijk verlaagt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-05-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 40048
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:59

Ik bedoel daarmee het vreet ruimte en op een gegeven moment is die ruimte er niet meer als je maar lang genoeg doorgaat met kernafval produceren. En kans op lekkage na langere tijd is aanwezig, langzaam roestende opslagvaten enz. Om maar niet te spreken van haarscheurtjes in reactoren, falense beveiliging enz.

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:18

Resistance schreef:
Voorlopig ben ik toch ook wel een voorstander van kernenergie. Het is efficiënt, en mits zorgvuldig mee omgegaan ook gewoon veilig. Zeker met de gesmoltenzoutreactoren die dit jaar waarschijnlijk nog gebouwd gaan worden.


Nou, ik heb een groep vrienden om mij heen die natuurkunde hebben gestudeerd.
Tel op: alle energie die nodig is om de centrale te bouwen, in beheer te hebben (...koelen doe je liever niet alleen met water...) en na een jaar of dertig weer af te breken en ondertussen het afval van die dertig jaar nog een paar duizend jaar opslaan.

Nee, erg efficiënt is het niet.
In Zeeland, dwz Borsele zijn nooit rampen gebeurd, maar in Doel is de centrale een aantal keren platgelegd vanwege veiligheidsmaatregelen. (Terecht, maar ook verre van efficiënt.)
(De kerncentrales van Delft en Petten tel ik niet mee, de een is voor onderwijs, de andere voor medische isotopen productie.)

Maarre : herinneren jullie je nog de aanslagen van elf september 2001?
GEEN van deze vier centrales is bestand tegen een "landend vliegtuig".

(Dus wil je ze up to date veilig maken, deze vier, ben je wel weer even bezig. Doe mij maar de Wende van Mutti Merkel : veel sneller - en zou er ooit een vliegtuig "landen op" een weide zonnepanelen of windmolens, dan heb je brand en ellende vanwege het toestel, op de landingsplek is alles kaduuk, maar verder niets. Geen Tjernobyl, Sellafield, Fukushima, etc.)

PascalB

Berichten: 1806
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:09

voor engergie opwekking is kernfusie de toekomst op dit moment.
Er worden stappen in gemaakt dat er meer energie vrijkomt dan er ingestopt moeten worden.
Er zijn ook geen radioactieve materialen nodig.

Kernfusie komt ook in de natuur voor.

Energie uit alleen zon/wind gaat hem niet worden. Het net moet in balans blijven en daarvoor is een vaste energie bron nodig die geregeld kan worden.

Energie die in alle huizen zelf wordt opgeslagen dmv accu achtige systemen is op dit moment ook niet milieu vriendelijk door de gebruikte materialen.
Misschien dat dit ooit nog gaat veranderen.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 12-05-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Idee van pvda, alleen electrische autos te koop vanaf 2025?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:17

Maar hoe willen ze dat gaan realiseren? Kernfusie komt inderdaad heel veel energie bij vrij, maar er zijn ook zulke krachten en dus energie voor nodig... ik ben wel benieuwd.

PascalB

Berichten: 1806
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 19:19