Bewerkt vlees en kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Bewerkt vlees en kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:38

Toch wordt zelfs het nederlandse fruit uit de supermarkt niet glanzend gespoten hoor. Het wordt in het begin van het seizoen en eventueel later nog een keer gespoten tegen insecten en ziektes, maar niet om het te laten glanzen.
Kijk maar eens naar een tros druiven. Die druiven hebben helemaal rondom een glanzend laagje met een wittig poeder. Dat is de natuurlijke wax en de natuurlijke gist. Dat kun je helemaal niet op die manier aanbrengen met een sproeier ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:40

8nnemiek schreef:
Darah3 schreef:
ik vind sowieso dat er te veel bewerkte producten zijn (ook groente en fruit, rara waarom glanst het altijd zo mooi?) en dat 'we' meer lokale producten mogen gaan gebruiken.

Mijn superbiologische, ongespoten appels, pruimen, tomaten, druiven, kersen, paprika's enz glanzen ook prachtig.. dat is gewoon de natuurlijke waxlaag of de schoongeregende gladde schil.
Wel wordt in de landbouw veel te veel weggegooid. Kromme komkommers, appels met een deukje, tomaten met een gaatje.. er mag niks aparts aan te zien zijn of het wordt weggegooid en dat vind ik belachelijk.

Bij AH verkopen ze tegenwoordig 'buitenbeentjes'.
Dan heb je zo'n kartonnen doos (bananendoos oid) met groenten en fruit met plekjes, butsjes, verkeerde vorm etc voor ik dacht €3,- en zit dan ong 3-4kg in.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:43

Je hebt het over Nederlands fruit. Ik heb het over fruit in het algemeen in de supermarkt.
En ik ben toch vaker druiven tegen gekomen zonder wittig poeder. In meerdere supermarkten. Misschien toeval.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:55

lor1_1984 schreef:
Bij AH verkopen ze tegenwoordig 'buitenbeentjes'.
Dan heb je zo'n kartonnen doos (bananendoos oid) met groenten en fruit met plekjes, butsjes, verkeerde vorm etc voor ik dacht €3,- en zit dan ong 3-4kg in.

Wat leuk zeg! Die hebben ze bij ons nog niet, maar dat vind ik echt een goed idee!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:02

Ik zag het laatst toevallig toen ik op de site keek. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:23

Je kan die buitenbeentjes ook alleen online bestellen zover ik weet, je kan ze niet in de winkel zelf kopen. Misschien wel afhalen denk ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:51

Voor iedereen die zegt "je krijgt tegenwoordig van alles kanker" en "dood gaan we toch wel". Ik heb nog nooit gehoord dat uit onderzoek bleek dat aardappels/bonen/wortels/tomaten eigenlijk heel erg slecht voor je zijn, of noem elke willekeurige groente maar op... Soja is wat dubieus ja, maar ach, dat at ik toch al nauwelijks. En als je zo op soja tegen bent vind ik het gek dat er mensen menen als alternatief dan maar het dier op te eten dat die slechte soja heeft gegeten :?

Klinkt leuk, die buitenbeentjes :) Kom maar door! Heb het nog niet gezien.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:04

Magrathea schreef:
Voor iedereen die zegt "je krijgt tegenwoordig van alles kanker" en "dood gaan we toch wel". Ik heb nog nooit gehoord dat uit onderzoek bleek dat aardappels/bonen/wortels/tomaten eigenlijk heel erg slecht voor je zijn, of noem elke willekeurige groente maar op... Soja is wat dubieus ja, maar ach, dat at ik toch al nauwelijks. En als je zo op soja tegen bent vind ik het gek dat er mensen menen als alternatief dan maar het dier op te eten dat die slechte soja heeft gegeten :?

