Een moestuintje klinkt ook zo gezellig! Toch maar eens kijken wat er op het balkon mogelijk is.
Citaat:
Alleen wanneer de vraag explosief toeneemt naar de vraag van een bepaald product, zien we dat degene verantwoordelijk voor het verbouwen/leveren van het bepaalde product, onder een enorme druk komt te staan. Er moet meer product geleverd worden, dus moet er op een efficiëntere manier verbouwd worden.
De vraag is zo hoog omdat er zoveel soja nodig is om dieren in de veehouderij te voeden, niet voor vleesvervangers.
Over het dikgedrukte:
Nee, er wordt dus MINDER geleverd in het voorbeeld van soja waar we het over hadden en waar het in eerste instantie om ging. Stel dat alle mensen die nu omnivoor eten, allemaal plantaardig zouden gaan eten. En stel dat ze dan al hun vleesmaaltijden voor tofu vervangen (wat niet reeel is, maar om het voorbeeld zo extreem mogelijk te houden in voordeel van jouw beredenering). Dan is dit wat er gebeurt:
Stel: voor de productie van 100 gram vlees is 500 gram soja nodig.
(Dat klopt volgens de cijfers ook wel redelijk, hoewel het aantal op sommige bronnen zelfs nog vele malen hoger ligt)
Stel: een mens eet gemiddeld 5x per week vlees.
Dat is dan 500 gram vlees, waarvoor 2500 gram soja nodig is geweest. Per week.
Stel nou, datzelfde mens gaat plantaardig eten.
Voor de productie van 100 gram soja is (surprise
) 100 gram soja nodig.
Stel: een mens eet dan gemiddeld 5x per week soja.
Dat is dan 500 gram soja... waarvoor 500 gram soja nodig is geweest. Per week.
En dan nu het technische stuk, let dus goed op
: 2500 gram is meer dan 500 gram
Kortom, er hoeft dus niet meer geleverd te worden, maar juist minder.
Ik kan het denk ik niet simpeler maken dan dit.
Courses schreef:Overgewicht is ook weer zoiets. Dat komt natuurlijk weer voort uit een soort spiraal effect vanuit weinig inkomsten, MacDonalds is goedkoper dan een gemiddeld stuk fruit en daardoor gaan mensen McDonalds kiezen boven 'goed' eten.
Ik hoor dit altijd, maar verbaas me daar zo over? Voor het geld wat je bij Macdonalds uitgeeft kun je gemakkelijk in de supermarkt gezonde en goedkopere boodschappen doen. Bij wijs van spreke een pak volkorenpasta (eet je natuurlijk veel meer dan 1 keer van) is iets van 79 cent, seizoengroente/aanbieding 50 cent en 2 blikjes tomatenpuree 12 cent. Of rijst, 1 kg voor 89 cent.. Aardappelen, 1 euro voor een kilo. Etc.
Ninx schreef:Dus in het kort: ja, ik zou veel meer willen doen en laten, en probeer dat ook zoveel mogelijk. Mensen die vlees eten zullen je altijd dit soort zaken voor de voeten werpen. Op een of andere manier lijkt dat verzachtend te werken voor ze wanneer ze iets vinden waarin jij faalt.
Blijkbaar is men de mening toegedaan dat je OF ALLES goed moet doen, OF ALLES FOUT.... ZOVEEL MOGELIJK DOEN behoort dus niet tt ode opties blijkbaar.
Precies dit lijkt het probleem te zijn, en dat is zo jammer, het ontmoedigt mij persoonlijk er ook van om op positieve manier te blijven reageren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-15 15:08, in het totaal 3 keer bewerkt