Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:12

Zucht, moet ik de hele bijbel citeren, om te bewijzen dat ik de bijbel gelezen heb? Daar heb ik geen tijd voor. Ga maar weer verder met elkaar, ik ga leuke dingen doen en me niet meer laten verleiden tot het verdedigen van mezelf, dat is namelijk nergens voor nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:19

De Bijbel staat vol met tegenstrijdigheden. In het Oude Testament veel oorlog, geweld, moorden, straffen en angst. In het Nieuwe Testament veel liefde, hoop, genezing en vergeving.

De Bijbel is een heel oud boek. Of eigenlijk een boek gemaakt van bij elkaar geraapte gevonden verhalen/schriften. Je kan de Bijbel niet meer 1 op 1 interpreteren in deze tijd.
Er staan zeker dingen in waar ik niet achter sta, voornamelijk de rol die de vrouw speelt; onderdrukt, mag geen eigen mening hebben, mag zich niet duidelijk uiten, moet dienstbaar zijn etc.
Maar er staan zeker in het Nieuwe Testament mooie dingen in.

Maar dit even offtopic. Hetzelfde zal vast zo zijn met Koran. Het grootste punt vind ik dat Nederland van oorsprong geen Islamitisch land is. Uit dat oogpunt vind ik een Koran op hotelkamers niet geschikt. Een Bijbel daarentegen kan prima. In een Islamitisch land is dit weer andersom.

Sammie

Re: Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:29

Vanuit het oogpunt van acceptatie heb ik geen moeite met een koran op een hotelkamer. Als er een bijbel ligt kan daar prima ook een koran stof vergaren (want dat is toch vaak wat er gebeurd). En waarschijnlijk belanden ze allebei even vaak in de al dan niet aanwezige open haard :+ (hoe onbeschoft dat dan ook is)

Dat Nederland van oorsprong niet islamitisch is doet er dan weinig toe. De identiteit van Nederland verandert. Of we dat nu leuk vinden of niet en willen we integratie van bepaalde groepen begint dat met acceptatie. Dan volgt vanzelf assimilatie. Je zou zelfs de discussie aan kunnen gaan of er A) überhaupt wel bijbels en korans op hotelkamer zouden moeten liggen (in de tweede kamer staan ze ook niet meer of B) wordt het niet tijd om alle ‘heilige’ boeken er dan maar neer te leggen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:32

Volgens mij heeft een gelovige altijd zelf wel een Bijbel (of Koran) mee, dus het nut van zo'n boek in een hotelkamer heb ik nooit echt gesnapt :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:42

Volgens mij is dat juist de hele start er achter geweest? mensen die ze vergeten waren en er geen in het hotel konden vinden :D

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:46

Ik wil geen bijbel of koran op mijn hotelkamer. Ik val mensen toch ook niet lastig met waar ik wel of niet in geloof. Gewoon iedereen vrij laten en geen 'kennis' gaan opdringen. Met het uitdelen van welke boeken, flyers of wat dan ook. Mensen die geloven nemen dit zelf wel mee en als ik interesse heb in een geloof dan ga ik daar zelf wel naar op zoek.
Laat iedereen wel of niet geloven wat hij/zij wil, dan is er ook niet zoveel ruzie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:48

Jillsil schreef:
Laat iedereen wel of niet geloven wat hij/zij wil, dan is er ook niet zoveel ruzie.

Erger je niet aan dingen die je geen kwaad doen, zoals stilliggende boeken. Dan is er ook niet zoveel ruzie :)

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:48

Er liggen ook vaak normale boeken in hotelkamers hoor, vaak Sherlock Holmes achtige titels :j

Jillsill... ze liggen in een dicht kastje, als je dat al opdringerig vind...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:49

Ik ontstip dit topic :D Wat een hoop mind blowing reacties. Ik had echt niet verwacht dat sommige mensen op deze manier interpreteren :+

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:55

Shadow0 en jessdaniels doe eens even rustig *zennnnn. O:)