Dus het alternatief is alleen nog maar groenten eten of..? :+
Bovendien denk ik dat veel mensen vooral bedoelen dat je "tegenwoordig" van alles niet meer "mag" eten en dat er daarnaast ook heel veel andere dingen ongezond zijn, en daar hoor je niemand over.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:06

Zoals verwacht, paniek om niks. Ik hoor zojuist op de radio dat het bericht verkeerd naar buiten is gebracht. De boodschap zou moeten zijn: eet met mate en niet paniek-eet-niets.
En geld dat immers niet voor alles?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:09

Eulogy schreef:
Magrathea schreef:

Dus het alternatief is alleen nog maar groenten eten of..? :+
Bovendien denk ik dat veel mensen vooral bedoelen dat je "tegenwoordig" van alles niet meer "mag" eten en dat er daarnaast ook heel veel andere dingen ongezond zijn, en daar hoor je niemand over.

Vroegah vond men het ook maar paniezaaierij dat roken slecht voor je zou zijn, maar tegenwoordig is iedereen toch wel op de hoogte dat het gewoon slecht is. Niet dan?
Alleen groenten eten werkt prima hoor :+ Oke, hoofdzakelijk groenten dan. Het heet plantaardig eten. ;)

Magda, ik hoorde het ook. Het eerste wat ik dacht is dat de makers van Cowspiracy op een zeker punt in de docu hun leven niet zeker zijn. Onderschat de invloed van de vee-industrie niet :(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:11

En dat heeft te maken met "eet met mate" omdat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:15

Dat er wellicht protesten vanuit de vee-industrie zijn gekomen die deze claim willen tegenspreken en dat de WHO daarvoor is gezwicht :+

Okee dit is echt heel erg conspiracy denken en dat laat ik lekker aan Amerikanen over dus ik wil het hierbij houden. Feit is dat het oorspronkelijke bericht iets luidde in de trant van "WHO wil bewerkt vlees op lijst met kankerverwekkende stoffen zetten". Nu zal alles wel kanker veroorzaken in grote mate maar ik neem aan dat hier niet voor niets een speciale lijst voor bestaat. Ook de stijging van het risico zie ik ook niet ineens veranderen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:17

Ja ok, zal gebrek aan koffie zijn dat ik hem even niet begreep. :9k

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:38

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:39

En darmkanker krijg je natuurlijk alleen van het eten van bewerkt vlees.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:41

Zucht... dat zeg ik toch niet?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:43

Magrathea schreef:
Vroegah vond men het ook maar paniezaaierij dat roken slecht voor je zou zijn, maar tegenwoordig is iedereen toch wel op de hoogte dat het gewoon slecht is. Niet dan?
Alleen groenten eten werkt prima hoor :+ Oke, hoofdzakelijk groenten dan. Het heet plantaardig eten. ;)

Magda, ik hoorde het ook. Het eerste wat ik dacht is dat de makers van Cowspiracy op een zeker punt in de docu hun leven niet zeker zijn. Onderschat de invloed van de vee-industrie niet :(

Ja en ondanks dat iedereen weet dat roken slecht voor je is, zijn er (helaas) nog talloze mensen die ervoor kiezen om toch te roken, toch? :) Bovendien vind ik dat nog wel iets anders dan je complete eetpatroon omgooien, ervoor kiezen om niet te roken.
Mwah ik geloof niet dat je aan genoeg eiwitten en vetten komt als je alleen groenten eet, of het is in elk geval een onwijs gepuzzel, dus daar bedank ik voor. Zou er bovendien, en dat meen ik echt, doodongelukkig van worden, als ik bij alles dat ik eet zo zou moeten nadenken (dat doe ik al genoeg namelijk).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:44

magda_90 schreef:

Er is wel degelijk een correlatie te zien tussen landen waar véél bewerkt voedsel en veel vlees wordt gegeten en een hart- en vaatziektes en kanker. In laden waar weinig bewerkt voedsel en weinig vlees wordt gegeten komt dit bijna niet voor. Daarom zijn hart- en vaatziektes en vaak ook kanker welvaartsziektes.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:44

Eulogy schreef:
Magrathea schreef:

Ja en ondanks dat iedereen weet dat roken slecht voor je is, zijn er (helaas) nog talloze mensen die ervoor kiezen om toch te roken, toch? :) Bovendien vind ik dat nog wel iets anders dan je complete eetpatroon omgooien, ervoor kiezen om niet te roken.
Mwah ik geloof niet dat je aan genoeg eiwitten en vetten komt als je alleen groenten eet, of het is in elk geval een onwijs gepuzzel, dus daar bedank ik voor. Zou er bovendien, en dat meen ik echt, doodongelukkig van worden, als ik bij alles dat ik eet zo zou moeten nadenken (dat doe ik al genoeg namelijk).

