Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:57

Ja de simpele baantjes zullen meer in trek komen, maar de normale banen zullen ook gewoon blijven. Mensen willen immers gestimuleerd blijven en uitgedaagd worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:58

Voor mensen die nu al werken voor de minimum loon is 1500 wel een vetpot.

Dit moet je niet bekijken vanuit een hoog loon.
Ja dan zijn banen misschien leuk.
Maar die voor de lol tomaten plukt of zwaar lichamelijk werk voor de lol doet moet ik nog leren kennen.

En dat werk heb ik ook gedaan voordat ik mijn huidige werk deed.

Voor 1500 stopte die allemaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:00

Tillie20 schreef:
bruintje123 schreef:
Shadow
Niemand werkt nachten als ze er geen loon plus toeslag voor kregen.
Dus ja zo door het scherm heen weet ik zeker dat tillie het een en ander niet heeft geweten over de motieven haar moeder.

Jammer dat je er nu geen contact meer mee hebt.
Maar je kende wel haar precieze redenen van oliebol diensten draaien....

Jeetje heb het toch net uitgelegd :')

Ze werkte nachten omdat ze ons dan van school af kon halen. Letterlijk haar woorden. En dat ik nú geen contact heb betekend niet dat ik nooit met haar gesproken heb /3

Hoe kan het dan dat mijn moeder de laatste jaren ongeschikt was voor werk en we alsnog lekker op vakantie konden en allerlei leuke dingen konden doen en kopen? Ze hadden zelfs een boot erbij gekocht.

En dat werk deed ze voor het geld.
Zoals iedereen dat doet.
Als zij dat geld zo kreeg en je uit school kon halen deed ze dat niet.
Zo simpel is het.

Ook jou moeder met goed loon van vader ging echt niet werken in die nacht als het vrijwilligers werk was geweest ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:02

bruintje123 schreef:
Tillie20 schreef:

Jeetje heb het toch net uitgelegd :')

Ze werkte nachten omdat ze ons dan van school af kon halen. Letterlijk haar woorden. En dat ik nú geen contact heb betekend niet dat ik nooit met haar gesproken heb /3

Hoe kan het dan dat mijn moeder de laatste jaren ongeschikt was voor werk en we alsnog lekker op vakantie konden en allerlei leuke dingen konden doen en kopen? Ze hadden zelfs een boot erbij gekocht.

En dat werk deed ze voor het geld.
Zoals iedereen dat doet.
Als zij dat geld zo kreeg en je uit school kon halen deed ze dat niet.
Zo simpel is het.

Ook jou moeder met goed loon van vader ging echt niet werken in die nacht als het vrijwilligers werk was geweest ;)

Ook dat heb ik uitgelegd, maar blijkbaar wil je het gewoon niet horen. Fijne dag nog! :wave:

bruintje123

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:03

En jij wil niet begrijpen dat niemand nachten zou gaan draaien als het vrijwilligers werk zou zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:04

_Nelleke_ schreef:
Ik denk dat je dan onderschat hoeveel mensen werken voor het geld. Tuurlijk, je kan een leuk team hebben, of een aardige manager, maar je 'ruilt' je vrije tijd (vrijheid) in voor geld.

Zou jij je werk nog doen als je er niet voor betaald zou worden?

Ten eerste: werk wordt nog steeds betaald, het levert dus nog steeds extra's op. Niet alleen vrije tijd, maar ook nog eens bijzondere dingen doen in die vrije tijd.

Ten tweede: ja, veel mensen zouden nog steeds wel willen werken. Dat zie je in allerlei omstandigheden, maar bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Mensen verbinden zich eraan en doen dat omdat ze het leuk en belangrijk vinden.

Sizzle: een van de manieren is inderdaad om (naast hogere belasting op winst - dat is immers geld dat niet naar werkenden gaat, maar wegvloeit naar anonieme aandeelhouders) het min of meer neutraal in te voeren zodat werk iets meer belast wordt, en die hogere belasting overeenkomt met wat je er aan de basis bijkrijgt. Netto verandert het dan niet, alleen is meer werken net iets minder aantrekkelijk en minder werken (niet niets) wat aantrekkelijker. Dus dat zou dan uitnodigen tot iets meer kleine banen. Als je leest hoeveel mensen zich nu door de week heen moeten slepen lijkt dat me een aantrekkelijke situatie.

Inflatie is wel iets om in de gaten te houden, maar hoeft, zeker als je de veranderingen netto redelijk neutraal houdt (het verandert dan immers wel wat in de zekerheid van mensen, maar niet in de daadwerkelijke financien) niet uit de hand te lopen.

