Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:ohjajoh6 schreef:Ook al is dit hard gelach om aan te moeten zien misschien voor de hard werkende alleenstaanden, maar het is natuurlijk niet zo dat men een bijstandsuitkering krijgt als men een werkende partner heeft, tenminste niet in Nederland. WW is hier maximaal 2 jaar, wat ik ook niet meer dan normaal vind en WIA en IVA en WAJONG zijn er voor de afgekeurde dus zieke mensen, wat ik dus ook niet meer dan terecht vind.
Maar waarom voor bv Wajong ook niet kijken naar partner inkomen? Als ik zie dat iemand met een Wajong en een partner met ruim inkomen het aantal paarden maar kan laten groeien of die dikke Audi koopt en in een prachtig huis van een paar ton woont, dan krab ik toch achter mijn oren of de Wajong dan simpelweg overbodige luxe is voor een aantal mensen.
vuurneon schreef:ohjajoh6 schreef:Ook al is dit hard gelach om aan te moeten zien misschien voor de hard werkende alleenstaanden, maar het is natuurlijk niet zo dat men een bijstandsuitkering krijgt als men een werkende partner heeft, tenminste niet in Nederland. WW is hier maximaal 2 jaar, wat ik ook niet meer dan normaal vind en WIA en IVA en WAJONG zijn er voor de afgekeurde dus zieke mensen, wat ik dus ook niet meer dan terecht vind.
Maar waarom voor bv Wajong ook niet kijken naar partner inkomen? Als ik zie dat iemand met een Wajong en een partner met ruim inkomen het aantal paarden maar kan laten groeien of die dikke Audi koopt en in een prachtig huis van een paar ton woont, dan krab ik toch achter mijn oren of de Wajong dan simpelweg overbodige luxe is voor een aantal mensen.
Vanillia schreef:KoudbloedKim schreef:Ik heb een WaJong uitkering en een paard, vandaag precies 8 jaar.
In je OP staat dat het niet eerlijk is ten opzichte van de mensen die er elke maand hard voor moeten werken.
Nou, ik kan je vertellen dat ik een stuk minder krijg in de maand dan die mensen.
Maar dat is niet vreemd toch? Je doet er niks voor.
vuurneon schreef:Moet heel eerlijk zeggen dat ik geen moeite heb met ongelijk worden van de relatie financieel en huishouden, ik accepteer het wel omdat ik het andersom ook zou doen. Natuurlijk is het heus wel even balen. Ik snap ook wel dat anderen er wel moeite mee hebben uiteraard.
vuurneon schreef:Dan zeg ik als liefhebbend mens: Wajong weg bij mijn kennis en naar diegene die het écht hard nodig hebben.
Zwerte schreef:vuurneon schreef:Moet heel eerlijk zeggen dat ik geen moeite heb met ongelijk worden van de relatie financieel en huishouden, ik accepteer het wel omdat ik het andersom ook zou doen. Natuurlijk is het heus wel even balen. Ik snap ook wel dat anderen er wel moeite mee hebben uiteraard.
Het is wel DE manier om de chronisch zieken nog verder buiten de maatschappij te zetten. In mijn geval ben ik niet bang dat mn partner me hierom zou verlaten, we zijn al 13 jaar samen en dat zet je niet zomaar aan de kant. Maar in een prille relatie? Waarom zou iemand in vredesnaam kiezen voor een chronisch zieke partner als je van tevoren al weet dat jij voor alle kosten van die partner mag opdraaien? Het is al moeilijk genoeg om je als chronisch zieke een volwaardig mens te voelen in deze maatschappij, als je daarbij ook nog eens een eventuele partner moet gaan opzadelen met alle leefkosten.... Ik wil niet eens nadenken over die gevolgen eerlijk gezegd!
Pandora2 schreef:Interessante discussie dit ! Ik weet eigenlijk niet zo heel goed hoe ik erover moet denken...maar dat komt waarschijnlijk omdat ik teveel mensen ken die leven van een uitkering en er niet 1, maar 2 of 3 en zelfs meer paarden op nahouden of bijkopen. Sommigen daarvan doen dan ook nog alles zelf...mesten, borstelen, rijden, wedstrijden rijden...en niet te vergeten natuurlijk heerlijke uitstapjes naar grote paardenevenementen en andere feestjes. Dan vraag ik mij wel serieus af of deze mensen écht niet kunnen werken...want het onderhoud van paarden en alles wat daarbij komt kijken, is imo toch relatief zware arbeid.
Sababber schreef:Omdat ik met mensen om ga die geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt zijn en die gewoon 4 á 5 dagen in de week werken om hun steentje bij te dragen aan de maatschappij. En dat iemand die in mijn ogen best kan werken (onder de juiste omstandigheden) met het geld wat wij bij de belasting moet inleveren uit eten gaat en gaat winkelen.
I
Shadow0 schreef:Dat is keurig uitgezocht en ruimschoots bewezen, en toch lijken we erop gebrand om onze maatschappij om te vormen naar een model dat aantoonbaar tot veel hogere kosten leidt (zowel in controle als in repressie als in verminderde gezondheid) en tot veel ongelukkigere inwoners. Ik begrijp dat niet zo goed.
vuurneon schreef:Ik denk echt dat ik verkeerd begrepen word:
Ik doel erop dat je als alleenstaande op jezelf net zoveel Wajong krijgt als met een partner. Verdient je partner ruim, dan zie ik zelf liever dat de Wajong lager wordt en op dat moment de Wajong juist verhogen van de mensen die het alleen moeten rooien. Dus juist kijken naar de leefsituatie, om meer eerlijkheid te krijgen.
KoudbloedKim schreef:lieveli schreef:Tja, ik ben na ruim een jaar een relatie te hebben gehad ook gestopt met mijn medicatie, na dit ruim 10 jaar te hebben gebruikt en werkelijk, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld!Maar nu het volgende, 2 kennissen van mij, allebei met een WaJong, depressief en aan de antidepressiva. Nu zijn ze elkaar tegengekomen, verliefd geworden, feromonen overal en dus gestopt met hun medicatie omdat ze alleen elkaar nodig hebben.
Er is dus gewoon niet of niemand (behalve hun vriendenkring) die er iets aan probeert te doen. Ik vind het zo stom.
Waarom zou je AD blijven slikken als je niet meer depressief bent?
vuurneon schreef:Tja, ik die apen en beren niet. Ik voel mij volwaardig mens, ben zeer gelukkig met mijn leven en zie het niet als een beperking en zo ken ik veel meer. Ja er is ook een andere kant (en die mensen heb ik ook wel ontmoet), maar goed... Ik ben misschien te optimistisch en te hoopvol.
vuurneon schreef:Tja, ik zie die apen en beren niet. Ik voel mij volwaardig mens, ben zeer gelukkig met mijn leven en zie het niet als een beperking en zo ken ik veel meer. Ja er is ook een andere kant (en die mensen heb ik ook wel ontmoet), maar goed... Ik ben misschien te optimistisch en te hoopvol.
Natuurlijk is het zuur; ik ben ook duur zonder dat ik ervoor heb gekozen.