Boerka-/Niqaab-verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:42

safina schreef:
Jeetje, als ik zelf niet meer mag besluiten wat ik aantrek....dat zou ik als vrouw pas onderdrukking vinden. Dus die vrouwenonderdrukking vind ik een kulargument. Ik wil graag zelf beslissen wat ik aantrek en ook zelf beslissen of ik me aan praktijken blootstel die anderen onderdrukkend vinden. Dat is pas gelijkheid! 8-)

Maar... ik vind het in het dagelijks verkeer prettig om mensen aan te kunnen kijken. Dan zie je met wie je van doen hebt en het bevordert de interactie en communicatie. En dan maakt het me feitelijk niet uit of het gaat om vrouwen die uit geloofsovertuiging hun gelaat bedekken, als bivakmutsen komende winter de nieuwste mode zouden worden of dat iemand het een veilig idee vindt om de hele dag een integraalhelm op te houden... Ik vind dat allemaal geen goed idee.

Het aflezen van gelaatsuitdrukkingen zit diep in onze evolutionaire voorgeschiedenis verankerd. Zelfs apen communiceren met gelaatsuitdrukkingen. Het herkennen van gezichten en afleiden van emoties van een gezicht is iets dat baby's al in de eerste maanden van hun leven ontwikkelen. Het herkennen van gezichtsuitdrukkingen en emoties vindt plaats in de meest basale kern van onze hersenen. Wij mensen kunnen zelfs uit micro-expressies, hele kleine veranderingen in het gelaat die maar een fractie van een seconde duren, onbewust de ware emoties of gedachten van een persoon afleiden. .

Kortom: ik vind het gelaat van je medemens kunnen herkennen en hun gezichtsuitdrukking kennen zien als je met ze praat een primair onderdeel van ons "mens zijn" in een *samen*leving. Onmisbaar dus.

Dat is nogal kort door de bocht :P Veel vrouwen doen dit niet omdat ze dat zelf zo graag willen, maar omdat ze moeten. En zelfs in het geval van dat de vrouw dat zelf wel wil, dan doet ze dat vanuit een overtuiging waarin een regel is opgesteld die alleen voor vrouwen geldt. Net als zo veel andere zelf bedachte regels binnen groeperingen en religies die alleen voor vrouwen gelden.

Ik ben geen feminist, maar als het over dit soort dingen gaat zou ik er bijna een worden :Y)

Verder wel mooi punt wat betreft gezichtsuitdrukkingen etc.

vuurneon

Re: Boerka-/Niqaab-verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:49

Ik heb nog wel een oude bh over die je mag verbranden hoor :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:56

vuurneon schreef:
Ik heb nog wel een oude bh over die je mag verbranden hoor :D

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:07

Thesserd schreef:
Dat is nogal kort door de bocht :P Veel vrouwen doen dit niet omdat ze dat zelf zo graag willen, maar omdat ze moeten. En zelfs in het geval van dat de vrouw dat zelf wel wil, dan doet ze dat vanuit een overtuiging waarin een regel is opgesteld die alleen voor vrouwen geldt. Net als zo veel andere zelf bedachte regels binnen groeperingen en religies die alleen voor vrouwen gelden.

Ik denk dat de scheidslijn tussen willen en moeten heel dun is in deze. En ik weet oprecht niet of het véél vrouwen zijn. Vrouwen die ik erover aan het woord heb gehoord, zeggen dat ze het zelf graag willen. Maar hoe dan ook: als je wilt dat een cultuur verandert, zal dat van binnenuit moeten komen en niet door regels van buitenaf.

