Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:10

Ygritte schreef:
Als je googelt op 'Nigger caricature' krijg je dit soort plaatjes te zien:
https://www.google.nl/search?q=nigger&s ... iCxv9lM%3A

Ik vind het zelf erg schokkend dat dat plaatje (kroeshaar, rode lippen, gouden oorringen, 'dommig/grappige' uitdrukking) érg lijkt op onze huidige Piet. Dan gaat het dus niet eens om de kléúr van Zwarte Piet, maar meer om deze details van een rassenkarikatuur. Niet iedereen heeft dat historische besef, maar in wezen is Zwarte Piet dus (in elk geval begonnen als) een 'nigger caricature'. Betekent dat dat Piet weg moet? Nee. Betekent dat dat Piet aangepast moet worden aan onze huidige normen en waarden, waarin we zwarte mensen niet meer zo belachelijk willen maken? Ja.

Ik noemde als voorbeeld wel eens; stel je voor dat er een volksfeest was waarin iemand zich verkleedde als 'De Gierige Jood' en kindjes (die vaak niet beter weten) aan het lachen maakte. Ik zou me daar als ouder erg oncomfortabel bij voelen, ondanks dat de kinderen er voor juichen en zelf niet weten hoe fout het is. -O- En zo voelt Zwarte Piet voor mij ook. Zonder kenmerken van 'ras' en slavernij (dus; geen slaven-oorbellen en rode, dikke lippenstift meer) is Piet gewoon een neutraal, grappig hulpje, en dat lijkt me voor iedereen leuker. :)

Niet om het een of ander, maar als ik op die link klik, dan zie ik werkelijk geen enkel plaatje dat mij aan Piet doet denken.

Kroeshaar hoort nu eenmaal bij een personage met een donkere huidskleur. De pieten hebben altijd een volle bos met krullend haar (overigens wel grover gekruld dan kroes); de karikaturen tonen bijna allemaal een kaal hoofd.

De gouden oorringen heb ik op twee afbeeldingen kunnen ontdekken. Desalniettemin zijn deze al jaren geleden afgeschaft bij Piet vanwege de negatieve associatie.

Rode lippen zie je idd wel veel, maar dan vooral overdreven groot, wat ik weer niet bij Piet zie. Maar wellicht dat hier gewoon fel gekleurde (roze, paars, rood, etc) lippen dan voor in de plaats zouden kunnen komen?

Buiten deze uiterlijke kenmerken om, is Piet helemaal niet dom! Het is een jolig en vrolijk figuur, als kindervriend zijnde, maar absoluut niet dom. Veelal is het juist een Piet die die domme Sint op het juiste pad houdt. Ik heb Piet ook altijd meer meegekregen als een figuur die die oude Sint helpt. Sterker, zonder Piet zou het hele feest in het honderd lopen!

Hoewel ik zelf niet denk dat zwarte mensen belachelijk worden gemaakt met Piet, ben ik wel voor een manier om Piet moderner te maken, zonder de kleur te veranderen. Het figuur is nu eenmaal zwart, dat zou ook niet hoeven te veranderen. Maar we kunnen wel - aangezien er blijkbaar toch nog mensen zijn die negatieve associaties hebben met dit figuur - kijken naar hoe we het figuur kunnen vormen in een moderne versie waar meer mensen zich prettig bij voelen. Misschien moeten de witte kragen weg en moet de kleding meer een soort ridder/musketierspak worden, who knows. Maar het simpele afschaffen wat een aantal mensen voorstaat, simpelweg omdat hij zwart is, dát staat me gewoon zo tegen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:42

mylittlejoy schreef:
Het figuur is nu eenmaal zwart, dat zou ook niet hoeven te veranderen.

'Nu eenmaal' - dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend, en er is ook eigenlijk gewoon niet een doorslaggevende reden om het niet te veranderen. Immers, aangezien veel huizen allang geen schoorsteen meer hebben, kunnen ze best groen van de ecoverwarming of paars van de stadsverwarming zijn. Google verandert z'n lettertype, het NOS-journaal heeft een (irritante) makeover gedaan, "lotus wordt nalis", raider werd twix, smiths werd lays, PTT werd KPN werd TNT werd TPG werd Postnl, het bijhouden van providernamen en -identiteiten is al helemaal geen doen, en we snappen zelfs met enige instructie dat niet alle treinen van de NS zijn en dat je dus bij het ene poortje uit en bij het andere poortje weer in moet checken afhankelijk van de vervoerder.

