safina schreef:Jeetje, als ik zelf niet meer mag besluiten wat ik aantrek....dat zou ik als vrouw pas onderdrukking vinden. Dus die vrouwenonderdrukking vind ik een kulargument. Ik wil graag zelf beslissen wat ik aantrek en ook zelf beslissen of ik me aan praktijken blootstel die anderen onderdrukkend vinden. Dat is pas gelijkheid!![]()
Maar... ik vind het in het dagelijks verkeer prettig om mensen aan te kunnen kijken. Dan zie je met wie je van doen hebt en het bevordert de interactie en communicatie. En dan maakt het me feitelijk niet uit of het gaat om vrouwen die uit geloofsovertuiging hun gelaat bedekken, als bivakmutsen komende winter de nieuwste mode zouden worden of dat iemand het een veilig idee vindt om de hele dag een integraalhelm op te houden... Ik vind dat allemaal geen goed idee.
Het aflezen van gelaatsuitdrukkingen zit diep in onze evolutionaire voorgeschiedenis verankerd. Zelfs apen communiceren met gelaatsuitdrukkingen. Het herkennen van gezichten en afleiden van emoties van een gezicht is iets dat baby's al in de eerste maanden van hun leven ontwikkelen. Het herkennen van gezichtsuitdrukkingen en emoties vindt plaats in de meest basale kern van onze hersenen. Wij mensen kunnen zelfs uit micro-expressies, hele kleine veranderingen in het gelaat die maar een fractie van een seconde duren, onbewust de ware emoties of gedachten van een persoon afleiden. .
Kortom: ik vind het gelaat van je medemens kunnen herkennen en hun gezichtsuitdrukking kennen zien als je met ze praat een primair onderdeel van ons "mens zijn" in een *samen*leving. Onmisbaar dus.
Dat is nogal kort door de bocht

Ik ben geen feminist, maar als het over dit soort dingen gaat zou ik er bijna een worden

Verder wel mooi punt wat betreft gezichtsuitdrukkingen etc.