Ik vind dat je het niet hoeft uit te lokken door iets aan te bieden waar je niet zelf om vraagt als je in een hotelkamer zit. Als ze daar de folders uit de plaatselijke supermarkt neerleggen zou ik ook zoiets hebben van :n Waar de ene Joods is is de ander katholiek etc. je kunt niet alles en iedereen blij maken, dan zou je dus, zoals al eerder vermeld van alle geloven iets neer moeten leggen. Door gewoon niets aan te bieden is iedereen vrij en kan kiezen wat hij of zij wilt. Zo bedoel ik het.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:58

Jillsil schreef:

Ik vind dat je het niet hoeft uit te lokken door iets aan te bieden waar je niet zelf om vraagt als je in een hotelkamer zit. Als ze daar de folders uit de plaatselijke supermarkt neerleggen zou ik ook zoiets hebben van :n Waar de ene Joods is is de ander katholiek etc. je kunt niet alles en iedereen blij maken, dan zou je dus, zoals al eerder vermeld van alle geloven iets neer moeten leggen. Door gewoon niets aan te bieden is iedereen vrij en kan kiezen wat hij of zij wilt. Zo bedoel ik het.

Ik snap dat niet zo goed.... Het ligt waarschijnlijk ergens in een laatje, misschien heb je het wel helemaal niet door. Je hoeft het toch ook niet aan te raken/lezen/bekijken?? Dat is toch geen uitlokking? Wil je sowieso niet in een ruimte komen waar ook maar iets van een geloof te vinden is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:00

Er wordt alleen niks uitgelokt door een boek. Een boek ligt er. Het LIGT er.. Het doet niks. Je hoeft het niet op te pakken, het schreeuwt niet na twee nachten opeens "He.. lees mij eens'. Je hoort geen gezang uit je nachtkastje. Geen zweepslagen als je naar huis gaat omdat je het niet gelezen hebt. Niet 's ochtends iemand aan je deur of bij je ontbijt die je gaat overhoren. Het bijt niet. Helemaal niks noppes. Je hebt er er totaal geen last van. Je raapt het niet op. Helemaal niks. Het is bedoeld als service voor mensen die er wel wat mee willen (evenals die mappen met tig folders over wat je in de omgeving kan doen.)

Of er alle boeken of géén boeken er zouden moeten liggen is een andere discussie dan ik wil geen bijbel want dat bederft mijn plezier of ik wil geen bijbel want dat vind ik opdringerig.

Als je een dergelijke manier van geloof al opdringerig vindt.. ontwijk je dan ook alle dorpen en steden of wijken met een kerk erin? Staat ook een gebouw gewoon 'te staan'. ;)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-04-15 12:02, in het totaal 3 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:01

Suzanne F. schreef:
Maar dit even offtopic. Hetzelfde zal vast zo zijn met Koran. Het grootste punt vind ik dat Nederland van oorsprong geen Islamitisch land is. Uit dat oogpunt vind ik een Koran op hotelkamers niet geschikt. Een Bijbel daarentegen kan prima. In een Islamitisch land is dit weer andersom.

Maar het idee van een hotel is meestal toch juist dat je gasten vanuit allerlei landen wilt ontvangen? Dan moet je toch juist niet star bij je "eigen" cultuur blijven, als je in een hotel komt zouden er imo boeken voor iedereen moeten liggen of geen boeken. Ik zou het bijvoorbeeld ook raar vinden als een hotel een aantal boeken op de kamer zou leggen maar alleen in de taal van het land waar het is, je verwacht toch juist ook mensen die uit het buitenland dus is het een beetje ongastvrij om dan alleen boeken voor je "eigen" mensen neer te leggen imo.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 29-04-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:06

Oh jawel hoor. Heb zelf op een katholieke school gezeten, ben mee geweest naar een joodse synagoge waar er toen een uitleg werd gegeven over hun geloof en levenswijze. Ik ben er van overtuigd dat je van IEDER geloof iets kunt leren en er wijsheiden uit kunt halen. Ik vind alleen dat je niet iemand jouw geloof moet opleggen/opdringen door zaken van het geloof te gaan uitdelen of neerleggen. Laat iedereen vrij in de keuze die hij of zij wil maken door wel of niet te geloven.
Nogmaals, als je dus een bijbel neerlegt zou je dus ook een koran etc moeten neerleggen. Maar leg je niets neer laat je iedereen vrij.

