Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:52

Pantykous schreef:
lovelys schreef:
en als deze mensen een goede baan hebben gevonden en hier een goed leven hebben? Wie zijn wij dan om te roepen dat ze moeten terug gaan om hun land op te bouwen?

Helemaal prima *\o/* Lekker laten die mensen, die leven een bijdrage aan de samenleving.

Inderdaad. Helemaal prima.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:52

Tja en zo zijn er legio voorbeelden dat er wel goede mensen zijn. Als je alleen maar wil geloven dat iets slecht is, zal je dat ook altijd vinden. Het is nog steeds zo dat de meeste vluchtelingen zich gedragen.

Ik zoek niet altijd naar de goede voorbeelden, maar probeer een realistisch beeld te krijgen van vluchtelingen. De economische en de oorlogsvluchtelingen. De problemen die het met zich meebrengt en de verrijking van andere culturen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:53

Tja, ik vind het prima hoor dat anderen mijn woorden anders uitleggen

Gelukkig ben ik geen schreeuwer die vanuit het niets wat roept.
Mijn woorden zijn gebasseerd op ervaringen uit de praktijk:

-Allereerst heb ik al jaren met vluchtelingen of asielzoekers of hoe jullie het ook noemen te maken.

Via mijn werk in de gezondheidszorg krijgen wij dus met regelmaat mensen toegewezen uit allerlei oorlogsgebieden.
Een enkeling probeert er met inzet echt wat van te maken.
Bij het gros lukt dat echt niet.
Wij steken er veel energie in, die we eigenlijk niet hebben, omdat we al alleen op 36 patienten staan maar dat terzijde.
En dan krijg je iemand uit Iran die hier al negen jaar is, niet werkt en nauwelijks 'Mevrouw ' kan zeggen.
En dan ben ik nog een proff hulpverlener.
Patienten en cliënten zijn iets minder begripvol.

Daarnaast ben ik meerdere keren in een AZC geweest.

En heb ik ook voorbeelden genoeg uit de praktijk, uit mijn buurt etc.

Dus door de jaren heen heb ik een aardig beeld van de integratie in NL gekregen.
En die is echt geweldig.
Dus vooral doorgaan.....

Abercrombie

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:55

Ppff ravellie als ik jouw ervaring zo lees dan gaan mn haren overeind staan. Als je na 9 jaar nog niet eens mevrouw kan zeggen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:56

lovelys schreef:
Tja en zo zijn er legio voorbeelden dat er wel goede mensen zijn. Als je alleen maar wil geloven dat iets slecht is, zal je dat ook altijd vinden. Het is nog steeds zo dat de meeste vluchtelingen zich gedragen.

Ik zoek niet altijd naar de goede voorbeelden, maar probeer een realistisch beeld te krijgen van vluchtelingen. De economische en de oorlogsvluchtelingen. De problemen die het met zich meebrengt en de verrijking van andere culturen.

Volgens mij valt dat in de praktijk goed tegen.
In Kassel zijn honderden vluchtelingen met elkaar op de vuist gegaan.

Het geloof vormt momenteel een flinke bron van strijd.
Moslims gaan Christenen te lijf !.
En dat moet dan allemaal gaan integreren daar...en in NL.
Ik ben daar eerlijk in, no way dat ik zulke mensen in mijn buurt wil.
Direct een enkeltje hometown!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:00

Abercrombie schreef:
Ppff ravellie als ik jouw ervaring zo lees dan gaan mn haren overeind staan. Als je na 9 jaar nog niet eens mevrouw kan zeggen.

Was overigens verder geen onvriendelijk persoon hoor.
Maar wel depressief, in Iran een goede baan in de muziek.
En hier mogen ze natuurlijk de eerste vijf jaar niet werken.
Maar dan denk ik: wat heb je dan in die negen jaar gedaan?.
Je moet de taal toch ergens gaan leren?.

Als ik een paar weken per jaar in bijv Duitsland of Frankrijk ( vind ik ook een rot taal) ben probeer ik mij al helemaal in te zetten om mij een beetje verstaanbaar te maken in die taal.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:05

Stond er nu ergens dat grote groepen vluchtelingen zich snel aanpassen?

Are you kidding me?.

Dat is duidelijke taal van iemand die er vanaf een voor nu veilige afstand naar kijkt.

