karuna schreef:Helaas zit je met een aantal dingen die niet zomaar oplosbaar zijn. Die lijken aan de voorkant simpel en eenvoudig. Alleen aan de achterkant (de maatschappijen die daadwerkelijk de stroom moeten leveren) kunnen er technisch domweg een aantal dingen niet of nog niet of nog lang niet.
Dit ben ik ab-so-luut roerend met je eens!
En laat het alsjeblieft duidelijk zijn: ik geloof niet aan makkelijke oplossingen.
("Ja, wat als...." - men twintig jaar geleden die chip verplicht had gesteld, dat had calibratie mogelijk gemaakt, maar zo is het dus niet gegaan. Extra probleem erbij, dus. En de Kema maar puzzelen! - Alleen maar goed dat ze dit doen, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat de vaklui er een stevige kluif aan hebben. Itt 'het zou een fluitje van een cent zijn'.)
Citaat:
Je kunt niet zomaar allemaal massaal gaan terugleveren aan het stroomnet zonder dat je daar maatregelen voor neemt. De kans is dan aanwezig dat je je eigen huis systeem gewoonweg om zeep helpt door overbelasting omdat het niet voldoende terug geleverd kan worden bijvoorbeeld.
Ja precies, dat bedoel ik krek.
Aan de ene kant : ik lever op zomerdagen al een jaar of tien terug aan het net - maar of het net dat houdt als alle daarvoor geschikte daken in NL panelen hebben, terwijl er dus kleine faseverschilletjes zijn, omdat er geen massale afstemming is op de atoomklok van Erlangen - dat is een vraag.
(Binnen die beperking zijn best oplossingen mogelijk, van wijkclusters tot de Tesla batterij en vast nog wel meer, maar het probleem 'hier is het net destijds niet op ontworpen' blijft staan.)
Citaat:
Idem voor alle electrische autos die opgeladen moeten worden. Als dat massaal op dezelfde tijd gebeurd klapt het stroomnet in omdat de vraag groter is dan het aanbod van stroom. Dat moet opgevangen worden en kan voor nu alleen opgewekt worden met niet schone stroom of kernenergie wat je ook niet wilt.
Dat is een klein beetje een andere vraag: 'hoe komen we aan voldoende stroom?' - gecombineerd met de capaciteit van het net.
Ergens in Twente, als ik me goed herinner is al jaren terug een onderzoek gedaan naar (....en dan heb je idd een slimme meter nodig, die kwam dus eerder niet voor in mijn verhaal....) de mogelijkheid van samenwerking binnen een wijk met zonnepanelen. Het kwam neer op dingen zoals: zet je wasmachine, afwasmachine , etc klaar om te werken, de software zet het ding aan op het moment dat het het gunstigst is. Uitkomst: mensen willen dat graag. Experiment geslaagd, lage electriciteitskosten, maar het vervolg zie ik nog niet zo.
(Accoord, dit ging om iets dat echt per wijk/straat / cluster/ etc. geregeld moet worden, dus wellicht niet makkelijk "uit te rollen" over het hele land.)
Blijft staan : pieken zijn niet gewenst - maar de ervaring leert: ze zijn ook niet nodig.
Als gezegd : mijn buurman laadt zijn eigen auto op met zijn eigen zonnepanelen.
Zonnepanelen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar in buigzaam spul ze zouden op het dak van de auto kunnen liggen (en op zonnige dagen na verloop van tijd overschakelen naar de extra batterij). Ook dat is technologie die nu al bestaat - en een die het net juist kan ontlasten.