Dat in een laatje is vaak niet helemaal waar onlangs lag er nog keurig een bijbel naast mijn bed op het nachtkastje in het hotel.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:07

Er liggen ook zeepjes en scheermesjes in hotels. Poeh, als ik dat zie wordt ik spontaan sjacho. Zo in het zicht! Ik kan toch wel mijn eigen zeepjes en scheermesjes meenemen... :+ Alsof dat hotel voor mij bepaalt of ik wel of niet moet scheren... :')

@Sammie, ah makes sense :j

Maareh, gaat het hier niet offtopic zo? Het ging over Moslims die Korans aan het uitdelen waren :D

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:11

Ik vind het ook altijd vervelend als er shampoo ligt die mijn haarverf er te snel uit haalt! :( hoe durven ze.
Laatst bijgewerkt door jessdaniels op 29-04-15 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:11

Jillsil schreef:

Ik ben heel zen :j Als is 'zen' natuurlijk wel een religieus begrip uit het zen-boeddhisme en als zodanig misschien een ongewenste confrontatie met religieuze aspecten?

Citaat:
Ik vind dat je het niet hoeft uit te lokken door iets aan te bieden waar je niet zelf om vraagt als je in een hotelkamer zit. [...] Door gewoon niets aan te bieden is iedereen vrij en kan kiezen wat hij of zij wilt. Zo bedoel ik het.

Ik vind dat de term 'uitlokken' gewoon zwaar overdreven is, en dat je dat jezelf aandoet. Alles vermijden omdat je anders misschien wel uitgelokt wordt (tot ergernis? tot ergere dingen?) is ook een vorm van onvrijheid. Je laat je dan bepalen door dingen waar je geen controle op hebt. En gaat dat vervolgens compenseren door te eisen dat anderen zich in hun vrijheid te beperken. ("Jij mag geen boeken neerleggen want ik wil ze niet zien.")

Vrijheid is voor mij vooral dat ik zelf kan kiezen hoe ik met de omstandigheden om kan gaan, zonder dat het betekent dat ik per se de omgeving moet aanpassen aan mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:16

Shadow _/-\o_

Mens, erger u niet, verwonder u slechts :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:23

ik vind het een mooi vriendelijk gebaar,

net zo als ik het een mooi vriendelijk gebaar vind als men bijbels staat uit te delen.
of wanneer ik een bijbel vind in het nachtkastje van een hotel.

niemand verplicht je om het aan te nemen.

ik had het zeker aangenomen om te lezen. staat hier nog op de planning..
niet zozeer omdat ik moslima wil worden.. maar ik heb interesse in allerlei geloven, culturen en gedachtegoed.. je leert mensen er beter door begrijpen.

ik vind het prettiger als men een bijbel of koran aanbied.. dan de yehova's die vroeg aan de deur leuren met folders en vervolgens doen alsof je niets weet van het geloof omdat je nog geen jehova bent.. hoe hard je ook brult dat je bijbels spaart (not) en zowel protestants als gereformeerd bent opgevoed, op een christelijke lagere, katholieke middelbare en openbare hogere school hebt gezeten.. proest.. hun geloof ken je blijkbaar nog niet en je moet het horen (ze roepen het nog net niet door je brievenbus)..

nee hoor.. geef mij dan maar mensen die hun boeken aanbieden op een vrijmarkt aan mensen die het willen lezen.. nogmaals mooi gebaar, mooie manier om bruggen te slaan en elkaar beter te leren begrijpen.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:39

De ene vindt het geen probleem de ander wel. Mijn mening; ik zit niet te wachten op geloofs boekwerken op een hotelkamer.
Dat vind ik namelijk opdringerig en daar zit ik niet op te wachten. Maar daar mogen andere mensen natuurlijk weer anders over denken, dat is het mooie van Nederland iedereen heeft recht op zijn eigen mening!

