Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:58

Mijn vriend en ik eten thuis ook geen vlees meer (en buiten de deur over het algemeen ook niet). Heeft te maken met dat het dierwelzijn in de veehouderij vaak te wensen overlaat, maar ook dat het gewoon erg slecht is voor het milieu. Zuivel en eieren kopen we wel biologisch.
Ik vind overigens niet dat je geen respect voor dieren hebt als je vlees eet. Het gaat mij erom in hoeverre je erover nadenkt. Als je alleen maar plofkip en ander vlees koopt waar de dieren waardeloos voor behandeld zijn, nee, dan heb je geen respect voor dieren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:58

RedPassion schreef:
Kuggur schreef:
Haha, een mens is ook een dier, dat is jullie hoofdargument?
De opmerking dat je dieren gelijkwaardig vind aan mensen impliceert uiteraard een onderscheid tussen de diersoort mens en de andere dieren.
Dus wat wordt het, haarkloverij of een serieuze ethische discussie?

Typisch dat je mijn vraag niet beantwoordt.
Alle soorten zijn verschillend, dus ja: Er is onderscheid. Maar dat hoeft -voor mij- nog geen verschil in waarde te betekenen. Dat is het hele punt van gelijkwaardig.

Je bedoelt je absurde extrapolatie? Was dat een serieuze vraag?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:00

Kuggur schreef:
Haha, een mens is ook een dier, dat is jullie hoofdargument?
De opmerking dat je dieren gelijkwaardig vind aan mensen impliceert uiteraard een onderscheid tussen de diersoort mens en de andere dieren.
Dus wat wordt het, haarkloverij of een serieuze ethische discussie?

Een mensenleven is ook een dierenleven :+ Daar reageert iedereen op.

Maar als je dan toch zo graag de rest wil horen.
Ik zou je graag willen verwijzen naar het boek Animal Liberation van Peter Singer, ik ben het niet overal met hem eens maar hij maakt wel een paar ijzersterke punten.

Citaat:
In Animal Liberation, Singer argues against what he calls speciesism: discrimination on the grounds that a being belongs to a certain species. He holds the interests of all beings capable of suffering to be worthy of equal consideration and that giving lesser consideration to beings based on their species is no more justified than discrimination based on skin color. He argues that animals rights should be based on their capacity to feel pain more than on their intelligence. In particular, he argues that while animals show lower intelligence than the average human, many severely intellectually challenged humans show equally diminished, if not lower, mental capacity and that some animals have displayed signs of intelligence (for example, primates learning elements of American sign language and other symbolic languages) sometimes on a par with that of human children. Therefore, intelligence does not provide a basis for giving nonhuman animals any less consideration than such intellectually challenged humans.

Even van de wiki over zijn boek geplukt: https://en.wikipedia.org/?title=Animal_Liberation_(book)
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 25-06-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:01

Ik vraag me ècht af wat mensen zo verschrikkelijk aan de dood vinden..

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:01

Ik ben zelf 3 jaar vegetaries geweest,eneet sindskort zo'n 1-3 x per week vlees, rest vd dagen vleesvervangers.

Was ik een ander mens toen ik vega was, nee. Ik behandel mijn dieren met even veel respect voor ik vega at, toen ik dat deed en nu nogsteeds. Heb altijd al veel met dieren gedaan en ga aankomend schooljaar aan de opleiding da assisitente beginnen. Vind dit een erg mooi beroep, help je dieren mee. Wel hebben we hier altijd beter leven vlees (met zo'n stikker van de dierenbescherming is dat dachtik?) er zit in ieder geval een stikker beter leven op. Al die vleesaanbiedingrn/stunten kolen we ook niet. Ook alleen eieren van kippen die lekker buiten hebben gelopen, vaak eieren van een vriendin (waar ik op pension sta) van haar kippen. Weet ik zeker dat we goede eitjes hebben!

Maar ik vind dat als je vlees eet, je best respect kan hebben voor dieren.
Laatst bijgewerkt door dropveterr op 25-06-15 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:02

Ik eet zelf vlees. Ben een tijd vegetarisch geweest maar aangezien ik al vrij weinig lust, kon vlees en dergelijke ook niet wegvallen. Om dan te zeggen dat ik geen respect heb voor dieren vind ik erg oneerlijk. Ik hou onwijs veel van dieren, maar heb ook mijn voedingsstoffen nodig.

Mijn doel later is om de bio-industrie proberen te verbeteren. Daar hoef je, vind ik, geen vegetariër voor te zijn.
Overigens eet ik zoveel mogelijk (sowieso thuis) alleen biologisch vlees, eieren, melk etc.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:03

Wat een bullshit dit.
Dus ik ben dierenartsassistente, help dieren te allen tijde te helpen, hun herstel te bevorderen, hun lijden te verlichten.. Maar omdat ik vlees eet heb ik geen respect voor dieren?