Citaat:
Ik ben geen feminist, maar als het over dit soort dingen gaat zou ik er bijna een worden :Y)

Ik ben er wel één. Ik vind gelijke rechten voor vrouwen en mannen enorm belangrijk. Maar boerka's en niqaabs verbieden om deze reden vind ik nergens op slaan. Er zijn ook nog genoeg mensen in Nederland die vinden dat vrouwen alleen een rok aan mogen en geen broek. En diezelfde mensen vinden ook dat vrouwen niet mogen stemmen. Da's ook onderdrukking, toch? Maar dan gaan we rokken ook niet wettelijk verbieden omdat die vrouwen daarmee geholpen zouden zijn. Want dat zet geen zoden aan de dijk. En als morgen één of andere idioot verzint dat vrouwen vanaf nu rode sokken aan moeten en er zijn wat vrouwenonderdrukkers die menen dat ze dat op moeten leggen aan hun vrouwen, dan hoop ik ook dat het niet verboden wordt. Ik wil namelijk morgen mijn rode sokken aan kunnen trekken. Desnoods onder een rok.
Het is niet die boerka of niqaab die onderdrukt. Het zijn de idiote denkbeelden van sommige mensen, die vinden dat vrouwen er verplicht in moeten lopen. Die boerka of niqaab verbieden is dan ook zinloos in dat opzicht. Je moet geen kleding verbieden, maar verbieden dat iemand een ander dwingt bepaalde kleding aan te trekken. Want dat is waar het om gaat: dat vrouwen evenveel vrije keuze hebben in dat opzicht als mannen. Dát is gelijkheid.

IMHO dan... :)

Blijft tegenover staan dat voor mij heel erg zwaar weegt dat mensen elkaars gelaat moeten kunnen zien in maatschappelijk verkeer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:19

Thesserd schreef:
Dat is nogal kort door de bocht :P Veel vrouwen doen dit niet omdat ze dat zelf zo graag willen, maar omdat ze moeten.

Maar zelfs als dat zo is, kunnen wij daar niet veel aan veranderen. Net als mishandeling in een relatie - je kunt er uit weg, maar het is uiteindelijk de persoon zelf die de beslissing moet nemen. Als de politie iemand oppakt, maar de partner neemt de ander desondanks weer terug, wordt de cyclus niet gestopt.

Als je echt begaan bent met de vrouwen die onderdrukt worden, dan is het essentieel dat je eerst gaat praten om erachter te komen wat ze nodig hebben, ipv aan dit soort symboolwetgeving te beginnen.

Mijn eerste bezwaar is dan ook vooral de enorme verspilling. Het gaat hier niet om een gigantisch maatschappelijk probleem, het gaat hier om hooguit 150 vrouwen. De meeste mensen die zich 'enorm ongemakkelijk' voelen bij iemand in burka hebben misschien een of twee keer in hun leven gezien (en, niet onbelangrijk, hebben dat ongeschonden doorstaan.)
Tot nu toe bestaan alle opgesomde negatieve ervaringen uit
- 1 hardnekkige winkeldief die haar burka had aangepast aan het stelen
- iemand die afhankelijk is van liplezen en daardoor niet kon communiceren

Punt. That's it. Verder heeft niemand concreet problemen ervaren, op een ongemakkelijk gevoel na.*

Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon niet belangrijk genoeg om landelijke wetgeving voor op te tuigen. En op criminaliteit zoals berovingen heeft het ook geen invloed, omdat het niks voorkomt.
Kortom: symboolpolitiek.

* Dat gevoel kan ik me overigens goed indenken want het is heel bizar om iemand te zien en niet te zien op hetzelfde moment... maar een gevoel alleen is echt niet genoeg om iets te verbieden als je in een vrij land leeft. Leer maar omgaan met dat gevoel. Genoeg mensen die ook een ongemakkelijk gevoel krijgen van twee zoenende mannen, jammer dan, deal with it.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:22

Daarom ben ik voorstander voor een algemeen gezichtsbedekkende verbod in algemene ruimtes, of je nou zo'n morph suit aan doet of bedenk het maar. Gewoon voor iedereen (of het moet medisch noodzakelijk zijn uiteraard dat je verband op je gezicht hebt). Of zeg dan gewoon weer; bivakmuts en integraal helm is ook oke.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:26

vuurneon schreef:
Daarom ben ik voorstander voor een algemeen gezichtsbedekkende verbod in algemene ruimtes, of je nou zo'n morph suit aan doet of bedenk het maar.