Nogmaals: wat het verandert is niet zozeer de werkelijkheid, maar dat mensen niet zo oneindig veel stress hebben van werk dat ze niet aankunnen, slechte omstandigheden en angst voor de toch zeer nare situatie van de bijstand. Dus veel meer een psychologisch verschil.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:05

PowerReiner schreef:
Ja de simpele baantjes zullen meer in trek komen, maar de normale banen zullen ook gewoon blijven. Mensen willen immers gestimuleerd blijven en uitgedaagd worden.

Bij simpele banen wordt je niet gestimuleerd.
Dat is geestdodend werk.

Dat mensen met uitdagende banen blijven werken geloof ik wel.
Maar al minder snel fulltime.
Dus dragen ze bij minder uren ook weer minder belasting af.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:05

bruintje123 schreef:
En jij wil niet begrijpen dat niemand nachten zou gaan draaien als het vrijwilligers werk zou zijn.

Dat klopt dus niet. Je werkt voor extra luxe en bij nachtdienst krijg je toeslag. Je zou dus ook kunnen redeneren dat je bij nachtdienst(los van het beroep) meer betaald krijgt voor dezelfde tijd en het dus aantrekkelijker kan worden ;)

En tsja, dat er tenminste een persoon is die dat wél wilt doen(ze doet nu vrijwilligerswerk in haar vrije tijd overigens) heb ik bewezen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:06

bruintje123 schreef:

Maar die voor de lol tomaten plukt of zwaar lichamelijk werk voor de lol doet moet ik nog leren kennen.

Ik heb een redelijk loon inderdaad, maar krijg geen enkele toeslag, waardoor mijn leven ook duur is. Ik heb in de maand zeer weinig vrij te besteden.

Als dit wordt ingevoerd, en de mensen krijgen geen toeslagen meer, is 1500,- helemaal geen vetpot.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:07

Tillie20 schreef:
bruintje123 schreef:

Dat klopt dus niet. Je werkt voor extra luxe en bij nachtdienst krijg je toeslag. Je zou dus ook kunnen redeneren dat je bij nachtdienst(los van het beroep) meer betaald krijgt voor dezelfde tijd en het dus aantrekkelijker kan worden ;)

En tsja, dat er tenminste een persoon is die dat wél wilt doen(ze doet nu vrijwilligerswerk in haar vrije tijd overigens) heb ik bewezen.

Dus werkte ze voor het geld...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:08

bruintje123 schreef:
Tillie20 schreef:

Dus werkte ze voor het geld...

Lieve schat, LEES mijn berichten. Jij praat algemeen en ik ga er ALGEMEEN op in. Niet alleen lezen wat je wílt lezen. Je hebt gewoon geen gelijk in dit geval, jammer dat je dat niet gewoon kan toegeven..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:09

Ineke2 schreef:
Hebben jullie de linken in de openingspost wel gelezen? Die 1500 euro heb ik niet verzonnen hoor.
Sheran mijn hypotheek kan ik zelfs met de huidige bijstandsuitkering niet betalen. Tenminste de hypotheek nog wel en de verzekeringen... Maar dan is er dus geen eten. Ik woon niet in een kast van een huis, maar in een flatje. Gewoon basis dus...
Powerreiner natuurlijk word het leven duurder. Het is nu al veel duurder als 15 jaar geleden.

Met 600 zou je op een kamer ergens moeten wonen, als je in een duurdere buurt zit. Nee, niet fijn! Maar wel genoeg om te leven. Als je in je huidige huis wil wonen kun je erbij werken, net zoals nu :).

Maar daarom zei ik ook: liever niet-materieel :)

En Tillie zal heus haar moeders redenen kennen. Maar ik denk wel dat zij een uitzondering was.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:09

bruintje123 schreef:
Dat is geestdodend werk.

Klopt inderdaad, maar het werk moet toch gedaan worden, waardoor de missende uren dan weer gevuld worden door extra medewerkers. Die betalen ook weer gewoon belasting waardoor het per saldo niets uitmaakt. Plus werkloosheid gaat achteruit wat ook weer een bijkomend voordeel is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:10

PowerReiner schreef:
bruintje123 schreef:

Ik heb een redelijk loon inderdaad, maar krijg geen enkele toeslag, waardoor mijn leven ook duur is. Ik heb in de maand zeer weinig vrij te besteden.

Als dit wordt ingevoerd, en de mensen krijgen geen toeslagen meer, is 1500,- helemaal geen vetpot.

Mensen die werken met een minimum loon vallen nu vaak overal net buiten.
Die hebben minder te besteden dan iemand in de bijstand die wel alle toeslagen krijgt.

Dus bij 1500 basis loon hebben die meer dan nu.
Alleen hoeven ze zich niet lichamelijke kapot te werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:10

bruintje123 schreef:
Dat is geestdodend werk.