Ik zie dat om mij heen helemaal niet.
Groepen trekken juist naar elkaar toe en zetten keihard door op eigen geloof-cultuur en omgangsvormen onder elkaar ( ben je mooi klaar mee als ze bij je in de wijk wonen).

Verder denk ik ook niet dat het gaat werken als er zoveel moslims gaan wonen tussen Christenen.
Ik vind het in iedergeval geen fijne ontwikkeling

Maar ik realiseer mij ook dat we hier met zn allen vanalles kunnen roepen op Bokt.
Wij zullen die golf niet kunnen beheersen.

Ik hoop dat ze verstandig worden bij de grens en de controle op wie NL binnenkomt.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:06

@ xxCYNNxx
Het is geen leuk idee het contact te verbreken, maar juist als men een land nodig heeft , wordt het gevaar op represailles groter.
Dat Saoudi Arabie, Nederland niet nodig heeft is nu een voordeel. Even geen vluchten uitvoeren naar dit land en men merkt dat het hoogst ongemakkelijk is. (Helaas hadden ze dit tijdens de bedevaartstocht moeten doen.)
Het is zo noodzakelijk dat een goed woordvoerder (met kennis van de Koran) hun op hun gemoed werkt. Met stroop vang je nog altijd meer vliegen dan met azijn.

De onderlinge strijd die nu bewoners met elkaar krijgen, omdat er misschien meer vluchtelingen komen, dan Nederland aankan, kan mijn inziens verkleint worden. Maar de chaos die er nu is, heeft bijvoorbeeld in Syrie een burgeroorlog veroorzaakt. En dom genoeg trekken onze politici geen lering uit vroegere gebeurtenissen. Men blijft voortborduren op deze weg, die beter kan.
Voorbeeld; ik heb 1 jaar in Rotterdam gewoond, er woonde toen 153 nationaliteiten in mijn wijk. 5 Nederlanders, waar ik er 1 van was. Hoe ziet de regering het aanpassen, integreren dan voor zich?

Hoeveel kleinschalige opvanghuizen zijn er? Waarom vangt men geen vluchtelingen op in rijke gemeentes? Van mijn part zijn het er 10 in nu nog lege plaatsen, dat is toch wel te overzien? Dan ben je toch niet bang dat de vluchtelingen gaan overheersen? Er is daadkracht nodig en duidelijkheid, snelrecht en optreden tegen foute mensen. Laat dit nu net de ingrediënten zijn die onze regering niet blijkt te bezitten.... ;(

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:06

Onze buurvrouw doet vrijwilligerswerk op een opvangkamp [ sporthal] en zij gaat met angst aan het werk ' smorgens.

Ze klagen over de ruimte,logisch als je op elkaars lip woont... maar daarbij de aanrandingen, opeisen, geweld tegen vrouwen en tegen personeel.. er is wel degelijk een groot probleem.

Ze nemen alleen de goede kleding, eisen vanalles, kijgen ze 3 boterhammen en vinden ze het te weinig word je compleet vernederd en bedreigd omdat de mannen geen nee van een vrouw aannemen...

En dit is een verhaal van binnenuit, van een vrouw die graag in haar vrije tijd helpt, die nu met angst zichzelf moet dwingen de mensen die wel willen te gaan helpen. Die zelf nu zegt dat 9 van de 10 geweld gebruikt.
Vind dat bewijs genoeg dat er teveel gelukzoekers bijzitten. Als er 1 niet rassistisch is, is zij het namelijk en zelfs zij is er nu zo langzaamaan echt klaar mee

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:08

Abercrombie schreef:
Heb gisteren ook dat stuk gezien bij het Journaal over die afrikaan die onderweg was naar europa. En er werd nu al gezegd dat hij geen verblijfsvergunning gaat krijgen. Maar niemand houd hem tegen hij gaat toch. "Omdat andere het ook gelukt is" was zijn antwoord. Hij gaf ook aan dat de meeste van de mannen die de oversteek maken niet eens kunnen lezen en schrijven.

Dan moet het dus van ver komen om deze mensen om te scholen naar werk en inkomen.