Maar waarom? Er zijn eigenlijk helemaal geen structurele problemen mee. Er lopen helemaal geen hordes mensen met bivakmutsen en integraalhelmen over straat of door het gemeentehuis.
Zo af en toe zet iemand z'n motorhelm niet af. En dan wordt die verzocht 'm alsnog af te zetten en dat gebeurt dan. Klaar, probleem opgelost.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:28

shadow, quote eens mijn hele bericht voor de grap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:34

vuurneon schreef:

De manier van mensen idealistische, links denkende mensen is vaak een stukje info weg laten zodat het verhaal beter in hun straatje past.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:38

Waarom? Het commentaar slaat op zich op je hele bericht. We hoeven helemaal niet alles in regels te vangen. Er is geen enkele reden om te kiezen tussen 'integraalhelmen zijn ok' of 'we verbieden het met wetgeving'. Dat zijn twee extremen, maar we vergeten dat daar tussenin een heel groot stuk zit met gewoon onderling oplossen.

De cijfers zijn gewoon duidelijk: er is geen gigantisch probleem. Dus hoeft het ook niet opgelost te worden.

(Dat is ook het mooie aan een gedoogbeleid. Het heeft een slechte naam gekregen, maar eigenlijk is het perfect, want het komt neer op 'als jullie het niet te gek maken, hoeven wij niet te handhaven, en zijn we allebei blij'. Maar steeds meer vinden mensen dat als iets niet verboden is, het dus automatisch een recht is wat ten volle mag worden uitgebuit. Van die houding zou ik graag af willen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:41

janderegelaa schreef:
vuurneon schreef:

De manier van mensen idealistische, links denkende mensen is vaak een stukje info weg laten zodat het verhaal beter in hun straatje past.

Ik zou kunnen zeggen: "Een eigenschap van rechtse mensen is dat ze verbanden zien die er totaal niet zijn."

Maar dan zou ik net zo'n l*lkoek uitkramen als jij. :D ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:47

Getsie, Jan, idealisme. Je moet er niet aan denken dat er mensen zijn die werkelijk nadenken over een plezierige maatschappij en hoe die te houden / te creeren. :n

(Alleen... als je geen idealist bent, waarom dan zo'n wet, of uberhaupt welke wet dan ook? Want wetten worden toch gemaakt om iets te veranderen, te bereiken, om de samenleving beter te maken. Dat lijkt mij bij uitstek een vorm van idealisme. Dat het ideaal totaal het tegenovergestelde is van mijn ideaal maakt het niet minder idealistisch. En omdat de wet in elk geval geen realistische basis heeft - de cijfers zijn simpelweg te futiel - zou ik zelfs zeggen dat mensen die de wet werkelijk toejuichen idealistischer zijn dan ik.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:48

Als het een gedoogbeleid is, waarom wordt diegene dan alsnog verzocht de helm af te zetten in het gemeentehuis? :)

Waarom dan ook niet gewoon de helm en de bivakmuts eruit gooien en het op gedogen gooien? Ik ben voor gelijkheid daarin, laat iemand een bivakmuts dragen in een gemeente huis als ze dat willen, evengoed dat je dan de niqaab ook als oke ziet.

Of zeg dan; binnen het gemeentehuis wensen wij wel/geen gezichtsbedekking. Ook klaar. Hoeven geen straffen op, gewoon een verzoek. Simpele huisregel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-05-15 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:51

Shadow0 schreef:
Getsie, Jan, idealisme. Je moet er niet aan denken dat er mensen zijn die werkelijk nadenken over een plezierige maatschappij en hoe die te houden / te creeren. :n

(Alleen... als je geen idealist bent, waarom dan zo'n wet, of uberhaupt welke wet dan ook? Want wetten worden toch gemaakt om iets te veranderen, te bereiken, om de samenleving beter te maken. Dat lijkt mij bij uitstek een vorm van idealisme. Dat het ideaal totaal het tegenovergestelde is van mijn ideaal maakt het niet minder idealistisch. En omdat de wet in elk geval geen realistische basis heeft - de cijfers zijn simpelweg te futiel - zou ik zelfs zeggen dat mensen die de wet werkelijk toejuichen idealistischer zijn dan ik.)