Beetje pennytopic dit, á la "ik eet geen paard want dat is sjielugh maar plofkippetje gaat er wel in hoor"

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:05

Wel, ik fok schapen voor vleesproductie.
Als ik mensen en schapen gekijkwaardig zou vinden, zou ik het dus ook ethisch acceptabel vinden bijvoorbeeld Redpassion op de barbecue te mikken...
Beantwoord dat je 'vraag'?

Jolandaa_

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:12

Ligt er aan in hoe verre respect. Ik mishandel mijn dieren niet. Maar de geiten hoeven niet op mij te springen.

Ja ik eet vlees. Ook paard. Alleen zelf slachten kan ik niet. De wilde katten vangen doe ik wel, alleen iemand anders brenvt ze om..

Ik ben van de oude stempel wellicht.
Mens staat boven de dieren.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:12

Ninx schreef:
Kuggur schreef:

Dus jij meent werkelijk dat een dierenleven een gelijke waarde heeft als een mensenleven?

Kun jij het tegendeel onder woorden brengen?

Hoe vaak heb jij een vlieg of mug vermoord en hoe vaak een mens? :) Ik durf te wedden dat je wel eens een vlieg of mug vermoord hebt. En waarom dan wel een vlieg of mug en niet een mens?

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:13

Liesje1611 schreef:
Wat een bullshit dit.
Dus ik ben dierenartsassistente, help dieren te allen tijde te helpen, hun herstel te bevorderen, hun lijden te verlichten.. Maar omdat ik vlees eet heb ik geen respect voor dieren?

Beetje pennytopic dit, á la "ik eet geen paard want dat is sjielugh maar plofkippetje gaat er wel in hoor"

Dit dus! En soms als je bij die mensen die voor t vlees fokken komt, staan die er nog verzorgder bij dan bij andere veebedrijven. Ze worden keurig verzorgt, zien er goed uit en hebben alle vrijheid. Daar komt goed vlees vandaan. Zie dat liever dan sommige particulieren.

Ben het ook helemaal eens met je over dat da assistente deel. Ik ga volgend schooljaar starten aan de opleiding hiervoor, ook on de dieren te helpen. Heb ik dan geen respect voor ze omdat ik vlees eet? Eet wel beter leven vlees, dat dan wel!

Moet eerlijk zijn dat ik eerder nooit paardenvlees wou. Maar dat ik at zelfs nu nog niet echt zou moeten. Maar als je er over nadenkt, en ik hier de kippen vrolijk zie lopen tja kip eet ik weer wel. Dus waarom paard dan weer biet. Dat zit meer in mn hoofd :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:19

Kinke schreef:
jij hebt het nu over iets meer dan de helft, degene waarop ik reageerde beweert dat bijna alle soja…etc.

De cijfers zijn gewoon op internet te vinden. En dat zijn geen wc-onderzoeken, dat zijn gewoon de aantallen die geïmpoteerd en verwerkt worden, dat zijn gewoon feiten.
Stukje tekst van de eerste de beste site die ik tegen kwam via google: "Wereldwijd wordt jaarlijks ruim 200 miljoen ton soja geproduceerd. Maar een klein deel –circa 6 procent- van de soja dient als voedsel voor mensen, bijvoorbeeld sojamelk of vleesvervangers. Veel meer soja wordt verwerkt tot veevoer".
En
"De afgelopen vijfenveertig jaar is de sojateelt bijna verzevenvoudigd van 36 naar 245 miljoen ton per jaar. Voor het sojameel dat in Nederland in veevoer wordt verwerkt, is jaarlijks zo'n 876 duizend hectare nodig, omgerekend anderhalf miljoen voetbalvelden."
Die paar vleesvervangers en pakken sojamelk vallen daarbij echt in het niet..

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:21

https://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys

Ik ben toch maar even rond gaan kijken en gaan lezen en door deze documentaire kan ik er toch wel in komen waarom sommige zeggen dat vleeseters geen respect hebben voor dieren.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:26

Ik werk nu op een cattle ranch in canada. Allemaal vlees koeien. Ik help ze allemaal de dood in. En ik brandmerk ze zelfs! Dus doe ze nog pijn ook.
Oh en ik eet elke dag vlees. 2x per dag zelfs! Rundvlees is van eigen koeien hier.
Ooooh wat een dierenbeul ben ik :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:32

Ik heb eens een docu gezien over de koeienranches in Amerika.. |( Echt vreselijk hoe die dieren behandeld worden.. Koeien zo ver je kan kijken, in de volle zon, op afgezette stukjes zand, arme dieren kunnen hun kont niet keren, en zo staan ze daar te wachten op hun dood :x Echt vreselijk. Mensen die daar aan mee doen hebben echt geen respect voor dieren nee.