Er zijn gewoon zo veel verschillende soorten vluchtelingen (afkomst, doel, motivatie, etc) Die Afrikaanse (of ook andere nationaliteiten hoor) mensen zijn inderdaad een 'probleem' ze komen met verwachtingen die niet gaan kloppen, veelal mannen, kunnen/mogen niet werken en zitten daar met z'n allen 'vast'. Die raken gefrustreerd, gemoederen spelen op, vaak al kansarme mensen die weinig besef/realiteit hebben van de werkelijkheid. Gooi die op een kluitje, dan breken er inderdaad rellen uit.

Er zullen ook genoeg mensen zijn die het verblijf echt als tijdelijk zien en liever zo snel als het kan terug willen naar huis, haard en roots. En mensen die hier wel willen blijven, maar daar ook echt in willen investeren middels het leren van de taal etc.

Die laatste 2 groepen zijn het probleem niet, die eerste wel

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:10

Ja hoezo mensen scholen en een inkomen?

Kijk eens naar onze eigen bevolking.
Er zitten er nu al tig zonder baan en de generatie na ons is van ellende ook al aan het doorleren omdat er weinig perspectief op de arbeidsmarkt is.

Ik snap niet waarom de Nederlandse bevolking zoveel stappen opzij moet doen.
Dat wil ik helemaal niet.
We zijn bijna het kleinste landje op de wereldkaart.
De verhoudingen zijn echt zoek hoor

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:11

ravellie schreef:
Ik snap niet waarom de Nederlandse bevolking zoveel stappen opzij moet doen.
Dat wil ik helemaal niet.
We zijn bijna het kleinste landje op de wereldkaart.
De verhoudingen zijn echt zoek hoor

Maar wat zou jouw voorstel dan zijn? En nemen wij in verhouding dan zoveel mensen op?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:15

Wat betreft de opvang.. COA wil alleen grote opvanglocaties. Er zijn gemeentes die gebouwen hebben aangeboden, maar dan voor bijv. 50 mensen.. Maakt het COA geen gebruik van, want is te weinig.. Ze zien dus liever grote groepen vechtende mensen dan een fatsoenlijke verdeling..

En waar in Nederland was het nou ook alweer dat ze hadden gedreigd om van een brug af te springen, omdat ze weer verplaatst werden?? Voor mensen die zogenaamd uit een verschrikkelijke omgeving gevlucht hadden waar ze alles achter gelaten hebben om alles weer opnieuw op te moeten bouwen.. Hebben ze wel erg veel noten op hun zang.. "We moeten er het beste van maken.." geldt blijkbaar alleen voor Nederlanders.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:18

Ja dat voelt zo als onmacht he.
Wat zou ik willen en kunnen doen?.
Ik denk dat het daar al een beetje te laat voor is, er is nu zo'n enorme stroom mensen op gang.

-Strenge controle/registratie":Waar kom je vandaan? motivatie?hoelang opvang?terugkeer eigen land.
Maar Nederland kennende neemt dat jaren in beslag en blijven mensen dus uiteindelijk met vergunning.
-Mensen niet gaan scheiden, zo kan je alles wel uit elkaar gaan halen, zij vluchten voor een religieuze oorlog en zetten het hier gewoon voort in het AZC
Bij ongeregeldheden direct enkeltje vliegtuig
-Strenge controle en inzet beveiliging bij AZC ( ook voor de veiligheid van deze mensen en voor de buurt)
-Snellere afhandeling procedures

maar ja, is vanachter de laptop Bokt natuurlijk makkelijk praten, i know

Ik denk echt dat Europa veel te veel hooi op de vork neemt.
Men nog erg benieuwd hoe dat in Duitsland gaat verlopen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:21

Wat ik nu merk van de groepen mensen die NL binnenkomen:

Ik zie nog dat filmpje voor mij van een jongen uit Ghana die roept: 'Im Dying' met een iPod in zijn hand en zittend voor een prachtige ingerichte tent met een aantal veldbedden

-Religieuze strijd die volop aan de gang is in het AZC

-Frustraties en vechten

-Seksueel misbruik

-niet tevreden over voeding

-niet tevreden over tijdelijk onderdak

Ik weet niet wat voor gouden bergen er beloofd zijn??

Sammie

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:25

Gratis huis, werk en gratis geld.. (Volgens mij waren er zelfs geruchten dat in Engeland de straten met goud geplaveid waren. Maar dat kan ook gewoon een sarcastische opmerking geweest zijn van een politicus.)