Je groene onderschrift moet je nog maar een tijdje laten staan Shadow. De politieke geschiedenis leert ons dat links ideologisch gedachtengoed uiteindelijk niet werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:01

vuurneon schreef:
Als het een gedoogbeleid is, waarom wordt diegene dan alsnog verzocht de helm af te zetten in het gemeentehuis? :)

Het gedoogbeleid ging niet om het gemeentehuis, meer in het algemeen. Maar je hebt gelijk, dat is niet per se hetzelfde, niet zo'n goed voorbeeld.

Maar ik snap echt niet waarom je zo hardnekkig alles in zwartwit moet opdelen? 'Als dit dan dat' - nee, dat hoeft dus helemaal niet. En een burka hoeft ook niet ok te zijn om 'm toch niet te verbieden.

Jan: wat niet werkt is dogmatisme, en de neiging om alles bureaucratisch en hierarchisch te willen regelen, zonder ruimte voor individuen en de samenleving om er gewoon, met een beetje schipperen, uit te komen.

Maar bedenk vooral even dat een van de problemen van de communistische staten de verregaande onderdrukking van individuele expressie was, en ook de onmogelijkheid om protest te organiseren vanwege de gevolgen. En vraag je dan af wat dichter bij die situatie staat, het verbieden van allerlei zaken of juist het pleidooi om niet te kiezen voor overheidsingrijpen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:11

Dogmatisme wordt als onverenigbaar gezien met een wetenschappelijke en/of rationele ingesteldheid....Dus eerder naar jouw linkse gedachtengoed. Waar het communisme overigens ook van afgeleid is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:13

safina schreef:
Thesserd schreef:

Ik denk dat de scheidslijn tussen willen en moeten heel dun is in deze. En ik weet oprecht niet of het véél vrouwen zijn. Vrouwen die ik erover aan het woord heb gehoord, zeggen dat ze het zelf graag willen. Maar hoe dan ook: als je wilt dat een cultuur verandert, zal dat van binnenuit moeten komen en niet door regels van buitenaf.

Citaat:

Ik ben er wel één. Ik vind gelijke rechten voor vrouwen en mannen enorm belangrijk. Maar boerka's en niqaabs verbieden om deze reden vind ik nergens op slaan. Er zijn ook nog genoeg mensen in Nederland die vinden dat vrouwen alleen een rok aan mogen en geen broek. En diezelfde mensen vinden ook dat vrouwen niet mogen stemmen. Da's ook onderdrukking, toch? Maar dan gaan we rokken ook niet wettelijk verbieden omdat die vrouwen daarmee geholpen zouden zijn. Want dat zet geen zoden aan de dijk. En als morgen één of andere idioot verzint dat vrouwen vanaf nu rode sokken aan moeten en er zijn wat vrouwenonderdrukkers die menen dat ze dat op moeten leggen aan hun vrouwen, dan hoop ik ook dat het niet verboden wordt. Ik wil namelijk morgen mijn rode sokken aan kunnen trekken. Desnoods onder een rok.
Het is niet die boerka of niqaab die onderdrukt. Het zijn de idiote denkbeelden van sommige mensen, die vinden dat vrouwen er verplicht in moeten lopen. Die boerka of niqaab verbieden is dan ook zinloos in dat opzicht. Je moet geen kleding verbieden, maar verbieden dat iemand een ander dwingt bepaalde kleding aan te trekken. Want dat is waar het om gaat: dat vrouwen evenveel vrije keuze hebben in dat opzicht als mannen. Dát is gelijkheid.

IMHO dan... :)

Blijft tegenover staan dat voor mij heel erg zwaar weegt dat mensen elkaars gelaat moeten kunnen zien in maatschappelijk verkeer.

Zie mijn eerste post in dit topic... Ik was zelf een meisje die verplicht een rok aan moest naar de kerk, terwijl mijn broer lekker in zijn gewone kleding die hij leuk vond mocht gaan.