En in geen van die gevallen is de maatschappij vergaan... We kunnen daar gewoon mee leven. We morren er graag over, je moet toch een hobby hebben, maar uiteindelijk accepteren we ze allemaal zonder grote problemen.

Waarom zou piet dan in hemelsnaam niet kunnen veranderen en uitsluitend onveranderlijk zwart kunnen zijn?

Citaat:
Maar het simpele afschaffen wat een aantal mensen voorstaat, simpelweg omdat hij zwart is, dát staat me gewoon zo tegen.

Volgens mij is dat afschaffen helemaal niet het meestgenoemde voorstel, en was de intentie van velen om hem gewoon niet meer standaard zwart te laten zijn.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:31

Shadow0 schreef:
mylittlejoy schreef:

'Nu eenmaal' - dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend, en er is ook eigenlijk gewoon niet een doorslaggevende reden om het niet te veranderen. Immers, aangezien veel huizen allang geen schoorsteen meer hebben, kunnen ze best groen van de ecoverwarming of paars van de stadsverwarming zijn. Google verandert z'n lettertype, het NOS-journaal heeft een (irritante) makeover gedaan, "lotus wordt nalis", raider werd twix, smiths werd lays, PTT werd KPN werd TNT werd TPG werd Postnl, het bijhouden van providernamen en -identiteiten is al helemaal geen doen, en we snappen zelfs met enige instructie dat niet alle treinen van de NS zijn en dat je dus bij het ene poortje uit en bij het andere poortje weer in moet checken afhankelijk van de vervoerder.

En in geen van die gevallen is de maatschappij vergaan... We kunnen daar gewoon mee leven. We morren er graag over, je moet toch een hobby hebben, maar uiteindelijk accepteren we ze allemaal zonder grote problemen.

Waarom zou piet dan in hemelsnaam niet kunnen veranderen en uitsluitend onveranderlijk zwart kunnen zijn?

Citaat:
Maar het simpele afschaffen wat een aantal mensen voorstaat, simpelweg omdat hij zwart is, dát staat me gewoon zo tegen.

Volgens mij is dat afschaffen helemaal niet het meestgenoemde voorstel, en was de intentie van velen om hem gewoon niet meer standaard zwart te laten zijn.

Volledig me eens. Ik snap de 'paniek' om een verandering ook niet zo. Laat die pieten gewoon gekleurd worden, ik zie het probleem echt niet.

Sammyoo

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:11

Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt, er zijn wel belangrijker dingen om je mening over te laten horen. Ik word eerlijk gezegd helemaal doodziek van al die pro zwarte Piet berichten die door mensen die zelf allang geen Sinterklaas meer vieren, op bijvoorbeeld fb geplaatst wordt. Wat een non discussie, maak je druk om honger in de wereld of vreselijke oorlogen, en niet om een kinderfeest wat mogelijk een beetje gaat veranderen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:15

Shadow0 schreef:
mylittlejoy schreef:

Citaat:

Je mist m'n punt. :) Het enige waar de tegenstanders problemen mee hebben, is dat ie zwart is. We kunnen van alles veranderen (wat overigens ook in de loop der jaren is gebeurd), hij mág gewoon niet zwart zijn van de tegenstanders. En dat is wat ik niet begrijp. Het is een kinderheld, een vrolijk, positief figuur waar kinderen tegenop kijken. Wat is het probleem met een fictief zwart figuur? En wat als we Sinterklaas zwart zouden maken, zou dan het probleem opgelost zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:15

mylittlejoy schreef:
Wat is het probleem met een fictief zwart figuur?

Dat 'ie als fictief figuur toch nog steeds erg dicht staat bij de gewone maatschappij, waar huidskleur wel degelijk een reden van discriminatie is. En het is ook een probleem als mensen worden nageroepen met 'hee zwarte piet' - door volwassenen bovendien. (Maar als kinderen het verschil niet kunnen zien is dat ook al een probleem, want je wilt toch als gewone volwassene niet in eerste instantie aangezien worden voor een fictief figuur?)

Wat mij betreft is het vooral goed om de afstand tussen de echte wereld en het verhaal wat groter te maken. Dan heb je daar tenminste geen misverstanden over.

Citaat:
En wat als we Sinterklaas zwart zouden maken, zou dan het probleem opgelost zijn?

