Ygritte schreef:Als je googelt op 'Nigger caricature' krijg je dit soort plaatjes te zien:
https://www.google.nl/search?q=nigger&s ... iCxv9lM%3A
Ik vind het zelf erg schokkend dat dat plaatje (kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen, 'dommig/grappige' uitdrukking) érg lijkt op onze huidige Piet. Dan gaat het dus niet eens om de kléúr van Zwarte Piet, maar meer om deze details van een rassenkarikatuur. Niet iedereen heeft dat historische besef, maar in wezen is Zwarte Piet dus (in elk geval begonnen als) een 'nigger caricature'. Betekent dat dat Piet weg moet? Nee. Betekent dat dat Piet aangepast moet worden aan onze huidige normen en waarden, waarin we zwarte mensen niet meer zo belachelijk willen maken? Ja.
Ik noemde als voorbeeld wel eens; stel je voor dat er een volksfeest was waarin iemand zich verkleedde als 'De Gierige Jood' en kindjes (die vaak niet beter weten) aan het lachen maakte. Ik zou me daar als ouder erg oncomfortabel bij voelen, ondanks dat de kinderen er voor juichen en zelf niet weten hoe fout het is.En zo voelt Zwarte Piet voor mij ook. Zonder kenmerken van 'ras' en slavernij (dus; geen slaven-oorbellen en rode, dikke lippenstift meer) is Piet gewoon een neutraal, grappig hulpje, en dat lijkt me voor iedereen leuker.
Niet om het een of ander, maar als ik op die link klik, dan zie ik werkelijk geen enkel plaatje dat mij aan Piet doet denken.
Kroeshaar hoort nu eenmaal bij een personage met een donkere huidskleur. De pieten hebben altijd een volle bos met krullend haar (overigens wel grover gekruld dan kroes); de karikaturen tonen bijna allemaal een kaal hoofd.
De gouden oorringen heb ik op twee afbeeldingen kunnen ontdekken. Desalniettemin zijn deze al jaren geleden afgeschaft bij Piet vanwege de negatieve associatie.
Rode lippen zie je idd wel veel, maar dan vooral overdreven groot, wat ik weer niet bij Piet zie. Maar wellicht dat hier gewoon fel gekleurde (roze, paars, rood, etc) lippen dan voor in de plaats zouden kunnen komen?
Buiten deze uiterlijke kenmerken om, is Piet helemaal niet dom! Het is een jolig en vrolijk figuur, als kindervriend zijnde, maar absoluut niet dom. Veelal is het juist een Piet die die domme Sint op het juiste pad houdt. Ik heb Piet ook altijd meer meegekregen als een figuur die die oude Sint helpt. Sterker, zonder Piet zou het hele feest in het honderd lopen!
Hoewel ik zelf niet denk dat zwarte mensen belachelijk worden gemaakt met Piet, ben ik wel voor een manier om Piet moderner te maken, zonder de kleur te veranderen. Het figuur is nu eenmaal zwart, dat zou ook niet hoeven te veranderen. Maar we kunnen wel - aangezien er blijkbaar toch nog mensen zijn die negatieve associaties hebben met dit figuur - kijken naar hoe we het figuur kunnen vormen in een moderne versie waar meer mensen zich prettig bij voelen. Misschien moeten de witte kragen weg en moet de kleding meer een soort ridder/musketierspak worden, who knows. Maar het simpele afschaffen wat een aantal mensen voorstaat, simpelweg omdat hij zwart is, dát staat me gewoon zo tegen.