Een regel als deze vind ik per definitie vrouwonderdrukkend, ook al gelooft de vrouw in kwestie zelf ook dat het goed is en dat het zo moet. Er zijn ook genoeg vrouwen die vinden dat vrouwen niet in de politiek of op de preekstoel thuishoren, dat maakt het niet minder vrouwonderdrukkend...

En daarom vind ik het prima dat ze bij deze wet geen uitzondering maken voor een boerka/niqab. Prima als de wet nutteloos zou zijn omdat deze toch niet opgevolgd worden (blijf ik nog steeds bij mijn punt dat het dan niet betekent dat je het dan maar niet moet verbieden, maar goed), schaf dan de hele wet af inclusief helm en bivakmuts.

Waar het op neer komt, ik heb 0% respect voor een ongeschreven en zelfbedachte regel als het moeten dragen van een niqab/boerka, wat uiteraard alleen voor vrouwen geldt. Daarom vind ik het goed dat de overheid hier ook geen rekening mee houdt in hun wet. Doe je dat wel, dan toon je respect voor de regel.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 25-05-15 18:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:14

janderegelaa schreef:
Dogmatisme wordt als onverenigbaar gezien met een wetenschappelijke en/of rationele ingesteldheid....Dus eerder naar jouw linkse gedachtengoed. Waar het communisme overigens ook van afgeleid is.

Een koe heeft vier poten...

Dogmatisme kan overigens overal de kop op steken, zeker ook binnen de wetenschap en onder mensen die menen dat ze heel rationeel ingesteld zijn.

Maar hier is de rationele keuze zonder meer dat er geen regels nodig zijn. Het probleem is gewoon niet groot genoeg om overheidsingrijpen middels wetgeving te rechtvaardigen. Politiek ingrijpen is hier symboolpolitiek, geen rationele afweging van de werkelijke feiten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:28

Blijkbaar ben jij slimmer dan alle regeringen van de landen die het ingevoerd hebben;-)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:30

vuurneon schreef:
Daarom ben ik voorstander voor een algemeen gezichtsbedekkende verbod in algemene ruimtes, of je nou zo'n morph suit aan doet of bedenk het maar. Gewoon voor iedereen (of het moet medisch noodzakelijk zijn uiteraard dat je verband op je gezicht hebt). Of zeg dan gewoon weer; bivakmuts en integraal helm is ook oke.

Ik ben het hier mee eens. De invalshoek van dit voorstel is verkeerd genomen. Als ze hadden gezegd; 'er komt een verbod op gezichtsbedekking in het openbaar vervoer en in openbare gebouwen, waaronder vallen bivakmutsen, boerka's, en helmen', dan was het een compleet ander verhaal geweest. Zeker in het kader van het toegenomen geweld in het openbaar vervoer bijvoorbeeld, wat ze als argument hadden kunnen gebruiken voor het verbod.

Door de nadruk te leggen op een 'boerka verbod' wordt, in mijn ogen, de hekel, ergernis, of andere negatieve gevoelens die veel mensen hebben tegenover de Islam aangesproken. Daarom is dit verbod misschien wel zo sterk, want het zal ongetwijfeld veel mensen met zich mee krijgen. Ik denk dat het voor veel mensen moeilijk is om objectief te oordelen of een dergelijk verbod verschil gaat uitmaken in onze maatschappij. Zoals sommigen al hebben gezegd in dit topic; hoe veel mensen lopen er dagelijks met een dergelijke gezichtbedekking door het land? Terwijl een extra verbod richting Moslims (wat dit verbod lijkt te zijn, gezien de nadruk op boerka's) juist bijdraagt aan een soort samenhang tegen de 'indringers' in onze maatschappij.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:31

juniper schreef:
vuurneon schreef:

Ik ben het hier mee eens. De invalshoek van dit voorstel is verkeerd genomen. Als ze hadden gezegd; 'er komt een verbod op gezichtsbedekking in het openbaar vervoer en in openbare gebouwen, waaronder vallen bivakmutsen, boerka's, en helmen', dan was het een compleet ander verhaal geweest. Zeker in het kader van het toegenomen geweld in het openbaar vervoer bijvoorbeeld, wat ze als argument hadden kunnen gebruiken voor het verbod.

