Gwahir schreef:Ik hoop toch zo dat we over 30 jaar terugkijken op de vlees- en zuivelindustrie en denken "waar waren we in Godsnaam mee bezig"...
Mijn gedachte...!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Over welk groepje gaat het dan? Lijkt me niet dat dit representatief is voor alle vegetariërs in Nederland? Waarom zit je met zulke mensen op Facebook? (Waarom zitten mensen überhaupt op fb...)
Gwahir schreef:Ik hoop toch zo dat we over 30 jaar terugkijken op de vlees- en zuivelindustrie en denken "waar waren we in Godsnaam mee bezig"...
Thioro schreef:Vaak terugkomende discussie dit.
Ja, kalfjes bij koeien is mooi en goed mogelijk. Standaard zo bij vleesvee.
Maar bij melkvee gehouden in een moderne melkstal gaat het niet, niet qua ruimte, niet qua manegement, en niet financieel, niet nu. Is al ruim beargumenteerd in dit topic.
Iig, zoals het er nu voor staat is het vrij simpel. We kunnen rustig discussieren op forums of marsen organiseren op 1 of andere hoofdstad. Ondertussen bloed de (melk)veehouderij dood, elke boer die ik ken stopt er mee als hij de mogelijkheid heeft (lees: de bank geeft hem toestemming om te stoppen).
De consumptie mindert echter niet, halen we rustig melk en vlees uit verwegisstan waar 'onze' moties en wetten geen enkele invloed op hebben.
Hier zul je dan misschien nog een paar hobbyboeren zien, of overwegend vleesvee. De melk zal nog steeds van bio-industrie koeien komen met kalfjes in kleine hokken. Maar dat zien we dan niet en het melkpak in de supermarkt kost nog steeds 1,5 euro. Iedereen tevree.
Of niet.
Thioro schreef:Vleeskoeien in Nederland of België lopen ook gewoon met hun kalfjes en bij melkkoeien in Frankrijk zitten de kalfjes ook apart.
Vleesvee en melkvee wordt simpelweg niet op dezelfde manier gehouden.
En ook bij vleesvee komt het voor dat ze niet zo lief zijn voor hun kalf. Is hier al besproken.
Polen telt trouwens wel een paar gigabedrijven met tegen de 1000 koeien.
pammy schreef:Als het kalf weg gehaald wordt, komt het in een schoon en hygiënisch hok, krijgt te drinken uit een schone ontsmette emmer. Een kalf wordt zonder antistoffen geboren, en kan deze alleen de eerste 24 uur opnemen via de biest, het is dus heel belangrijk dat een kalf snel en veel biest krijgt.
Laat je dit aan de natuur over dan drinkt het kalf vaak te weinig. Als je hem dan ook nog tussen de koeien laat lopen waar de infectie druk behoorlijk hoog is, dan wordt het kalf eerder ziek. Gevolg meer antibiotica, meer dode kalveren.
Bovendien zijn er ziekten die in verband staan met ziekten bij de mens, neem bijvoorbeeld Para tubercelose, deze wordt in verband gebracht met de ziekte van Crohn. Een kalf neemt de besmetting over via biest, melk en mest. Als een kalf tussen de koeien loopt is de besmettings kans 100%
Kinke schreef:Bowen, waarom vindt de KNMvD het dan ook geen goed idee? Of weten die veeartsen niet waar ze het over hebben?
pammy schreef:Geld niet voor alle ziekten, bij para is besmetting 100% en helpt antibiotica niet en kalf krijgt biest van een koe die geen para heeft. Een kalf in een stal plaatsen met hoge infectie druk, heeft altijd meer kans om ziek te worden, dan een kalf wat in een schone omgeving leeft.
denice schreef:Gwahir schreef:Ik hoop toch zo dat we over 30 jaar terugkijken op de vlees- en zuivelindustrie en denken "waar waren we in Godsnaam mee bezig"...