Nog zo'n aanname. 'Simpel' werk kan ook heel voldoeninggevend zijn. Zo heb ik een paar zomers lang met veel plezier wekelijks stallen uitgemest, ik vond het heerlijk en juist absoluut niet geestdodend. Dat wordt het pas als je het zoveel moet doen dat je niet meer terug kunt veren, of als je onder druk gezet wordt etc. Maar het voelen van je lichaam is ook fijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:11

PowerReiner schreef:
bruintje123 schreef:
Dat is geestdodend werk.

Klopt inderdaad, maar het werk moet toch gedaan worden, waardoor de missende uren dan weer gevuld worden door extra medewerkers. Die betalen ook weer gewoon belasting waardoor het per saldo niets uitmaakt. Plus werkloosheid gaat achteruit wat ook weer een bijkomend voordeel is.

Maar dat werk gaat dan door een Pool gedaan worden. Niet door de Nederlander met basis inkomen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:11

Genoeg mensen die buiten alle toeslagen vallen, 40 uur werken, zich ook kapot moeten werken of een hoop oliebol moeten slikken en echt geen 1500 netto mee naar huis nemen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:12

Wat is dan de beweegreden van iemand die nachtdiensten werkt bij die dierenambulance? Geen geld in ieder geval, want het is op vrijwillige basis. Laatst nog met iemand gesproken die 4 nachtdiensten per week draaide, VRIJWILLIG. Maar blijkbaar kan je geen andere motivatie hebben dan geld om te werken _O-

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:13

Ineke2; ik doelde meer op veel duurder. Uiteraard zal het leven alleen maar duurder worden, maar ik ben er huiverig voor dat als dit wordt ingevoerd, een brood van een euro binnen zeer korte tijd 6 euro gaat kosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:13

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Dat is geestdodend werk.

Nog zo'n aanname. 'Simpel' werk kan ook heel voldoeninggevend zijn. Zo heb ik een paar zomers lang met veel plezier wekelijks stallen uitgemest, ik vond het heerlijk en juist absoluut niet geestdodend. Dat wordt het pas als je het zoveel moet doen dat je niet meer terug kunt veren, of als je onder druk gezet wordt etc. Maar het voelen van je lichaam is ook fijn.

Is geen aanname. Dat werk heb ik zelf jaren gedaan. En elke collega had lichamelijke klachten. En zou zo stoppen en geen uur meer daar werken.

Jij ziet werk te rooskleurig.
Zeker zwaar werk zie jij te mooi.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:14

Tcm62 schreef:
Genoeg mensen die buiten alle toeslagen vallen, 40 uur werken, zich ook kapot moeten werken of een hoop oliebol moeten slikken en echt geen 1500 netto mee naar huis nemen...

Dat bedoel ik dus.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:15

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Dat is geestdodend werk.

O vast wel, en hier 45 jaar mee bezig zijn en ook nog rond komen? Vakantiebaantjes? Bijbaantjes? Vergeet het maar, je wordt uitgelachen bij de poort, de Pool (al minder populair) , het is nu meer de Roemeen, Tjech vervullen deze baantjes, Nederlander wordt niet eens de kans gegeven..kijk maar eens bij fruitelers, kassen, etc...de meeste grote paardenhouderijen, etc....die markt voor de simpele werker bestaat niet meer....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:18

Tillie20 schreef:
Wat is dan de beweegreden van iemand die nachtdiensten werkt bij die dierenambulance? Geen geld in ieder geval, want het is op vrijwillige basis. Laatst nog met iemand gesproken die 4 nachtdiensten per week draaide, VRIJWILLIG. Maar blijkbaar kan je geen andere motivatie hebben dan geld om te werken _O-

Ik werk in een ziekenhuis en nee de eerste die het daar niet voor het geld doet moet ik nog tegen komen.

En hier werkt de Dierenambulance niet eens nachts.
Komt zeker door het overschot aan vrijwilligers. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:20

Tcm62 schreef:
O vast wel, en hier 45 jaar mee bezig zijn en ook nog rond komen? Vakantiebaantjes? Bijbaantjes? Vergeet het maar, je wordt uitgelachen bij de poort, de Pool (al minder populair) , het is nu meer de Roemeen, Tjech vervullen deze baantjes, Nederlander wordt niet eens de kans gegeven..kijk maar eens bij fruitelers, kassen, etc...de meeste grote paardenhouderijen, etc....die markt voor de simpele werker bestaat niet meer....

Precies!
Dat is de werkelijkheid.
Niet de vanuit kantoorbaan bedachte utopie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:21

Hm, als het op oproepbasis is en ik verder geen werk heb, lijken nachtdiensten me wel fijn. Ik ben een nachtuiltje :P