Er zit alleen al in brood en pasta 10 gram eiwit per 100 gram. De meeste mensen komen zonder het eten van vlees al aan meer dan genoeg eiwitten per dag.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:45

Eulogy schreef:
Magrathea schreef:

Mijn ervaring is dat het de eerste maanden lastig is, je moet ook niet in een keer willen veranderen. Geleidelijk aan, anders is het niet te doen. En dan maak je automatisch de goede keuzes. Jammer is dat restaurants etc er nog helemaal niet op zijn ingericht. Dus dat maakt het weer extra lastig. Maar 50% minderen is toch ook al fantastisch?

Door het eten van genoeg bonen, avocado, brood, pasta, rijst etc kom je ruim aan eiwitten hoor.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:50

10% eiwit vind ik verwaarloosbaar, zeker als die andere 90% voornamelijk bestaat uit koolhydraten en je daar sowieso al geen tekort aan hebt als je veganistisch eet :+ Het lijkt mij fair om te zeggen dat het een behoorlijke uitdaging is om gevarieerd te eten.

Ik eet overigens zoveel mogelijk biologisch, onbewerkt en lokaal eten hoor - en minstens 2 keer per week vegetarisch. Ik eet vergeleken met wat ik om me heen zie heel "gezond" (wat gezond is, is natuurlijk ook maar subjectief) dus ik zie niet in waarom ik iets zou veranderen :)

Ha, Denice, dat ligt er ook maar net aan waar je woont :D Ik woon in een straat die barst van de onafhankelijke winkeltjes en biologische, vegetarische en veganistische cafes en restaurants, je wordt er hier echt mee dood gegooid.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:51

Echt! Lijkt me leuk, kan je weer nieuwe dingen proeven enzo. Hier in DH heb je ook wel het eea, maar niet standaard een vegan recept op de kaart.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:52

Tillie20 schreef:
magda_90 schreef:

Er is wel degelijk een correlatie te zien tussen landen waar véél bewerkt voedsel en veel vlees wordt gegeten en een hart- en vaatziektes en kanker. In laden waar weinig bewerkt voedsel en weinig vlees wordt gegeten komt dit bijna niet voor. Daarom zijn hart- en vaatziektes en vaak ook kanker welvaartsziektes.

Euhuh dus er is alleen gekeken naar twee parameters bedoel je? Statistiek is zo leuk jo. Zo goed naar eigen hand te zetten.
Ooit heb ik eens een correlatie tussen kleuren van de auto en koopgedrag weten aan te tonen op school. :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:56

Er is in China heel grootschalig onderzoek gedaan naar Kanker en eetgewoonten hoor. De 'Kanker-atlas' werd toen gemaakt in opdracht van de leider daar toen. Er zijn allang onderzoeken gedaan met dieren. Veel dierlijk voedsel zorgde voor tumoren bij ratten, weer overgaan op plantaardig voedsel kom deze tumoren zelfs 'reversen'.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:56

Eulogy schreef:
10% eiwit vind ik verwaarloosbaar, zeker als die andere 90% voornamelijk bestaat uit koolhydraten en je daar sowieso al geen tekort aan hebt als je veganistisch eet :+ Het lijkt mij fair om te zeggen dat het een behoorlijke uitdaging is om gevarieerd te eten.

Ik eet overigens zoveel mogelijk biologisch, onbewerkt en lokaal eten hoor - en minstens 2 keer per week vegetarisch. Ik eet vergeleken met wat ik om me heen zie heel "gezond" (wat gezond is, is natuurlijk ook maar subjectief) dus ik zie niet in waarom ik iets zou veranderen :)

Ha, Denice, dat ligt er ook maar net aan waar je woont :D Ik woon in een straat die barst van de onafhankelijke winkeltjes en biologische, vegetarische en veganistische cafes en restaurants, je wordt er hier echt mee dood gegooid.

In kip zit maar 22% eiwit. In varkensvlees en dergelijke 20%. Dus 10% is zeker niet verwaarloosbaar.