Mijn gedachte...!
gekvanfleur schreef:Ik snap ook echt helemaal niet waarom het dan ook niet beter is om veulentjes gewoon direct weg te halen en bij leeftijdsgenoten te houden. Het is toch net zo zielig merrie en veulen na een half jaar uit elkaar te halen?
Bowen schreef:pammy schreef:Geld niet voor alle ziekten, bij para is besmetting 100% en helpt antibiotica niet en kalf krijgt biest van een koe die geen para heeft. Een kalf in een stal plaatsen met hoge infectie druk, heeft altijd meer kans om ziek te worden, dan een kalf wat in een schone omgeving leeft.
Moet die koe maar net beschikbaar zijn, wat dus ook kan in een kalf bij de koe systeem, bv door met pleegmoeders te werken.
En nee, het is niet waar dat dat meer kans op ziekte geeft. Door het kalf bij de koe te houden zal de weerstand hoger worden dan wanneer ze niet bij de koe blijven. De hele veestapel wordt er sterker van en minder vatbaar voor ziekte.
Uit de testen en het onderzoek is gebleken dat dit juist 1 van de grote voordelen is van het kalf bij de koe, minder vatbaar voor ziekte zijn, een sterkere veestapel en een vermindering in het gebruik van antibiotica daardoor.
Dat het averechts kan werken in ongeschikte situatie's ben ik het wel mee eens. Het zou gepaard moeten gaan met andere omstandigheden die wel geschikt zijn voor die manier van doen.
hafjelinger schreef:Bowen schreef:Moet die koe maar net beschikbaar zijn, wat dus ook kan in een kalf bij de koe systeem, bv door met pleegmoeders te werken.
En nee, het is niet waar dat dat meer kans op ziekte geeft. Door het kalf bij de koe te houden zal de weerstand hoger worden dan wanneer ze niet bij de koe blijven. De hele veestapel wordt er sterker van en minder vatbaar voor ziekte.
Uit de testen en het onderzoek is gebleken dat dit juist 1 van de grote voordelen is van het kalf bij de koe, minder vatbaar voor ziekte zijn, een sterkere veestapel en een vermindering in het gebruik van antibiotica daardoor.
Dat het averechts kan werken in ongeschikte situatie's ben ik het wel mee eens. Het zou gepaard moeten gaan met andere omstandigheden die wel geschikt zijn voor die manier van doen.
Ik zie graag een link van dat onderzoek
Marjoow schreef:hafjelinger schreef:[quote="Bowen"
Moet die koe maar net beschikbaar zijn, wat dus ook kan in een kalf bij de koe systeem, bv door met pleegmoeders te werken.
Ik zie graag een link van dat onderzoek
Goudlokje1 schreef:Echt belachelijk! Baby's (van wélke diersoort dan ook) horen bij hun moeder te blijven. Makkelijk te zeggen dat het geen mensen zijn, het zijn wel dieren met gevoel en ik sta met mijn paard bij een koeienboer waar de kalfjes vanaf dag 1 in aparte hokken staan, als je dat ziet wil ik het liefst heel hard huilen.
De argumenten die in de OP staan, ben ik het niet mee eens. Baby's hebben hun mama nodig.
Goudlokje1 schreef:Echt belachelijk! Baby's (van wélke diersoort dan ook) horen bij hun moeder te blijven. Makkelijk te zeggen dat het geen mensen zijn, het zijn wel dieren met gevoel en ik sta met mijn paard bij een koeienboer waar de kalfjes vanaf dag 1 in aparte hokken staan, als je dat ziet wil ik het liefst heel hard huilen.
De argumenten die in de OP staan, ben ik het niet mee eens. Baby's hebben hun mama nodig.
SpeechLess schreef:Goudlokje1 schreef:Baby's (van wélke diersoort dan ook) horen bij hun moeder te blijven.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Er zijn genoeg insectenbaby's die zeker niet bij hun moeder horen te blijven