Ik ga dan ook niet verder uitleggen waarom ik wel of niet iets wil of vindt. Jullie mogen hier anders over denken, dat is ook helemaal prima!
_/-\o_

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:43

Suzanne F. schreef:
De Bijbel staat vol met tegenstrijdigheden. In het Oude Testament veel oorlog, geweld, moorden, straffen en angst. In het Nieuwe Testament veel liefde, hoop, genezing en vergeving.

De Bijbel is een heel oud boek. Of eigenlijk een boek gemaakt van bij elkaar geraapte gevonden verhalen/schriften. Je kan de Bijbel niet meer 1 op 1 interpreteren in deze tijd.
Er staan zeker dingen in waar ik niet achter sta, voornamelijk de rol die de vrouw speelt; onderdrukt, mag geen eigen mening hebben, mag zich niet duidelijk uiten, moet dienstbaar zijn etc.

Het verschil tussen het oude en nieuwe testament laat de loop van de geschiedenis van de mensheid zien, en die geschiedenis is er eentje van vallen en opstaan... vandaar het verschil. In het Nieuwe Testament wordt een belangrijk aspect van God zichtbaar: vergeving. En leven vanuit vergeving is leven vanuit genade... maar ja, mensen pikken eruit wat ze opvalt/uitkomt en diepgang is veel mensen te eh... diepgaand. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:52

Jillsil, met een mening is ook niets mis :)
Als ik een hotel had legde ik persoonlijk geen bijbels neer, vind het onzin.

Maar als ik zie dat er hier mensen zijn die daar boos en kwaad van worden, hun vakantie er door verpest wordt en ze zelfs dreigen met verbranden.....tja dan ben ik oprecht verbaast om de verborgen frustratie in mijn mede mens.
Krijg je alleen maar rimpels van.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:53

Zoolgangster schreef:
Suzanne F. schreef:

Nederland is van origine ook geen christelijk land..

dus tenzij je Wodan weer wilt gaan aanbidden, vind ik het nooit zo erg gepast om te bepalen welk geloof ergens 'thuishoort'.

vooral niet als je weet dat wij bijna allemaal afstammen van immigranten uit welke tijd dan ook. Tenzij je kunt aantonen dat je toch echt direct afstammeling bent van de trechterbekerboeren, denk ik niet dat je kunt spreken van 'ons' land en 'zij komen binnenvallen'.. want ook wij kaasvreters van het heden zijn ook maar binnenkomen waaien op zoek naar een betere plek om ons te vestigen.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:54

Sizzle schreef:
Jillsil, met een mening is ook niets mis :)
Als ik een hotel had legde ik persoonlijk geen bijbels neer, vind het onzin.

Maar als ik zie dat er hier mensen zijn die daar boos en kwaad van worden, hun vakantie er door verpest wordt en ze zelfs dreigen met verbranden.....tja dan ben ik oprecht verbaast om de verborgen frustratie in mijn mede mens.
Krijg je alleen maar rimpels van.

Hahahah helemaal gelijk _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:04

quibusjes schreef:
Ik, als bekeerd atheist, heb op een christelijke basisschool gezeten en ken de bijbel denk ik inderdaad beter dan sommige christenen. Er staan verschrikkelijke verhalen in over een god die een compleet dorp vernietigd omdat het niet volgens de waarden en normen van hemzelf leeft. Een god die een man test door te vragen of hij zijn eigen zoon wil vermoorden. Ik kan genoeg nare voorbeelden geven. Ik heb dus zeer bewust en overwogen besloten dat het een boek is waar ik me niet in kan vinden.

True, en uit welke tijd stamt dat? De bijbel is niet op tien jaar in de moderne tijd geschreven. Alles in tijdsgeest lezen, die woestijnstammen leefden gewoon niet zo kalm en vredelievend :D