Nee. Maar waarom zou je dat een betere oplossing vinden dan piet oververven?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:20

Er word nu gezegd dat we niet moeten zeuren over het feit dat het veranderd moet worden?
nou ik zou eerder zeggen dat de mensen die er tegen zijn moeten stoppen want die zijn begonnen en het is traditie :P

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:52

Het naroepen is natuurlijk belachelijk, laat dat duidelijk zijn. Kinderen hebben overigens geen probleem om het verschil te zien. Piet is duidelijk herkenbaar als Piet en ik heb nog nooit een kind meegemaakt die iemand met een donkere huidskleur voor Piet aanzag. Ik wil best geloven dat het incidenteel gebeurt, maar dat er dagelijks mensen verward worden met Piet, neu. Zo dicht staat ie ook niet bij de gewone maatschappij, met de kleding en attributen.

Sint oververven vind ik geen betere oplossing, dat zeg ik ook niet. Maar er wordt een probleem gemaakt van zwarte pieten die en blanke oudere man helpen, want dat zou verwijzen naar de slavernij. Dan kan je de zwarte piet weghalen, of de blanke Sint.

Citaat:
Wat mij betreft is het vooral goed om de afstand tussen de echte wereld en het verhaal wat groter te maken. Dan heb je daar tenminste geen misverstanden over.

Daar kan ik me wel in vinden. Ik denk alleen wel dat dit kan op een manier waarop de kern van de traditie behouden blijft. Wat de tegenstanders betreft mag Piet gouden oorringen hebben, dikke rode lippen, dommig, krullend haar, wit/roze/geel en knecht zijn, maar niet slim, vrolijk, geen van eerder genoemde verwijzingen en zwart. Ik snap niet dat de kleur van de Piet belangrijker is dan het figuur. Ik ben ook niet perse tegen verandering, maar ik vat het gewoon niet dat het zó belangrijk is dat hij wel/niet zwart is, dat al het andere daartegen wegvalt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:56

mylittlejoy ik wel, m'n eigen zus, maar wat dan nog, kleine kinderen denken het te herkennen en tja dat kan gewoon. XD zijn kleine kids, daarom hoeven ze niet boos te doen tooooch
als ze zwarte piet afschaffen denkt elk kind dat ze ontslag hebben genomen en op straat staan ahhaah

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:04

mylittlejoy schreef:
Ik wil best geloven dat het incidenteel gebeurt, maar dat er dagelijks mensen verward worden met Piet, neu.

En dan is het dus niet erg? Vooral als je dat beschouwt als iemand die daar zelf geen last van heeft?

Citaat:
Maar er wordt een probleem gemaakt van zwarte pieten die en blanke oudere man helpen, want dat zou verwijzen naar de slavernij. Dan kan je de zwarte piet weghalen, of de blanke Sint.

Niet helemaal. Bij zwarte piet verwijst heel veel naar het slavernijverleden. Niet slechts dat ze zwart zijn, maar ook veel andere eigenschappen, die er stukje bij beetje wel afgehaald zijn maar die er wel bijhoren.

Daarnaast... kinkt dat opperen van zelfbedachte alternatieven vooral als afstandscheppend. En dat is jammer. Of zwarte piet nou wel of niet racistisch is, veel van de reacties benadrukken toch wel dat 'wij blank Nederland' geen moeite willen doen om ons in te leven in ervaringen die voor gekleurde Nederlanders anders zijn. En in het bedenken van zo'n andere sint zit ergens een ondertoon van verzet - wat we ook doen, vooral niet meegaan in de oplossingen die 'hunnie' bedenken, maar iets anders bedenken, gewoon puur omdat we het er niet mee eens zijn.

Da's in elk geval geen oplossing van 'we lossen het samen wel op' en dat is jammer.

Citaat:
Wat de tegenstanders betreft mag Piet gouden oorringen hebben, dikke rode lippen, dommig, krullend haar, wit/roze/geel en knecht zijn, maar niet slim, vrolijk, geen van eerder genoemde verwijzingen en zwart.