Die Afrikaan stond daar ook lachend te vertellen dat als hij opgepakt was hij de politie gewoon wat geld gaf en dan was het goed..

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:27

Sammie schreef:
Wat betreft de opvang.. COA wil alleen grote opvanglocaties. Er zijn gemeentes die gebouwen hebben aangeboden, maar dan voor bijv. 50 mensen.. Maakt het COA geen gebruik van, want is te weinig.. Ze zien dus liever grote groepen vechtende mensen dan een fatsoenlijke verdeling..

En waar in Nederland was het nou ook alweer dat ze hadden gedreigd om van een brug af te springen, omdat ze weer verplaatst werden?? Voor mensen die zogenaamd uit een verschrikkelijke omgeving gevlucht hadden waar ze alles achter gelaten hebben om alles weer opnieuw op te moeten bouwen.. Hebben ze wel erg veel noten op hun zang..

Ja Sammie, dat heb ik gelezen, dat sommige gemeentes best mensen willen opvangen. Het zal wel een geldkwestie zijn dat het COA dit niet wil, die directeuren worden namelijk ruim beloond. Maar het COA is onze regering niet. Indien men beslist dat vluchtelingen anders verdeelt moeten worden, zal het COA zich daar aan moeten houden. En met dreigingen (heb ik niet gezien) zal men korte metten moeten maken. Als beslist wordt dat je daar naar toe moet, is er geen keuze. Maar Nederland is niet duidelijk waar onze normen en waarden liggen...Geen minister gaat even praten met oproerdraaiers en zo krijgen ze geen beeld hoe het komt dat sommige mensen bang zijn voor vluchtelingen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:29

ravellie schreef:
Wat ik nu merk van de groepen mensen die NL binnenkomen:

Ik zie nog dat filmpje voor mij van een jongen uit Ghana die roept: 'Im Dying' met een iPod in zijn hand en zittend voor een prachtige ingerichte tent met een aantal veldbedden

-Religieuze strijd die volop aan de gang is in het AZC

-Frustraties en vechten

-Seksueel misbruik

-niet tevreden over voeding

-niet tevreden over tijdelijk onderdak

Ik weet niet wat voor gouden bergen er beloofd zijn??

Er worden fotos gemaakt en naar familie gestuurd van gezinnen met op de achtergrond een mooi huis. Daaronder wordt gezet kijk ons gezinnetje met ons huis. Het is hun huis helemaal niet... Maar dat weet de ontvanger natuurlijk niet :)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:37

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:47

ravellie schreef:
Abercrombie schreef:

Was overigens verder geen onvriendelijk persoon hoor.
Maar wel depressief, in Iran een goede baan in de muziek.
En hier mogen ze natuurlijk de eerste vijf jaar niet werken.
Maar dan denk ik: wat heb je dan in die negen jaar gedaan?.
Je moet de taal toch ergens gaan leren?.

Als ik een paar weken per jaar in bijv Duitsland of Frankrijk ( vind ik ook een rot taal) ben probeer ik mij al helemaal in te zetten om mij een beetje verstaanbaar te maken in die taal.

En engels? Werd ook niet gesproken zeker.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:50

matasja schreef:
Onze buurvrouw doet vrijwilligerswerk op een opvangkamp [ sporthal] en zij gaat met angst aan het werk ' smorgens.

Ze klagen over de ruimte,logisch als je op elkaars lip woont... maar daarbij de aanrandingen, opeisen, geweld tegen vrouwen en tegen personeel.. er is wel degelijk een groot probleem.

Ze nemen alleen de goede kleding, eisen vanalles, kijgen ze 3 boterhammen en vinden ze het te weinig word je compleet vernederd en bedreigd omdat de mannen geen nee van een vrouw aannemen...

En dit is een verhaal van binnenuit, van een vrouw die graag in haar vrije tijd helpt, die nu met angst zichzelf moet dwingen de mensen die wel willen te gaan helpen. Die zelf nu zegt dat 9 van de 10 geweld gebruikt.
Vind dat bewijs genoeg dat er teveel gelukzoekers bijzitten. Als er 1 niet rassistisch is, is zij het namelijk en zelfs zij is er nu zo langzaamaan echt klaar mee

Vreselijk om te lezen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:58

Sammie schreef:

En waar in Nederland was het nou ook alweer dat ze hadden gedreigd om van een brug af te springen, omdat ze weer verplaatst werden?? Voor mensen die zogenaamd uit een verschrikkelijke omgeving gevlucht hadden waar ze alles achter gelaten hebben om alles weer opnieuw op te moeten bouwen.. Hebben ze wel erg veel noten op hun zang.. "We moeten er het beste van maken.." geldt blijkbaar alleen voor Nederlanders.