Door de nadruk te leggen op een 'boerka verbod' wordt, in mijn ogen, de hekel, ergernis, of andere negatieve gevoelens die veel mensen hebben tegenover de Islam aangesproken. Daarom is dit verbod misschien wel zo sterk, want het zal ongetwijfeld veel mensen met zich mee krijgen. Ik denk dat het voor veel mensen moeilijk is om objectief te oordelen of een dergelijk verbod verschil gaat uitmaken in onze maatschappij. Zoals sommigen al hebben gezegd in dit topic; hoe veel mensen lopen er dagelijks met een dergelijke gezichtbedekking door het land? Terwijl een extra verbod richting Moslims (wat dit verbod lijkt te zijn, gezien de nadruk op boerka's) juist bijdraagt aan een soort samenhang tegen de 'indringers' in onze maatschappij.

Was het verbod er niet al en komt de boerka er niet bij?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:34

Geen idee maar het zou met niet verbazen. Je mocht toch ook al niet met een helm op een tankstation in? Maar dan nog, dan hadden ze het moeten gooien op een uitbreiding van het verbod op gezichtsbedekking, niet op een boerka verbod.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:43

juniper schreef:
Geen idee maar het zou met niet verbazen. Je mocht toch ook al niet met een helm op een tankstation in? Maar dan nog, dan hadden ze het moeten gooien op een uitbreiding van het verbod op gezichtsbedekking, niet op een boerka verbod.

Wettelijk gezien mocht je best met een helm op de benzinepomp in. Het was een verordening van de pomphouders zelf.

De wet op zichzelf is de wet verbod op gezichtsbedekkende kleding. En daar vallen meerdere dingen onder. Het enige waar tegenstanders tegenaan konden schoppen was de boerka. Daarom is het door de tegenstanders en de media omgedoopt tot boerkaverbod maar dat dekt de lading natuurlijk niet.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:45

safina schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zou kunnen zeggen: "Een eigenschap van rechtse mensen is dat ze verbanden zien die er totaal niet zijn."

Maar dan zou ik net zo'n l*lkoek uitkramen als jij. :D ;)

Blijkbaar bestaat er wel degelijk hersenverschil tussen 'linkse' en 'rechtse' mensen. Zie: http://www.visionair.nl/ideeen/mensheid ... en-rechts/ *

Om ontopic te blijven: ik ben het eens met Shadow0 (het zal eens niet zo zijn :) ). Het verbieden van het dragen van een boerka of niqaab zal geen problemen oplossen en stimuleert m.i. onbegrip tussen verschillende werelden.

* Daarmee zeg ik dus niet dat de uitspraken in de quote waar zijn :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:03

Shadow0 schreef:
Thesserd schreef:
Dat is nogal kort door de bocht :P Veel vrouwen doen dit niet omdat ze dat zelf zo graag willen, maar omdat ze moeten.

Maar zelfs als dat zo is, kunnen wij daar niet veel aan veranderen. Net als mishandeling in een relatie - je kunt er uit weg, maar het is uiteindelijk de persoon zelf die de beslissing moet nemen. Als de politie iemand oppakt, maar de partner neemt de ander desondanks weer terug, wordt de cyclus niet gestopt.

Als je echt begaan bent met de vrouwen die onderdrukt worden, dan is het essentieel dat je eerst gaat praten om erachter te komen wat ze nodig hebben, ipv aan dit soort symboolwetgeving te beginnen.