Ik vind dat je de 'tegenstanders' een beetje misrepresenteert.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:22

Citaat:
Daarnaast... kinkt dat opperen van zelfbedachte alternatieven vooral als afstandscheppend. En dat is jammer. Of zwarte piet nou wel of niet racistisch is, veel van de reacties benadrukken toch wel dat 'wij blank Nederland' geen moeite willen doen om ons in te leven in ervaringen die voor gekleurde Nederlanders anders zijn. En in het bedenken van zo'n andere sint zit ergens een ondertoon van verzet - wat we ook doen, vooral niet meegaan in de oplossingen die 'hunnie' bedenken, maar iets anders bedenken, gewoon puur omdat we het er niet mee eens zijn.

Da's in elk geval geen oplossing van 'we lossen het samen wel op' en dat is jammer.

Nee, dat zie ik anders en voel me al helemaal geen onderdeel van "wij blank Nederland". Zoals ik zal zei, ik vat het gewoon niet. Dat maakt mij geen racistische koppige blanke, maar ik snap niet waarom de kleur zó belangrijk is (voor én tegen).

Overigens zijn beide kampen niet bepaald bezig met "we lossen het wel samen op", dus dat verwijt kan je niet alleen maken naar de voorstanders.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:23

Wij vieren gewoon sinterklaas met zwarte piet( en dan zonder oorbellen en felle lippen)

Het is gewoon belachelijk dat er zo'n groot platform is voor die tegenstanders.
Op Bonaire etc wordt ook gewoon de sint gevierd met zwarte pieten.
Maar in NL moet het weer een bron van discussie worden.
:\

Daarbij is het toch nooit goed, al ga je er in mee.
Compromis was een piet met roetvegen.
Maar nee hoor, daar gaan ze ook niet mee akkoord en nu willen ze weer gaan demonstreren bij de intocht in Meppel.

Hoe zielig kan je zijn?

En dat op een kinderfeest!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:27

Shadow0 schreef:
mylittlejoy schreef:

Citaat:

Omdat hij door de schoorsteen komt!
Welk kind heeft het geloof in zo'n afzichtelijke stroopwafel, kaas of regenboogpiet?

Vreselijk!

Er is nu een geweldig filmpje op internet dat ik overal promoot.
Je ziet dan iemand die bezig is met schminken met alle kleuren ( regenboog piet dus)
Dan begint hij te smeren...
En welke kleur zou het worden?..... *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:09

ravellie schreef:
Omdat hij door de schoorsteen komt!

Veel woningen hebben helemaal geen schoorsteen. Dat alleen al illustreert dat het geloof van kinderen vrij flexibel is :)

Citaat:
Je ziet dan iemand die bezig is met schminken met alle kleuren ( regenboog piet dus)
Dan begint hij te smeren...
En welke kleur zou het worden?..... *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Beetje flauw. Daar spreekt weinig intentie uit om tot een leuke oplossing voor iedereen te komen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:53

Beetje flauw? ik vind hem geniaal

Ik vind dat die lui al genoeg tegemoet gekomen is.
We zullen hun feesten en culturen eens even onder de loep gaan nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:59

ravellie schreef:

'die lui' en 'hun feesten en culturen' - alsof het om een wedstrijd gaat wie het vervelendst kan zijn? Ipv te luisteren naar wat iemand te zeggen heeft, je daarin te proberen te verplaatsen en kijken of we iets kunnen oplossen wil je het conflict alleen maar groter maken en ruzie maken over en weer.

"Die lui" moeten blijkbaar niet denken dat ze volwaardige Nederlanders zijn die mee mogen denken over Sinterklaas. Hoe durven ze!

(En dan volhouden dat we niet racistisch zijn...)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:50

Ik denk dat veel mensen inderdaad niet racistisch zijn, ik ook niet maar ik vind het gewoon vreemd dat wij een traditie aan moeten passen. Terwijl 'hun' wel hun eigen gewoontes mogen behouden en dat hun er voor strijden/vechten/discuteren of hoe je het ook wilt noemen, vaak wel gelijk krijgen en er weinig tot niks veranderd. En daarom gaan veel mensen een hekel krijgen aan buitenlanders.

Daarbij vind ik het ook gewoon 'zielig' dat er werkelijk mensen zich aangesproken voelen en zich gaan vergelijken met een kinderheld. Bedoel heb je dan geen leven ofzo dat je je met zulke zaken bezig kan houden? Zijn er geen grotere problemen in deze wereld?