Dus dat

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:03

Ik heb het onderstaande stukje even gekopieerd van een kennis haar facebookpagina. Zolang het niet herkenbaar is naar haar toe mocht dit ook.

Omdat ik de weddenschap heb verloren met (x) moet ik als tegenprestatie een week lang vrijwilligerswerk gaan doen. Zo ben ik bij het AZC in (X) terecht gekomen. Waarbij (x) aangaf dat ik er onbevooroordeeld in moest gaan.

Wat mij vooral opviel waren de hoeveelheid mannen en de lucht, er hangt een vieze muffe lucht. Toen ik vroeg waarom er geen wasmachines waren bleken die er wel te zijn maar hier wilde ze geen gebruik van maken. De (voornamelijk) mannen die er zitten vonden dit werk voor hun vrouwen en volgens eigen zeggen zouden hun vrouwen heel snel in Nederland zijn.

Het respect wat de mannen voor de Nederlandse vrouwen hebben is ver te zoeken. Als je iets aan hun vraagt geven ze daar geen antwoord op, sterker nog ze negeren je compleet. Op 1 man na, die was samen met zijn twee kinderen daar en vroeg mij in gebrekkig engels of ik hem Nederlands wilde leren. Samen met zijn kinderen hebben we plaatjes uit een tijdschrift geknipt en heb ik in het Nederlands de woorden erbij geschreven. Het werd een soort memory wat heel goed heeft gewerkt want aan het einde van de week bedankte hij mij in het Nederlands en vroeg hij of ik thee met een koekje wilde, haha!

Helaas was deze man met zijn kinderen de enige die iets wilde leren of ons positief benaderde. Zelfs de enkele vrouw die er zat wilde niets van ons Nederlanders weten of met ons praten. Voornamelijk wilde ze weten wanneer ze geld en een huis kregen, of er beter internet was (ja dat is dus echt waar en niet alleen op powned) zodat ze met hun achtergebleven familieleden konden praten.

Ik zou er een week, dus 7 dagen, werkzaamheden uitvoeren met (x) maar omdat (X) op de 5de dag in haar gezicht werd gespuwd door een man moesten we eerder stoppen. De reden voor dit spugen?
(x) had meneer willen helpen met het invullen van de benodigde papieren maar hij wilde alleen maar geld, het liefst euro's of dollars. Toen zij zei dat dit niet kon werd hij boos en spuugde hij haar in het gezicht.

De vriendelijke man die zo hard Nederlands aan het leren was kon niet opwegen tegen de andere dingen die daar gebeuren. Hoe open minded ik er ook in was gegaan en wilde blijven is dat gewoon niet mogelijk. De cultuurverschillen zijn te groot waardoor aanpassen in een westerse maatschappij zo goed als onmogelijk is.

Afgelopen week heb ik een enveloppe met nieuwe nederlandse woorden afgegeven aan (x) met het verzoek om deze aan de vriendelijke man te geven. Hopelijk kunnen we nog 1 iemand redden en laten aanpassen aan onze cultuur.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:14

Misschien lost dit probleem zichzelf op en gaan deze gasten zelf weer terug...daar waar ze kunnen koeieneren en 4 boterhammen krijgen achter hun supersnelle internet en weer gaan faceboeken...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:24

alex66 schreef:
Kijk tip.........ome Pat snapt hem

https://www.youtube.com/watch?v=rIcltV7r-nM

P

Ja echt wel..

Ben in staat ook naar zo een AZC te gaan als vrijwilliger, en ik ben niet bang...en doe meteen aangifte van alles wat ook maar aanranding, belediging of bedreiging of mishandeling is...en ik verwacht dat de slechte jeugd wel weer door de groene bonen als verweer wordt gebruikt en er niets mee wordr gedaan...

Luister maar eens naar de christen vluchtelingen, uit die Moslimlanden...dan ga je het wel snappen..