Mijn eerste bezwaar is dan ook vooral de enorme verspilling. Het gaat hier niet om een gigantisch maatschappelijk probleem, het gaat hier om hooguit 150 vrouwen. De meeste mensen die zich 'enorm ongemakkelijk' voelen bij iemand in burka hebben misschien een of twee keer in hun leven gezien (en, niet onbelangrijk, hebben dat ongeschonden doorstaan.)
Tot nu toe bestaan alle opgesomde negatieve ervaringen uit
- 1 hardnekkige winkeldief die haar burka had aangepast aan het stelen
- iemand die afhankelijk is van liplezen en daardoor niet kon communiceren

Punt. That's it. Verder heeft niemand concreet problemen ervaren, op een ongemakkelijk gevoel na.*

Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon niet belangrijk genoeg om landelijke wetgeving voor op te tuigen. En op criminaliteit zoals berovingen heeft het ook geen invloed, omdat het niks voorkomt.
Kortom: symboolpolitiek.

Symboolpolitiek. Dat ben ik met je eens. Al ken ik het exacte aantal mensen die zo'n ding dragen niet. Ik ben er in ieder geval de afgelopen 6 jaar geen enkele tegengekomen. Ik zie ze alleen op TV. Maar ik vraag me wel af: bij welke aantallen is er dan wel een wet nodig?

Citaat:
* Dat gevoel kan ik me overigens goed indenken want het is heel bizar om iemand te zien en niet te zien op hetzelfde moment... maar een gevoel alleen is echt niet genoeg om iets te verbieden als je in een vrij land leeft. Leer maar omgaan met dat gevoel. Genoeg mensen die ook een ongemakkelijk gevoel krijgen van twee zoenende mannen, jammer dan, deal with it.

Wat ik probeerde uit te leggen, is dat het meer is dan een gevoel. Het zit in ons menselijk functioneren verankerd. Gelaatsuitdrukkingen waarnemen is een biologische behoefte. Het is wat anders dan spruitjes niet lekker vinden, Mark Rutte een eikel vinden, zoenende mannen ongemakkelijk vinden of niet van mollige vrouwen in leggings houden. Dat zijn voorkeuren. En als iets je voorkeur niet heeft: get over it! Daarvoor neem je een ander zijn vrijheid niet af.
Als ik onderwijs zou geven aan een klas met Wilders-stemmers (om maar een voorbeeld te bedenken dat mijn voorkeur niet heeft :D ) dan zal ik daarmee moeten dealen. Ik vind het vreselijk, maar gelukkig wonen we in een vrij land. Maar als ik onderwijs zou moeten geven aan iemand waarvan ik niet kan zien wie het is, niet kan zien of die persoon me aankijkt of niet en hoe die persoon reageert op wat ik zeg, gaat dat beyond "ongemakkelijk". Dan kom je aan een mechanisme wat mijn mensensoort waarschijnlijk miljoenen jaren heeft helpen overleven. Wat evolutionair in mij verankerd is. Waar mijn hersenen op ingericht zijn. En dat is geen kwestie van wennen. Dat went niet. Ademhalen is ook een natuurlijke behoefte. Niet ademhalen went ook niet.

En ach....zolang het die enkele boerka betreft.... Dat ontwricht echt het onderwijs en de rest van het openbare leven natuurlijk niet. En mijn psyche net zo min. En ik geloof ook echt niet dat over 20 jaar zoveel mensen in een sluier lopen dat je ze bij wijze van spreken bij de Hema kunt kopen. Het zal echt wel bij dat handjevol blijven. (Zeker als we er niet zo'n punt van maken. Want ik denk dat dat ook wel bijdraagt aan de populariteit van die dingen: Als dit soort verboden worden geïnterpreteerd als symbolische statement tegen de islam, worden die sluiters voor sommige mensen alleen maar interessanter...).

Maar bottomline geloof ik niet dat een maatschappij met (veel) mensen die hun gezicht bedekken een goed functionerende, gezonde samenleving kan zijn. En dat het geen effect heeft op het welbevinden en functioneren van de mensen die daarmee moeten dealen. En ik geloof ook niet dat je zelf goed in onze maatschappij kunt meedraaien als letterlijk en figuurlijk niemand ziet wie je bent. Dus erg wenselijk vind ik het allemaal niet.

Maar in symboolpolitiek geloof ik net zo min hoor. Ik vraag me ook af of die wet nou zo hard nodig is...