Ik kan mij er ook wel in vinden dat zwarte piet een gevoelig puntje is voor zwarte mensen, maar als we allemaal zo in het verleden blijven plakken gaat er niemand op deze aardbol een fatsoenlijk leven leiden. Want over alles in het hedendaagse leven kan er wel iemand slechte herinneringen weer boven krijgen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:57

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:

'die lui' en 'hun feesten en culturen' - alsof het om een wedstrijd gaat wie het vervelendst kan zijn? Ipv te luisteren naar wat iemand te zeggen heeft, je daarin te proberen te verplaatsen en kijken of we iets kunnen oplossen wil je het conflict alleen maar groter maken en ruzie maken over en weer.

"Die lui" moeten blijkbaar niet denken dat ze volwaardige Nederlanders zijn die mee mogen denken over Sinterklaas. Hoe durven ze!

(En dan volhouden dat we niet racistisch zijn...)

Nee idd
'Ze' zijn al teveel tegemoet gekomen, het is en blijft in hun ogen nog steeds niet goed.
Tenzij een piet als clown door het leven gaat * vreselijk*.
De eilanden buiten NL houden ook sinterklaas en daar zijn de mensen van nature al gekleurd en daar hoor je nauwelijks iets, en hier wordt er veel te veel aandacht gegeven aan een stel schreeuwers die hoe dan ook blijven schreeuwen en ondanks alles aan de gang blijven om een kinderfeest te verpesten.
Walgelijk.
Als ze dat in Meppel weer doen, direct afvoeren en snelrecht en verder geen media aandacht meer aan geven.
Je woont hier in Nederland.
Maar ja, Nederland is zo gek om er zo'n breed platform aan te geven.

'ze' en 'hun' zijn de mensen die in dat anti pieten en weg pieten comite etc zitten en dan maar direct spreken voor de gehele gekleurde bevolking ( not)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:37

Het valt me op dat mensen het hier steeds over buitenlanders hebben, maar daar komt het protest toch helemaal niet vandaan? Het oorspronkelijke protest komt toch echt van mensen die al generaties lang in Nederland wonen. Mensen van wie hun opa's en oma's ook gewoon in NL zijn geboren. Van buitenlanders is dus helemaal geen sprake, het gaat hier gewoon over Nederlanders ;-)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:57

Het gedoe rondom zwarte piet is aangezwengeld door een buitenlandse uit Jamaica, Verene Shepherd.
Hiervoor hoorde je nooit iemand over zwarte piet. En daarna ging de VN zich er mee bemoeien. Allemaal buitelanders. En dan heb je natuurlijk altijd een groepje Nederlanders die hierin meegaan.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:29

Valt me op dat die enthousiaste Nederlanders die Zwarte Piet willen behouden nog het slechtst Nederlands praten :') of is dat ook 'Nederlandse Cultuur'? :=

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:01

damian23 schreef:
Het gedoe rondom zwarte piet is aangezwengeld door een buitenlandse uit Jamaica, Verene Shepherd.
Hiervoor hoorde je nooit iemand over zwarte piet. En daarna ging de VN zich er mee bemoeien. Allemaal buitelanders. En dan heb je natuurlijk altijd een groepje Nederlanders die hierin meegaan.

Volgens mij is zij er pas later bijgekomen. Ik dacht, maar dat kan ik verkeerd hebben, dat het Quincy Gario was die de discussie is begonnen door met "Zwarte Piet is racisme" T-shirts rond te lopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:05

Jennifuur schreef:
Valt me op dat die enthousiaste Nederlanders die Zwarte Piet willen behouden nog het slechtst Nederlands praten :') of is dat ook 'Nederlandse Cultuur'? :=

Oh, nou, en bedankt.

Me dunkt dat ik prima Nederlands praat (en typ, over het algemeen) en met mijn iq is ook niet zoveel mis.

En toch wordt ik helemaal gallisch van die achterlijke discussie. Jaar na jaar na jaar.... hou toch op zeg..
Hier wordt je toch moe van?

Van mij mag ZP gewoon blijven zoals hij is. Dat gezever over discriminatie... ga toch wat nuttigs doen.

*ontstipt weer*

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:56

Word* en word*.

Had het overigens niet echt over jou, maar toch wel blijkt :') Over IQ's heb ik nergens gesproken overigens.

Ik denk niet dat de mensen die zich gekwetst voelen door ZP voor hun lol protesteren en daarom 'niks nuttigs doen'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:09

ravellie schreef:
Beetje flauw? ik vind hem geniaal

Het zijn ook veel gewone Nederlanders die tegen ZP zijn.
Bij lange na niet "de buitenlanders".