Fijn dat jij zelf inziet dat je een dierenbeul bent Eileen :Y)
Jammer dat je daar trots op bent :=

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:35

8nnemiek schreef:
Ik heb eens een docu gezien over de koeienranches in Amerika.. |( Echt vreselijk hoe die dieren behandeld worden.. Koeien zo ver je kan kijken, in de volle zon, op afgezette stukjes zand, arme dieren kunnen hun kont niet keren, en zo staan ze daar te wachten op hun dood :x Echt vreselijk. Mensen die daar aan mee doen hebben echt geen respect voor dieren nee.

Fijn dat jij zelf inziet dat je een dierenbeul bent Eileen :Y)
Jammer dat je daar trots op bent :=

Heb je haar foto's gezien of niet? := Die beesten lopen daar gewoon lekker vrij rond hoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:40

anneliesdj schreef:
Ik zat toevallig gister een uitzending van Zembla te kijken over de hedendaagse melkveeindustrie en de melkkoe als topsporter. Ik zou je aanraden om dat eens te gaan kijken want het geeft goed weer hoe ik het ervaar. Ik ben overigens gek op vlees, maar vind dat 'we' tegenwoordig nogal respectloos omgaan met 'ons' vlees en melkvee. Ik ben dan ook voor vlees van dieren die vrije uitloop hebben gehad, niet volgestouwd zijn met antibiotica en op diervriendelijke manier zijn geslacht (en vervoerd naar).

Dat heeft Zembla weer goed voor elkaar gekregen. Men neme een veehouder die vooral naar de cijfers kijkt, wat knip en plakwerk hier en daar en tadaaaaa….half Nederland denkt dat deze man representatief is voor de melkveehouderij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:41

Ik had het over Amerika, de mcdonalds koeien ;)
In canada schijnt dat inderdaad mee te vallen, maar dan nog zou ik nooit trots gaan vertellen dat ik koeien afmaak en brandmerk.. Hoe goed ze er ook bij lopen :n
Maar goed, ik eet ze dan ook niet, dus zou ze ook nooit pijn willen doen :Y)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:50

Nog maar eens dan.
Froukje schreef:

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:51

Froukje schreef:
Nog maar eens dan.
Froukje schreef:

Het onbekende, een definitief einde. Zoiets denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:54

Kinke schreef:
anneliesdj schreef:
Ik zat toevallig gister een uitzending van Zembla te kijken over de hedendaagse melkveeindustrie en de melkkoe als topsporter. Ik zou je aanraden om dat eens te gaan kijken want het geeft goed weer hoe ik het ervaar. Ik ben overigens gek op vlees, maar vind dat 'we' tegenwoordig nogal respectloos omgaan met 'ons' vlees en melkvee. Ik ben dan ook voor vlees van dieren die vrije uitloop hebben gehad, niet volgestouwd zijn met antibiotica en op diervriendelijke manier zijn geslacht (en vervoerd naar).

Dat heeft Zembla weer goed voor elkaar gekregen. Men neme een veehouder die vooral naar de cijfers kijkt, wat knip en plakwerk hier en daar en tadaaaaa….half Nederland denkt dat deze man representatief is voor de melkveehouderij.

Ja uiteraard :roll: . Deze veehouder wordt neergezet als een echte ondernemer, prima ook en logisch, alleen denk ik dat hij beter een ander beroep had kunnen kiezen. Het kan ook anders nml.

Deel 1
http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 27-05-2015

Deel 2
http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 17-06-2015

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:57

Froukje schreef:
Nog maar eens dan.
Froukje schreef:

Ik denk niet zozeer de dood maar meer de manier waarop het gebeurd, tenminste dat vind ik er erg aan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:58

Jammer dat de zembla volgers nog nooit de moeite genomen hebben om eens echt bij een boer te gaan kijken. Zembla zend onzin uit. Hetzelfde als wakker dier. Tuurlijk sterft er wel eens een varken of koe. Maar ook een boer heeft slaap nodig. Die gaat in de ochtend om 6cuur een rondje stallen maken. En tja dat dier ruimt zichzelf niet op. Dat filmen ze. Dat een dier dood op de grond ligt...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:00

_xrose schreef:
Ik denk niet zozeer de dood maar meer de manier waarop het gebeurd, tenminste dat vind ik er erg aan.

Hoezo? De meeste koeien worden uit de melkstal of wei geplukt, op de vrachtwagen gezet en bij het slachthuis gaat er een pin door hun kop. Ze hebben niet eens het besef wat er gebeurd.
Wat is daar zielig aan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:02

Jolandaa_ schreef:
Jammer dat de zembla volgers nog nooit de moeite genomen hebben om eens echt bij een boer te gaan kijken. Zembla zend onzin uit. Hetzelfde als wakker dier. Tuurlijk sterft er wel eens een varken of koe. Maar ook een boer heeft slaap nodig. Die gaat in de ochtend om 6cuur een rondje stallen maken. En tja dat dier ruimt zichzelf niet op. Dat filmen ze. Dat een dier dood op de grond ligt...

:') Het is duidelijk dat jij de uitzending goed hebt bekeken.